ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA TEHNICĂ SERVICIUL REGLEMENTĂRI TRANSPORTURI URBANE BIROUL TRANSPORT ŞI SIGURANŢA CIRCULAŢIEI SC2011-
APROBAT PRIMAR
Dr. ing.GheorgheCiuhandu
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
REFERAT privind atribuirea directa prin contract de concesiune către S.C. ADMINISTRAREA DOMENIULUI PUBLIC S.A. a unor suprafeţe de teren în vederea amenajării unor
parcări subterane
După anul 1990, numărul vehiculelor a crescut foarte mult, iar parcarea a devenit a problema foarte mare pentru fiecare posesor de vehicul, în particular în centrul oraşului. De asemenea, exista străzi şi intersecţii care pe perioada zilei sunt foarte aglomerate şi practic blocate.
În general, circulaţia este foarte dificila în Municipiul Timişoara la orele de vârf, dar începe sa devina dificilă şi în afara orelor de vârf. De asemenea, datorita traficului nivelul poluării este mare şi în multe zone ale oraşului, noxele depăşesc limitele permise.
Datorită numărului mare de autovehicule din Municipiul Timişoara sau aflate în tranzit, ca urmare a numeroaselor sesizări din partea cetăţenilor, care datorita lipsei locurilor de parcare ajung să parcheze pe locuri interzise, spaţii verzi, trotuare, încurcând şi traficul pietonal s-a constatat o tot mai mare nevoie a creării de locuri de parcare.
Pentru rezolvarea problemei spaţiilor pentru parcare şi a modului de reglementare a staţionării în aceste spaţii, Municipiul Timişoara a comandat un studiu menit să promoveze realizarea şi implementarea unui master plan al parcărilor publice, care va fi integrat în PUG-ul municipiului. Studiul conţine printre altele o listă cu potenţialele locaţii pentru construcţia de parcări publice colective subterane/supraterane şi terane.
Potrivit acestui studiu deficitul de spaţii de parcare se manifesta cel mai acut în zona centrală a oraşului unde sunt concentrate majoritatea intereselor generatoare de trafic, în zonele comerciale şi în cartierele de blocuri cu densitate mare de populaţie.
În zonele centrale şi comerciale deficitul se constată mai acut pe timpul programului de lucru şi este legat de numărul mare de staţionări “ocazionale” generate de deplasările în scop profesional, administrativ, sănătate, servicii şi comerţ.
Deficientele de mai sus au ca efect îngreunarea circulaţiei (auto, pietonale şi de biciclişti), creşterea riscului de accidente mai ales pentru pietoni şi biciclişti, creşterea gradului de poluare fonică şi chimica şi nu în ultimul rând generează un aspect urban dezagreabil.
Remedierea/îmbunătăţirea situaţiei prezentate poate fi atinsă doar prin demersuri corelate în cele trei direcţii (OBIECTIVE), şi anume: a) Dezvoltarea infrastructurii destinate parcării publice, în special al parcărilor colective în structuri multietajate; b) Reglementarea staţionării vehiculelor pe întregul domeniu public; c) Organizarea şi exploatarea spatiilor destinate staţionării/parcării de pe întreg domeniu public;
În vederea realizării locurilor de parcare colective subterane în structuri multietajate multe societăţi comerciale din ţară sau străinătate au solicitat încheierea unor contracte de asociere în participaţiune cu SC Administrarea Domeniului Public SA.
Pentru încheierea contractelor de asociere în participaţiune între SC ADP SA şi alte societăţi comerciale pentru construirea şi exploatarea de parcări în Municipiul Timişoara se impunea numirea unei comisii care să negocieze aceste contracte. Astfel, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 459/2009 s-a numit Comisia de negociere a contractelor de asociere în participaţiune, ce se vor încheia de către S.C. Administrarea Domeniului Public S.A. cu alte
Cod FP 53 -01, Ver.1
societăţi comerciale, în vederea construirii şi exploatării de parcări în Municipiul Timişoara. În urma mai multor întruniri ale Comisiei cu diverşi investitori capabili să suporte
costurile de realizare a unor parcări publice colective (sub/supraterane), s-a constatat că WALCO – Monceau Group, Inc. este dispusă să investească în construirea de parcări subterane în Municipiul Timişoara, în parteneriat cu SC Administrarea Domeniului Public SA.
În data de 14.12.2010, Comisia de negociere s-a întrunit într-o şedinţă la care au participat şi reprezentanţi ai WALCO – Monceau Group, Inc. Această societate a prezentat propunerea de asociere cu SC Administrarea Domeniului Public SA din care se pot desprinde următoarele:
- WALCO – Monceau Group, Inc. este dispusă să investească suma de 30.000.000 EURO pentru construirea a trei parcări publice subterane vizând 2.500 locuri de parcare.
- negocierea şi semnarea contractului de asociere în participaţiune în luna februarie 2011; - obţinerea documentelor necesare şi începerea construcţiei la sfârşitul anului 2011; - angajamentul de a finaliza şi de a da în exploatare în anul 2012 una dintre parcările din
programul propus. La şedinţa din 11.01.2011, Comisia de Negociere numită prin HCL 459/15.12.2009, a
discutat oportunitatea acceptării ofertei firmei WALCO Monceau Group Inc. privind asocierea cu SC ADP SA, vizând o investiţie de 30.000.000 euro în 3 parcări publice subterane etc., s-au ridicat o serie de probleme legate de detalii ale contractului de concesiune, precum şi de extindere a competenţelor Comisiei de Negocieri .
S-a solicitat motivarea scrisă a nivelului redevenţei propus Comisiei de Negocieri prin referatul nr. 26/A/07.01.2011, valoare situată la 1% din veniturile anuale rezultate din exploatarea parcărilor.
Propunerea făcută a ţinut cont de următoarele determinări: - valoarea ridicată a investiţiei alocată programului propus, eşalonată pe o perioadă relativ
scurtă, 3-4 ani şi recuperarea “lentă” a unei investiţii de acest gen:12-15 ani; - alocarea unor suprafeţe din domeniul public, valorizarea acestora, adăugând o nouă
funcţiune(parcări publice). Aceste suprafeţe afectate, după execuţia lucrărilor, revin la funcţiunea iniţială (drum public, zonă verde-parc), producând apoi, prin exploatarea parcărilor, venituri constante şi sigure la bugetul local;
- investiţia acoperă, din fonduri exclusiv private (atrase), o parte semnificativă dintr-o cerere generală, fără să solicite fonduri municipale;
- controlul autorităţii publice locale privind politica de tarife; - după terminarea perioadei de concesionare, parcările ce au făcut obiectul asocierii trec în
patrimoniul public; Faţă de cele amintite, nuanţăm propunerea privind nivelul redevenţei, adăugând şi alte
soluţii, care să fie agreate de autoritatea publică locală şi de partenerul de asociere : - stabilirea prin contractul de concesiune a unui nivel al redevenţei de 1 %, pe perioada
recuperării investiţiei (începând cu data începerii exploatării fiecărui obiectiv); - înscrierea ca obligaţie contractuală a SC ADP SA de a afecta 30 % din profiturile nete
proprii, rezultate din asociere, pentru investiţii, lucrări de întreţinere şi reparaţii vizând obiective publice(trotuare, zone verzi etc.). Această obligaţie s-ar realiza sub controlul Primăriei Municipiului Timişoara, pe baza unei liste anuale aprobate de Consiliul Local al Municipiului Timişoara. Considerăm că: redevenţa, sumele alocate din profit realizării programului anual,
dividentele plătite acţionarului unic, constituie valori semnificative, aduse ca aport bugetului local şi domeniului public.
La aceeaşi şedinţă (din data de 11.01.2011) au fost puse în discuţie şi locaţiile potrivite pentru realizarea programului de parcare. Astfel au fost aprobate, conform Procesului – verbal de şedinţă din data de 11.01.2011, următoarele locaţii: Parcul Botanic; Punctele Cardinale şi Bulevardul I.C. Brătianu (de la Banca Naţională – Centrul Civic – până la Piaţa Victoriei).
Realizarea locurilor de parcare în locaţiile mai sus menţionate ar conduce la: • mărirea numărului locurilor de parcare şi accesibilitate la spatiile de parcare în general
şi pentru persoanele cu handicap în particular; • reducerea perioadei de parcare a vehiculelor în centrul oraşului şi pe străzi; • asigurarea parcajelor si îmbunătăţirea serviciilor de parcare;
Cod FP 53 -01, Ver.1
• îmbunătăţirea fluxului circulaţiei, prin reducerea zonelor de aglomeraţie; • ar contribui la reducerea poluării prin scăderea numărului de vehicule care circulă; • ar conduce la străzi mai sigure pentru pietoni, biciclişti, motociclişti şi şoferi; • ar facilita îmbunătăţirea accesului pentru vehiculele de urgenţă şi transport public; • ar avea efect, direct sau indirect, asupra calităţii vieţii pentru rezidenţi şi asupra calităţii
mediului prin reducerea poluării. • ar avea efect asupra blocajelor în circulaţie, prin eliminarea lor. Conform art. 31 alin. (5) din Legea nr. 51/2006, în caz de reorganizare a regiilor
autonome sau a diviziilor sau serviciilor publice subordonate administraţiilor care anterior au administrat active, activităţi sau servicii de utilitate publica, contractul de concesiune se atribuie direct companiilor rezultate din aceasta reorganizare.
Potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, unităţile economice de stat, indiferent de organul în subordinea căruia îşi desfăşoară activitatea, se organizează şi funcţionează, în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi, sub forma de regii autonome sau societăţi comerciale. De asemenea, potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, unităţi economice, bunuri sau activităţi pot fi, după caz, concesionate sau închiriate cu respectarea prevederilor prezentei legi.
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia la art. 12 şi 17 stipulează: ,,ART. 12 (1) Bunurile din domeniul public pot fi date, după caz, în administrarea regiilor autonome, a prefecturilor, a autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a altor instituţii publice de interes naţional, judeţean sau local. ART. 17 Statul şi unităţile administrativ-teritoriale pot da imobile din patrimoniul lor, în folosinţa gratuită, pe termen limitat, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfăşoară activitate de binefacere sau de utilitate publica, ori serviciilor publice”.
Articolele 4 şi 26 din Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice stipulează: ,,ART. 4 (1) Sistemele de utilităţi publice sunt parte componentă a infrastructurii tehnico-edilitare a unităţilor administrativ-teritoriale, sunt bunuri de interes şi folosinţă publică şi aparţin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public ori privat al unităţilor administrativ- teritoriale, fiind supuse regimului juridic al proprietăţii publice sau private a acestora, după caz. ART. 26 (3) Bunurile proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice pot fi date în administrare sau pot fi concesionate operatorilor în conformitate cu prevederile legale. (4) Bunurile proprietate privată a unităţilor administrativ-teritoriale utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice pot fi date în administrare, concesionate sau trecute în proprietatea operatorilor, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare”.
Mai mult art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică prevede următoarele: ,,Prin excepţie de la prevederile art. 14, bunurile proprietate publică pot fi concesionate prin atribuire directă companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor comerciale aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entităţilor prevăzute la art. 5, care au fost înfiinţate prin reorganizarea regiilor autonome şi care au ca obiect principal de activitate gestionarea, întreţinerea, repararea şi dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai până la finalizarea privatizării acestora.
Consiliile locale hotărăsc ca bunurile ce aparţin domeniului public sau privat, de interes local să fie date în administrarea regiilor autonome şi instituţiilor publice, să fie concesionate ori să fie închiriate. Acestea hotărăsc cu privire la cumpărarea unor bunuri ori la vânzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de interes local sau judeţean, în condiţiile legii (art. 123 alin. (1) din Legea nr. 215/2001).
De asemenea, art. 124 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, Cod FP 53 -01, Ver.1
stipulează următoarele: ,,Consiliile locale şi consiliile judeţene pot da în folosinţă gratuită, pe termen limitat, bunuri mobile şi imobile proprietate publică sau privată locală ori judeţeană, după caz, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfăşoară activitate de binefacere sau de utilitate publică ori serviciilor publice”.
Prin adresa cu nr. 94/A/13.01.2011, S.C. Administrarea Domeniului Public S.A. a solicitat atribuirea direct[ prin contract de concesiune a unor suprafeţe de teren din Timişoara, pe o perioadă de 49 ani, pentru realizarea unei parcări subterane în următoarele locaţii: Parcul Botanic; Punctele Cardinale şi Intersecţia de la Piaţa Huniade.
În vederea realizării acestor parcări au fost identificate următoarele terenuri din Timişoara, şi anume: - CF nr. 403139 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 13510) nr. top 1025/1 în suprafaţă de 7500 mp; -CF nr. 423254 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 250) nr. top 465 în suprafaţă de 781 mp; - CF nr. 415797 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 250) nr. top 466 în suprafaţă de 2051 mp; - CF nr. 410954 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 456 în suprafaţă de 17237 mp; - CF nr. 416439 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 678 în suprafaţă de 34791 mp; - CF nr. 415695 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 468 în suprafaţă de 1970 mp; - CF nr. 413824 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 194 în suprafaţă de 3884 mp; - CF nr. 413826 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 196 în suprafaţă de 3931 mp; - CF nr. 413827 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 197 în suprafaţă de 3526 mp; - CF nr. 403138 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 214 în suprafaţă de 4830 mp;
În conformitate cu prevederile art. 59 din OUG nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica propunem trecerea parcelelor de teren proprietate privată a Municipiului Timişoara în domeniul public al acestuia.
Luând în considerare toate cele mai sus menţionate, precum şi adresa cu numărul SC2011-383/14.01.2011 Serviciului Banca de Date Urbană şi Cadastru din cadrul Instituţiei Arhitectului Şef,
PROPUNEM
- trecerea din proprietatea privată a Municipiului Timisoara în proprietatea publică a Municipiului Timişoara a unei parcele în suprafaţă de 7500 mp din terenul identificat prin CF nr. 403139 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 13510), nr. top 1025/1. - atribuirea directa, prin contract de concesiune, catre S.C. Administrarea Domeniului Public S.A. Timisoara, pe o perioada de 49 de ani, a suprafeţelor de teren, în vederea realizarii unor parcări subterane, suprafeţe de teren identificate prin: - CF nr. 403139 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 13510) nr. top 1025/1 în suprafaţă de 7500 mp; -CF nr. 423254 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 250) nr. top 465 în suprafaţă de 781 mp; - CF nr. 415797 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 250) nr. top 466 în suprafaţă de 2051 mp; - CF nr. 410954 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 456 în suprafaţă de 17237 mp; - CF nr. 416439 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 678 în suprafaţă de 34791 mp;
Cod FP 53 -01, Ver.1
- CF nr. 415695 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 468 în suprafaţă de 1970 mp; - CF nr. 413824 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 194 în suprafaţă de 3884 mp; - CF nr. 413826 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 196 în suprafaţă de 3931 mp; - CF nr. 413827 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 197 în suprafaţă de 3526 mp; - CF nr. 403138 (provenită din conversia pe hârtie a CF nr. 2) nr. top 214 în suprafaţă de 4830 mp; Alipirea parcelelor afectate de parcaje şi, apoi, dezlipirea acestora va fi efectuată prin grija Direcţiei Patrimoniu. - concesionarea terenurilor prevazute la să se efectueaze în schimbul unei redevente în cuantum de 1% din veniturile rezultate din exploatarea parcărilor, la care se adaugă un procent de 30% din profitul net al SC ADP SA, sume care se vor aloca unui program de investiţii şi lucrări de reparaţii pentru obiective publice, aprobat anual de către Consiliul Local al Municipiului Timişoara.
VICEPRIMAR, SORIN GRINDEANU
DIRECTOR, DIRECTOR DIRECŢIA PATRIMONIU ING. CULIŢĂ CHIŞ EC. NICUŞOR C. MIUŢ
ŞEF SERVICIU, CONSILIER, ING. ADRIAN COLOJOARĂ Jr. NASTASIA MIRCEA
AVIZAT JURIDIC,
Cod FP 53 -01, Ver.1