PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMSIOARA PRIMAR, Nr………………………………………….. Dr.ing. GHEORGHE CIUHANDU REFERAT
pentru aprobarea Regulamentului privind emiterea acordului pentru desfasurarea exercitiilor comerciale de tip spalatorie auto, schimbare cauciucuri,
echilibrare roti si centre de diagnoza pentru masini pe raza Municipiului Timisoara
Ca urmare a aparitiei Legii 650/2002 pentru aprobarea OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata activitatile comerciale cuprinse in Anexa 3 din lege trebuie autorizate de catre autoritatile administratiei publice locale. Fiecare administratie locala poate stabili un regulament propriu care sa tina cont de planurile de urbanism si in functie de interesele si necesitatile consumatorilor . In urma verificarilor efectuate pe teren de catre inspectorii institutiei noastre avand ca si tematica functionarea in zona rezidentiala a spalatoriilor auto, vopsitorii, ateliere reparatii autovehicule si alte activitati de acest gen s-a constatat ca majoritatea dintre aceste activitati se desfasoara in zonele de locuinte, rezidentiale, acest fapt fiind interzis prin Regulamentul Local de Urbanism. Intrucat prin inchiderea activitatilor mai sus mentionate nu exista posibilitatea ca unitatile de profil autorizate din zonele permise sa deserveasca cererea consumatorilor , propunem prin prezentul Regulament autorizarea acestor activitati, dar cu respectarea conditiilor impuse . Totodata, prin specificul activitatilor se pot aduce prejudicii majore calitatii factorilor de mediu din zona urbana in conditiile nerespectarii masurilor minime legale privind conservarea si protectia mediului (gestionarea necorespunzatoare a sistemelor de preepurare a apelor uzate , mamagementul defectuos a deseurilor menajere si de productie, emisii poluante , depasirea nivelului de zgomot, etc) . Tot prin prezentul Regulament propunem limitarea orarului de functionare in cazul in care se constata tulburarea in mod repetat a linistii si ordinii publice . Prin aceasta masura se propune protejarea cetatenilor din vecinatatea anumitor localuri de alimentatie publica care prin functionarea lor in perioada de noapte deranjeaza locuitorii din zona. VICEPRIMAR, Ing. ADRIAN ORZA DIRECTOR DIRECTOR DIRECTOR Ec. NICUSOR C-TIN MIUT Dr.ing.ec. VASILE CIUPA Arh. EMILIAN CIURARIU SEF SERVICIU SEF SERVICIU SEF SERVICIU Ing. ADRIAN ILIN Ing. ADRIAN BERE-SEMEREDI Ing. KOLOZSI TEREZ Avizat Juridic Jr. Mirela Lasuschevici
1
Anexa la HCL nr. 102/24.03.2009
REGULAMENT privind emiterea acordului pentru desfăşurarea
exerciţiilor comerciale de tip spălatorie auto, centre de diagnoză pentru maşini, schimbare cauciucuri şi echilibrare roţi pe raza Municipiului Timişoara
Capitolul I – Dispoziţii generale Art. 1 Pe raza Municipiului Timişoara pot desfăşura unul sau mai multe exerciţii comerciale persoanele fizice si juridice care îndeplinesc următoarele condiţii : - sunt constituite şi înregistrate legal; - au ca obiect de activitate principal sau secundar comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă; - deţin autorizaţiile de funcţionare eliberate de autorităţile competente în conformitate cu reglementările legale în vigoare; - au acordul primarului municipiului Timişoara pentru exercitarea activităţilor comerciale în zone publice; - activităţile comerciale se vor desfăşura în spaţii autorizate (intabulate în cartea funciară) . Art.2 Exercitarea activităţii de comercializare în zone publice se poate desfăşura cu respectarea regulamentelor proprii ale municipiului şi a planurilor de urbanism. Capitolul II – Definiţii Art. 3 În sensul prezentului regulament, termenii de mai jos vor avea următorul înţeles:
a) consumator – orice persoana fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse sau servicii în afara activităţii profesionale;
b) comerciant – persoană fizică sau juridică autorizată să desfăşoare activităţi de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă;
c) centru de diagnosticare auto – spaţiu pentru testarea şi verificarea stării tehnice a autovehiculelor cu aparatura tehnică de specialitate.
d) comert in zone publice – activitatea de comercializare a produselor si serviciilor , desfasurata permanent sau sezonier in piete, targuri, oboare, pasaje publice, porturi , aeroporturi, gari, autogari,drumuri publice si strazi sau orice zona de alta natura destinata folosintei publice.
e) spălătorie auto – flux tehnologic care presupune curăţarea-spălarea autovehiculelor, care se execută în totalitate în spaţiu închis, pe teren proprietate privată, fără afectarea domeniului public.
f) serviciu de piaţă – orice acţiune sau prestaţie care face obiectul vânzării-cumpărării pe piaţă şi care nu are drept consecinţă transferul proprietăţii asupra unui bun corporal,efectuată în scopul satisfacerii unor necesităţi ale consumatorilor;
2
g) spaţiu comercial – spaţiu în care se desfăşoară activităţi comerciale (comerţ , alimentaţie publică, prestări servicii);
h) structura de vânzare – spaţiu de desfăşurare a unuia sau mai multor exerciţii comerciale; i) suprafaţa de vânzare – suprafaţa destinată accesului consumatorilor pentru achiziţionarea
produsului/serviciului,expunerii produselor oferite, plăţii acestora şi circulaţiei personalului angajat pentru derularea activităţii. Nu constituie suprafeţe de vânzare cele destinate depozitării şi păstrării mărfurilor, producţiei, birourilor şi anexelor;
j) structura de vânzare cu suprafaţa mică – structura de vânzare având o suprafaţă de vânzare de până la 400 m2 inclusiv;
k) structura de vânzare cu suprafaţa medie – structura de vânzare având o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 400-1.000 m2 inclusiv;
l) structura de vânzare cu suprafaţă mare – structura de vânzare avand o suprafaţă de vânzare mai mare de 1.000 m2;
Capitolul III – Reguli privind autorizarea activităţilor de spălatorie auto, schimbare cauciucuri, echilibrare roţi şi centre de diagnoză pentru maşini Art. 4 Conform regulamentului local de urbanism aprobat prin HCL 157/2002 prelungit cu HCL 139/2007 în zonele de locuinţe şi funcţiuni complementare conform capitolului II sunt interzise următoarele activităţi:
- activităţi industriale sau alte tipuri de activităţi care genereaza noxe, vibraţii, zgomot, fum, miros, etc.
- staţii de întretinere auto Art. 5 (1) Spălătoriile auto, respectiv centrele de diagnoză pentru maşini (fără reparaţii şi întreţinere),
schimbare cauciucuri şi echilibrare roţi, vor funcţiona doar în spaţii complet închise cu condiţia să corespundă necesităţilor şi confortului populaţiei din zonă, fără să dăuneze relaţiilor cu vecinatăţile şi să fie puse în practică toate măsurile pentru protecţia mediului înconjurător
(2) Construcţiile pentru funcţiunile sus mentionate vor fi amplasate numai după întocmirea unui Plan Urbanistic de Detaliu (PUD) – prin care se asigură condiţiile de amplasare, conformare şi servire edilitară a unuia sau mai multor obiective, în corelare cu vecinătăţile imediate – aprobat prin Consiliul Local.
(3) Staţionarea şi parcarea autovehiculelor vor fi asigurate în incinta imobilului neafectând domeniul public.
(4) Funcţiunile aprobate prin prezentul HCL vor fi autorizate conform legislaţiei în vigoare după obţinerea tuturor avizelor/acordurilor necesare şi cu acordul notarial al vecinilor direct afectaţi (stânga, dreapta, spate)
Art. 6 Verificarea în vederea obţinerii acordului pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale de spălatorie auto, schimbare cauciucuri, echilibrare roţi şi centre de diagnoză pentru maşini, după obţinerea autorizaţiei de construire şi intabulare în cartea funciară se va face pe teren de către o comisie compusă din consilieri de la Direcţia Patrimoniu - Serviciul Publicitate şi Comerţ şi Direcţia de Mediu care vor întocmi un Proces verbal de constatare a condiţiilor de funcţionare.
3
CAP. IV. Obligaţiile agenţilor economici care desfăşoară activitatea de spălatorie auto, schimbare cauciucuri, echilibrare roţi şi centrele de diagnoză pentru maşin Art. 7 Agenţii economici care desfăşoară activitatea de spălatorie auto, schimbare cauciucuri, echilibrare roţi şi centrele de diagnoză pentru maşini, în scopul reducerii impactului asupra factorilor de mediu, au următoarele obligaţii :
a) Pentru punctele de lucru înfiinţate de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament respectarea prevederilor articolului 5 sunt obligatorii.
b) Pentru punctele de lucru existente şi aflate în legalitate (deţin acord pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale, conform Legii 650/2002), termenul pentru conformarea la prevederile prezentului Regulament (prevederile articolului 5 pct.1 şi pct.3) este de maxim 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului act normativ.
În cazul în care societatea comercială nu se conformează se va proceda la anularea acordului pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale prin Dispoziţie Primar.
c) Pentru punctele de lucru existente, care nu deţin acord pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale, conform Legii 650/2002, se vor dispune, în baza reglementărilor specifice în vigoare, respectiv în conformitate cu prevederile Legii 650/2002, măsurile care să conducă la intrarea în legalitate a respectivului obiectiv. Termenul pentru conformarea la prevederile prezentului Regulament (prevederile articolului 5), este de maxim 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului act normativ.
d) sursele generatoare de zgomot (compresoare, aspiratoare, etc.) vor fi izolate fonic - determinarea nivelului de zgomot pe platforma de lucru în condiţii normale de funcţionare se va realiza de către un laborator de acustică şi vibraţii acreditat; nivelul de zgomot la punctul de lucru va trebui să se incadrareze în următorii parametri, conform STAS 10009-88 (Acustică Urbană- Limite admisibile ale nivelului de zgomot): - nivelul la limita platformei 65dB, nivelul de zgomot admis la 2m de zidul incintei cele mai apropiate de amplasamentul pe care se desfăşoară activitatea: 50db). Depăşirea limitelor admise, conduce la obligativitatea luării de către agentul economic de măsuri de reducere a nivelului de zgomot, până la atingerea nivelului legal admis. În cazul în care se constată depăşirea nivelului admis de zgomot pe lângă amenda contravenţională, ca măsură complementară se dispune suspendarea activităţii până la intrarea în legalitate.
e) la punctul de lucru activităţile specifice se vor desfăşura cu respectarea tuturor normelor privind buna convieţuire socială, astfel încât să se evite cauzarea de disconfort riveranilor/vecinătăţilor
f) agenţii economici au obligaţia de a se conforma la prevederile legale în vigoare privind managementul deşeurilor menajere şi a celor rezultate din procesul de producţie.
g) la punctul de lucru societăţile au obligaţia de a amenaja un spaţiu corespunzător precolectării deşeurilor din producţie, împrejmuit şi securizat, pentru prevenirea scurgerilor necontrolate, recipientele utilizate fiind adaptate caracteristicilor fizico-chimice a deşeurilor. Art. 8 În vederea reducerii impactului asupra reţelei de canalizare şi staţiei de epurare, agenţii economici au obligaţia de a respecta următoarele conditii:
a) obligativitatea încheierii contractului cu operatorul reţelelor de apă-canal şi al staţiei de epurare, pentru punctul respectiv de lucru, indiferent de forma juridică de ocupare a spaţiului în care se desfăşoară activitatea.
4
b) Obţinerea avizului de la operatorul reţelelor de apă-canal prin care să fie atestată existenţa şi buna funcţionare a instalaţilor de preepurare.
c) Obligativitatea respectării normativelor privind condiţiile de evacuare a apelor uzate în reţelele de canalizare ale oraşului, - NTPA 002/2002.
CAP. V. Orarul de funcţionare al agenţilor economici autorizati Art. 9
(1) Fiecare comerciant îşi stabileşte orarul de funcţionare cu respectarea prevederilor înscrise în legislaţia muncii şi cu condiţia respectării reglementărilor în vigoare privind liniştea şi ordinea publică.
(2) În funcţie de natura activităţilor comerciale din zonele publice, administraţia publica locală va stabili un orar de funcţionare cu respectarea reglementărilor legale.
(3) În clădirile colective orarul de funcţionare va fi maxim până la 22,00; în cazul în care se solicită prelungirea acestuia, se poate aproba doar cu acordul Asociaţiei de proprietari şi al proprietarilor direct afectaţi cu care se învecinează spaţiul comercial pe plan orizontal şi vertical. În cazul în care nu există constituită Asociatie de proprietari, modificarea orarului se va face cu acordul tuturor proprietarilor.
(4) În clădirile independente având destinaţie comercială în vederea aprobării orarului de funcţionare peste ora 22,00 se va depune la documentaţie şi un Buletin de analiză a nivelului de zgomot emis de o instituţie sau societate abilitată care să fie în limitele admise de lege.
(5) În cazul societăţilor comerciale care au orar de funcţionare peste ora 22,00 şi au reclamaţii privind conturbarea liniştii şi ordinii publice, la propunerea organelor abilitate, respectiv Poliţia Municipiului, Direcţia Poliţia Comunitară, Jandarmeria Româna, Garda de Mediu, Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului, Direcţia de Sănătate Publică însoţite de documente justificative, se va reduce orarul de funcţionare prin Dispoziţie Primar până la maxim ora 22,00.
(6) Pentru tulburarea în mod repetat a liniştii şi ordinii publice, la propunerea organelor abilitate, respectiv Poliţia Municipiului, Direcţia Poliţia Comunitară, Jandarmeria Română, Garda de Mediu, Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului, Direcţia de Sănătate Publică se va dispune suspendarea activităţii comerciale pe o perioada de 30 zile prin Dispoziţie Primar.
(7) În cazul în care nu se respectă măsura suspendării activităţii se va dispune anularea acordului pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale prin Dispoziţie Primar.
5
CAP. VI. Funcţionarea societăţilor comerciale fără a deţine acord pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale . Sanctiuni . Art. 10
(1) Societăţile comerciale care nu deţin acord pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale se sancţioneaza în conformitate cu Legea 650/2002 pentru aprobarea O.U.G. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.
(2) În cazul în care societatea nu deţine acord pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale şi refuză să depună documentaţia în vederea obţinerii acestuia, în termenul stabilit prin prezentul Regulament, se va dispune încetarea activităţii prin Dispoziţie Primar .
(3) Termenul în vederea intrării în legalitate, respectiv obţinerea acordului pentru desfăşurarea exerciţiilor comerciale este de minim 1 lună, putând fi prelungit până la 6 luni, acesta fiind stabilit de către inspectorul cu atribuţii în domeniu.
Art. 11 Constituie contravenţie încălcarea prevederilor art. 7 şi 8 şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 2.000 şi 2.500 lei. Art. 12 Desfăşurarea activităţiilor comerciale supuse autorizării conform Legii 650/2002 fără a avea viză anuală achitată în termenul prevăzut de lege, se sancţionează cu amendă contravenţională între 500-1.500 lei. Art. 13
(1) Contravenţiile prevazute la art. 10 si 12 se constată şi se sanctionează de către consilierii Direcţiei Patrimoniu – Serviciul Publicitate şi Comerţ , iar cele prevazute la art. 11 de către consilierii Direcţiei de Mediu, precum şi de către împuterniciţii Primarului.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, în conformitate cu OUG 2/2001, actualizată, jumătate din minimul amenzii prevazute la art.11 şi 12, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul – verbal.
CAP VII. Dispoziţii finale
Art. 14 Pentru activităţile de prestări servicii sunt necesare următoarele documente în vederea obţinerii Acordului pentru desfăşurarea execiţiilor comerciale : a) certificat de înregistrare şi certificat constatator cu deschidere punct de lucru ; b) extras de carte funciară nu mai vechi de 30 zile (în cartea funciară a imobilului în care se
desfăşoară activitatea comercială şi este supus autorizării trebuie sa existe o concordanţă deplină între folosinţa de fapt a imobilului şi mentiunea înscrisă în cartea funciară);
c) contract de închiriere sau comodat, dacă este cazul; d) planul punctului de lucru întocmit de un proiectant autorizat; e) plan de situaţie scara 1:500 şi de încadrare 1:5000 obţinute din cadrul Primăriei Municipiului
Timişoara – Banca de Date Urbane. Art. 15 Prevederile prezentului Regulament se aplică de la data intrării în vigoare a Hotărârii de Consiliu Local.