COD FP 53-01, VER. 2
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA TEHNICĂ SERVICIUL TRANSPORT ŞI SIGURANŢA CIRCULAŢIEI BIROUL TRANSPORT SC2015-
APROBAT PRIMAR
Nicolae Robu
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
REFERAT pentru modificarea şi completarea HCLMT nr. 486/31.10.2006 privind staţionarea vehiculelor
grele pe teritoriul Municipiul Timişoara, completată prin HCLMT nr. 198/25.05.2010
S-a constatat că pe străzile din municipiul Timişoara, pe aleile dintre blocuri şi în parcajele aferente acestora, staţionările voluntare ale vehiculelor grele sunt extrem de frecvente.
Astfel, un număr semnificativ de vehicule din această categorie sunt fie parcate la domiciliul şoferilor sau proprietarilor, fie sunt abandonate de multă vreme pe diverse artere. Mare parte a acestor vehicule aparţin unor societăţi cu garaje amenajate, dar care permit şoferilor să parcheze vehiculele în afara acestora.
De asemenea, micii particulari deţinători de astfel de vehicule le parchează în vecinătatea locuinţelor acestor, perturbând liniştea locatarilor din zonă.
Acest fenomen reduce semnificativ capacitatea de circulaţie şi staţionare pe arterele rutiere, fiind o piedică în calea desfăşurării fluente şi în condiţii de siguranţă a traficului şi, de asemenea, produce poluare fonică în zonele rezidenţiale.
Măsura de interzicere a staţionării vehiculelor grele ar putea fi materializată prin amplasarea de indicatoare rutiere în acest sens, dar având în vedere amploarea fenomenului, aceasta ar fi foarte costisitoare şi practic nerealizabilă. De aceea se impune stabilirea unei norme cu caracter general asupra întregului oraş.
Art. 128 din Codul rutier, aprobat prin OUG nr. 195/2002, stipulează faptul că autorităţile administraţiei publice locale iau măsuri pentru menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează, precum şi pentru iluminarea corespunzătoare a acestora, întocmesc şi actualizează planurile de organizare a circulaţiei pentru localităţile urbane şi iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se impun în vederea asigurării fluenţei şi siguranţei traficului, precum şi a reducerii nivelurilor de emisii poluante, stabilesc reglementari referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule.
Potrivit art. 3 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat Hotărârea nr. 1.391/2006 administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia. Conform art.2 pct. 1 din acelaşi act normativ, viabilitatea drumului este definită ca fiind starea tehnica corespunzătoare a părţii carosabile, constând în practicabilitatea permanentă a acesteia potrivit reglementărilor specifice sectorului de drum, lipsa obstacolelor şi existenţa amenajărilor rutiere şi a mijloacelor de semnalizare, care să asigure fluenţa şi siguranţa circulaţiei.
Articolul 8 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, stipulează următoarele:
,,(1) Autorităţile administraţiei publice locale au competenţă exclusivă, în condiţiile legii, în tot ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciilor de utilităţi publice, precum şi în ceea ce priveşte crearea, dezvoltarea, modernizarea, administrarea şi exploatarea bunurilor proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ- teritoriale, aferente sistemelor de utilităţi publice.
(2) În exercitarea competenţelor şi atribuţiilor ce le revin în sfera serviciilor de utilităţi publice, autorităţile administraţiei publice locale adoptă hotărâri în legătură cu:
apte
COD FP 53-01, VER. 2
a) elaborarea şi aprobarea strategiilor proprii privind dezvoltarea serviciilor, a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme, inclusiv cu consultarea operatorilor;
b) coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară şi corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor, de amenajare a teritoriului, urbanism şi mediu;
i) stabilirea, ajustarea, modificarea şi aprobarea preţurilor, tarifelor şi taxelor speciale, cu respectarea normelor metodologice elaborate şi aprobate de autorităţile de reglementare competente;
l) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit”. De asemenea potrivit art. 9 alin. (2), lit. c) şi d) din Legea nr. 51/2006 a serviciilor
comunitare de utilităţi publice, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii faţă de utilizatorii serviciilor de utilităţi publice:
c) să promoveze dezvoltarea şi/sau reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente sectorului serviciilor de utilităţi publice şi programe de protecţie a mediului pentru activităţile şi serviciile poluante;
d) să adopte măsuri în vederea asigurării finanţării infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor.
Articolul 134^2 lit. e) din Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere aprobate prin Ordinul nr. 980/2011 prevede că întreprinderile autorizate să efectueze transport au obligaţia de a asigura locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere deţinute.
Articolul 36 alin. (1) şi alin. (2) lit. c) şi d) raportat la alin. 6 lit. a) pct. 13 din Legea nr. 215/2001 privind administraţi publică locală, stabileşte în sarcina consiliul local obligaţia privind gestionarea serviciilor furnizate către cetăţeni, asigurând cadrul legal pentru menţinerea drumurilor publice de interes local în stare de întrebuinţare şi luarea tuturor măsurilor ce se impun în reparaţia şi amenajarea acestora:
,,ART. 36 (1) Consiliul local are iniţiativă şi hotărăşte, în condiţiile legii, în toate problemele de
interes local, cu excepţia celor care sunt date prin lege în competenţa altor autorităţi ale administraţiei publice locale sau centrale.
(2) Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii: […] c) atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al comunei, oraşului sau
municipiului; d) atribuţii privind gestionarea serviciilor furnizate către cetăţeni; (6) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), consiliul local: a) asigură, potrivit competenţelor sale şi în condiţiile legii, cadrul necesar pentru
furnizarea serviciilor publice de interes local privind: [….] 13. podurile şi drumurile publice”. Potrivit art. 3 din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2005 privind protecţia mediului printre
principiile şi elementele strategice care conduc la dezvoltarea durabilă, se numără: - principiul integrării cerinţelor de mediu în celelalte politici sectoriale; - principiul "poluatorul plăteşte". Modalităţile de implementare a principiilor şi a elementelor strategice sunt
următoarele (conform art. 4 din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2005) : menţinerea şi ameliorarea calităţii mediului; înlăturarea cu prioritate a poluanţilor care periclitează nemijlocit şi grav sănătatea oamenilor, etc.
Pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale, potrivit art. 70 din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2005, au obligaţia să reglementeze, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, accesul anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu
COD FP 53-01, VER. 2
predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului.
Ţinând cont de condiţiile actuale de circulaţie în Municipiul Timişoara, de trama stradală limitată, de lipsa variantelor ocolitoare a municipiului, de necesitatea efectuării lucrărilor de reparaţii la arterele principale de tranzit a municipiului, pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului rutier în scopul creşterii numărului de locuri de parcare pentru autoturisme şi al gradului de confort al cetăţenilor, precum şi pentru protejarea mediului înconjurător şi a locuitorilor se impune modificarea şi completarea HCLMT nr. 486/2006.
Având în vedere cele de mai sus, propunem modificarea şi completarea HCLMT nr. 486/2006, astfel:
- Modificarea art. 1 alin. 1 după cum urmează: ,,Art.1: (1) Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 1,9 t pentru transportul de marfă şi a vehiculelor care au mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv locul conducătorului auto) pentru transportul de persoane pe drumurile publice şi terenurile aparţinând domeniului public sau privat ale municipiului Timişoara”.
- Modificarea art. 2 astfel: ,,Parcarea vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 1,9 t pentru transportul de marfă şi a vehiculelor care au mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv locul conducătorului auto) este permisă numai în autobaze sau în locuri speciale destinate acestui scop semnalizate prin indicatoare sau marcaje şi avizate de către Comisia de Circulaţie din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara”.
P. SECRETAR,
SIMONA DRĂGOI
DIRECTOR, ŞEF SERVICIU, CULIŢĂ CHIŞ ADRIAN COLOJOARĂ
ŞEF BIROU, CONSILIER, CRISTINA GAVRA NASTASIA POP
AVIZAT JURIDIC,
ANEXA LA HCLMT NR. 30%./.01.0%-20(5 Lista privind locaţiile autogărilor autorizate din Municipiul Timişoara şi a locurilor special amenajate: - STR. GĂRII NR. 6-7 - STR. IULIU MANIU NR.54 - STR. IOAN SLAVICI NR.75 - CALEA DOROBANŢILOR NR.59 - CFR TIMIȘOARA EST NR.SA - BULEVARDUL EROILOR DE LA TISA NR.63 - STR. ION HELIADE RĂDULESCU NR.1 - STR, GĂRII NR.1 - STR. ŞTRANDULUI (vis a vis de imobilul cu nr. 6).