Cot Anexa nr.7 la HCLMT nr. 2015 CRITERII DE INCADRARE A CLADIRILOR SITUATE IN INTRAVILAN IN CATEGORIA CLADIRILOR NEINGRIJITE EVALU AREA LA VEDERE A ASPECTULUI IMOBILELOR DIN MUNICIPIUL TIMIŞOARA Adresă: Data: 1, Acoperiş Învelitoare Punctaj [] nu există (nu este cazul) [] fără degradări o ) minore | a, Sura megane mal a i EEE 7 OI degradări med SEE al erorii A DAE 7 Dl degradări majore SESTE RA SIRIA RIDU Mei RR AA 1 * Îndiferent de materialul din care este alcătuită: țiglă, tablă, şindrilă etc. | Cornişă - Streaşină - Atic Punctaj | fără degradări o Cl degradări minore | Senate Era apa tron Pal Nu art 2 Dl degradări medii Jmate viii pe Nesesi Şi refacere parțială 7) Ol degradări majore lungime. Urlătate vilă. NecosInloztrea oală. 156 pen trecător 1 * Indiferent dacă este streaşină orizontală, înclinată sau înfundată. Jgheaburi, burlane şi elemente de tinichigerie Punctaj [] nu există (nu este cazul) | [) fără degradări o i [l degradări minore Sunt necesare reparații punctuale şi/sau curățirea jgheaburilor. 2 | degradări medii (de cu demente vegetale) parală 7 [ DI degradări majore Jgheaburi şi burlane deteriorate în totalitate sau lipsă (chiar şi parţial). Lipsa 12 tubului de racord la reţeaua de canalizare. Necesită înlocuirea total * Indiferent de materialul din care sunt alcătuite, împreună cu decorația specifică (dacă există) etc.
|2. Faţade = TE se refac şi se rezugrăvesc în totalitate. Tencuială Punctaj [ fără degradări o ari Degradări punctuale şi incidentale ale tencuielii. Fără igrasie. Posi [ degradări minore remedierea punctuală 2 Degradări locale ale tencuielii (10-30% din suprafața fațadelor). Igrasie LJ degradări med uşoară. Suprafețele se retencuiesc şi rezugrăvesc. 7 ki Porţiuni de tencuială ce cad, se desprind şi/sau sunt puternic umede, [0 degradări majore tencuială degradată peste 30% din suprafață. Suprafețele se refac total 12 * SE vor lua în considerare balcoanele, soclul şi alte elemente componente ale fațadelor. dacă acestea există Zugrăveală Punctaj fără degradări o [] degradări minore Zugrăveală exfoliată incidental. Posibilă remedierea punctuală 2 Zugraveala extoilata parțial (10-3U% din suprafaţa fațadelor). Suprafeţele se [] degradări medi TEI Eta 3 Zugrăvoală exfoliată şifsau docolorată peste 307 din suprafață. Suprafețele EI Zugrăveală exfoliată şi/sau decolorată peste 30% din suprafață. Suprafeţeli x tâmplărie lipsă (ce! puţin un element). Necesită înlocuire completă * Se vor lua în considerare şi ornamentele, balcoanele, soclul etc. componente ale fațadelor spre stradă, dacă acestea există. Tâmplărie Punctaj [ fără degradări o Dl degradări minore | de tâlc. Tail se revopsșeş se remediază 2 SITE: 37 Au 3 [tego majore Materiale componente puternic deteriorate şi deformate. Elemente de 4 "Elemente de tâmplărie: ferestre (impreună cu obloane şi jaluze, dacă este cazul). uşi (impreună cu vitrine), porți de acces Elemente decorative Punctaj []] nu există (nu este cazul) : Ţ [ fără degradări o ! Elemente decorative incomplete şi/sau afectate în timp de factori atmosferici a degradări Fine Şi biologici şi/sau neconforme cu caracterul zonei | 2 Elemente decorative care lipsesc de pe fațade, inclusiv cele îndepărtate în [] degradări medi RO 3 x Elemente decorative desprinse, care prezintă risc de cădere. Elemente de degradări majore tinichigerie care lipsesc. Risc major pentru trecători + "Indiferent de materielul din care sunt alcătuite: stuc, piatră, fier, tablă, polistiren efc. ' 3. Deficienţe structurale vizibile din exterior Şarpantă Punctaj [] nu există (nu este cazul) [] fără degradări o ri Coşuri de fur cu cărămizi desprinse, care prezintă risc de cădere. Coşuri [0 degradări med de fum care prezintă elemente de decorație lipsă 7 E Elemente din lemn rupte şi/sau lipsă, deformări majors ale structurii O degradări majore şarpantei. Coşuri de fum şi/sau lucarne lipsă parţial sau total 12 "Se vor lua În considerare şi coşurile de fum, lucarnele etc. componente ale şarpantei Pereţi Punctaj [ fără degradări o DI degradări mea Elemente lipsă pe suprafețe mai mari (colțuri de clădire, soclu). Se vor face 7 completări cu elemente în baza unui proiect tehnic autorizat. 2
24 4. Împrejmuire [Cl nu există (nu este cazul) [] fără degradări o , Zugrăveala şi/sau vopsitoria împrejmulrii sunt xfoiiate incidenta, Posibilă Dl degradări minore remedierea punctuală. £ Elemente decorative componente lipsă, iar zugrăveala şi/sau vopsitoria Ol degradări mei imprejmuirii sunt exfoliate în proporție de peste 10% din suprafață. 3 : Împrejmuirea prezintă deformări, degradări, înclinări structurale vizibile Ol degradări majore Împrejmuirea lipseşte parţial 5 * Indiferent de materialul din care este alcătuită împrejmuirea şi de elemente sale decorative | Cauzele degradărilor : | [l degradări cauzate de factori naturali: intemperii, infiltraţii de apă, igrasie, trecerea timpului etc [] degradări cauzate de factorul uman prin decizia de neimplicare în întreţinerea unei clădiri [l degradări intenţionate cauzate de factorul uman: nerespectarea legi vigoare, a R.L.U. etc. * În evaluarea imoi lor se vor identifica şi cauzele probabile ale degradărilor (una sau mai multe variante). Observaţii imobil Definiţia generală a categoriilor de degradări Degradări minore. Există degradări la care nu trebuie intervenit imediat, sunt suficiente reparaţiile la diferite elemente sau locuri. Degradările sunt în cea mai mare parte doar de suprafaţă. În spatele degradărilor minore nu se ascund degradări majore sau probleme constructive. Caracterul arhitectural al clădirii se păstrează. Degradări medii. Degradările trebuiesc îndepărtate cât mai curând, Volumul degradărilor cuprinde până la 50% din suprafață sau corp de construcţie. În spatele degradărilor medii nu se ascund degradări majore sau probleme constructive. Caracterul arhitectural al clădirii este afectat parţial. Degradări majore. Aceste degradări sunt grave şi trebuiesc remediat imediat, pentru a se evita degradarea continuă. Volumul degradărilor cuprinde mai mult de 50%, respectiv aproape întregul corp de construcţie; presupune fisuri mari care influenţează structura imobilului, Corpurile de construcţie trebuiesc reabilitate sau refăcute. Caracterul arhitectural al clădirii este în pericol de a se pierde şi/sau este distrus în mod intenţionat. Calculul punctajului în urma evaluării
Punctajul total După completarea fişei de evaluare se va calcula punctajul total (însumând punctajele din coloana din | dreapta corespunzătoare nivelului de degradare) | | Punctajul de referinţă. | În cazul în care imobilul evaluat nu are anumite elemente supuse evaluării (de exemplu: construcţiile cu | acoperiş tip terasă nu vor putea fi evaluate din punct de vedere al învelitorii şi a şarpantei sau construcţiile | care nu sunt împrejmuite nu vor putea fi evaluate din punct de vedere al împrejmuirii), punctajul maxim al | respectivelor categorii neevaluate se va scădea din punctajul maxim de 100 puncte al fişei de evaiuare Rezultatul obţinut astfel reprezintă punctajul de referinţă. Punctajul procentual. | Punctajul procentual reprezintă valoarea exprimată în procente (cu două zecimale) în urma împărți punctajului total la punctajul de referinţă (punctajul total / punctajul de referinţă x 100). Punctajul procentual se calculează pentru fiecare imobil evaluat în parte. Categoria de impozitare a clădirii N% și BA 0004 Cl supraimpozitare cu 200% pen! e [] supraimpozitare cu 400% pentru punctajul procentual între 60,00% şi 79,99% [O supraimpozitare cu 509% pentru punctajul procentual între 80,00% şi 100,00% PUNCTAJ PUNCTAJ, PUNCTAJ CATEGORIE TOTAL REFERINŢĂ | PROCENTUAL | IMPOZITARE Arhitect ȘAf, Șe pei Ciprian SilviufCĂDARIU Viol IHALACHE BRCCI, Andreea $STĂNILĂ
Anexa 8 la HCL 2015 Criterii de încadrare a terenurilor situate în intravilan in categoria terenurilor neîngrijite 1. Potrivit prezentei anexe, terenul este o întindere de pământ delimitată (considerată după relieful sau după situarea sa în spaţiu). 2. Terenul neîngrijit reprezintă terenul care deşi se află într-un cartier construit şi locuit, nu este ocupat de clădiri şi, de obicei. este neîngrădit, pe care nu s-au efectuat lucrări de prelucrare a solului, nu a fost cultivat sau amenajat peisagistic şi pe care de regulă există abandonate deşeuri (din construcții, vegetale, etc.). Pe terenul neîngrijit este crescută din abundență, vegetație erbacee şi neerbacee necultivată care aparține diverselor specii și familii (buruiană) din categoria arborilor, arbuştilor şi plantelor anuale şi multianuale. 3. Fişă de evaluare la vedere a aspectului terenului situat in intravilanul Municipiului Timişoara | 1. Întreţinere (cosire) []] întreținut (cosit) o | [CI] neîntreținut (necosit) | 50 2. Depozitări de deșeuri OI fără depozitări de deşeuri Ţ 0 | []] cu depozitări de deşeuri 50 Total punctaj Calculul punctajului în urma evaluării | Punctajul total. După completarea fişei de evaluare se va calcula punctajul total (însumând punctajele din coloana din dreapta corespunzătoare). Punctajul de referință. Punctajul de referință este 100 puncte. i calculează pentru fiecare imobil evaluat în parte. Calculul punctajului %
Categoria de impozitare a terenului [] supraimpozitare cu 250% pentru punctajul procentual de 50% | supraimpozitare cu 500% pentru punctajul procentual de 100,00% 4. Fac excepție de la evaluare terenurile neîngrijite pentru care proprietarii dețin Autorizaţie de Construire valabilă, în vederea construirii/amenajării terenului şi care au anunțat începerea lucrărilor la Inspectoratul de Stat în Construcții şi la Primăria Municipiului Timişoara. 5. În vederea identificării terenurilor din intravilanul Municipiului Timişoara, care intră în categoria celor neîngrijite, agenții Direcţiei Poliției Locale Timişoara şi angajații din cadrul aparatului propriu al primarului. cu atribuții in acest sens, vor efectua verificări pe raza unităţii administrativ teritoriale, întocmind nota de constatare (însoțite de fotografii ale terenului identificat) şi fişa de evaluare, prevăzută la pct. 3 din prezenta. 6. După identificarea şi evaluarea terenului, proprietarul acestuia va fi somat ca în termen de l5 zile lucrătoare să execute lucrări de întreţinere (cosire, igienizare, colectare a deşeurilor, etc.) şi în continuare să-l mențină în condiţii de îngrijire. 7. Dacă, după expirarea termenului de 15 zile de la somare, se constată, în urma verificărilor ulterioare pe teren, ca proprietarul nu a efectuat lucrările de întreţinere necesare, agenții Direcţiei Poliției Locale Timişoara şi persoanele din cadrul compartimentelor de specialitate cu atribuții, vor încheia o notă de constatare în care va fi consemnată menținerea terenului în categoria celor considerate, potrivit prezentei anexe, ca fiind neîngrijite. In acest caz, notele de constatare, fişa de evaluare, fotografiile, orice alte înscrisuri care atestă faptul că terenul este neîngrijit, datele de identificare a terenului şi a proprietarului, vor fi transmise către Direcţia de Mediu care va promova proiectul de hotărâre în vederea majorării impozitului pentru terenul respectiv, prevederile art. 13 alin. 3 si 4. din hotărârea consiliului local, aplicându-se corespunzător. 8. Dacă, in interiorul termenului de 15 zile, proprietarul terenului s-a conformat recomandărilor privind îngrijirea terenului, se încheie proces verbal privind conformitatea. DIRECTOR EXECUTIV DIRECȚIA DE MEDIU ADRIAN BERE ŞEF SERV, SP. VERZI ȘI LOC. DE JOACĂ, ŞEF SERVICIU AVIZE MEDIU DIANA — MIHAELA NICA DANIEL CORA$ Li E E XIX
Cod FO 53-01,ver.2 1
R E F E R A T privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2016
in Municipiul Timisoara
In baza prevederilor Legii nr.571/2003 actualizata privind codul fiscal, prin HCLMT nr.237/ 26.05.2015 au fost stabilite impozitele si taxele locale in Municipiul Timisoara pentru anul 2016. La data de 10.09.2015, a fost publicata in Monitorul Oficial nr.688/10.09.2015 Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Conform art.502 alin.1 pct.1 din Legea nr.227/2015 privind codul fiscal: "(1) La data intrării în vigoare a prezentului cod se abrogă: 1. Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;", Avand in vedere ca, in conformitate cu prevederile art.495 lit.f din Legea nr.227/2015 privind codul fiscal: "Consiliile locale adoptă hotărâri privind nivelurile impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului cod", se impune revocarea HCLMT nr.237/26.05.2015 privind impozitele si taxele locale in Municipiul Timisoara pentru anul 2016 si adoptarea unei noi hotarari in acest sens, in concordanta cu prevederile Legii nr.227/2015. In baza prevederilor Legii nr. 227/2015, consiliul local are competenta sa stabilească: nivelul impozitelor şi taxelor locale, când acestea se determină pe bază de cotă procentuală si cand prin lege sunt stabilite limitele minime si maxime; cuantumul impozitelor si taxelor locale prevăzute în sumă fixă; stabilirea nivelului bonificaţiei de până la 10% conform prevederilor art. 462 alin. 2, art. 467 alin. 2, si art. 472 alin. 2 din Legea nr.227/2015; scutiri/reduceri de la plata impozitelor si taxelor locale si a taxelor pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, in cazurile expres prevazute de lege in acest sens; alte taxe locale; taxe speciale; majorarea impozitelor si taxelor locale conform art. 489 din Codul fiscal; alte taxe locale.
Nivelurile impozitelor/taxelor locale stabilite in sume fixe sunt prevazute in Anexa nr.1. Procedura de acordare a scutirii la plata impozitului pentru clădirile la care proprietarii au
executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor , întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de
R O M Â N I A Judetul Timis
Municipiul Timisoara Directia Fiscala a Municipiului Timisoara
Timisoara, B-dul M.Eminescu nr.2B, C.I.F. 21666630, tel.408100, fax.0256-408191, www.dfmt.ro
Nr. IF2015- ______________/_____.09.2015 APROBAT
PRIMAR NICOLAE ROBU
Cod FO 53-01,ver.2 2
performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare, este prevazuta in Anexa nr.2.
Procedura de acordare a scutirii/reducerii, dupa caz, de la plata impozitului/taxei pe cladiri si a impozitului/taxei pe teren, in baza art.456 alin.2 lit.k si a art.464 alin.2 lit.j din Legea nr.227/2015, este prevazuta in Anexa nr.3.
Taxele speciale instituite şi cuantumul acestora, sunt prevăzute în Anexa nr.4. Referitor la taxele speciale, aratam ca, pentru funcţionarea unor servicii publice locale create
în interesul persoanelor fizice şi juridice, precum si pentru promovarea turistica a localitatii, consiliile locale pot adopta taxe speciale, in conformitate cu prevederile art.484 din Legea nr.227/2015 privind codul fiscal. Domeniile în care consiliile locale pot adopta taxe speciale pentru serviciile publice locale, precum şi cuantumul acestora se stabilesc în conformitate cu prevederile Legii nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare. Taxele speciale se încasează numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile oferite de instituţia/ serviciul public de interes local, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia/acestuia, sau de la cele care sunt obligate, potrivit legii, să efectueze prestaţii ce intră în sfera de activitate a acestui tip de serviciu.
Potrivit art.30 alin.1 si alin.2 din Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale, pentru functionarea unor servicii publice locale, create în interesul persoanelor fizice si juridice, consiliile locale aproba taxe speciale, al căror cuantum se stabileşte anual.
Taxele speciale aplicabile in anul 2016 sunt prevazute in Anexa 4 la hotararea consiliului local al Municipiului Timisoara privind impozitele si taxele locale in anul 2016.
In ceea ce priveste taxa de salubrizare (taxa speciala), se precizeaza ca, in conformitate cu prevederile art.26 alin.1 din Legea nr.101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, republicată şi modificată, pentru asigurarea finanţării serviciului de salubrizare, utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin: a) tarife, în cazul prestaţiilor de care beneficiază individual, pe bază de contract de prestare a serviciului de salubrizare;
b) taxe speciale, în cazul prestaţiilor efectuate în beneficiul întregii comunităţi locale; c) taxe speciale, în cazul prestaţiilor de care beneficiază individual fără contract.
Potrivit alin.3 al articolului mai sus menţionat, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să instituie taxe speciale, conform prevederilor alin.1 lit.c), şi să deconteze lunar operatorilor, direct din bugetul local, contravaloarea prestaţiei efectuate la utilizatorii fără contract. Conform art.6 alin.1 lit.k) din legea mai sus menţionată autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ teritoriale au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea, coordonarea şi atribuirea serviciului de salubrizare a localităţilor având atribuţii în stabilirea taxelor speciale şi aprobarea tarifelor pentru servicii de salubrizare, cu respectarea reglementărilor în vigoare. La art.16 alin.2 din Ordinul Preşedintelui A.N.R.S.C nr.82/9.03.2015 privind aprobarea Regulamentului –cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor, intrat în vigoare la data de 24.03.2015, se prevede că autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale aprobă/instituie tarife/taxe de salubrizare pentru constituirea fondurilor necesare finanţării activităţii.
Modul de organizare şi funcţionare a serviciului de salubrizare este stabilit în Regulamentul Serviciului de Salubrizare al Municipiului Timişoara aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr.453 din 18.12.2007 cu modificările şi completările ulterioare.
Cod FO 53-01,ver.2 3
Operatorul S.C. Retim Ecologic Service S.A are exclusivitatea prestării serviciului de salubrizare pentru toţi utilizatorii din raza administrativ-teritorială a Municipiului Timişoara pentru care are contract de delegare a gestiunii încheiat cu Consiliul Local al Municipiului Timişoara. Persoanele fizice şi juridice care nu sunt în relaţii contractuale cu operatorul de servicii publice de salubrizare şi produc la rândul lor deşeuri, similar cu cei care au contractat aceste servicii, beneficiază de aceleaşi servicii de care beneficiază şi acele persoanele care au încheiate contracte pentru aceste servicii, în sensul că deşeurile pe care le generează aceste persoane sunt colectate şi transportate în vederea eliminării la depozitul Ghizela, situaţie faţă de care se impune instituirea taxei speciale de salubrizare.
Beneficiarii serviciului de salubrizare pentru care se instituie taxa specială de salubrizare sunt: a) persoanele fizice cu domiciliul sau reşedinţa în Municipiul Timişoara care nu au încheiat
contract de prestări servicii cu operatorul de servicii publice de salubrizare; b) persoanele juridice cu sediul sau punct de lucru în Municipiul Timisoara care nu au încheiat
contract de prestări servicii cu operatorul de servicii publice de salubrizare; c) persoanele fizice şi persoanele juridice ale căror contracte au fost denunţate în mod
unilateral de către operatorul de servicii publice de salubrizare, pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract;
d) chiriaşii imobilelor aflate în proprietatea statului, a Municipiului Timişoara sau proprietate privată, care beneficiaza de serviciul de salubrizare şi care nu au încheiate contracte cu operatorul de servicii publice de salubrizare sau a căror contracte au fost reziliate pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract;
e) persoanele fizice/juridice care ocupă imobile aflate în proprietatea statului, a Municipiului Timisoara sau proprietate privată, care beneficiază de serviciul de salubrizare si care nu au încheiate contracte cu operatorul de servicii publice de salubrizare sau a căror contracte au fost reziliate pentru necachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract.
Prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.64 din 13.02.2015 privind actualizarea tarifelor la contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare a localităţilor prin concesiune nr.SC2006-15414/31.07.2006, tariful pentru colectare, transport, depozitare şi neutralizare deşeuri menajere de la populaţie cu pubelă în comodat este de 10,78 lei/pers./lună, iar pentru colectare, transpor, depozitare şi neutralizare deşeuri menajere şi asimilate de la instituţii şi agenţi economici este de 110,42 lei/mc. Taxa specială de salubrizare pentru persoanele fizice va fi egală cu tariful pentru o persoană aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajere, iar pentru persoanele juridice va fi egală cu tariful aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajer, majorat 10%.
Destinatia taxei speciale de salubrizare este acoperirea serviciilor prestate de către operator în baza documentelor justificative prezentate şi în limita sumei încasate, acoperirea costului colectării taxei.
Taxa specială de salubrizare va fi reglementata conform Regulamentului privind stabilirea şi aplicarea taxei speciale de salubrizare si se utilizeaza pentru plata serviciului de salubrizare prestat de operatorul autorizat, S.C. Retim Ecologic Service S.A., căruia i se va plăti prestaţia la nivelul tarifului aprobat prin contractul de concesiune SC2006-15414/31.07.2006, pentru anul în care este stabilită taxa, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice.
Diferenta dintre taxa specială de salubrizare şi tariful prestatiei pe care îl percepe operatorul autorizat rămâne ca venit la bugetul local al Municipiului Timisoara, în vederea acoperirii cheltuielilor
Cod FO 53-01,ver.2 4
generate cu gestionarea taxei speciale de salubrizare (colectare de la beneficiarii serviciului de salubrizare, plata către operatorul de salubrizare şi altele asemenea).
Cuantumul taxei de salubrizare aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajere, este în funcţie de: numărul de persoane din fiecare familie, respectiv numărul locatarilor existenţi la respectiva adresă; volumul de deşeuri generat/luna comunicat de către operatorul de servicii publice de salubrizare, în cazul persoanelor juridice.
Regulamentul privind stabilirea şi aplicarea taxei speciale de salubrizare este reglementat de Anexa nr.5.
In ceea ce priveste : taxa de eliberare a certificatului de existenta pentru certificarea existentei constructiilor fara autorizatie de construire si adeverintei pentru certificarea existentei / inexistentei autorizatiei de construire si taxa eliberare a certificatului de inexistenta pentru certificarea inexistentei constructiilor fara autorizatie de desfiintare si adeverintei pentru certificarea existentei/ inexistentei autorizatiei de desfiintare (taxe speciale), se constata ca, prin art.7 din Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 privind reglementarea procedurilor de inscriere/radiere a constructiilor realizate fara Autorizatie de Construire/Desfiintare si descrierea corecta a regimului de inaltime a constructiilor inscrise in cartea funciara, s-a instituit taxa de 0,5% pentru constructiile cu destinatia de locuinte sau anexe la locuinte si taxa de 1% pentru restul constructiilor, din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile art.251 din Legea nr.571/2003, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care sa reprezinte taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de construire a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei. Prin art.9 din HCLMT nr.197/2014, s-a instituit taxa de 0,1% din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile art.251 din Legea nr.571/2003, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care sa reprezinte taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de construire a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei. Conform art.10 din HCLMT nr.197/2014, taxa pentru emiterea adeverintei este echivalenta cu taxa de emitere a certificatului de existenta/inexistenta constructii. In vederea unei reglementari unitare a taxelor speciale, taxele reglementate prin HCLMT nr.197/2014 vor fi instituite prin hotararea privind impozitele si taxele locale si cuprinse in Anexa nr.4 la aceasta, sens in care se va revoca art.7, 9 si 10 din HCLMT 197/2014, insa restul prevederilor referitoare la metodologia si documentatia aferenta vor ramane in vigoare. Criteriile si conditiile de aplicare a majorarii impozitelor si taxelor locale in cazurile prevazute de art.489 alin.4 si 5 din Legea nr.227/2015 sunt prevazute in Anexa nr.6, Anexa nr.7 si Anexa nr.8. Avand in vedere cele prezentate mai sus,
PROPUNEM:
Emiterea hotararii de consiliu local privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, astfel:
1. Se stabilesc impozitele si taxele locale pentru anul 2016, după cum urmează:
(1) Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii. (2) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 1% asupra valorii care poate fi: a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
Cod FO 53-01,ver.2 5
b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă; c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă. (3) Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,1 % asupra valorii impozabile a clădirii. (4) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 1% asupra valorii impozabile a clădirii. (5) Cota taxei pentru servicii de reclama şi publicitate este de 3%; (6) Cota de impozit in cazul impozitului pe spectacole este de: a) 2%, în cazul unui spectacol de teatru, de exemplu o piesă de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională; b) 5% în cazul oricărei altei manifestări artistice decât cele enumerate la lit. a). (7) Nivelurile impozitelor/taxelor locale stabilite in sume fixe sunt prevazute in Anexa 1 la prezenta hotarare. 2. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, terenuri sau a impozitului asupra mijloacelor de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabilii persoane fizice, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10%.
3. Se acorda scutirea impozitului/taxei pe clădiri datorate pentru următoarele clădiri, astfel: a) clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, conform art.3 lit.a din Legea nr.422/2001 republicată si actualizată privind protejarea monumentelor istorice; b) clădirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale; c) clădirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public; d) clădirile retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public; e) clădirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, republicată, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public; f) clădirile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de 5 ani, începând cu 1 ianuarie a anului în care s-a produs evenimentul; g) clădirea folosită ca domiciliu aflata în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare; h) clădirile la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de
Cod FO 53-01,ver.2 6
către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare, in conformitate cu prevederile Anexei 2 la prezenta; i) clădirile deţinute de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară. 4. Se acorda scutirea impozitului/taxei pe teren datorate pentru următoarele terenuri, astfel: a) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public; b) terenul aferent clădirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public; c) terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată, pe durata pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public; d) terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale; e) terenurile afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de 5 ani, începând cu 1 ianuarie a anului în care s-a produs evenimentul; f) terenul aferent clădirii de domiciliu aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art.4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare; g) terenul situat în extravilanul localităţilor, pe o perioadă de 5 ani ulteriori celui în care proprietarul efectuează intabularea în cartea funciară pe cheltuială proprie; h) suprafeţele terenurilor afectate de cercetările arheologice, pe întreaga durată a efectuării cercetărilor. 5. Se acorda scutirea sau reducerea, dupa caz, a impozitului/taxei pe cladiri si a impozitului/taxei pe teren, pentru cladirea folosita ca domiciliu si/sau terenul aferent acesteia, aflate in proprietatea persoanelor ale căror venituri lunare sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară ori constau în exclusivitate din indemnizaţie de şomaj sau ajutor social, in cuantumul si in conditiile prevazute in Anexa nr.3 la prezenta. 6. In cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu 95%. 7. (1) Se acorda scutirea taxei pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, pentru: a) lucrări de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare a monumentelor istorice astfel cum sunt definite în Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, datorate de proprietarii persoane fizice care realizează, integral aceste lucrări pe cheltuială proprie; b) lucrări destinate păstrării integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice definite în Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările ulterioare, finanţate de proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice, în concordanţă cu reglementările cuprinse în documentaţiile de urbanism întocmite potrivit legii;
Cod FO 53-01,ver.2 7
c) lucrări executate în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; d) lucrări executate în zone de regenerare urbană, delimitate în condiţiile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, lucrări în care se desfăşoară operaţiuni de regenerare urbană coordonate de administraţia locală, în perioada derulării operaţiunilor respective. (2) Reducerea taxei pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, pentru lucrări de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare a monumentelor istorice astfel cum sunt definite în Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, datorata de proprietarii persoane fizice care realizează partial aceste lucrări pe cheltuială proprie, se acorda in functie de cota de participare la lucrarile pentru care se datoreaza taxa prevazuta in prezentul aliniat. 8. Se acorda scutiri de la plata taxelor speciale instituite conform art. 484 din codul fiscal, pentru următoarele persoane fizice sau juridice: a) veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război; b) persoanele fizice prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare; c) instituţiile sau unităţile care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, cu excepţia incintelor folosite pentru activităţi economice; d) fundaţiile înfiinţate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural; e) organizaţiile care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii; f) reprezentanţii legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate. 9. Se acorda scutiri de la plata taxelor instituite conform art. 486 din codul fiscal, pentru următoarele persoane fizice sau juridice: a) veteranii de război, văduvele de război şi văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război; b) persoanele fizice prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare; c) instituţiile sau unităţile care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, cu excepţia incintelor folosite pentru activităţi economice; d) fundaţiile înfiinţate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural; e) organizaţiile care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii.
Cod FO 53-01,ver.2 8
10. Taxele speciale instituite prin prezenta hotărâre şi cuantumul acestora, sunt prevăzute în Anexa nr.4 la prezenta hotărâre.
11. Regulamentul privind stabilirea si aplicarea taxei speciale de salubrizare este prevazut in Anexa nr.5 la prezenta hotarare.
12. (1) Pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, impozitul pe teren se majoreaza cu 500%, începând cu al treilea an, în condiţiile stabilite prin Anexa nr.6 la prezenta hotarare. (2) Terenurile care intra sub incidenta alin.1, se vor stabili prin hotarare a consiliului local conform elementelor de identificare. (3) Hotararea prevazuta la alin.2 va avea caracter individual si va cuprinde materia impozabila si datele de identificare ale contribuabilului persoana fizica sau juridica, fiind emisa in urma intocmirii proceselor verbale de constatare de catre compartimentul de specialitate conform Anexei nr.6. (4) Organul fiscal local va opera majorarea in evidentele fiscale, va emite si va comunica actul administrativ fiscal in baza hotararii prevazuta la alin.3. 13. (1) Impozitul pe clădiri pentru clădirile neîngrijite, situate în intravilan, se majoreaza, astfel: - cu 300%, pentru punctajul procentual intre 30,00% şi 59,99% ; - cu 400%, pentru punctajul procentual intre 60,00% şi 79,99% ; - cu 500%, pentru punctajul procentual între 80,00% şi 100,00%, punctaj stabilit conform Anexei nr.7 la prezenta hotarare, care contine si criteriile de incadrare a cladirii in categoria cladirilor neingrijite. (2) Impozitul pe teren pentru terenurile neîngrijite, situate în intravilan, se majoreaza, astfel: - cu 250%, pentru punctajul procentual de 50% ; - cu 500%, pentru punctajul procentual de 100,00%, punctaj stabilit conform Anexei nr.8 la prezenta hotarare, care contine si criteriile de incadrare a terenului in categoria terenurilor neingrijite. (3) Cladirile si terenurile care intra sub incidenta alin.1 si alin.2, se vor stabili prin hotarare a consiliului local conform elementelor de identificare potrivit nomenclaturii stradale. (4) Hotararea prevazuta la alin.3 va avea caracter individual si va cuprinde materia impozabila si datele de identificare ale contribuabilului persoana fizica sau juridica, fiind emisa in urma intocmirii fisei de evaluare de catre compartimentul de specialitate conform Anexei nr.7 si/sau Anexei nr.8, dupa caz. (5) Organul fiscal local va opera majorarea in evidentele fiscale, va emite si va comunica actul administrativ fiscal in baza hotararii prevazuta la alin.4. 14. Prezenta hotărâre intra in vigoare începând cu 01.01.2016. 15. Anexele 1-8 fac parte integranta din prezenta hotarare. 16. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se revoca prevederile art.7, art.9 si art.10 din Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 privind reglementarea procedurilor de inscriere/radiere a constructiilor realizate fara Autorizatie de Construire/Desfiintare si descrierea corecta a regimului de inaltime a constructiilor inscrise in cartea
Cod FO 53-01,ver.2 9
funciara, restul prevederilor Hotararii Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 ramanand neschimbate. 17. Se revoca Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.237/26.05.2015 privind stabilirea impozitelor si taxelor locale in Municipiul Timisoara pentru anul 2016. 18. Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează: Direcţia Fiscală a Municipiului Timisoara; Directia Tehnica; Directia Secretariat General; Directia Comunicare; Direcţia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse; Directia Urbanism; Direcţia Mediu; Directia de Evidenta a Persoanelor; Directiei Politiei Locale.
DIRECTOR EXECUTIV SECRETAR ADRIAN BODO IOAN COJOCARI
Avizat SERVICIUL JURIDIC
C.j.__________________________
1
Anexa nr. 4 la HCLMT nr._________________/2015
TAXELE SPECIALE STABILITE PENTRU ANUL FISCAL 2016 Nr. Crt.
Denumirea taxei speciale Nivelul taxei speciale -lei-
Denumirea Directiei/ compartimentului de
specialitate care presteaza serviciul taxabil
1. Taxa cazare Vila Bistra 15 lei/noapte + TVA pentru angajati
20 lei/noapte + TVA – pentru consilierii locali 20 lei/noapte + TVA pentru persoanele invitate
Directia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse
Biroul Valorificare Spatii cu Alta Destinatie
2. Taxa imprimat 6 lei Directia Cladiri Terenuri si
Dotari Diverse Biroul Autorizare Activitati
Comerciale si Publicitare 3. Cost autocolant 10 lei Directia Cladiri Terenuri si
Dotari Diverse Biroul Autorizare Activitati
Comerciale si Publicitare 4. Taxa speciala de salubrizare -persoane fizice din gospodarii individuale:
11,88 lei/persoana/luna; -persoane fizice asociate: 11,88 lei/ persoana/ luna; -persoane juridice: 121,46 lei/mc
Directia Mediu Serviciul Avize Mediu
Biroul Salubrizare
5. Taxa urgenta eliberare acte – in termen de 3 zile de la data depunerii, exclusiv
ziua depunerii
-in cazul persoanelor fizice si juridice: 100 lei/act
Toate seviciile si compartimentele de
specialitate din cadrul Primariei Municipiului
Timisoara si serviciilor şi direcţiilor cu personalitate
juridică aflate în subordinea Primarului Municipiului
Timişoara sau a Consiliului Local
2
6. Taxa permise de intervenţie 100 lei Direcţia Tehnică 7. Taxa avize de principiu 100 lei Direcţia Tehnică 8. Taxa predări de amplasament 100 lei Direcţia Tehnică 9. Taxa permise de spargere 150 lei Direcţia Tehnică
10. Taxă aviz de principiu mediu urban 50 lei Direcţia Mediu
Serviciul Avize Mediu 11. Taxa eliberare planuri de situatie și
planse -persoane fizice si juridice FORMAT DIGITAL (în format pdf, sunt expediate pe e-mail): sc.I:500 format A3 – 12 lei; sc. I:5000 format A3 – 12 lei FORMAT ANALOGIC (pe hârtie, se ridică de la ghişeu): sc.I:500 format A3 – 14 lei; sc.I:5000 format A3 – 14 lei sc. I:10000, P.U.Z-uri, P.U.D.-uri, P.U.G., P.A.T. – format A3 – 16 lei planşa TAXA DE URGENŢĂ pentru toate planurile enumerate mai sus este de 10 lei + contravaloarea planului
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
12. Taxa emitere Harta Municipiului Timişoara, P.U.G., P.A.T.
Harta Municipiului Timişoara în format A0, la scara I:10 000 ÎN REGIM NORMAL: 100 lei TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea planului
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
Planşa P.U.G. în forma A0 ÎN REGIM NORMAL: 80 lei TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea planului Planşa P.A.T. în format AI ÎN REGIM NORMAL: 40 lei TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea planului
3
13. Taxă imprimare nomenclator stradal şi parte scrisa
D.T.A.C./D.T.A.D./P.U.G./P.U.Z./ P.U.D.
Format A4 color – 4 lei / fila Format A4 alb-negru – 2 lei / fila Format A3 color – 5 lei / fila Format A3 alb-negru – 4 lei / fila
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
14. Taxa eliberare proces-verbal de vecinatati persoane fizice/juridice si proces-verbal de vecinatati conform
HG nr. 834/1991
a) pana la 1000 mp inclusiv: 20 lei b) peste 1000 mp: 20 lei + 1 leu/mp pentru fiecare mp ce depaseste suprafata de 1000 mp
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
15. Taxa eliberare certificat de existenta- inexistenta pentru intablare/ radiere
constructii executate cu sau fara autorizatie de construire si adeverintei
pentru certificarea existentei/inexistentei A.C./A.D. si
regimului de inaltime al constructiilor
IN REGIM NORMAL: 200 lei
TAXA DE URGENTA este de 1000 lei+contravaloarea certificatului doar pentru
constructiile executate/desfiintate cu A.C./A.D.
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
16. Taxa emitere adeverinte teren intravilan
IN REGIM NORMAL: 25 lei TAXA DE URGENTA este de 50 lei + contravaloarea adeverintei
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
17. Abonament G.I.S. – consultare Banca de Date
6 luni – 600 lei 12 luni – 1000 lei
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
18. Taxa căutare documente in arhiva
30 lei /document Compartiment arhivă
19. Taxa eliberare copii documente Format A4 – 5 lei/filă Format A3 – 10 lei/filă
Compartiment arhivă
20. Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism in regim de urgenta – in
termen de 7 zile lucrătoare
500 lei + contravaloarea taxei pentru eliberarea certificatului de urbanism (conform
Anexei 1)
Directia Urbanism Biroul Autorizari, Biroul Certificate de Urbanism
21. Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire in regim de urgenţă – in
termen de 7 zile lucrătoare
1000 lei + contravaloarea taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire
Directia Urbanism Biroul Autorizari,
BiroulCertificate de Urbanism
4
22. Taxa aviz plan de eliminare deseuri
50 lei Direcţia Mediu Serviciul Avize Mediu
23. Taxa inscriere la examenul de atestare
a persoanelor fizice pentru functia de administrator de imobile
10 lei Directia Comunicare Compartimentul Relationare
Asociatii Proprietari
24. Taxa de autorizare a persoanelor juridice pentru desfasurarea activitatii
de administrare imobile
60 lei Directia Comunicare Compartimentul Relationare
Asociatii Proprietari 25. Taxa pentru eliberarea acordurilor
pentru desfăşurarea unei activităţi economice si pentru publicitate
temporara
69 lei Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Biroul Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
26. Viza anuala pentru activitatile economice ce fac obiectul Legii nr.
650/2002, altele decat cele de alimentatie publica
50% din cuantumul taxei de autorizare Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Biroul Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
27. Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de transport
332 lei Direcţia Tehnică
28. Taxa pentru eliberarea copiei conforme a autorizaţiei de transport
244 lei Direcţia Tehnică
29. Taxa pentru inlocuirea autorizatiei de transport, a copiei conforme a
autorizatiei de transport sau a licentei de traseu, ocazionate de schimbarea
denumirii operatorului de transport/intreprinderii, si/sau a
persoanei desemnate, adresei sediului social/domiciliului acestuia sau de
schimbarea autovehiculului utilizat pentru serviciul de transport
20% din tariful iniţial Directia Tehnica
5
30. Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de dispecerat taxi (valabila 5 ani)
500 lei
Direcţia Tehnică
31. Taxa pentru eliberarea duplicatului autorizaţiei de dispecerat taxi
250 lei Direcţia Tehnică
32. Taxa pentru eliberarea cazierului de conduită profesională
50 lei Directia Tehnica
33. Taxa de eliberare a avizului pentru aplicarea de inscrisuri si simboluri care
reprezinta publicitate pentru terti pe autovehiculele ce efectueaza serviciul de transport public de persoane in regim
de taxi si in regim de inchiriere
50 lei/autovehicul/an
Directia Tehnica
34. Taxa pentru eliberarea copiei conforme a certificatului de inregistrare la
Registrul Comertului, pentru transportul public de persoane in regim
de inchiriere (serviciul de inchiriere)
244 lei Directia Tehnica
35. Taxa pentru emiterea Avizului de oportunitate,
Avizul Arhitectului Sef al Municipiului Timisoara si
a Avizului Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului
100 lei Directia Urbanism Biroul Avizare Conformitati
PUG/PUD/PUZ
36. Taxa pentru activităţile de informare şi consultare a publicului pentru planurile
urbanistice
400 lei Directia Urbanism Biroul Avizare Conformitati
PUG/PUD/PUZ
37. Taxa pentru inaintarea documentatiilor Plan Urbanistic Zonal/Plan Urbanistic
de Detaliu (PUZ/PUD) in plenul Consiliului Local al municipiului
Timisoara
100 lei Directia Urbanism Biroul Avizare Conformitati
PUG/PUD/PUZ
6
38. Taxa de urgenţă pentru eliberare certificat de nomenclatură stradală şi
adresă
TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea certificatului (contravaloarea certificatului = 9 lei conform Anexei nr. 1, art.
267 alin. 13)
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
39. Taxa pentru vizarea autorizaţiei de transport public de persoane în regim
de taxi şi în regim de închiriere; pentru transportul public de mărfuri sau
bunuri în regim de taxi
20% din tariful iniţial Direcţia Tehnică
40. Taxa pentru eliberarea duplicatului autorizaţiei de transport, al unei copii conforme a autorizaţiei de transport,
sau al unei licenţe de traseu
110 lei Direcţia Tehnică
41. Taxa pentru eliberarea copiei conforme a autorizaţiei de transport, ocazionate
de suspendarea celei eliberate
332 lei Direcţia Tehnică
42. Taxa pentru vizarea listei de tarife 5 lei/bucata
Direcţia Tehnică
43. Taxa de tranzit, pentru vehiculele de transport marfă de peste 7,5 tone
200 lei
Direcţia Tehnică
44. Taxa pentru eliberarea certificatului de performanţă energetică a clădirilor
10% din valoarea impozitului pe clădire, aferent anului în curs
Direcţia Tehnică
45. Taxa duplicate acord pentru desfasurarea unei activitati economice
69 lei
Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Birou Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
46. Taxa de modificare a acordurilor pentru desfasurarea unei activitati economice
50% din cuantumul taxei de autorizare
Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Birou Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
7
47. Taxa eliberare a certificatului de existenta pentru certificarea existentei constructiilor fara autorizatie de construire si adeverintei pentru certificarea existentei / inexistentei autorizatiei de construire
0,5% din valoarea impozabila a constructiilor cu destinatia de locuinte sau anexe la locuinte, actualizata pe baza certificatului fiscal; SAU 1% din valoarea impozabila a constructiilor pentru restul constructiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta, actualizata pe baza certificatului fiscal
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
48. Taxa eliberare a certificatului de inexistenta pentru certificarea inexistentei constructiilor fara autorizatie de desfiintare si adeverintei pentru certificarea existentei/ inexistentei autorizatiei de desfiintare
0,1% din valoarea impozabila a constructiilor, actualizata pe baza certificatului fiscal
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
Nota: I. Taxa de urgenta, prevăzută la pct. 5 se datorează în toate cazurile în care este posibilă eliberarea în regim de urgenta a actelor solicitate de contribuabili, cu excepţia celor pentru care in anexa 5 s-a stabilit expres o taxa speciala de urgenţă, şi se încasează pe baza notei de plata întocmite de către angajaţii cu atribuţii în eliberarea acestora. II. Referitor la taxele prevazute la pct.47 si 48: - Taxa de 0,5% pentru constructiile cu destinatia de locuinte sau anexe la locuinte si taxa de 1% pentru restul constructiilor, din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile codului fiscal, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care reprezinta taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de construire a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei. Pentru constructiile inscrise in cartea funciara pentru care prin Adeverinta se va specifica regimul de inaltime, se achita doar taxa de emitere a certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei; -Taxa de 0,1% din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile codului fiscal, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care reprezinta taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de desfiintare a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de inexistenta a constructiei/Adeverintei. Taxa pentru emiterea adeverintei este echivalenta cu taxa de emitere a certificatului de existenta/inexistenta constructii. Metodologia de aplicare este reglementata prin HCLMT nr.197/15.04.2014.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA
DIRECTOR EXECUTIV ADRIAN BODO
1
Anexa nr. 1 La HCLMT NR.______________2015
Nivelurile impozitelor/taxelor locale stabilite in sume fixe 1.Nivelurile impozitului/taxei pe teren pe raza municipiului Timisoara, stabilite in
conformitate cu prevederile art.465 alin.2 si alin.7 din Legea nr.227/2015: (1) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, precum şi terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii în suprafaţă de până la 400 m², inclusiv, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel:
Zona in cadrul localitatii Nivelurile impozitului/taxei pe teren pe raza municipiului Timisoara - lei/ha
A 6878 B 5199 C 3558 D 1690
(2) În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel, înmulţită cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut la art. 457 alin. (6):
Nr.crt. Categoria de folosinta Impozit - lei - 1 Teren cu construcţii 22 2 Teren arabil 42 3 Păşune 20 4 Fâneaţă 20 5 Vie pe rod, alta decât cea prevăzută la nr. crt. 5.1 48 5.1. Vie până la intrarea pe rod 0 6 Livadă pe rod, alta decât cea prevăzută la nr. crt. 6.1 48 6.1. Livadă până la intrarea pe rod 0 7 Pădure sau alt teren cu vegetaţie forestieră, cu excepţia
celui prevăzut la nr. crt. 7. 1 8
7.1. Pădure în vârstă de până la 20 de ani şi pădure cu rol de protecţie
0
8 Teren cu apă, altul decât cel cu amenajări piscicole 1 8.1. Teren cu amenajări piscicole 26 9 Drumuri şi căi ferate 0 10 Teren neproductiv 0
2. Impozitul pe mijloacele de transport: (1) Art.470 alin.2 pct.II din legea nr.227/2015 - Vehicule inregistrate:
1 Vehicule cu capacitate cilindrica Lei/200 cmc 1.1. Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cmc 4 lei/200 cmc 1.2. Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cmc 6 lei/200 cmc
2 Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată 150 lei/an
(2) Art.471 alin.8 pct.4 din legea nr.227/2015 - Nave de sport si agrement: Nave de sport si agrement 1.119 lei
2
3.Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor - Titlul IX cap.V
Tipul taxei Nivelul pentru anul 2016
Art. 474 alin. (1) Pentru eliberarea certificatului de urbanism, in mediul urban :
Taxa –lei- a) până la 150 m² inclusiv 6 b) între 151 şi 250 m² inclusiv 7 c) între 251 şi 500 m² inclusiv 9 d) între 501 şi 750 m² inclusiv 12 e) între 751 şi 1.000 m² inclusiv 14 f) peste 1.000 m² 14 + 0,01 lei/mp pentru fiecare mp care
depaseste suprafata de 1.000 mp Art. 474 alin. (4) Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de catre comisia de urbanism şi amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliului judeţean
15
Art. 474 alin. (10) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de foraje sau excavări necesare lucrărilor de cercetare şi prospectare a terenurilor în etapa efectuării studiilor geotehnice şi a studiilor privind ridicările topografice, sondele de gaze, petrol şi alte excavări
8 lei pentru fiecare mp afectat
Art. 474 alin. (14) Taxa pentru autorizarea amplasarii de chioşcuri, containere, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi a panouri de afişaj, firme şi reclame situate pe căile şi în spaţiile publice
8 lei pentru fiecare mp de suprafata
ocupata de constructie
Art. 474 alin. (15) Taxa pentru eliberarea unei autorizatii privind lucrările de racorduri şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie electrică, telefonie şi televiziune prin cablu
13 lei pentru fiecare racord
Art. 474 alin. (16) Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă
9
Art. 475 alin. (1) Taxa pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de functionare
20
Art. 475 alin. (2): - Taxa pentru eliberarea atestatului de producator - Taxa pentru eliberarea carnetului de
comercializare a produselor din sectorul agricol
40 20
Art. 475 alin. (3) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică: 1.Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica, cu suprafata pana la 500 mp inclusiv: a. Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica, cu suprafata pana la 50 mp inclusiv b. Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica, cu suprafata intre 51mp si 100 mp inclusiv c. Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica, cu suprafata intre 101 mp si 500 mp inclusiv 2.Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica care au o suprafata mai mare de 500 mp.
300 lei
500 lei
700 lei
4.000 lei
3
4. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate - Titlul IX Cap.VI Art.478 alin.(2) Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate : a) în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică b) în cazul oricărui altui panou, afişaj sau oricărei altei structuri de afişaj pentru reclamă şi publicitate
Lei/ mp sau fractiune de mp 32 23
5. Alte taxe locale - Titlul IX Cap.IX Art. 486 alin. (1) Taxa zilnică pentru utilizarea temporara a locurilor publice
1. Taxa pentru depozitarea de materiale 2 a. Taxa pentru desfacerea de produse ce fac obiectul comerţului în standuri situate de-a lungul drumurilor publice, în parcări, în chioşcuri, tonete amplasate de-a lungul drumurilor publice, rulote, etc. 2 b. Taxa pentru ocuparea domeniului public cu sisteme publicitare 3. Taxa de ocupare a domeniului public pentru desfacere de produse ce fac obiectul comerţului pe terasele sezoniere
4. Taxa de ocupare a domeniului public cu terase sezoniere neutilizate
5. Taxa pentru utilizarea în scopuri publicitare a panourilor de afişaj proprietate a Primăriei Municipiului Timişoara amplasate pe domeniul public sau privat al Municipiului Timişoara
6. Taxa pentru utilizarea temporară a locurilor publice în vederea comercializării sau distribuirii de presă (vânzători ambulanţi)
7. Taxa pentru distribuirea de pliante publicitare
lei/mp/zi
1 leu/mp/zi
3 lei/mp/zi in zona A 2 lei in celelalte zone
3 lei/mp/zi în zona A
2 lei/mp/zi în celelalte zone 2 lei/mp/zi pentru lunile mai, iunie, iulie, august 1 lei/mp/zi pentru lunile martie, aprilie, septembrie, octombrie 0,50 lei/mp/zi pentru lunile ianuarie, februarie, noiembrie, decembrie 0,25 lei/mp/zi
1,50 lei/mp/zi
5 lei/mp/zi 5 lei/mp/zi
Art.486 alin.(1) Taxa pentru vizitarea Gradinii Zoologice Timisoara
1 leu pentru copiii cu varsta sub 14 ani; 1 leu pentru persoanele cu dizabilitati; 3 lei pentru copiii cu varsta de peste 14 ani si pentru adulti; 5 lei pentru familie compusa din doi adulti si un copil.Orice alt copil sau adult, va plati conform taxei individuale stabilite mai sus.
4
Art.486 alin.(4) Taxa pentru indeplinirea procedurii de divort pe cale administrativa
500 lei
Art.486 alin.(5) Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, deţinute de consiliile locale
32 lei
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV
ADRIAN BODO
1
Anexa nr.3 la HCLMT nr.____________/2015
Procedura de acordare a scutirii/reducerii a impozitului/taxei pe clădiri si a impozitului/taxei pe teren, acordata in baza art. 456 alin.2 lit.k si a art.464 alin.2
lit.j din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Art.1 – (1) Pentru anul fiscal 2016, beneficiază de scutire/reducere de la plata impozitului pentru clădirea folosită ca locuinţă de domiciliu si a impozitului pe terenul aferent acesteia (categoria de folosinta curti constructii), în cuantum maxim de 400 lei, fără a depăşi impozitul anual datorat, următoarele categorii de persoane:
a) persoanele fizice ale căror venituri lunare nete sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară;
b) persoanele fizice ale căror venituri lunare nete constau in exclusivitate din indemnizaţie de şomaj sau ajutor social.
(2) Scutirea/reducerea prevăzută la alin.(1) se acordă doar în cazul în care persoanele care se încadrează în prevederile alin.(1) literele „a” şi „b” nu deţin mai multe proprietăţi (cladiri si/sau terenuri) în afara celor de la adresa de domiciliu, cu exceptia situatiei in care a doua proprietate este reprezentata de cladiri cu destinatia de garaje.
Art.2 – (1)Nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(1) spaţiile cu altă destinaţie
decât cea de locuinţă, chiar dacă spaţiul respectiv se află la aceeaşi adresă cu locuinţa de domiciliu.
(2) Nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(1) terenurile încadrate în altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, chiar dacă acestea sunt situate la adresa de domiciliu.
Art.3 – În cazul persoanelor care deţin în coproprietate un imobil, scutirea se
acordă, în condiţiile prezentei hotărâri, doar persoanei care îndeplineşte condiţiile precizate la art.1 din prezenta anexă, şi doar pentru cota sa de proprietate.
Art.4 – Reducerea/scutirea de impozit se acorda numai pentru locuinta de domiciliu
si terenul aferent acesteia in urma depunerii cererii, impreuna cu documentele justificative stipulate in prezenta.
Art.5 - Cererea va cuprinde : - elementele de identificare a solicitantului - elementele de identificare a bunurilor impozabile pentru care se solicita scutirea - natura obligatiei bugetare pentru care se solicita scutirea.
Art.6 – (1) In sustinerea cererii se vor depune urmatoarele documente: - copie de pe buletinul de identitate al solicitantului, certificat in conformitate cu
originalul, de catre personalul Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara - actele care stau la baza stabilirii sumelor pentru care se solicita scutirea sau
reducerea (copie extras CF actualizat, copie contract de vanzare-cumparare) - acte care să dovedeasca veniturile solicitantului (ex : adeverinta de salariu net,
cupon de pensie, adeverinta din care sa rezulte ca beneficiaza de ajutor de somaj si/sau alocatie de sprijin)
- declaratie pe propria raspundere a solicitantului din care sa rezulte ca nu realizeaza alte venituri decat cele pentru care a depus acte.
2
(2) Persoanele care nu realizează nici un fel de venit au obligaţia să prezinte o adeverinţă de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice – Administraţia Financiară Timişoara în acest sens.
Art.7 – Scutirea/reducerea prevăzută la art.1 din prezenta anexă poate fi solicitata si acordata atat inaintea inceperii executarii silite cat si in timpul executarii acesteia.
Art.8 – (1) Pentru a beneficia de reducerea/scutirea la plata impozitului pe clădire si
teren, prevăzută la art.1 din prezenta anexă, solicitantul trebuie sa nu figureze in evidentele fiscale cu debite restante.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), pentru acordarea scutirii, se iau în considerare obligaţiile fiscale de natura: impozitului/taxei pe clădiri; impozitului/taxei pe teren; impozitului pe mijloacele de transport, amenzi, precum si obligatii bugetare nefiscale izvorate din contracte de inchiriere, concesiune, administrare, folosinta.
Art.9 - Pentru solutionarea fiecarui dosar privind cererea de scutire sau reducere a
impozitului pe cladire si teren, Directia Fiscala, prin serviciul de specialitate, va intocmi un referat care va fi supus aprobarii directorului executiv al Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara.
Art.10 – Persoanele fizice beneficiare ale scutirilor, respectiv ale reducerilor ce fac obiectul prezentei anexe, vor fi obligate ca, in situatia in care intervin modificari cu privire la veniturile acestora, sa instiinteze compartimentul de specialitate in cel mult 30 de zile de la data modificarii respective.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV
ADRIAN BODO
R O M Â N I A J U D E Ț U L T I M I Ş
M U N I C I P I U L T I M I S O A R A C O M I S I A T E H N I C A D E A N A L I Z A S I E V A L U A R E A D O S A R E L O R
I N V E D E R E A A C O R D A R I I S C U T I R I I D E L A P L A T A I M P O Z I T U L U I P E C L A D I R I B d . C o n s t a n t i n D i a c o n o v i c i L o g a , n r . 1 , 3 0 0 0 3 0
e ‐ m a i l : i n s t i t u t i a a r h i t e c t u l u i s e f @ p r i m a r i a t m . r o , i n t e r n e t : w w w . p r i m a r i a t m . r o
1
Anexa nr.2 la HCLMT nr._________________/2015
PROCEDURA, CRITERIILE SI CONDITIILE DE ACORDARE A SCUTIRII LA PLATA IMPOZITULUI PE CLADIRI PENTRU PROPRIETARII APARTAMENTELOR DIN
BLOCURILE DE LOCUINȚE ŞI AI IMOBILELOR CARE AU EXECUTAT LUCRĂRI DE INTERVENȚIE PE CHELTUIALĂ PROPRIE
Conform art.456 alin.2 lit.m din Legea nr.227/2015 privind codul fiscal,
consiliile locale pot hotărî să acorde scutirea impozitului/taxei pe clădiri datorate pentru "clădirile la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenție pentru creşterea performanței energetice, pe baza procesului‐verbal de recepție la terminarea lucrărilor, întocmit în condițiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenție recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanță energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare."
Realizarea lucrărilor de intervenție are drept scop creşterea performanței energetice a blocurilor de locuințe construite după proiecte elaborate în perioada 1950‐1990, respectiv reducerea consumurilor energetice pentru încălzirea apartamentelor, în condițiile asigurării şi menținerii climatului termic interior, precum şi ameliorarea aspectului urbanistic al localităților.
Scutirea de la plata impozitului pe clădiri se acorda cu începere de la data de întâi
ianuarie a anului fiscal următor finalizării lucrărilor de reabilitare, ca urmare a depunerii documentelor justificative, pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe/cladirilor cu destinatia de locuinta construite după proiecte elaborate în perioada 19501990 şi reabilitate termic pe cheltuială proprie, asigurându‐se creşterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, astfel încât consumul anual specific de energie calculat pentru încălzire să scadă sub 100kWh/mp arie utilă, în condiții de eficiență economică.
R O M Â N I A J U D E Ț U L T I M I Ş
M U N I C I P I U L T I M I S O A R A C O M I S I A T E H N I C A D E A N A L I Z A S I E V A L U A R E A D O S A R E L O R
I N V E D E R E A A C O R D A R I I S C U T I R I I D E L A P L A T A I M P O Z I T U L U I P E C L A D I R I B d . C o n s t a n t i n D i a c o n o v i c i L o g a , n r . 1 , 3 0 0 0 3 0
e ‐ m a i l : i n s t i t u t i a a r h i t e c t u l u i s e f @ p r i m a r i a t m . r o , i n t e r n e t : w w w . p r i m a r i a t m . r o
2
Reabilitarea termică a clădirilor de locuit cuprinde următoarele etape:
a. Expertizarea tehnică, certificarea energetică şi auditul energetic al clădirii existente, realizate înaintea lucrărilor de intervenție;
b. Elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție; c. Elaborarea documentației tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de
intervenție şi obținerea autorizației de construire; d. Executarea lucrărilor de intervenție recomandate în auditul energetic inițial; e. Întocmirea auditului energetic final şi certificarea energetică a clădirii, după
finalizarea lucrărilor de intervenție; f. Recepția la terminarea lucrărilor conform HG 273/1994 (Procesul verbal de
recepție trebuie să menționeze categoriile de lucrări executate, dintre cele recomandate în auditul energetic inițial);
g. Recepția finală, la expirarea perioadei de garanție de bună execuție a lucrărilor.
Pentru a beneficia de aceasta facilitate, contribuabilii (persoane fizice sau
persoane juridice ce detin în proprietate apartamente/imobile cu destinația de locuință) trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
‐ Să realizeze la blocurile de locuințe/ imobilele cu destinația de locuință, lucrările de intervenție prevăzute la art.4, alin. 1, 2, 3 din OUG nr.18/2009, cu modificările şi completăriloe ulterioare, privind creşterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, astfel încât consumul anual specific de energie calculat pentru încălzire să scadă sub 100 kwh/mp arie utilă, în condiții de eficiență economică;
‐ Lucrările de intervenție trebuie să fie efectuate la întregul bloc de locuințe, eventual pe tronsoane sau la întreg imobilul cu destinația de locuință.
‐ La finalul lucrărilor, proprietarii trebuie să obțină auditul energetic şi certificatul energetic, întocmite de către auditorul energetic pentru clădiri;
‐ Realizarea lucrărilor de intervenție trebuie să aibe ca scop creşterea performanței energetice a blocurilor de locuințe/imobilelor cu destinația de locuință, astfel încât consumul anual specific de energie calculat pentru încălzire să scadă sub 100 kWh/m² arie utilă, în condiții de eficiență economică;
‐ Din procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor, întocmit în condițiile legii, trebuie să reiasă explicit categoriile de lucrări executate, dintre cele recomandate de auditorul energetic;
‐ Lucrările de intervenție să fie executate exclusiv din surse proprii; ‐ Imobilul să fie construit după proiecte elaborate în perioada 1950‐1990; ‐ La data depunerii cererii să aibe achitate toate obligațiile datorate bugetului
local la data de 31.12.2015;
R O M Â N I A J U D E Ț U L T I M I Ş
M U N I C I P I U L T I M I S O A R A C O M I S I A T E H N I C A D E A N A L I Z A S I E V A L U A R E A D O S A R E L O R
I N V E D E R E A A C O R D A R I I S C U T I R I I D E L A P L A T A I M P O Z I T U L U I P E C L A D I R I B d . C o n s t a n t i n D i a c o n o v i c i L o g a , n r . 1 , 3 0 0 0 3 0
e ‐ m a i l : i n s t i t u t i a a r h i t e c t u l u i s e f @ p r i m a r i a t m . r o , i n t e r n e t : w w w . p r i m a r i a t m . r o
3
‐ Cererea de acordare a scutirii pentru anul 2016 trebuie depusă pana la data de 29 februarie 2016.
Scutirea se acordă cu începere de la data de întâi ianuarie a anului fiscal următor finalizării lucrărilor de reabilitare. Scutirea reglementată prin prezenta anexa se aplică începând cu anul 2016, pentru lucrările finalizate în anul 2015.
Scutirea acordată în temeiul prezentei anexe se menține şi în cazul în care imobilul cu destinația de locuință trece în proprietatea altei persoane ca urmare a înstrăinării, succesiunii, donației, a pronunțării unei hotărâri judecătoreşti, etc., precum şi în cazul în care proprietarul a decedat şi succesiunea nu a fost dezbătută, proporțional cu perioada de scutire rămasă.
În vederea acordării scutirii, contribuabilul trebuie să depună la Registratura Primariei Municipiului Timişoara, Direcția Urbanism, Comisia Tehnică de Analiză şi Evaluare a Dosarelor în vederea scutirii de la plata impozitului pe clădire (CTAED), următoarele documente justificative:
1. Cerere scrisă în vederea acordării scutirii; 2. Copie buletin/carte identitate în cazul persoanelor fizice/copie certificat de
înregistrare fiscală în cazul persoanelor juridice; 3. Dovada proprietății asupra clădirii cu destinație de locuință; 4. Extras de carte funciară nu mai vechi de 30 de zile; In cazul persoanelor juridice se vor depune documente din care să rezulte ca
apartamentul din blocul de locuințe/imobilul la care au fost efectuate lucrările de intervenție, are destinația de locuință. În cazul Asociațiilor de proprietari, se va depune extras de carte funciară colectiv în extenso, în copie, nu mai vechi de 30 de zile, tabel cu persoanele care fac parte din Asociația de proprietari, semnat şi ştampilat de către preşedintele asociației de proprietari.
Documentele referitoare la starea inițială a imobilului: 5. certificatul de performanță energetică şi raportul de audit energetic în
original, în care sunt prevăzute măsurile de intervenție pentru reabilitarea termică recomandate de auditorul energetic;
6. autorizația de construire pentru executarea lucrărilor de intervenție, emisă în condițiile Legii nr.50/1991 republicată şi actualizată;
Documentele referitoare la starea finală a imobilului: 7. procesul‐verbal de recepție la terminarea lucrărilor în original, întocmit în
condițiile legii, din care trebuie să reiasă explicit categoriile de lucrări executate, din cele recomandate de auditorul energetic în raportul de audit energetic inițial;
R O M Â N I A J U D E Ț U L T I M I Ş
M U N I C I P I U L T I M I S O A R A C O M I S I A T E H N I C A D E A N A L I Z A S I E V A L U A R E A D O S A R E L O R
I N V E D E R E A A C O R D A R I I S C U T I R I I D E L A P L A T A I M P O Z I T U L U I P E C L A D I R I B d . C o n s t a n t i n D i a c o n o v i c i L o g a , n r . 1 , 3 0 0 0 3 0
e ‐ m a i l : i n s t i t u t i a a r h i t e c t u l u i s e f @ p r i m a r i a t m . r o , i n t e r n e t : w w w . p r i m a r i a t m . r o
4
8. procese verbale pe faze determinante, precum și procesele verbale de
recepție calitativă (inclusiv pentru lucrări ascunse); 9. fotografii realizate înainte, în timpul şi după executarea lucrărilor de
intervenție, pentru toate categoriile de lucrări executate;
10. certificatul de performanță energetică întocmit după realizarea lucrărilor de intervenție, cu evidențierea consumului anual specific de energie calculat pentru încălzire;
11. auditul energetic final, întocmit după realizarea lucrărilor de intervenție, în care să fie menționate explicit lucrările de intervenție efectuate şi cele recomandate în continuare;
12. dovada efectuării lucrărilor pe cheltuială proprie (copie facturi, chitanțe fiscale, contracte de execuție lucrări), din care să rezulte efectuarea plăților de către asociația de proprietari / proprietar imobil, atât pentru materialele de construcție utilizate, cât şi pentru lucrările efectuate;
Proprietarii apartamentelor din acelaşi bloc de locuinţe/proprietarii
imobilelor cu destinaţia de locuinţă vor prezenta documentaţiile tehnice în 2 exemplare, original şi copie (semnată pentru conformitate cu originalul). Documentele originale vor fi returnate după analiza dosarului.
Deţinătorii imobilelor cu destinaţia de locuinţă (altele decât blocurile de locuinţe) care doresc să beneficieze de scutirea de la plata impozitului pe clădire, trebuie să parcurgă întreaga procedură de autorizare, prevăzută de Legea nr.50/1991, republicată şi actualizată.
Scutirea de la plata impozitului aferent locuinţei se face pe baza auditului energetic final, prin care se certifică realizarea recomandărilor propuse de către auditorul energetic pentru clădiri.
Comisia Tehnică numită prin Dispoziție a Primarului Municipiului Timişoara, analizează documentele depuse şi întocmeşte un proces verbal, care are rolul de a verifica îndeplinirea condițiilor tehnice prevăzute în prezenta Anexa in vederea acordarii scutirii.
Scutirea de la plata impozitului pe clădire se aplică de către serviciul de
specialitate din cadrul Direcției Fiscale a Municipiului Timişoara pe baza adresei întocmite de Comisia tehnică, care va cuprinde: numărul şi data înregistrării cererii;
R O M Â N I A J U D E Ț U L T I M I Ş
M U N I C I P I U L T I M I S O A R A C O M I S I A T E H N I C A D E A N A L I Z A S I E V A L U A R E A D O S A R E L O R
I N V E D E R E A A C O R D A R I I S C U T I R I I D E L A P L A T A I M P O Z I T U L U I P E C L A D I R I B d . C o n s t a n t i n D i a c o n o v i c i L o g a , n r . 1 , 3 0 0 0 3 0
e ‐ m a i l : i n s t i t u t i a a r h i t e c t u l u i s e f @ p r i m a r i a t m . r o , i n t e r n e t : w w w . p r i m a r i a t m . r o
5
nume prenume/denumire beneficiar; adresa imobilului pentru care se poate acorda scutirea de la plata impozitului, potrivit verificărilor de ordin tehnic a dosarului depus de Asociația de Proprietari.
În aplicarea prevederilor prezentei anexe, Direcția Fiscală a Municipiului Timişoara are competențe privind verificarea îndeplinirii condițiilor referitoare la achitarea obligațiilor datorate bugetului local la data de 31.12.2015.
ARHITECT ŞEF DIRECTOR DIRECȚIA TEHNICĂ Ciprian Silviu Cădariu Culiță Chiş DIRECTOR DIRECȚIA URBANISM ŞEF SERV. ENERGETIC ŞI MONITORIZAREA SERVICIILOR DE UTILITĂȚI PUBLICE Emilian Sorin Ciurariu Ioan Zubaşcu CONSILIER CONSILIER Cristina Crăciun Ana Georgiu
ANEXA nr.5 la H.C.L. nr. /2015 REGULAMENT privind stabilirea şi aplicarea taxei speciale de salubrizare DISPOZIȚII GENERALE În conformitate cu prevederile ar.30 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, actualizată coroborate cu prevederile art.484 din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, pentru funcţionarea unor servicii publice locale create în interesul persoanelor fizice și juridice, consiliul local poate adopta taxe speciale, stabilind cuantumul acestora anual şi aprobând regulamentul de stabilire a modului de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de interes local pentru care se propun taxele respective. Potrivit prevederile art.26 alin.1 din Legea nr.101/2006 a serviciului de salubrizare a localităților, republicată şi modificată, pentru asigurarea finanțării serviciului de salubrizare, utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin (. c) taxe speciale, în cazul prestațiilor de care beneficiază individual fără contract. Potrivit alin.3 al articolului mai sus menționat, autoritățile administrației publice locale au obligația să instituie taxe speciale, conform prevederilor alin.l lit.c), şi să deconteze lunar operatorilor, direct din bugetul local, contravaloarea prestației efectuate la utilizatorii fără contract. Conform art.6 alin.l litk) din legea mai sus menționată autoritățile deliberative ale unităților administrativ teritoriale au competențe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea, coordonarea şi atribuirea serviciului de salubrizare a localităților având atribuții în stabilirea taxelor speciale şi aprobarea tarifelor pentru servicii de salubrizare, cu respectarea reglementărilor în vigoare. La art.16 alin.2 din Ordinul Preşedintelui AN.R.S.C nr.82/9.03.2015 privind aprobarea Regulamentului —cadru al serviciului de salubrizare a localităților, intrat în vigoare la data de 24.03.2015, se prevede că autoritatea deliberativă a administrației publice locale aprobă/instituie tarife/taxe de salubrizare pentru constituirea fondurilor necesare finanțării activității. Taxa de salubrizare este o taxă cu destinație specială, fiind utilizată în scopul pentru care a fost stabilită şi se aprobă de Consiliul Local al Municipiului Timişoara, în fiecare an, pentru anul fiscal următor. Taxa are drept scop acoperirea cheltuielilor serviciului de salubrizare efectuat pentru colectarea, transportul, depozitarea şi neutralizarea deşeurilor municipale nepericuloase de la utilizatorii serviciului efectuat pentru persoanele fizice şi juridice care nu au încheiat un contract pentru prestarea serviciilor de salubrizare cu operatorul de servicii publice de salubrizare stabilit de Consiliul Local al Municipiului Timişoara. Modul de organizare și funcționare a serviciului de salubrizare este stabilit Regulamentul Serviciului de Salubrizare al Municipiului Timişoara aprobat prin
Hotărârea Consiliului Local nr.453 din 18.12.2007 cu modificările şi completările ulterioare. Operatorul S.C. Retim Ecologic Service S.A are exclusivitatea prestării serviciului de salubrizare pentru toți utilizatorii din raza administrativ-teritorială a Municipiului Timişoara
pentru care are contract de delegare a gestiunii încheiat cu Consiliul Local al Municipiului Timişoara. Persoanele fizice şi juridice care nu sunt în relații contractuale cu operatorul de servicii publice de salubrizare şi produc la rândul lor deşeuri, similar cu cei care au contractat aceste servicii, beneficiază de aceleaşi servicii de care beneficiază şi acele persoane care au încheiate contracte pentru aceste servicii, în sensul că deşeurile pe care le generează aceste persoane sunt colectate şi transportate în vederea eliminării la depozitul Ghizela, situație față de care se impune instituirea taxei speciale de salubrizare. taxei speciale de salubrizare este acoperirea servic or—prestato—de—către alubrizare—este—acoperirea—uervie or prestate ae către operator în baza documentelor justificative prezentate și în limita sumei încasate, acoperirea costului colectării taxei. MODALITĂȚI ȘI CONDIȚII DE STABILIRE A TAXEI SPECIALE DE SALUBRIZARE 1. (1) Taxa specială de salubrizare se instituie în sarcina persoanelor fizice/juridice care produc deşeuri menajere si/sau nemenajere, pe raza Municipiului Timisoara, care nu au încheiat un contract peutru prestarea serviciilor de salubrizare cu operatorul de servicii publice stabilit, în acest scop de Consiliul Local al Municipiului Timişoara. (2) Taxa specială de salubrizare se datorează de către: a) persoanele fizice cu domiciliul sau reşedinţa în Municipiul Timişoara care nu au încheiat contract de prestări servicii cu operatorul de servicii publice de salubrizare; b) persoanele juridice cu sediul sau punct de lucru în Municipiul Timisoara care nu au încheiat contract de prestări servicii cu operatorul de servicii publice de salubrizare; c) persoanele fizice şi persoanele juridice ale căror contracte au fost denunțate în mod unilateral de către operatorul de servicii publice de salubrizare, pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract; d) chiriaşii imobilelor aflate în proprietatea statului, a Municipiului Timişoara sau proprietate privată, care beneficiaza de serviciul de salubrizare și care nu au încheiate contracte cu operatorul de servicii publice de salubrizare sau a căror contracte au fost reziliate pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract; e) persoanele fizice/juridice care ocupă imobile aflate în proprietatea statului, a Municipiului Timisoara sau proprietate privată, care beneficiază de serviciul de salubrizare si care nu au încheiate contracte cu operatorul de servicii publice de salubrizare sau a căror contracte au fost reziliate pentru necachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract. 2. Cuantumul taxei de salubrizare aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajere este stabilit în funcție de numărul de persoane din fiecare familie, respectiv numărul locatarilor existenți la respectiva adresă; în cazul persoanelor fizice si în funcţie de volumul de deseu generat/luna comunicat de către operatorul de servicii publice de salubrizare, în cazul persoanelor juridice, astfel: - pentru persoane fizice din gospodării individuale — 11,88 lei/persoană /lună - pentru persoane fizice asociate -1 1,88 lei/persoană/lună - pentru persoane juridice -121,46 lei/mc. 3. (1) Operatorul de servicii publice de salubrizare, SC Retim Ecologic Service SA, va efectua cu sprijinul Direcţiei Poliţiei Locale Timişoara, verificări în teren în vederea depistării şi identificării persoanelor fizice și juridice beneficiare ale serviciului public de salubrizare. z
Pentru determinarea numărului de persoane dintr-o unitate locativă, va solicita informații de orice autoritate, în condiţiile legii, inclusiv de la asociaţiile de proprietari. (2) După stabilirea şi identificare persoanelor fizice şi juridice beneficiare ale serviciului public de salubrizare care nu au încheiat contract de prestare a serviciului de salubrizare, operatorul SC Retim Ecologic Service SA va proceda la somarea acestora în vederea încheierii contractului de prestări servicii. În cazul în care persoanele somate nu se prezintă la sediul operatorului de servicii publice de salubrizare, SC Retim Ecologic Service SA, în termen de 5 zile lucrătoare de la data somării, în vederea semnării contractului, ori refuză semnarea acestuia acesta va comunica Direcției de Med tatii ătutui ue specialitate a Municipiului Timişoara până în ultima zi lucratoare a fiecarei luni lista utilizatorilor identificati fară contract pentru prestarea serviciilor de salubrizare sau a caror contracte au fost reziliate în vederea instituirii în sarcina acestora a taxei speciale de salubrizare. Lista va contine date de identificare a persoanelor fizice/juridice ( nume, prenume/denumire societate, CNP/CUI, adresa), numarul persoanelor din fiecare familie si/sau numarul persoanelor care locuiesc la o anumita adresă, cantitatea de deşcu generat/luna în cazul persoanelor juridice. (3) În cazul persoanelor fizice şi juridice ale căror contracte pentru prestarea serviciilor de salubrizare au fost denunțate în mod unilateral de către operatorul de servicii publice de salubrizare SC Retim Ecologic Service SA, pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, acesta va proceda la preavizarea beneficiarului serviciului, urmand ca taxa speciala de salubrizare sa se datoreze incepand cu data de 1 a lunii urmatoare datei la care s-a denuntat contractul pentru prestarea serviciilor de salubrizare. (4) Directia de Mediu -Biroul Salubrizare verifica informațiile transmise de către SC Retim Ecologic Service SA şi transmite până la data de 31 ianuarie a anului 2016 Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara un tabel cuprinzând persoanele în sarcina cărora trebuie instituita taxa specială cu datele de identificare, adrese ale acestora şi cuantumul taxei datorate. (5) În baza tabelului transmis potrivit alin 4, Direcţia Fiscala a Municipiului Timişoara stabileste taxa speciala de salubrizare, prin decizie de impunere. (6) Taxa specială de salubrizare se plateste anual, în 2 rate egale, până la datele de: a) 31 martie pentru lunile ianuarie - iunie b) 30 septembrie pentru lunile iulie — decembrie. (7) Pentru neachitarea la termenul de scadență a taxei se datorează, dupa acest termen, majorări de întârziere în cuantum de 1% din cuantumul obligațiilor principale neachitate în termen, calculată pentru fiecare lună/fracțiune de lună. începând cu ziua imediat următoare termenului de scadență şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv. (8) În cazul în care, pe parcusul anului fiscal intervin modificări de natura celor care duc la încetarea/datorarea taxei, Biroul Salubrizare are obligația de a transmite Direcției Fiscale a Municipiului Timişora în termen de cel mult 30 de zile modificările survenite. În acest sens. SC Retim Ecologic Service SA are obligația de a transmite către Biroul Salubrizare informații cu privire la încheierea de noi contracte cu persoanele care au beneficiat în lipsa unui titlu de serviciile de salubrizare, contractele care au fost denunțate în mod unilateral de către operatorul de servicii publice de salubrizare, pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la dala expirării termenului de plată, prevăzut în contract, precum şi orice alte informații de natura celor care modifică cuantumul taxei datorate. (9) Taxa încetează a se mai datora începând cu data de | a lunii următoare celei în care persoanele fizice sau juridice, perfectează contracte pentru prestarea serviciilor de salubrizare cu operatorul SC Retim Ecologic Service SA sau încetează condițiile de stabilire a taxei de salubrizare.
(10) În cazul în care persoanele fizice sau juridice îndeplinesc pe parcusul anului condițiile prevăzute în prezentul regulament pentru stabilirea în sarcina lor a taxei de salubrizare, Biroul Salubrizare are obligația de a transmite Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişora în termen de cel mult 30 de zile modificările survenite. (11) Taxa de salubrizare se datorează, în aceste condiții, începând cu data de întâi a lunii urmatoare celei în care contribuabilul îndeplineşte condițiile pentru datorarea taxei speciale. (12) Dacă taxa se datorează începand cu luna următoare primei scadențe, plata se consideră în termen dacă este efectuată până la urmatoarea scadență, respectiv 30 septembrie 2016 (13) Dacă taxa se datorează începând cu luna următoare celei de a doua scadențe, plata se consideră în termen dacă este efectuata pana la data de 31 decembrie 2016. DISPOZITII FINALE Taxa specială de salubrizare se va actualiza anual prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiul Timişoara sau la propunerea operatorului în cazul în care intervin modificari semnificative a echilibrului contractual. Acordul persoanelor fizice și juridice la stabilirea taxei speciale de salubrizare se considera dat ca urmare a necontestării hotărârii Consiliului Local al Municipiul Timişoara privind instituirea taxei speciale de salubrizare în cazul prestațiilor de care beneficiază utilizatorii fără contract din Municipiul Timişoara şi aprobarea Regulamentului privind stabilirea și aplicarea taxei speciale de salubrizare. Prezentul Regulament intra în vigoare începand cu 01.01.2016. DIRECTOR DIRECȚIA DE MEDIU ȘEF SERVICIU AVIZE MEDIU Adrian BERE-SEMEREDI Daniel CORAŞ