Număr | 249 |
---|---|
An | 2018 |
Data emiterii | 18.05.2018 |
Link oficial | Primăria Timisoara |
Proces verbal | PV din 18.05.2018 |
Hotararea Consiliului Local 249/18.05.2018 privind modificarea şi completarea Studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public "Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara" aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 251/27.06.2017 Consiliul Local al Municipiului Timisoara Având în vedere Expunerea de motive nr. SC2018 - 11112/11.05.2018 privind oportunitatea proiectului de hotărâre, a Primarului Municipiului Timişoara - domnul Nicolae Robu; Având în vedere Raportul de specialitate nr. SC2018 - 11112/11.05.2018 al Direcţiei Edilitare din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara; Având în vedere adresa cu nr 3322/16.04.2018 a Consiliului Concurenţei înregistrată la Primăria Municipiului Timişoara cu nr.SC2018-008951 din 19.04.2018; Având în vedere Avizul Serviciului Juridic din data de 11.05.2018 - Anexă la Raportul de specialitate nr. SC2018 - 11112/11.05.2018; Având în vedere avizele Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu şi Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara; Având în vedere prevederile art. 22 alin. (2), art 8 alin.(1), art.16 alin (2) din Legea nr. 230/2006 a serviciului de iluminat public; Având în vedere prevederile art. 22 alin. (1), alin.(3) şi art.52 alin.(2) din Legea nr. 51/2006, legea serviciilor comunitare de utilităţi publice; În conformitate cu prevederile art.36 alin. (2) lit. c) şi d) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; În temeiul art. 45 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; HOTARASTE Art. 1: Se aprobă modificarea şi completarea Studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public "Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara", aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 251/27.06.2017, după cum urmează: a) Cap. VII ,,DURATA ESTIMATĂ A CONTRACTULUI ŞI TERMENUL PREVIZIBIL PENTRU ÎNCHEIEREA ACESTUIA, se modifică astfel: ,,Durata gestiunii directe este de 5 ani, cu drept de prelungire în condiţiile legii, în condiţiile art. 32 alin. (3) din Legea nr. 51/2006 autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate ca, periodic, respectiv odată la 5 ani, să facă analize privind eficienţa economică a serviciului. Termenul estimat pentru încheierea contractului este iunie 2018". b) Completarea Studiului cu un nou Capitol, Capitolul IX, având componenţa prevăzută în Anexa 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2: După modificarea şi completarea mai sus prevăzută, Studiul de oportunitate are forma conform Anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 3: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Edilitară şi Direcţia Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara. Art. 4: Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Primăriei Municipiului Timişoara şi pe site -ul propriu şi totodată, se comunică: - Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş; - Primarului Municipiului Timişoara; - Direcţiei Edilitare; - Direcţiei Economice; - Direcţiei Generale de Urbanism şi Dezvoltare Urbană; - Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse; - Direcşiei de Mediu; - Direcşiei Comunicare-Relaţionare; - Serviciului Juridic; - Biroului Audit; - Biroului Managementul Calităţii; - Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului; - SC Societatea de Transport Public Timişoara SA; - Mass-media locale.
|
Cod FO53-01, ver.1 1
RAPORT DE SPECIALITATE privind modificarea și completarea Studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii
serviciului de iluminat public ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” aprobat prin HCLMT nr. 251/27.06.2017
Serviciul de iluminat public cuprinde iluminatul stradal-rutier, iluminatul stradal-pietonal, iluminatul arhitectural, iluminatul ornamental și iluminatul ornamental-festiv al comunelor, orașelor și municipiilor.
Sistemul de iluminat public este ansamblul format din puncte de aprindere, cutii de distribuție, cutii de trecere, linii electrice de joasă tensiune subterane sau aeriene, fundații, stâlpi, instalații de legare la pământ, console, corpuri de iluminat, accesorii, conductoare, izolatoare, cleme, armături, echipamente de comandă, automatizare și măsurare utilizate pentru iluminatul public. Prin HCL nr. 251 din 27.06.2017 a fost aprobat Studiu de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului „Întreținere a serviciului de iluminat public și iluminat festiv de sărbători din Timișoara”. Conform Legii 51/2006 legea serviciilor comunitare de utilităţi publice, republicată şi actualizată s-au transmis către Consiliul Concurenței documentele necesare în vederea obținerii avizului acestei instituții pentru încheierea contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” cu S.C. Societatea de Transport Public Timișoara S.A.
Având în vedere adresa cu nr 3322/16.04.2018 a Consiliul Concurenței înregistrată la Primăria Municipiului Timișoara cu nr.SC2018-008951 din 19.04.2018, privind documentația referitoare la atribuirea directă a contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul ” Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” către SC Societatea de Transport Public Timișoara SA, în care se specifică că “în contextul existenței unei încredințări directe considerăm necesară realizarea unei analize din care să rezulte dacă operatorul SC Societatea de Transport Public Timișoara SA va presta serviciul delegat la costuri pentru comunitate mai reduse sau cel mult egale cu cele pe care aceasta le-ar fi suportat dacă autoritatea locală ar fi încredințat serviciul către o întreprindere tipică bine gestionată și dotată corespunzător cu mijloace adecvate, în condiții similare (tehnice , financiare)”. În aceste condiții s-a procedat la transmiterea către alte autorități locale (Constanța, Reșița, Oradea, Iași, Bacău,Brăila, Arad, Cluj-Napoca) a unor adrese prin care solicităm sprijinul în vederea comunicării tarifelor practicate la ora actuală pentru diferite activități privind întreținerea sistemului de iluminat public. În urma cercetărilor efectuate pe site-urilor administațiilor publice locale, din datele obținute din Sistemul electronic de Achiziții publice pe diferite activități privind întreținerea iluminatului public, precum și din proiectele aflate în derulare la instituția noastră am constatat că tarifele Societății de Transport Public Timișoara îndeplinesc prevederile legale în vigoare. Se impune completarea studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA EDILITARĂ SC2018- / TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
Cod FO53-01, ver.1 2
public ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara”, cu un nou caitol, Capitolul IX “Analiza privind tarifele practicate de SC Societatea de Transpot Public Timișoara S.A.”. În ceea ce privește durata contractului de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public se va modifica perioada de la 15 ani la 5 ani în vederea minimizării riscului de neconcurență. De asemenea se va prelungi durata estimată pentru înceheierea contractului până în iunie 2018. Având în vedere cele mai sus menţionate propunem modificarea şi completarea Studiului de Oportunitate, aprobat prin HCLMT nr. 251/27.06.2017, după cum urmează:
a) Cap. VII ,,DURATA ESTIMATĂ A CONTRACTULUI ŞI TERMENUL PREVIZIBIL PENTRU ÎNCHEIEREA ACESTUIA, se modifică astfel: ,,Durata gestiunii directe este de 5 ani, cu drept de prelungire în condiţiile legii, în condiţiile art. 32 alin. (3) din Legea nr. 51/2006 autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate ca, periodic, respectiv odată la 5 ani, să facă analize privind eficienţa economică a serviciului. Termenul estimat pentru încheierea contractului este iunie 2018”.
a) Completarea Studiului cu un nou Capitol, Capitolul IX, având componenţa prevăzută în Anexa 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
DIRECTOR, ȘEF SERVICIU, Culiță CHIȘ Ioan ZUBAȘCU
Cod FO53-03, ver.1 1
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR …………………..
EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE
Sectiunea 1
Titlul proiectului de hotărâre Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea Studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” aprobat prin HCLMT nr. 251/27.06.2017
Sectiunea a 2 - a Motivul emiterii proiectului de hotărâre
Având în vedere adresa cu nr 3322/16.04.2018 a Consiliul Concurenței înregistrată la Primăria Municipiului Timișoara cu nr.SC2018-008951 din 19.04.2018, privind documentația referitoare la atribuirea directă a contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul ” Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” către Societatea de Transport Public Timișoara SA, în care se specifică că “în contextul existenței unei încredințări directe considerăm necesară realizarea unei analize din care să rezulte dacă operatorul SC Societatea de Transport Public Timișoara SA va presta serviciul delegat la costuri pentru comunitate mai reduse sau cel mult egale cu cele pe care aceasta le-ar fi suportat dacă autoritatea locală ar fi încredințat serviciul către o întreprindere tipică bine gestionată și dotată corespunzător cu mijloace adecvate, în condiții similare (tehnice, financiare)”. În aceste condiții s-a procedat la transmiterea către alte autorități locale (Constanța, Reșița, Oradea, Iași, Bacău,Brăila, Arad, Cluj-Napoca) a unor adrese prin care solicităm sprijinul în vederea comunicării tarifelor practicate la ora actuală pentru diferite activități privind întreținerea sistemului de iluminat public. În urma cercetărilor efectuate pe site-urilor administațiilor publice locale, din datele obținute din Sistemul electronic de Achiziții publice pe diferite activități privind întreținerea iluminatului public, precum și din proiectele aflate în derulare la instituția noastră am constatat că tarifele Societății de Transport Public Timișoara îndeplinesc prevederile legale în vigoare. Se impune completarea studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara”, cu un nou caitol, Capitolul IX “Analiza privind tarifele practicate de SC Societatea de Transpot Public Timișoara S.A.”. În ceea ce privește durata contractului de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public se va modifica perioada de la 15 ani la 5 ani în vederea minimizării riscului de neconcurență. De asemenea se va prelungi durata estimată pentru înceheierea contractului până în iunie 2018. Consider oportună promovarea Proiectului de hotărâre privind privind modificarea și completarea Studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara”.
PRIMAR, NICOLAE ROBU
DIRECTOR DIRECŢIA EDILITARĂ, CULIŢĂ CHIŞ
1
ANEXA 2 la HCL........../................
STUDIU DE OPORTUNITATE
privind delegarea gestiunii serviciului ”Întreţinere a serviciului de iluminat public şi iluminat
festiv de sărbători din Timişoara”
CUPRINS
Capitolul 1 - Prezentare generală
Capitolul 2 - Situaţia actuală a serviciului de iluminat public şi a iluminatului de sărbători pe raza
municipiului Timişoara
Capitolul 3 - Cadrul legal
Capitolul 4 - Fezabilitatea gestiunii directe
4.1. - Fezabilitatea tehnică
4.2. - Fezabilitatea economico-financiară
4.3. - Aspecte de ordin social şi de protecţie a mediului
4.4. - Identificarea şi alocarea riscurilor
Capitolul 5 - Investițiile necesare
Capitolul 6 - Stabilirea soluţiei optime de gestiune
Capitolul 7 - Durata estimată a contractului şi termenul previzibil pentru încheierea acestuia
Capitolul 8 - Finanţarea activităţii delegate
Capitolul 9 - Analiza privind tarifele practicate de Societatea de Transport Public Timișoara S.A.
2
Capitolul I
PREZENTARE GENERALĂ
Obiectivul prezentului studiu de oportunitate îl constituie fundamentarea delegării gestiunii
serviciului de iluminat public din municipiul Timişoara - activitatea de întreţinere a sistemului de iluminat
public şi iluminat festiv de sărbători pe raza municipiului Timişoara.
Serviciul de iluminat public este reglementat de Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de
utilităţi publice, care constituie dreptul comun în materie, republicată şi actualizată şi Legea nr. 230/2006 a
serviciului de iluminat public.
Potrivit Legii nr. 230/2006, serviciul de iluminat public face parte din sfera serviciilor comunitare
de utilități publice, organizarea și desfășurarea serviciului de iluminat public este destinat satisfacerii unor
nevoi și cerințe ale comunității locale și contribuie la ridicarea gradului de civilație și confort ale acesteia.
Conform prevederilor legale în vigoare lucrările de întreținere a sistemului de iluminat public
necesită a fi permanente astfel încât să mențină starea de viabilitate a sistemului. Lucrările de întreținere a
sistemului de iluminat public trebuie realizate în permanență și continuitate pentru a asigura confortul și
securitatea individuală și colectivă, precum și siguranță a circulației pietonale și rutiere.
Prezentul studiu de oportunitate are ca scop justificarea delegării gestiunii şi stabilirea de repere
oportune, menite să asigure executarea unor lucrări de întreţinere a sistemului de iluminat public şi
iluminat festiv, de care va beneficiază populaţia din Municipiul Timişoara.
Capitolul II
SITUAŢIA ACTUALĂ A SERVICIULUI DE ILUMINAT PUBLIC ŞI A
ILUMINATULUI DE SĂRBĂTORI PE RAZA MUNICIPIULUI TIMIŞOARA
În întelesul Legii nr. 230/2006 art.2, alin. (2) sistemul de iluminat public este ansamblul format din
puncte de aprindere, cutii de distribuție, cutii de trecere, linii electrice de joasă tensiune subterane sau
aeriene, fundații, stâlpi, instalații de legare la pământ, console, corpuri de iluminat, accesorii, conductoare,
izolatoare, cleme, armături, echipamente de comandă, automatizare și măsurare utilizate pentru iluminatul
public.
Conform auditului întocmit de către S.C. Luxten Lighting Company S.A. în perioada ianuarie-
februarie 2015, sistemul de iluminat public din Municipiul Timisoara este un ansamblu de instalații și
echipamente vechi și noi (reabilitate și /sau modernizate) caracterizat prin următoarele aspecte tehnice si
cantitative:
Stâlpi de iluminat de beton, metalici, lampadari, retro, lemn, RATT :
Zona Nord și Sud : 21252 buc
Aparate de iluminat cu puteri cuprinse intre 30 W si 2000 W :
3
o Zona Nord și Sud : 25753 buc
Rețea de alimentare cu energie electrică :
Zona Nord și Sud : 644,592 m
În ceea ce privește rețelele de alimentare, ele sunt în majoritate rețele aeriene, cu utilizare comună
pentru alimentare cu energie electrică și iluminat public, doar o parte din rețele fiind destinate exclusive
iluminatului public, în special cele realizate cu ocazia extinderii sistemului de iluminat.
Rețelele de joasă tensiune subterană au un grad avansat de uzură, cu excepția celor realizate în
ultimii ani și necesită un număr mare de intervenții pentru menținerea în funcțiune care generează costuri
exagerat de mari şi durate mari de nefuncţionare a iluminatului public.
Datele care au rezultat din acest audit se regăsesc în :
ANEXA 1 – RAPORT DE AUDIT CU SITUATIA EXISTENTA A ELEMENTELOR
SISTEMULUI DE ILUMINAT PUBLIC DIN MUNICIPIUL TIMISOARA.
ANEXA 2 - NOMENCLATOR DE STRAZI REPARTIZATE PE CLASE DE ILUMINAT
ANEXA 3 - CENTRALIZARE PE STRAZI A STALPILOR DE ILUMINAT
ANEXA 4 - CENTRALIZARE PE STRAZI A APARATELOR DE ILUMINAT
ANEXA 5 - CENTRALIZARE PE STRAZI A CONSOLELOR DE SUSTINERE
ANEXA 6 - CENTRALIZARE PE STRAZI A RETELELOR DE ILUMINAT PUBLIC
ANEXA 7 - LISTA POSTURILOR DE TRANSFORMARE AFLATE IN PROPRIETATEA
ENEL DISTRIBUTIE BANAT
a) Soluţii identificate pentru administrarea eficientă a serviciului de iluminat public
Iluminatul public reprezintă unul dintre criteriile de calitate ale civilizaţiei moderne. El are rolul de
a asigura atât orientarea şi circulaţia în siguranţă a pietonilor şi vehiculelor pe timp de noapte, cât şi crearea
unui ambient corespunzător în orele fără lumină naturală.
Principalele funcţiuni ale iluminatului public sunt:
Iluminatul căilor rutiere;
Iluminarea zonelor rezidenţiale;
Iluminatul zonelor comerciale;
Iluminatul parcurilor şi grădinilor;
Iluminatul cladirilor si monumentelor;
Iluminatul festiv.
Iluminatul festiv este o componentă sezonieră a sistemului de iluminat şi care este utilizată de
sărbători religioase sau cu prilejul anumitor evenimente importante din viaţa comunitatii (Zilele Orasului,
etc.). Rolul acestui iluminat este pur estetic, dar nu poate fi neglijat consumul corespunzator de energie
electrica în perioada de funcţionare.
Alimentarea instalaţiei de iluminat ornamental festiv se face din instalaţia de iluminat public.
Ca urmare, pentru funcţionarea continuă în parametrii tehnici, conform normativelor naţionale şi
cele ale Uniunii Europene în vigoare, a sistemului de iluminat public , apare imperioasă activitatea de
întreţinere a acestui sistem..
4
Realizarea acestui serviciu al întreţinerii sistemului de iluminat public şi iluminatul festiv,
presupune alocarea anuală a unor sume de la bugetul local.
Reviziile de întreținere se vor face pe baza planului anual de revizii .
Reviziile de întretinere constau în realizarea următoarelor activități:
refacere legături electrice (CDD-uri);
refacere legături electrice (coloane);
curățare și vopsire braț suport;
curățat difuzor corp de iluminat;
curățare și vopsire stâlp de iluminat;
revizie cutii de distribuție;
revizie cutii automatizare;
revizie legături instalații folosite la iluminatul festiv;
revizie figurine luminoase
revizie șiruri luminoare
revizie benere luminoase
revizie plase luminoase
Termenele pentru executarea serviciilor de menţinere-întreținere sunt cele prevăzute în
Regulamentul Serviciului de Iluminat Public din Municipiul Timișoara.
Sistemele de întreţinere
Încă din faza de proiectare a unei instalaţii de iluminat este adesea posibil să se aleagă
componentele, sistemele care vor conduce la activităţi de întreţinere minime:
Prin reducerea numărului de variante de echipare din schemă;
Prin folosirea de aparate de iluminat cu puţine componente, şi care pot fi manevrate cu
uşurinţă manual sau înlocuite;
Când este posibil să se utilizeze suprafeţe cu finisaje care rămân curate timp îndelungat sau
sunt uşor de curăţat;
Planificarea unei activităţi de întreţinere uşoară (acces, tipul sculelor, disponibil de piese de
schimb);
Pregătirea unei scheme de întreţinere cât mai complete, inclusiv cu instrucţiuni;
Organizarea unui flux informaţional eficient (feedback-uri ale greşelilor, dificultăţilor şi
defectelor);
Inspectarea stării suporţilor (stâlpi, console) şi a nivelului coroziunii.
Înlocuirea lămpilor:
Înlocuirea corectivă, constă în înlocuirea fiecărei lămpi defecte;
Înlocuirea preventivă, constă în înlocuirea “în grup” a tuturor lămpilor defecte sau bune în
acelaşi timp, care corespunde de regulă duratei de viaţă economică a lămpilor;
Înlocuirea combinată.
5
Este foarte important ca în locurile unde prin defectarea unei lămpi se pune în pericol siguranţa sau
securitatea în deplasare a utilizatorilor, aceasta să fie înlocuită imediat.
Cum deteriorarea fluxului luminos al lămpii, constituie o sursă de risipă a energiei, asigurarea unui
serviciu de întreţinere corect conduce la un ciclu de viaţă eficient al acesteia.
Curăţarea aparatelor de iluminat
Suporţii aparatelor de iluminat:
Pentru stâlpi, console şi console murale, este necesară efectuarea de inspecţii frecvente şi vopsirea
acestora, precum şi monitorizarea ocazională a stării părţilor aflate în pământ.
Instalaţii electrice:
Orice instalaţie electrică constituie un potenţial risc privind siguranţa şi prin urmare inspectarea,
întreţinerea şi testarea acesteia este de o importanţă deosebită.
b) Obiective
Cele mai importante obiective ale iluminatului public, în absenţa luminii naturale suficiente, sunt:
Siguranţa traficului;
Securitatea persoanelor;
Îmbunătăţirea orientării în trafic;
Un habitat plăcut;
Posibilitatea orientării personale.
Avantajele unui iluminat public de calitate sunt reprezentate de:
Scăderea costurilor comunităţii;
Reducerea accidentelor;
Reducerea criminalităţii;
Utilizarea eficientă a reţelei de drumuri;
Orientare;
Confort psihic şi vizual.
Garantarea permananţei în funcţionare
În acest sens, sunt propuse tipurile de lucrări prezentate în Anexa 8, ataşată prezentului studiu cu
mențiunea că aceasta poate fi completată cu alte lucrări dacă se constată necesitatetea lor.
Pentru fiecare tip de lucrare tariful se va întocmi pe baza unui deviz în care vor fi cuprinse toate
cheltuielile care stau la baza formării prețului propus. Prețul pentru fiecare lucrare prevăzută în listă va
conține ca elemente de fundamentare materialul, manopera, utilajul, transportul, încheierea de deviz,
cheltuieli indirecte și profitul. Prețurile vor fi supuse spre aprobare Consiliul Local al Municipiului
Timișoara.
Capitolul III
CADRUL LEGAL
6
Cadrul legal privind modalitatea de gestiune a serviciului de iluminat public este următorul:
- legea nr. 215/2001, legea administraţiei publice locale
- legea 230/2006, legea serviciului de iluminat public
- legea 51/2006, legea serviciilor comunitare de utilităţi publice
Legea nr. 230/2006 stabileşte cadrul juridic şi instituţional unitar privind înfiinţarea, organizarea,
exploatarea, gestionarea, finanţarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciului de iluminat public.
Conform art. 5 din legea nr. 230/2006 serviciul de iluminat public se organizează și funcționează cu
respectarea principiilor stabilite în Legea nr. 51/2006.
În baza prevederilor Legii nr. 215/2001 a administraţiei publice locale şi ale Legii nr.51/2006, art.1,
alin(2), pct.f) serviciul de iluminat public face parte din sfera serviciile comunitare de utilități publice.
Conform prevederilor Legii nr. 215/2001 a administraţiei publice locale şi ale Legii nr. 51/2007, serviciile
de utilităţi publice sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale. Art. 8 din Legea
nr.51/2006 prevede la alin. (1) „ Autorităţile administraţiei publice locale au competenţă exclusivă, în
condiţiile legii, în tot ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi funcţionarea serviciilor de
utilităţi publice, precum şi în ceea ce priveşte crearea, dezvoltarea, modernizarea, reabilitarea şi
exploatarea bunurilor proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale care compun
sistemele de utilităţi publice.”
Potrivit art. 22 alin. (2) din Legea nr.51/2006, gestiunea serviciilor de utilităţi publice se
organizează şi se realizează în următoarele modalităţi:
a) gestiune directă;
b) gestiune delegată.
Alegerea formei de gestiune se face prin hotărâre a Consiliului Local, potrivit legii nr. 51/2006 art. 1 alin. 4
lit. j) “modalitatea de gestiune este stabilită prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale administraţiei
publice locale”. Conform prevederilor legii nr. 51/2006 art. 22, alin. (4), indiferent de forma de gestiune
aleasă, desfășurarea activităților specifice se realizează pe baza unui regulament al serviciului şi a unui
caiet de sarcini, elaborate şi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, în conformitate cu
regulamentul-cadru şi cu caietul de sarcini-cadru ale serviciului.
Gestiunea directă este modalitatea de gestiune în care autorităţile deliberative şi executive, în
numele unităţilor administrativ-teritoriale pe care le reprezintă, îşi asumă şi exercită nemijlocit toate
competenţele şi responsabilităţile ce le revin potrivit legii cu privire la furnizarea/prestarea serviciilor de
utilităţi publice, respectiv la administrarea, funcţionarea şi exploatarea sistemelor de utilităţi publice
aferente acestora.
Astfel, pentru exploatarea eficientă a activităţilor serviciul de iluminat public, autoritatea publică
locală răspunde de organizarea, finanţarea, gestiunea şi controlul activităţii, având însă posibilitatea de a
încredinţa sarcinile şi responsabilităţile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisă a serviciului, unor
operatori prestatori de servicii de utilităţi publice.
7
Potrivit art. 28 alin. (2^1) din Legea nr. 51/2006, republicată şi actualizată, în cazul gestiunii
directe autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale au posibilitatea încredinţării, unui
operator de drept privat, gestiunea serviciilor de utilităţi publice sau a uneia ori mai multor activităţi din
sfera acestor servicii.
Potrivit aceluiaşi articol, în cazul gestiunii directe autorităţile deliberative ale unităţilor
administrativ-teritoriale pot încredinţa gestiunea serviciilor de utilităţi publice prin atribuirea directă a
contractului de delegare a gestiunii, cu respectarea următoarelor condiţii cumulative ce trebuie îndeplinite
atât la data atribuirii contractului de delegare a gestiunii, cât şi pe toată durata acestui contract:
a) unităţile administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară cu
obiect de activitate serviciile de utilităţi publice, în calitate de acţionari/asociaţi ai operatorului
regional, prin intermediul asociaţiei, sau, după caz, unitatea administrativ-teritorială, în calitate
de acţionar/asociat unic al operatorului, prin intermediul adunării generale a acţionarilor şi al
consiliului de administraţie, exercită un control direct şi o influenţă dominantă asupra deciziilor
strategice şi/sau semnificative ale operatorului regional/operatorului în legătură cu serviciul
furnizat/prestat, similar celui pe care îl exercită asupra structurilor proprii în cazul gestiunii
directe;
b) operatorul regional, respectiv operatorul, după caz, desfăşoară exclusiv activităţi din sfera
furnizării/prestării serviciilor de utilităţi publice destinate satisfacerii nevoilor de interes public
general ale utilizatorilor de pe raza de competenţă a unităţilor administrativ-teritoriale membre
ale asociaţiei, respectiv a unităţii administrativ-teritoriale care i-a încredinţat gestiunea
serviciului;
c) capitalul social al operatorului regional, respectiv al operatorului este deţinut în totalitate de
unităţile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei, respectiv de unitatea administrativ-
teritorială; participarea capitalului privat la capitalul social al operatorului regional/operatorului
este exclusă.
În conformitate cu art. 28 alin. (2), litera b) din Legea nr. 51/2006, republicată şi actualizată
gestiunea directă se realizează prin intermediul unor operatori de drept public sau privat, fără aplicarea
prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale şi
Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii care pot fi societăţi
reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital social
integral al unităţilor administrativ-teritoriale, înfiinţate de autorităţile deliberative ale unităţilor
administrativ-teritoriale respective.
În conformitate cu prevederile art. 23, alin. (1), lit. a), teza a II-a, din Legea nr. 51/2006, republicată
şi actualizată, raporturile juridice dintre unităţile administrativ-teritoriale şi operatori sunt reglementate
prin intermediul unui contract denumit de delegare a gestiunii pentru operatorii prevăzuţi la art. 28 alin. 2
lit. b) din acelaşi act normativ, în cazul gestiunii directe.
Prin adresa RE2017-000846/08.05.2017 RATT comunică că dorește preluarea serviciului de
iluminat public din municipiul Timișoara în conformitate cu prevederile din Legea nr.51 din 2006 cu
8
modificările și completările ulterioare. În răspunsul la această adresă s-a înștiințat RATT că este necesar
transformarea regiei în societate comercială pentru ca la data semnării contractului să îndeplinească
prevederile art. 28 alin. 2 lit. b) din Lege nr. 51/2006.
Noua formă de asumare prin contract de către un executant potent cu tehnicitate şi experienţă, a
menţinerii nivelului tehnic din momentul contractării, pe întreaga durată a contractului, vine să răspundă
dorinţelor utilizatorilor. Aceştia doresc să aibă permanent un sistem de iluminat care să asigure un nivel de
iluminat corespunzător.
În conformitate cu legile nr. 230/2006 și nr. 51/2007 întreţinerea sistemului de iluminat public şi
iluminatul festiv are ca scop:
a) satisfacerea interesului general al comunităţii;
b) satisfacerea cât mai completă a cerinţelor beneficiarilor;
c) protejarea intereselor beneficiarilor;
d) întărirea coeziunii economico-sociale la nivelul comunităţilor locale;
e) asigurarea dezvoltării durabile a unităţilor administrativ-teritoriale;
f) creşterea gradului de securitate individuală şi colectivă în cadrul comunităţilor locale;
g) marcarea unor evenimente importante prin iluminat festiv;
h) ridicarea gradului de civilizaţie, a confortului şi a calităţii vieţii;
i) mărirea gradului de siguranţa a circulaţiei rutiere şi pietonale;
j) crearea unui ambient plăcut;
k) creşterea oportunităţilor rezultate din dezvoltarea turismului;
l) asigurarea funcţionării şi exploatării în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi eficienţă economică a
infrastructurii aferente serviciului.
Prin acest contract de delegare de gestiune se urmăreşte realizarea activităţilor :
- activităţi de înlocuire a elementelor defecte ale tuturor componentelor defecte ale sistemului de iluminat
public;
- activităţi de întreţinere pentru menţinerea parametrilor optimi luminotehnici şi de securitate în exploatare;
- activităţi specifice prestate pentru verificare/reparare, montare/demontare a ornamentelor pentru sărbători
şi achiziţionarea de materiale noi.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 230/2006 privind serviciul de iluminat public autoritatea
administrației publice locale, semnatară a contractului de delegare a gestiunii, păstrează dreptul de a
supraveghea și contola:
- modul de îndeplinire a obligațiilor contractuale asumate de operator și activitățile desfășurate de
acesta,
- modul de fundamentare a tarifelor si respectarea metodologiei de stabilire, ajustare sau de modificare a
acestora
- calitatea și eficiența serviciului prestat corespunzător indicatorilor de performanță a serviciului;
- modul de administrare, de exploatare, de conservare și de menținere în funcțiune a serviciului
prestat.
9
Capitolul IV
FEZABILITATEA GESTIUNII DIRECTE
4.1. Fezabilitatea tehnică
În anul 1869 a luat ființă societatea pe acțiuni ”Societatea de tramvai cu cale ferată Timișoara”.
Începând cu anul 1897 societatea se reorganizaează și va funcționa ca societate pe acțiuni sub
denumirea de ”Tramvaiele comunale Electrice din Timișoara”.
În anul 1904 întreg activul și pasivul societății este preluat de Consiliul Comunal și intreprinderea
de tramvaie este înregistrată la Tribunal cu denumire ”Tramvaiele Comunale Timișoara” (TCT).
În anul 1941 se introduc în circulație primele troleibuse, iar intrepinderea își schimbă denumirea în
”Intreprinderea Electrotehnică Timișoara” (IET).
Din anul 1979 până în anul 1991 intreprinderea s-a numit „Intreprinderea Județeană de Transport
Local” (IJTL), iar după 1991 intreprinderea se va numi ”Regia Autonomă de Transport Local Timișoara”
(RATT).
Activitățile autorizate desfășurate de RATT conform codului CAEN sunt:
4931 – Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători,
4941 – Transporturi rutiere de marfă
5030 – Transporturi de pasageri pe căi navigabile,
5221 – Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre,
4321 – Lucrări de instalații electrice,
3513 –Distribuție energie electrică.
Pentru executarea lucrărilor de instalații electrice, RATT deține următoarele atestate:
- Atestat tip Be ”Executarea de instalații electrice exterioare / interioare pentru incinte / construcții
civile și industriale, branșamente aeriene și subterane, la tensiunea de 0,4 kV”, emis de Autoritatea
Națională de Reglementare în Domeniul Energetic, nr. 12339/13.02.2017,
- Certificat SRAC nr. 4743 privind implementarea unui sistem de management al calității
conform standard ISO 9001/2008 pentru următoarele activități:
a) Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători,
b) Executarea de instalații electrice exterioare / interioare pentru incinte / construcții
civile și industriale, branșamente aeriene și subterane, la tensiunea de 0,4 kV și
mentenanță iluminat public.
Activitatea de întreținere și reparații instalații electrice în cadrul RATT Timișoara se desfășoară în
cadrul Secției Infrastructură de către Compartimentul Rețele Energetice având următoarele:
a) Structura de personal:
- 2 ingineri
10
- 25 electricieni
- 6 lăcătuși mecanici,
b) Dotarea tehnică cu utilaje:
- Automacara Liebherr: 1 buc.
- PRB N1 – Autospecială MERCEDES: 1 buc.
- PRB 16 – Autospecială platformă ridicătoare ROMAN: 1 buc
- Autospecială N1 FORD: 1 buc.
- Autoturn LUGOMET: 2 buc
- Autoutilitară FORD Transit: 2 buc.
- Autoutilitară MERCEDES Vario: 2 buc.
- Autoutilitară furgonetă FORD Conecto: 2 buc.
Prin îmbunătăţirea capacităţii tehnice, organizatorice şi cu o dotare corespunzătoare precum şi
îmbunătăţirea managementului a RATT, se poate realiza activitatea de întreținere a serviciului de iluminat
public și iluminat festiv din municipiul Timișoara.
4.2. Fezabilitatea economico-financiară
Prezentul studiu de oportunitate are ca scop justificarea delegării gestiunii prin modalitatea de
gestiune directă şi stabilirea de repere oportune, menite să asigure executarea unor lucrări de calitate.
Prin delegarea gestiunii serviciului de iluminat public se urmăreşte reducerea costurilor şi
eficientizarea serviciilor prestate prin degrevarea Municipiului Timişoara, de o serie de activităţi ce sunt
consumatoare de timp şi bani şi orientarea spre alte activităţi. Unul din argumentele economice pentru care
ar fi fezabilă delegarea gestiunii serviciului, ar fi faptul că în acest moment, Primăria Municipiului
Timişoara nu dispune de organizarea necesară, de un număr suficient de personal calificat în domeniu
pentru a putea gestiona direct această activitate.
Realizarea serviciului/ lucrărilor în regim de gestiune directă prezintă următoarele avantaje şi
beneficii:
Economice:
- Preţurile vor fi rezultatul negocierii şi vor fi în concordanţă cu preţurile pieţei;
- Modalitatea de gestiune directă pe o durată mai lungă permite realizarea de investiţii de către
operator care pot conduce la creşterea productivităţii muncii şi scăderea preţurilor;
- Posibilitatea renegocierii preţurilor activităţii în funcţie de fluctuaţia preţurilor materiilor prime
aflate pe piaţă;
- Posibilitatea diminuării plăţilor către operator în cazul nerealizării unor lucrări la termenele
stabilite în contract sau neîntreţinerea corespunzătoare în perioada următoare, astfel încât aceste
sume nu mai pot fi recuperate de operator în perioada următoare, fiind diminuări de venituri
totale încasate, ceea ce obligă operatorul la o respectare foarte riguroasă a contractului;
- Eficientizarea utilizării fondurilor publice;
11
Juridice:
- Instituţia noastră deţine controlul, intervenţia directă şi imediată asupra acestui domeniu de
activitate;
- Consiliul Local Timişoara, prin Consiliul de Administraţie al Regiei Autonome de Transport
Timișoara deţine controlul asupra activităţilor societăţii;
- Orice incident care se petrece în sistemul de iluminat public ce face obiectul delegării gestiunii
şi care are ca efect implicaţii materiale, penale, este responsabilitatea operatorului economic,
Consiliul Local al Municipiului Timişoara transferând total această obligaţie. Se vor evita
eventualele conflicte (potenţiale cereri de chemare în judecată, contestaţii, etc.) care pot
interveni cu operatorii privaţi fapt ce ar conduce la nefuncţionarea continua (sau nefuncţionarea
în parametrii) a sistemului de iluminat public;
Tehnice:
- Se va asigura o activitate continuă (24h/24h) pentru intervenţii privind remedierea
corespunzătoare a unor situaţii neprevăzute ivite în funcţionarea sistemului de iluminat public
(fenomene naturale);
- Se va asigura garantarea continuității și permananţei în funcţionare
- Se evită perioadele lungi de timp necesare lansării procedurilor de licitaţii, rezolvării
eventualelor contestaţii, timp care poate fi folosit de operator, acesta putând demara şi chiar
accelera lucrările din momentul în care a preluat gestiunea şi care poate intervenii urgent .
- Prin contractele de mandat, Consiliul de Administraţie impune criterii de performanţă atât
membrilor C.A., cât şi conducerii executive, contractele de mandat fiind încheiate între
Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi membrii Consiliului de Administraţie;
- Consiliul Local al Municipiului Timişoara poate impune adoptarea unor soluţii şi tehnologii
performante care pot contribui la creşterea eficienţei şi calităţii lucrărilor de întreţinere şi
iluminat festiv ;
4.3. Aspecte de ordin social şi de protecţie a mediului
În conformitate cu Legea nr. 137/29.12.1995, republicată, privind reglementarea protecţiei
mediului, Consiliul Local al Municipiului Timişoara are responsabilitatea şi obligaţia de a asigura un
mediu sănătos pentru toţi locuitorii din Municipiul Timişoara.
În desfăşurarea activităţii este obligatorie respectarea principiilor ecologice pentru asigurarea unui
mediu de viaţă sănătos. Aceste activităţi trebuie să asigure:
- Satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publică ale comunităţii locale şi creşterea calităţii
vieţii;
- Administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitare a unităţii administrativ-teritoriale în
interesul comunităţii locale;
- Ridicarea continuă a standardelor şi a indicatorilor de performanţă ai serviciilor prestate;
- Protejarea domeniului public şi punerea în valoare a acestuia;
12
- Protecţia şi conservarea mediului natural şi construit în conformitate cu reglementările legale în
vigoare
Iluminatul public are implicaţii directe în protecţia mediului prin mai mulţi factori:
Prin utilizarea eficientă a energiei electrice (reducerea consumurilor nejustificate prin utilizarea de
echipamente performante cu consumuri reduse de energie);
Prin utilizarea echipamentelor cu componente reciclabile (ex.: excluderea utilizării surselor cu
vapori de mercur);
Reducerea poluării luminoase prin orientarea aparatelor de iluminat spre suprafaţa căii de circulaţie
(aparatele de iluminat nu pot fi utilizate pe post de „reflectoare”).
Iluminatul public şi înfrumuseţarea oraşelor trebuie să contribuie la protejarea mediului
înconjurător (nu să îl distrugă), să se încadreze în mediul înconjurător evidenţiind elementele de identitate.
Protecţia mediului constituie o obligaţie a autorităţilor administraţiei publice şi locale, precum şi a
tuturor persoanelor fizice, juridice, statul recunoscând tuturor persoanelor dreptul la un mediu sănătos.
La executarea lucrărilor de plantare a stâlpilor, cât şi în perioada de exploatare se vor respecta
prevederile Legii 137/95 privind protecţia aşezărilor umane, protecţia solului, protecţia atmosferei, cap. 3
sec.2, sec. 3, sec. 5, astfel: la organizarea de şantier pe perioada de execuţie a lucrării se va încerca
obţinerea unui impact negativ minim asupra solului (eliberare terenului de pământul rezultat din săpătură).
Soluţiile tehnice propuse în prezenta lucrare reduc la minim impactul negativ asupra mediului, în
condiţiile de siguranţă şi eficienţă în toate fazele ciclului de viaţă a lucrării proiectate: proiectare, execuţie
şi exploatare.
Pe toată durata de viaţă a instalaţiilor se vor respecta cerinţele impuse prin SR EN ISO 14001.
Lucrările de canalizare electrică subterană reprezintă suprafeţe ocupate temporar, iar după
astuparea şanţului se pot amenaja deasupra cablelor zone verzi sau pavaje.
La alegerea traseelor şi amplasamentelor instalaţiilor se vor respecta distanţele faţă de obiectivele
de interes public.
Prin lucrările prevăzute în prezentul proiect nu sunt afectaţi factorii de mediu şi nu se impun lucrări
de reconstrucţie ecologică, deci nu necesită studiu de mpact asupra mediului.
Conform Legii 137/1995 executantul lucrării are următoarele obligaţii:
Să asigure sisteme proprii de supraveghere a instalaţiilor şi proceselor tehnologice pentru
protecţia mediului;
Să nu degradeze mediul natural sau amenajat prin depozitări neontrolate de deşeuri de orice
fel.
Deşeurile asfaltice rezultate în urma lucrărilor vor fi predate pe baza de conract firmelor autorizate.
Acestea vor ridica deşeurile de la locul producerii imediat după încheierea lucrărilor.
După executarea lucrărilor de pozare a cablurilor electrice şi realizarea instalaţile după caz pavajul
sau spaţiul verde se vor aduce la forma initiala.
Se vor lua măsurile necesare pentru aducerea mediului înconjurător la condiţiile impuse de
legislaţia mediului, în vigoare.
13
Protecţia calităţii apei:
Procesul teehnologic, specific lucrărilor de canalizare subterană, nu are impact asupra apei.
Protecţia aerului:
Tehnologia specifică execuţiei reţelelor electrice subterane nu conduce la poluarea aerului
decât în măsura în care praful rezultat din spargeri şi săpături reduce întrucâtva calitatea
acestuia.
Instalaţiile de iluminat nu produc agenţi poluanţi pentru aer, în timpul expoatării neexistând
nici o formă de emisie.
Protecţia împotriva zgomotului şi a vibraţiilor
Instalaţiile de iluminat nu produc zgomote sau vibraţii.
Utilajele specifice transportului instalaţiilor necesare pentru realizarea liniilor electrice nu
vor staţiona mult în zonă, timpul de staţionare fiind doar cel pentru descărcarea
materialelor, funcţionarea acestora nedaunand zonei.
Combustibilul folosit nu se scurge sau depune pe sol şi nu deteriorizează zona.
Se va respecta programul de linişte legiferat, între 22 şi 6.
Protecţia împotriva radiaţiilor
Instalaţiile de iluminat nu produc radiaţii poluante pentru mediul înconjurător, oameni şi
animale.
Radiaţiile electromagnetice produse nu au nivel semnificativ de impact asupra mediului.
Protecţia solului şi subsolului
Lucrările de întreţinere iluminat public nu poluează mediul dacât prin faptul ca apare la
pozarea subterană a cablului un aparat străin în sol (cablu etanş, confecţionat din materiale
greu degradabile, decât în cazul distrugerii mantalei de protecţie). Acest aparat este protejat
prin tehnologia de lucru pentru acţiuni străine, conducând implicit şi la protecţia solului şi
subsolului.
După efectuarea lucrărilor, pe teren nu rămân materiale care să degradeze sau să polueze
accidental mediul, constructorul este obligat să refacă spaţiile afectate, pământul rezultat
din săpătură urmand a se depozita/împrăştia în spaţii special stabilite de către autorităţile
locale.
Surplusul de pământ rezultat din sapatura va fi împrăştiat dacă este fertil, sau transportat în
zona extravilană indicată de Consiliul Local, dacă este nefertil.
Protecţia ecosistemelor terestre:
Lucrările de întreţinere iluminat public au un impact minim asupra ecosistemului terestru,
mai ales că după pozarea cablurilor zona este adusă la starea iniţială. Ecosistemu acvatic nu
există în zona de lucru, deci nu este afectat.
14
Protecţia aşezărilor umane şi altor obiective de intres public:
Se vor lua măsuri ca efectele asupra zonelor populate adiacente executării lucrărilor să fie
minime.
Gospodăria deşeurilor:
Ca urmare a lucrărilor ce se vor efectua (săpături, spargeri, construcţii noi) vor rezulta o
serie de deşeuri cum ar fi pământ, beton, ciment, asfalt, nisip. Aceste deşeuri sunt aşezate
pe măsura producerii lor în imediata apropiere a zonei de lucru, îngrădită cu panouri de
protecţie, fiind evacuate ritmic spre groapa de gunoi cu ajutorul mijloacelor de transport ale
executantului.
S-au respectat, cu precădere, prevederile următoarelor legi:
OUG 195/2005 – privind protecţia meiului;
OG nr. 91/2002 – pentru modificarea şi completarea Legii 137/1995;
Ord. MAPPM nr. 756/1997 – Reglementări privind evaluarea poluării mediului;
Legea nr. 26/1996 – privind Codul Silvic;
Legea nr. 107/1996 – Legea apelor;
HG nr. 525/1996 – de aprobare a Regulamentului General de Urbanism;
Legea nr. 350/2001 – privind sistematizarea şi urbanismul;
OUG 54/06 – privind proprietatea publică;
OG nr. 34 – privind concesionarea proprietăţilor publice;
Legea nr. 13/2007 – a energiei electrice;
Ord. MIC nr. 1587/1997 – de aprobare a listei categoriilor de construcţii şi instalaţii
industriale generatoare de riscuri tehnologice;
4.4. Identificarea şi alocarea riscurilor
PUNCTE TARI
Transferul riscurilor în mare parte către operator;
Posibilitatea de control a tarifelor;
Posibilitatea de control a garanţiei lucrărilor executate/serviciilor prestate;
Contractul de delegare prevede îndeplinirea indicatorilor de performanță care fac referire la
activitățile prestate;
Indicatorii minimali de performanță ai serviciului pot fi modificați prin hotarâre a Consiliului
Local, pe baza unor studii de specialitate.
PUNCTE SLABE
Dificultate în estimarea cât mai exactă a serviciilor prestate/lucrări realizate;
Valoarea plăților în timp este influenţată de rata inflaţiei.
OPORTUNITĂŢI
Bază legală stabilă şi sistem de raportare corect;
15
Reducerea consumului de resurse.
AMENINŢĂRI
Exista posibilitatea ca societatea privată sa intre in insolvenţă, în incapacitate temporară de plată
sau definitiva, fapt care ar periclita buna desfasurare a activităţilor;
Criza economica şi financiară internaţională.
Capitolul V
INVESTIŢIILE NECESARE
Investiţiile necesare pentru modernizare şi extindere vor rezulta în urma activităţii de administrare
prin elaborarea politicilor şi strategiilor, a programelor de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii, a
normelor şi regulamentelor.
Capitolul VI
STABILIREA SOLUŢIEI OPTIME DE GESTIUNE
Conform prevederilor Legii nr.215/2001 a administraţiei publice locale, Legii nr. 230/2006 și Legii
nr. 51/2006, organizarea si reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat
constituie dreptul exclusiv al autorităţilor administraţiei publice locale.
In exercitarea acestui drept, Consiliul Local are posibilitatea de a alege şi de a hotărî modalitatea
pentru gestiunea serviciilor de utilităţi pubice astfel încât să asigure funcţionarea corespunzătoare a
serviciului de iluminat public.
Urmare a analizei prezentului studiu, activitatea de întreţinere a sistemului de iluminat public şi
iluminat festiv de sărbători prin gestiune directă, în sensul atribuirii directe către operatorul economic
RATT, cu acționar unic Consiliul Local al Municipiului Timisoara, prin îmbunătăţirea capacităţii tehnice,
organizatorice, o dotare mai bună precum şi o experienţă managerială performantă, este eficientă din punct
de vedere economic, urmărind realizarea unui raport calitate/preţ cât mai bun şi unui echilibru între
riscurile şi beneficiile asumate, cu mențiunea ca este necesară transformarea regiei în societate
comercială astfel încât la data încheierii contractului să fie indeplinite condițiile art.28 alin.2 lit. b)
din Legea nr. 51/2006.
Prin prezentul studiu se propune ca modalitate de gestiune, gestiunea directă prin atribuire directă,
în conformitate cu dispoziţiile art. 28 alin. (2^1) din Legea nr. 51/2006, republicată şi actualizată, către
RATT, cu mențiunea ca este necesară transformarea regiei în societate comercială astfel încât la data
încheierii contractului să fie indeplinite condițiile art.28 alin.2 lit. b) din Legea nr. 51/2006.
16
Capitolul VII
DURATA ESTIMATĂ A CONTRACTULUI ŞI TERMENUL PREVIZIBIL PENTRU
ÎNCHEIEREA ACESTUIA
Durata gestiunii directe este de 5 ani, cu drept de prelungire în condiţiile legii, în condiţiile art. 32
alin. (3) din Legea nr. 51/2006 autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate ca, periodic, respectiv
odată la 5 ani, să facă analize privind eficienţa economică a serviciului.
Termenul estimat pentru încheierea contractului este iunie 2018.
Capitolul VIII
FINANŢAREA ACTIVITĂŢII DELEGATE
Sursele de finanţare a contractului care urmează să fie atribuit se asigură prin:
- bugetele de venituri şi cheltuieli al operatorului şi, după caz, din alocaţii bugetare în
conformitate cu art.43 alin. (1) din Legea nr. 51/2006;
- alte surse financiare legal constituite.
Legislaţia în baza căreia s-a întocmit studiul:
- Legea nr. 230/2006 a serviciului de iluminat public;
- Legea nr. 51/2006 legea serviciilor comunitare de utilităţi publice, republicată şi actualizată;
- Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, cu modificările şi completările
ulterioare.
17
CAPITOLUL IX
ANALIZA PRIVIND TARIFELE PRACTICATE DE SOCIETATEA
DE TRANSPORT PUBLIC TIMIȘOARA S.A.
Având în vedere adresa cu nr 3322/18.04.208 a Consiliul Concurenței înregistrată la Primăria
Municipiului Timișoara cu nr.SC2018-008951 din 19.04.2018, privind documentația referitoare la
atribuirea directă a contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul ” Întreţinere a serviciului de
iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” către Societatea de Transport Public
Timișoara SA, în care se specifică că “în contextul existenței unei încredințări directe considerăm necesară
realizarea unei analize din care să rezulte dacă operatorul Societatea de Transport Public Timișoara SA va
presta serviciul delegat la costuri pentru comunitate mai reduse sau cel mult egale cu cele pe care aceasta
le-ar fi suportat dacă autoritatea locală ar fi încredințat serviciul către o întreprindere tipică bine gestionată
și dotată corespunzător cu mijloace adecvate, în condiții similare (tehnice , financiare)”.
În aceste condiții s-a procedat la transmiterea către alte autorități locale (Constanța, Reșița, Oradea,
Iași, Bacău,Brăila, Arad, Cluj-Napoca ) a unor adrese prin care solicităm sprijinul în vederea comunicării
tarifelor practicate la ora actuală pentru diferite activități privind întreținerea sistemului de iluminat public.
În urma documentării efectuate pe site-urile administațiilor publice locale, din datele obținute din
Sistemul electronic de Achiziții publice pe diferite activități privind întreținerea iluminatului public,
precum și din proiectele aflate în derulare la instituția noastră am constatat că tarifele Societății de
Transport Public Timișoara îndeplinesc prevederile legale în vigoare.
Director Direcția Edilitară, Șef Serviciu E.M.S.U.P., Culiță Chiș Ioan Zubașcu
1
ANEXA 1 la HCL........../................
CAPITOLUL IX
ANALIZA PRIVIND TARIFELE PRACTICATE DE SOCIETATEA
DE TRANSPORT PUBLIC TIMIȘOARA S.A.
Având în vedere adresa cu nr 3322/18.04.208 a Consiliul Concurenței înregistrată la Primăria
Municipiului Timișoara cu nr.SC2018-008951 din 19.04.2018, privind documentația referitoare la
atribuirea directă a contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul ” Întreţinere a serviciului de
iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara” către Societatea de Transport Public
Timișoara SA, în care se specifică că “în contextul existenței unei încredințări directe considerăm necesară
realizarea unei analize din care să rezulte dacă operatorul Societatea de Transport Public Timișoara SA va
presta serviciul delegat la costuri pentru comunitate mai reduse sau cel mult egale cu cele pe care aceasta
le-ar fi suportat dacă autoritatea locală ar fi încredințat serviciul către o întreprindere tipică bine gestionată
și dotată corespunzător cu mijloace adecvate, în condiții similare (tehnice , financiare)”.
În aceste condiții s-a procedat la transmiterea către alte autorități locale (Constanța, Reșița, Oradea,
Iași, Bacău,Brăila, Arad, Cluj-Napoca ) a unor adrese prin care solicităm sprijinul în vederea comunicării
tarifelor practicate la ora actuală pentru diferite activități privind întreținerea sistemului de iluminat public.
În urma documentării efectuate pe site-urile administațiilor publice locale, din datele obținute din
Sistemul electronic de Achiziții publice pe diferite activități privind întreținerea iluminatului public,
precum și din proiectele aflate în derulare la instituția noastră am constatat că tarifele Societății de
Transport Public Timișoara îndeplinesc prevederile legale în vigoare.
Director Direcția Edilitară, Șef Serviciu E.M.S.U.P., Culiță Chiș Ioan Zubașcu