keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 54/01.03.2011 privind măsuri de protecţia mediului (colmatări de canalizări şi răspândire de pulberi în atmosferă)

01.03.2011

Hotararea Consiliului Local 54/01.03.2011
privind măsuri de protecţia mediului (colmatări de canalizări şi răspândire de pulberi în atmosferă)


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere propunerea domnilor consilieri municipali Stoia Traian, Ţoancă Radu şi Horablaga Nicolae cu nr. SC 2011 - 2613/08.02.2011;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 - privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, modificată;
În conformitate cu prevederile art.36 alin. (2) lit.c) din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art.45 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se interzice folosirea în cadrul operaţiunilor de deszăpezire a amestecurilor ce conţin impurităţi (nisip, urme de sol, etc.). Se vor utiliza doar soluţii antiderapante (pe bază de Ca, Na, etc.), care nu afectează mediul înconjurător.

Art. 2: Se va elimina stratul de sol şi resturi vegetale pe porţiunea cuprinsă între carosabil şi trotuar. După aceea, suprafaţa respectivă va fi amenajată astfel: pe o adâncime de 50 cm de la bordură spre trotuar se va amenaja o bandă cu pietriş ornamental, iar suprafaţa rămasă va fi amenajată folosind gazon de fixare şi specii arboricole şi subarboricole.

Art. 3: Firmele care lucrează sub contract cu Primăria la reparaţii, extinderi sau construcţii de drumuri, vor executa şi lucrările de la art. 2, în baza încheierii unor acte adiţionale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.

Art. 4: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia de Mediu şi Direcţia Tehnică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.

Art. 5: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Tehnice;
- Instituţiei Arhitectului Şef;
- Direcţiei Patrimoniu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Comunicare
- Direcţiei de Mediu;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Compartimentului Control Intern;
- Mass - media locale.


Presedinte de sedinta
CONSTANTIN SANDU
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Expunere_de_motive_-_masuri_protectie_mediu.pdf

MOTIVAŢIE Având in vedere nivelul extreme de ridicat de pulberi aflate în aer în zona metropolitană Timişoara ( de aproximativ 10 ori mai mare decât nivelul admis) Consiliul Local al Municipiului Timișoara consideră că administrația trebuieşte să acționeze asupra cauzelor ce generează această situație şi nu asupra efectelor ca până acum. Doua din principalele surse de pulberi din atmosfera Timişoarei sunt : a. Pulberi provenite in urma operațiunilor de dezăpezire cu amestecuri de soluţie salină cu nisip si pământ. După dispariția zăpezii pe drumuri rămân straturi considerabile de resturi solide provenite din soluția de dezăpezire care după uscare, dacă nu au colmatat canalizarile, se dispersează in atmosferă datorită vântului si traficului auto ; b. În proporție de 90 % in Timişoara ( şi nu numai) bordurile care delimiteaza zona de protecție a drumurilor se afla cu 10 — 20 cm mai jos decât nivelul zonei înierbate, astfel din cauza ploilor solul se scurge pe şosea si colmatează canalizarile sau se dispersează in atmosferă ; Propunerile administraţiei pentru rezolvarea problemelor se refera la efecte : a. Achizitionarea a cinci aspiratoare mari de praf ( 70.000 Euro/buc) in total 350.000 Euro; b. Achizitionarea a cinci maşini de spalat drumurile ( 50.000 Euro/buc) ; c. Spălările efectuate de Retim in Timişoara in perioada 01.04.2010 — 30.09.2010 au costat Municipalitatea 1.710.100 Ron. Pentru a evitat in perspecfivă aceste aspecte neplăcute initiatorii Stoia Traian Constantin, Horablaga Marinel si Țoancă Radu propun un proiect de HCL care în opinia noastra vor rezolva în mare masură problema colmatării canalizărilor si a dispersării în atmosferă a prafului.

Atasament: Referat.pdf

ROMÂNIA APROBAT, JUDEŢUL TIMIŞ ) PRIMA) MUNICIPIUL TIMIȘOARA dr. ing. G DIRECȚIA DE MEDIU SC2011-2611,2612,2613/77, & REFERAT Referitor la: adresa nr. SC2011-2611,2612,2613/ 02.02.2011 prin care domnii consilieri Stoia Traian, Țoancă Radu, Horablaga Nicolae, Moşiu Simon prin care s-a transmis întocmirea proiectului de hotărâre privind „măsuri de protecția mediului (colmatări de canalizări şi răspândire de pulberi în atmosferă)”. Conform art. 1 din proiectul de hotărâre „Se interzice folosirea în cadrul operaţiunilor de deszăpezire a amestecurilor ce conţin nisip și urme de sol. Se vor utiliza doar soluţii saline evitându-se astfel colmatarea canalizărilor şi dispersia prafului în atmosferă”. Menţionăm că: - în Caietele de Sarcini pentru delegarea gestiunii activității de deszăpezire-curățarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menținerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ pentru cele 6 sectoare din municipiul Timişoara, la art.12 sunt prevăzute materialele antiderapante ce se utilizează pentru combaterea poleiului şi a pheții, respectiv: soluţie de clorură de calciu de concentrație 30%; soluţie de clorură de sodiu; split (piatră dură spartă) cu granulaţie cuprinsă între 5-7 mm; clorură de sodiu în amestec cu şplit; clorură de sodiu. - prevederi similare cu cele enunțate la art.1 din proiectul de hotărâre se regăsesc în art.68 alin4 din HCL.nr453/18.122007 privind aprobarea Regulamentului Serviciului de Salubrizare al Municipiului Timişoara şi a indicatorilor de performanță ai Serviciului de Salubrizare, respectiv:”clorura de sodiu se va putea utiliza în celelalte zone ale municipiului Timişoara, altele decât cele amintite la alin.3, fără ca aceasta să fie amestecată cu inhibatori de coroziune sau nisip ori alte materiale care prin acţiunea de împrăştiere pot produce deteriorări prin acțiunea abrazivă sau prin lovire şi/sau înfundarea canalizării stradale”, Precizăm faptul că în H.C.L.nr.371/30.10.2007 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor pe teritoriul Municipiului Timişoara cu modificările şi completările ulterioare, la art.] alin.] lit.o) şi art.2 alin.1 lit]) se prevede că instituțiile publice, agenții economici, celelate persoane juridice, cetățenii şi asociațiile de proprietari/locatari au obligația „să presare nisip, rumeguş sau alte materiale antiderapante pe trotuare, în fața imobilelor în caz de polei”, litere care din croare au rămas nemodificate prin H.C.L..nr.206/26.05.2009, în sensul de a nu se utiliza nisip şi rumeguș pentru combaterea poleiului. Astfel, vom iniția un proiect de hotărâre pentru modificarea celor două litere din H.C.Lanr.371/2007 mai sus menționate. Propunem ca la art.l conținutul acestuia să fie„Se înferzice folosirea în cadrul operațiunilor de deszăpezire, a amestecurilor ce conţin impurități (nisip, urme de sol, etc). Se vor utiliza doar soluții antiderapante(pe bază de Ca, Na, ele.) care nu afeciează mediul înconjurător, în funcție de amenajările peisagistice şi mobilierul urban din zonă, evitându-se astfel colmatarea canalizărilor şi dispersia prafului în atmosferă”: Conform art. 2 din proiectul de hotărâre „Se va elimina stratul de sol și resturi vegetale ( pe 50-70 cm lăţime) de la bordura de protecție a drumurilor, pe o adâncime de 15-20 em.

După tasarea zonei în cauză, solul înlărurat va fi înlocuit cu pierriş ornamental. Astfel se va eviia scurgerea, datorită apei pluviale a solului pe şasea și de aici în canalizări sau sub forma de pulberi în atmosferă. ” Propunem ca art.2 să aibă următorul conţinut: „Se va elimina stratul de sol şi resturle vegetale pe porțiunea cuprinsă între carosabil şi trotuar. După aceea suprafața respectivă va fi amenajată cu gazon, plante anuale, bienale şi perene sau pietriș ornamental — după caz. Astfel se va evita scurgerea, datorită apei pluviale a solului pe şosea şi de aici în canalizări sau sub forma de pulberi în atmosferă.” Menţionăm de asemenea că amenajarea zonelor adiacente carosabilului numai cu pietriș nu este oportună pentru mai multe motive: - prin eliminarea solului pe o adâncime de 30 cr se elimină stratul fertil; - prin tasarea zonei scade gradul de drenare a solului; - în caz de insolație puternică pietrişul se încălzeşte foarte tare; - costurile pentru amenajarea unui metru pătrat cu criblură sunt mari, ajungând până la valori de 34,00 lei. Folosirea pietrişului ornamental s-a realizat pe Bulevardul Revoluției, în fața magazinului Bega, această operațiune fiind oportună doar în anumite condiții (lipsa traficului pietonal, interzicerea parcărilor auto) în spaţii bine conturate prin borduri, pentru evitarea împrăştierii pietrișului ornamental. Vă mulțumim pentru înțelegere și colaborare, VICEPRIMAR DIRECTOR DIRECȚ a ŞEF SERV. AVIZE MEDIU URBAN | VASILE CINPA ADRIAN FRE ȘEMEREDI FRA | NAN ŞEF SERVICIU SPAȚII VERZI, A DIANA MIHAELA NICA N Mi u 1