R O M Â N I A Judetul Timis
Municipiul Timisoara Directia Fiscala a Municipiului Timisoara
Timisoara, B-dul C.D. Loga nr.1, C.I.F. 21666630, tel/fax 0256-293606, www.primariatm.ro
Nr. IF2010-003078 din 14.04.2010
APROBAT PRIMAR
DR. ING. GHEORGHE CIUHANDU
R E F E R A T privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2011
in Municipiul Timisoara
În conformitate cu prevederile art.292 alin.(1) şi (2) din Legea nr.571/2003 privind codul fiscal, modificată:
„(1) În cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează o dată la 3 ani, ţinând cont de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare.
(2) Sumele indexate se iniţiază în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an.” Arătăm ca, prin HG nr. 956/2009 au fost adoptate nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte taxe asimilate acestora precum si amenzile aplicabile in anul fiscal 2010, astfel, prin coroborarea acestui act normativ cu prevederile art. 292 alin. 1 din Legea nr. 571/2003 aceste valori sunt aplicabile si in anul fiscal 2011.
Pentru anul fiscal 2011, s-a propus majorarea impozitelor si taxelor locale stabilite in sume fixe si prevazute in anexa nr. 1 cu 6%, impozitul pe cladire datorat de persoanele fizice cu 10% iar cel datorat de persoanele juridice cu 20%. Majorarea propusa respecta prevederilor art. 287 din Legea nr.571/2003 privind codul fiscal, modificată, conform căruia: „Nivelul impozitelor şi taxelor locale prevăzute în prezentul titlu poate fi majorat anual cu până la 20% de consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu excepţia taxelor prevăzute la art. 263 alin. (4) şi (5) şi la art. 295 alin. (11) lit. b)- d).”
In baza prevederilor Legii nr. 571/2003 consiliul local are competenta sa stabileasca cota impozitelor si taxelor locale, cand acestea se determina pe baza de cota procentuala, prin lege fiind stabilite limitele minime si maxime, stabilirea cuantumului impozitelor si taxelor locale prevazute in suma fixa, stabilirea altor taxe locale tinand cont de prevederile cap. X Titlul IX din Codul Fiscal, stabilirea nivelului bonificatiei de pana la 10% conform prevederilor art. 255 alin.
2, art. 260 alin. 2, si art. 265 alin. 2 din Codul fiscal, majorarea impozitelor si taxelor locale conform art. 287 din Codul fiscal, procedura de acordare a facilitatilor fiscale categoriilor de persoane fizice prevazute la art. 286 din Codul fiscal modificat si completat. De asemenea, prin codul fiscal persoanele care utilizeaza un panou, afisaj sau structura de afisaj in scop de reclama si publicitate nu sunt obligate sa depuna declaratii de impunere la serviciile de specialitate, organul competent sa instituie in sarcina contribuabililor aceasta obligatie fiind consiliul local. In conditiile in care legea nu stabileste un termen de depunere a declaratiilor anuale, prin aceeasi hotarare se va stabili si termenul de depunere a acestora. În conformitate cu prevederile art.282 alin.(2) din Legea nr.571/2003 privind codul fiscal, modificată, domeniile în care consiliile locale pot adopta taxe speciale pentru serviciile publice locale, precum si cuantumul acestora se stabilesc în conformitate cu prevederile Legii nr.273/2006 privind finantele publice locale. Potrivit art.30 din Legii nr.273/2006 privind finantele publice locale, pentru functionarea unor servicii publice locale, create în interesul persoanelor fizice si juridice, consiliile locale aproba taxe speciale, al căror cuantum se stabileşte anual. În vederea creşterii calităţii urbane a municipiului Timişoara, cu scopul stimulării dezvoltării economico-sociale a întregului oraş şi îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă şi confortului locuitorilor săi, s-a considerat oportună introducerea taxei de habitat. Destinaţia taxei de habitat este reabilitarea faţadelor clădirilor monumente istorice, în vederea sporirii confortului urban şi îmbunătăţirii imaginii Municipiului Timişoara. Având în vedere intenţia Primăriei Municipiului Timişoara de a realiza Strategia şi Planul de acţiune privind schimbările climatice, necesitatea reducerii gazelor cu efect de seră (GES) - în special a celor produse prin activităţi antropice, precum şi promovarea utilizării de către cetăţeni a sistemelor care folosesc energiile regenerabile, pentru stimularea contribuabililor persoane fizice care montează şi pun în funcţiune astfel de instalaţii au fost instituite facilităţi fiscale, constând în scutirea de la plata impozitului pe clădiri în proporţie de 100% pentru anul fiscal de referinţă. Propunerile privind nivelurile taxelor si impozitele locale, precum si nivelul taxelor speciale au fost inaintate Directiei Fiscale in calitate de initiator al Proiectului de hotarare privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2010 de catre compartimentele de specilitate care administreaza aceste impozite si taxe prin adresele anexate in copie si care fac parte integranta din prezentul referat. (Compartiment Arhivă – adresa nr.IF2009 – 12943/06.05.2009, Serviciul Administrare Fond Funciar – adresa nr. IF2010 – 002583/09.04.2010, Direcţia de Mediu – Serviciul Protecţia Mediului – adresa nr. IF2010- 002583/02.04.2010, Direcţia Drumuri şi Transporturi – adresa nr. IF2010-2583/07.04.2010, Direcţia Patrimoniu – Serviciul Publicitate şi Comerţ – adresa nr.IF2010-2583/09.04.2010, Direcţia Urbanism – adresa nr.IF2009-012943/30.04.3009, Direcţia Urbanism – Serviciul Banca de Date Urbană – adresa nr.IF2010-2583/09.04.2010, Direcţia Edilitară – Serviciul Salubrizare, Biroul Gestiune Deseuri- adersa nr.IF2010-2583/08.04.2010, Serviciul Public de administrare a gradinilor zoologice si botanice Timisoara –adresa nr. 47/31.03.2010, Directia Edilitara, Serviciul Energetic – adresa nr. IF2010-2583/31.03.2010 ) Avand in vedere cele prezentate mai sus,
PROPUNEM:
Art. 1 Se stabilesc impozitele si taxele locale pentru anul 2011, după cum urmează:
a) nivelurile stabilite in sume fixe sunt prevăzute în Anexa nr. 1 care cuprinde impozitele si taxele locale pentru anul 2011; b) cota de impozitare care se aplica valorii de inventar a clădirii la calcularea impozitului pe cladiri în cazul persoanelor juridice, se stabileşte la 1,5 %; c) cota impozitului pe clădiri în cazul unei clădiri care nu a fost reevaluata în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă, se stabileşte la 5%; d) cota impozitului pe clădiri, în cazul clădirilor a căror valoare a fost recuperata integral pe calea amortizării, se stabileşte la 1,5 %; e) cota taxei pentru servicii de reclama şi publicitate se stabileşte la 3%; f) cota taxei hoteliere se stabileşte la 0,5 % fiind aplicată la tariful de cazare practicat de unităţile de profil, pentru întreaga perioadă de cazare.
Art.2: Pentru plata cu anticipaţie, până la data de 31 martie 2011, a impozitului pe clădiri, terenuri sau a impozitului asupra mijloacelor de transport, datorate pe întregul an 2010 de către contribuabilii persoane fizice se acorda o bonificaţie de 10%.
Art. 3: (1) Majorarea anuala aplicata impozitului pe clădire de către Consiliul Local al Municipiului Timisoara, pentru anul fiscal 2011, se stabileşte după cum urmează: a) pentru anul fiscal 2011, in cazul impozitului pe clădire datorat de către persoanele fizice, în condiţiile legii, pentru clădirile din proprietatea acestora, se aplica majorarea în cota de 10%. b) pentru anul fiscal 2011, în cazul impozitului pe clădire stabilit în condiţiile art.1 literele "b" "c" si "d", datorat de către contribuabilii persoane juridice, se aplica majorarea in cota de 20%. (2) În cazul impozitelor şi taxelor locale stabilite în sume fixe, majorarea anuală în cotă de 6% este inclusă în nivelurile acestora prevăzute în Anexa nr. 1. Art. 4: (1) Orice persoană care utilizează un panou, afişaj sau structură de afişaj pentru reclamă şi publicitate într-un loc public, are obligaţia să depună o declaraţie fiscală la compartimentul de specialitate al consiliului local, în termen de 30 zile de la data instalării, modificării ori desfiinţării, după caz, a panoului, afişajului sau structurii de afişaj. (2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţionează astfel: a) depunerea peste termen a declaraţiilor fiscale se sancţionează cu amendă de la 60 lei la 240 lei în cazul persoanelor fizice, şi de la 240 la 960 lei în cazul persoanelor juridice. b) nedepunerea declaraţiilor de impunere se sancţionează cu amendă de la 240 lei la 600 lei, în cazul persoanelor fizice, şi, de la 960 la 2400 lei în cazul persoanelor juridice.
Art.5: Categoriile de persoane fizice cu venituri mici care pot beneficia de facilităţi fiscale în anul 2011, precum si procedura şi condiţiile de acordare a acestora sunt prevăzute în Anexa nr.2 la prezenta hotărâre.
Art. 6: Procedura, criteriile şi condiţiile de acordare a scutirii la plata impozitului pe clădire datorat de către persoanele fizice pentru locuinţa de domiciliu, acordate de Consiliul local al Municipiului Timisoara pentru anul 2011, sunt reglementate in Anexa nr. 3.
Art.7: Procedura, criteriile şi condiţiile de acordare a scutirii la plata impozitului pe clădire datorat de către persoanele fizice pentru locuinţa de domiciliu în anul 2011 pentru montarea şi punerea în funcţiune panouri sau instalaţii solare pentru încălzirea apei calde menajere şi/sau încălzirii locuinţelor, respectiv panouri fotovoltaice pentru producerea /stocarea energiei electrice, sunt reglementate în Anexa nr.4.
Art.8: Se instituie taxa de habitat în sarcina contribuabililor cu domiciliul în Timişoara, care deţin în proprietate imobile pe raza Municipiului Timişoara, potrivit procedurii prevăzute în Anexa nr.5.
Art. 9: Taxele speciale propuse a fi instituite prin prezentul referat şi cuantumul acestora sunt prevăzute în Anexa nr. 6.
Art. 10: Anexele nr. 1- 6 fac parte integranta din prezenta hotărâre.
DIRECTOR EXECUTIV DIRECŢIA FISCALĂ A MUNICIPIULUI TIMIŞOARA
EC. ADRIAN BODO
Vizat juridic Mirela Lasuschevici