România SE APROBĂ Judeţul Timiş PRIMAR, Municipiul Timişoara dr. ing. GHEORGHE CIUHANDU Direcţia Drumuri şi Transporturi Serviciul Drumuri şi Poduri Biroul Promovare Lucrări Nr. SC 2009
REFERAT privind aprobarea Studiului de Fezabilitate
,,Amenajare strada Mircea Neamţu”
Direcţia Drumuri şi Transporturi are în programul de investiţii pe anul 2009 întocmirea Studiului de Fezabilitate aferent obiectivului de investiţii ,,Amenajare strada Mircea Neamţu”.
Amenajarea acestei străzi are o importanţă deosebită pentru locuitorii municipiului Timişoara din punct de vedere economic şi social. Realizarea lucrării, va îmbunătăţi considerabil viabilitatea şi starea tehnică a părţii carosabile şi implicit confortul şi siguranţa utilizatorilor.
Strada care face obiectul prezentei documentaţii este situată în partea sudică a Municipiului Timişoara, în zona Lidia - Urseni. Strada prof. Mircea Neamţu face legătura între străzile Mureş (la nord) şi Musicescu (la sud). In zona mentionata existând mai multe strazi care sunt si vor fi supuse modernizarii si amenajarii de catre Consiliul Local Timisoara. Sectorul de drum propus spre amenjare, în momentul de faţă este realizat la nivel de pietruire cu mai multe zone asfaltate (s-au executat mai multe etape de întreţinere a pietruirii existente) dar care sub acţiunea fenomenului de îngheţ-dezgeţ şi a traficului local, nu se prezintă într-o situaţie bună din punct de vedere al viabilităţii rutiere precum şi pentru traficul pietonal. Actualmente pe stradă a fost executată reţeaua de canalizare la nivel de canal colector fără a fi montate şi dispozitive de preluare a apelor pluviale de pe platforma carosabilă. Strada prof. mircea Neamţu este o stradă de categoria III (stradă colectoare), ea deserveşte în general zonă rezidenţială, actualmente traficul autovehiculelor fiind limitat doar la accesul spre imobile şi proprietăţi. Datorită faptului că strada Musicescu nu este amenajată, (carosabilul fiind de pământ) circulaţia autoturismelor pe str. M. Neamţu este limitata. Pe viitor datorită amenajării şi acestor străzi adiacente, se prognozează şi volumul de trafic auto pe strada prof. Mircea Neamţu.
Pe toate sectoarele de drum, structura rutieră actuală este compusă din pietruiri mai vechi (care au fost completate ulterior pentru întreţinere) şi zone cu mixturi asfaltice realizate în diferite perioade şi pe diferite sectoare. Pe sectoarele de drum nu există dispozitive de colectare a apelor pluviale, acestea infiltrându-se în structura rutieră existentă. Lipsa unei structuri rutiere compacte care să poată asigura realizarea traficului auto face ca strada să nu poată asigura desfăşuararea traficului auto în condiţii optime, şi mai ales după amenajarea străzilor împrejmuitoare, care vor aduce un plus de volum traficului existent. În plan strada prof. Mircea Neamţu se află într-un singur aliniament, cu o lungime de 378,0 m. Mai există datorită tipului de amenajare a zonelor rezidenţiale, accese separate spre parcelele învecinate. Aceste accese se fac perpendicular din strada Mircea Neamţu. Frontul construit stradal existent este de (8,50 ...9,0 m) pe aliniamentul principal al străzii. Pentru zonele de acces la parcele, frontul dintre parcele este 7,0 m.
Pe sectorul stradal studiat nu există trotuare amenajate, traficul pietonal desfăşurându-se pe carosabil, acest lucru duce la cresterea gradului de participare la evenimente rutiere.
Strada prof. Mircea Neamţu este catalogată ca o stradă de categoria III – colectoare. Categoria de importanţă este C, construcţie normală. Viteza de proiectare pentru acest sector de drum este de 40 km/h.
Racordurile la străzile laterale se vor amenaja, inclusiv coborârea bordurii în zona trecerilor de pietoni, pentru a asigura un acces uşor a persoanelor în vârstă şi cu handicap.
Pe întregul sector se vor executa trotuare alipite frontului construit, iar în zonele trecerilor pentru pietoni se vor amplasa dispozitive tactile pentru persoanele nevăzătoare.
Preluarea apelor pluviale de pe platforma drumului se va face prin guri de scurgere proiectate care se vor descărca în canalizarea existentă, prin căminele de vizitare existente şi cele proiectate a se racorda la canalul colector.
În plan pentru amenjarea străzii au fost realizate mai multe sectoare, după cum urmează: Sector A – B, cu lungimea de 378,0 m, este axa principală a străzii, face legătura între carosabilul de perspectivă al străzilor Mureş (A) şi Musicescu (B); Sectoarele de drum C-D, E-F, G-H, I-J, K-L, sunt accese spre parcelele destinate construirii imobilelor. Acestea au o lungime de aproximativ 33,50 m. Accesele la imobile au fost amenajate pe trotuare, prin coborârea bordurilor la nivelul carosabilului.
În zona trecerilor de pietoni, trotuarul se va executa cu racord la nivelul carosabilului pentru a uşura circulaţia pietonilor şi în special a persoanelor cu handicap locomotor.
Datorită frontului construit existent, nu este posibilă amenajarea unor platforme separate pentru pistele de ciclişti.
Totodată se vor executa lucrările pentru semnalizare rutieră verticală şi orizontală prin intermediul marcajelor şi indicatoarelor de circulaţie rutieră.
Lăţimea părţii carosabile a străzii va fi de 6,00 m, pentru toată lungimea străzii. Trotuarele pe sectorul A-B al străzii vor avea lăţimea de 1,20…1,50 m şi vor fi încadrate de
bordurile carosabilului. Carosabilul se va executa cu pante transversale cu valori 2,5 %, iar lângă bordura de încadrare
se prevede realizarea unei rigole din beton pentru evacuarea apelor pluviale în profil longitudinal. Profilul longitudinal va fi proiectat astfel ca să se asigure dirijarea apelor meteorice spre gurile
de scurgere proiectate, asigurând lungimi cât mai mari ale pasului de proiectare. Cotele proiectate vor fi corelate cu zonele adiacente. Valorile minime ale pantelor longitudinale fiind de 0,20%.
Elementele geometrice sunt în conformitate cu STAS 10144-1/90 şi STAS 10144-3/91 pentru strazi de categoria III şi clasă de importanţă “C” şi pentru o viteză de proiectare de 40 km/h.
La definitivarea soluţiilor tehnice se va urmării realizarea următoarelor deziderate: -diminuarea impactului negativ asupra mediului; -încadrarea traseului drumului în suprafaţa actuală a platformei lui, care este proprietate
publică, evitându-se astfel ocuparea unor proprietăţi private; -elementele geometrice ale traseului în plan şi profil longitudinal sunt alese astfel încât să
rezulte un traseu omogen pe lungimi cât mai mari; -evaluarea tuturor factorilor de impact negativ asupra mediului înconjurător şi adoptarea
soluţiilor fezabile din punct de vedere tehnic şi economic pentru diminuarea lui; -pentru dispozitivele pentru scurgerea şi colectarea apelor pluviale, se vor adopta soluţii
constructive care să permită inspecţia şi efectuarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii cu cheltuieli minime;
-încadrarea peisagistică în zona urbană a oraşului. Având în vedere legislaţia în vigoare, modernizarea drumului se va proiecta ca o stradă de
categoria III şi clasă de importanţă “C” cu următoarele elemente geometrice în profil transversal pentru sectorul de drum A-B:
- partea carosabilă 6,00 m; - trotuare 2 x 1,20…1,50 m; - panta părţii carosabile 2,5 %; - panta trotuarului 1,0 %...1,5%
pentru accesele sectoarelor (C-D, E-F, G-H, I-J, K-L,) spre parcele elementele geometrice sunt următoarele :
- partea carosabilă 5,00 m; - trotuare 2 x 0,50…1,00 m; - panta părţii carosabile 2,5 %; - panta trotuarului 1,0 %
Pentru varianta cu investitie medie structura rutiera propusa este :
la carosabil : 4,0 cm strat de uzura din BA 16; 6,0 cm strat de legatura din BAD 25; 20,0 cm strat de baza din piatra sparta [40..63mm] ; 30,0 cm fundatie din balast cilindrat; strat anticontaminator geotextil . la trotuare : 8,0 cm Pavaj din dale de beton ; 2,0 cm strat de suport din nisip; 10,0 cm fundatie din balast; Având în vedere starea de degradare avansata si viabilitatea necorespunzatoare a acestor
sectoare de drum, proiectantul considera necesar sa se execute urmatoarele lucrari: - realizarea platformei drumului; - proiectarea structurii rutiere; - dispozitive de scurgere si evacuare a apelor; - intersectii cu drumuri publice si strazi; - marcaje si indicatoare. Investiţia se va realiza în decurs de 11 luni. Valoarea totală (inclusiv TVA) a investiţiei ,,Amenajare strada Mircea Neamţu” este
estimată la 1.084.640 lei, reprezentând 256.174 euro, conform devizului general . Având în vedere faptul că finanţarea studiului de fezabilitate ,,Amenajare strada Mircea
Neamţu” se face din Bugetul local aprobat pentru anul 2009, propunem aprobarea studiului de fezabilitate şi realizarea investiţiei menţionată anterior.
DIRECTOR D.DRUMURI ŞI TRANSPORTURI, DIRECTOR ECONOMIC, ing. CHIŞ CULIŢĂ ec. SMARANDA HARACICU ŞEF SERVICIU DRUMURI ŞI PODURI, ŞEF SERVICIU JURIDIC,
ing. IOAN GANCIOV jr. MIRELA LASUSCHEVICI
ÎNTOCMIT, ŞEF BIROUL PROMOVARE LUCRĂRI, ing.Pîrvu Liliana ing. MARINELA LUCUŢ
FP 53-01, Ver.1