keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 656/12.12.2018 privind aprobarea contractarii unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 213.705.516 lei din care: maxim 100.000.000 lei in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local, precum si 113.705.516 lei necesari refinantarii unor imprumuturi in vederea optimizarii serviciului datoriei

12.12.2018

Hotararea Consiliului Local 656/12.12.2018
privind aprobarea contractarii unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 213.705.516 lei din care: maxim 100.000.000 lei in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local, precum si 113.705.516 lei necesari refinantarii unor imprumuturi in vederea optimizarii serviciului datoriei


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Avand in vedere Expunerea de motive nr.SC2018-27750 din data de 22.11.2018 a Primarului Municipiului Timisoara ,d-nul Nicolae Robu;
Avand in vedere Raportul de specialitate nr. SC2018-27749 din data de 22.11.2018 al Directiei Economice, privind necesitatea contractarii unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 213.705.516 lei in vederea refinantarii unor imprumuturi contractate pentru asigurarea unui spatiu investitional de cash pe perioada 2019 - 2022, precum si asigurarea finantarii investitiilor publice de interes local ale Municipiului Timisoara;
Avand in vedere Avizul Serviciului Juridic din data de 22.11.2018 - Anexa la raportul de specialitate nr. SC2018 - 27749/22.11.2018;
Avand in vedere Raportul privind "Analiza capacitatii de indatorare, prognoza gradului de indatorare si a bugetelor multianuale pe perioada imprumutului, stabilirea structurii de finantare adecvata" precum si a Raportului privind "Solutia de finantare", emise de catre societatea de consultanta "Thepesia Corporate Advisory";
Avand in vedere Avizele Comisiei pentru dezvoltare urbanistica, amenajarea teritoriului si patrimoniu si al Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice si comert, regii autonome si societati comerciale din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timisoara;
In conformitate cu prevederile:
- Art.20 alin. (1) lit. f) si g) si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu cele ale capitolului IV din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele ale Hotararii Guvernului nr.9/2007 privind constituirea, componenta si functionarea Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Art. 29 lit. f) din Legea achizitiilor publice nr.98/2016,cu modificarile si completarile ulterioare;
- Art. 41 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Art. 9 pct. 8 din Cartea europeana a autonomiei locale, adoptata la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificata prin Legea nr. 199/1997;
- Art. 1166 si urmatoarele din Codul civil, referitoare la contracte sau conventii;
In temeiul prevederilor art. 36 alin (2) si alin. (4) lit.b), art. 45 alin. (2) lit. b), art.47,art. 49 a art. 63 alin. (1) lit. c) si alin. (4) lit. c) si ale art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
Consiliul Local al Municipiului Timisoara,


HOTARASTE

Art.1: Se aproba contractarea si garantarea unor finantari rambursabile interne/externe in valoare de pana la 213.705.516 lei, cu o perioada de tragere de pana la 3 ani /perioada de gratie de 3 ani si cu o perioada de maturitate maxim 15 ani.


Art.2: Contractarea si garantarea unor finantari rambursabile interne/externe prevazute la art.1 se face pentru:
a. refinantarea imprumutului intern contractat de la Banca Comerciala Romana S.A nr.48/29.10.2010- pana la 23.499.960 lei, echivalentul soldului de rambursat in valuta de contract de 4.895.825 eur, la un curs estimativ de 4.8 lei/eur, conform extrasului de cont BCR din data de 18.10.2018;
b. refinantarea imprumutului intern contractat de la Banca Comerciala Romana S.A nr.13/15.02.2013-pana la 11.805.556 lei, conform extrasului de cont BCR din data de 18.10.2018;
c. refinantarea imprumutului contractat de la International Finance Corporation nr.31884 din 04 Martie 2014 in valoare de 78.400.000 lei, refinantarea avand ca scop optimizarea serviciului datoriei Municipiului Timisoara;
d. realizarea obiectivelor de investitii publice de interes local pana la 100.000.000 lei, conform ANEXEI 1;

Art.3: Se imputerniceste (mandateaza) Primarul Municipiului Timisoara sa negocieze si sa semneze, in numele si pentru Municipiul Timisoara, contractul de imprumut intern/extern, acordul de garantare, precum si orice alte modificari si completari convenite de catre partile contractante si orice alte acte, documente, notificari sau cereri a caror semnare poate deveni necesara in legatura cu obtinerea autorizarii, incheierea si punerea in executare a contractului de imprumut intern/extern;
Art.4: Din bugetul local al Municipiului Timisoara, dupa aprobarea si alocarea sumelor aferente, se asigura integral plata:
a) serviciului anual al datoriei publice locale;
b) oricaror impozite si taxe aferente realizarii obiectivelor de investitii de interes local;
c) alte cheltuieli neeligibile ale finantarii rambursabile mentionate la Art. 1.
Art.5: (1) Pe intreaga durata a serviciului datoriei publice locale, ordonatorul principal de credite are obligatia sa publice pe pagina de internet a Municipiului Timisoara urmatoarele date:
a) hotararea Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, precum si orice modificari si/sau completari ale acesteia;
b) valoarea finantarii rambursabile contractate/garantate in valuta de contract;
c) gradul de indatorare al Municipiului Timisoara;
d) durata serviciului datoriei publice locale, cu precizarea perioadei de gratie si a perioadei de rambursare a finantarii rambursabile;
e) dobanzile, comisioanele si orice alte costuri aferente fiecarei finantari rambursabile;
f) platile efectuate din fiecare finantare rambursabila.
(2) Datele prevazute la alin. (1) se actualizeaza in prima decada a fiecarui trimestru pentru trimestrul expirat, sub sanctiunile prevazute de lege.
Art.6: (1) Garantarea imprumutului se va face din veniturile bugetului local al Municipiului Timisoara.Cuantumul veniturilor cu care Municipiul Timisoara va garanta anual, va fi egal cu obligatiile de plata a ratelor, a dobanzilor si a comisioanelor referitoare la acest imprumut, aferente anului respectiv;
(2) Serviciul datoriei publice locale nu reprezinta obligatii sau raspunderi ale Guvernului Romaniei si acesta va fi platit din bugetele locale si/sau din imprumuturi pentru refinantarea datoriei publice locale.
(3) Se imputerniceste Primarul Municipiului Timisoara sa semneze, in numele si pentru Municipiul Timisoara,acordul de garantare a imprumutului si sa semneze in numele Municipiului toate documentele necesare obtinerii autorizarii si derularii finantarilor rambursabile interne/externe.
Art.7: Primarul Municipiului Timisoara prin aparatul de specialitate ,va asigura ducerea la indeplinire a prezentei hotarari, conform competentelor.
Art.8: Prezenta hotarare se comunica:Prezenta hotarare se publica in Buletinul Informativ al Primariei Municipiului Timisoara si pe site-ul propriu si totodata, se comunica:
- Institutiei Prefectului - Judetul Timis;
- Primarului Municipiului Timisoara;
- Directiei Urbanism;
- Serviciului Juridic;
- Directiei Economice;
- Directiei Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse I Est;
- Directiei Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse II Vest;
- Directiei Dezvoltare;
- Directiei Comunicare - Relationare;
- Directiei de Mediu;
- Directiei Generale Drumuri, Poduri, Parcaje si Retele de Utilitati;;
- Corpului de Control si Antifrauda al Primarului;
- Biroului Audit;
- Biroului Managementul Calitatii;
- Administratiei Financiare a Municipiului Timisoara;
- Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat a Judetului Timis;
- Mass media locale.



Presedinte de sedinta
GABRIELA POPOVICI
Contrasemneaza
P. SECRETAR SIMONA DRAGOI

Atasament: Expunere_motive.pdf

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIS MUNICIPIUL TIMISOARA PRIMAR Nr.SC2018-27750/22.11.2018

EXPUNERE DE MOTIVE

privind necesitatea si oportunitatea initierii proiectului de hotărâre privind aprobarea contractării unor finanţări rambursabile interne/externe în valoare totala de 213.705.516 lei, cu o maturitate de 15 ani din care: maxim 100.000.000 lei in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local, precum si 113.705.516 lei necesar optimizarii serviciului datoriei.

Administraţia publică a Municipiului Timisoara, în conformitate cu mandatul primit din partea cetăţenilor şi cu obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, are ca principal obiectiv realizarea dezvoltării durabile a comunităţii locale şi asigurarea către toţi membrii comunităţii locale de servicii publice de calitate. Realizarea unor obiective de investiţii de interes local este apreciată ca fiind necesară de către întreaga administraţie publică locală.

În acest sens, au fost identificate principalele obiective de investiţii

necesare a fi executate pentru realizarea obiectivului principal – „Dezvoltarea Durabilă a Municipiului Timisoara”. Realizarea obiectivelor de investitii necesită importante resurse financiare menite să asigure implementarea proiectelor prioritare.

În vederea realizării obiectivelor de investiţii de interes local, identificate a fi prioritare, tinând cont de faptul că implementarea obiectivelor mai sus mentionate necesita resurse financiare importante, se propune aprobarea proiectului de hotarare privind „Contractarea unor finantari rambursabile interne/externe in valoare de maxim 213.705.516 lei”, cu o maturitate de 15 ani din care: maxim 100.000.000 lei in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local si 113.705.516 lei pentru refinantarea unor imprumuturi in vederea optimizarii serviciului datoriei.

PRIMAR DIRECTOR ECONOMIC

ROBU NICOLAE STANCIU STELIANA

cod FO 53-03, ver.1

Atasament: anexa_imprumut.pdf

Anexa nr. 1 Lista obiectivelor de investiții finantate din împrumut: Valoare Denumire obiective de investitii Nr. Crt. (lei) 4 C9a. Inelul IV Vest: pasaj inferior Solventul HCL 581/2013 100.000.000 Total 100.000.000 Şef Serviciul Buget A na Rad

Atasament: Raport_specialitate.pdf

1

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIS MUNICIPIUL TIMISOARA Nr.SC2018-27749/22.11.2018

RAPORT DE SPECIALITATE

privind aprobarea contractării unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 213.705.516 lei, din care: maxim 100.000.000 lei in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local, precum si 113.705.516 lei, necesare refinantarii unor imprumuturi in vederea optimizarii serviciului datoriei

Avand in vedere expunerea de motive nr. SC2018-27750/22.11.2018 a primarului Municipiului Timisoara privind oportunitatea pentru atragerea fondurilor necesare implementării cu succes a planului investitional al Municipiului Timisoara, privind aprobarea contractarii unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 213.705.516 lei din care: maxim 100.000.000 lei in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local, precum si 113.705.516 lei necesari refinantarii unor imprumuturi in vederea optimizarii serviciului datoriei si asigurarea unui spatiu investitional de cash pe perioada 2019 – 2022.

Facem urmatoarele precizari: Principalul obiectiv al administraţiei publice locale a Municipiului Timisoara este

asigurarea dezvoltării locale, în conformitate cu prevederile şi obligaţiile legale şi cu mandatul primit din partea cetăţenilor. În acest context, se remarcă necesitatea realizării unor obiective de investiţii care să asigure dezvoltarea durabilă a municipiului şi prestarea unor servicii de înaltă calitate pentru toţi membrii comuniţătii locale. Municipiul Timisoara a identificat principalele obiective de investiţii necesare a fi executate pentru realizarea dezideratului principal – dezvoltarea durabilă a Municipiului Timisoara.

Realizarea acestor obiective de investiţii necesită importante resurse financiare, resurse care nu se regăsesc în totalitate în bugetul local al Municipiului Timisoara. Pentru a putea efectua lucrările de investiţii necesare într-un termen scurt, trebuie găsite surse de finanţare a proiectelor de investiţii cuprinse in anexa 1- obiective de investitii necesare a fi finantate din credit a Municipiului Timisoara.

Avand in vedere ca in Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare este prevăzută o limitare a gradului de îndatorare a municipalităţii astfel incat sumele care se vor plăti anual sa nu depăşească 30% din totalul veniturilor proprii ale bugetului local, pentru a se estima capacitatea de îndatorare a Municipiului Timişoara s-a utilizat media veniturilor proprii din ultimii trei ani (2015, 2016, 2017) diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, în concordanţă cu prevederile HG nr. 9/2007 (*actualizata*).

Conform concluziilor Raportului emis de catre Consultant, realizarea dezideratelor rezultate din obiectivele asumate, genereaza urmatoarele provocari care impun solutii de finantare:

 Gestionarea unei capacitati de servisare a datoriilor bancare foarte limitata pe perioada 2019 – 2022.

 Imposibilitatea Primariei Municipiului Timisoara de a efectua trageri din credite, de a creste datoria publica in anul 2019, datorita conditiilor restrictive impuse de actele normative ( Decizia CAIL)

 Nevoia imperioasa de a asigura un spatiu de cash investitional, determinata de evenimentele anului 2021 – Timisoara Capitala Culturala Eurpoeana. Eveniment care presupune un efort investitional semnificativ in 2021 dar si in anii premergatori, in conditiile in care in aceasta perioada exista o capacitate de servisare scazuta.

2

In acest context, avand in vedere estimarea calculului gradului de indatorare a bugetului local al Municipiului Timisoara se apreciază că prin contractarea unor finantari rambursabile de pe piata financiară interna/externa pot fi asigurate:

A. Refinantarea unei parti din portofoliul actual de credite, in valoare de

113.705.516 lei, in vederea incadrarii intr-un set de indicatori de “sanitate”.

B. Lansarea Programului de Credite Investitionale (pe baza Programului de Dezvoltare), in valoare de 100.000.000 lei. In opinia noastra UAT Municipiul Timisoara, poate angaja sustenabil acest program.

Conditiile de baza ale acestui program sunt:  Credit de investitii - “bilateral”, “club deal” sau “sindicalizat”, in raport de

apetenta si capacitatea bancilor locale de “risk taking”. Personal, suntem convinsi ca ratingul UAT Timisoara este unul care genereaza interes real si competitie

 Structura: Limita globala, la o suma aprobata, care sa dea UAT flexibilitatea de a finanta proiectele din Programul de Dezvoltare (pe baza unor conditii de eligibilitate si conditii precedente preagreeate cu banca/bancile), pe baza nevoilor si prioritatilor proprii. Nota: in cadrul limitei globale se vor “seta” sublimite pe fiecare proiect acceptat si creditat. In timpul derularii finantarii vor exista conditii/procese de monitorizare stabilite prin contractul/contractele de credit.

 Durata creditului – credit pe termen lung (10 - 15 ani), cu o perioada de tragere de minim 36 luni, in vederea acoperirii nevoilor de implementare a Programului de Dezvoltare, dar si a constrangerilor de servisare a datoriei. Pe perioada de tragere va exista o perioada de gratie pentru rambursarea “principalului”.

 Moneda de imprumut- in vederea realizarii unei flexibilitati cat mai ridicate a faciltatilor, propunem o abordare “multi currency” ( adica tragerile si rambursarile sa se poate face atat in Ron cat si in Euro, in raport de analiza de oportunitate).

Baza legală pentru contractarea de finanţări rambursabile este:

 Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale republicată cu modificările şi completările

ulterioare;  Ordonanţa de Urgenţă nr. 64/2007 privind datoria publică cu modificarile si completarile

ulterioare;  Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare;  Hotararea Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenta si functionarea Comisiei

de autorizare a imprumuturilor locale, cu modificarile si completarile ulterioare;  Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative,

republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;  Legea nr. 199/1997 pentru ratificarea Cartei europene a autonomiei locale, adoptată la

Strasbourg la 15 octombrie 1985  Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, actualizata, cu modificarile si completarile

ulterioare;  Art.1166 si urmatoarele din Codul civil, referitoare la contracte sau conventii;

Conform contractului incheiat intre Primaria Municipiului Timisoara si societatea de

consultanta „Thepesia Corporate Advisory” acesta din urma a elaborat analize si rapoarte prin care a fost analizata capacitatea de servisare a datoriilor, proiectii financiare pentru intervalul 2019 – 2034, si, pe baza acestora solutiile de finantare necesare, propunem astfel:

3

A. Refinantarea unei parti din portofoliul actual de credite, 113.705.516 lei . In urma analizei, rezulta ca facilitatile din tabelul de mai jos sunt cele mai exigibile pentru refinantare:

Banca finantatoare Sold credit Costuri rambursare Maturitate finala

BCR 1 23.499.960 lei* 0% 2030

BCR 2 11.805.556 lei 0% 2023

IFC 78.400.000 lei 0% 2025

Total 113.705.516 lei

*suma reprezinta echivalentul in lei, la un curs estimativ de 4.8 lei/eur, a soldului de 4.895.825 eur Principalele conditii ale facilitatii de refinantare sunt:

 Perioada de rambursare 15 ani  Dobanda: Robor 1 luna (indicativ 3,09 – fluctueaza in raport de piata) + margine

1% ( “all in cost” indicativ 4,09%)  Grafic de rambursare – vezi Anexa

B. Credite Investitionale (pe baza Programului de Dezvoltare), in valoare de 100 mil

Ron. In opinia noastra UAT Municipiul Timisoara, poate angaja sustenabil acest program. Principalele conditii ale facilitatii de credit investitional sunt:

 Perioada de rambursare 15 ani  Dobanda: Robor 1 luna (indicativ 3,09 – fluctueaza in raport de piata) + margine

1% ( “all in cost” indicativ 4,09%)  Grafic de rambursare – vezi Anexa

Directia Economica impreuna cu consultantul a rulat un scenariu aferent contractarii unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de maxim 213.705.516 lei lei necesara,in vederea asigurarii finantarii investitiilor publice de interes local in suma de 100.000.000 lei, precum si 113.705.516 lei necesar optimizarii serviciului datoriei. Pentru punerea în practică a finantarilor prezentate mai sus, pentru asigurarea unei utilizări eficiente a resurselor financiare şi pentru minimizarea costurilor autorităţii publice locale propunem iniţierea unui proiect de hotărâre privind contractarea unor finanţări rambursabile interne/externe în valoare de maxim 213.705.516 lei, pe o perioadă de maturitate de 15 ani, perioada de tragere de 3 ani, perioada de gratie a ratelor de capital de 3 ani..

Avand in vedere prevederile legale expuse in prezentul raport, apreciem ca Proiectul de hotarare privind aprobarea contractarii unor finantari rambursabile interne/externe in valoare de maxim lei 213.705.516 lei indeplineste conditiile pentru a fi supus dezbaterii si aprobarii de catre Consiliului Local al Municipiului Timisoara.

Director Economic Şef Serviciul Buget

Steliana Stanciu Ramona Radu

Consilier

Irina Bupte Cod FO 53-01, Ver.1