CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TIMIŞOARA APROBAT DIRECŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ COMUNITARĂ PRIMAR,
Nr.2819/15.09.2009 Dr.Ing. Gheorghe Ciuhandu
REFERAT
privind metodologia şi formularul de declaraţie utilizate pentru acordarea ajutoarelor suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat unor categorii defavorizate
Prin H.C.L.M.T. nr. 272/28.07.2009 privind preţul local al energiei termice facturată populaţiei şi acordarea ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei cu energie termică furnizată în sistem centralizat s-a hotărât acordarea ajutoarelor suplimentare în condiţiile unei metodologii şi în baza unor declaraţii elaborate de Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara, până la data de 30.09.2009.
Metodologia privind acordarea ajutoarelor suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat acordate unor categorii defavorizate a fost elaborată ţinând cont de prevederile O.U.G. nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinţei, precum şi a unor facilităţi populaţiei pentru plata energiei termice, aprobată prin Legea nr.245/2003, de situaţiile întâlnite în aplicarea normelor metodologice anterioare precum şi de propunerile formulate şi discutate cu reprezentantul F.A.L.T.-ului d-nul Petre Olaru la data de 04.08.2009, având şi acordul SC Colterm SA.
Formularul de declaraţie nu a fost modificat întrucât în metodologie a fost extinsă aria persoanelor care sunt obligate să depună asemenea declaraţii şi formularul corespunde din acest punct de vedere.
Astfel, în conformitate cu art. 36 alin. (2) lit. d), alin.(4) lit.c) si alin.(6) lit. a) pct.14 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală
PROPUNEM:
1. Aprobarea metodologiei privind acordarea ajutoarelor suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat acordate unor categorii defavorizate
2. Aprobarea formularului tipizat de declaratie pe proprie raspundere privind bunurile pentru stabilirea dreptului la ajutorul suplimentar de încalzire acordat de catre Consiliul Local al Municipiului Timisoara
Viceprimar Director executiv Adrian Orza Maria Stoianov
Consilier juridic, Şef Serviciu Juridic, Mariana Sărac Mirela Lasuschevici
COD FP53-01, ver.1
- CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TIMIŞOARA APROBAT
- privind metodologia şi formularul de declaraţie utilizate pentru acordarea ajutoarelor
- suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat unor categorii defavorizate
- Viceprimar Director executiv
- Adrian Orza Maria Stoianov
- Consilier juridic, Şef Serviciu Juridic,
- Mariana Sărac Mirela Lasuschevici
Anexa nr..... la HCLMT nr.________
METODOLOGIE Privind acordarea ajutoarelor suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat unor
categorii defavorizate
1. În vederea acordarii ajutoarelor de încalzire suplimentare se vor utiliza cererile tip elaborate de Guvern prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr.5/2003, cu modificările şi completările ulterioare, si vor fi înaintate centrelor Colterm, o singura data pentru ambele tipuri de ajutoare.
La stabilirea ajutorului de încalzire suplimentar se vor folosi bazele de date rezultate din prelucrarea cererilor aprobate prin Ordonanta de Urgenta nr.5/2003.
Cererile vor fi însotite de documente justificative privind componenta familiei si veniturile realizate de membrii acesteia, sau, dupa caz, de persoana singura, în luna anterioara depunerii cererii, de actul de proprietate / contractul de închiriere / împuternicire speciala, dupa caz, precum si de declaratiile prevazute în anexa nr.3 la prezenta hotarâre.
În cazul în care conditiile pentru obtinerea de ajutor suplimentar prevazute de prezenta hotarâre sunt îndeplinite pe parcursul sezonului rece, acordarea ajutorului suplimentar se face în baza unei noi cereri şi declaraţii începînd cu luna depunerii acestora.
Prin veniturile familiei se înteleg: - venituri din salarii si asimilate salariilor; - venituri din pensii; - indemnizatii si stimulente pentru cresterea copilului; - burse pentru elevi sau studenti; - venituri din cedarea folosintei bunurilor (chirii); - venituri din activitati desfasurate de persoane care executa profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente; - venituri din agricultura si silvicultura; - indemnizatii de somaj si alocatii de sprijin; - venituri din contracte de colaborare încheiate în baza codului civil; - venituri din dividende si dobînzi; - venituri suplimentare (mijloace de transport si utilaje).
Persoanele singure sau membrii de familie care declară că nu realizează niciunul din veniturile enumerate vor anexa şi o declaraţie privind veniturile din care se întreţin, cu menţionarea luării la cunoştinţă că declararea necorespunzătoare a adevărului se pedepseşte conform legii penale.
2. (1)Pentru persoanele care solicită ajutoare suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat verificarea veridicităţii datelor înscrise în declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei, veniturile acesteia şi bunurile deţinute în proprietate, Primarul poate dispune efectuarea prin sondaj de anchete sociale.
(2)Ajutoarele de incalzire se acorda persoanelor/ familiilor care declara venit zero numai dupa efectuarea anchetei sociale. În cazul persoanelor/familiilor care declară venituri cuprinse între 210 şi 480 RON ajutoarele se acordă numai după efectuarea anchetei sociale în cel puţin 3% din cazuri, prin sondaj.
(3)În situaţia în care familia sau persoana singură beneficiară de ajutor pentru încălzirea locuinţei refuză să furnizeze informaţiile şi documentele necesare pentru întocmirea anchetei sociale, dreptul la ajutorul pentru încălzirea locuinţei încetează începând cu luna următoare, iar sumele plătite necuvenit cu acest titlu se recuperează.
(4) Lunar, în primele 10 zile lucrătoare, Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara va informa Primarul Municipiului Timişoara cu privire la numărul dosarelor depuse, analizate, numărul persoanelor singure/familiilor la care s-a efectuat ancheta socială, situaţiile identificate. Aspectele
conţinute în informarea anterioară vor fi publicate şi pe pe site-ul Primăriei Municipiului Timişoara, cu respectarea legislaţiei cu privire la protecţia datelor personale.
(5) Raportul privind anchetele sociale aferente sezonului rece se va înainta spre informare
Primarului Municipiului Timisoara în termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de acordare a ajutoarelor de incălzire suplimentare(30 aprilie). Acelaşi raport va fi înaintat şi Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, Direcţiei Economice şi va fi publicat pe site-ul Primăriei Municipiului Timişoara, cu respectarea legislaţiei cu privire la protecţia datelor personale.
3. (1) Titularul ajutorului suplimentar pentru încalzirea locuintei este proprietarul locuintei sau titularul contractului de închiriere al acesteia ori alt membru de familie major si legal împuternicit de proprietarul locuintei sau de titularul contractului de închiriere ori, dupa caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vîrsta de 18 ani.
(2) Împuternicirea data de proprietar sau de titularul contractului de închiriere poate fi în forma autentica (autentificata la notar), sau sub semnatura privata (scrisa de mână). Împuternicirea dată sub semnătură privată va conţine elemente de identificare ale proprietarului şi semnătura acestuia, precum şi menţionarea faptului că declaraţia este corectă şi completă iar proprietarul cunoaşte faptul că declararea necorespunzătoare a adevărului se pedepseşte conform legii penale.
4. Ceilalti membri ai familiei trebuie fie sa aiba acelasi domiciliu sau resedinta, fapt dovedit cu documentele de identitate, fie sa locuiasca împreuna cu titularul cererii, sa fie înscrise în cartea de imobil si sa fie luate în calcul la stabilirea cheltuielilor pentru întretinerea locuintei. În acest din urma caz, este necesar sa se anexeze cererii de acordare a ajutorului de încalzire adeverinta de la asociatia de proprietari / locatari, care sa precizeze faptul ca acestia locuiesc la adresa respectiva, sunt luati în calcul la stabilirea cheltuielilor pentru întretinerea locuintei si sunt trecuti în cartea de imobil.
5. (1)Titularii ajutorului suplimentar de încalzire au obligatia de a aduce la cunostinta Primarului prin Directia de Asistenta Sociala Comunitara, orice modificare intervenita în componenta familiei sau a veniturilor acesteia, precum si schimbarea adresei pentru care s-a solicitat ajutorul, în termen de 5 zile de la data aparitiei acesteia, cu depunerea documentelor care sa ateste noua situatie (respectiv documente justificative privind componenta familiei, sau privind veniturile realizate de membrii acesteia, sau adeverinta de la asociatia de proprietari / locatari de la noua adresa si contractul de proprietate / închiriere / împuternicire, dupa caz) sub sancţiunea recuperării sumelor acordate necuvenit.
(2)În cazul în care se constata modificarea adresei initiale, în lipsa depunerii documentelor justificative pentru noua situaţie, care sa ateste îndeplinirea conditiilor prevazute de prezenta hotarâre pentru noua adresa, ajutorul de încalzire va inceta.
6.(1) Acordarea/respingerea, modificarea, încetarea şi recuperarea ajutorului suplimentar de încalzire a locuinţei în sistem centralizat se va dispune de catre Primar, prin dispozitie , întocmita pe baza referatului realizat de Directia de Asistenta Sociala Comunitara Timişoara.
(2)Dispoziţiile privind stabilirea dreptului la ajutorul pentru incalzirea locuintei cu energie termica se emit până la data de 6 noiembrie.
(3)Primarul va transmite titularilor ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei dispoziţiile emise in cazul modificarilor intervenite in componenta familiei si a veniturilor acesteia în termen de 5 zile de la data emiterii, direct sau prin intermediul furnizorului de energie termică.
(4)Dispoziţia de recuperare a Primarului privind sumele acordate necuvenit, cu titlu de ajutor suplimentar de încălzire a locuinţei în sistem centralizat, se comunică debitorului în termen de 15 zile . Dispoziţia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicării. 7.(1) Persoanele sau familiile care detin în proprietate mai multe imobile (clădiri şi/sau terenuri), indiferent de categoria imobilului şi forma de proprietate, respectiv coproprietate sau devălmăşie nu pot beneficia de ajutorul suplimentar la încalzire acordat prin prezenta hotarâre.(cladiri sau terenuri, indiferent de categoria imobilului înseamnă casa de vacanţă, teren extravilan, forestier, garaje ,spaţii de depozitare, etc. )
(2) În cazul în care membrii familiei, altii decît titularul ajutorului, detin în proprietate bunuri mobile sau imobile sunt obligaţi sa completeze o declaratie pe proprie raspundere conform anexei nr.2 la prezenta hotărâre, care sa cuprinda datele de identificare ale proprietarului si ale bunului. Aceasta declaratie se va anexa declaratiei titularului ajutorului suplimentar de încalzire.
8.(1) În cazul unor declaratii false, pe lînga sanctiunile legale, titularii ajutoarelor suplimentare de încălzire nu vor mai beneficia de ajutoare si scutiri acordate de catre Consiliul Local al Muncipiului Timişoara pe o perioada de 5 ani.
(2) Sumele acordate necuvenit vor fi recuperate de Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara. (3) În cazul neîndeplinirii obligaţiei de a anunţa modificările intervenite cu privire la componenţa familiei, a veniturilor, a adresei sau a bunurilor deţinute în proprietate se vor aplica aceleaşi sancţiuni cu cele prevăzute la aliniatele anterioare ale prezentului articol.
9.(1)Familiile si persoanele singure care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta metodologie depun individual sau prin asociatiile de proprietari/chiriasi, la centrele operative Colterm, cererile si declaratiile pe propria raspundere pana la data de 15 octombrie .
(2) Colterm va inregistra cererile si va elibera o dovadă din care sa rezulte numele solicitantului, data depunerii şi numărul de file continute. Aceleaşi elemente vor fi înscrise sub semnătura celui care eliberează dovada şi pe cererea solicitantului care urmează să fie trimisă D.A.S.C.Timişoara.
10. Colterm trimite dosarele privind ajutorul suplimentar la Directia de Asistenta Sociala Comunitara, pentru verificarea datelor, stabilirea dreptului la ajutorul suplimentar de încalzire, întocmirea referatului si a dispozitiei primarului pîna la data de 20 octombrie. D.A.S.C. va prelua prin verificare dosarele pe bază de semnătură.
11. Comunicarea acordarii ajutorului sau a respingerii cererii se va face catre fiecare asociatie de proprietari (locatari), prin borderou de catre Primarie, prin intermediul centrelor – Colterm, pîna la data de 20 noiembrie.
12. Directia de Asistenta Sociala Comunitara va transmite baza de date, pentru toti beneficiarii cu cereri depuse in lunile octombrie şi noiembrie, cu sumele aprobate la Colterm pîna cel târziu la sfîrşitul lunii decembrie.
13. Colterm va comunica asociaţiilor de proprietari/locatari lunar, odata cu factura, borderourile cu sumele maxime care se pot acorda titularului ajutorului de incalzire. Reprezentantul asociatiei completeaza borderourile cu consumurile efective ale fiecarui beneficiar si le transmite Coltermului care va emite un borderou final pe care il va inmana reprezentantului asociatiei.
14. Colterm în baza borderourilor completate de asociatii întocmeste centralizatorul cu sumele solicitate conform consumului si le va transmite Serviciului Buget al Direcţiei Economice din cadrul Primariei pentru viza si decontare.
15. Ajutorul suplimentar neconsumat in perioada noiembrie-aprilie se reporteaza pe lunile urmatoare.
16.(1)Formularele continand cererile si declaratiile pe propria raspundere sunt transmise de catre Primarie furnizorului de energie termica pana la data de 15 septembrie a fiecarui an.
(2) Pentru sezonul rece 1 noiembrie 2009-30 aprilie 2010 termenele prevăzute în prezenta metodologie se prelungesc corespunzător de la data intrării în vigoare a hotărârii prin care va fi reglementată acordarea ajutoarelor suplimentare din bugetul local.
17. Modelul borderoului cuprinzînd costurile pentru încalzire si ajutoarele suplimentare acordate prin hotararea consiliului local va fi pus la dispozitie de catre S.C.COLTERM S.A.
Director executiv, Maria Stoianov
Consilier juridic, Inspector,
Mariana Sărac Corina Bote
Anexa nr.2 la HCL nr.___________
DECLARAŢIE
Subsemnatul (a) _____________________________________________ domiciliat (ă) în
_______________________________________posesor al B.I. /C.I seria ____, numărul ______________________ CNP _____________________, declar pe propria răspundere următoarele:
1. LOCUIESC: În calitate de proprietar □ chiriaş □ împuternicit □ uzufructuar viager □ la adresa ________________________________________ ÎMPREUNĂ CU URMĂTOARELE PERSOANE: Nume şi prenume: ___________________________
___________________________ ___________________________ ___________________________ ___________________________ ___________________________
2. DEŢIN ÎN PROPRIETATE URMĂTOARELE BUNURI:
I. Imobile (clădiri, terenuri): Adresa: 1. _______________________________________________________ 2. _______________________________________________________ 3. _______________________________________________________ 4. _______________________________________________________ 5. _______________________________________________________ II. Mijloace de transport, prese de ulei, mori de cereale, cazane de fabricat rachiu, fierăstraie mecanice pentru lemne: Date de identificare (marca, anul fabricaţiei): 1. _______________________________________________________ 2. _______________________________________________________ 3. _______________________________________________________ 4. _______________________________________________________ 5. _______________________________________________________ Data: Semnătura,