Cod FO 53-01, ver. 2
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIULUI TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SC2019- / TIMIŞOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
RAPORT DE SPECIALITATE aprobarea documentației tehnico-economice - faza SF, a indicatorilor tehnico-economici și
a anexei privind descrierea sumară a investiției pentru obiectivul ,,Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord”
Având în vedere Expunerea de motive nr……................................... a Primarului Municipiului Timișoara și Proiectul de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico- economice - faza SF, a indicatorilor tehnico-economici și a anexei privind descrierea sumară a investiției pentru obiectivul ,,Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord”. Facem următoarele precizări:
Transportul cu tramvaiul în Municipiul Timişoara, gestionat de Societatea de Transport Public Timişoara SA, are o deosebită importanţă dat fiind faptul că, în prezent, se înregistrează un număr de aproximativ 52 milioane de călători transportaţi anual din totalul de 90 milioane de călători transportaţi cu toate mijloacele de transport în comun.
Transportul cu tramvaiul asigură o capacitate ridicată de transport călători, în condiţiile unui consum specific redus de resurse, a unei viteze de exploatare şi siguranţe sporite. Soluţia de transport public cu tramvaiul asigură preluarea fluxurilor de călători în condiţiile unor consumuri energetice cu 56% mai reduse decât cele cu autobuzele şi a unor cheltuieli de exploatare cu 30% mai scăzute, fapt care justifică investiţiile în reabilitarea liniilor de tramvai existente. De asemenea, prin reabilitarea liniei de tramvai se realizează şi reglementarea instalaţiilor subterane afectate.
Congestia pe rețeaua rutieră urbană, atât la orele de vârf cât și în perioada diurnă dintre vârfuri, afectează semnificativ eficiența transportului privat și public. Cea mai vestică cale rutieră, dar și axă de transport public între nordul și sudul orașului (Calea Circumvalațiunii) se află în fapt la 750 m de centrul orașului. În prezent, troleibuzul este mijlocul de transport pus la dispoziţia călătorilor pe strada Gării. De asemenea, legătura între zona Ronaț, din Municipiul Timișoara, și zona Gării se asigură prin Pasajul Jiul care este aglomerat și nu asigură fluidizarea circulației.
În ipoteza realizării obiectivului propus se va putea realiza conexiunea între reţeaua de tramvai de pe Calea Bogdăneştilor și Gara de Nord, printr-un pasaj subteran (subtraversare a 10 linii de cale ferată CFR).
Aşteptările călătorilor în ceea ce priveşte sistemul de transport public, tramvaie, troleibuze si autobuze, sunt îndreptate atât spre mijloacele de transport care trebuie să fie confortabile, uşor de utilizat, silenţioase, rapide, dar şi asigurarea unui confort în ceea ce priveşte amenajarea locurilor de aşteptare a mijloacelor de transport. O parte din refugiile pentru călători nu sunt amenajate cu copertine, nu sunt adaptate pentru persoanele cu disabilităţi şi cărucioarelor
2 6 2 1 Timişoara 2021 Capitală Europeană a Cultu
=
— E a romania2019.eu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene
Cod FO 53-01, ver. 2
pentru copii, nu sunt semnalizate corespunzător. De asemenea, nu sunt dotate cu mobilier şi cu panouri de informare.
Sistemul de monitorizare a mijloacelor de transport şi sistemul de e-ticketing existente sunt implementate începând cu anul 2008, cu o durată de serviciu de 8 ani (durată de serviciu împlinită) şi necesită înlocuirea deoarece tehnologia folosită este uzată fizic şi moral, actualmente operatorul de transport întâmpinând mari greutăţi în menţinerea acestuia în stare de funcţionare şi realizând mari cheltuieli în acest sens.
Prin implementarea proiectului se urmăreşte: extinderea reţelei de transport care foloseşte metode cu grad mic de poluare (tramvaie,
troleibuze, biciclete) – transportul electric; creşterea capacităţii de transport public; reducerea cheltuielilor de exploatare, întreţinere şi reparaţii; îmbunătăţirea siguranţei în circulaţie şi a confortului pentru călători la nivelul cerinţelor
reglementărilor internaţionale specifice domeniului; îmbunătăţirea parametrilor de mediu afectaţi de transportul public; reducerea duratei şi a costului transportului de călători.
Prin proiect se vizează construirea unei noi linii de tramvai – un mijloc de transport în comun nepoluant, amenajarea de trotuare și piste de cicliști, de zone verzi, aducându-se o contribuţie substanţială la reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă, reducerea prafului, nivelului de zgomot şi implicit la creşterea confortului şi siguranţei circulaţiei. De asemenea, prin modernizarea staţiilor de transport public de călători şi modernizarea sistemului de e- ticketing, proiectul va contribui la dezvoltarea durabilă prin faptul că va creşte atractivitatea şi popularitatea transportului public, contribuind la încurajarea cetăţenilor de a folosi transportul public, în detrimentul autoturismelor proprii, scăzând astfel emisiile de CO2. Proiectul contribuie la obiectivele privind dezvoltarea durabilă prin promovarea unui transport nepoluant, creşterea condiţiilor de confort, a siguranţei circulaţiei şi creşterea vitezei de circulaţie, toate acestea sporind atractivitatea sistemului de transport public pentru cetăţeni şi reducerea emisiilor de carbon în municipiu. Astfel, se vor realiza: Lungimea totală a liniilor de tramvai nou construite: 1400 m (1,4 km) cale dubla. Staţii de transport public modernizate: 22. Achiziţia unui sistem de e-ticketing şi a unui sistem de monitorizare a mijloacelor de transport public, noi, în variantă integrată.
Potrivit art. 7 din HG nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, studiul de fezabilitate este documentaţia tehnico-economică prin care proiectantul, fără a se limita la datele şi informaţiile cuprinse în nota conceptuală şi în tema de proiectare şi, după caz, în studiul de prefezabilitate, analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului de investiţii.
Documentatia pentru realizarea studiului de fezabilitate s-a realizat cu respectarea prevederilor H.G. nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice și a Ghidului specific pentru POR 2014-2020 și a fost avizat favorabil conform Fișei tehnice nr. 3/06.03.2019 emisă de Comisia Tehnico-Economică
Studiul de Fezabilitate ,,Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord” – nr. S.F. 225/2019, a fost realizat de către SC BAICONS IMPEX SRL, în baza contractului încheiat de către operatorul de transport SC Societatea de Transport Public Timişoara SA şi transmis instituţiei noastre prin adresa cu nr. CDE2019-193/27.02.2019.
2 6 2 1 Timişoara 2021 Capitală Europeană a Cultu
Cod FO 53-01, ver. 2
În concluzie, prin documentația tehnico-economică de mai sus au fost stabilite următoarele: - valoarea totala a obiectivului de investitii exprimata în lei cu TVA este de 57.660.730,17 lei, din care constructii montaj (C+ M ) este de 40.710.717,63 lei cu TVA, în conformitate cu devizul general; - indicatorii tehnico-economici rezultați în urma elaborării SF conform Anexei 1 la prezentul raport de specialitate; - descrierea sumară a investiției propusă a fi realizată prin proiect, conform Anexei 2 la prezentul raport de specialitate;
Având în vedere prevederile legale expuse în prezentul raport, respectiv H.G. nr. 907/ 2016 și Ghidul specific pentru POR 2014-2020, apreciem că proiectul de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico-economice - faza SF, a indicatorilor tehnico-economici și a anexei privind descrierea sumară a investiției pentru obiectivul ,,Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord” îndeplinește condițiile pentru a fi supus dezbaterii și aprobării plenului consiliului local.
DIRECTOR, CULIŢĂ CHIŞ
ŞEF SERVICIU P.E., ŞEF BIROU G.M.P.E., LOREDANA SIBIAN NASTASIA POP
CONSILIER G.M.P.E., OANA GRIGORAŞ
2 6 2 1 Timişoara 2021 Capitală Europeană a Cultu
Cod FO53-03, Ver.1
EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE aprobarea documentației tehnico-economice - faza SF, a indicatorilor tehnico-economici și a anexei
privind descrierea sumară a investiției pentru obiectivul ,,Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord”
1. Descrierea situatiei actuale
Transportul cu tramvaiul în Municipiul Timişoara, gestionat de Societatea de Transport Public Timişoara SA, are o deosebită importanţă dat fiind faptul că, în prezent, se înregistrează un număr de aproximativ 52 milioane de călători transportaţi anual din totalul de 90 milioane de călători transportaţi cu toate mijloacele de transport în comun.
Congestia pe rețeaua rutieră urbană, atât la orele de vârf cât și în perioada diurnă dintre vârfuri, afectează semnificativ eficiența transportului privat și public. Cea mai vestică cale rutieră, dar și axă de transport public între nordul și sudul orașului (Calea Circumvalațiunii) se află în fapt la 750 m de centrul orașului. În prezent, troleibuzul este mijlocul de transport pus la dispoziţia călătorilor pe strada Gării. De asemenea, legătura între zona Ronaț, din Municipiul Timișoara, și zona Gării se asigură prin Pasajul Jiul care este aglomerat și nu asigură fluidizarea circulației.
2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate
Prin proiect se vizează construirea unei noi linii de tramvai – un mijloc de transport în comun nepoluant, amenajarea de trotuare și piste de cicliști, de zone verzi, aducându-se o contribuţie substanţială la reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă, reducerea prafului, nivelului de zgomot şi implicit la creşterea confortului şi siguranţei circulaţiei. De asemenea, prin modernizarea staţiilor de transport public de călători şi modernizarea sistemului de e-ticketing, proiectul va contribui la dezvoltarea durabilă prin faptul că va creşte atractivitatea şi popularitatea transportului public, contribuind la încurajarea cetăţenilor de a folosi transportul public, în detrimentul autoturismelor proprii, scăzând astfel emisiile de CO2. Proiectul contribuie la obiectivele privind dezvoltarea durabilă prin promovarea unui transport nepoluant, creşterea condiţiilor de confort, a siguranţei circulaţiei şi creşterea vitezei de circulaţie, toate acestea sporind atractivitatea sistemului de transport public pentru cetăţeni şi reducerea emisiilor de carbon în municipiu. Astfel, se vor realiza: Lungimea totală a liniilor de tramvai nou construite: 1400 m (1,4 km) cale dubla. Staţii de transport public modernizate: 22. Achiziţia unui sistem de e-ticketing şi a unui sistem de monitorizare a mijloacelor de transport public, noi, în variantă integrată.
2. Concluzii
Consider necesar și oportun aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico-economice - faza SF, a indicatorilor tehnico-economici și a anexei privind descrierea sumară a investiției pentru obiectivul ,,Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord”.
PRIMAR, DIRECTOR D. GENERALĂ D.P.P.R.U., NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ
ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR NR.
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
ROMÂNIA 1918-2018 | SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ
Anexa 2 la HCL nr. ....................................
DESCRIEREA INVESTIŢIEI
I. DATE GENERALE
Denumire proiect: Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord
Amplasament: Timișoara, str. Gării, identificată prin Cartea Funciară nr. C.F. vechi: 2, număr cadastral
17413/1, cu suprafața de 32.540 mp;
Titularul investiţiei: Municipiul Timişoara B‐dul. C.D. Loga, nr. 1
Beneficiar: Municipiul Timişoara B‐dul. C.D. Loga, nr. 1
II. DATE TEHNICE
Investiţia vizează construcția unei noi linii de tramvai și modernizarea întregului anasmblu rutier, inclusiv reţelele edilitare stradale, subterane şi supraterane, având ca limite: platforma Solventul şi intersecţia cu Bd. General Ion Dragalina. Modernizarea tramei stradale are ca obiectiv creşterea calităţii vieţii în cadrul spaţiului urban prin sporirea accesibilităţii, mobilităţii, atractivităţii transportului public în comun şi prin îmbunătăţirea confortului şi a imaginii urbane de ansamblu. Prin proiect se vor realiza următoarele: ‐ linia cale tramvai va fi cale dublă şi va avea poziție centrală în cadrul tramei stradale; ‐ reţeaua contact va fi de tip complet compensată ”catenară”; ‐ se vor monta cabluri de energie de curent continuu pentru injecțiile de +/‐ 600 Vcc ‐ drumul va avea două benzi pe sens, incluzând calea de rulare a tramvaiului care va fi carosabilă; ‐ realizarea de piste pentru biciclete; ‐ realizarea de trotuare; ‐ spaţii verzi, în zona de siguranţă a străzii ‐ supravegherea video, integrată în sistemul de management al traficului. Deasemenea, prin proiect se vor moderniza cele mai importante 22 de stații de transport în comun din municipiul Timişoara. O altă activitate a acestui proiect este achiziţionarea unui sistem de monitorizare a mijloacelor de transport
şi e‐ticketing.
III. INDICATORI VALORICI
Valoarea totală a investiţiei (TVA inclus): 57.660.730,17 lei, din care C+M: 40.710.717,63 lei.
IV. DESCRIEREA INVESTIŢIEI
În prezent pe strada Gării linia de tramvai ocupă o mică porțiune, și anume 175 m măsurați de la intersecția
cu Bulevardul General Ion Dragalina. În această lungime era cuprinsă și bucla de întoarcere. În urma
construcției unei lini noi de tramvai şi modernizării tramei stradale, se vor obţine următorii parametri
tehnico‐funcţionali:
Lungime traseu: 1.4 km;
Lungime cale dublă tramvai: 1,4 km; Suprafață carosabilă: 14.000 mp; Locuri de parcare: 37; Suprafață trotuare/piste bicicliști: 4.300 mp; Număr stații de tramvai: 3; Număr peroane: 6; Număr arbori tăiați: 67 buc. Număr arbori propuși: 99 buc.
Linia cale tramvai va fi realizată cu şină cu canal, fiind îmbrăcată printr‐un sistem elastic care reduce
substanţial zgomotul structural, vibraţiile și radiaţia acustică și care izolează electric (profile pe talpa șinei și
pe inima șinei). Acest sistem împiedică propagarea curenților vagabonzi și a efectelor dăunătoare pe care le
au la nivelul șinei.
Reţeaua contact va fi de tip complet compensată ”catenară”, utilizând stâlpi de susţinere a acesteia,
asigurând şi amplasarea corpurilor de iluminat public.
Trama stradală va fi realizată în varianta de 2 benzi pe sens incluzând calea de rulare a tramvaiului care va fi
carosabilă. Benzile adiacente căii de rulare a tramvaiului au lățimea de 3,50 m cu excepția zonelor din
dreptul peroanelor stațiilor Nufăr și Gh. Barițiu, unde au lățimea de 3 m. Pe traseul liniei de tramvai vor fi
amenajate 3 staţii de urcare‐coborâre, prevăzute cu peroane şi copertine. Trotuarele au fost proiectate în
general adiacent proprietăților, cu o lățime minimă de 1 m. Sunt prevăzute piste pentru biciclete și parcări de
scurtă durată.
Staţiile de transport public de călatori vor avea o serie de facilităţi: adăposturi pentru călători, mobilier, automate de bilete/carduri, sisteme de informare, sisteme de supraveghere video, facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, semnalistică, platforme de îmbarcare/debarcare călători etc Sistemul de monitorizare se va integra cu sistemul de management al traficului, şi vor asigura împreună
prioritizarea pentru toate modurile de transport public existente în Timişoara (tramvai, troleibuz, autobuz).
Sistemul de e‐ticketing, pe lângă funcţiile uzuale, va asigura posibilitatea plăţii titlurilor de călătorie în
mijloacele de transport atât prin telefonia mobilă, cât şi prin SMS sau alte modalităţi de plată. Sistemul va
asigura distribuţia tuturor titlurilor de călătorie şi de informare a călătorilor în staţiile mijloacelor de
transport de pe întreaga reţea de transport din municipiul Timişoara.
Director Direcţia Generală de Drumuri, Poduri, Parcaje și Rețele de Utilități,
Culiţă CHIŞ
Şef Serviciul Proiecte Edilitare,
Loredana SIBIAN
ANEXĂ 1 La Hotărârea nr. ............/………
Indicatorii tehnico-economici ai investiţiei
Denumirea obiectivului de investiţii: „Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord” Amplasament: Municipiul Timişoara, str. Gării Beneficiar: Municipiul Timişoara Finanţarea investiţiei: Conform prevederilor din Ghidul solicitantului - Condiții specifice de accesare a fondurilor ȋn cadrul apelului de proiecte cu numărul POR/2017/4/4.1/1, axa prioritară 4, prioritatea de investiţii 4e, Obiectivul specific 4.1 - Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă finanţarea investiţiei (valoarea eligibilă) se realizează astfel: - Contribuţie FEDR: 80,35 % din valoarea eligibilă - Contribuţie Buget de Stat: 17,65 % din valoarea eligibilă - Contribuţie Buget Local: 2,00 % din valoarea eligibilă. Valoarea totală a investiţiei: Valoarea totală, inclusiv TVA este 57.660.730,17 lei din care construcţii montaj (C+M) 40.710.717,63 lei. Capacităţi (în unităţi fizice):
Lungime traseu: 1.4 km; Lungime cale dublă tramvai: 1,4 km; Suprafață carosabilă: 14000 mp; Locuri de parcare: 37; Suprafață trotuare/piste bicicliști: 4300 mp; Număr stații de tramvai: 3; Număr peroane: 6; Număr arbori tăiați: 67 buc. Număr arbori propuși: 99 buc.
Durata de realizare a investiţiei: Realizarea lucrărilor va fi prevăzută pe o perioadă de 18 luni.
Director General D.D.P.P.R.U., Culiţă CHIŞ