keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 526/16.12.2008 pentru aprobarea Strategiei şi a planului de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii la nivelul Municipiului Timişoara, în perioada 2009-2010

16.12.2008

Hotararea Consiliului Local 526/16.12.2008
pentru aprobarea Strategiei şi a planului de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii la nivelul Municipiului Timişoara, în perioada 2009-2010


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. SC 08-26718/24.11.2008 al Primarului Municipiului Timisoara, domnul GHEORGHE CIUHANDU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite si taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere decizia Comisiei nr. 2006/928/CE din 13 decembrie 2006;
Avănd în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1346/2007 privind aprobarea Planului de acţiune pentru îndeplinirea condiţionalităţilor din cadrul mecanismului de cooperare şi verificare a progresului realizat de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei;
În temeiul art. 36 alin.1 şi alin 2 lit. b. din Legea nr.215/2001 - privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În baza art 45 din Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată.


HOTARASTE

Art.1: Se aprobă Strategia şi planul de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii la nivelul Municipiului Timişoara, în perioada 2009-2010, conform Anexei 1 şi Anexei 2, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art.2:Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredintează Primarul Municipiului Timişoara şi Secretarul unităţii administrative teritoriale.

Art.3: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului Judetului Timis;
- Primarului Municipiului Timisoara;
- Directiei Economice;
- Directieiei Edilitare;
- Directiei Urbanism;
- Directiei Patrimoniu;
- Directiei de Mediu;
- Directiei Drumuri si Transporturi;
- DirectieiComunicare;
- Directiei Dezvoltare;
- Serviciului Juridic;
- Serviciului Audit Public Intern;
- Direcţiei Politia Comunitară;
- Politia Municipiului Timisoara;
- Inspectoratul de Jandarmi Timis;
- Mass - media locale.



Presedinte de sedinta
PETRU EHEGARTNER
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Referat.pdf

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA DE COMUNICARE Biroul Relaţii Publice,Învăţământ,Cultură,Sport SC…………………

APROBAT PRIMAR, GHEORGHE CIUHANDU

Bd. C.D. Loga nr. 1, Timişoara, tel/fax: +40 256 -204886, e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro

R E F E R A T

Privind aprobarea Strategiei şi a planului de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii

la nivelul Municipiului Timişoara în perioada 2009-2010

Centrul de Resurse Juridice şi Asociaţia Pro Democraţia derulează un proiect prin care solicită

consiliilor locale din întreaga ţară aprobarea pentru susţinerea strategiei de promovare a integrităţii la

nivel local.

Corupţia afecteză negativ consolidarea democratică şi statul de drept. Indicele de percepţie a

corupţiei din 2007, calculat de Transparency International, are valoarea de 3,7 pentru România ceea ce

se traduce printr-un nivel ridicat de corupţie. La nivel central, acuzaţiile de corupţie s-au înmulţit în

ultima perioadă, iar voinţa politică de a controla corupţia pare în stagnare. Eforturile depuse până acum

nu au fost suficiente pentru a controla definitiv corupţia la nivel local. În multe judeţe se menţin

problemele de integritate pentru că cetăţenii sunt mai puţin implicaţi, media este divizată şi, în multe

locuri, controlată.

Începând cu anul 2004, Centrul de Resurse Juridice monitorizează problemele de integritate şi

de corupţie de la nivelul administraţiei publice locale. Această iniţiativă vine în continuarea unei serii

de proiecte dezvoltate de Centrul de Resurse Juridice în parteneriat cu Asociaţia Pro Democraţia

(APD), Transparency International Romania (TI) şi Institutul pentru Politici Publice (IPP):

- În cadrul proiectului „Conflictele de interese şi integritatea publică“, finanţat de Fondul

Naţional pentru Democraţie (National Endowment for Democracy) şi premiat cu Marele Premiu la

Gala Societăţii Civile 2006, Centrul de Resurse Juridice a dezvoltat o metodologiei de monitorizare a

respectării legislaţiei anticorupţie de către administraţia publică locală pe trei dimensiuni:

incompatibilităţi, conflicte de interese şi declaraţii de avere. Această metodologie a fost implementată

de organizaţii neguvernamantale locale în 10 judeţe din România.

- De asemenea, Centrul de Resurse Juridice a dezvoltat un proiect de combatere a corupţiei la

nivel local prin întărirea parteneriatului dintre jurnaliştii de investigaţie şi organizaţiile

neguvernamentale locale (finanţat de Ambasada Olandei). În cadrul acestui proiect a fost înfiinţată

coaliţia „Împreună împotriva corupţiei“.

i SĂ

- Centrul de Resurse Juridice, împreună cu Institutul pentru Politici Publice, a dezvoltat

procedurile aflate la dispoziţia organizaţiilor neguvernamentale locale privind monitorizarea

integrităţii administraţiei publice locale şi sesizarea cazurilor de încălcare a legii (proiect finanţat prin

Programul Phare 2003).

- În parteneriat cu Asociaţia Pro Democraţia şi Transparency International Romania, Centrul de

Resurse Juridice a derulat un proiect ce a vizat creşterea capacităţii de monitorizare anticorupţie a

organizaţiilor neguvernamentale locale (finanţat prin Programul Phare 2004).

Toate aceste proiecte au permis consolidarea unei expertize anticorupţie la nivel local pe

dimensiunea de monitorizare, raportare a rezultatelor monitorizării şi sesizare a cazurilor de încălcare a

legii. Această metodologie a fost diseminată şi conducătorilor autorităţilor publice locale, precum şi

funcţionarilor publici. Deşi rapoartele Centrului de Resurse Juridice au avut un impact asupra modului

în care funcţionează administraţia locală, eforturile pentru creşterea integrităţii trebuie continuate.

Multe dintre propunerile făcute de Centrul pentru Resurse Juridice şi Asociaţia Pro Democraţia

au fost deja implementate la nivelul Municipiului Timişoara. Cu toate acestea, le-am lăsat pe toate în

Planul de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii la nivelul Municipiului Timişoara în

perioada 2009-2010, întrucât toate aceste acţiuni trebuie continuate şi în viitor.

Având în vedere aceste considerente, propunem aprobarea acestui proiect de hotărâre de către

comisiile de specialitate ale consiliului local.

Violeta Mihalache

Director comunicare

Alina Pintilie Mirela Lasuschevici

Şef Birou Avizat Juridic

Atasament: Anexa_2.pdf

Anexa 2 la HCL nr………………….

Plan de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii la nivelul Municipiului Timişoara în perioada 2009-2010 Nr. crt.

Obiectiv Acţiuni Termene de realizare

Resurse Responsa bili

Indicatori de evaluare

1. Respectarea legislaţiei privind declaraţiile de avere şi de interese, în spiritual şi litera sa

1.1.Publicarea tuturor declaraţiilor de avere pe pagina de internet a Primăriei Municipiului Timişoara

1.2. Urmărirea completării corecte a declaraţiilor de avere şi interese

Anual, luna mai Proprii Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007

Declaraţiile de avere se regăsesc pe pagina de internet

2. Asigurarea accesului liber la informaţiile de interes public

2.1. Publicarea rapoartelor privind implementarea Legilor nr. 544/2001 şi 52/2003 pe pagina de internet a Primăriei 2.2. Publicarea listei câştigătorilor de proiecte în baza Legii 350/2005 pe pagina de internet a Primăriei 2.3. Publicarea rapoartelor de activitate ale primarului, viceprimarilor şi consilierilor locali pe pagina de internet a Primăriei 2.4. Publicarea minutelor dezbaterilor publice şi a propunerilor primite în cadrul

2.1 Anual, luna mai 2.2. Anual, luna ianuarie 2.3. Anual, luna martie 2.4. Înaintea fiecărei şedinţe de Consiliu

Proprii Direcţia Comunicare

Informaţiile sunt publicate

proceselor specificate de Legea nr. 52/2003 pe pagina de internet a Primăriei 2.5. Publicarea listei cu autorizaţiile de construcţie emise pe pagina de internet a Primăriei

local 2.5. Pe măsura eliberării autorizaţiilor

2.5. Direcţia Urbanism

3. Asigurarea transparenţei, a competiţiei, corectitudinii şi justificării oportunităţii pentru cheltuielile făcute din banii publici

3.1. Publicarea anunţurilor de intenţie, a cererilor de oferte şi a anunţurilor de atribuire pe pagina de internet a Primăriei 3.2. Publicarea listei cu contractele de achiziţii publice pe pagina de internet a Primăriei 3.3. Publicarea rapoartelor trimestriale privind achiziţiile publice pe pagina de internet a Primăriei 3.4. Publicarea proiectului de buget, a bugetului în integralitatea sa (după adoptare) şi a Planului Anual al Achiziţiilor Publice pe pagina de internet a Primăriei

3.1. De câte ori este necesar 3.2. După încheierea fiecărui contract 3.3. Trimestrial, începând din aprilie 2009 3.4. Anual

Proprii Direcţia Patrimoniu 3.4. Direcţia Economică

Informaţiile sunt publicate

4. Gestionarea cu maximă seriozitate şi interes a tuturor semnalelor privind încălcări ale legii la nivelul instituţiei primarului, a consiliului local sau instituţiilor

4.1. Organizarea unei sesiuni de informare a membrilor comisiei de disciplină şi a funcţionarilor cu privire la prevederile Legii nr. 571/2004

4.1. Iunie 2009

Proprii

4.1. Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007 şi

4.1. Raportul sesiunii de informare

subordonate 4.2.Afişarea în cadrul Primăriei a unui document cuprinzând modalităţile de protecţie a celor care semnalează încălcări ale legii şi instituţiile la care aceştia se pot adresa cu sesizări scrise 4.3. Realizarea unui manual de sesizare pentru cetăţeni

4.2.Martie 2009 4.3. Ianuarie 2010

4.3. Proprii sau finanţare PO DCA

cea desemnată în baza art. 21 din Legea nr. 7/2004 4.2. Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007 4.3. Direcţia Dezvoltare

4.2. Procesul verbal de afişare 4.3. Manual distribuit cetăţenilor

5. Menţinerea unui dialog activ cu partenerii din societatea civilă

5.1. Realizarea unui raport anual public privind integritatea în cadrul instituţiei 5.2. Publicarea pe pagina de internet a Primăriei a tuturor proceselor verbale ale consiliului local, care includ modul în care a

5.1. Luna ferbuarie a fiecărui an (începând din 2010, pentru anul 2009) 5.2. După fiecare şedinţă de Consiliu Local

Proprii 5.1. Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007 5.2. Biroul aparatului Consiliului Local

Informaţiile sunt publicate pe pagina de internet a Primăriei

votat fiecare consilier local la proiectele de hotărâre 5.3. Publicarea tuturor proiectelor de hotărâre şi anexelor acestora, în sensul Legii nr. 52/2003 pe pagina de internet a Primăriei 5.4. Publicarea tuturor hotărârilor (inclusiv a anexelor) adoptate de Consiliul Local pe pagina de internet a Primăriei

5.3. După elaborarea fiecărui proiect 5.4. După fiecare şedinţă de consiliu local

5.3. Biroul aparatului Consiliului Local 5.4. Biroul aparatului Consiliului Local

6. Realizarea unui cadru de identificare, prevenire şi descurajare a manifestării conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor

6.1. Realizarea unei proceduri de anunţare a uni eventual conflict de interese pentru funcţionarii publici 6.2. Desemnarea persoanelor conform Legii nr. 7/2004 şi Legii nr. 144/2007 şi includerea în fişele de post ale acestora a următoarelor atribuţii: Persoana desemnată cu implementarea Legii nr. 144/2007 propune în scris conducătorului instituţiei publice sesizarea ANI atunci când constată că

6.1. Iunie 2009 6.2. Iunie 2009

Proprii 6.1. Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007 Primarul Consiliul Local 6.2. Serviciul Resurse Umane Primarul

6.1. Introducerea procedurii de anunţare a conflictelor de interese în regulamentul de organizare şi funcţionare 6.2. Se completează fişele de post

reglementările legale au fost încălcate, face verificări anuale la Registrul Comerţului, asigură asistenţă în completarea declaraţiilor de avere şi de interese propune persoanelor care au obligaţia declarării averii să completeze declaraţii rectificative atunci când constată probleme de completare 6.3. Implementarea unei declaraţii privind interesele rudelor pentru operaţionalizarea art. 72 din Legea nr. 161/2003

6.3. Septembrie 2010

6.3. Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007

6.3. Declaraţiile completate

7. Simplificarea procedurilor administrative şi creşterea calităţii serviciilor pe care le oferim

7.1. Actualizarea Conceptului strategic de dezvoltare economică şi socială a zonei Timişoara 7.2. Participarea în proiecte de simplificare finanţate prin PO DCA 7.3. Realizarea unui plan anual de simplificare 7.4. Realizarea unei cercetări

7.1. Martie 2010 7.2. Martie 2010 7.3. Decembrie 2010 7.4. Decembrie

7.1.Proprii 7.2. Finanţare PO DCA 7.3. Finanţare PO DCA 7.4.

7.1. Primarul Direcţia Dezvoltare 7.2. Direcţia Dezvoltare 7.3. Direcţia Dezvoltare 7.4. Direcţia

7.1. Hotărâre adoptată de Consiliul Local 7.2.Număr de proeicte în curs de implementare 7.3. Plan de simplificare publicat 7.4. Raport de

sociologice privind calitatea şi eficacitatea serviciilor publice municipale

2009 Finanţare PO DCA

Dezvoltare cercetare

8. Informarea şi instruirea permanentă a personalului propriu în vederea respectării standardelor de integritate şi etică profesională

8.1. Realizarea unor planuri de instruire pentru funcţionarii publici şi consilierii locali în domeniul eticii ţi integrităţii 8.2. Realizarea a două cursuri de formare pentru angajaţii proprii în domeniul eticii şi integrităţii 8.3. Participarea persoanei desemnate în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007 la un curs de formare de formatori

8.1. Iunie 2009 8.2. August 2009 8.3. August 2009

Proprii 8.1. Serviciul de Resurse Umane Primarul 8.2. Persoana desemnată în baza art. 9 din Legea nr. 144/2007 şi cea desemnată în baza art. 21 din Legea nr. 7/2004 Primarul 8.3. Serviciul de Resurse Umane

8.1. Planuri de formare realizate 8.2. Rapoarte ale sesiunilor de formare 8.3. Diploma de participare

Violeta Mihalache

Director comunicare

Atasament: Anexa_1.pdf

Anexa 1 la HCL nr………………….

Strategia şi planul de acţiune privind menţinerea şi creşterea integrităţii la nivelul Municipiului Timişoara în perioada 2009-2010

1. Introducere Integritatea este o componentă esenţială a bunei guvernări şi a unui management public eficient pentru că susţine dezvoltarea locală prin alocare eficientă a resurselor, consolidează încrederea cetăţenilor în administraţia locală şi previne dezinteresul funcţionarilor publici şi al aleşilor locali. Scopul acestei strategii este creşterea integrităţii la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale în municipiul Timişoara. La elaborarea acestei strategii s-a ţinut cont de raportul Comisiei Europene din 27 iunie 2007 care identifică combaterea corupţiei în administraţia publică locală drept un domeniu prioritar. Din perspectiva observaţiilor Comisiei, Guvernul României, prin Hotărârea nr. 1346/2007, a adoptat o serie de măsuri anticorupţie la nivelul administraţiei publice locale. Astfel: „În scopul monitorizării respectării normelor de conduită şi a standardelor etice în administraţia publică, s-a impus continuarea procesului de conştientizare a funcţionarilor publici în privinţa normelor de conduită etică“. Prin HG 1346/2007 s-a accentuat nevoia de simplificare a procedurilor administrative, procedurile complicate fiind de natură să încurajeze mica corupţie: „În vederea transparentizării administraţiei publice la nivel local, se are în vedere realizarea unui program-pilot pentru municipalităţi, în scopul analizării procedurilor curente de lucru, eliminării etapelor care nu sunt necesare şi al propunerii unor metode de lucru alternative pentru municipalităţi, inclusiv soluţii informatice, acolo unde este cazul.“ Strategia naţionala privind prevenirea şi combaterea corupţiei în sectoarele vulnerabile şi administraţia publică locală (2008-2010) identifică o serie de factori de risc şi probleme specifice administraţiei locale. Aceste probleme privesc: - timpii foarte mari de răspuns la solicitările cetăţenilor (dosare referitoare la restitutirea unor imobile preluate abuziv) - condiţionarea unor servicii de oferirea de avantaje; - tratament discriminatoriu faţă de cetăţeni; - lipsa de fermitate şi consecvenţă în aplicarea legislaţiei în vigoare; - deficienţele în interpretarea şi aplicarea legislaţiei existente în domeniile cu risc de corupţie (ex. achiziţiile publice). În acest cadru normativ şi strategic, Consiliul local alege să îşi asume un rol activ în creşterea integrităţii şi să vină în sprijinul efortului comun de atingere a unor standarde europene de integritate. Această strategie şi planul de acţiune aferent reprezintă angajamentul nostru pentru o administraţie publică locală curată şi competentă, acţionând în sprijinul cetăţenilor şi al comunităţii. 2. Analiza situaţiei actuale În urma dezbaterilor publice, a rapoartelor de monitorizare a integrităţii administraţiei publice locale şi a rezultatelor obţinute în urma derulării unor proiecte de către societatea

civilă / organizaţii neguvernamentale (CRJ, APD), au fost identificate următoarele riscuri, a caror minimizare ar trebui permanent urmarita, de catre conducerea oricarei institutii publice:

• respectarea selectiva a legislatiei privind declaratiile de avere si declaratiile de interese;

• respectarea selectiva a legislatiei privind conflictul de interese si incompatibilitatile;

• respectarea selectiva a legislatiei privind transparenta decizionala in administratia publica;

• aplicarea la limita a prevederilor legislatiei ce reglementeaza achizitiile publice; • slaba cunoastere in randul personalului angajat a informatiilor privind evitarea,

recunoasterea si raportarea abuzurilor si a faptelor de coruptie la locul de munca. 3. Priorităţi a. Prevenirea conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor; b. Creşterea transparenţei achiziţiilor publice; c. Implicarea cetăţenilor şi a societăţii civile în procesul de luare a deciziilor; d. Simplificarea administrativă. 4. Principii generale Prezenta strategie se bazează pe principii generale, esenţiale pentru o administraţie publică modernă, aşa cum ne dorim la nivelul Municipiului Timisoara. • Principiul supremaţiei legii şi al respectării drepturilor omului. • Principiul bunei guvernări, conform căruia acţiunile autorităţilor publice locale trebuie să aibă în vedere nevoile comunităţii şi ale cetăţenilor săi. Serviciile publice şi acţiunile autorităţilor publice locale trebuie să întrunească standarde înalte de calitate, eficacitate, eficienţă, rentabilitate, echitate şi character cuprinzător, nondiscriminare, celeritate, răspundere şi orientare spre consens. • Principiul evaluării, conform căruia serviciile şi acţiunile autorităţilor publice locale sunt supuse permanent evaluării interne, sub aspectul îndeplinirii rezultatelor şi obiectivelor stabilite iniţial, şi evaluării externe, sub aspectul percepţiei cetăţenilor. • Principiul simplificării procedurilor administrative, care presupune reducerea sarcinilor şi costurilor pe care trebuie să le suporte cetăţenii şi firmele pentru a beneficia de servicii publice de calitate. • Principiul profesionalismului, potrivit căruia consilierii locali, aleşii locali şi funcţionarii publici au obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficacitate, eficienţă şi corectitudine. • Principiul transparenţei şi al participării cetăţenilor şi societăţii civile la procesul de luare a deciziilor. Consultarea tuturor actorilor interesaţi în faza de concepţie, elaborare şi implementare a strategiilor, acţiunilor şi a actelor normative locale, şi accesul liber la informaţiile de interes public sunt elementele de baza ale unei administraţii moderne. • Principiul cooperprii autorităţilor publice locale cu alte autorităţi publice şi cu societatea civilă pentru creşterea gradului de integritate locală.

• Principiul prevenirii, conform căruia vulnerabilităţile, comportamentele lipsite de integritate şi faptele de corupţie trebuie împiedicate înainte de a avea loc. • Principiul combaterii corupţiei, conform căruia toate comportamentele lipsite de integritate, toate sesizările cetăţenilor şi toate sesizările personalului propriu vor fi atent cercetate de comisia de disciplină. Toate comportamentele ilegale identificate vor fi sesizate instituţiilor competente atunci când verificarea acestora depăşeşte sfera de acţiune a comisiei de disciplină. 5. Obiective Prin această strategie ne propunem îndeplinirea următoarelor obiective: - respectarea legislaţiei privind declaraţiile de avere şi de interese, în spiritul şi litera sa; - asigurarea accesului liber la informaţiile de interes public (neîngrădirea accesului la informaţiile publice prin taxe descurajatoare, amânări sine-die sau argumente nerelevante); - asigurarea transparenţei, a competiţiei, corectitudinii şi justificării oportunităţii pentru fiecare cheltuială efectuată din bani publici; - gestionarea cu maximă seriozitate şi interes a tuturor semnalelor privind încălcări ale legii la nivelul instituţiei primarului, a consiliului local sau instituţiilor subordonate; - menţinerea unui dialog activ cu partenerii din societatea civilă; - realizarea unui cadru de identificare, prevenire şi descurajare a manifestării conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor; - simplificarea procedurilor administrative şi creşterea calităţii serviciilor pe care le oferim; - informarea şi instruirea permanentă a personalului propriu în vederea respectării standardelor de integritate şi etica profesională.

Violeta Mihalache

Director comunicare