FP 53-01, Ver.1
ROMÂNIA Se aprobă, JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIULTIMIŞOARA PRIMAR DIRECŢIA DEZVOLTARE Serviciul Proiecte cu Finanţare Internaţională Nicolae ROBU Nr. SC2015 –
REFERAT
privind modificarea Hotărârii Consiliului Local nr. 50/07.02.2012 privind aprobarea proiectului
revizuit “Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”, a documentaţiei
tehnico-economice şi a Analizei cost-beneficiu, precum şi a cheltuielilor legate de proiect ce
revin Municipiului Timişoara, în vederea accesării fondurilor nerambursabile prin Programul
Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. - „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor-
poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie 1.1. – „Planuri integrate de dezvoltare
urbană”, Sub-domeniul: „Poli de creştere”
Municipiul Timişoara implementeaza in prezent proiectul „Reabilitarea infrastructurii
publice urbane a malurilor Canalului Bega” finanţat din fonduri europene nerambursabile în
cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 „Sprijinirea dezvoltării
durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie 1.1 „Planuri
integrate de dezvoltare urbană”, sub-domeniul „Poli de creştere”, contract de finantare nr. 3524
din 29.06.2012.
Acesta este încadrat în Planul Integrat de Dezvoltare al “Polului de creştere Timişoara”,
Obiectivul 4 „Realizarea unui habitat ecologic, confortabil şi atractiv”, Politica 4.3. Diversificarea
posibilităţilor de agrement şi recreere, Programul 4.3.1 Valorificarea potenţialului cadrului natural
şi a peisajului şi inclus în lista de proiecte prioritare, aprobate prin hotărâri ale consiliilor locale
ale localităţilor PCT (HCLMT nr. 137/2010) şi avizate prin Decizia Comitetului de Management
pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (CMC) nr.7/17.05.2010.
Proiectul „Reabilitarea infrastructurii publice urbane a Canalului Bega” are următoarele
obiecte:
Obiectul 1: Căi de comunicaţii pietonale şi cicliste
- lucrări de reabilitare trotuare, alei pietonale, fântâni;
FP 53-01, Ver.1
- lucrări de construire piste de biciclete, staţii închirieri biciclete.
Obiectul 2: Amenajare peisagistică a malurilor
- lucrări de reabilitare, dotări tehnico-edilitare, amenăjari peisagistice şi mobilier urban;
- lucrări de construire reţele electrice
Obiectul 3: Transport pe apă
- lucrări de construire staţii vaporetto, w.c. ecologic, amenajări loisir pe taluz, rampe pentru
intervenţii de urgenţă
Din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului, 80,35% reprezintă asistenţă
financiară nerambursabilă, 17,65% reprezintă cofinanţarea din bugetul de stat iar 2% din bugetul
local. TVA aferentă cheltuielilor eligibile ale proiectului se va recupera conform legislaţiei în
vigoare, în condiţiile rambursării/decontării ulterioare.
Conform cererii de finatare, anexa la contractul de finantare, trebuie concluzionate prin
incheierea unui contract un numar de 7 achizitii publice, si anume:
- asistenta pentru realizarea documentatiei de finantare - contractat
- asistenta tehnica prin dirigente de santier - contractat
- lucrari de reabilitare zona canal Bega - contractat
- echipamente de transport - necontractat
- dotari necesare desfasurarii in conditii optime a activitatilor in cadrul statiilor de
vaporetto si inchirieri biciclete – compus din 6 loturi dintre care unul contractat
- servicii publicitate - contractat
- audit - contractat
Din aceste 7 achizitii publice au fost finalizate achizitiile vizand asistenta pentru realizare
documentatiei de finatare, asistenta tehnica prin dirigentie de santier, lucrari de reabilitare zona
canal Bega, servicii publicitate, audit. Achizitia privind dotarile desfasurarii in conditii optime a
activitatilor in cadrul statiilor de vaporetto si inchirieri biciclete a fost reluata si este in
desfasurare.
In urma incheierii contractelor pentru achizitiile finalizate s-a inregistrat o economie de
8.388.398,62 lei, din care 12.540,31 lei cheltuieli neeligibile, 167.517,17 lei cheltuieli eligibile
contributie PMT, 8.208.341,14 lei asistenta finaciara nerambursabila, respectiv 2.013.215,66 lei
TVA.
Procedura de achiziţie publică pentru echipamentele de transport (vaporetto) a fost
demarata atat in SEAP cat si in JOUE in data de 01.11.2014 prin anuntul de participare nr.
155219, iar deschiderea ofertelor a fost programata pentru 12.01.2015, data pana la care nu au
fost depuse oferte.
FP 53-01, Ver.1
Ulterior, in urma discutiei cu reprezentantii firmei de ambarcatiuni Damen si consultarea
ofertelor disponibile pe internet a rezultat ca suma alocata acestei achizitii (3.705.065,00 lei fără
TVA) nu este suficienta pentru achizitia a 7 vaporetto. Din punct de vedere tehnic exista oferte
care sa se incadreze in dimensiunile si specificatiile caietului de sarcini, cu preturi cuprinse intre
220.000 – 265.000 euro + Tva/ bucata la producatori autohtoni, respectiv aproximativ 1.000.000
euro/ buc oferta Damen. Ca urmare suma estimata necesara pentru demararea procedurii de
achizitie publica este de 8.500.000 lei fara TVA pentru achizitia celor 7 vaporette, din care suma
de 3.705.065,00 lei fara TVA este deja cuprinsa in bugetul proiectului. Acest lucru induce la o
majorare a capitolului cheltuieli neeligibile cu suma de 4.794.935,00 lei fara TVA, ceea ce
reprezinta 13,3 % din valoarea actualizata a bugetului proiectului. Suma efectiv necesara
achizitionarii vaporetelor sa fie stabilita in urma procedurii de achizitie publica.
In urma constatarilor mentionate anterior ne-am adresat Agentiei pentru Dezvoltare
Regionala Vest solicitand un punct de vedere cu privire la oportunitatea si legalitatea elaborarii
unui act aditional in vederea rezolvarii problemelor intampinate prin urmatoarele modificari la
contractul de finatare:
- modificarea indicatorilor si decalarea momentului la care trebuie acestia indepliniti astfel:
- reducerea numarului de vaporette achizitionate de la 7 la 3
- modificarea numarului locurilor de munca ce vor fi create in urma implementarii
proiectului de la 68 de persoane la 50 de persoane (pentru a fi corelate cu
reducerea numarului de vaporette)
- realizarea serviciului de transport public naval la 2 ani de la finalizarea
proiectului
- momentul de realizare a indicatorul “reducerea timpului de calatorie” precum si
“numarul de persoane ce vor utiliza transportul public naval” de la finalizarea
proiectului la 3 ani de la finalizarea proiectului.
- prelungirea duratatei de implementare a proiectului cu 5 luni, adica pana la data de
31.12.2015 si modificarea graficului de implementare datorita timpului necesar reluarii
procedurilor de achizitie publica echipamentele de transport si dotari.
ADR Vest a transmis solicitarea de mai sus catre AMPOR iar prin raspunsul cu nr.
23847/19.03.2015 suntem informati ca indicatorii cuprinsi in sectiunea 2.6 din cererea de
finatare nu pot suferi modificari deoarece acestia contribuie la atingerea obiectivelor si
activitatilor proiectului iar o parte din ei reprezinta indicatori de program, fiind punctati in etapa
de evaluare tehnica si finaciara. Se accepta ca indicatorii de rezultat “reducerea timpului de
calatorie” si “numarul de persoane ce vor utiliza transportul public naval” sa fie indepliniti in
FP 53-01, Ver.1
primul an dupa finalizarea proiectului, in baza unui act aditional. De asemenea se accepta si
prelungirea duratei de implementare, astfel incat sa nu fie depasita data limita de eligibilitate a
cheltuielilor, respectiv 31.12.2015.
In prezent proiectul este in faza de implementare, fiind realizat un procent de 60 % din
lucrarile de constructie. Iar prin actualizarea bugetului proiectului si alocarea de fonduri
suplimentare in vederea achizittionarii a celor 7 vaporetto valoarea totala a proiectului se
reduce de la 49.207.387,67 lei cu TVA inclus la 44.706.081,19 lei cu TVA inclus.
Avand in vedere cele de mai sus si pericolul pierderii finatarii in valoare de
34.111.204,87 lei fara TVA datorita neindeplinirii indicatorilor asumati, in speta numarul de
vaporetto.
Propunem următoarele:
1. Modificarea Anexei 1 a HCL nr. 50/07.02.2012 pentru aprobarea proiectului revizuit
“Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”, în vederea accesării
fondurilor nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. -
„Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor-poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie
1.1. – „Planuri integrate de dezvoltare urbană”, Sub-domeniul: „Poli de creştere” conform Anexa
1 la prezenta Hotărâre a Consiliului Local, parte integrantă a hotarârii.
2. Modificarea art.2 din HCL HCL nr. 50/07.02.2012 pentru aprobarea proiectului revizuit
“Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”, în vederea accesării
fondurilor nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. -
„Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor-poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie
1.1. – „Planuri integrate de dezvoltare urbană”, Sub-domeniul: „Poli de creştere”, articol care va
avea următorul conţinut:
„ Se aproba alocarea în bugetul local a:
sumei de 12.613.711,83 lei reprezentând contribuţia proprie a Municipiului
Timişoara, alcătuită din:
- contribuţia Municipiului Timişoara la cheltuieli eligibile reprezentând minim 2%
din valoarea eligibilă a proiectului, în sumă de 527.408,52 lei;
- contribuţia Municipiului Timişoara reprezentând cheltuielile neeligibile aferente
proiectului, în sumă de 9.747.018,80 lei;
- 2.339.284,51 lei reprezentând T.V.A. aferenta cheltuielilor neeligibile.
sumei de 6.249.352,28 lei reprezentând T.V.A. pentru cheltuieli eligibile. Taxa pe
valoarea adăugată plătită, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul
proiectului, va fi rambursată de Autoritatea de
FP 53-01, Ver.1
Management pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, conform legislaţiei
în vigoare în condiţiile rambursării/decontărilor ulterioare.
3. Restul articolelor din HCL 50/07.02.2012, ramân neschimbate.
Director executiv Direcţia Dezvoltare Secretar
Arh. Aurelia Junie Ioan Cojocari
Şef Serviciul Proiecte cu Finanţare Internaţională Director executiv Direcţia Economică
Ing. Magdalena NICOARĂ Ec. Smaranda Haracicu
Manager Proiect
Responsabil tehnic proiect
Roxana Popa Radovan
Responsabil tehnic proiect
Vasile Olar
Avizat juridic
cons. juridic Daniela Stefan
1
Anexa 1 la H.C.L. nr…………........ modificata conf. Amendamentului din sedinta Consiliului Local din data 07.04.2015
INDICATORII TEHNICO – ECONOMICI AI INVESTIŢIEI
“REABILITAREA INFRASTRUCTURII PUBLICE URBANE A MALURILOR CANALULUI BEGA”,
VALOAREA TOTALĂ A INVESTIŢIEI (T.V.A. inclusă) : 47.968.010,31 lei din care: C + M (T.V.A. inclusă) : 28.212.069,56 lei
SURSE DE FINANŢARE ALE INVESTIŢIEI TOTALE (cheltuieli eligibile): - F.E.D.R.(80,35%): 21.188.636,96 lei - Buget de Stat (17,65%) 4.654.380,12 lei - Buget local (2%) 527.408,52 lei
STRUCTURA DE COST Costuri eligibile 26.370.425,60 lei Costuri neeligibile 12.377.606,80 lei TVA aferent cheltuielilor eligibile 6.249.352,28 lei TVA aferent cheltuielilor neeligibile 2.970.625,63 lei
TOTAL INVESTIŢIE 47.968.010,31 lei
Contribuţia proprie din Bugetul Local al Municipiului Timişoara: 15.875.640,95 lei din care: Contribuţie Buget Local – cheltuieli eligibile fără TVA: 527.408,52 lei Contribuţie Buget Local – cheltuieli neeligibile fără TVA: 12.377.606,80 lei Contribuţie Buget Local – TVA aferente cheltuielilor neeligibile: 2.970.625,63 lei Asistenţă finaciară nerambursabilă solicitată: 25.843.017,08 (fără T.V.A.), Sumă totală alocată în Bugetul Local al Municipiului Timişoara: 15.875.640,95 lei + 6.249.352,28 (TVA aferent cheltuielilor eligibile) = 22.124.993,23 lei TVA aferentă cheltuielilor eligibile ale proiectului se va recupera conform legislaţiei în vigoare, în condiţiile rambursării/decontării ulterioare. OBIECTIVELE URMĂRITE
Obiectul 1: Căi de comunicaţii pietonale şi cicliste - lucrări de reabilitare trotuare, alei pietonale, fântâni - lucrări de construire piste de biciclete, staţii închirieri biciclete Obiectul 2: Amenajare peisagistică a malurilor - lucrări de reabilitare dotări tehnico-edilitare, amenajări peisagistice şi mobilier urban - lucrări de construire reţele electrice Obiectul 3: Transport pe apă - lucrări de construire staţii vaporetto, w.c. ecologic, amenajări loisir pe taluz, rampe pentru intervenţii de urgenţă
DURATA DE REALIZARE a investiţiei: 42 luni INDICATORI:
2
INDICATORI Valoare la începutul
perioadei de implementare
Valoare la sfârşitul perioadei de
implementare (2015)
Valoare la un an de la sfârşitul perioadei
de implementare (2016)
Rezultat imediat (direct)
Proiecte care asigură îmbunătăţirea infrastructurii urbane şi a serviciilor urbane, inclusiv transport
0 1
Piste pentru biciclete amenajate 0 18.390 mp
Spaţiu verde amenajat 0 77.518,30 mp
Sistem de iluminat public aferent aleilor şi pistelor pentru biciclete reabilitat şi modernizat (corpuri de iluminat)
0 1
Infrastructură tehnico-edilitară reabilitată aferentă malurilor canalului Bega
0 1
Staţii de vaporetto şi închirieri biciclete realizate
0 9
Vaporetto achiziţionate 0 7
Biciclete achiziţionate 0 140
Rezultate induse (indirecte)
Locuri de muncă create în faza de operare a investiţiei
0 68
Locuitori care beneficiază de implementarea proiectului Femei
0
172521
152372
1 Populaţia care beneficiază în mod direct de implementarea proiectului, aceasta este alcătuită din persoanele care vor utiliza transportul public naval pe Canalul Bega şi persoanelor care vor utiliza bicicletele pentru deplasarea în oraş. Suma prezentată reprezintă valoarea medie zilnică anuale conform Studiului de Trafic. 2 Indicatorul a fost stabilit tinand cont de repartitia pe sexe a populatiei municipiului Timisoara
3
Barbaţi TOTAL
32489
Creşterea numărului de servicii de transport public local oferite locuitorilor din municipiul Timişoara (introducerea transportului public naval)
0 1
Timp de călătorie în municipiul Timişoara (redus cu 16,8%)
19,86 min3 16,52 min4
Număr de persoane care utilizează transportul public în comun (crescut cu 5,7% datorită introducerii transportului public naval pe Canalul Bega)
271.4875 286.8876
Număr de persoane care utilizează bicicleta pentru deplasările în oraş ( crescut cu 108,3%)
15.7767 32.8658
Director executiv Direcţia Dezvoltare Arh. Aurelia Junie Şef Serviciul Proiecte cu Finanţare Internaţională Ing. Magdalena NICOARĂ Manager Proiect Responsabil tehnic proiect Roxana Popa Radovan Responsabil tehnic proiect Vasile Olar
3 Conform Studiului de Trafic. 4 Conform Studiului de Trafic. 5 Acestea reprezintă valori medii zilnice anuale (MZA) conform Studiului de Trafic. 6 Acestea reprezintă valori medii zilnice anuale (MZA) conform Studiului de Trafic. 7 Acestea reprezintă valori medii zilnice anuale (MZA) conform Studiului de Trafic. 8 Acestea reprezintă valori medii zilnice anuale (MZA) conform Studiului de Trafic.