Cod FO53-01, Ver.1
ROMÂNIA Aprobat JUDEŢUL TIMIŞ Primar, MUNICIPIUL TIMIŞOARA Nicolae Robu DIRECŢIA TEHNICĂ SERVICIUL TRANSPORT ŞI SIGURANŢA CIRCULAŢIEI BIROUL TRANSPORT NR. Bd.C.D.Loga nr 1,300030 Timisoara,tel:+40256 490 635 e-mail:[email protected] internet:www.primariatm.ro
REFERAT
privind darea în administrarea Regiei Autonome de Transport Timişoara a infrastructurii nou create prin proiectul de investiţii "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa
(Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa)"
Proiectul "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa (Accesibilizarea zonei prin extinderea
reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa)" este inclus în Planul Integrat de Dezvoltare al Polului de Creştere Timişoara şi se încadrează în obiectivul Dezvoltarea unei infrastructuri tehnice integrate, complexe şi flexibile, politica Interconectarea teritorială şi creşterea accesibilităţii polului, programul Extinderea şi modernizarea sistemului de transport în comun la nivelul polului de creştere. Obiectivul de investiţii "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa (Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa)" este unul din obiectivele Studiului Vision Timişoara 2030, de realizare a sistemului integrat de circulaţie şi transport în Municipiul Timişoara şi aria peri-urbană, respectiv în zonele viitoarei aglomerări urbane dezvoltate în Municipiul Timişoara, în vederea creării condiţiilor politice, economice şi tehnice de dezvoltare urbană, care să permită materializarea ţintelor de dezvoltare strategică a Municipiului Timişoara.
Oraşul Timişoara are o bogată tradiţie în servicii publice de calitate, principalul operator de transport public de călători în municipiul Timişoara şi în comunele suburbane fiind Regia Autonomă de Transport Timişoara (aflată în subordinea Consiliului Local), a cărui activitate reprezintă continuarea neîntreruptă a unei tradiţii de 130 de ani. Dezvoltarea şi eficientizarea serviciului de transport public din oraşul Timişoara sunt priorităţile strategiei în perioada 2009 – 2030. Obiectivele principale ţin de încurajarea transportului în comun, creşterea calităţii şi eficienţei serviciilor, asigurarea finanţării necesare dezvoltării, realizarea unor programe de transport care să asigure dezvoltarea echilibrată şi eficientă precum şi dezvoltarea transportului electric în zona periurbană , urmărindu-se capacitatea mare de transport şi gradul mic de poluare, care stimulează dezvoltarea actualei reţele de troleibuze.
Implementarea acestui proiect presupune extinderea reţelei de troleibuze, în scopul asigurării serviciilor de transport în comun spre aşezările suburbane din zona localităţii Dumbrăviţa.
Realizarea proiectului "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa (Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa)" contribuie în mod direct la creşterea confortului locuitorilor, prin efectuarea unor prestaţii de înalt nivel calitativ, atât în ceea ce priveşte buna deservire cât şi în privinţa siguranţei circulaţiei şi implicit alinierea la standardele internaţionale în domeniu.
Creşterea sensibilă a intensităţii circulaţiei aduce cu sine mărirea timpului necesar pentru deplasare, respectiv de parcurgere a traseului de către vehiculele de transport în comun.
Obiectivul general al proiectului "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa (Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa)" îl constituie îmbunătăţirea infrastructurii rutiere din cadrul Polului de creştere Timişoara, în vederea stimulării dezvoltării socio-economice durabile şi a creşterii calităţii vieţii locuitorilor din această zonă.
Obiective specifice ale proiectului: - realizarea sistemului integrat de circulaţie şi transport în municipiul Timişoara şi aria
peri-urbană, respectiv în zonele viitoarei aglomerări urbane dezvoltate în jurul Timişoarei, în
Cod FO53-01, Ver.1
vederea creării condiţiilor politice, economice şi tehnice de dezvoltare urbană, care să permită materializarea ţintelor de dezvoltare strategică a municipiului Timişoara;
- îmbunătăţirea generală a traficului urban. Lucrările care fac obiectul proiectului "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa
(Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa)" se referă la categoriile de lucrări necesare extinderii liniei de troleibuz prin amenajarile rutiere necesare desfasurarii activitatilor de transport public de persoane, in conditii de siguranta.
Traseul extinderii liniei de troleibuz se desfasoara de la intersectia dintre Calea Sever Bocu si strada Ion Ionescu de la Brad pana la sensul giratoriu din intersectia strazilor Petőfi Sandor si Ghioceilor strabatand teritoriul administrativ al municipiului Timisoara pana la intersectia cu strada Constructorilor/Centurii, urmand traseul DJ 691 pe raza localitatii Dumbravita.
Consiliul Local al Municipiului Timişoara a aprobat prin Hotărârea nr. 99/14.09.2012, proiectul complex de investiţii "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa (Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara - Dumbrăviţa"), a documentaţiei tehnico- economice şi a analizei cost - beneficiu, a cheltuielilor legate de proiect ce revin Municipiului Timişoara, precum şi aprobarea participării în parteneriat a Municipiului Timişoara, în calitate de lider de proiect, în vederea accesării fondurilor nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. - "Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor-poli urbani de creştere", Domeniul major de intervenţie 1.1. - "Planuri integrate de dezvoltare urbană", Sub- domeniul: "Poli de creştere".
Proiectul se realizează în parteneriat cu Comuna Dumbrăviţa şi Consiliul Judeţean Timiş, iar Municipiul Timişoara are calitate de lider, aşa cum rezultă din HCLMT nr. 392/13.12.2011, modificată prin HCLMT nr. 49/07.02.2012.
Dreptul de proprietate, inclusiv cea intelectuală, şi/sau de utilizare asupra oricăror bunuri – mobile sau imobile – create/achiziţionate ca urmare a implementării proiectului „Extindere reţea de troleibuz Dumbrăviţa”, precum şi asupra rezultatelor proiectului va reveni Municipiului Timişoara (art. 8 alin. 5 din Acordul de parteneriat aprobat prin HCLMT nr. 392/13.12.2011, modificată prin HCLMT nr. 49/07.02.2012).
Regia Autonomă de Transport Timişoara a fost înfiinţată în baza Legii Nr.15/1990, privind reorganizarea unităţilor economice ca regii autonome şi prin Decizia Primariei Nr.99/29.01/1991, înregistrată la Camera de Comerţ sub nr. J/35/3034/1991 având ca obiect principal de activitate transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători - conform cod CAEN 4931 - şi alte obiecte secundare de activităţi de prestări servicii către populaţie sau agenţi economici. Este o entitate publică sub autoritatea unităţii administrativ - teritoriale Municipiul Timisoara, conform Hotararii Nr. 597 din 28 septembrie 1992 privind trecerea sub autoritatea consiliilor locale sau, după caz, judeţene, a regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital integral de stat, care prestează servicii publice de interes local sau judeţean.
RATT desfăsoară un serviciu de utilitate publică, care face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică de interes economic şi social general desfaşurate la nivelul unităţii administrativ teritoriale sub controlul şi coordonarea administraţiei publice locale.
Administraţia publică locală şi RATT, în calitate de operator de transport public local, trebuie să asigure satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale cetăţenilor, prin servicii de calitate, susţinerea şi dezvoltarea economică a localităţii prin realizarea unei infrastructuri moderne şi totodată, asigurarea continuităţii serviciilor de transport. Potrivit art. 3 alin. (1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, serviciile de utilităţi publice sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale şi se înfiinţează, se organizează şi se gestionează potrivit hotărârilor adoptate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în funcţie de gradul de urbanizare, de importanţa economico-socială a localităţilor, de mărimea şi de gradul de dezvoltare ale acestora şi în raport cu infrastructura tehnico-edilitară existentă.
În organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea serviciilor de utilităţi publice interesul general al comunităţilor locale este prioritar. Prevederile prezentei legi vizează satisfacerea cât mai completă a cerinţelor utilizatorilor, protejarea intereselor acestora, întărirea coeziunii economico-
Cod FO53-01, Ver.1
sociale la nivelul comunităţilor locale, precum şi dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ- teritoriale (art. 3 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006).
Autorităţile administraţiei publice locale au competenţă exclusivă, în condiţiile legii, în tot ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciilor de utilităţi publice, precum şi în ceea ce priveşte crearea, dezvoltarea, modernizarea, administrarea şi exploatarea bunurilor proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ- teritoriale, aferente sistemelor de utilităţi publice (art. 8 alin. (1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006). Consiliile locale pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii (art. 17 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală). În conformitate cu prevederile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice, bunurile proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice pot fi date în administrare sau pot fi concesionate operatorilor în conformitate cu prevederile legale Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii (conform art. 36 alin. (2) lit. c) şi d) din Legea nr. 215/2001): c) atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al comunei, oraşului sau municipiului; d) atribuţii privind gestionarea serviciilor furnizate către cetăţeni.
Luând în considerare toate cele mai sus menţionate, propunem: - darea în administrare Regiei Autonome de Transport Timişoara a infrastructurii nou
create prin proiectul "Extindere reţea troleibuz Dumbrăviţa (Accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara - Dumbrăviţa"), cod SMIS 40812.
- Darea în administrare se va face la finalizarea proiectului. - Regia Autonomă de Transport Timişoara (R.A.T.T.) va întreprinde toate demersurile
necesare pentru asigurarea tuturor mijloacelor organizatorice, logistice, materiale şi financiare pentru funcţionarea infrastructurii, în perioada de operare a proiectului.
SECRETAR,
IOAN COJOCARI
DIRECTOR D.E., DIRECTOR, SMARANDA HARACICU CULIŢĂ CHIŞ
ŞEF SERVICIU, ŞEF BIROU, ADRIAN COLOJOARĂ CRISTINA GAVRA
CONSILIER,
AVIZAT JURIDIC, NASTASIA POP