Număr | 237 |
---|---|
An | 2015 |
Data emiterii | 26.05.2015 |
Link oficial | Primăria Timisoara |
Proces verbal | PV din 26.05.2015 |
Hotararea Consiliului Local 237/26.05.2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale în Municipiul Timişoara pentru anul 2016 Consiliul Local al Municipiului Timisoara Având în vedere Referatul nr. IF2015-14634/18.05.2015 al Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara, aprobat de Primarul Municipiului Timisoara, domnul NICOLAE ROBU; Având în vedere avizele Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu şi al Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara; Având în vedere prevederile Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, actualizată - Titlul IX; Având in vedere prevederile Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, actualizată - Titlul IX; Având în vedere prevederile art. 16 alin.(2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, actualizată; Având în vedere prevederile Hotararii Guvernului nr.1309/2012 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte taxe asimilate acestora, precum si amenzile aplicabile incepand cu anul 2013; Având in vedere prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, actualizată; Avand in vedere prevederile: Legii nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol; Ordinului nr.1846 din 28.11.2014 emis de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale / nr. 2408 din 3.12.2014 emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, privind punerea in aplicare a prevederilor art.5 alin.1 din Legea nr.145/2014; Ordinului nr.20 din 13.01.2015 emis de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale /208 din 26.01.2015 emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, privind punerea in aplicare a prevederilor art.9 alin.1 din Legea nr.145/2014; Avand in vedere Legea nr. 7/1996 republicata, a cadastrului si publicitatii imobiliare; Avand in vedere Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 privind reglementarea procedurilor de inscriere/radiere a constructiilor realizate fara Autorizatie de Construire/Desfiintare si descrierea corecta a regimului de inaltime a constructiilor inscrise in cartea funciara; Având in vedere prevederile art. 36 alin.2 lit. (b) si alin.4 lit. (c) din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala, republicata si modificată; În temeiul art. 45 alin.2 lit.c) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publica locala, republicată şi modificată; HOTARASTE Art. 1: Se stabilesc impozitele si taxele locale pentru anul 2016, după cum urmează: a) nivelurile stabilite in sume fixe sunt prevăzute în Anexa nr. 1 la prezenta hotărâre, care cuprinde impozitele si taxele locale pentru anul 2016; b) cota de impozitare care se aplica valorii de inventar a clădirii la calcularea impozitului pe clădiri în cazul persoanelor juridice, se stabileşte la 0,9 %; c) cota impozitului pe clădiri în cazul clădirilor care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă se stabileşte la 10%, iar în cazul clădirilor care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă, cota de impozitare se stabileşte la 30%; d) cota impozitului pe clădiri, în cazul clădirilor a căror valoare a fost recuperata integral pe calea amortizării, se stabileşte la 1,50 %; e) cota taxei pentru servicii de reclama şi publicitate se stabileşte la 3%; f) cota taxei hoteliere se stabileşte la 1% fiind aplicată la tariful de cazare practicat de unităţile de profil, pentru întreaga perioadă de cazare. g) cota de impozit pentru clădirile cu destinaţie turistică ce nu funcţionează în cursul unui an calendaristic este de 5% din valoarea de inventar a clădirii; sunt exceptate structurile care au autorizaţie de construire în perioada de valabilitate, dacă au început lucrările în termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizaţiei de construire. Art. 2: Pentru plata cu anticipaţie, până la data de 31 martie 2016, a impozitului pe clădiri, terenuri sau a impozitului asupra mijloacelor de transport, datorate pe întregul an 2016 de către contribuabilii persoane fizice se acorda o bonificaţie de 10%. Art. 3: (1) Orice persoană care utilizează un panou, afişaj sau structură de afişaj pentru reclamă şi publicitate într-un loc public, are obligaţia să depună o declaraţie fiscală la compartimentul de specialitate al Consiliului Local, în termen de 30 zile de la data instalării, modificării ori desfiinţării, după caz, a panoului, afişajului sau structurii de afişaj. (2) Nerespectarea prevederilor alin.(1) constituie contravenţie şi se sancţionează astfel: a) depunerea peste termen a declaraţiilor fiscale se sancţionează cu amendă de 100 de lei în cazul persoanelor fizice, şi de 300 de lei în cazul persoanelor juridice. b) nedepunerea declaraţiilor de impunere se sancţionează cu amendă de 300 de lei în cazul persoanelor fizice, şi de 1000 de lei în cazul persoanelor juridice. Art. 4: Categoriile de persoane fizice cu venituri mici care pot beneficia de facilităţi fiscale în anul 2016, precum si procedura şi condiţiile de acordare a acestora sunt prevăzute în Anexa nr.2 la prezenta hotărâre. Art. 5: (1) Se acorda scutire de la plata impozitului pe clădiri pe o perioadă de 7 ani, cu începere de la data de întâi ianuarie a anului fiscal următor finalizării lucrărilor de reabilitare, pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, actualizata. (2) Procedura, criteriile si conditiile de acordare a scutirii la plata impozitului pe cladiri pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie sunt reglementate in Anexa nr.3 la prezenta hotărâre. Art.6: Procedura, criteriile şi condiţiile de acordare a scutirii la plata impozitului pe clădire datorat de către persoanele fizice pentru locuinţa de domiciliu în anul 2016 pentru montarea şi punerea în funcţiune de panouri sau instalaţii solare pentru încălzirea apei calde menajere şi/sau încălzirii locuinţelor, respectiv de panouri fotovoltaice pentru producerea / stocarea energiei electrice, sunt reglementate în Anexa nr.4 la prezenta hotărâre. Art.7: Taxele speciale instituite prin prezenta hotărâre şi cuantumul acestora, pentru anul 2016, sunt prevăzute în Anexa nr. 5 la prezenta hotărâre. Art.8: Procedura de acordare a scutirii de la plata impozitului, în anul 2016, pentru clădirile folosite pentru activităţi cu caracter social-umanitar, de către asociaţii, fundaţii sau culte, este prevăzută în Anexa nr. 6 la prezenta hotărâre. Art.9: Regulamentul privind stabilirea si aplicarea taxei speciale de salubrizare este prevazut in Anexa nr.7 la prezenta hotarare. Art.10: Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotărâre. Art.11: Prezenta hotărâre intra in vigoare începând cu anul fiscal 2016. Art.12: Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se revoca prevederile art.7, art.9 si ale art.10 din Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 privind reglementarea procedurilor de inscriere/radiere a constructiilor realizate fara Autorizatie de Construire/Desfiintare si descrierea corecta a regimului de inaltime a constructiilor inscrise in cartea funciara, restul prevederilor Hotararii Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 ramanand neschimbate. Art.13: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează: Direcţia Fiscală a Municipiului Timisoara, Directia Tehnica, Directia Secretariat General, Directia Comunicare, Direcţia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse, Directia Urbanism, Direcţia Mediu din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara şi Directia de Evidenta a Persoanei Timişoara. Art.14: Prezenta hotărâre se comunică: - Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş; - Primarului Municipiului Timisoara; - Directiei Secretariat General; - Directiei Urbanism; - Directiei Tehnice; - Directiei de Mediu; - Directiei Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse; - Directiei Comunicare; - Directiei Economice; - Directiei Dezvoltare; - Directiei Institutii Scolare, Medicale, Sportive si Culturale; - Serviciului Achizitii Publice; - Serviciului Juridic; - Compartimentului Arhiva; - Serviciului Autoritate Tutelara; - Serviciului Administrare Fond Funciar; - Serviciului Avize Mediu; - Biroului Salubrizare; - Compartimentului Voluntar pentru Situatii de Urgenta; - Biroului Managementul Calitatii; - Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului; -Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara; - Directiei de Evidenta Persoanei Timisoara; - Directia de Asistenta Sociala a Municipiului Timisoara; - Directiei Politia Locala Timisoara; - Serviciului Public Asistenta Medicala Scolara; - Casei de Cultura a Municipiului Timisoara. -Cantinei de Ajutor Social; - Mass - media locale.
|
Cod FO 53-01,ver.2 1
R O M Â N I A Judetul Timis
Municipiul Timisoara Directia Fiscala a Municipiului Timisoara
Timisoara, B-dul M.Eminescu nr.2B, C.I.F. 21666630, tel.408100, fax.0256-408191, www.dfmt.ro
Nr. IF2015-146434/18.05.2015 APROBAT
PRIMAR NICOLAE ROBU
R E F E R A T privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2016
in Municipiul Timisoara
În conformitate cu prevederile art.292 alin.(1) şi (2) din Legea nr.571/2003 privind codul fiscal, modificată:
„(1) În cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează o dată la 3 ani, ţinând cont de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare.
(2) Sumele indexate se iniţiază în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an.”
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 288 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal, modificată:
„ Hotărârile consiliilor locale şi judeţene privind impozitele şi taxele locale Art. 288. - (1) Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile
judeţene adoptă hotărâri privind impozitele şi taxele locale pentru anul fiscal următor în termen de 45 de zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii Guvernului prevăzute la art. 292. (…)”
Arătăm ca, prin HG nr. 1309/27.12.2012 au fost aprobate nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2013, până la data întocmirii prezentului referat nefiind emisă o nouă hotărâre de Guvern pentru aprobarea sumelor indexate, prin coroborarea prevederilor art. 288 alin. (1) cu cele ale art. 292 alin. 1 din Legea nr. 571/2003, aceste valori sunt aplicabile si in anul fiscal 2016.
In baza prevederilor Legii nr. 571/2003, consiliul local are competenta sa stabilească nivelul impozitelor şi taxelor locale, când acestea se determină pe bază de cotă procentuală, cand prin lege sunt stabilite limitele minime si maxime, stabilirea cuantumului impozitelor si taxelor locale prevăzute în sumă fixă, stabilirea altor taxe locale ţinând cont de prevederile cap.X Titlul IX din Codul Fiscal, stabilirea nivelului bonificaţiei de până la 10% conform prevederilor art. 255 alin. 2, art. 260 alin. 2, si art. 265 alin. 2 din Codul fiscal, majorarea impozitelor si taxelor locale conform art. 287 din Codul fiscal, precum şi procedura de acordare a facilităţilor fiscale categoriilor de persoane fizice prevăzute la art. 286 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal, modificată şi completată.
Cod FO 53-01,ver.2 2
Desi potrivit codului fiscal, persoanele care utilizeaza un panou, afisaj sau structura de afisaj in scop de reclama si publicitate nu sunt obligate sa depuna declaratii de impunere la serviciile de specialitate, in conformitate cu prevederile art.271 alin.5 din Legea nr.571/2003 privind codul fiscal actualizata, consiliul local poate sa impuna in sarcina contribuabililor aceasta obligatie. In conditiile in care legea nu stabileste un termen de depunere a declaratiilor anuale, prin aceeasi hotarare se va stabili si termenul de depunere a acestora.
In ceea ce priveste nivelurile taxelor si impozitelor locale, acestea se regasesc in propunerile inaintate Directiei Fiscale, în calitate de iniţiator al Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2016, de catre compartimentele de specialitate care administreaza aceste impozite si taxe, prin adresele anexate in copie si care fac parte integranta din prezentul referat.
Referitor la taxa prevazuta la art. 268 alin.4 din codul fiscal, se precizeaza ca, in conformitate cu Legea nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol; Ordinului nr.1846 din 28.11.2014 emis de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale / nr. 2408 din 3.12.2014 emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, publicat M.O. nr. 881 din 4.12.2014, privind punerea in aplicare a prevederilor art.5 alin.1 din Legea nr.145/2014; Ordinului nr.20 din 13.01.2015 emis de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale / 208 din 26.01.2015 emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, publicat in MO nr.70/27.01.2015, privind punerea in aplicare a prevederilor art.9 alin.1 din Legea nr.145/2014; prevederile Legii nr.571/2003 privind codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt reglementate urmatoarele taxe:
-Taxa pentru eliberarea atestatului de producator; -Taxa pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol,
care vor fi instituite in anul 2016 prin hotarare. Atestatele de producator si carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol se
elibereaza conform prevederilor Legii nr.145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, a Ordinului nr.1846/2408/2014 si a Ordinului nr.20/208/2015.
Formularul atestatului de producator are un regim special, este prevazut cu elemente de siguranta si se tipareste in conditiile legii de catre Imprimeria Nationala, la solicitarea consiliilor judetene.
Costurile generate de tiparirea atestatului de producator din sectorul agricol se suporta de catre Consiliul Judetean Timis, iar sumele cheltuite de acesta se recupereaza prin grija primarilor din sumele achitate de solicitanti pentru eliberarea acestora, stabilite prin hotarari ale autoritatilor deliberative, la propunerea autoritatilor executive.
Formularul carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol are regim special, este prevazut cu elemente de siguranta si se tipareste in conditiile legii de catre Imprimeria Nationala, la solicitarea consiliilor judetene, care le distribuie primarilor, la solicitarea acestora.
Costurile generate de tiparirea carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol se suporta din bugetele locale ale judetelor, iar sumele cheltuite de acestea se recupereaza prin grija primarilor din sumele achitate de solicitanti pentru eliberarea acestora, stabilite prin hotarari ale autoritatilor deliberative, la propunerea autoritatilor executive.
Conform adresei Consiliului Judetean Timis cu nr.1658/10.02.2015, atestatul de producator si carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se vor comanda la urmatoarele preturi transmise de producator:
- Atestat de producator : 359,60 lei/bloc (TVA inclus), blocuri a 100 file; - Carnet de comercializare produse din sectorul agricol: 12,40 lei/carnet (TVA inclus), carnete a
126 file. Avand in vedere ca, HG nr.661/2001 privind procedura de eliberare a certificatelor de producator,
cu modificarile si completarile ulterioare a fost abrogata prin art.19 din Legea nr.145/2014, pentru anul 2015 a fost necesara abrogarea dispozitiilor referitoare la taxa pentru eliberarea certificatelor de producator diferentiat pe produse (pct.2 Anexa 1 la HCLMT 289/2014), stabilita in baza HG 661/2001, in
Cod FO 53-01,ver.2 3
conformitate cu prevederile art.268 alin.4 coroborate cu cele ale art.288 alin.1 si art.292 alin.1 si alin.2 din codul fiscal si ale pct.158 alin.3 si alin.4 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind codul fiscal.
Astfel, prin HCLMT nr.144/20.03.2015 au fost abrogate dispozitiile pct.2 Anexa 1 la HCLMT 289/2014 referitoare la taxa pentru eliberarea certificatelor de producator diferentiat pe produse, fiind aprobate:
- Taxa pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol: 40 lei; - Taxa pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol: 20 lei. Pentru anul 2016, in conformitate cu prevederile art. 268 alin. (4) din codul fiscal actualizat, taxa
pentru eliberarea atestatului de producator si taxa pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din produselor din sectorul agricol se va stabili prin hotararea privind impozitele si taxele locale.
In ceea ce priveste taxa pentru activitatile cu impact asupra mediului inconjurator, reglementata de art.283 alin.2 din codul fiscal, propunem ca aceasta taxa sa nu mai fie instituita in anul 2016.
Pentru funcţionarea unor servicii publice locale create în interesul persoanelor fizice şi juridice,
consiliile locale pot adopta taxe speciale, in conformitate cu prevederile art.282 alin.1-4 din Legea nr.571/2003 privind codul fiscal, modificată. Domeniile în care consiliile locale pot adopta taxe speciale pentru serviciile publice locale, precum şi cuantumul acestora se stabilesc în conformitate cu prevederile Legii nr.273/2006 privind finanţele publice locale. Taxele speciale se încasează numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile oferite de instituţia/ serviciul public de interes local, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia/acestuia, sau de la cele care sunt obligate, potrivit legii, să efectueze prestaţii ce intră în sfera de activitate a acestui tip de serviciu. Consiliile locale nu pot institui taxe speciale concesionarilor din sectorul utilităţilor publice (gaze naturale, apă, energie electrică), pentru existenţa pe domeniul public/privat al unităţilor administrativ-teritoriale a reţelelor de apă, de transport şi distribuţie a energiei electrice şi a gazelor naturale.
Potrivit art.30 alin.1 si alin.2 din Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale, pentru functionarea unor servicii publice locale, create în interesul persoanelor fizice si juridice, consiliile locale aproba taxe speciale, al căror cuantum se stabileşte anual.
Propunerile privind taxele speciale si nivelul acestora au fost inaintate Directiei Fiscale, în calitate de iniţiator al Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2016, de catre compartimentele de specialitate care administreaza aceste impozite si taxe, prin adresele anexate in copie si care fac parte integranta din prezentul referat.
In ceea ce priveste taxa de salubrizare, se precizeaza ca, in conformitate cu prevederile art.26 alin.1 din Legea nr.101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, republicată şi modificată, pentru asigurarea finanţării serviciului de salubrizare, utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin: a) tarife, în cazul prestaţiilor de care beneficiază individual, pe bază de contract de prestare a serviciului de salubrizare; b) taxe speciale, în cazul prestaţiilor efectuate în beneficiul întregii comunităţi locale; c) taxe speciale, în cazul prestaţiilor de care beneficiază individual fără contract. Potrivit alin.3 al articolului mai sus menţionat, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să instituie taxe speciale, conform prevederilor alin.1 lit.c), şi să deconteze lunar operatorilor, direct din bugetul local, contravaloarea prestaţiei efectuate la utilizatorii fără contract. Conform art.6 alin.1 lit.k) din legea mai sus menţionată autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ teritoriale au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea, coordonarea şi atribuirea serviciului de salubrizare a localităţilor având atribuţii în stabilirea taxelor speciale şi aprobarea tarifelor pentru servicii de salubrizare, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
Cod FO 53-01,ver.2 4
La art.16 alin.2 din Ordinul Preşedintelui A.N.R.S.C nr.82/9.03.2015 privind aprobarea Regulamentului –cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor, intrat în vigoare la data de 24.03.2015, se prevede că autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale aprobă/instituie tarife/taxe de salubrizare pentru constituirea fondurilor necesare finanţării activităţii.
Modul de organizare şi funcţionare a serviciului de salubrizare este stabilit în Regulamentul Serviciului de Salubrizare al Municipiului Timişoara aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr.453 din 18.12.2007 cu modificările şi completările ulterioare. Operatorul S.C. Retim Ecologic Service S.A are exclusivitatea prestării serviciului de salubrizare pentru toţi utilizatorii din raza administrativ-teritorială a Municipiului Timişoara pentru care are contract de delegare a gestiunii încheiat cu Consiliul Local al Municipiului Timişoara. Persoanele fizice şi juridice care nu sunt în relaţii contractuale cu operatorul de servicii publice de salubrizare şi produc la rândul lor deşeuri, similar cu cei care au contractat aceste servicii, beneficiază de aceleaşi servicii de care beneficiază şi acele persoanele care au încheiate contracte pentru aceste servicii, în sensul că deşeurile pe care le generează aceste persoane sunt colectate şi transportate în vederea eliminării la depozitul Ghizela, situaţie faţă de care se impune instituirea taxei speciale de salubrizare. Beneficiarii serviciului de salubrizare pentru care se instituie taxa specială de salubrizare sunt:
a) persoanele fizice cu domiciliul sau reşedinţa în Municipiul Timişoara care nu au încheiat contract de prestări servicii cu operatorul de servicii publice de salubrizare;
b) persoanele juridice cu sediul sau punct de lucru în Municipiul Timisoara care nu au încheiat contract de prestări servicii cu operatorul de servicii publice de salubrizare;
c) persoanele fizice şi persoanele juridice ale căror contracte au fost denunţate în mod unilateral de către operatorul de servicii publice de salubrizare, pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract;
d) chiriaşii imobilelor aflate în proprietatea statului, a Municipiului Timişoara sau proprietate privată, care beneficiaza de serviciul de salubrizare şi care nu au încheiate contracte cu operatorul de servicii publice de salubrizare sau a căror contracte au fost reziliate pentru neachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract;
e) persoanele fizice/juridice care ocupă imobile aflate în proprietatea statului, a Municipiului Timisoara sau proprietate privată, care beneficiază de serviciul de salubrizare si care nu au încheiate contracte cu operatorul de servicii publice de salubrizare sau a căror contracte au fost reziliate pentru necachitarea contravalorii serviciilor prestate în termen de 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată, prevăzut în contract.
Prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.64 din 13.02.2015 privind actualizarea tarifelor la contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare a localităţilor prin concesiune nr.SC2006-15414/31.07.2006, tariful pentru colectare, transport, depozitare şi neutralizare deşeuri menajere de la populaţie cu pubelă în comodat este de 10,78 lei/pers./lună, iar pentru colectare, transpor, depozitare şi neutralizare deşeuri menajere şi asimilate de la instituţii şi agenţi economici este de 110,42 lei/mc. Taxa specială de salubrizare pentru persoanele fizice va fi egală cu tariful pentru o persoană aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajere, iar pentru persoanele juridice va fi egală cu tariful aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajer, majorat 10%.
Destinatia taxei speciale de salubrizare este acoperirea serviciilor prestate de către operator în baza documentelor justificative prezentate şi în limita sumei încasate, acoperirea costului colectării taxei.
Taxa specială de salubrizare va fi reglementata conform Regulamentului privind stabilirea şi aplicarea taxei speciale de salubrizare si se utilizeaza pentru plata serviciului de salubrizare prestat de operatorul autorizat, S.C. Retim Ecologic Service S.A., căruia i se va plăti prestaţia la nivelul tarifului
Cod FO 53-01,ver.2 5
aprobat prin contractul de concesiune SC2006-15414/31.07.2006, pentru anul în care este stabilită taxa, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice.
Diferenta dintre taxa specială de salubrizare şi tariful prestatiei pe care îl percepe operatorul autorizat rămâne ca venit la bugetul local al Municipiului Timisoara, în vederea acoperirii cheltuielilor generate cu gestionarea taxei speciale de salubrizare (colectare de la beneficiarii serviciului de salubrizare, plata către operatorul de salubrizare şi altele asemenea).
Având în vedere cele expuse mai sus se propune instituirea taxei de salubrizare (taxa speciala) si a cuantumului acesteia prin hotararea privind impozitele si taxele locale aferenta anului 2016. Cuantumul taxei de salubrizare aferent colectării, transportului, depozitării şi neutralizării deşeurilor menajere, în funcţie de: numărul de persoane din fiecare familie, respectiv numărul locatarilor existenţi la respectiva adresă; volumul de deşeuri generat/luna comunicat de către operatorul de servicii publice de salubrizare, în cazul persoanelor juridice.
Prin art.7 din Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 privind reglementarea procedurilor de inscriere/radiere a constructiilor realizate fara Autorizatie de Construire/Desfiintare si descrierea corecta a regimului de inaltime a constructiilor inscrise in cartea funciara, s-a instituit taxa de 0,5% pentru constructiile cu destinatia de locuinte sau anexe la locuinte si taxa de 1% pentru restul constructiilor, din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile art.251 din Legea nr.571/2003, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care sa reprezinte taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de construire a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei. Prin art.9 din HCLMT nr.197/2014, s-a instituit taxa de 0,1% din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile art.251 din Legea nr.571/2003, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care sa reprezinte taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de construire a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei. Conform art.10 din HCLMT nr.197/2014, taxa pentru emiterea adeverintei este echivalenta cu taxa de emitere a certificatului de existenta/inexistenta constructii.
In vederea unei reglementari unitare a taxelor speciale, propunem ca taxele reglementate prin HCLMT nr.197/2014 sa fie instituite prin hotararea privind impozitele si taxele locale, sens in care se va revoca art.7, 9 si 10 din HCLMT 197/2014, restul prevederilor referitoare la metodologia si documentatia aferenta urmand a ramane in vigoare.
Conform art.286 alin.1 din codul fiscal actualizat: ”Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe clădiri sau o reducere a acestuia pentru o clădire folosită ca domiciliu de persoana fizică ce datorează acest impozit”. Având în vedere intenţia Primăriei Municipiului Timişoara de a realiza Strategia şi Planul de acţiune privind schimbările climatice, necesitatea reducerii gazelor cu efect de seră (GES) - în special a celor produse prin activităţi antropice, precum şi promovarea utilizării de către cetăţeni a sistemelor care folosesc energiile regenerabile, pentru stimularea contribuabililor persoane fizice care montează şi pun în funcţiune astfel de instalaţii (panouri sau instalatii solare pentru incalzirea apei calde menajere si/sau inclazirii locuintelor, respectiv de panouri fotovoltaice pentru producerea/stocarea energiei electrice), se considera oportuna acordarea si in anul 2016 a facilităţilor fiscale constând în scutirea de la plata impozitului pe clădiri în proporţie de 100% de catre persoanele fizice pentru locuinta de domiciliu, pentru montarea si punerea in functiune de panouri sau instalatii solare pentru pentru incalzirea apei calde menajere si/sau inclazirii locuintelor, respectiv de panouri fotovoltaice pentru producerea/stocarea energiei electric.
De asemenea, avand in vedere ca, prevederile art.286 alin.3 din Legea nr.571/2003 actualizata nu au suferit modificari, se considera oportuna acordarea si in anul 2016 a facilităţilor fiscale constând în scutirea/reducerea de la plata impozitului pentru clădirea folosită ca locuinţă de domiciliu si a impozitului pe terenul aferent acesteia (categoria de folosinta curti constructii), în cuantum maxim de
Cod FO 53-01,ver.2 6
400 lei, fără a depăşi impozitul anual datorat, pentru următoarele categorii de persoane: persoanele fizice ale căror venituri lunare nete sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară; persoanele fizice ale căror venituri lunare nete constau in exclusivitate din indemnizaţie de şomaj sau ajutor social.
Totodata, avand in vedere ca: art.286 alin.8 din codul fiscal, prevede posibilitatea consiliului local de a acorda scutire de la plata impozitului pe cladiri sau o reducere a acestuia pe o perioada de minim 7 ani, cu incepere de la data de intai ianuarie a anului fiscal urmator finalizarii lucrarilor de reabilitare pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinte si ai imobilelor care au executat lucrari de interventie pe cheltuiala proprie; ca OUG nr.18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, actualizata, stabilileste expres lucrarile de interventie pentru cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte; posibilitatea reducerii consumului de energie pentru încălzirea blocurilor de locuinţe, în condiţiile asigurării şi menţinerii climatului termic interior în apartamente, precum si actualul context socio-economic si diminuarea accentuata a gradului de suportabilitate a contribuabililor in ceea ce priveste obligatiile fiscale, se considera oportuna acordarea acestei facilitati fiscale si in anul 2016. Conform prevederilor art. 250 alin. 1 pct. 19 din Legea nr. 571/2003, din categoria cladirilor pentru care nu se datoreaza impozit fac parte si “cladirile utilizate pentru activitati social-umanitare de catre asociatii, fundatii si culte, potrivit hotararii consiliului local”, urmand astfel ca procedura si conditiile necesare a fi indeplinite pentru a opera prevederile invocate sa faca obiectul anexei 6 la hotararea privind impozitele si taxele locale pentru anul 2016.
Propunerile privind nivelurile taxelor si impozitele locale, precum si nivelul taxelor speciale au
fost inaintate Directiei Fiscale, în calitate de iniţiator al Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2016, de catre compartimentele de specialitate care administreaza aceste impozite si taxe, prin adresele anexate in copie si care fac parte integranta din prezentul referat, astfel: adresa nr.IF2015-122386/09.04.2015 emisa de Directia Tehnica; adresa nr.IF2015-122386/07.04.2015 emisa de Directia Secretariat General - Serviciul Administrare Fond Funciar; adresa nr.IF2015-122386/26.03.2015 emisa de Directia Secretariat General-Compartiment Arhiva; adresa nr.IF2015-122386/10.04.2015 emisa de Directia Secretariat General-Serviciul Autoritate Tutelara; adresa inregistata cu nr.E12015-011167/07.05.2015 emisa de Directia Comunicare; adresa nr.IF2015-122386/24.03.2015 emisa de Directia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse – Biroul Valorificare Spatii cu Alta Destinatie; adresa nr.124112/29.04.2015 emisa de Consiliul Local al Municipiului Timisoara - Directia de Evidenta a Persoanelor; adresa nr.IF2015-122386/18.05.2015 emisa de Directia Urbanism; adresa nr.IF2015-122386/08.04.2015 emisa de Directia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse – Biroul Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare; adresa nr.IF2015-122386/07.04.2015 si nr.IF2015- 122386/14.05.2015 emisa de Directia Mediu – Serviciul Avize Mediu; adresa nr.IF2014- 005180/19.05.2014 emisa de Directia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse – Compartiment Spatii Publicitare.
Avand in vedere cele prezentate mai sus,
PROPUNEM:
1. Emiterea hotararii de consiliu local privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, după cum urmează:
a) nivelurile stabilite in sume fixe sunt prevăzute în Anexa nr. 1 care cuprinde impozitele si taxele locale pentru anul 2016;
b) cota de impozitare care se aplica valorii de inventar a clădirii la calcularea impozitului pe clădiri în cazul persoanelor juridice, se stabileşte la 0,9 %;
Cod FO 53-01,ver.2 7
c) cota impozitului pe clădiri în cazul clădirilor care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă se stabileşte la 10%, iar în cazul clădirilor care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă, cota de impozitare se stabileşte la 30%;
d) cota impozitului pe clădiri, în cazul clădirilor a căror valoare a fost recuperata integral pe calea amortizării, se stabileşte la 1,50 %;
e) cota taxei pentru servicii de reclama şi publicitate se stabileşte la 3%; f) cota taxei hoteliere se stabileşte la 1 % fiind aplicată la tariful de cazare practicat de unităţile
de profil, pentru întreaga perioadă de cazare. g) cota de impozit pentru clădirile cu destinaţie turistică ce nu funcţionează în cursul unui an
calendaristic este de 5% din valoarea de inventar a clădirii; sunt exceptate structurile care au autorizaţie de construire în perioada de valabilitate, dacă au început lucrările în termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizaţiei de construire
2. Pentru plata cu anticipaţie, până la data de 31 martie 2016, a impozitului pe clădiri, terenuri sau a impozitului asupra mijloacelor de transport, datorate pe întregul an 2016 de către contribuabilii persoane fizice, se acorda o bonificaţie de 10%.
3. (1) Orice persoană care utilizează un panou, afişaj sau structură de afişaj pentru reclamă şi publicitate într-un loc public, are obligaţia să depună o declaraţie fiscală la compartimentul de specialitate al Consiliului Local, în termen de 30 zile de la data instalării, modificării ori desfiinţării, după caz, a panoului, afişajului sau structurii de afişaj.
(2) Nerespectarea prevederilor alin.(1) constituie contravenţie şi se sancţionează astfel: a) depunerea peste termen a declaraţiilor fiscale se sancţionează cu amendă de 100 de lei în
cazul persoanelor fizice, şi de 300 de lei în cazul persoanelor juridice. b) nedepunerea declaraţiilor de impunere se sancţionează cu amendă de 300 de lei în cazul
persoanelor fizice, şi de 1000 de lei în cazul persoanelor juridice. 4. Categoriile de persoane fizice cu venituri mici care pot beneficia de facilităţi fiscale în anul
2016, precum si procedura şi condiţiile de acordare a acestora sunt prevăzute în Anexa nr.2. 5. Acordarea scutirii de la plata impozitului pe clădiri pe o perioadă de 7 ani, cu începere de la
data de întâi ianuarie a anului fiscal următor finalizării lucrărilor de reabilitare, pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie, pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011.
Procedura, criteriile si conditiile de acordare a scutirii la plata impozitului pe cladiri pentru proprietarii apartamentelor din blocurile de locuinţe şi ai imobilelor care au executat lucrări de intervenţie pe cheltuială proprie sunt reglementate in Anexa nr.3.
6. Procedura, criteriile şi condiţiile de acordare a scutirii la plata impozitului pe clădire datorat de către persoanele fizice pentru locuinţa de domiciliu în anul 2016 pentru montarea şi punerea în funcţiune de panouri sau instalaţii solare pentru încălzirea apei calde menajere şi/sau încălzirii locuinţelor, respectiv de panouri fotovoltaice pentru producerea /stocarea energiei electrice, sunt reglementate în Anexa nr.4.
7. Taxele speciale instituite prin prezenta hotărâre şi cuantumul acestora, pentru anul 2016, sunt prevăzute în Anexa nr. 5.
8. Procedura de acordare în anul 2016, a scutirii de la plata impozitului pe cladire conform art. 250 pct.19 din Legea nr.571/2003 actualizata privind codul fiscal, pentru clădirile folosite pentru activităţi cu caracter social-umanitar, de către asociaţii, fundaţii sau culte, este prevăzută în Anexa nr.6 la prezentul referat.
Cod FO 53-01,ver.2 8
9. Regulamentul privind stabilirea şi aplicarea taxei speciale de salubrizare este prevazut in Anexa nr.7 la prezentul referat.
10. Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare. 11. Prezenta hotărâre intra in vigoare începând cu anul fiscal 2016. 12. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se revoca prevederile art.7, art.9 si
art.10 din Hotararea Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 privind reglementarea procedurilor de inscriere/radiere a constructiilor realizate fara Autorizatie de Construire/Desfiintare si descrierea corecta a regimului de inaltime a constructiilor inscrise in cartea funciara, restul prevederilor Hotararii Consiliului Local al Municipiului Timisoara nr.197/15.04.2014 ramanand neschimbate.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV
ADRIAN BODO
SECRETAR IOAN COJOCARI
Avizat SERVICIUL JURIDIC
C.j.__________________________
1
Anexa nr.6 la HCLMT nr. _________2015
Procedura de acordare a scutirii de la plata impozitului pe cladiri prevazuta la art. 250 alin. (1) pct. 19 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal
Art. 1 (1) Nu se supun impozitarii pentru anul fiscal 2016, cladirile utilizate in intregul lor, de catre asociatii, fundatii si culte sau de catre acestea in parteneriat cu autoritati sau institutii publice, numai pentru activitati social umanitare constand in: asigurare de gazduire; hrana; sprijin material; ingrijire medicala; asistenta sociala; psihologica; activitati educationale; activitati de recuperare, reabilitare si reinsertie sociala pentru persoane aflate in dificultate (copii abandonati, orfani, proveniti din familii dezorganizate, persoane cu handicap, persoane varstnice si altele asemenea), prestate cu titlu gratuit. (2) Scutirea se acorda si in cazul in care, in cladirea de referinta exista spatii neutilizate, aflate in conservare.
Art. 2. Scutirea prevazuta la art.1 se acorda prin hotărârea consiliului local, pe baza de cerere, proportional cu perioada din anul fiscal 2016 in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art.1, incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care sunt indeplinite conditiile, pana la data de intai a lunii urmatoare celei in care nu mai sunt indeplinite conditiile.
Art. 3. Cererea de acordare a scutirii se comunica Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara, prin posta sau prin registratura Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara si va cuprinde:
- datele de identificare ale solicitantului; - elementele de identificare ale cladirii/cladirilor pentru care se solicita acordarea
scutirii; - temeiul de drept in baza carora se solicita acordare scutirii; - motivele de fapt pe care se intemeiaza cererea de acordare a scutirii; - perioada din anul fiscal 2016 pentru care se solicita acordarea scutirii. Art. 4. In sustinerea cererii se depun urmatoarele documente: - declaratia pe proprie raspundere a reprezentantului legal al asociatiei/ fundatiei/
cultului, in care sa se mentioneze urmatoarele informatii: 1) daca cladirea (cladirile) pentru care se solicita scutirea de la plata impozitului, este utilizata in exclusivitate de asociatii/fundatii/culte; 2) toate activitatile desfasurate in cladirea/cladirile pentru care se solicita scutirea de la plata impozitului, natura activitatilor respective precum si modalitate de furnizare a activitatilor, respectiv contra cost sau cu titlu gratuit.
- Actul constitutiv si Statutul asocitiei/fundatiei; Hotararea judecatoreasca prin care s-a dispus insrierea organizatiei in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor; Actele aditionale prin care au fost aduse modificati/completari la actele constitutive, precum si hotararile judecatoresti prin care s-a dispus modificarea/completarea actelor constitutive; Certificatul de inscriere al persoanei juridice fara scop patrimonial (in copie semnate si stampilate pentru conformitate cu originalul);
- Actul constitutiv al cultului, Actele aditionale prin care au fost aduse modificari/completari la Actul constitutiv (in fotocopii semnate si stampilate pentru conformitate cu originalul).
Art. 5. In vederea verificarii indeplinirii conditiilor de acordare a scutirii, Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, prin serviciul de specialitate, va proceda la efectuarea unei cercetări la fata locului (respectiv la cladirea ce face obiectul cererii ce acordare a scutirii), cu respectarea dispozitiilor art. 57 din OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
2
Art. 6. Pentru solutionarea fiecarui dosar privind cerere de scutire de la plata impozitului
pe cladiri in temeiul art. 250 alin.1 pct.19 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal, Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, prin serviciul de specialitate, va intocmi un referat care va fi supus spre vizare Serviciul Juridic din cadrul Primariei Municipiului Timisoara si spre aprobare Primarului Municipiului Timişoara.
Art. 7. In baza referatului aprobat de Primarul Municipiului Timisoara, serviciul de specialitate din cadrul Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, va proceda la:
1) întocmirea proiectului de hotărâre privind acordarea scutirii de la plata impozitului pe clădiri, în vederea înaintării spre aprobare Consiliului local al Municipiului Timişoara, daca sunt indeplinite conditiile prevazute in prezenta anexa;
2) intocmirea proiectului de hotarare privind respingerea cererii de acordare a scutirii, in vederea inaintarii spre aprobare Consiliului Local al Municipiului Timisoara, în cazul în care se constată neîndeplinirea condiţiilor cuprinse în prezenta anexă.
Art. 8. Orice scutire aplicata in baza art 250 alin. 1 pct 19 din Legea 571/2003 privind Cdoul fiscal care nu respecta prevederile prezentei proceduri va putea fi acordata, prin derogare de la prezenta anexa numai ca urmare a vointei Consiliului Local al Municipiului Timisoara, manifestata in conditiile actelor normative care reglementeaza organizarea si functionarea Consiliului Local al Municipiului Timisoara (Legea nr.215/2001 si HCLMT nr.377/2012), ca urmare a supunerii spre dezbatere a proiectului prevazut la art. 7 pct. 2 din prezenta procedura.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV
ADRIAN BODO
1
Anexa nr. 5 la HCLMT nr._________________2015
TAXELE SPECIALE STABILITE PENTRU ANUL FISCAL 2016 Nr. Crt.
Denumirea taxei speciale Nivelul taxei speciale -lei-
Denumirea Directiei/ compartimentului de
specialitate care presteaza serviciul taxabil
1. Taxa cazare Vila Bistra 15 lei/noapte + TVA pentru angajati
20 lei/noapte + TVA – pentru consilierii locali 20 lei/noapte + TVA pentru persoanele invitate
Directia Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse
Biroul Valorificare Spatii cu Alta Destinatie
2. Taxa imprimat 6 lei Directia Cladiri Terenuri si
Dotari Diverse Biroul Autorizare Activitati
Comerciale si Publicitare 3. Cost autocolant 10 lei Directia Cladiri Terenuri si
Dotari Diverse Biroul Autorizare Activitati
Comerciale si Publicitare 4. Taxa speciala de salubrizare -persoane fizice din gospodarii individuale:
11,88 lei/persoana/luna; -persoane fizice asociate: 11,88 lei/ persoana/ luna; -persoane juridice: 121,46 lei/mc
Directia Mediu Serviciul Avize Mediu
Biroul Salubrizare
5. Taxa urgenta eliberare acte – in termen de 3 zile de la data depunerii, exclusiv
ziua depunerii
-in cazul persoanelor fizice si juridice: 100 lei/act
Toate seviciile si compartimentele de
specialitate din cadrul Primariei Municipiului
Timisoara si serviciilor şi direcţiilor cu personalitate
juridică aflate în subordinea Primarului Municipiului
Timişoara sau a Consiliului Local
2
6. Taxa permise de intervenţie 100 lei Direcţia Tehnică 7. Taxa avize de principiu 100 lei Direcţia Tehnică 8. Taxa predări de amplasament 100 lei Direcţia Tehnică 9. Taxa permise de spargere 150 lei Direcţia Tehnică
10. Taxă aviz de principiu mediu urban 50 lei Direcţia Mediu
Serviciul Avize Mediu 11. Taxa eliberare planuri de situatie și
planse -persoane fizice si juridice FORMAT DIGITAL (în format pdf, sunt expediate pe e-mail): sc.I:500 format A3 – 12 lei; sc. I:5000 format A3 – 12 lei FORMAT ANALOGIC (pe hârtie, se ridică de la ghişeu): sc.I:500 format A3 – 14 lei; sc.I:5000 format A3 – 14 lei sc. I:10000, P.U.Z-uri, P.U.D.-uri, P.U.G., P.A.T. – format A3 – 16 lei planşa TAXA DE URGENŢĂ pentru toate planurile enumerate mai sus este de 10 lei + contravaloarea planului
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
12. Taxa emitere Harta Municipiului Timişoara, P.U.G., P.A.T.
Harta Municipiului Timişoara în format A0, la scara I:10 000 ÎN REGIM NORMAL: 100 lei TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea planului
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
Planşa P.U.G. în forma A0 ÎN REGIM NORMAL: 80 lei TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea planului Planşa P.A.T. în format AI ÎN REGIM NORMAL: 40 lei TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea planului
3
13. Taxă imprimare nomenclator stradal şi parte scrisa
D.T.A.C./D.T.A.D./P.U.G./P.U.Z./ P.U.D.
Format A4 color – 4 lei / fila Format A4 alb-negru – 2 lei / fila Format A3 color – 5 lei / fila Format A3 alb-negru – 4 lei / fila
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
14. Taxa eliberare proces-verbal de vecinatati persoane fizice/juridice si proces-verbal de vecinatati conform
HG nr. 834/1991
a) pana la 1000 mp inclusiv: 20 lei b) peste 1000 mp: 20 lei + 1 leu/mp pentru fiecare mp ce depaseste suprafata de 1000 mp
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
15. Taxa eliberare certificat de existenta- inexistenta pentru intablare/ radiere
constructii executate cu sau fara autorizatie de construire si adeverintei
pentru certificarea existentei/inexistentei A.C./A.D. si
regimului de inaltime al constructiilor
IN REGIM NORMAL: 200 lei
TAXA DE URGENTA este de 1000 lei+contravaloarea certificatului doar pentru
constructiile executate/desfiintate cu A.C./A.D.
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
16. Taxa emitere adeverinte teren intravilan
IN REGIM NORMAL: 25 lei TAXA DE URGENTA este de 50 lei + contravaloarea adeverintei
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
17. Abonament G.I.S. – consultare Banca de Date
6 luni – 600 lei 12 luni – 1000 lei
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
18. Taxa căutare documente in arhiva
30 lei /document Compartiment arhivă
19. Taxa eliberare copii documente Format A4 – 5 lei/filă Format A3 – 10 lei/filă
Compartiment arhivă
20. Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism in regim de urgenta – in
termen de 7 zile lucrătoare
500 lei + contravaloarea taxei pentru eliberarea certificatului de urbanism (conform
Anexei 1)
Directia Urbanism Biroul Autorizari, Biroul Certificate de Urbanism
21. Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire in regim de urgenţă – in
termen de 7 zile lucrătoare
1000 lei + contravaloarea taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire
Directia Urbanism Biroul Autorizari,
BiroulCertificate de Urbanism
4
22. Taxa aviz plan de eliminare deseuri
50 lei Direcţia Mediu Serviciul Avize Mediu
23. Taxa inscriere la examenul de atestare
a persoanelor fizice pentru functia de administrator de imobile
10 lei Directia Comunicare Compartimentul Relationare
Asociatii Proprietari
24. Taxa de autorizare a persoanelor juridice pentru desfasurarea activitatii
de administrare imobile
60 lei Directia Comunicare Compartimentul Relationare
Asociatii Proprietari 25. Taxa pentru eliberarea acordurilor
pentru desfăşurarea unei activităţi economice si pentru publicitate
temporara
69 lei Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Biroul Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
26. Viza anuala pentru activitatile economice ce fac obiectul Legii nr.
650/2002, altele decat cele de alimentatie publica
50% din cuantumul taxei de autorizare Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Biroul Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
27. Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de transport
332 lei Direcţia Tehnică
28. Taxa pentru eliberarea copiei conforme a autorizaţiei de transport
244 lei Direcţia Tehnică
29. Taxa pentru inlocuirea autorizatiei de transport, a copiei conforme a
autorizatiei de transport sau a licentei de traseu, ocazionate de schimbarea
denumirii operatorului de transport/intreprinderii, si/sau a
persoanei desemnate, adresei sediului social/domiciliului acestuia sau de
schimbarea autovehiculului utilizat pentru serviciul de transport
20% din tariful iniţial Directia Tehnica
5
30. Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de dispecerat taxi (valabila 5 ani)
500 lei
Direcţia Tehnică
31. Taxa pentru eliberarea duplicatului autorizaţiei de dispecerat taxi
250 lei Direcţia Tehnică
32. Taxa pentru eliberarea cazierului de conduită profesională
50 lei Directia Tehnica
33. Taxa de eliberare a avizului pentru aplicarea de inscrisuri si simboluri care
reprezinta publicitate pentru terti pe autovehiculele ce efectueaza serviciul de transport public de persoane in regim
de taxi si in regim de inchiriere
50 lei/autovehicul/an
Directia Tehnica
34. Taxa pentru eliberarea copiei conforme a certificatului de inregistrare la
Registrul Comertului, pentru transportul public de persoane in regim
de inchiriere (serviciul de inchiriere)
244 lei Directia Tehnica
35. Taxa pentru emiterea Avizului de oportunitate,
Avizul Arhitectului Sef al Municipiului Timisoara si
a Avizului Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului
100 lei Directia Urbanism Biroul Avizare Conformitati
PUG/PUD/PUZ
36. Taxa pentru activităţile de informare şi consultare a publicului pentru planurile
urbanistice
400 lei Directia Urbanism Biroul Avizare Conformitati
PUG/PUD/PUZ
37. Taxa pentru inaintarea documentatiilor Plan Urbanistic Zonal/Plan Urbanistic
de Detaliu (PUZ/PUD) in plenul Consiliului Local al municipiului
Timisoara
100 lei Directia Urbanism Biroul Avizare Conformitati
PUG/PUD/PUZ
6
38. Taxa de urgenţă pentru eliberare certificat de nomenclatură stradală şi
adresă
TAXA DE URGENŢĂ este de 50 lei + contravaloarea certificatului (contravaloarea certificatului = 9 lei conform Anexei nr. 1, art.
267 alin. 13)
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
39. Taxa pentru vizarea autorizaţiei de transport public de persoane în regim
de taxi şi în regim de închiriere; pentru transportul public de mărfuri sau
bunuri în regim de taxi
20% din tariful iniţial Direcţia Tehnică
40. Taxa pentru eliberarea duplicatului autorizaţiei de transport, al unei copii conforme a autorizaţiei de transport,
sau al unei licenţe de traseu
110 lei Direcţia Tehnică
41. Taxa pentru eliberarea copiei conforme a autorizaţiei de transport, ocazionate
de suspendarea celei eliberate
332 lei Direcţia Tehnică
42. Taxa pentru vizarea listei de tarife 5 lei/bucata
Direcţia Tehnică
43. Taxa de tranzit, pentru vehiculele de transport marfă de peste 7,5 tone
200 lei
Direcţia Tehnică
44. Taxa pentru eliberarea certificatului de performanţă energetică a clădirilor
10% din valoarea impozitului pe clădire, aferent anului în curs
Direcţia Tehnică
45. Taxa duplicate acord pentru desfasurarea unei activitati economice
69 lei
Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Birou Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
46. Taxa de modificare a acordurilor
pentru desfasurarea unei activitati economice
50% din cuantumul taxei de autorizare
Directia Cladiri Terenuri si Dotari Diverse
Birou Autorizare Activitati Comerciale si Publicitare
47. Taxa pentru procedura desfacerii casatoriei prin divort pe cale administrativa
500 lei Directia de Evidenta a Persoanelor
Serviciul de Stare Civila
7
48. Taxa eliberare a certificatului de existenta pentru certificarea existentei constructiilor fara autorizatie de construire si adeverintei pentru certificarea existentei / inexistentei autorizatiei de construire
0,5% din valoarea impozabila a constructiilor cu destinatia de locuinte sau anexe la locuinte, actualizata pe baza certificatului fiscal; SAU 1% din valoarea impozabila a constructiilor pentru restul constructiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta, actualizata pe baza certificatului fiscal
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
49. Taxa eliberare a certificatului de inexistenta pentru certificarea inexistentei constructiilor fara autorizatie de desfiintare si adeverintei pentru certificarea existentei/ inexistentei autorizatiei de desfiintare
0,1% din valoarea impozabila a constructiilor, actualizata pe baza certificatului fiscal
Directia Urbanism Serviciul Banca de Date
Urbana si Cadastru
Nota: I. Taxa de urgenta, prevăzută la pct. 5 se datorează în toate cazurile în care este posibilă eliberarea în regim de urgenta a actelor solicitate de contribuabili, cu excepţia celor pentru care in anexa 5 s-a stabilit expres o taxa speciala de urgenţă, şi se încasează pe baza notei de plata întocmite de către angajaţii cu atribuţii în eliberarea acestora. II. Referitor la taxele prevazute la pct.48 si 49: - Taxa de 0,5% pentru constructiile cu destinatia de locuinte sau anexe la locuinte si taxa de 1% pentru restul constructiilor, din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile art.251 din Legea nr.571/2003, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care reprezinta taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de construire a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei. Pentru constructiile inscrise in cartea funciara pentru care prin Adeverinta se va specifica regimul de inaltime, se achita doar taxa de emitere a certificatului de existenta a constructiei/Adeverintei; -Taxa de 0,1% din valoarea impozabila a constructiei, stabilita pentru determinarea impozitului pe cladiri in conditiile art.251 din Legea nr.571/2003, comunicata de catre Directia Fiscala a Municipiului Timisoara, care reprezinta taxa care ar fi fost perceputa pentru emiterea Autorizatiei de desfiintare a constructiei respective, actualizata la data eliberarii Certificatului de inexistenta a constructiei/Adeverintei. Taxa pentru emiterea adeverintei este echivalenta cu taxa de emitere a certificatului de existenta/inexistenta constructii. Metodologia de aplicare este reglementata prin HCLMT nr.197/15.04.2014.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA
DIRECTOR EXECUTIV ADRIAN BODO
1
Anexa nr. 2 la HCLMT nr.____________2015
Procedura de acordare a facilităţilor fiscale categoriilor de persoane fizice prevăzute la art. 286 alin. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, modificată
Art.1 – (1) Pentru anul fiscal 2016, beneficiază de scutire/reducere de la plata impozitului pentru clădirea folosită ca locuinţă de domiciliu si a impozitului pe terenul aferent acesteia (categoria de folosinta curti constructii), în cuantum maxim de 400 lei, fără a depăşi impozitul anual datorat, următoarele categorii de persoane:
a) persoanele fizice ale căror venituri lunare nete sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară;
b) persoanele fizice ale căror venituri lunare nete constau in exclusivitate din indemnizaţie de şomaj sau ajutor social.
(2) Scutirea/reducerea prevăzută la alin.(1) se acordă doar în cazul în care persoanele care se încadrează în prevederile alin.(1) literele „a” şi „b” nu deţin mai multe proprietăţi (cladiri si/sau terenuri) în afara celor de la adresa de domiciliu, cu exceptia situatiei in care a doua proprietate este reprezentata de cladiri cu destinatia de garaje.
Art.2 – (1)Nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(1) spaţiile cu altă destinaţie
decât cea de locuinţă, chiar dacă spaţiul respectiv se află la aceeaşi adresă cu locuinţa de domiciliu.
(2) Nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(1) terenurile încadrate în altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, chiar dacă acestea sunt situate la adresa de domiciliu.
Art.3 – În cazul persoanelor care deţin în coproprietate un imobil, scutirea se
acordă, în condiţiile prezentei hotărâri, doar persoanei care îndeplineşte condiţiile precizate la art.1 din prezenta anexă, şi doar pentru cota sa de proprietate.
Art.4 – Reducerea/scutirea de impozit se acorda numai pentru locuinta de domiciliu
si terenul aferent acesteia pe baza de cerere, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului, reducerea/scutirea operand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care persoana depune documentele justificative in vederea scutirii si proportional cu cota de proprietate apartinand acestuia.
Art.5 - Cererea va cuprinde : - elementele de identificare a solicitantului - elementele de identificare a bunurilor impozabile pentru care se solicita scutirea - natura obligatiei bugetare pentru care se solicita scutirea.
Art.6 – (1) In sustinerea cererii se vor depune urmatoarele documente: - copie de pe buletinul de identitate al solicitantului, certificat in conformitate cu
originalul, de catre personalul Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara - actele care stau la baza stabilirii sumelor pentru care se solicita scutirea sau
reducerea (copie extras CF actualizat, copie contract de vanzare-cumparare) - acte care să dovedeasca veniturile solicitantului (ex : adeverinta de salariu net,
cupon de pensie, adeverinta din care sa rezulte ca beneficiaza de ajutor de somaj si/sau alocatie de sprijin)
- declaratie pe propria raspundere a solicitantului din care sa rezulte ca nu realizeaza alte venituri decat cele pentru care a depus acte.
2
(2) Persoanele care nu realizează nici un fel de venit au obligaţia să prezinte o adeverinţă de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice – Administraţia Financiară Timişoara în acest sens.
Art.7 – Facilitatile fiscale pot fi solicitate si acordate atat inaintea inceperii executarii silite cat si in timpul executarii acesteia.
Art.8 – (1) Pentru a beneficia de reducerea/scutirea la plata impozitului pe clădire si
teren, prevăzută la art.1 din prezenta anexă, solicitantul trebuie sa nu figureze in evidentele fiscale cu debite restante.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), pentru acordarea scutirii, se iau în considerare doar obligaţiile fiscale cu debite prestabilite (cum sunt impozitul pe clădiri, pe teren, pe mijloacele de transport).
Art.9 - Pentru solutionarea fiecarui dosar privind cererea de scutire sau reducere a
impozitului pe cladire si teren, Directia Fiscala, prin serviciul de specialitate, va intocmi un referat care va fi supus aprobarii directorului executiv al Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara.
Art.10 – Persoanele fizice beneficiare ale scutirilor, respectiv ale reducerilor ce fac obiectul prezentei anexe, vor fi obligate ca, in situatia in care intervin modificari cu privire la veniturile acestora, sa instiinteze compartimentul de specialitate in cel mult 30 de zile de la data modificarii respective.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV
ADRIAN BODO
1
-Anexa nr. 1 La HCLMT NR.______________2015
1. Impozitul asupra mijloacelor de transport pe apă
Tipul taxei Nivelul pentru anul 2016 Impozit – lei -
Art.263 alin.(2) pct.II – Vehicule inregistrate 1. Vehicule cu capacitate cilindrica lei/200 cmc : 1.1. Vehicule inregistrate cu capacitate cilindrica < 4.800 cmc 1.2. Vehicule inregistrate cu capacitate cilindrica > 4.800 cmc 2. Vehicule fara capacitate cilindrica evidentiata
4 lei/200 cmc 6 lei/200 cmc
150 lei/an
Art. 263 alin. (7) pct. 4 – Nave de sport si agrement 1.119 lei 2. Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor –cap. V-
Tipul taxei Nivelul pentru anul 2016
Art. 267 alin. (1) Pentru eliberarea certificatului de
urbanism, in mediul urban :
Taxa –lei- a) până la 150 m² inclusiv 6 b) între 151 şi 250 m² inclusiv 7 c) între 251 şi 500 m² inclusiv 9 d) între 501 şi 750 m² inclusiv 12 e) între 751 şi 1.000 m² inclusiv 14 f) peste 1.000 m² 14 + 0,01 lei/mp pentru fiecare mp care
depaseste suprafata de 1.000 mp Art. 267 alin. (4) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de foraje sau excavări
8 lei pentru fiecare mp afectat
Art. 267 alin. (7) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere, situate pe căile şi în spaţiile publice, precum şi pentru amplasarea corpurilor şi a panourilor de afişaj, a firmelor şi reclamelor
8 lei pentru fiecare mp de suprafata
ocupata de constructie
Art. 267 alin. (11) Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor privind lucrările de racorduri şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie electrică, telefonie şi televiziune prin cablu
13 lei pentru fiecare racord
Art. 267 alin. (12) Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de catre comisia de urbanism şi amenajarea teritoriului de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliilor judeţene
15
Art. 267 alin. (13) Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă
9
Art. 268 alin. (1) Taxa pentru eliberarea unei autorizatii pentru desfasurarea unei activitati economice in mediul urban
0
Art. 268 alin. (1^1) Viza anuala a autorizatiei pentru desfasurarea unei activitati economice
0
Art. 268 alin. (2) Taxa pentru eliberarea autorizatiilor de functionare
20
2
Art. 268 alin. (3) Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, deţinute de consiliile locale
32
Art. 268 alin. (4) Taxa pentru eliberarea certificatelor de producător:
- Taxa pentru eliberarea atestatului de producator - Taxa pentru eliberarea carnetului de
comercializare a produselor din produselor din sectorul agricol
40
20
Art. 268 alin (5) Taxa pentru vizarea anuala a unei autorizatii (Acord) privind desfasurarea activitatii de alimentatie publica 1.Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica, cu suprafata pana la 50 mp inclusiv 2. Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica cu suprafata cuprinsa intre 51 si 100 mp 3. Taxa pt. viza anuala pentru unitatile de alimentatie publica care au o suprafata mai mare de 100 mp.
300 lei
500 lei
700 lei
3. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate – cap. VI Art. 271 alin. (2) Taxa pentru afisaj in scop de reclama
si publicitate :
a) in cazul unui afisaj situat in locul in care persoana deruleaza o activitate economica
b) in cazul oricarui alt panou, afisaj sau structura
de afisaj pentru reclama si publicitate
lei/mp sau fractiune de mp.
32
23
4. Impozitul pe spectacole – cap. VII
Art. 275 alin. (2) Manifestarea artistică sau activitatea distractivă :
a) în cazul videotecilor
b) în cazul discotecilor
lei/mp. 0,2 0,4
3
5. Alte Taxe locale –cap. X-
Art. 283 alin. (1) Taxa zilnică pentru utilizarea temporara a locurilor publice
1. taxa pentru depozitarea de materiale 2 a. taxa pentru desfacerea de produse ce fac obiectul comerţului în standuri situate de-a lungul drumurilor publice, în parcări, în chioşcuri, tonete amplasate de-a lungul drumurilor publice, rulote, etc. 2 b. taxa pentru ocuparea domeniului public cu sisteme publicitare 3. taxa de ocupare a domeniului public pentru desfacere de produse ce fac obiectul comerţului pe terasele sezoniere
4. Taxa de ocupare a domeniului public cu terase sezoniere neutilizate
5. Taxa pentru utilizarea în scopuri publicitare a panourilor
de afişaj proprietate a Primăriei Municipiului Timişoara amplasate pe domeniul public sau privat al Municipiului Timişoara
6. Taxa pentru utilizarea temporară a locurilor publice în
vederea comercializării sau distribuirii de presă (vânzători ambulanţi)
7. Taxa pentru distribuirea de pliante publicitare
lei/mp/zi
1 leu/mp/zi
3 lei/mp/zi in zona A
2 lei in celelalte zone
3 lei/mp/zi în zona A
2 lei/mp/zi în celelalte zone 2 lei/mp/zi pentru lunile mai, iunie, iulie, august 1 lei/mp/zi pentru lunile martie, aprilie, septembrie, octombrie 0,50 lei/mp/zi pentru lunile ianuarie, februarie, noiembrie, decembrie 0,25 lei/mp/zi
1,50 lei/mp/zi
5 lei/mp/zi
5 lei/mp/zi
Art.283 alin.(1) Taxa pentru vizitarea Gradinii Zoologice Timisoara
1 leu pentru copiii cu varsta sub 14 ani; 1 leu pentru persoanele cu dizabilitati; 3 lei pentru copiii cu varsta de peste 14 ani si pentru adulti; 5 lei pentru familie compusa din doi adulti si un copil.Orice alt copil sau adult, va plati conform taxei individuale stabilite mai sus.
DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV
ADRIAN BODO