1
INTERNATIONAL RECYCLING ENERGY
Notă de fundamentare Privind aprobarea studiului de fezabilitate „Valorificarea energetică a
combustibilului alternativ obţinut din deşeuri municipale, prin realizarea unei instalaţii şi integrarea acesteia în cadrul CET Sud Timişoara”
1. Consideraţii generale Conform H.G. 349/2005, începând cu 0. 01. 2009 depozitul de la Parţa-Şag a fost
închis şi, ca urmare, Consiliul Local Timişoara a fost nevoit să-şi reconsidere strategia în ce priveşte eliminarea finală a deşeurilor.
Ca urmare în anul 2009, Primăria Timişoara, S.C. Retim Ecologic Service S.A. şi S.C. Colterm S.A., au analizat modalităţile de eliminare a deşeurilor şi valorificarea energetică a acestora, prin producerea de energie electrică şi termică pe termen lung (20 de ani).
Prin punerea în funcţiune a staţiei de sortare deşeuri municipale, S.C. RETIM Ecologic Service S.A. obţine un combustibil alternativ ce în prezent este valorificat energetic la fabricile de ciment.
În prima variantă prezentată în dezbatere publică în 10.12.2009 şi aprobată prin HCL 465/15.12.2009 se propunea valorificarea a 150.000 tone de deşeu menajer.
Ulterior prin investiţiile realizate, o serie de fracţii din deşeuri se valorifică sub o altă formă rămânând disponibile în jur de 78.500 tone de deşeu şi ca urmare s-a necesitat o reconsiderare a acestui studiu.
În această variantă s-a refăcut devizul general luând în considerare cantitatea de combustibil alternativ de mai sus, adică transpus un debit de 9,375 t/h, cu puterea calorifică inferioară 10.800 Kj/Kg, 8400 ore/an funcţionare, putere electrică 5,75 MWe şi debit de abur livrat 21,8 tone/h. Devizul este prezentat în anexa 1.
Ca urmare, s-au făcut primii paşi concreţi şi prin H.C.L. 302/27.09.2011 Consiliul Local al Municipiului Timişoara a aprobat constituirea unei societăţi comerciale S.C. International Recycling Energy S.A. Timişoara pentru a promova această investiţie cu acţionarii Raroma Service AG – Elveţia (49%), Consiliul Local al Municipiului Timişoara (31%) şi S.C. Colterm S.A. (20%).
Noua societate va fi un producător independent de energie electrică şi termică în baza curbei de sarcină care va funcţiona 8400 de ore/an în regim de cogenerare.
2. Analiza opţiunilor
Importanţa evidenţierii realizării proiectului pune în evidenţă două variante:
• Varianta zero (variantă fără investiţie) respectiv alternativa de a nu face nimic scenariu inerţial.
2
• Varianta maximă, respectiv alternativa de a face un proiect rezonabil bazat pe un concept tehnologic modern cu reducerea impactului asupra mediului. Ipotezele care se au în vedere la evaluarea variantelor sunt următoarele:
• În procesul de operare comercială se are în vedere realizarea condiţiilor necesare funcţionării în siguranţă a acestora şi respectarea prescripţiilor privind emisiile de mediu.
• Pe piaţa de tehnologii şi echipamente există instalaţii cu nivel ridicat de automatizare şi control care să poată îmbunătăţi parametrii economici şi de reducere a noxelor;
• Proiectul va avea o exploatare comercială de 20 de ani cu 2,5 ani construcţie (inclusiv avize).
3. Analiza financiară
Analiza de eficienţă a investiţiei se efectuează pe conturul investiţiei prin metode
cost/beneficiu cu luarea în considerare a tehnicii actualizării. În baza fluxului financiar al investiţiei se determină următorii indicatori:
• Venit net actualizat VNA • Rata internă de rentabilitate RIR • Raportul venituri/costuri (B/C)
Proiectul este rentabil când VNA este pozitiv, RIR mai mare decât rata de actualizare aleasă şi B/C supraunitar.
Premisele de analiză
Principalele premise de analiză sunt: • Evaluarea lucrărilor necesare implementării noilor echipamente se vor face
pe baza costului de livrare, a ofertelor preliminare pentru toate instalaţiile. • Analiza se efectuează în euro pentru a nu distorsiona imaginea fluctuaţiilor
costurilor monedei naţionale. • Finanţarea se realizează prin credit financiar 90% surse ale investitorului şi
10% surse proprii. • Perioada de analiză 22,5 ani din care 2,5 ani durata de execuţie – (de azi) şi
20 de ani operare comercială. • Rata de actualizare financiară luată în considerare este de 8% • Impozit pe profit 16% • Eşalonarea investiţiei
Anul 1 10.589,3 mii Euro Anul 2 31.441,3 mii Euro Anul 3 19.139,4 mii Euro
• Preţurile reactivilor pentru tratarea gazelor de ardere şi a apei sunt cunoscute; • Cheltuiala medie cu forţa de muncă 8400 Euro/om/an; • Preţul gazului natural (fără TVA) este de 223 Euro/1000 mc.
3
Evoluţia prezumată a costurilor de operare
Această evoluţie este dată în tabelul 1.
Tabel 1 Specificaţie Valoare
(mii Euro/an) Cheltuieli variabile 462,55
Cheltuieli cu gazele naturale 4,62 Cheltuieli cu reactivii tratare gaze 429,82 Cheltuieli cu reactivii tratare apă 4,09 Rest cheltuieli variabile 24,02
Cheltuieli fixe 4540,02 Amortismente 3059,00 Reparaţii curente şi RK 893,10 Rest cheltuieli fixe 336,44 Cheltuieli cu munca vie 252,00
Costuri de evacuare a reziduurilor 210,20 Cost evacuare zgură 189,00 Cost evacuare cenuşă 25,20
TOTAL CHELTUIELI ANUALE 5216,77 Evoluţia prezumată a veniturilor anuale
Veniturile anuale sunt: • Venituri din energie electrică livrată considerată de 75 Euro/MWh, cu o rată de
escaladare de 5% anual; • Venituri aferente energiei termice de 21,8 Euro/tona de abur; • Venituri din certificate verzi cu un preţ de 30 de Euro/CV.
Veniturile anuale astfel determinate sunt prezentate în tabelul 2. Tabel 2
Specificaţie Valoare (mii Euro)
Venituri din vânzarea energiei electrice livrate în SEN 3483,99 Venituri din vânzarea energiei termice 5012,05 Venituri din valorificarea metalelor 184,65 Venituri din vânzarea certificatelor verzi 1896,05 Venituri din taxa de poartă 268,73
TOTAL VENITURI ANUALE 10845,48
4
Fluxul financiar aferent investiţiei este redat în fig 1.
Fig.1
3.5. Fluxul financiar al capitalului propriu
S-au luat în calcul sursele de finanţare ale investiţiei: • Bilet la ordin 90% (emise de societate), contractat în următoarele condiţii:
o Perioada de graţie (perioada de execuţie + 6 luni de la PIF); o Dobândă 3,75% + marja anuală (1,38% - 2,54%); o Perioada de rambursare - 10 ani cu plăţi semianuale egale; o Taxe iniţiale de 0,5% - se plătesc o singură dată.
• Surse proprii ale investitorului – 10% din valoare.
În fig. 2 este redat fluxul financiar al capitalului propriu: Fig. 2
3.6. Rezultate
Indicatorii de performanţă financiară determinaţi pe baza fluxului financiar al
investiţiei sunt prezentaţi în tabelul 3. Tabel 3
Venit Net Actualizat al Investiţiei (VNAF/C) 34409,54 mii Euro Rata Internă de Rentabilitate aferentă Investiţiei (RIRF/C) 14,17% Raportul cost/beneficiu (B/C-C) 1,66
MN Euro 180008.00 140000.00 120000.00 100000.00 80000.00 60000.00 40000.00 20000.00 0.00 20000.00 -40000.00 A 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 2» 23
150000.00 100000.00 50000.00 000 -50000.00 10000.00 = a 9 10 11 15 19 ta 15 16 17 18 19 20 24 9 53
5
Indicatorii financiari determinaţi pe baza fluxului financiar al capitalului propriu
sunt prezentaţi în tabelul 4. Tabel 4
Venit Net Actualizat al capitalului propriu (VNAF/K) 30343,48 mii Euro Rata Internă de Rentabilitate a capitalului propriu (RIRF/K) 20,30% Raportul cost/beneficiu (B/C-K) 1,52
În baza rezultatelor obţinute se pot remarca următoarele:
• VNA este pozitiv pentru rata de actualizare considerată, ceea ce arată că veniturile realizate pe conturul de analiză acoperă cheltuielile aferente acestuia;
• RIR are valoare mai mare decât rata de actualizare, ceea ce arată că investiţia este peste pragul de rentabilitate minim acceptat în condiţiile ratei de actualizare considerate;
• B/C este mai mare decât, ceea ce arată că investiţia este rentabilă. 4. Analiza economică
Elementele luate în considerare sunt: • Transformarea preţurilor pieţei utilizate în analiza financiară în preţuri
contabile; • Introducerea externalităţilor care conduc la costuri şi beneficii sociale care
au fost luate în considerare în analiza financiară. În analiza economică au fost identificate o serie de efecte economice prezentate
pe larg în S.F. dintre care cele mai importante sunt: • Reducerea costurilor actuale cu transportul deşeurilor • Evitarea pagubelor produse de evacuarea în atmosferă a emisiilor de NOx
(acestea se transformă în alte produse); • Reducerea GES (CO2) în cazul deşeurilor depozitate.
Cantitatea de emisii de CO2 generată prin depozitare este de 54.337 tCO2/an;
Cantitatea de emisii de CO2 redusă este cu 27.493 t/CO2.
Din rezultatele analizei economice se obţin următorii indicatori:
Tabel 5 Variaţia -5% -1% 0% 1% 5%
VNAF/C (mii EUR) 34625,55 34452,74 34409,54 34366,33 34193,53 RIRF/C (%) 14,20% 14,18% 14,17% 14,16% 14,13%
6
În fig. 3 este redată analiza economică Fig.3
În urma analizei indicatorilor rezultaţi din analiza economică se constată că proiectul este rentabil.
În Studiul de Fezabilitate s-a făcut şi o analiză de senzitivitate şi o analiză de risc. Concluzia studiului: Investiţia este rentabilă din punct de vedere financiar şi
economic, tehnologia de ultimă oră, aplicată 98% din ţările europene rezolvând o problemă acută de mediu a marilor aglomerări urbane şi încadrându-se cu emisiile în normele aprobate de mediu.
Din punct de vedere al S.C. Colterm S.A. prin faptul că se înlocuieşte gazul metan cu acest combustibil secundar rezultat din deşeuri, se ajunge la o economie de gaz metan de 16 milioane mc/an ceea ce înseamnă o scădere anuală a costurilor cu combustibilul de 16.000.000 lei din buget.
Preţul la căldura produsă la gardul centralei scade cu 5% pentru cantitatea anuală livrată.
Având în vedere concluziile studiului şi precizările de mai sus, municipiul
Timişoara îşi va valorifica prin această investiţie resursele energetice de care dispune, micşorând dependenţa faţă de combustibilul gazos.
Urmare a celor prezentate mai sus, vă rugăm să aprobaţi modificarea studiului de
fezabilitate „Valorificarea energetică a combustibilului alternativ obţinut din deşeuri municipale, prin realizarea unei instalaţii şi integrarea acesteia în cadrul CET Sud Timişoara”
Preşedinte Consiliu de Administraţie al S.C. International Recycling Energy
Ing. Cepănariu Florin
Mi Euro 25000.00 200000.00 15000.00 10000.00 50000.00 0.00 50000.00 -100000.00 9 10 12 13 4 15 16 17 18 19 20 21 22 28 Ani
7
Anexa 1
DEVIZ GENERAL PRIVIND CHELTUIELILE NECESARE REALIZARII OBIECTIVULUI DE INVESTITIE
Valorificarea energetică a deşeurilor municipale prin conceperea unei instalaţii adecvate şi integrarea acesteia în cadrul CET Sud Timişoara
În mii lei/mii Euro la cursul de 4,3533 lei/Euro din data de 30.09.2011
Nr. crt.
Denumirea capitolelor si
subcapitolelor de cheltuieli
Valoare (fara TVA) TVA Valoare (inclusiv TVA)
mii lei mii Euro mii lei mii lei mii Euro
1.0 2 3 4 5 6 7 CAPITOLUL 1 Cheltuieli pentru obţinerea si amenajarea terenului
1.1 Obţinerea terenului 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 1.2 Amenajarea terenului 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 1.3 Amenajări pentru
protecţia mediului 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
TOTAL CAPITOL 1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 CAPITOLUL 2 Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
2.1 Construcţii şi instalaţii
259,1 59,5 62,2 321,3 73,8
2.2 Montaj utilaj tehnologic
1.959,0 450,0 470,2 2.429,1 558,0
2.3 Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj
1.741,3 400,0 417,9 2.159,2 496,0
TOTAL CAPITOL 2 3.959,4 909,5 950,3 4.909,7 1.127,8 CAPITOLUL 3 Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică
3.1 Studii de teren 87,1 20,0 20,9 108,0 24,8 3.2 Taxe pentru
obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii
2.226,3 511,4 0,0 2.226,3 511,4
3.3 Proiectare şi inginerie 8.816,8 2.025,3 2.116,0 10.932,8 2.511,4 3.4 Organizarea
procedurilor de achiziţie publică
65,3 15,0 15,7 81,0 18,6
3.5 Consultanţă 6.167,3 1.416,7 1.480,2 7.647,5 1.756,7 3.6 Asistenţă tehnică 209,0 48,0 50,2 259,1 59,5 TOTAL CAPITOL 3 17.571,7 4.036,4 3.682,9 21.254,6 4.882,4
8
CAPITOLUL 4 Cheltuieli pentru investiţia de bază 4.1 Construcţii şi
instalaţii
01 Instalaţie pentru valorificarea prin ardere a deşeurilor
28.365,0 6.515,8 6.807,6 35.172,6 8.079,5
02 Alimentarea cu apă 414,4 95,2 99,5 513,9 118,0 Total subcapitol 4.1 28.779,4 6.611,0 6.907,1 35.686,5 8.197,6 4.2 Montaj utilaj
tehnologic
01 Instalaţie pentru valorificarea prin ardere a deşeurilor
56.307,8 12.934,5 13.513,9 69.821,6 16.038,8
Total subcapitol 4.2 56.307,8 12.934,5 13.513,9 69.821,6 16.038,8 4.3 Utilaje, echipamente
tehnologice şi funcţionale cu
9 montaj
01 Instalaţie pentru valorificarea prin ardere a deşeurilor
120.490,2 27.677,9 28.917,7 149.407,9 34.320,6
Total subcapitol 4.3 120.490,2 27.677,9 28.917,7 149.407,9 34.320,6 4.4 Utilaje fără montaj şi
echipamente de transport
4.5 Dotări 4.6 Active necorporale
TOTAL CAPITOL 4 205.577,4 47.223,4 49.338,6 254.916,0 58.557,0 CAPITOLUL 5 Alte c
heltuieli
5.1 Organizare de şantier
2.182,6 501,4 523,8 2.706,5 621,7
5.1.1 Lucrări de construcţii 1.746,1 401,1 419,1 2.165,2 497,4 Cheltuieli conexe
5.1.2 organizării şantierului 436,5 100,3 104,8 541,3 124,3 5.2 Comisioane, taxe,
cote legale, costuri de finanţare
22.521,2 5.173,4 0,0 22.521,2 5.173,4
5.2.1 Comisioane, taxe, cote legale
1.230,0 282,6 0,0 1.230,0 282,6
5.2.2 Costul creditului 21.291,1 4.890,8 0,0 21.291,1 4.890,8 5.3 Cheltuieli diverse şi
neprevăzute 22.710,0 5.216,7 5.450,4 28.160,4 6.468,7 TOTAL CAPITOL 5 47.413,8 10.891,5 5.974,2 53.388,0 12.263,8
9
CAPITOLUL 6 Cheltuieli pentru probe tehnologice si teste si predare la beneficiar 6.1 Pregătirea
personalului de exploatare
435,3 100,0 104,5 539,8 124,0
6.2 Probe tehnologice 12.624,6 2.900,0 3.029,9 15.654,5 3.596,0 TOTAL CAPITOL 6 13.059,9 3.000,0 3.134,4 16.194,3 3.720,0
TOTAL 287.582,3 66.060,8 63.080,4 350.662,6 80.551,0 din care C+M 89.051,4 20.456,1 21.372,3 110.423,7 25.365,5 Total investiţie fără
9 cost credit
266.291,2 61.170,0 63.080,4 329.371,5 75.660,2
din care C+M 89.051,4 20.456,1 21.372,3 110.423,7 25.365,5