Număr | 164 |
---|---|
An | 2016 |
Data emiterii | 31.10.2016 |
Link oficial | Primăria Timisoara |
Proces verbal | PV din 31.10.2016 |
Hotararea Consiliului Local 164/31.10.2016 privind modificarea şi aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara Consiliul Local al Municipiului Timisoara Având în vedere Referatul nr. 1134/13.10.2016 al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara - Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara, aprobat de Primarul Municipiului Timişoara domnul Nicolae Robu; Având în vedere Referatul nr.SC2016 - 22193/14.10.2016 al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU; Având în vedere avizele Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara; În conformitate cu prevederile art.3, alin.(1) din Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale; În conformitate cu prevederile art.36 alin (2) lit. a) şi alin.(3) lit.b) din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; În temeiul art.45 alin.2 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; HOTARASTE Art. 1: Se modifică şi se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara, conform Anexei la prezenta hotărâre. Art.2: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara . Art.3: Prezenta hotărâre se comunică: - Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş; - Primarului Municipiului Timişoara; - Serviciului Juridic; - Direcţiei Urbanism; - Direcţiei Tehnice; - Direcţiei Economice; - Direcţiei de Mediu; - Direcţiei Dezvoltare; - Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse; - Direcţiei Comunicare; - Biroului Audit; - Biroului Managementul Calităţii; - Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului; - Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara; - Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei; - Mass-media locale.
|
Pagina 1 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
Anexa la HCLMT nr…………………………..
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TIMIŞOARA
DIRECŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ COMUNITARĂ
TIMIŞOARA
SERVICIUL PENTRU PROŢECTIA COPILULUI ŞI FAMILIEI TIMIŞOARA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a serviciului public de asistenţă socială de interes local
SERVICIUL PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI FAMILIEI TIMIŞOARA
Pagina 2 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
Cap. I. DISPOZIŢII GENERALE
Art.1.(1) Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei este un serviciu public cu
personalitate juridică, care funcţionează în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială
Comunitară Timişoara, serviciul fiind înfiinţat prin Hotărârea Consiliului Local al
Municipiului Timişoara nr.466/20.12.2005, şeful serviciului având calitatea de ordonator terţiar
de credite;
Art.2. Misiunea sau scopul principal al Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei :
desfăşoară activitaţi de asistenţă şi protecţie socială pentru copil si familia sa, de prevenire a
separării copilului de familia sa, cu domiciliul sau reşedinţa în municipiul Timişoara, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art.3. Prin Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei în înţelesul prezentului regulament,
se înţelege serviciul public cu personalitate juridică, subordonat şi structurat pe competenţe,
potrivit organigramei.
Art.4.(1) Sediul administrativ al Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei este în
municipiul Timişoara, pe strada Platanilor, nr.2 ‐ spaţiu atribuit prin Hotărârea de Consiliu
Local al Municipiului Timişoara nr.269/28.06.2005.
(2) Pe toate actele emise de Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei – se va menţiona
Consiliul Local al Municipiului Timişoara, Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară
Timişoara, Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei şi sediul serviciului public de
interes local.
(3) Şeful de serviciu al Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei asigură conducerea,
coordonarea şi controlul compartimentelor şi birourilor din structura Serviciului pentru
Protecţia Copilului si Familiei, având calitatea de ordonator terţiar de credite şi de angajator.
Art.5. Durata de funcţionare a Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei este
nelimitată.
Art.6. Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei îşi desfăşoară activitatea în baza
prezentului Regulament de Organizare şi Funcţionare şi prevederilor legale în vigoare.
Art.7.(1) Structura organizatorică a Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei cuprinde,
în funcţie de volumul, complexitatea şi specificul activităţii, birouri şi compartimente.
(2) Compartimentul poate fi organizat fie independent, fie în cadrul unui birou.
Art.8. Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei dispune de cod fiscal, cont bancar
propriu, precum şi de ştampilă proprie.
Art.9. (1) Obiectul de activitate al Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei îl
constituie asigurarea menţinerii, refacerii şi dezvoltării capacităţilor copilului şi ale parintilor
sai, pentru depasirea situatiilor care ar putea determina separarea copilului de familia sa,
conform cu Legea 272/21.04.2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
(2) Atribuţiile Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei sunt:
a) înfiinţează, organizează şi furnizează servicii sociale primare în domeniul protecţiei
copilului şi familiei.
Pagina 3 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
b)încheie convenţii de parteneriat şi iniţiază programe de colaborare cu alte autorităţi locale,
instituţii publice şi private, structuri asociative, precum şi cu instituţii de cult recunoscute de
lege, pentru furnizarea serviciilor sociale , în conformitate cu nevoile locale identificate ;
c)furnizează informaţiile şi datele solicitate de serviciul public de asistenţă socială judeţean,
precum şi de autorităţile publice centrale cu responsabilităţi în domeniu;
d)elaborează şi implementează proiecte cu finanţare naţională şi internaţională în domeniu;
e)elaborează şi propune consiliului local al municipiului proiectul de buget anual pentru
susţinerea serviciilor sociale în domeniul protecţiei copilului şi familiei, în conformitate cu
planul de acţiune propriu.
Art.10. Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei întocmeşte referatele de specialitate
pentru proiectele de hotărâri propuse spre aprobare Consiliului Local al Municipiului
Timişoara, care vor fi avizate de directorul executiv şi directorul executiv adjunct al Direcţiei
de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara.
Art.11. Organele de conducere, coordonare şi control ale Serviciului pentru Protecţia Copilului
si Familiei sunt după cum urmează:
‐ Consiliul Local al Municipiului Timişoara;
‐ Primarul şi Viceprimarul delegat cu probleme sociale;
‐ Directorul executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara
‐ Directorul executiv adjunct al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara
‐ Seful serviciului.
Art. 12.Consiliul Local al Municipiului Timişoara exercită următoarele categorii de atribuţii
referitoare la activitatea Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei:
a) atribuţii privind organizarea şi funcţionarea serviciului public de interes local;
b) atribuţii privind dezvoltarea socială a Municipiului Timişoara;
c) atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al Municipiului Timişoara;
d) atribuţii privind gestionarea serviciilor sociale furnizate către cetăţeni;
e) atribuţii privind cooperarea interinstituţională pe plan intern şi extern a serviciului public
de interes local.
Art.13. Primarul şi Viceprimarul delegat cu probleme sociale au următoarele atribuţii:
a) aprobă sau avizează, după caz, referate şi proiecte de hotărâri pentru Consiliul Local al
Municipiului Timişoara, înaintate de Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei.
b) semnează răspunsurile la adresele/sesizările petenţilor înregistrate la registratura Primăriei
şi repartizate spre soluţionare Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei;
c) aprobă sau avizează Normele Proprii pentru aplicarea legislaţiei specifice (O.M.F.
nr.1792/2002) privind angajarea/lichidarea/ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare.
Primarul Munciipiului Timişoara este ordonatorul principal de credite.
Art.14. Directorul executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară a Municipiului
Timişoara are următoarele atribuţii:
a) aprobă sau avizează, după caz, referatele având ca obiect acordarea unor beneficii, din
bugetul local, reglementate de acte normative privind protecţia socială şi care stau la baza
emiterii dispoziţiilor Primarului;
Pagina 4 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
b) avizează referatele şi proiectele de hotărâri pentru Consiliul Local al Municipiului
Timişoara, înaintate de Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei.
c) aprobă fişa de post a şefului de serviciu al Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei;
d) avizează sau aprobă, după caz, referatele având ca obiect organizarea concursurilor pentru
ocuparea posturilor vacante din cadrul serviciului, în conformitate cu statul de funcţii al
serviciului ;
Directorul executiv este ordonatorul secundar de credite.
Art.15.Directorul executiv adjunct al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară a
Municipiului Timişoara asigură coordonarea Serviciului pentru protecţia Copilului şi Familiei
având următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea curentă a Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei; b) semnează foaia de prezenţă a şefului serviciului şi îi aprobă acestuia concediile de
odihnă, cursurile de perfecţionare, ordinele de deplasare,etc.;
c) avizează referate şi proiecte de hotărâri pentru Consiliul Local al Municipiului Timişoara, înaintate de Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei.
d) avizează fişele de post pentru posturile de conducere şi execuţie din cadrul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei şi întocmeşte fişa de post a şefului serviciului.
e) întocmeşte fişa de evaluare anuală a şefului serviciului, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe care o supune spre aprobare directorului executiv al Direcţiei de Asistenţă
Socială Comunitară Timişoara şi contrasemneză evaluările personalului din serviciu.
f) semnează răspunsurile la adresele/sesizările petenţilor înregistrate la registratura Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara şi repartizate spre soluţionare
serviciului;
g) participă ca membru în comisiile de concurs constituite pentru ocuparea posturilor vacante;
h) avizează referatele având ca obiect organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul serviciului, în conformitate cu statul de funcţii al
serviciului ;
i) înformează primarul/viceprimarul/directorul executiv cu privire la problemele de rezolvat în legătură cu activitatea serviciului, în baza informărilor scrise primite din
partea sefului de serviciu;
j) îndeplineşte şi alte activităţi pe care legea sau Primarul Municipiului Timişoara/directorul executiv le deleagă pentru realizarea obiectivelor şi atribuţiilor
serviciului
Art.16. Şeful de serviciu asigură conducerea curentă a Serviciului pentru Protecţia Copilului
şi Familiei şi este subordonat Consiliului Local al Municipiului Timişoara, Primarului
Municipiului Timişoara, Viceprimarului delegat cu probleme sociale, Directorului executiv şi
Directorului executiv adjunct al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara.
16.1. Şeful Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei îndeplineşte în condiţiile legii, în
principal, următoarele atribuţii:
a) îndeplineşte atribuţiile ordonatorului de credite; b) organizează arhivarea documentelor create de serviciu, conform legislaţiei în domeniu.
Pagina 5 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
c) reprezinţă instituţia în domeniul său de activitate, asigură apărarea şi reprezentarea intereselor proprii în relaţiile cu terţii;
d) aprobă concediile de odihnă, cursurile de perfecţionare pentru personalul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei;
e) evaluează activitatea personalului din subordine, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe care le supune spre contrasemnare directorului executiv adjunct al Direcţiei
de Asistenţă Socială Comunitară a Municipiului Timişoara.
f) întocmeşte Raportul Anual privind activitatea serviciului pe care îl prezintă directorului executiv adjunct al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara
g) întocmeste referate, pe care le supune spre aprobare sau avizare, după caz, directorului executiv pentru organizarea concursurilor de angajare pentru posturile vacante din
statul de functii si organigrama serviciului;
h) aprobă statele de personal pentru salariaţii proprii; i) informează, în scris, directorul executiv adjunct ori de câte ori este nevoie, dar cel puţin
o dată pe lună, cu privire la problemele de rezolvat în legătură cu activitatea
serviciului;
j) ia măsurile necesare pentru angajarea, modificarea, suspendarea, reluarea activităţii, precum şi încetarea raporturilor de serviciu/muncă, în condiţiile legii;
16.2.În exercitarea atribuţiilor ce‐i revin, şeful Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei
emite decizii.
16.3. Şeful Serviciului pentru Protecţia Copilui şi Familiei are urmatoarele responsabilităţi
pentru îndeplinirea atribuţiilor serviciului:
a) raspunde de managementul domeniului sau de activitate; b) conduce serviciul subordonat si raspunde de organizarea si functionarea acestuia în
conditii de eficienta si eficacitate;
c) raspunde de întocmirea si gestionarea unei baze de date reale si actualizate, inclusiv în format electronic, în domeniul sau de activitate;
d) raspunde de organizarea controlului intern managerial cu privire la activitatile/domeniul de activitate subordonate;
e) răspunde de implementarea proiectelor cu finanţare internă sau externă şi de organizarea managementului calităţii
Art.17. Legătura dintre Consiliul Local al Municipiului Timişoara, Direcţia de Asistenţă
Socială Comunitară Timişoara şi Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei se face prin
viceprimarul delegat, directorul executiv şi directorul executiv adjunct al Direcţiei de
Asistenţă Socială Comunitară Timişoara.
Art.18.Angajarea salariaţilor se face în condiţiile legii, de către şeful Serviciului pentru
Protecţia Copilului şi Familiei, în limita posturilor din statul de funcţii, aprobat de Consiliul
Local al Municipiului Timişoara
Pagina 6 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
Cap. II. PATRIMONIUL ŞI FINANŢELE SERVICIULUI PENTRU PROTECŢIA
COPILULUI ŞI FAMILIEI
Art.19. Patrimoniul este format din bunuri mobile şi imobile transferate de la Centrul de
tranzit pentru minori „Sf.Nicolae”, precum şi bunuri mobile dobândite de Serviciul pentru
Protecţia Copilului si Familiei prin achiziţii publice, sponsorizări, donaţii,etc.
Art.20. Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital se asigură din bugetul local (alocaţii
bugetare la cap.68.02 – Asigurări şi Asistenţă Socială) pe baza bugetului de venituri şi
cheltuieli al Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei, aprobat prin Hotărârea
Consiliului Local al Municipiului Timişoara şi transmis de ordonatorul secundar de credite.
Art.21. Proiectul de buget al Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei se depune la
Directia de Asistenta Sociala Comunitara Timişoara, ordonator secundar de credite, care îl va
depune la Biroul Buget din cadrul Direcţiei Economice al Primăriei Municipiului Timişoara.
Art.22. Trimestrial, ordonatorul terţiar de credite aprobă situaţiile financiare întocmite de
persoanele cu atribuţii de contabilitate, care vor fi depuse la Serviciul Buget Finanţe
Contabilitate din cadrul Direcţiei de Asistenta Sociala Comunitara Timişoara pentru
centralizare în vederea depunerii acestora la Biroul Contabilitate a Cheltuielilor din cadrul
Direcţiei Economice a Primăriei Municipiului Timişoara.
Art.23. (1)Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei, în completarea surselor bugetare
alocate din bugetul local, va putea obţine şi venituri extrabugetare în condiţiile prevăzute de
lege.
(2)Veniturile extrabugetare ale Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei se încasează,
administrează, utilizează şi contabilizează conform prevederilor legale în vigoare.
Art.24. Execuţia de casă a Serviciul pentru Protecţia Copilului si Familiei se ţine de către
persoanele cu atribuţii de casierie.
Art.25. Angajarea şi efectuarea cheltuielilor din creditele bugetare aprobate în buget se aprobă
de către ordonatorul terţiar de credite şi se efectuează numai cu viza prealabilă de control
financiar preventiv, aplicată de persoanele împuternicite.
Art.26. Ordonatorul terţiar de credite aprobă efectuarea plăţilor în limita creditelor bugetare
aprobate, avizate de control financiar preventiv,iar plata se asigură de către Serviciul pentru
Protecţia Copilului si Familiei.
Cap. III. MANAGEMENTUL ŞI ORGANIZAREA SERVICIULUI PENTRU
PROTECTIA COPILULUI SI FAMILIEI
Art.27. Activitatea Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei este coordonată de
directorul executiv adjunct al Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara.
Art 28. Conducerea curentă a Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei este asigurată
de şeful Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei.
Art.29. Structura organizatorică a Serviciului pentru Protecţia Copilului si Familiei cuprinde în
funcţie de volumul, complexitatea şi specificul activităţii următoarele tipuri de birouri şi
compartimente:
Pagina 7 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
1.Biroul Servicii de Zi – Centrul de Zi ”Sf. Nicolae”
‐ Centrul de Consiliere și Sprijin pentru Părinți și Copii
2.Compartimentul de asistenţă social și relații cu publicul
3.Compartimentul resurse‐umane şi financiar‐administrativ
4.Compartimentul de audit public intern
CAPITOLUL IV
ATRIBUTIILE GENERALE ALE SERVICIULUI PENTRU
PROTECŢIA COPILULUI SI FAMILIEI
Art.30. Biroul Servicii de Zi are ca scop principal menţinerea, refacerea şi dezvoltarea
capacităţilor copilului şi ale părinţilor săi, pentru depăşirea situaţiilor care ar putea determina
separarea copilului de familia sa.
Şeful Biroului:
‐ raspunde de managementul domeniului sau de activitate;
‐ conduce personalul biroului subordonat si raspunde de organizarea si functionarea acestuia
în conditii de eficienta si eficacitate;
‐ raspunde de organizarea controlului intern cu privire la activitatile/domeniul de activitate
încredinţate.
ATRIBUŢII:
a) asigură părinţilor consiliere şi sprijin pentru a face faţă dificultăţilor psihosociale care afectează relaţiile familiale, pentru dezvoltarea competenţelor parentale, pentru
prevenirea separării copilului de familia sa şi sprijină copiii atunci când apar probleme
în dezvoltarea acestora;
b) contribuie la depistarea precoce a situaţiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinţii săi;
c) constituie o bază de date sociale pentru familiile cu risc de separare a copilului de familia sa.
d) asigură un program educaţional adecvat vârstei, nevoilor, potenţialului de dezvoltare şi particularităţilor copilului;
e) asigură activităţi recreative şi de socializare; f) dezvoltă programe specifice pentru prevenirea comportamentelor abuzive ale
părinţilor în familie;
g) oferă suport psiho‐pedagogic copiilor beneficiari; h) oferă servicii sociale în cadrul – Centrul de Zi ”Sf. Nicolae” ‐ Centrul de Consiliere și Sprijin pentru Părinți și Copii
Art.31. Compartimentul de asistenţă socială are ca scop principal aplicarea actelor normative
privind protecţia socială a copilului şi a familiei;
Pagina 8 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
ATRIBUŢII:
a) realizează demersurile în vederea furnizării de servicii sociale pe problematica copilului aflat în pericol de separare de familia sa, precum şi monitorizarea copiilor
după reintegrarea lor în familie;
b) realizează şi aplică planul de servicii pentru prevenirea separării copilului de familia sa, conform Legii nr.272/2004;
c) contribuie la depistarea precoce a situaţiilor de risc care pot determina separarea copilului de familia sa;
d) identifică, intervine şi monitorizează copiii care sunt lipsiţi de îngrijirea părinţilor pe perioada în care aceştia se află la muncă în străinătate;
Art.32. Compartiment de resurse umane şi financiar‐administrativ are ca obiective
principale:
1.asigurarea gestionării resurselor umane şi respectarea condiţiilor de legalitate a actelor şi a
măsurilor intreprinse de către Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei.
2.gestionarea resurselor financiare şi realizarea achiziţiilor publice,
3.realizarea activităţilor administrative;
ATRIBUŢII cu privire la activitatea resurse umane şi juridică:
a) elaboreaza proiectul organigramei si statului de functii pentru structura organizatorică a Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei, pe care îl supune aprobării
Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
b) elaboreaza, pe baza propunerilor tuturor compartimentelor şi birourilor serviciului, proiectul Regulamentului de Organizare si Funcţionare si îl supune spre aprobare
Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
c) elaboreaza referatele care stau la baza deciziilor şefului serviciului sau alte documente referitoare la activitatea de organizare, salarizare şi perfecţionare a personalului;
d) întocmeşte formalităţile şi urmareste respectarea legalitatii privind încadrarea/numirea, modificarea, suspendarea şi incetarea raporturilor de muncă/serviciu, salarizarea si
acordarea tuturor drepturilor prevazute de legislatia muncii pentru personalul
Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei;
e) organizează activitatea de personal, salarizare, pregătire şi perfecţionarea profesională f) elaborează propuneri privind statul de funcţii şi de personal şi răspunde de
reactualizarea acestuia
g) urmăreşte respectarea şi aplicarea legislaţiei muncii privind salarizarea, încadrarea în muncă, transferul, sporurile, indemnizaţiile, premierile, concediile, pensionările, etc.
h) gestionează şi actualizează registrul general de evidenţă al salariaţilor în format electronic;
i) întocmeşte situaţii statistice periodice sau anuale, cu privire la activitatea de resurse umane;
j) coordonează şi monitorizează procesul de evaluare a performanţelor individuale, în scopul aplicării corecte a procedurilor de evaluare;
Pagina 9 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
k) evaluează performanţele profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul încheiat;
l) întocmeşte şi ţine la zi dosarele profesionale ale funcţionarilor publici şi ale angajaţilor cu contract individual de muncă;
m) acordă consultanţă juridică pentru interpretarea unor situaţii, texte legale serviciilor, birourilor şi compartimentelor din cadrul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi
Familiei şi beneficiarilor de servicii sociale
n) reprezintă serviciul în fata tuturor instantelor judecatoresti; o) redactează actele juridice; p) vizează si contrasemnează actele juridice;
ATRIBUŢII cu privire la activitatea financiar‐contabilă:
a) întocmeşte lucrările referitoare la proiectele de buget de venituri şi cheltuieli proprii şi le prezintă spre aprobare;
b) urmăreşte execuţia cheltuielilor aprobate şi informează periodic conducerea asupra modului de realizare a acestora;
c) organizează şi conduce evidenţa contabilă a tuturor mijloacelor financiare folosite în activitatea curentă;
d) asigură executarea controlului financiar preventiv pentru cheltuielile efectuate din bugetul propriu;
e) exercită controlul asupra operaţiunilor efectuate prin casierie şi asigură la timp lichidarea obligaţiilor de plată;
f) întocmeşte documentele de plată către unităţile bancare, urmăreşte primirea la timp a extraselor de cont;
g) asigură încadrarea corectă pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare a mijloacelor financiare necesare, precum şi a cheltuielilor efectuate;
h) întocmeşte şi transmite dările de seamă privind execuţia bugetului propriu; i) gestionează toate mijloacele fixe şi obiectele de inventar din patrimoniul prefecturii,
ori date în folosinţă personalului, efectuează inventarierea periodică, conform
legislaţiei în vigoare;
j) întocmeşte şi prezintă spre aprobare raportul privind rezultatele inventarierii precum şi listele cu mijloacele fixe şi obiectele de inventar propuse pentru casare;
ATRIBUŢII cu privire la activitatea administrativă:
a) asigură condiţii optime de desfăşurare a activităţii pentru toate compartimentele funcţionale ale serviciului;
b) asigură baza materială şi echipamentele necesare desfăşurării activităţii curente, precum şi întreţinerea şi apărarea operativă a acestora;
c) organizează şi urmăreşte curăţirea, igienizarea şi asigurarea microclimatului pentru spaţiile folosite de instituţie;
d) asigură respectarea normelor de protecţie a muncii şi a celor de prevenire şi stingere a incendiilor;
Pagina 10 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
Art.33.Compartimentul audit public intern este în subordinea directă a Şefului Serviciului
pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara.
Scopul principal al compartimentului este asigurarea auditului public intern şi a
sistemului de control intern managerial la nivelul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi
Familiei Timişoara.
ATRIBUŢII:
a) planifică activitatea de audit intern şi pregăteşte misiunea de audit intern; b) formulează constatările, concluziile şi recomandările de audit intern şi documentează
activităţile de audit intern;
c) elaborează raportul de audit intern şi asigură valorificarea recomandărilor de audit intern;
d) evaluează: sistemul organizaţional, sistemul privind managementul riscului, controlul intern şi guvernanţa, activitatea financiar‐contabilă; activitatea juridică; activitatea
privind tehnologia informaţiei; procesul de finanţare;
e) îndeplineşte activităţile necesare sistemului de control intrern managerial care sunt compatibile cu structura instituţiei şi funcţia de auditor.
CAPITOLUL V
FURNIZAREA DE SERVICII SOCIALE PRIMARE ÎN
CADRUL BIROULUI SERVICII DE ZI
Art.34.Prin Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei se furnizează servicii de zi care au
rolul de a asigura menţinerea, refacerea şi dezvoltarea capacităţiilor copilului şi a părinţilor săi
pentru depăşirea situaţiilor care ar putea determina separarea copilului de familiea sa.
Art.35. Serviciile sociale primare sunt furnizate prin Centre de zi şi Centre de Consiliere şi
Sprijin pentru Părinţi şi Copii.
Art.36. Centrul de zi ”Sf. Nicolae”
36.1. ‐ Identificarea serviciului social
Serviciul social ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺ, cod serviciu social 8891CZ‐C‐II, s‐a înfiinţat
în cadrul Biroului Servicii de zi ‐Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara, şi
administrat de furnizorul Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară a Municipiului Timişoara,
acreditat conform Certificatului de acreditare seria AF nr.001206, deţine Licenţa de funcţionare
provizorie nr. 2001/12.02.2016 CUI 14519505. Sediul centrului de zi este situate în Timişoara,
str.Platanilor nr.2, jud. Timiș.
36.2.‐ Cadrul legal de înfiinţare, organizare şi funcţionare
(1) Serviciul social ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺ funcţionează cu respectarea prevederilor
cadrului general de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale reglementat de Legea nr.
292/2011, cu modificările ulterioare, Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative secundare aplicabile domeniului.
(2) Standard minim de calitate aplicabil: Ordinul nr.24/2004;
Pagina 11 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
(3) Serviciul social ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺ este înfiinţat prin Hotărârea Consiliului Local
al Municipiului Timişoara nr.466/20.12.2005 începând cu data de 01.01.2006 şi funcţionează în
cadrul Biroului Servicii de zi ‐ Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara din
subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară a Municipiului Timişoara.
36.3.‐ Principiile care stau la baza acordării serviciului social
(1) Serviciul social ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺse organizează şi funcţionează cu respectarea
principiilor generale care guvernează sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi cu
principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute în legislaţia
specifică, în convenţiile internaţionale ratificate prin lege şi în celelalte acte internaţionale în
materie la care România este parte, precum şi în standardele minime de calitate aplicabile.
(2) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul ʺCentrul de zi
“Sf.Nicolaeʺ sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea
de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea
personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele
beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor
lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate
a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându‐se
cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitatea de
exerciţiu (cu respectarea prevederilor Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, Legii sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice
nr. 487/2002, republicată, etc.);
h) promovarea unui model familial de îngrijire a copilului;
i) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a copilului;
j) preocuparea permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza
potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
k) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a
acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
l) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
n) responsabilizarea membrilor familiei, reprezentaţilor legale cu privire la exercitarea
drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor de întreţinere;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor
capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu
care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.
Pagina 12 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
36.4. ‐ Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺsunt:
a) copii cu vârste între 5 ani și 16 ani aflaţi în situaţii de risc de separare de familia lor;
b) copii cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate.
c) copii din familii aflate în situaţii de dificultate sau în risc de excluziune social
(2) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
a) acte necesare;
A. Copii xerox după acte de identitate pentru copil şi părinţi (certificate naştere, carte de
identitate, etc);
B. Cerere de înscriere în Centrul de Zi a copilului, după caz;
C. Adeverinţe de venit/contract de muncă, după caz;
D. Adeverinţe de sănătate pentru copilul în cauză eliberată de medicul de familie, pentru
frecventare colectivitate;
E. Alte documente care sunt relevante pentru situaţia familiei (sentinţe de divorţ sau de
încredinţare a copilului în cauză, hotărâri ale Comisiei pentru Protecţia Copilului privind
copilul în cauză sau fraţii acestuia, certificat care atestă gradul de handicap a vreunui
membru al familiei, etc.);
F. Ancheta Socială şi Planul de Servicii întocmit, conform legii, de către Primăria de
domiciliu a copilului, însoţit de dispoziţia Primarului pentru aprobarea Planului de
Servicii;
G. Raport de evaluare iniţială întocmit de asistentul social al centrului de zi;
b) criterii de eligibilitate ale centrului;
‐ beneficiarii să aibă domiciliul legal în municipiul Timişoara;
‐ copilul să prezinte adeverinţă medicală din care să reiasă că poate frecventa colectivitatea
şinu suferă de boli cronice sau psihice şi nu este încadrat în grad de handicap;
‐ copilul să provină dintr‐o familie aflată în situaţie de dificultate socială;
‐ copilul să aibă vârsta cuprinsă între 6‐16 ani;
c) Decizia de admitere/respingere se ia de către Șeful Serviciului – Serviciul pentru
Protecția Copilului și Familiei Timișoara, vizată de un consilier juridic în urma analizei
dosarului întocmit de asistentul social de la Compartimentul de Asistenţă Socială şi analizat
de o comisie compusă din şef serviciu, şef birou, psiholog şi asistent social.
d) modalitatea de încheiere a contractului de furnizare de servicii şi modelul acestuia
Contractul de furnizare de servicii sociale se încheie între Serviciul pentru Protecţia Copilului
şi Familiei Timişoara şi reprezentantul legal al copilului, conform modelului contractului de
servicii prevăzut de actele normative în vigoare;
(3) Condiţii de încetare a serviciilor
Încetarea serviciilor se poate face în mai multe situaţii:
a) la expirarea contractului de servicii sociale;
b) înainte de expirarea perioadei prevăzute în contractul de servicii sociale în următoarele
situaţii:
‐ îndeplinirea obiectivelor prevăzute în Planul Personalizat de Intervenţie;
Pagina 13 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
‐ identificarea unor alte soluţii pentru copil/familie (alte servicii adecvate situaţiei
copilului/familiei );
‐ la solicitarea scrisă părinţilor/reprezentantului legal;
‐ încălcarea repetată a contractului de servicii;
(4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺ au
următoarele drepturi:
a) să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă,
sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
b) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la
luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
c) să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
d) să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile
care au generat situaţia de dificultate;
e) să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
f) să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
g) să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu
dizabilităţi.
(5) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺ au
următoarele obligaţii:
a) să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi
economică;
b) să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc. la procesul de furnizare a
serviciilor sociale;
c) să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
d) să respecte prevederile prezentului regulament.
36.5.‐ Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺ sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea
următoarelor activităţi:
1. reprezintă furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. activităţi de îngrijire, educaţie, recreere ‐ socializare, consiliere, dezvoltarea
deprinderilor de viaţă independentă pentru copii;
3. activităţi de sprijin, consiliere, educare etc. pentru părinţii sau reprezentanţii legali ai
copilului, precum şi pentru alte persoane care au în îngrijire copii.
4. asigurare 1 masa şi pentru copiii care frecventează centru de luni până vineri;
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului
larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. realizarea de broşuri, pliante, materiale de prezentare a activităţii centrului,
2. organizarea unor campanii de promovare a centrului;
3. activităţi comune cu diverse instituţii pe teme ce ţin de promovarea drepturilor
copilului, educaţie pentru sănătate, educaţie parentală etc.
Pagina 14 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
4. elaborarea de rapoarte de activitate;
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de
promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate
în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare,
potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. activităţi de informare la nivelul oraşului, la nivelul fiecărui beneficiar;
2. comunicate de presă, articole în presa scrisă
3. spectacole, evenimente, manifestări organizate cu ocazia unor date/zile importante de
peste an;
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a
serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. întocmirea de convenţii de colaborarea cu instituţii relevante pentru centru;
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin realizarea
următoarelor activităţi:
1. întocmirea necesarului de buget propriu al serviciului;
2. propuneri de achiziţii produse şi materiale;
3. întocmirea fişelor de post pentru fiecare angajat;
4. evaluarea anuală a performanţelor individuale a personalului;
5. propuneri privind necesarul de resursă umană;
36.6. ‐ Structura organizatorică, numărul de posturi şi categoriile de personal
(1) Serviciul social ʺCentrul de zi “Sf.Nicolaeʺfuncţionează cu un număr de 8 total personal,
conform prevederilor Hotărârii de Consiliu Local, din care:
a) personal de conducere: şef serviciu şi şef birou ‐ 2;
b) personal de specialitate de îngrijire şi asistenţă; personal de specialitate şi auxiliar: ‐ 4
c) personal cu funcţii administrative, gospodărire, întreţinere‐reparaţii, deservire: ‐ 2;
d) voluntari: în funcţie de nevoi şi solicitări;
(2) Raportul angajat/beneficiar este: de minim 1/10
36.7.‐ Personalul de conducere
(1) Personalul de conducere este: şef birou;
(2) Atribuţiile șefului de birou sunt conform fișei postului.
(3) Funcţia de conducere se ocupă prin concurs sau, după caz, examen, în condiţiile legii.
(4) Candidaţii pentru ocuparea funcţiei de conducere trebuie să fie absolvenţi cu diplomă de
învăţământ superior în domeniul psihologie, asistenţă socială şi sociologie, cu vechime de
minimum 2 ani în domeniul serviciilor sociale, sau absolvenţi cu diplomă de licenţă ai
învăţământului superior în domeniul juridic, medical, economic şi al ştiinţelor administrative,
cu experienţă de minimum 5 ani în domeniul serviciilor sociale.
(5) Sancţionarea disciplinară sau eliberarea din funcţie a conducătorilor instituţiei se face în
condiţiile legii.
36.8. ‐ Personalul de specialitate de îngrijire şi asistenţă. Personal de specialitate şi auxiliar
(1) Personalul de specialitate este:
Pagina 15 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
a) 1 asistent social (263501);
b) 2 educatori specializaţi (531203);
c) 1 referent (331309)
(2) Atribuţii ale personalului de specialitate, respectiv asistentul social, educator, referent,
sunt conform fișei postului.
a) asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile şi a prezentului regulament;
b) colaborează cu specialişti din alte centre în vederea soluţionării cazurilor,
identificării de resurse;
c) monitorizează respectarea standardelor minime de calitate;
d) sesizează conducerii centrului situaţii care pun în pericol siguranţa beneficiarului,
situaţii de nerespectare a prevederilor prezentului regulament;
e) întocmeşte rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
f) face propuneri de îmbunătăţire a activităţii în vederea creşterii calităţii serviciului şi
respectării legislaţiei;
g) alte atribuţii prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
36.9.‐ Personalul administrativ, gospodărie, întreţinere‐reparaţii, deservire
Personalul administrativ asigură activităţile auxiliare serviciului social: aprovizionare,
mentenanţă, achiziţii etc. şi poate fi:
a) 1 personal pentru curăţenie spaţii (îngrijitor);
b) 1 şofer;
Atribuții personalului administrativ, gospodărie, întreţinere‐reparaţii, deservire, respective
sofer și îngrijitor sunt conform cu fișa postului.
36.10. ‐ Finanţarea centrului
(1) În estimarea bugetului de venituri şi cheltuieli, centrul are în vedere asigurarea
resurselor necesare acordării serviciilor sociale cel puţin la nivelul standardelor minime de
calitate aplicabile.
(2) Finanţarea cheltuielilor centrului se asigură, în condiţiile legii, din următoarele surse:
a) bugetul local al Municipiului Timișoara;
b) sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţară şi
din străinătate;
c) alte surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Serviciile sociale acordate beneficiarilor în cadrul Centrului de zi “Sf.Nicolae” sunt
gratuite şi nu se solicită nici o contribuţie din partea acestora.
Art.37. Centrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copii :
37.1. ‐Identificarea serviciului social
Serviciul social ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copiiʺ, cod serviciu
social 8899CZ‐F‐I, înfiinţat în cadrul Biroului Servicii de zi ‐ Serviciul pentru Protecţia
Copilului şi Familiei Timişoara, şi administrat de furnizorul Direcţia de Asistenţă Socială
Comunitară a Municipiului Timişoara, acreditat conform Certificatului de acreditare seria AF
nr.001206, deţine Licenţa de funcţionare provizorie nr. 2002/15.02.2016 CUI 14519505, sediul
str.Platanilor nr.2, Timişoara.
Pagina 16 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
37.2. ‐ Cadrul legal de înfiinţare, organizare şi funcţionare
(1) Serviciul social ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copiiʺ funcţionează cu
respectarea prevederilor cadrului general de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale
reglementat de Legea nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, Legea nr. 272/2004, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul nr.289/2006 pentru aprobarea Standardelor
minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii si a ghidului
metodologic de implementare a acestor standarde, precum şi ale altor acte normative
secundare aplicabile domeniului.
(2) Standard minim de calitate aplicabil: 11
(3) Serviciul social ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copiiʺ este înfiinţat
prin:
a) Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.466/20.12.2005 începând cu data de
01.01.2006 şi funcţionează în cadrul Biroului Servicii de zi ‐ Serviciul pentru Protecţia
Copilului şi Familiei Timişoara din subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială Comunitară a
Municipiului Timişoara.
37.3.‐ Principiile care stau la baza acordării serviciului social
(1) Serviciul social ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copiiʺ se organizează şi
funcţionează cu respectarea principiilor generale care guvernează sistemul naţional de
asistenţă socială, precum şi cu principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale
prevăzute în legislaţia specifică, în convenţiile internaţionale ratificate prin lege şi în celelalte
acte internaţionale în materie la care România este parte, precum şi în standardele minime de
calitate aplicabile.
(2) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul ʺCentrul de
Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copiiʺ sunt următoarele:
a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea
de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea
personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele
beneficiare;
c) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea către comunitate;
e) asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor
lor;
f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate
a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându‐se
cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitatea de
exerciţiu;
h) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
j) preocuparea permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza
potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
Pagina 17 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
k) încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a
acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
l) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
n) responsabilizarea membrilor familiei, reprezentaţilor legale cu privire la exercitarea
drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor de întreţinere;
o) primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor
capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu
care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului/unităţii cu serviciul public de asistenţă socială.
37.4. ‐ Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi
şi Copiiʺ sunt:
a) copii aflaţi în situaţii de risc de separare de familia lor;
b) copii cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate.
c) copii din familii aflaţi în situaţii de dificultate sau în risc de excluziune socială
d) copii aflaţi în situaţia de eşec şi/sau abandon şcolar
e) copii şi părinţii care sunt victime ale diferitelor tipuri de abuzuri (emoţional, fizic, sexual,
neglijenţă)
f) părinţii biologici, familia extinsă, viitorii părinţi sau reprezentanţii legali ai acestora care
provin în
special din categorii de familii care prezintă risc ridicat de separare a copiilor;
g) persoane care au fost obligate prin hotărăre judecătorească să urmeze un program de
consiliere;
h) părinții și copii în vederea restabilirii și menținerii relațiilor personale.
(2) Condiţiile de acces la servicii sunt următoarele:
a) acte necesare:
1.cerere
2.acte de identitate
3.familia să se afle în situaţie de dificultate socială;
4.admiterea se face în baza unui Plan de servicii aprobat prin Dispoziţia
Primarului, în limita locurilor disponibile
5.alte acte, după caz.
b) criterii de eligibilitate ale centrului;
‐ beneficiarii să aibă domiciliul legal în municipiul Timişoara;
‐ copilul să provină dintr‐o familie aflată în situaţie de dificultate socială;
‐ copilul să aibă vârsta cuprinsă între 0‐18 ani;
c) Decizia de admitere/respingere se ia de către Șeful Serviciului – Serviciul pentru
Protecția Copilului și Familiei Timișoara, vizată de un consilier juridic în urma analizei
dosarului întocmit de asistentul social de la Compartimentul de Asistenţă Socială şi analizat
de o comisie compusă din şef serviciu, şef birou, psiholog şi asistent social.
Pagina 18 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
d) modalitatea de încheiere a contractului de furnizare de servicii şi modelul acestuia
Contractul de furnizare de servicii sociale se încheie între Serviciul pentru Protecția Copilului
și Familiei Timișoara şi reprezentantul legal al copilului, conform modelului contractului de
servicii prevăzut de actele normative în vigoare;
(3) Condiţii de încetare a serviciilor
Încetarea serviciilor se poate face în mai multe situaţii:
a) la expirarea contractului de servicii sociale;
b) înainte de expirarea perioadei prevăzute în contractul de servicii sociale în următoarele
situaţii:
‐ îndeplinirea obiectivelor prevăzute în Planul Personalizat de Consiliere;
‐ identificarea unor alte soluţii pentru copil/familie (alte servicii adecvate situaţiei
copilului/familiei);
‐ la solicitarea scrisă părinţilor/reprezentantului legal;
‐ încălcarea repetată a contractului de servicii;
(4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin
pentru Părinţi şi Copiiʺ au următoarele drepturi:
a) să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă,
sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
b) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la
luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
c) să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
d) să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile
care au generat situaţia de dificultate;
e) să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
f) să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
g) să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu
dizabilităţi.
(5) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin
pentru Părinţi şi Copiiʺ au următoarele obligaţii:
a) să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi
economică;
b) să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc. la procesul de furnizare a
serviciilor sociale;
c) să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
d) să respecte prevederile prezentului regulament.
37.5. ‐ Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi
şi Copiiʺ sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea
următoarelor activităţi:
1. reprezintă furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
Pagina 19 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
2. sprijin şi instruire parentală;
3. informare şi consiliere;
4. consiliere psihologică și socială pentru copii şi părinţii acestora.
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi
publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. întâlniri cu specialişti, cu alţi membri ai comunităţii locale, cu scopul informării şi
sensibilizării
acestora în ceea ce priveşte respectarea drepturilor copilului;
2. informare asupra importanţei mediului familial în dezvoltarea copilului;
3. informare cu privire la resursele comunitare şi drepturile prevăzute de legislaţie;
4. elaborarea de rapoarte de activitate;
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de
promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate
în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare,
potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
1. dezvoltă parteneriate şi colaborări;
2. măsurarea gradului de satisfacţie a beneficiarilor cu privire la activitatea desfăşurată;
3. sesiuni de instruire a personalului privind respectarea drepturilor beneficiarilor şi acordarea
serviciilor;
4. încurajarea beneficiarilor de a‐şi exprima opinia asupra oricăror aspecte care privesc
activitatea
centrului;
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. planificarea serviciilor de comun acord cu beneficiarii.
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale centrului prin
realizarea următoarelor activităţi:
1. întocmirea necesarului de buget propriu al serviciului;
2. propuneri de achiziţii produse şi materiale;
3. întocmirea fişelor de post pentru fiecare angajat;
4. evaluarea anuală a performanţelor individuale a personalului;
5. propuneri privind necesarul de resursă umană;
37.6. ‐ Structura organizatorică, numărul de posturi şi categoriile de personal
(1) Serviciul social ʺCentrul de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi Copiiʺ funcţionează cu
un număr de 4 total personal, conform prevederilor Hotărârii de Consiliu Local, din care:
a) personal de conducere: şef serviciu şi şef birou ‐ 2;
b) personal de specialitate: 2;
c) personal cu funcţii administrative, gospodărire, întreţinere‐reparaţii, deservire: 0;
d) voluntari: în funcţie de nevoi şi solicitări;
(2) Raportul angajat/beneficiar este de 1/6 .
37.6. ‐ Personalul de conducere
Pagina 20 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
(1) Personalul de conducere este: şef birou;
(2) Atribuţiile șefului biroului sunt conform fișei postului.
(3) Funcţia de conducere se ocupă prin concurs sau, după caz, examen, în condiţiile legii.
(4) Candidaţii pentru ocuparea funcţiei de conducere trebuie să fie absolvenţi cu diplomă de
învăţământ superior în domeniul psihologie, asistenţă socială şi sociologie, cu vechime de
minimum 2 ani în domeniul serviciilor sociale, sau absolvenţi cu diplomă de licenţă ai
învăţământului superior în domeniul juridic, medical, economic şi al ştiinţelor administrative,
cu experienţă de minimum 5 ani în domeniul serviciilor sociale.
(5) Sancţionarea disciplinară sau eliberarea din funcţie a conducătorilor instituţiei se face în
condiţiile legii.
37.7. ‐ Personalul de specialitate de îngrijire şi asistenţă. Personal de specialitate şi auxiliar
(1) Personalul de specialitate este:
a) psiholog (263411);
(2) Atribuţii ale personalului de specialitate sunt conform cu fișa de post.
a) asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile şi a prezentului regulament;
b) colaborează cu specialişti din alte centre în vederea soluţionării cazurilor, identificării de
resurse;
c) monitorizează respectarea standardelor minime de calitate;
d) sesizează conducerii centrului situaţii care pun în pericol siguranţa beneficiarului, situaţii
de nerespectare a prevederilor prezentului regulament;
e) întocmeşte rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
f) face propuneri de îmbunătăţire a activităţii în vederea creşterii calităţii serviciului şi
respectării legislaţiei;
g) alte atribuţii prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
37.8. ‐ Personalul administrativ, gospodărie, întreţinere‐reparaţii, deservire
Activităţile auxiliare serviciului social: aprovizionare, mentenanţă, achiziţii etc. sunt
asigurate de personal administrativ/economic din alte compartimente din cadrul Serviciului
pentru Protecția Copilului și Familiei Timișoara.
37.9. ‐ Finanţarea centrului
(1) În estimarea bugetului de venituri şi cheltuieli, centrul are în vedere asigurarea resurselor
necesare acordării serviciilor sociale cel puţin la nivelul standardelor minime de calitate
aplicabile.
(2) Finanţarea cheltuielilor centrului se asigură, în condiţiile legii, din următoarele surse:
a) bugetul local al Municipiului Timișoara;
b) sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţară şi
din străinătate;
c) alte surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Serviciile sociale acordate beneficiarilor în cadrul Centrului de Consiliere și Sprijin pentru
Părinți și Copii sunt gratuite, nu se percepe contribuţie din partea beneficiarilor.
Pagina 21 din 21 Regulament de Organizare şi Funcţionare Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
Art.38. Personalul din cadrul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei are următoarele
responsabilităţi:
a) raspunde de pastrarea secretului de serviciu, precum si secretul datelor si al informatiilor cu
caracter confidential detinute sau la care are acces ca urmare a executarii atributiilor de
serviciu;
b) răspunde de îndeplinirea cu profesionalism, loialitate, corectitudine şi în mod constiincios a
îndatoririlor de serviciu şi se abtine de la orice fapta care ar putea sa aduca prejudicii
institutiei;
c) raspunde de realizarea la timp si întocmai a atributiilor ce‐i revin potrivit legii, programelor
aprobate sau dispuse expres de catre conducerea institutiei si de raportarea asupra modului
de realizare a acestora;
d) raspunde, potrivit dispozitiilor legale, de corectitudinea şi exactitatea datelor, informatiilor
si masurilor prevazute în documentele întocmite;
e) raspunde de exercitarea altor atributii stabilite prin fisa postului.
Art.39. Personalul din cadrul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei are următoarele
competenţe :
a) reprezinta si angajeaza institutia numai în limita atributiilor de serviciu si a mandatului care
i s‐a încredintat de catre conducerea acesteia;
b) se preocupa permanent de perfectionarea pregatirii profesionale;
c) propune documente tipizate şi proceduri de uz intern pentru activitatea compartimentului
sau institutiei, în general;
d) semnalează conducerii institutiei orice probleme deosebite legate de activitatea acesteia,
despre care ia cunostinta în timpul îndeplinirii sarcinilor sau în afara acestora, chiar daca nu
vizeaza direct domeniul în care are responsabilitati si atributii.
Art.40. Personalul Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei este obligat să cunoască şi
să respecte prevederile prezentului Regulament;
CAPITOLUL VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Art.41 Prevederile prezentului Regulament se completează de drept cu prevederile altor acte
normative în domeniu.
Art.42.Modificările prezentului regulament se fac numai cu aprobarea Consiliului Local al
Municipiului Timişoara.
Şef Serviciu,
Mihaela Buzilă‐Petrescu Consilier Juridic,
Erceanu Ciprian
FO53-01, ver.03
Consiliul Local al Municipiului Timişoara
SPCF
Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara
Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara
Timişoara, Str.Platanilor nr.2, cod 300186, Tel./Fax: 0256‐214.572, 0356‐179.103
e‐mail: [email protected]
Nr………………….. Aprobat , Primar Nicolae Robu
R E F E R A T privind modificarea și aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a
Serviciului pentru Protecția Copilului și Familiei Timișoara
Prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.183/25.05.2010 Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei s-a reorganizat ca serviciu cu personalitate juridică, păstrându-se sediul, codul fiscal 18271380, contul şi ştampila proprie şi personalul existent, şeful serviciului fiind ordonator terţiar de credite, aprobându-se totodată, Regulamentul de Organizare şi Funcţionare, Organigrama şi Statul de funcţii.
Conform prevederilor H.G nr.867/2015 - pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, la art.3, alin. (1) este prevăzut: “Furnizorii publici şi privaţi de servicii sociale au obligaţia de a elabora, pentru fiecare tip de serviciu social aflat în administrare, regulamente proprii de organizare şi functionare, pe care le aprobă prin hotărâre/decizie a organului de conducere prevăzut de lege”.
În scopul asigurării unui cadru organizatoric bine structurat privind desfăşurarea activităţilor serviciilor entităţii, precum şi stabilirea relaţiilor funcţionale şi de colaborare între acestea, în vederea respectării H.G.nr. 867/2015, s-a procedat la revizuirea regulamentului de organizare şi funcţionare al Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara şi la elaborarea regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare tip de serviciu furnizat.
Având în vedere cele expuse, în baza art.36 alin.(2) lit.a) şi alin.(3) lit.b) din Legea 215/2001 privind
administraţia publică locală. PROPUNEM:
1. Modificarea și aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Serviciului pentru Protecția
Copilului și Familiei Timișoara conform anexei; Viceprimar, Director executiv adjunct, Farkas Imre Gabriela Cristina Curuţ
Şef serviciu, Mihaela Buzilă-Petrescu
Consilier juridic, Erceanu Ciprian