Cod FO53-03, Ver.1
EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE privind aprobarea Studiului de oportunitate pentru achizitia de tramvaie noi aprobat prin
HCLMT nr. 488/20.12.2017, modificat şi completat
1. Descrierea situatiei actuale Prin HCLMT nr. 488/20.12.2017 s-a aprobat studiul de oportunitate pentru achizitia de tramvaie noi. Prin adresa cu nr. 4522/12.03.2018, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest ne transmite o serie de recomandări cu privire la conţinutul Studiului de Oportunitate. Parcul de tramvaie al SC Societatea de Transport Public Timişoara SA este alcătuit din tramvaie second-hand, achiziţionate din Germania, a căror durata de serviciu este depăşită, iar prin reparaţiile curente efectuate se prelungeşte durata de serviciu a acestora. Totodată, SC Societatea de Transport Public Timişoara SA are mari dificultăţi in asigurarea pieselor de schimb si/sau subansamblelor. Având în vedere că tramvaiele vechi din flota operatorului local nu sunt accesibile, sunt dificil de operat şi necesită mentenanță preventivă costisitoare, motoarele diesel nu corespund normelor recente de poluare EURO, pentru îmbunătăţirea operării flotei şi reducerea costurilor de mentenanță este necesară înlocuirea strategică a vehiculelor, conform unor standarde înalte de accesibilitate şi deplasare.
2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie
la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara. Proiectul privind achiziţia de tramvaie noi este inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și este prevăzut a fi realizat până în anul 2020. În luna septembrie 2017 a fost elaborat de către Autoritatea Urbană a Municipiului Timișoara, Documentul justificativ pentru finanțarea din fonduri europene structurale și de investiții 2014-2020, acest proiect fiind cuprins în lista proiectelor prioritare ce se doresc a fi implementate.
3. Alte informatii - Nu este cazul. 4. Concluzii Pentru realizarea proiectului de investiţii de modernizare a parcului de tramvaie din Municipiul
Timişoara, pentru asigurarea unei utilizări eficiente a resurselor financiare şi pentru minimizarea costurilor autorităţii publice locale consider necesară și oportună modificarea şi completarea studiului de oportunitate pentru achizitia de tramvaie noi conform recomandărilor ADR Vest.
PRIMAR, DIRECTOR D. EDILITARĂ, NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ
ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR NR.
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
Cod FO53-01,Ver.1
Page 1
RAPORT DE SPECIALITATE
privind aprobarea Studiului de oportunitate pentru achizitia de tramvaie noi aprobat prin HCLMT nr. 488/20.12.2017, modificat şi completat
Având în vedere Expunerea de motive nr. SC2018- a Primarului Municipiului Timișoara și Proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea Studiului de oportunitate pentru achizitia de tramvaie noi aprobat prin HCLMT nr. 488/20.12.2017. Facem următoarele precizări:
Parcul de tramvaie al SC Societatea de Transport Public Timişoara SA este alcătuit din tramvaie second-hand, achiziţionate din Germania, a căror durata de serviciu este depăşită, iar prin reparaţiile curente efectuate se prelungeşte durata de serviciu a acestora. Totodată, SC Societatea de Transport Public Timişoara SA are mari dificultăţi in asigurarea pieselor de schimb si/sau subansamblelor. Având în vedere că tramvaiele vechi din flota operatorului local nu sunt accesibile, sunt dificil de operat şi necesită mentenanță preventivă costisitoare, motoarele diesel nu corespund normelor recente de poluare EURO, în timp ce troleibuzele și tramvaiele au echipament de tracțiune rezistiv ineficient, pentru îmbunătăţirea operării flotei şi reducerea costurilor de mentenanță este necesară înlocuirea strategică a vehiculelor, conform unor standarde înalte de accesibilitate şi deplasare. Facilităţile de mentenanţă a tramvaielor şi troleibuzelor din Timişoara sunt învechite, depăşite tehnologic şi implică o cantitate considerabilă de ore de muncă. Calitatea întreţinerii vagoanelor de călători e condiţionată de aparatajul conex. Fără această măsură fiabilitatea operării tramvaielor şi troleibuzelor va scădea permanent, atrăgând o diminuare permanentă a popularităţii sistemului şi implicit a atractivităţii acestuia.
Pe de alta parte, tramvaiele aflate in exploatare nu asigura confortul si siguranţa călătorilor, din punct de vedere al existentei sistemelor de climatizare, supraveghere, informare, in conformitate cu normele europene.
Datorita acestor aspecte mai sus-menţionate, este necesară modernizarea parcului de tramvaie prin achiziţionarea unor tramvaie noi, destinate asigurării transportului public de calatori. Deoarece sumele alocate din bugetul local nu poate acoperi necesarul de finanţare al municipiului, trebuie identificate noi surse de finanţare.
Menţionăm faptul că din parcul circulant de aproximativ 60 de tramvaie, se vor moderniza maxim 30 de tramvaie (prin Acordul – cadru de prestări servicii nr. 108/16.04.2014), iar pentru diferenta de tramvaie pana la totalul de 60 de bucati este necesar să se facă demersuri pentru inlocuirea acestora cu tramvaie noi.
Pentru realizarea acestui obiectiv instituţia noastră intenţionează să atragă fonduri nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2014-2020.
În vederea finanțării proiectelor de transport urban, în cadrul Programului Operațional pentru Dezvoltare Regională 2014 – 2020, prin FEDR (Fondul European pentru Dezvoltare Regională), a fost necesară elaborarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), urmare a abordării integrate susținută de către Comisia Europeană.
Conform legislației naționale (Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, republicată cu completările și modificările ulterioare), Planul de mobilitate urbană reprezintă o documentaţie complementară strategiei de dezvoltare teritorială
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECTIA EDILITARĂ SC2018 - TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
ROMÂNIA 1918-2018 | SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ
Cod FO53-01,Ver.1
Page 2
periurbană/metropolitană şi a planului urbanistic general (P.U.G.), dar şi instrumentul de planificare strategică teritorială prin care este corelată dezvoltarea spaţială a localităţilor şi a zonei periurbane/metropolitane a acestora cu nevoile de mobilitate şi transport ale persoanelor şi mărfurilor.
Dezvoltarea şi implementarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă urmăreşte o abordare integrată cu un nivel înalt de cooperare, coordonare şi consultare între diferitele niveluri de guvernare şi între autorităţile responsabile. Autorităţile Locale membre ale unui pol de creştere ar trebui să creeze şi să dezvolte structurile şi procedurile corespunzătoare gestionării unui astfel de plan.
Proiectul privind achiziţia de tramvaie noi este inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și este prevăzut a fi realizat până în anul 2020. În luna septembrie 2017 a fost elaborat de către Autoritatea Urbană a Municipiului Timișoara, Documentul justificativ pentru finanțarea din fonduri europene structurale și de investiții 2014-2020, acest proiect fiind cuprins în lista proiectelor prioritare ce se doresc a fi implementate. Proiectul contribuie la dezvoltarea durabilă prin faptul că va creşte atractivitatea şi popularitatea sistemului de transport public, contribuind la încurajarea cetăţenilor de a folosi transportul public, în detrimentul autoturismelor proprii, scăzând astfel emisiile de CO2. Municipiul Timişoara va asigura, pe toată perioada pregătirii şi implementării proiectului, egalitatea dintre bărbaţi şi femei, prevenirea discriminării pe criterii de sex, origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, handicap, vârsta sau orientare sexuală, accesibilitate pentru persoanele cu handicap, respectarea cerinţelor privind protecţia mediului, utilizarea eficientă a resurselor, atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice, biodiversitate, rezistenţă în faţa dezastrelor şi prevenirea şi gestionarea riscurilor.
Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara. Tramvaiele avute in vedere sunt vehicule care sa asigure o capacitate de transport de peste 200 de calatori, echivalentul solutiei actuale de vagon motor ce tracteaza o remorca de dimensiuni similare. Pretul unui astfel de tramvai este in mod obisnuit de aproximativ 2.500.000 Euro /buc., asigurand o capacitate de transport dubla fata de tramvaiele ARMONIA de exemplu, si o durata de serviciu de pana la de trei ori mai mare Experienta din exploatarea tramvaielor arata un inconvenient major legat de lipsa autonomiei de deplasare a vehiculelor in situatia unor incidente de circulatie. Inlaturarea acestor neajunsuri in activitatea de exploatare trebuie oferita de o solutie tehnica moderna prin care sa existe conditiile de deplasare autonoma a tramvaielor.
Din punct de vedere al confortului calaltorilor si al vitezei de transport modernizarea parcului vechi de tramvaie ramas (diversitate de tipuri), nu este indicata in conditiile pastrarii apriori a inaltimii initiale ale podelei tramvaielor. Tramvaiele GT4 au podeaua la aproximativ 85cm fata de suprafata sinei, fata de 32-36cm la tramvaiele noi. În climatul variabil din Timişoara vehiculele de transport public devin foarte murdare iar coroziunea se manifestă prompt în condiţii de umezeală. Spălarea mijloacelor de transport călători din Timişoara nu este la standarde. O spălătorie automată va reduce costurile cu forţa de muncă şi timpii de curăţare, va economisi apă şi va reduce poluarea.
Art. 17 alin. (1) lit. k) din Legea 92/2007 a serviciilor de transport public local prevede că printre atribuţiile consiliului local se numără şi finanţarea sau, după caz, contractarea ori garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru realizarea programelor de investiţii vizând dezvoltarea şi eficientizarea serviciilor de transport, precum şi înfiinţarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi extinderea sistemului de transport public local aparţinând patrimoniului unităţilor administrativ-teritoriale.
Pentru identificarea indicatorilor tehnico-economici s-a întocmit Studiul de oportunitate, transmis de operatorul de transport prin adresa cu nr. 25102/14.12.2017, înregistrată la Primăria Municipiului Timişoara cu nr. SC2017-031549/14.12.2017, necesar pentru achiziţionarea de tramvaie noi. Acest studiu a fost aprobat prin HCLMT nr. 488/20.12.2017.
Cod FO53-01,Ver.1
Page 3
Prin adresa cu nr. 4522/12.03.2018, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest ne transmite o serie de recomandări cu privire la conţinutul Studiului de Oportunitate. Ca urmare a acestei adrese Studiul de oportunitate a fost modificat şi completat şi, ca atare, se impune reaprobarea acestuia in integralitate.
Modificările şi completările, conform adresei nr. 4522/12.03.2018, au vizat următoarele: Punctul 2 Necesitatea și oportunitatea investiției
a) Scurta prezentare privind situația existentă, din care să rezulte necesitatea investiției b) Tabele, harți, grafice, planșe desenate, fotografii care să expliciteze situația existentă și
necesitatea investiției c) Deficientele majore ale situației actual privind necesarul de dezvoltare a zonei d) Prognoze pe termen mediu si lung
Punctul 2.2 Oportunitatea investitiei a) Incadrarea obiectivului in politicile de investitii generale, sectoriale sau regionale b) Acte legislative
3. Scenarii 4. Caracteristici tehnice minimale 5. Stabilirea numarului 6. Strategia de intretinere 7. Valoarea totala OBSERVATII GENERALE
Pentru realizarea proiectului de investiţii de modernizare a parcului de tramvaie destinate
transportului public local din Municipiul Timişoara, pentru asigurarea unei utilizări eficiente a resurselor financiare şi pentru minimizarea costurilor autorităţii publice locale propunem Consiliului Local al Muncipiului Timişoara aprobarea studiului de oportunitate pentru achizitia de tramvaie noi aprobat prin HCLMT nr. 488/20.12.2017, modificat şi completat.
DIRECTOR, ŞEF SERVICIU T., CULIŢĂ CHIŞ ADRIAN COLOJOARĂ
ŞEF BIROU T.S.C., CONSILIER B.T.S.C., CRISTINA GAVRA NASTASIA POP