keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 585/26.11.2019 privind modificarea şi completarea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, atribuit către SC Drumuri Municipale Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 104/31.03.2017

26.11.2019

Hotararea Consiliului Local 585/26.11.2019
privind modificarea şi completarea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, atribuit către SC Drumuri Municipale Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 104/31.03.2017


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Expunerea de motive nr. SC2019-30036/22.11.2019, privind oportunitatea proiectului de hotărâre a Primarului Municipiului Timişoara - domnul Nicolae Robu;
Având în vedere Raportul de specialitate nr. SC2019- 30036/22.11.2019, întocmit de către Direcţia Generală Drumuri Poduri, Parcaje si Reţele de Utilităti din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara;
Având în vedere Avizul Serviciului Juridic din data de 22.11.2019 - Anexă la Raportul de specialitate nr. SC2019-30036/22.11.2019;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistica, amenajarea teritoriului si patrimoniu,Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice si comerţ, regii autonome si societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locala, juridica, ordine publica, drepturile omului si probleme ale minorităţilor din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timisoara;
Având în vedere adresa Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA nr. 7044/08.11.2019 şi nr. 6756/18.11.2019;
Având în vedere Contractul de lucrări nr. SC2017-10724/02.05.2017;
Având în vedere prevederile Hotărârii Consiliului Local nr. 104/31.03.2017- privind atribuirea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din Municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, către S.C. Drumuri Municipale Timişoara SA, în temeiul art.31 din Legea nr. 98/2016, modificată şi completată;
Având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor;
Având în vedere prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice;
Având în vedere art. 31 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice;
În conformitate cu prevederile art. 129 alin. (2) , lit. c) si d), si alin. (7) lit. m) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ;
În temeiul art.139 alin.(1) şi (3) şi art.196 alin.(1) lit.a) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ;
În temeiul art.139 alin.1 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ;


HOTARASTE

Art. 1: Se aprobă modificarea şi completarea Contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017 încheiat cu Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, după cum urmează:
a) modificarea şi completarea art. 11, punctul 11.1, alin. 1 din contract, care va avea următorul conţinut: "Executantul are obligaţa de a executa şi finaliza lucrările precum şi de a remedia viiciile ascunse, în mod direct, cu atenţia şi promptitudinea cuvenită, în concordanţă cu obligaţiile asumate prin contract, inclusiv de a proiecta, în limitele prevăzute de prezentul contract, putând lucra cu subantreprenori însă fără a depăşi un procent de maxim 30% din valoarea totală anuală a contractului".
b) prelungirea duratei contractului, pe o perioadă egală cu perioada iniţială, respectiv cu 4 (patru) ani de zile, cu începere de la data de 02.05.2021 şi până în data de 01.05.2025.

Art. 2: În acest sens, se va încheia un act adiţional la Contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 3: Celelalte prevederi ale Hotărârii Consiliului Local nr. 104/31.03.2017 şi ale Contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017, rămân nemodificate.

Art. 4: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotarâri se încredinteaza Direcţia Generală Drumuri, Poduri, Parcaje şi Reţele de Utilităţi din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara şi Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA.

Art. 5: Prezenta hotărâre se publică în Buletinul Informativ al Primăriei Municipiului Timişoara şi pe site-ul propriu şi totodată, se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse - I Est;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse - II Vest;
- Direcţiei Generală Drumuri, Poduri, Parcaje şi Reţele de Utilităţi.;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Comunicare-Relaţionare;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Poliţiei Locale;
- Corpului de Control şi Antifrauda al Primarului;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Biroului Audit;
- Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA;
- Mass- media locale.


Presedinte de sedinta
DAN DIACONU
Contrasemneaza
P. SECRETAR GENERAL CAIUS ŞULI

Atasament: Raport_specialitate.pdf

Cod FO53-01, Ver.3 1

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SC2019 - TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII

B-dul C. D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, Tel/Fax +40 256 490635, E-mail: [email protected], Internet: www.primariatm.ro

RAPORT DE SPECIALITATE privind modificarea și completarea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a

străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, atribuit către SC Drumuri Municipale

Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016, aprobat prin HCLMT nr. 104/31.03.2017

Prin HCLMT nr. 104/31.03.2017 s-a aprobat atribuirea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, către Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016.

Prin aceeaşi hotărâre mai sus amintită s-a aprobat: Caietul de sarcini pentru activitatea de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timișoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii; preţurile; contractul pentru activitatea de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timișoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii. Cota de profit si cheltuielile indirecte au fost aprobate prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 142/24.04.2017.

Urmare adoptării hotărârii de atribuire a contractului de mai sus, între Municipiul Timișoara - în calitate de beneficiar, și Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA - în calitate de executant, s-a încheiat contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017.

În plenul Consiliului Local al Municipiului Timişoara din data de 24.04.2017 s-a pus în discuţie de către consilierii locali ca maxim 30% din valoarea lucrărilor să poată fi externalizate, iar acest lucru să se insereze în contract.

Prin adresa cu nr. 7044/08.11.2019, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA solicită modificarea și completarea contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017, în sensul aprobării posibilităţii de a subcontracta o parte din lucrările încredinţate, care au caracter special şi temporar, către societăţi specializate în astfel de lucrări. Consiliul Concurenţei într-un punct de vedere emis cu privire la prevederile art. 31 din Legea nr. 98/2016, precizează că în situaţia subcontractării unei părţi din contractul atribuit direct, decizia de subcontractare aparţine autorităţii contractante, iar intreprinderea afliată trebuie să execute ea însăşi cea mai mare parte a obiectului contractului de achiziţie publică. Având în vedere că în contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017 nu s-a prevăzut posibilitatea ca Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA să poată subcontracta o parte din lucrările atribuite şi nici nu s-a modificat contractul în sensul celor discutate în plenul din data de 24.04.2017, se impune modificarea contractului în sensul acordării executantului posibilitatea de a subcontracta maxim 30% din valoarea lucrărilor. De asemenea, prin adresa nr. 6765/18.11.2019, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA solicită prelungirea contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017, pentru o perioadă de 4 ani, cu incepere de la data de 02.05.2021 până în data de 01.05.2025. Conform art. 22 din OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, administrarea drumurilor judeţene se asigura de către consiliile judeţene, iar a drumurilor de interes local, de către consiliile locale pe raza administrativ-teritorială a acestora. Fac excepţie sectoarele de drumuri judeţene, situate în

Cod FO53-01, Ver.3 2

intravilanul localităţilor urbane, inclusiv lucrările de arta, amenajările şi accesoriile aferente, care vor fi în administrarea consiliilor locale respective.

Articolul 128 alin. (1) din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, prevede că autorităţile administraţiei publice locale au următoarele atribuţii: a) iau măsuri pentru menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează, precum şi pentru iluminarea corespunzătoare a acestora, conform legii; b) iau măsuri pentru instalarea, aplicarea şi întreţinerea mijloacelor de semnalizare rutieră şi a echipamentelor destinate siguranţei circulaţiei, conform standardelor în vigoare, ţinând evidenţa acestora; c) întocmesc şi actualizează planurile de organizare a circulaţiei pentru localităţile urbane şi iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se impun în vederea asigurării fluentei şi siguranţei traficului, precum şi a reducerii nivelurilor de emisii poluante, cu avizul poliţiei rutiere; d) stabilesc reglementari referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule, cu avizul poliţiei rutiere; e) iau măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia pietonilor, vehiculelor cu tracţiune animala, a tractoarelor, de piste pentru biciclete, precum şi de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane pe drumurile pe care le administrează, cu avizul poliţiei rutiere; f) înregistrează şi ţin evidenţa vehiculelor nesupuse înmatriculării; g) iau măsuri pentru ridicarea şi depozitarea, în spaţii special amenajate, a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor sau subansamblurilor acestora, devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau părăsite pe domeniul public; h) iau măsuri pentru asigurarea spaţiului şi depozitarii vehiculelor cu tracţiune animală, depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul; i) sprijină activităţile organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi de Ministerul Afacerilor Interne pentru educaţia rutieră a elevilor.

Contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017 a fost atribuit către Societatea Drumuri Municipale Timișoara SA, în baza art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, potrivit căruia prezenta lege nu se aplică contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru atribuite de o autoritate contractantă unei persoane juridice de drept privat sau de drept public în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: a) autoritatea contractantă exercită asupra persoanei juridice în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor departamente sau servicii; b) mai mult de 80% din activităţile persoanei juridice controlate sunt efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează sau de către alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractantă; c) nu există participare privată directă la capitalul persoanei juridice controlate, cu excepţia formelor de participare a capitalului privat care nu oferă controlul sau dreptul de veto, dar a căror existenţă este necesară potrivit dispoziţiilor legale, în conformitate cu Tratatele, şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate.

Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a fost înfiinţată prin HCL Timisoara nr. 199/18.11.1997 privind reorganizarea Regiei Autonome DRUMURI MUNICIPALE, in societate pe acţiuni, având ca acţionar unic pe Consiliul Local al Municipiului Timisoara. Prin aceasta hotărâre s-a aprobat şi statutul societăţii, precum şi capitalul social.

Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA intră în categoria persoanelor juridice vizate de art. 31, alin. 1, lit. a), din Legea nr. 98/2016, din următoarele considerente:

a) în ceea ce priveste condiţia ca autoritatea contractantă să exercite asupra persoanei juridice în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor departamente sau servicii, aceasta a fost pe deplin îndeplinită atâta timp cât acţionarul unic al societăţii este Consiliul Local al Municipiului Timisoara, acesta din urmă - prin membrii sai (consilierii locali) - exercitând toate drepturile şi obligaţiile adunării generale a acţionarilor societăţii. Or, după cum se ştie, adunarea generala a acţionarilor a unei societăţi este organul de deliberare şi decizie al societaţii, care exercita un control şi o

Cod FO53-01, Ver.3 3

influenţă directă şi exclusivă asupra tuturor deciziilor şi strategiilor societăţii, inclusiv în legatură cu serviciul ce va fi furnizat/prestat.

b) cât priveşte condiţia ca mai mult de 80% din activităţile persoanei juridice controlate să fie efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează sau de către alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractantă, precizăm că Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a întrunit şi această condiţie, majoritatea activitatilor desfăşurate intrând în această categorie. In acest context, enumerăm activităţile principale pe care le-a desfăşoarat societatea la data atribuirii contractului, activitati incredintate de către Municipiul Timişoara (în calitate de autoritate contractantă), astfel: - exploatarea tuturor locurilor de parcare cu plata de pe domeniul public şi privat al Municipiului Timisoara, respectiv Sistemul de parcare TimPark, instituit prin Regulamentul de functionare al acestuia, adoptat prin HCL Timisoara nr. 63/26.02.2013, cu modificarile si completarile ulterioare, ce este aplicat in municipiul Timisoara prin Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA, care are calitatea de operator, în baza unui contract de concesiune prin atribuire directă. - serviciile de blocare si/sau ridicare, transport, depozitare si eliberare a vehiculelor oprite/stationate neregulamentar si a vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al Municipiului Timisoara, ce au fost delegate Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA, prin atribuire directă, conform contractului nr. SC2014 - 11579/07.05.2014, pentru o perioada de 5 ani de zile, in baza HCL Timisoara nr. 12/28.01.2014; - serviciul “Activitatea de semnalizare a circulatiei rutiere pe raza municipiului Timisoara”, a fost delegat Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA, prin atribuire directa, conform contractului nr. SC2016 - 12904/26.05.2016, pentru o perioada de 15 ani de zile, in baza HCL Timisoara nr. 162/10.05.2016; - serviciile de curatenie a imobilelor in care isi desfasoara activitatea aparatul de specialitate al Primarului, a Complexului Sportiv Bega, a Salii Olimpia, respectiv a WC-urilor publice din Municipiul Timisoara, au fost delegate Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA, prin atribuire directa, conform contractului nr. SC2016 - 18327/26.07.2016, pentru o perioada de 5 ani de zile, in baza HCL Timisoara nr. 209/27.05.2016.

Drept consecinta, apreciem că Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a întrunit si aceasta conditie impusa de catre legiuitor, intrucat activitatile desfasurate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă depasesc pragul valoric stipulat in mod expres la art. 31, alin. lit. b) din Legea nr. 98/2016.

c) cat priveste conditia prevazuta la lit. c) a art. 31, alin. 1 din Legea nr. 98/2016, invederam ca intreg capitalul social al Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA este detinut de catre Consiliul Local al Municipiului Timisoara, in calitate de actionar unic, acesta avand cota de participare la beneficii si pierderi de 100%. In aceste conditii, este evident ca nu avem de-a face cu vreo participare privata la capitalul social.

In aceeasi ordine de idei, dorim sa subliniem si faptul ca nici Directiva 24/2016/UE (transpusa in legislatia noastra prin intermediul Legii nr. 98/2016) si nici Directiva 25/2016/UE, nu obliga autoritatile/entitatile contractante sa atribuie contracte pentru desfasurarea acelor activitati pe care acestea doresc sa le realizeze la nivel intern. Astfel, in cadrul Recitalului 5 din Directiva 24/2016/UE se precizeaza in mod expres ca ar trebui reamintit ca prezenta directiva nu obliga sub nicio forma statele membre sa contracteze sau sa externalizeze furnizarea de servicii pe care doresc sa le puna la dispozitie ele insele sau sa le organizeze prin alte mijloace decat prin contracte de achizitii publice, in sensul prezentei directive.

Aplicarea normelor privind achizitiile publice nu trebuie sa interfereze cu libertatea autorităților publice de a-și îndeplini atribuțiile de serviciu public atribuite acestora, prin utilizarea resurselor proprii, care includ posibilitatea cooperării cu alte autorități publice sau persoane juridice care le aparțin. Astfel, legislatia europeana sustine ca trebuie garantat faptul ca situatiile de acest gen in care autoritatile publice doresc atribuirea unor contracte catre persoanele juridice pe care le controleaza, cu capital social integral al unitatilor administrativ-teritoriale, infiintate de autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ- teritoriale respective, nu au ca rezultat o denaturare a concurentei de pe piata.

Cod FO53-01, Ver.3 4

Mai mult, considerentul 32 din Directiva 24/2014/UE, statueaza ca, in general, contractele de achizitii publice atribuite persoanelor juridice controlate de autoritatile publice in cauza (regula in house) nu ar trebui sa faca obiectul aplicarii procedurilor prevazute de directiva, in situatia in care autoritatea contractanta exercita un control asupra persoanei juridice asemanator celui pe care il exercita asupra compartimentelor proprii, cu conditia ca persoana juridica controlata sa isi desfasoare peste 80% din activitati in vederea efectuarii sarcinilor care i-au fost atribuite de catre autoritatea contractanta de control sau de catre alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractanta. Totodata, se impune si conditia sa nu existe participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate. Toate acestea au fost transpuse in legislatia noastra nationala prin intermediul prevederilor art. 31, alin. 1 din Legea nr. 98/2016.

De asemenea, redăm prevederile Instrucţiunii ANAP nr. 1/2018 privind modul de interpretare a aplicării prevederilor art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, care la art. 2 alin. (1), precizează: atunci când autoritatea contractantă are nevoie de anumite produse, servicii sau lucrări, aceasta are, de regulă, două opţiuni pentru satisfacerea nevoilor apărute:

a) să le achiziţioneze de pe piaţa liberă prin aplicarea unei proceduri de atribuire sau prin achiziţie directă, în condiţiile legii; sau

b) să le realizeze intern, cu resursele proprii sau ale unei persoane juridice în condiţiile art. 31 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

Menționăm că Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA deţine toate instalatiile tehnice, maşinile si utilajele necesare executării lucrărilor specifice activitatilor de reparaţii şi întreţinere a străzilor, respectiv personal specializat pentru aceste lucrari. Mai mult, baza de producţie a societatii dispune si de depozite pentru stocarea temporară a materiilor prime şi materialelor folosite în procesele de fabricaţie, amplasate într-un flux tehnologic operaţional şi dimensionate la parametrii care să asigure funcţionarea fără fluctuaţii. Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA detine si o statie de asfalt nouă și de ultimă generație, ce a fost pusă recent în funcţiune. Totodata, detine si toate atestatele si agrementele necesare pentru executia lucrarilor de drumuri. Pe lângă baza materială, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA are un număr total de 387 de angajaţi, din care 270 personal direct productiv şi 26 ingineri (din care 13 ingineri de specialitate de Căi ferate, drumuri și poduri și 8 ingineri mecanici), având codul CAEN 4211 (lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor) ca activitate principală. Potrivit legislaţiei în vigoare cu privire la achiziţiile publice, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA este autoritate contractantă, având obligaţia de a respecta procedura prevăzută de legislaţia în vigoare.

Contractul SC2017-10724/02.05.2017 s-a încheiat pe o durată de 4 ani de zile, așa cum rezultă din cap. 5, art. 5.1 din contract, începând cu data semnării, cu posibilitatea de prelungire pe perioade succesive, egale cu 4 ani, prin act adițional, cu aprobarea expresă a Consiliului Local al Municipiului Timișoara.

Dispozițiile aceluiași cap. 5 - Durata contractului, stipulează la pct. 5.3 faptul că părțile au dreptul de a conveni modificarea clauzelor contractului prin act adițional, în situația în care executantul se confruntă cu alte situații decât cele stipulate în contract.

Având în vedere că lucrările ce fac obiectul acestui contract au o valoare mare, raportat la volumul considerabil de lucrări comandate și executate, iar decontarea lucrarilor implică parcurgerea unei proceduri de durată, pentru a se putea asigura capital de lucru și a se respecta întru-totul clauzele contractuale asumate, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a fost nevoită să contracteze o linie de credit.

Ținând seama de dificultățile actuale de asigurare a lichidităților bănești, este necesar ca Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA să obțină majorarea liniei de credit, de această majorare depinzând pe de-o parte, asigurarea capitalului de lucru, care să permită realizarea lucrărilor comandate de către beneficiar cu celeritate, iar, pe de altă parte, dezvoltarea și retehnologizarea societății, care să permită astfel asigurarea celor mai noi tehnologii și materiale pentru lucrările executate.

Cod FO53-01, Ver.3 5

Ori instituția bancară condiționează aprobarea majorării liniei de credit de îndeplinirea mai multor condiții, printre care cerința conform căreia contractul nr. SC2017-10724/2017 să fie prelungit cu încă 4 ani de zile, calculați de la data de 02.05.2021 (dată la care expiră prima perioadă contractuală).

Precizăm că pe parcursul derulării contractului mai sus-menționat, respectiv de la data semnării și până în prezent, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA și-a îndeplinit întocmai și la timp toate lucrările comandate de către beneficiar, iar calitatea acestor lucrări corespunde tuturor cerințelor impuse de normele tehnice în vigoare.

În altă ordine de idei, dorim să subliniem și faptul că lucrările ce fac obiectul acestui contract, pe parcursul anului 2020 se vor intensifica întrucât în anul 2021 Municipiul Timișoara urmează să fie Capitala Europenă a Culturii, iar acest lucru presupune lucrări de mare anvergură.

Față de cele de mai sus, considerăm că este necesară prelungirea contractului nr. SC2017- 10724/2017, pe o perioadă egală cu perioada inițială, respectiv cu 4 (patru) ani de zile, cu începere de la data de 02.05.2021 și până în data de 01.05.2025.

Temeiul legal pentru prelungirea acestui contract este şi art. 1270 din Codul civil care consacră forța obligatorie a contractului, mai exact puterea de lege între părțile contractante a contractului valabil încheiat, precum și faptul că acesta poate fi modificat prin acordul părților ori din cauze autorizate de lege, coroborat cu art. 5.1 din contract - acest din urmă text prevăzând posibilitatea prelungirii contractului pe perioade succesive, egale cu 4 ani, cu aprobarea expresă a Consiliului Local al Municipiului Timișoara.

Având în vedere cele mai sus menţionate, faptul că lucrările necesare pentru întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii sunt absolut necesare a se realiza pentru anul 2021 când Timişoara devine Capitală Europeană a Culturii, propunem modificarea și completarea contractului SC2017-10724/2017, prin act adiţional, astfel:

a) modificarea și completarea art. 11, punctul 11.1, alin. 1 din contract, care va avea următorul conținut: „Executantul are obligața de a executa și finaliza lucrările precum și de a remedia viiciile ascunse, în mod direct, cu atenția și promptitudinea cuvenită, în concordanță cu obligațiile asumate prin contract, inclusiv de a proiecta, în limitele prevăzute de prezentul contract, putând lucra cu subantreprenori însă fără a depăși un procent de maxim 30% din valoarea totală anuală a contractului”.

b) prelungirea duratei contractului, pe o perioadă egală cu perioada inițială, respectiv cu 4 (patru) ani de zile, cu începere de la data de 02.05.2021 și până în data de 01.05.2025.

DIRECTOR GENERAL, ȘEF SERVICIU D.P.P.C.A.A., CULIŢĂ CHIŞ IOAN GANCIOV

ȘEF BIROU D.P.P., ŞEF BIROU G.M.P.E., VASILE OLAR NASTASIA POP

Atasament: Nota_justificativa.pdf

1

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SC2019 - TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII

B-dul C. D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, Tel/Fax +40 256 490635, E-mail: [email protected], Internet: www.primariatm.ro

NOTĂ JUSTIFICATIVĂ privind modificarea și completarea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a

străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, atribuit către SC Drumuri Municipale

Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016, aprobat prin HCLMT nr. 104/31.03.2017

Contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017 a fost atribuit către Societatea Drumuri Municipale Timișoara SA, în baza art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, potrivit căruia prezenta lege nu se aplică contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru atribuite de o autoritate contractantă unei persoane juridice de drept privat sau de drept public în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: a) autoritatea contractantă exercită asupra persoanei juridice în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor departamente sau servicii; b) mai mult de 80% din activităţile persoanei juridice controlate sunt efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează sau de către alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractantă; c) nu există participare privată directă la capitalul persoanei juridice controlate, cu excepţia formelor de participare a capitalului privat care nu oferă controlul sau dreptul de veto, dar a căror existenţă este necesară potrivit dispoziţiilor legale, în conformitate cu Tratatele, şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate.

Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a fost înfiinţată prin HCL Timisoara nr. 199/18.11.1997 privind reorganizarea Regiei Autonome DRUMURI MUNICIPALE, in societate pe acţiuni, având ca acţionar unic pe Consiliul Local al Municipiului Timisoara. Prin aceasta hotărâre s-a aprobat şi statutul societăţii, precum şi capitalul social.

Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA intră în categoria persoanelor juridice vizate de art. 31, alin. 1, lit. a), din Legea nr. 98/2016, din următoarele considerente:

a) în ceea ce priveste condiţia ca autoritatea contractantă să exercite asupra persoanei juridice în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor departamente sau servicii, aceasta a fost pe deplin îndeplinită atâta timp cât acţionarul unic al societăţii este Consiliul Local al Municipiului Timisoara, acesta din urmă - prin membrii sai (consilierii locali) - exercitând toate drepturile şi obligaţiile adunării generale a acţionarilor societăţii. Or, după cum se ştie, adunarea generala a acţionarilor a unei societăţi este organul de deliberare şi decizie al societaţii, care exercita un control şi o influenţă directă şi exclusivă asupra tuturor deciziilor şi strategiilor societăţii, inclusiv în legatură cu serviciul ce va fi furnizat/prestat.

b) cât priveşte condiţia ca mai mult de 80% din activităţile persoanei juridice controlate să fie efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează sau de către alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractantă, precizăm că Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a întrunit şi această condiţie, majoritatea activitatilor desfăşurate intrând în această categorie. In acest context, enumerăm activităţile principale pe care le-a desfăşoarat societatea la data atribuirii contractului, activitati incredintate de către Municipiul Timişoara (în calitate de autoritate contractantă), astfel:

2

- exploatarea tuturor locurilor de parcare cu plata de pe domeniul public şi privat al Municipiului Timisoara, respectiv Sistemul de parcare TimPark, instituit prin Regulamentul de functionare al acestuia, adoptat prin HCL Timisoara nr. 63/26.02.2013, cu modificarile si completarile ulterioare, ce este aplicat in municipiul Timisoara prin Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA, care are calitatea de operator, în baza unui contract de concesiune prin atribuire directă. - serviciile de blocare si/sau ridicare, transport, depozitare si eliberare a vehiculelor oprite/stationate neregulamentar si a vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al Municipiului Timisoara, ce au fost delegate Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA, prin atribuire directă, conform contractului nr. SC2014 - 11579/07.05.2014, pentru o perioada de 5 ani de zile, in baza HCL Timisoara nr. 12/28.01.2014; - serviciul “Activitatea de semnalizare a circulatiei rutiere pe raza municipiului Timisoara”, a fost delegat Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA, prin atribuire directa, conform contractului nr. SC2016 - 12904/26.05.2016, pentru o perioada de 15 ani de zile, in baza HCL Timisoara nr. 162/10.05.2016; - serviciile de curatenie a imobilelor in care isi desfasoara activitatea aparatul de specialitate al Primarului, a Complexului Sportiv Bega, a Salii Olimpia, respectiv a WC-urilor publice din Municipiul Timisoara, au fost delegate Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA, prin atribuire directa, conform contractului nr. SC2016 - 18327/26.07.2016, pentru o perioada de 5 ani de zile, in baza HCL Timisoara nr. 209/27.05.2016.

Drept consecinta, apreciem că Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA a întrunit si aceasta conditie impusa de catre legiuitor, intrucat activitatile desfasurate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă depasesc pragul valoric stipulat in mod expres la art. 31, alin. lit. b) din Legea nr. 98/2016.

c) cat priveste conditia prevazuta la lit. c) a art. 31, alin. 1 din Legea nr. 98/2016, invederam ca intreg capitalul social al Societăţii Drumuri Municipale Timişoara SA este detinut de catre Consiliul Local al Municipiului Timisoara, in calitate de actionar unic, acesta avand cota de participare la beneficii si pierderi de 100%. In aceste conditii, este evident ca nu avem de-a face cu vreo participare privata la capitalul social. In aceeasi ordine de idei, dorim sa subliniem si faptul ca nici Directiva 24/2016/UE (transpusa in legislatia noastra prin intermediul Legii nr. 98/2016) si nici Directiva 25/2016/UE, nu obliga autoritatile/entitatile contractante sa atribuie contracte pentru desfasurarea acelor activitati pe care acestea doresc sa le realizeze la nivel intern. Astfel, in cadrul Recitalului 5 din Directiva 24/2016/UE se precizeaza in mod expres ca ar trebui reamintit ca prezenta directiva nu obliga sub nicio forma statele membre sa contracteze sau sa externalizeze furnizarea de servicii pe care doresc sa le puna la dispozitie ele insele sau sa le organizeze prin alte mijloace decat prin contracte de achizitii publice, in sensul prezentei directive.

Aplicarea normelor privind achizitiile publice nu trebuie sa interfereze cu libertatea autorităților publice de a-și îndeplini atribuțiile de serviciu public atribuite acestora, prin utilizarea resurselor proprii, care includ posibilitatea cooperării cu alte autorități publice sau persoane juridice care le aparțin. Astfel, legislatia europeana sustine ca trebuie garantat faptul ca situatiile de acest gen in care autoritatile publice doresc atribuirea unor contracte catre persoanele juridice pe care le controleaza, cu capital social integral al unitatilor administrativ-teritoriale, infiintate de autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ- teritoriale respective, nu au ca rezultat o denaturare a concurentei de pe piata.

Mai mult, considerentul 32 din Directiva 24/2014/UE, statueaza ca, in general, contractele de achizitii publice atribuite persoanelor juridice controlate de autoritatile publice in cauza (regula in house) nu ar trebui sa faca obiectul aplicarii procedurilor prevazute de directiva, in situatia in care autoritatea contractanta exercita un control asupra persoanei juridice asemanator celui pe care il exercita asupra compartimentelor proprii, cu conditia ca persoana juridica controlata sa isi desfasoare peste 80% din activitati in vederea efectuarii sarcinilor care i-au fost atribuite de catre autoritatea contractanta de control sau de catre alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractanta. Totodata, se impune si conditia sa nu existe participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate. Toate

3

acestea au fost transpuse in legislatia noastra nationala prin intermediul prevederilor art. 31, alin. 1 din Legea nr. 98/2016.

De asemenea, redăm prevederile Instrucţiunii ANAP nr. 1/2018 privind modul de interpretare a aplicării prevederilor art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, care la art. 2 alin. (1), precizează: atunci când autoritatea contractantă are nevoie de anumite produse, servicii sau lucrări, aceasta are, de regulă, două opţiuni pentru satisfacerea nevoilor apărute:

a) să le achiziţioneze de pe piaţa liberă prin aplicarea unei proceduri de atribuire sau prin achiziţie directă, în condiţiile legii; sau

b) să le realizeze intern, cu resursele proprii sau ale unei persoane juridice în condiţiile art. 31 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit art. 14 din Instrucţiunea ANAP nr. 1/2018, autorităţile contractante au obligaţia de a elabora o notă justificativă în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică, prin care se va justifica încadrarea în prevederile legale precizate la art. 31 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA deţine toate instalatiile tehnice, maşinile si utilajele necesare executării lucrărilor specifice activitatilor de reparaţii şi întreţinere a străzilor, respectiv personal specializat pentru aceste lucrari. Mai mult, baza de producţie a societatii dispune si de depozite pentru stocarea temporară a materiilor prime şi materialelor folosite în procesele de fabricaţie, amplasate într-un flux tehnologic operaţional şi dimensionate la parametrii care să asigure funcţionarea fără fluctuaţii. Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA detine si o statie de asfalt nouă și de ultimă generație, ce a fost pusă recent în funcţiune. Totodata, detine si toate atestatele si agrementele necesare pentru executia lucrarilor de drumuri.

În aceste condiții, prin HCLMT nr. 104/31.03.2017 s-a aprobat atribuirea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, către Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016.

Urmare adoptării hotărârii de mai sus, între Municipiul Timișoara - în calitate de beneficiar, și Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA - în calitate de executant, s-a încheiat contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017.

Toate cerințele de mai sus ce au fost avute în vedere la data atriburii contractului, sunt îndeplinite și în prezent.

Precizăm că pe parcursul derulării contractului mai sus-menționat, respectiv de la data semnării și până în prezent, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA și-a îndeplinit întocmai și la timp toate obligațiile contractuale, iar calitatea lucrărilor executate corespunde tuturor cerințelor impuse de normele tehnice în vigoare.

Față de cele de mai sus, apreciem că, contractul nr. SC2017-10724/2017 poate fi prelungit pe o perioadă egală cu perioada inițială, respectiv cu 4 (patru) ani de zile, cu începere de la data de 02.05.2021 și până în data de 01.05.2025.

DIRECTOR GENERAL, ȘEF SERVICIU D.P.P.C.A.A., CULIŢĂ CHIŞ IOAN GANCIOV

ȘEF BIROU D.P.P., ŞEF BIROU G.M.P.E., VASILE OLAR NASTASIA POP

Atasament: Expunere_motive.pdf

Cod FO53-03, Ver.1

EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE privind modificarea și completarea contractului pentru activitatea de reparaţii şi întreţinere a

străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, atribuit către SC Drumuri Municipale

Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016, aprobat prin HCLMT nr. 104/31.03.2017

1. Descrierea situatiei actuale Prin HCLMT nr. 104/31.03.2017 s-a aprobat atribuirea contractului pentru activitatea de

reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timișoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, către Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA, în temeiul art. 31 din Legea nr. 98/2016.

Cota de profit si cheltuielile indirecte au fost aprobate prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 142/24.04.2017. 2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate

În plenul Consiliului Local al Municipiului Timişoara din data de 24.04.2017 s-a pus în discuţie de către consilierii locali ca maxim 30% din valoarea lucrărilor să poată fi externalizate, iar acest lucru să se insereze în contract.

Prin adresa cu nr. 7044/08.11.2019, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA solicită modificarea contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017, în sensul aprobării posibilităţii de a subcontracta o parte din lucrările încredinţate, care au caracter special şi temporar, către societăţi specializate în astfel de lucrări. De asemenea, prin adresa nr. 6765/18.11.2019, Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA solicită prelungirea contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017, pentru o perioadă de 4 ani, cu incepere de la data de 02.05.2021 până în data de 01.05.2025.

Consiliul Concurenţei într-un punct de vedere emis cu privire la prevederile art. 31 din Legea nr. 98/2016, precizează că în situaţia subcontractării unei părţi din contractul atribuit direct, decizia de subcontractare aparţine autorităţii contractante, iar intreprinderea afliată trebuie să executea ea însăţi cea mai mare parte a obiectului contractului de achiziţie publică.

Având în vedere că în contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017 nu s-a prevăzut posibilitatea ca Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA să poată subcontracta o parte din lucrările atribuite şi nici nu s-a modificat contractul în sensul celor discutate în plenul din data de 24.04.2017, se impune modificarea contractului în sensul acordării executantului posibilitatea de a subcontracta maxim 30% din valoarea lucrărilor. 3. Alte informatii - Nu este cazul. 4. Concluzii

Pentru întreţinerea străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timișoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, lucrări absolut necesare a se realiza pentru anul 2021 când Timişoara devine Capitală Europeană a Culturii, considerăm necesară și oportună aprobarea proiectului de hotărâre privind modificarea și completarea contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017 în sensul acordării posibilității de a subcontracta parte din lucrări și prelungirea acestuia.

PRIMAR, DIRECTOR D.G.D.P.P.R.U.,

NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ

ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR

Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro

Atasament: Act_aditional.pdf

ACT ADITIONAL NR. __ din data de __________ la Contractul nr. SC2017-10724/02.05.2017

Părțile: - MUNICIPIULUI TIMIȘOARA, prin Primar, cu sediul în Municipiul Timișoara, B-dul C.D.

Loga, nr. 1, jud. Timiș, tel. 0256-408367, fax 0256-204177, cod fiscal 14756536, reprezentat prin Nicolae Robu - Primar și Steliana Stanciu - director economic, în calitate de Beneficiar, și

- Societatea DRUMURI MUNICIPALE TIMIȘOARA S.A., cu sediul în Municipiul Timișoara, str. Eternității, nr. 45, jud. Timiș, tel. 0256-215005, fax 0256-215007, e-mail [email protected], număr de ordine în registrul comerțului J35/3475/1994, CIF RO3286536, reprezentată prin Valentin Martânov - director general, în calitate de Executant,

au convenit, în conformitate cu Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. ______/_______________, modificarea și completarea clauzelor contractului nr. SC2017- 10724/02.05.2017 având ca obiect executarea și finalizarea lucrărilor de „reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timişoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii”, după cum urmează: Art.1. Se modifică și se completează art. 11, punctul 11.1, alin. 1 din contract, care va avea următorul conținut: „Executantul are obligața de a executa și finaliza lucrările precum și de a remedia viiciile ascunse, în mod direct, cu atenția și promptitudinea cuvenită, în concordanță cu obligațiile asumate prin contract, inclusiv de a proiecta, în limitele prevăzute de prezentul contract, putând lucra cu subantreprenori însă fără a depăși un procent de maxim 30% din valoarea totală anuală a contractului”. Art.2. Se prelungește durata contractului prevăzută la art. 5, punctul 5.1 din contract, pe o perioadă egală cu perioada inițială, respectiv cu 4 (patru) ani de zile, cu începere de la data de 02.05.2021 și până în data de 01.05.2025. Art.3. Celelalte prevederi ale contractului nr. SC2017-10724/02.05.2017, rămân nemodificate. Prezentul act adițional s-a încheiat și semnat astăzi ________________, în 3 (trei) exemplare, din care 2 (două) pentru beneficiar și unul pentru executant. BENEFICIAR, EXECUTANT, MUNICIPIUL TIMIȘOARA Societatea DRUMURI MUNICIPALE TIMIȘOARA S.A. Timișoara

PRIMAR, DIRECTOR GENERAL, NICOLAE ROBU VALENTIN MARTÂNOV DIRECȚIA ECONOMICĂ, DIRECTOR ECONOMIC, SLAVIŢA DUBLEŞ MARCELA FERICEL AVOCAT, DIRECȚIA D.G.D.P.P.R.U., FLORIN BAIAS DIRECTOR - CULIȚĂ CHIȘ SERVICIUL JURIDIC, Pt. ȘEF SERVICIU - CRISTINA BOZAN