Număr | 532 |
---|---|
An | 2015 |
Data emiterii | 08.12.2015 |
Link oficial | Primăria Timisoara |
Proces verbal | PV din 08.12.2015 |
Hotararea Consiliului Local 532/08.12.2015 privind aprobarea unor proceduri utilizate de către Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara Consiliul Local al Municipiului Timisoara Având în vedere Referatul nr.943/21.10.2015 al Căminului pentru Persoane Vârstnice Timişoara, aprobat de Primarul Municipiului Timişoara, domnul Nicolae Robu; Având în vedere avizeleComisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale şi al Comisiei pentru cultură,ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara; Având în vedere Legea nr.17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice; În conformitate cu Ordinul Ministerului Muncii Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice nr. 2126/05.11.2014 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi pentru serviciile acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinelor sociale; În conformitate cu Hotărârea de Guvern nr.118 / 19.02.2014, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197 / 2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale; Având în vedere art.1 din Hotărârea Consiliului LOcal nr.181/25.05.2010 privind reorganizarea Căminului pentru Persoane Vârstnice Timişoara, ca serviciu cu personalitate juridică, în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară, cu păstrarea sediului, codului fiscal, contului şi ştampilei proprii, şeful serviciului fiind ordonator terţiar de credite; În conformitate cu prevederile art.36 alin.2 lit.(d) şi alin.6 lit. (a),pct.2 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; În temeiul art.45 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; HOTARASTE Art.1: Se aprobă Procedura pentru admiterea persoanei vârstnice în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara, prezentată în Anexa 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art.2: Se aprobă Procedura pentru ieşirea pe perioadă nedeterminată a persoanei vârstnice din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara, prezentată în Anexa 2, care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art.3: Se aprobă Procedura pentru suspendarea serviciilor pe perioadă determinată în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara, prezentată în Anexa 3, care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art.4: Se aprobă Procedura pentru decesul persoanei vârstnice în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara , prezentată în Anexa 4, care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art.5: Se abrogă Hotărârea Consiliului Local nr.421/24.11.2009- privind Procedura de admitere/ieşire a persoanelor vârstnice în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara. Art.6: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara . Art.7: Prezenta hotărâre se comunică: - Instituţiei Prefectului-Judeţul Timiş; - Primarului Municipiului Timişoara; - Serviciului Juridic; - Direcţiei Economice; - Direcţiei Tehnice; - Direcţiei Clădiri,Terenuri şi Dotări Diverse; - Direcţiei Comunicare; - Direcţiei Dezvoltare; - Biroului Managementul Calităţii; - Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului; - Căminului pentru Persoane Vârstnice Timişoara; - Mass-media locale
|
Consiliul Local al Municipiului Timişoara Aprobat Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Primar Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara Nicolae Robu Nr.943/21.10.2015
REFERAT Privind aprobarea Procedurilor pentru admiterea persoanei vârstnice, pentru ieşirea pe perioadă nedeterminată a persoanei vârstnice, pentru suspendarea serviciilor pe perioadă determinată şi
pentru decesul persoanei vârstnice, în şi din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara
Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara este unitatea de asistenţă socială cu personalitate juridică, aflat în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară, în conformitate cu H.C.L. nr.181/25.05.2010 privind reorganizarea Căminului pentru Persoane Vârstnice Timişoara , care are ca obiectiv principal oferirea de servicii sociale de îngrijire persoanelor vârstnice instituţionalizate, cu domiciliul stabil Timişoara.
În conformitate cu Ordinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice nr. 2126/05.11.2014 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi pentru serviciile acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinelor sociale, la sediul căminului trebuie să se găsească Procedura de admitere a unei persoane vârstnice în cămin, Procedura de ieşire pe perioadă nederminată a persoanei vârstnice, Procedura de suspendare a serviciilor sociale pe perioadă determinată, Procedura privind decesul persoanei vârstnice.
Ţinând cont de Legea nr.17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, şi de faptul că beneficiarii instituţionalizaţi au domiciliul Timişoara, aceste proceduri trebuie aprobate prin Hotărâre de Consiliul Local. În conformitate cu H.G. nr.118/ 19.02.2014, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/ 2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara urmează să fie licenţiat ca serviciu social, iar acest lucru nu va fi posibil dacă nu respectăm standardele din Ordinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice nr. 2126/05.11.2014 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi pentru serviciile acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinelor sociale, nr. 2126/05.11.2014.
Având în vedere H.C.L.M.T. nr.421/24.11.2009- privind procedura de admitere/ieşire a persoanelor vârstnice în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara.
Având în vedere cele expuse, în baza prevederilor art.36 alin.2 lit.(d) şi alin.6 lit. (a), pct.2 din legea nr.215 din 2001 privind administraţia publică locală,
PROPUNEM:
1-Aprobarea Procedurii pentru admiterea persoanei vârstnice în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara
2-Aprobarea Procedurii pentru ieşirea pe perioadă nedeterminată a persoanei vârstnice din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara
3-Aprobarea Procedurii pentru suspendarea serviciilor pe perioadă determinată în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara
4- Aprobarea Procedurii pentru decesul persoanei vârstnice din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara 5-Abrogarea H.C.L.M.T. nr.421/24.11.2009- privind procedura de admitere/ieşire a persoanelor vârstnice în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara
Viceprimar Secretar Traian Stoia Ioan Cojocari
Director executiv D.A.S.C. Maria Stoianov
Şef serviciu Elena Iolanda Răducan Serviciul Juridic,
Cod FO 53‐01 ver.2
ANEXA 4
PROCEDURA PENTRU DECESUL PERSOANEI VÂRSTNICE în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara
Art.1. Căminul asigură supravegherea beneficiarului aflat în stare terminală. Art.2. Căminul asigură la solicitarea beneficiarului/aparţinătorilor asistenţa spirituală, respectiv servicii religioase din cultul solicitat. Art.3. Serviciile furnizate în caz de deces, formalităţile de înmormântare se vor consemna în contractul de furnizare de servicii, stabilindu-se de comun acord cu beneficiarul/aparţinătorul.Dacă la momentul decesului, aparţinătorii nu sunt de găsit, căminul va face toate demersurile necesare, fără a putea fi incriminaţi ulterior. Art 4. Sesizarea unui posibil deces se face de către infirmieră/îngrijitoare sau asistentă medicală, cu consemnarea acestui fapt în Registrul de evenimente speciale care se găseşte la poarta căminului. Art.5. Constatarea decesului se face de către medic respectiv asistent medical. Art.6. Până la preluarea decedatului de către firma de pompe funebre, se pune un paravan izolator la patul decedatului de către personalul angajat. Art.7. Telefonic vom fi anunţaţi de decesul unui beneficiar în spital de către reprezentanţii spitalului respectiv. Art.8. Anunţarea aparţinătorilor de decesul beneficiarului se face la 2 ore de la constatarea decesului, iar dacă decesul survine noaptea, anunţul se face dimineaţa. Art.9. Predarea actelor beneficiarului către cabinetul medical în vederea emiterii constatatorului de deces, dacă decesul s-a produs în instituţie . Art.10. Predarea constatatorului de deces şi a actelor beneficiarului către aparţinători dacă aceştia există precum şi informarea lor despre ce au de făcut în continuare. Art.11. Dacă beneficiarii nu au aparţinători, sau dacă aceştia există dar din diverse motive doresc să ne ocupăm noi de înmormântare, se anunţă firma de pompe funebre pentru preluarea decedatului, dar şi pentru a le da documentele în vederea cărora se va emite certificatul de deces. Art.12. Afişarea la sediul căminului a locului şi orei înmormântării beneficiarului. Art.13. Înmormântarea beneficiarului. Art.14. Achitarea la zi a contribuţiei de întreţinere, dacă decesul a survenit înaintea încasării contribuţiilor în cazul în care există aparţinători cu venituri suficiente, care sunt obligaţi la plata contribuţiei. Art.15. În cazul beneficiarilor fără aparţinători, care au decedat înaintea încasării lunare a contribuţiilor, pe luna respectivă vor avea contribuţie zero. Art.16. Preluarea de la aparţinători a copiei certificatului de deces a beneficiarului, sau întocmirea unei adrese Direcţiei de Evidenţă a Populaţiei pentru a ne pune la dispoziţie un Extras din Registrul de Deces pentru uz oficial. Art.17. Preluarea certificatului de deces precum şi a chitanţelor, facturilor pentru beneficiarii fără aparţinători şi îndosarierea lor. Art.18. Scoaterea din evidenţă a beneficiarului decedat. Art.19. Arhivarea dosarului beneficiarului. Şef serviciu Răducan Elena Iolanda Întocmit,
Psiholog Popa Daniela
ANEXA 3
PROCEDURA PENTRU SUSPENDAREA SERVICIILOR PE PERIOADĂ DETERMINATĂ
în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara CAP.1- Acte necesare pentru suspendarea serviciilor pe perioadă determinată Art.1- Cerere motivată a beneficiarului în scopul ieşirii din cămin pe perioadă determinată, cu acordul persoanei care îi va asigura găzduirea şi îngrijirea necesară. Art.2- În caz de internare în spital, recomandarea medicului sau în situaţie de urgenţă la recomandarea personalului de pe salvare. Art.3- În caz de transfer în altă unitate în scopul efectuării unor terapii sau programe de recuperare. Art.4- Bilet de trimitere la tratament. Art.5- În caz de forţă majoră. CAP.2- Procedura de suspendare a serviciilor pe perioadă determinată Art.6. (1) Cererile depuse împreună cu actele necesare, vor fi analizate de către o comisie constituită la nivelul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară -Comisia de Admitere/Ieşire în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice, denumită în continuare Comisia.
(2) Comisia este formată din cinci membrii titulari, fiecare având membru supleant, nominalizaţi din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară.
(3) Membrii Comisiei sunt numiţi prin dispoziţia Directorului Executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară.
(4) Comisia va verifica şi analiza dosarul în maxim 48 de ore de la data înregistrării cererii, sau în regim de urgenţă în situaţiile în care se impune acest lucru. Art.7.(1) Şedinţele Comisiei se încheie prin întocmirea unui Proces verbal.
(2) La şedinţele Comisiei pot participa, cu acordul majorităţii membrilor comisiei, persoanele vârstnice solicitante , asistenţii sociali ale căror cazuri sunt discutate, specialişti cooptaţi sau orice alte persoane care pot formula un punct de vedere argumentat, util şi pertinent cererii care se analizează.
(3) Prin grija secretarului Comisiei se va consemna în procesul verbal al şedinţei prezenţa persoanelor participante şi punctele lor de vedere, urmate de semnăturile persoanelor participante.
(4) Punctele de vedere consemnate ale persoanelor participante prevăzute în alin.(2) are valoare consultativă pentru membrii comisiei.
(5) Propunerile Comisiei se formulează în urma votului majorităţii membrilor din componenţa ei, cu motivarea opiniei divergente. Art.8.(1)Pe baza propunerilor Comisiei se vor emite dispoziţiile pentru ieşirea pe perioadă determinată sau suspendarea dreptului la servicii sociale privind îngrijirea în cămin, de către Directorul Executiv D.A.S.C. Dispoziţia de suspendare a serviciilor sociale se emite la max. 48 de ore de la ieşirea beneficiarului .
(2) Preluarea de la juristul D.A.S.C. a Dispoziţiilor de ieşire pe perioadă determinată, respectiv de suspendare a serviciilor sociale. Art.9. Preşedintele Comisiei va comunica solicitantului în termenul cel mai scurt de la emitere, dispoziţia prevăzută la articolul 8.
Art.10. În cazul beneficiarului care plăteşte contribuţia de întreţinere lunară integral, dacă lipseşte motivat mai mult de 5 zile, i se va scădea din contribuţie valoarea alocaţiei de hrană pe zilele lipsă . Art.11. Beneficiarul reintră în drepturi, în momentul în care se întoarce în cămin. Şef serviciu Întocmit Răducan Elena Iolanda Psiholog Popa Daniela
ANEXA 2
PROCEDURA PENTRU IEŞREA PE PERIOADĂ NEDETERMINATĂ A PERSOANEI VÂRSTNICE
din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara CAPITOLUL 1. Acte necesare ieşirii din cămin pe perioadă nedeterminată Art.1.Cererea beneficiarului care are prezervată capacitatea de discernământ, sub semnătură, cu specificarea noului domiciliu/rezidenţă. Art.2. Cererea reprezentantului legal al beneficiarului lipsit de discernământ şi angajamentul scris al acestuia cu privire la obligaţia de a asigura găzduirea, îngrijirea,şi întreţinerea beneficiarului. Art.3. Certificat de deces al beneficiarului –nu se emite dispoziţie de ieşire. Art.4. Cerere scrisă a beneficiarului sau a aparţinătorului pentru transfer în altă unitate cu acordul scris al unităţii respective. Art.5. Recomandarea şefului căminului atunci când unitatea nu mai are capacitatea de a acorda toate seviciile corespunzătoare nevoilor beneficiarului sau se închide. Art.6. Atunci când beneficiarul are un comportament inadecvat care face incompatibilă găzduirea acestuia în cămin în condiţii de securitate pentru el, ceilalţi beneficiari şi personalul căminului, sau cînd nu se mai respectă clauzele contractuale de către beneficiar, cu acordul consiliului consultativ, lucruri dovedite prin procese verbale ale personalului, beneficiarilor,terţe persoane, membrilor Consiliului Consultativ, poliţiei,etc. CAPITOLUL2. Procedura de ieşire pe perioadă nedeterminată din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara Art.7. Secretarul Comisiei de ieşire din cămin planifică şedinţa în care se vor discuta ieşirile pe perioadă nedeterminată. Art.8. (1) Cererile depuse împreună cu actele necesare, vor fi analizate de către o comisie constituită la nivelul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară - Comisia de Admitere/Ieşire în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice, denumită în continuare Comisia.
(2) Comisia este formată din cinci membrii titulari, fiecare având membru supleant, nominalizaţi din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară.
(3) Membrii Comisiei sunt numiţi prin dispoziţia Directorului Executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară.
(4) Comisia va verifica şi analiza dosarul în maxim 30 zile calendaristice de la data înregistrării cererii, sau în regim de urgenţă (5 zile lucrătoare) în situaţiile în care se impune acest lucru. Art.9.(1) Şedinţele Comisiei se încheie prin întocmirea unui Proces verbal.
(2) La şedinţele Comisiei pot participa, cu acordul majorităţii membrilor comisiei, persoanele vârstnice solicitante, asistenţii sociali ale căror cazuri sunt discutate, specialişti cooptaţi sau orice alte persoane care pot formula un punct de vedere argumentat, util şi pertinent cererii care se analizează.
(3) Prin grija secretarului Comisiei se va consemna în procesul verbal al şedinţei prezenţa persoanelor participante şi punctele lor de vedere, urmate de semnăturile persoanelor participante.
(4) Punctele de vedere consemnate ale persoanelor participante prevăzute în
alin.(2) are valoare consultativă pentru membrii comisiei. (5) Propunerile Comisiei se formulează în urma votului majorităţii membrilor din
componenţa ei, cu motivarea opiniei divergente. Art.10.(1)Pe baza propunerilor Comisiei se vor emite dispoziţiile pentru ieşirea pe perioadă nedeterminată a beneficiarului , de către Directorul Executiv D.A.S.C.
(2) Preluarea de la juristul D.A.S.C. a Dispoziţiilor de ieşire din cămin a beneficiarilor Art.11. Secretarul Comisiei va comunica solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, dispoziţia prevăzută la articolul 10, împreună cu foaia de ieşire şi cu documentele în original care se găsesc la dosarul beneficiarului. Art.12.Achitarea la zi a contribuţiei de întreţinere. Art.13. Şeful centrului va transmite în termen de maxim 30 de zile de la ieşirea beneficiarului, o notificare Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară, notificare care va fi înregistrată în Registrul de evidenţă a ieşirilor din cămin. Art.14. În Registrul de evidenţă a ieşirilor, asistentul social va consemna modalitatea de transport a beneficiarului, condiţiile în care a părăsit centrul, dacă e îmbrăcat corespunzător,etc. Art.15. Predarea la început de an,pe bază de proces verbal a dosarelor beneficiarilor ieşiţi din evidenţă, persoanei care are atribuţii de arhivare spre arhivare şi depozitarea lor în arhiva centrului. Şef serviciu Răducan Elena Iolanda Întocmit,
Psiholog Popa Daniela
ANEXA 1
PROCEDURA PENTRU ADMITEREA PERSOANEI VÂRSTNICE în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara
CAP.1 ACTE NECESARE PENTRU ADMITERE Art.1. Pentru internarea unei persoane vârstnice (persoanele care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege, pensionate la limită de vârstă) în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara, solicitantul trebuie să se prezinte la sediul unităţii însoţit de persoana vârstnică, dacă persoana vârstnică este deplasabilă. Art.2. Actele necesare pentru admiterea persoanelor vârstnice în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara sunt următoarele: 1) Cererea de admitere în Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara are forma scrisă (formular tip care se găseşte la sediul unităţii), este adresată căminului şi va fi semnată obligatoriu de solicitant (persoana vârstnică, aparţinători,rude, terţe persoane), 2) B.I./C.I. (original şi copie), 3) Certificat de naştere (original şi copie), 4) Certificat de căsătorie (original şi copie), 5) Certificat de deces al soţului/soţiei sau sentinţă de divorţ,după caz, (original şi copie), 6) Acte medicale:
a) Adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie care să cuprindă diagnostic, scurt istoric, tratamente efectuate, recomandări, cu specificarea faptului că este deplasabil sau nu,
b) Analize medicale: RBW, radiografie plămâni, test HIV (pentru persoanele cu vârsta până la 70 ani), examen coproparazitologic, rezultatele cu interpretare,
c) Adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie, care să precizeze că nu suferă de boli infecto contagioase (se eliberează după efectuarea analizelor medicale care atestă acest lucru),
d) Adeverinţă medicală de la medicul psihiatru cu privire la starea mentală a persoanei vârstnică (diagnostic, stadiu de evoluţie), 7) Acte privind veniturile:
a) Cupon de pensie din ultima lună (original şi copie) sau orice alte documente din care să rezulte veniturile realizate,
b) În cazul în care solicitantul nu are venit, pe lângă declaraţia pe proprie răspundere cu privire la acest fapt, va prezenta şi o adeverinţă de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Timiş care să ateste acest fapt sau o adeverinţă că este beneficiar al venitului minim garantat,
Prin sintagma venit se înţeleg toate veniturile nete provenind din salarii şi din alte drepturi salariale, pensii, ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesională, alocaţie de sprijin, ajutoare şi indemnizaţii cu caracter permanent acordate potrivit legii, încasări băneşti de la societăţile şi asociaţiile agricole, veniturile obţinute din activităţile de valorificare a produselor agricole şi a celor provenite din industria casnică şi meşteşugărească, prin exercitarea meseriilor, din vânzări şi închirieri de locuinţe şi terenuri, din prestări de servicii, precum şi orice alte venituri realizate. 8) Declaraţie pe propria răspundere, că nu are familie/reprezentant şi/sau susţinători legali, sau dacă aceştia există motivul pentru care nu pot îngriji persoana vârstnică, 9) Documente doveditoare ale situaţiei locative (de ex. copie contract vânzare-cumpărare, extras CF nou, contract de închiriere, act doveditor că nu are locuinţă în Timişoara eliberat de Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara, Serviciul Impozite şi Taxe Persoane Fizice),
10) Grilă de evaluare socio-medicală şi ancheta socială efectuată de Căminul pentru Persoane Vârstnice, conform legii, 11) Copie după actul care atestă existenţa unui loc de veci sau după carnete la o asociaţie de înmormântare, după caz, 12) În cazul în care există aparţinători, declaraţie pe propria răspundere prin care se angajează că suportă cheltuielile de înmormântare ale persoanei vârstnice şi că se ocupă de tot ce înseamnă acest proces. Dacă aparţinătorii sunt plecaţi din ţară, sau sunt în ţară dar nu se pot ocupa personal de înmormântare, vor face o declaraţie pe propria răspundere cu persoana pe care o împuternicesc să se ocupe în locul lor (la dorinţa aparţinătorilor se poate ocupa şi un reprezentant al căminului). Art.3. Actele enumerate nu sunt limitative, Comisia de Admitere/Ieşire în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice putând cere şi acte în completare, în mod justificat, care sunt relevante pentru analiza fiecărui caz în parte. CAP.2 CRITERII DE ELIGIBILITATE ALE BENEFICIARILOR Art.4. Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor de servicii de îngrijire în cămin sunt următoarele:
1) Are domiciliul stabil în Timişoara; 2) Este persoană vârstnică în sensul Legii nr.17/2000 privind asistenţa socială a
persoanelor vârstnice, adică este persoană care a împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege,
3) Există locuri disponibile în cămin care respectă identitatea, integritatea , demnitatea şi nevoile de îngrijire ale persoanei vârstnice, cu excepţia situaţiilor urgente,
4) Nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta,potrivit dispoziţiilor legale în vigoare,
5) Nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii. Nu vor beneficia de servicii sociale de îngrijire în cămin persoanele vârstnice care, cu intenţie, au încheiat un contract de vânzare - cumpărare cu clauză de întreţinere, contract de întreţinere cu clauză de uzufruct viager, şi-au înstrăinat locuinţa prin contract de vânzare – cumpărare sau au renunţat expres la un contract de închiriere a unei locuinţe din domeniul unei unităţi administrativ teritoriale,
6) Nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare.
7) Nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată care poate fi asigurată de personalul căminului;
8) Se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile socio medicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
Art.5.(1) Îngrijirea persoanelor vârstnice în cămine reprezintă o măsură de asistenţă socială şi poate fi dispusă numai pentru persoane care îndeplinesc cumulativ:
a) Criteriile de eligibilitate de la art.4 pct 1-3, b) Alte două criterii de la art.4 pct. 4-8. (2) Cu titlu de excepţie de la aliniatul precedent pot fi îngrijite în cămine şi persoane
vârstnice care îndeplinesc cumulativ: a) Criteriile de eligibilitate de la art.4 pct 1-3, b) Unul dintre criteriile de la art.4 pct 4-8. (3) Accesul unei persoane vârstnice în cămin se face avându-se în vedere următoarele
criterii de prioritate: a) Necesită îngrijire medicală permanentă deosebită, care nu poate fi asigurată la domiciliu şi poate fi asigurată în cămin, b) nu se poate gospodări singură, c) este lipsită de susţinători legali sau aceştia nu pot să îşi îndeplinească obligaţiile datorită stării de sănătate sau situaţiei economice şi a sarcinilor familiale,
d) nu are locuinţă şi nu realizează venituri proprii, sau acestea sunt insuficiente. (4) În cazul în care criteriile de prioritate prevăzute la alin.(3) sunt îndeplinite simultan de mai mulţi solicitanţi, Comisia de admitere va decide motivat pentru care dintre aceştia va propune acordarea de servicii de îngrijire în cămin. Art.6. (1) Nu pot fi internate în cămin persoanele vârstnice care au afecţiuni psihice şi/sau persoane cu tulburări de comportament care ar periclita buna desfăşurare a activităţii sociale în instituţie (demenţă Alzheimer în stadiu avansat, schizofrenie, alte forme de afecţiuni psihice în fază avansată).
(2) Persoanele prevăzute la alin.1 pot fi internate temporar, numai dacă nu există o altă soluţie imediată, se pot asigura condiţiile de izolare, pază şi tratament, şi numai până la găsirea soluţiilor sociale şi/sau medicale specifice. CAP.3 PROCEDURA DE ADMITERE ÎN CĂMIN Art.7. (1) Documentele menţionate la art.2 din prezenta procedură se vor depune la sediul Căminului pentru Persoane Vârstnice Timişoara de către solicitant / familia acestuia / reprezentantul legal.
(2) Serviciile sociale de îngrijire în cămin sunt complementare celor reglementate prin sistemul asigurărilor sociale. Art.8. (1) Cererile depuse împreună cu actele necesare, vor fi analizate de către o comisie constituită la nivelul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară -Comisia de Admitere/Ieşire în/din Căminul pentru Persoane Vârstnice Timişoara, denumită în continuare Comisia.
(2) Comisia este formată din cinci membrii titulari, fiecare având membru supleant, nominalizaţi din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară.
(3) Membrii Comisiei sunt numiţi prin dispoziţia Directorului Executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară.
(4) Comisia va verifica şi analiza dosarul în maxim 30 zile calendaristice de la data înregistrării cererii, sau în regim de urgenţă (5 zile lucrătoare) în situaţiile în care se impune acest lucru. Art.9.(1) Şedinţele Comisiei se încheie prin întocmirea unui Proces verbal.
(2) La şedinţele Comisiei pot participa, cu acordul majorităţii membrilor comisiei, persoanele vârstnice solicitante de îngrijire în cămin, asistenţii sociali ale căror cazuri sunt discutate, specialişti cooptaţi sau orice alte persoane care pot formula un punct de vedere argumentat, util şi pertinent cererii care se analizează.
(3) Prin grija secretarului Comisiei se va consemna în procesul verbal al şedinţei prezenţa persoanelor participante şi punctele lor de vedere, urmate de semnăturile persoanelor participante.
(4) Punctele de vedere consemnate ale persoanelor participante prevăzute în alin.(2) are valoare consultativă pentru membrii comisiei.
(5) Propunerile Comisiei se formulează în urma votului majorităţii membrilor din componenţa ei, cu motivarea opiniei divergente. Art.10.(1)Pe baza propunerilor Comisiei se vor emite dispoziţiile pentru aprobarea sau respingerea dreptului la servicii sociale privind îngrijirea în cămin, de către Directorul Executiv D.A.S.C.
(2) Preluarea de la juristul D.A.S.C. a Dispoziţiilor de admitere, respingere, a dreptului la servicii sociale. Art.11. Secretarul Comisiei va comunica solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, dispoziţia prevăzută la articolul 10. Art.12.Întocmirea Contractului pentru acordarea de servicii sociale , a angajamentelor de plată pentru persoana vârstnică,respectiv aparţinători dacă este cazul, a angajamentului de confidenţialitate. Art.13. Semnarea Contractului pentru acordarea de servicii sociale de către reprezentantul legal al căminului şi de către beneficiar/aparţinător, a angajamentelor de plată de către
reprezentantul căminului, economist, beneficiar/aparţinător, a angajamentului de confidenţialitate de către beneficiar. Art.14.Înmânarea unui exemplar din contract, angajament de plată, angajament de confidenţialitate către beneficiar şi a unui angajament de plată către aparţinător dacă este cazul. Cel de al doilea exemplar din contract, angajament de plată şi angajament de confidenţialitate se adaugă la dosarul beneficiarului. Art.15.Internarea beneficiarului Art.16. Efectuarea demersurilor necesare transferării pensiei beneficiarului la cămin şi înscrierea lui la medicul de familie care deserveşte căminul. CAP.4 CONTRIBUŢIA PERSOANELOR VÂRSTNICE SAU A SUSŢINĂTORILOR LEGALI AI ACESTORA Art.17.Persoanele vârstnice îngrijite în Căminul pentru Persoane Vârstnice, care realizează venituri proprii din pensii de orice natură, indiferent de fondurile din care se plătesc acestea, din indemnizaţii sau din alte drepturi acordate potrivit legii, precum şi din alte surse cu caracter permanent, sunt obligate la plata contribuţiei lunare de întreţinere care nu poate depăşi costul mediu lunar de întreţinere stabilit de Consiliul Local al Municipiului Timişoara prin HCLMT. Art.18.La calculul veniturilor realizate de persoana vârstnică îngrijită nu se iau în considerare drepturile băneşti care se suspendă pe perioada de îngrijire în cămin. Art.19.Pentru stabilirea contribuţiei de întreţinere în sarcina persoanelor vârstnice îngrijite în cămin se procedează astfel:
1) din veniturile nete proprii lunare se deduc obligaţiile legale de întreţinere ale persoanei vârstnice îngrijite, aflate în executare;
2) suma rămasă se împarte la nr. membrilor de familie pe care persoana vârstnică îngrijită în cămin îi întreţine efectiv, respectiv soţ/soţie, copii, în măsura în care aceştia nu au venituri proprii şi nu beneficiază de protecţie şi servicii acordate în instituţii de asistenţă socială, stabilindu-se astfel nivelul venitului lunar pe o persoană. Suma astfel rezultată reprezintă venitul net lunar care se i-a în calcul la stabilirea contribuţiei lunare de întreţinere pentru persoana vârstnică.
Art.20. (1)Persoanele vârstnice care au venituri şi sunt îngrijite în cămin datorează contribuţia lunară de întreţinere în cuantum de până la 60% din valoarea veniturilor personale lunare, fără să se depăşească costul lunar de întreţinere aprobat pentru serviciile furnizate în cămin prin hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara.
(2)Dacă persoana vârstnică nu are venit suficient pentru acoperirea costului mediu lunar de întreţinere şi are aparţinători, diferenţa până la concurenţa valorii integrale a contribuţiei lunare de întreţinere se va plăti de către susţinătorii legali ai persoanelor vârstnice îngrijite în cămin care pot fi, în această ordine, soţul (soţia), copiii sau părinţii acesteia. Art.21. La stabilirea nivelului contribuţiei datorate de către persoanele obligate la aceasta se iau în considerare toate veniturile nete ale acesteia provenind din salarii şi din alte drepturi salariale, pensii, ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesională, alocaţie de sprijin, ajutoare şi indemnizaţii cu caracter permanent acordate potrivit legii, încasări băneşti de la societăţile şi asociaţiile agricole, veniturile obţinute din activităţile de valorificare a produselor agricole şi a celor provenite din industria casnică şi meştesugărească, prin exercitarea meseriilor, din vânzări şi închirieri de locuinţe şi terenuri, din prestări de servicii, precum şi orice alte venituri realizate. Art.22. (1)În cazul în care una dintre persoanele care datorează plată, nu are mijloace materiale sau acestea sunt insuficiente pentru acoperirea integrală a îngrijirii în cămin, diferenţa de plată trece în obligaţia celorlalte persoane, în ordinea stabilită la art.22 alin.(2), până la completarea integrală a nivelului contribuţiei de întreţinere; când aceasta completare nu este posibilă din lipsa mijloacelor materiale ale celor obligaţi la plată, contribuţia de întreţinere datorată se stabileşte la nivelul sumelor ce pot fi efectiv încasate de la persoanele respective, Consiliul Local al Municipiului Timişoara suportând restul contribuţiei.
2)În cazul în care obligaţia de plată a contribuţiei de întreţinere ar reveni mai multor persoane, ea poate fi plătită şi numai de către una dintre acestea care îşi asumă această obligaţie. Art.23 (1) Stabilirea cuantumului contribuţiei de întreţinere în sarcina altor persoane decât persoana vârstnică îngrijită în cămin (susţinătorii legali) se face în mod similar cu stabilirea contribuţiei datorate de persoana vârstnică descrisă la art.19 din prezenta procedură. (2) În orice caz, susţinătorii legali datorează contribuţie de întreţinere numai în limita prevederilor Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice sau a oricăror dispoziţii legale/normative. Art.24. Dacă persoana îngrijită în cămin şi susţinătorii legali ai acesteia nu au venituri, cheltuielile lunare de întreţinere ale persoanei îngrijite se suportă din bugetul Consiliului Local al Municipiului Timişoara. Art.25. În cazul în care persoanele vârstnice lipsesc din cămin pe perioade mai mari de 5 zile, contribuţia de întreţinere se recalculează, scăzându-se alocaţia de hrană corespunzătoare zilelor respective; recalcularea se face numai pentru situaţiile în care contribuţia lunară de întreţinere, stabilită ca obligaţie de plată, este egală cu costul lunar de întreţinere. Art.26. În cazul în care aparţinătorii persoanei vârstnice nu ţin legătura cu ea, nu sunt de găsit, sau sunt în străinătate şi nu realizează venit, ei nu vor plăti diferenţele ce ar trebui să le plătească dacă beneficiarul nu are venit suficient ca să îşi plătească singur contribuţia de întreţinere în cămin. Art.27. După stabilirea persoanelor obligate la plată şi a cuantumului sumelor ce le revin de plătit, se întocmesc angajamentele de plată pentru fiecare din acestea,cu menţionarea sumelor datorate, data şi locul unde urmează să se facă plată. Şef serviciu Întocmit, Răducan Elena Iolanda Psiholog Daniela Popa