ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA APROBAT DIRECŢIA DE MEDIU PRIMAR SERVICIUL AVIZE MEDIU NICOLAE ROBU BIROUL SALUBRIZARE SC2015-26284/05.10.2015
REFERAT privind încetarea prin reziliere a contractului de concesiune nr.SC2013-35282 din 05.12.2013
încheiat între Municipiul Timişoara şi SC Retim Ecologic Service SA
Prin Hotărârea nr.526/22.10.2013 a Consiliului Local al Municipiului Timişoara s-a aprobat concesionarea terenului în suprafaţă de 43.660 mp, situat în municipiul Timişoara, zona CET-SUD, în vederea realizării investiţiei „Staţie de compostare cu fermentare uscată complet închisă, dotată cu sistem de ventilaţie şi filtrare a aerului pentru prelucrarea fracţiei biodegradabile din deşeurile municipale nepericuloase, deşeurile verzi şi nămolurile rezultate de la staţia de epurare a municipiului Timişoara”.
Pe cale de consecinţă, în vederea punerii în aplicare a prevederilor hotărârii mai sus menţionate s-a încheiat contractul de concesiune nr.SC2013-35282/05.12.2013 între Municipiul Timişoara şi SC Retim Ecologic Service SA, act însuşit de către concesionar la data de 05.12.2013.
Contractul s-a încheiat pe întrega perioadă a Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare a localităţilor prin concesiune nr.SC2006-15414/31.07.2006 încheiat între Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi SC Retim Ecologic Service SA, în condiţiile impuse de acesta conform HCLMT nr.211/14.06.2011.
Prin Hotărârea nr.211/14.06.2011 privind modificarea şi completarea Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare a localităţilor prin concesiune nr.SC2006-15414/31.07.2006 Consiliului Local al Municipiului Timişoara a aprobat modificarea punctului 3 din „Programul de realizare a investiţiilor şi aportul acestora în gestiunea integrată a deşeurilor în Municipiul Timişoara”, anexă la contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare a localităţilor prin concesiune nr.SC2006- 15414/31.07.2006, prin înlocuirea staţiei de compostare aerobă (în aer liber) pentru prelucrarea fracţiei biodegradabile din deşeurile menajere şi asimilabile acestora colectate de pe raza municipiului Timişoara cu staţie de compostare cu fermentare uscată complet închisă, dotată cu sistem de ventilaţie şi filtrare a aerului pentru prelucrarea fracţiei biodegradabile din deşeurile municipale nepericuloase, deşeurile verzi şi nămolurile rezultate de la staţia de epurare a municipiului Timişoara, cu termen de finalizare până la data 01.02.2014.
Totodată, prin hotărârea sus menţionată s-a aprobat: - completarea art.8 din contract prin introducerea alin.2 cu următorul conţinut: „Contractul de concesiune poate fi prelungit în cazul în care operatorul la cererea autorităţii administraţiei publice locale şi pentru buna executare a serviciului de salubrizare a realizat investiţii care nu ar putea fi amortizate în termenul rămas până la expirarea contractului iniţial decât printr-o creştere excesivă a tarifelor şi taxelor”; - prelungirea contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare a localităţilor prin concesiune nr.SC2006-15414/31.07.2006 pe o perioadă de 25 de ani începând cu data de 04.08.2014, perioadă necesară amortizării investiţiei staţie de compostare cu fermentare uscată complet închisă, urmând ca încheierea actului adiţional de prelungire a contractului să aibă loc la finalizarea investiţiei staţie de compost de tip „închis” cu fermentare uscată de către SC Retim Ecologic Service SA; - în situaţia nerealizării investiţiei până la data de 01.02.2014, prelungirea contractului nr.SC2006- 15414/31.07.2006 urmând a se face doar pe o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa iniţială, prin acordul de voinţă al părţilor, prin act adiţional încheiat cu cel puţin 6 luni înainte de încetarea lui, conform art.8 alin.1 din contract. Cod FO 53-01, ver.2
În conformitate cu prevederile art.4 alin.3 din hotărârea mai sus menţionată coroborate cu prevederile art.8 alin.1 din contractul de concesiune nr. SC2006-15414/31.07.2006, SC Retim Ecologic Service S.A. prin adresa nr.445 din 10.01.2014 înregistrată la Primăria Municipiului Timişoara cu nr.RM2014-7/13.01.2014, solicită prelungirea duratei contractului de concesiune nr. SC2006-15414/31.07.2006 cu jumătate din durata sa iniţială având în vedere că nu a realizat investiţia „Staţie de compostare cu fermentare uscată complet închisă, dotată cu sistem de ventilaţie şi filtrare a aerului pentru prelucrarea fracţiei biodegradabile din deşeurile municipale nepericuloase, deşeurile verzi şi nămolurile rezultate de la staţia de epurare a municipiului Timişoara” până la data de 01.02.2014.
Datorită faptului că investiţia nu a fost finalizată până la data 01.02.2014, termen prevăzut de art.2 alin.3 din HCL nr.211/2011, s-a încheiat Actul adiţional nr.8 din 28.01.2014 în conformitate cu prevederile art.4 alin.3 din hotărârea menţionată anterior, respectiv s-a prelungit contractul nr.SC2006-15414/31.07.2006 pe o perioadă de 4 ani, de la data de 04.08.2014 până la data de 04.08.2018.
În conformitate cu prevederile art.10 lit.b) din contractul de concesiune nr.SC2013-35282/05.12.2013, acesta încetează „în cazul în care concesionarul nu realizează investiţia Staţiei de compostare cu fermentare uscată complet închisă, dotată cu sistem de ventilaţie şi filtrare a aerului pentru prelucrarea fracţiei biodegradabile din deşeurile municipale nepericuloase, deşeurile verzi şi nămolurile rezultate de la staţia de epurare a municipiului Timişoara, în condiţiile impuse de HCLMT nr.211/14.06.2011”. Potrivit lit.d) a aceluiaşi articol „în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către concesionar, prin reziliere, cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului”.
În contract nu a fost prevăzut cuantumul despăgubirilor pe care concesionarul le-ar datora concedentului în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale. Faţă de aceasta situaţie considerăm ca la stabilirea valorii despăgubirilor să fie avută în vedere redevenţa pe care Municipiul Timişoara ar fi încasat-o dacă ar fi valorificat terenul în suprafaţă de 43.660 mp, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a
contractului, repectiv 05.12.2013 şi data adoptării hotărârii consiliului local privind încetarea prin reziliere a contractului de concesiune nr.SC2013-35282 din 05.12.2013, calculată în conformitate cu prevederile art.17 din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată şi actualizată.
Articolul 17 din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii republicată şi actualizată situpează: “limita minima a preţului concesiunii se stabileşte, după caz, prin hotărârea consiliului judeţean, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, astfel încât să asigure recuperarea în 25 de ani a preţului de vânzare al terenului, în condiţii de piaţă, la care se adaugă costul lucrărilor de infrastructura aferente.”
În considerarea celor mai sus menţionate, pentru a putea calcula ulterior cuantumul despăgubirilor, prin adresa cu nr.SC2015-19524/23.07.2015 am solicitat Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse să ne pună la dispoziţie un raport de evaluare cu valoarea de piaţă a terenului mai sus menţionat, având în vedere că ne-a fost pus la dispoziţie raportul de evaluare întocmit de SC Consultim SA pentru includerea în evidenţa mijloacelor fixe, terenul fiind estimat la valoarea justă.
Prin adresa nr.SC2015-1952/11.09.2015 Direcţia Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse ne comunică faptul că de la întocmirea raportului de evaluare pentru includerea în evidenţa mijloacelor fixe a acestui teren a trecut o perioadă de timp foarte scurtă şi ca atare valoarea justă poate fi luată în considerare ca bază de calcul pentru stabilirea redevenţei în conformitate cu prevederile legale.
Precizăm faptul că prin adresa nr.SC2015-24724/17.09.2015 am solicitat Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara să ne comunice valoarea redevenţei (inclusiv modalitatea de calcul), calculată în conformitate cu prevederile art.17 din Legea nr.50/1991. Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara, prin adresa nr.IF2015-19208/22.09.2015, ne comunică că nu are atribuţii în ceea ce priveşte calculul redevenţei, în aria de competenţă a Compartimentului Urmărire Venituri Nefiscale înscriindu-se doar urmărirea creanţelor nefiscale ce rezultă din contractele de concesiune şi închiriere a bunurilor proprietate publică/privată a Municipiului Timişoara.
Cod FO 53-01, ver.2
Conform art.57 alin.1 lit.c) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/ 2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, actualizată, contractual de concesiune încetează “în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către concesionar, prin reziliere de către concedent, cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului”. Potrivit prevederilor alin.2 al aceluiaşi articol “la încetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat să restituie, în deplină proprietate, liber de orice sarcină, bunul concesionat”.
Potrivit prevederilor art. 58 din H.G.nr.168/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, “ în cazul nerespectării din culpă a obligaţiilor asumate de către una dintre părţi prin contractul de concesiune sau al incapacităţii îndeplinirii acestora, cealaltă parte este îndreptăţită să solicite tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul concedentului să se pronunţe cu privire la rezilierea contractului, cu plata unei despăgubiri, dacă părţile nu stabilesc altfel”.
Articolul 8 alin.7 lit.b) din contractul de concesiune nr.SC2013-35282 din 05.12.2013 stipulează: „concedentul are dreptul de a emite pretenţii asupra garanţiei, în limita prejudiciului creat, dacă concesionarul nu îşi îndeplineşte, nu îşi execută, execută cu întârziere sau execută necorespunzător obligaţiile asumate prin contract”.
În contextul celor prezentate mai sus, compartimentul de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Timisoara a întocmit referatul de specialitate nr.SC2015-14196/29.05.2015 privind încetarea prin reziliere a contractului de concesiune nr.SC2013-35282 din 05.12.2013. Având în vedere cele expuse mai sus propunem emiterea unei hotărâri a Consiliului Local al Municipiului Timişoara prin care să se aprobe: - încetarea prin reziliere a contractului de concesiune nr.SC2013-35282/05.12.2013 încheiat între Municipiul Timişoara şi SC Retim Ecologic Service SA, cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului care va fi calculată ulterior. - abrogarea art.2 şi 4 din Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 526/22.10.2013 privind atribuirea prin contract de concesiune către SC Retim Ecologic Service SA a terenului rezultat în urma dezmembrării parcelei cu nr.top./cad.416497 şi ulterior unificarea parcelei rezultate din dezmembrare cu parcelele cu nr.top./cad.409857 şi 433621 pentru realizarea investiţiei Staţie de compostare cu fermentare uscată complet închisă. - radierea din C.F.nr. 436974 Municipiu Timişoara a sarcinii privind contractul de concesiune nr.SC2013- 35282/05.12.2013 anexă la HCLMT nr.526/22.10.2013, înscrisă sub nr.201016/11.12.2011.
VICEPRIMAR Dan DIACONU
PT. SECRETAR Simona DRĂGOI
DIRECTOR DIRECŢIA DE MEDIU
Adrian BERE-SEMEREDI
DIRECTOR DIRECŢIA CLĂDIRI, TERENURI şi DOTĂRI DIVERSE
Laura KOSZEGI
DIRECTOR DIRECŢIA ECONOMICĂ
Smaranda HARACICU
ŞEF SERVICIU AVIZE MEDIU
Daniel-Marius CORAŞ
ŞEF BIROU SALUBRIZARE
Adina BUMBU
CONSILIER
Cristian CĂRĂBAŞ
Avizat juridic Alin STOICA
Cod FO 53-01, ver.2