keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 62/25.02.2014 pentru aprobarea Strategiei locale privind dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu a serviciului public de salubrizare în Municipiul Timişoara

25.02.2014

Hotararea Consiliului Local 62/25.02.2014
pentru aprobarea Strategiei locale privind dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu a serviciului public de salubrizare în Municipiul Timişoara


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. SC2014-3418/11.02.2014- al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale şi Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere Raportul de Audit Public Intern privind auditul de regularitate cu privire la organizarea, gestionare, finanţarea, exploatarea, monitorizarea şi controlul serviciului comunitar de utilitate publică realizat pentru salubrizarea municipiului Timişoara, înregistrat cu nr.SC2013-15639/03.06.2013;
Având în vedere prevederile art.5, 6 şi 7 din Legea nr.101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, actualizată;
În baza prevederilor art.3 şi 8 din Legea nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, actualizată;
În conformitate cu prevederile art.36 alin.(2) lit.b) şi d), alin.(4) lit.e) şi alin.(6) lit.a) pct. 14 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art.45 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se aprobă Strategia locală privind dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu a serviciului public de salubrizare în Municipiul Timişoara, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Biroul Salubrizare din cadrul Direcţiei de Mediu a Primăriei Municipiului Timişoara.

Art. 3: Prezenta hotărâre se comunică:
-Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
-Primarului Municipiului Timişoara;
-Serviciului Juridic;
-Direcţiei Economice;
-Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei Urbanism;
- Instituţiei Arhitectului Şef;
- Instituţii Şcolare, Medicale, Sportive şi Culturale ;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
-Direcţiei Dezvoltare;
-Direcţiei Comunicare;
-Direcţiei de Mediu;
-Compartimentului Control;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Biroului Audit;
-Mass- media locale.


Presedinte de sedinta
CIPRIAN JICHICI
Contrasemneaza
P. SECRETAR SIMONA DRĂGOI

Atasament: Anexa.pdf

Anexa la H.C.L.nr._______/__________

STRATEGIA LOCALA PRIVIND DEZVOLTAREA ŞI FUNCŢIONAREA PE TERMEN MEDIU A SERVICIULUI PUBLIC DE SALUBRIZARE ÎN

MUNICIPIUL TIMIŞOARA

Prezenta strategie are ca scop stabilirea direcţiilor de dezvoltare a serviciului public de salubrizare in Municipiul Timişoara pe termen mediu. Strategia locala privind dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu a serviciului public de salubrizare a Municipiului Timişoara este elaborată conform prevederilor Legii nr.l01/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor - actualizată, Legii nr.5l/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice - actualizată, Legii nr.215/2001 privind administraţia publică locală- republicată şi actualizată, Legea nr.211/2011 privind regimul deşeurilor şi ale Ordinului nr.110/2007 privind aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localitatilor. La baza strategiei de dezvoltare şi funcţionare a serviciului public de salubrizare în municipiul Timişoara stau următoarele documente:

• Planul Local de Gestionare a Deşeurilor pentru Municipiul Timişoara aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.320/2008;

• Regulamentul serviciului de salubrizare a Municipiului Timişoara aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.453/2007, modificat şi completat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr.299/2012.

1. Activităţi cuprinse în serviciul public de salubrizare

-precolectarea, colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor menajere, cu excepţia celor toxice, periculoase sau cu regim special, de la utilizatorii casnici- persoane fizice şi asociaţii de proprietari/locatari, agenţi economici şi instituţii publice; -colectarea duală a deşeurilor de la utilizatorii casnici-persoane fizice şi asociaţii de proprietari/locatari, agenţi economici şi instituţii publice, transportul, sortarea şi valorificarea deşeurilor reciclabile; -colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor voluminoase şi nepericuloase- bunuri de uz casnic de folosinţă îndelungată şi a deşeurilor rezultate din activităţi de construcţii şi demolări, reparaţii şi amenajări clădiri, locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă; -măturatul, întreţinutul, spălatul şi stropitul căilor publice; -curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ; -colectarea cadavrelor de animale de pe domeniul public şi predarea acestora unităţilor de ecarisaj; -dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea.

2.Principii care stau la baza organizării şi funcţionării serviciului public de salubrizare Serviciul public va funcţiona şi va fi organizat pe baza următoarelor principii:

a) protecţia sanatătii populaţiei ; b) autonomia locală şi descentralizarea serviciilor; c) responsabilitatea faţă de cetăţeni; d) conservarea şi protecţia mediului inconjurător; e) asigurarea calităţii şi continuităţii serviciului; t) tarifarea echitabilă, corelată cu calitatea şi cantitatea serviciului prestat; g) nediscriminarea şi egalitatea de tratament al utilizatorilor; h) transparenţa, consultarea şi antrenarea în decizii a cetăţenilor; i) administrarea corectă şi eficientă a bunurilor din proprietatea publică şi

a banilor publici; j) securitatea serviciului; k) dezvoltarea durabilă.

3.Obiective urmărite prin organizarea şi desfăşurarea serviciului public de salubrizare

a) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei; b) susţinerea dezvoltării economico-sociale a localităţilor; c) promovarea calităţii şi eficienţei serviciului de salubrizare; d) stimularea mecanismelor economiei de piaţă; e) dezvoltarea durabilă a serviciului; f) gestionarea serviciului de salubrizare pe criterii de transparenţă,

competitivitate şi eficienţă; g) promovarea programelor de dezvoltare şi reabilitare a sistemului de

salubrizare, pe baza unui mecanism eficient de planificare multianuală a investiţiilor;

h) protecţia şi conservarea mediului înconjurător şi a sănătăţii populaţiei; i) consultarea cu utilizatorii serviciului de salubrizare, în vederea stabilirii

politicilor şi strategiilor locale şi regionale în domeniu; j) adoptarea normelor locale referitoare la organizarea şi funcţionarea

serviciului de salubrizare, precum şi a procedurilor de delegare a gestiunii acestuia;

k) informarea periodică a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare a serviciului de salubrizare, precum şi asupra necesităţii instituirii unor taxe speciale;

l) respectarea cerinţelor din legislaţia privind protecţia mediului referitoare la salubrizarea localităţilor.

4.Organizarea şi funcţionarea serviciului public de salubrizare Gestiunea serviciului de salubrizare se realizează prin următoarele modalităţi:

Gestiune directă, realizată prin intermediul unor operatori (cu sau fără personalitate juridică) de drept public şi anume compartimente organizate în structura autorităţilor administraţiei publice locale sau servicii subordonate, care gestionează serviciul în baza unei hotărâri de dare în administrare şi care îşi desfăşoară activitatea conform unui regulament de organizare şi funcţionare elaborat de către consiliul local.

Gestiune delegată, modalitate de management prin care autoritatea administraţiei publice locale sau după caz ADI atribuie unuia sau mai multor operatori ce deţin licenţă eliberată de A.N.R.S.C., gestiunea propriu-zisă a serviciului, respectiv administrarea şi exploatarea sistemelor de salubrizare aferente acestuia, în baza unui contract de delegare a gestiunii.

Alegerea modalităţii de gestiune a serviciului de salubrizare se face prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale sau ale asociaţiiilor de dezvoltare intercomunitară , după caz, în conformitate cu strategiile şi programele de salubrizare adoptate.

Operatorii serviciului de salubrizare care participă la procedurile organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului trebuie să dovedească capacitatea lor tehnică şi organizatorică, calificarea personalului şi existenţa echipamentelor tehnice, în vederea garantării capacităţii lor de a furniza serviciul la nivelul parametrilor calitativi şi cantitativi prevăzuţi in regulamentul serviciului de salubrizare şi pentru toate tipurile de activităţi contractate.

Indiferent de modalitatea de gestiune adoptată (gestiune directă sau delegată), activităţile specifice componente ale serviciului de salubrizare sunt organizate şi se desfăşoară pe baza regulamentului serviciului şi a caietului de sarcini, aprobate prin hotărâre a consiliului local sau a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, după caz, elaborate în conformitate cu regulamentul-cadru, respectiv cu caietul de sarcini - cadru, elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C. prin ordin. Cadrul legislativ Cadrul General de punere in aplicare a prevederilor Directivei Cadru 2008/98/CE privind deşeurile Priorităţile Directivei 2008/98/CE

Principalul obiectiv al Directivei Cadru 2008/98/CE privind deşeurile este reducerea la minimum a efectelor negative ale generarii şi gestionarii deşeurilor asupra sănătaţii populaţiei şi a mediului. Politica privind deşeurile ar trebui să urmărească reducerea consumului de resurse şi să favorizeze aplicarea practică a ierarhiei deşeurilor. Dintre modificările importante aduse de această Directivă menţionăm: • adăugarea unui mecanism ce permite clarificarea cazurilor în care rezultatele secundare ale unui proces de producţie sunt subproduse (nu deşeuri) precum şi a momentului in care un deşeu încetează să mai fie deşeu ("end of waste");

• clarificarea definiţiilor anumitor operaţiuni de gestionare a deşeurilor; • introducerea responsabilităţii extinse a producătorului ca mijloc de sprijinire a proiectării şi producerii de bunuri care facilitează utilizarea eficientă a resurselor pe toată durata de viaţă a produsului, inclusiv propria reparare, reutilizare, dezasamblare şi reciclare; • includerea prevederilor referitoare la deşeurile periculoase; • clarificarea prevederilor referitoare la Planurile de Gestionare a Deşeurilor şi specificarea necesităţii luării în considerare a întregului ciclu de viaţă al deşeurilor în momentul elaborării lor; • solicitarea ca Statele Membre să elaboreze Programe de Prevenire a generării deşeurilor până la 12 decembrie 2013.

Cadrul legislativ naţional privind serviciul public de salubrizare Cadrul legislativ general privind serviciul public de salubrizare este asigurat prin:

- Legea nr. 101/aprilie 2006 - privind salubrizarea localităţilor, actualizată; - Legea nr. 51/2006- a serviciilor comunitare de utilităţi publice, actualizată; - Legea 211/2011 privind regimul deşeurilor; - Ordinul A.N.R.S.C. nr. 110/2007 privind aprobarea Regulamentului- cadru

al serviciului de salubrizare a localităţilor; - Ordinul A.N.R.S.C. nr. 111/12007 privind aprobarea Caietului de

sarcini - Cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor; - Ordonanta de Urgentă nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată

prin Legea nr. 265/2006 cu modificarile şi completările ulterioare; - Hotararea de Guvern nr. 1037/2010 privind deşeurile de echipamente

electrice şi electronice; - Ordonanta de Urgentă nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de

achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, actualizată. Autorităţile competente A. Autorităţile administraţiei publice locale

În sensul dispoziţiilor Legii nr. 51/2006 legea serviciilor comunitare de

utiliăţi publice, autorităţile administraţiei publice locale au competenţa exclusivă, în tot ceea ce priveşte crearea, dezvoltarea, modernizarea, administrarea şi exploatarea bunurilor proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de utilităţi publice.

Autorităţile administraţiei publice locale au dreptul de a adopta hotărâri în legatură cu:

elaborarea şi aprobarea strategiilor proprii privind dezvoltarea serviciilor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme, inclusiv cu consultarea operatorilor;

coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară şi corelată cu programele de

dezvoltare economico-socială a localităţilor, de amenajare a teritoriului, urbanism şi mediu;

asocierea intercomunitară în vederea înfiinţării, organizării, gestionării şi exploatării în interes comun a unor servicii, inclusiv pentru finanţarea şi realizarea obiectivelor de investiţii specifice sistemelor de utilităţi publice;

delegarea gestiunii serviciilor, precum şi darea în administrare sau concesionarea bunurilor proprietate publică şi/sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, ce constituie infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciilor;

participarea unităţilor administrativ-teritoriale la constituirea capitalului social al unor societăţi comerciale având ca obiectiv furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice de interes local, intercomunitar sau judeţean, după caz;

contractarea sau garantarea împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii în vederea dezvoltării, reabilitării şi modernizării sistemelor existente.

B. Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară

Actul normativ stabileşte faptul că unităţile administrativ-teritoriale, reprezentate prin autorităţile administraţiei publice locale, pot coopera în scopul înfiinţării, finanţării şi realizării unor servicii de utilităţi publice, inclusiv a infrastructurii tehnico-edilitare aferente, precum şi pentru organizarea, gestionarea şi exploatarea în interes comun a acestor servicii.

Cooperarea amintită mai sus, se poate materializa prin realizarea unor asociaţii de dezvoltare intercomunitară.

Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară reprezintă instituţii publice de cooperare intercomunitară. În sensul legii, asociaţiile îşi asumă şi exercită, pentru şi în numele autorităţilor administraţiei publice locale asociate, toate competenţele şi atribuţiile, drepturile şi obligaţiile pe domeniul strict limitat al serviciului/serviciilor care i-a/i-au fost transferat/transferate.

C. Autorităţile administraţiei publice centrale

Conform dispoziţiilor legii, Guvernul asigură realizarea politicii generale a

statului în domeniul serviciilor de utilităţi publice, în concordanţă cu Programul de guvernare şi cu obiectivele Planului naţional de dezvoltare economico-socială a ţării. Realizarea politicii amintite anterior se face prin:

aprobarea şi actualizarea Strategiei naţionale privind serviciile comunitare de utilităţi publice;

îndrumarea autorităţilor administraţiei publice locale în vederea înfiinţării, organizării, exploatării şi gestionării eficiente a serviciilor de utilităţi publice, respectiv pentru reabilitatea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare a localităţilor;

acordarea garanţiilor guvernamentale pentru obţinerea creditelor interne şi externe necesare dezvoltării infrastructurii tehnico-edilitare de interes local sau judeţean;

acordarea de transferuri de la bugetul de stat pentru dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare de interes local, intercomunitar sau judeţean, cu respectarea principiului subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

Legea instituie pentru Guvern obligaţia de a examina periodic starea serviciilor de utilităţi publice.

Totodată, Guvernul are obligaţia de a stabili măsuri pentru dezvoltarea durabilă şi creşterea calităţii acestora, corespunzător cerinţelor utilizatorilor şi nevoilor localităţilor, pe baza unor strategii sectoriale specifice.

De asemenea, Guvernul sprijină autorităţile administraţiei publice locale prin măsuri administrative, legislative şi economico-financiare, în scopul dezvoltării şi îmbunătăţirii cantitative şi calitative a serviciilor de utilităţi publice şi al asigurării funcţionării şi exploatării în condiţii de siguranţă şi eficienţă economică a infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestora. D. Autorităţile de reglementare

Legislaţia acordă calitatea de autoritate de reglementare, Autorităţii

Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C.), Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (A.N.R.E.) şi Autorităţii Rutiere Române (A.R.R.).

Legea stabileşte că A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentă pentru următoarele servicii de utilităţi publice:

alimentarea cu apă; canalizarea şi epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea şi evacuarea apelor pluviale; producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie

termică în sistem centralizat, cu excepţia activităţii de producere a energiei termice în cogenerare;

salubrizarea localităţilor; iluminatul public; transportul public local; administrarea domeniului public şi privat al unităţilor

administrativ-teritoriale. Conform legii, A.N.R.S.C are competenţa de a elibera licenţe, de a elabora

metodologii şi regulamente-cadru pentru domeniul serviciilor de utilităţi publice din sfera sa de reglementare şi pentru piaţa acestor servicii, precum şi de a monitoriza modul de respectare şi implementare a legislaţiei aplicabile acestor servicii.

Organizarea şi funcţionarea serviciului public de salubrizare în Municipiul Timişoara

Serviciul public de salubrizare este organizat în Municipiul Timişoara în baza Regulamentului serviciului de salubrizare a Municipiului Timişoara.

Regulamentul serviciului de salubrizare a Municipiului Timişoara conţine prevederi referitoare la:

- organizarea şi functionarea serviciilor de salubrizare; - precolectarea, colectarea şi transportul deşeurilor municipale, inclusiv ale deşeurilor toxice periculoase din deşeurile menajere, cu excepţia celor cu regim special; - sortarea deşeurilor municipale; - organizarea prelucrării, neutralizării şi valorificării materiale şi energetice a deşeurilor; - depozitarea controlată a deşeurilor municipale; - măturatul, spălatul, stropirea şi întreţinerea căilor publice; - curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ; - colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public şi predarea acestora unităţilor de ecarisaj; - colectarea, transportul, depozitarea şi valorificarea deşeurilor voluminoase provenite de la populaţie, instituţii publice şi agenţi economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deşeuri de echipamente electrice şi electronice etc.); - colectarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor animaliere provenite din gospodăriile populaţiei; - colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor rezultate din activităţi de construcţii şi demolări; - dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea.

În municipiul Timişoara activitatea de salubrizare se realizează pe bază de contract de delegarea a gestiunii, prin concesiune de către operatori ce deţin licenţă în condiţiile actelor normative în vigoare.

Începând din anul 2007 în municipiul Timişoara a fost implementat sistemul de colectare duală, sistem ce presupune existenţa la nivelul utilizatorului a două recipiente ( pubele/saci inscripţionaţi şi personalizaţi) în care se colectează separat deşeurilor menajere de cele reciclabile.

În luna iunie 2010 operatorul de servicii publice de salubrizare SC Retim Ecologic Service SA a pus în funcţiune staţia de sortare a deşeurilor menajere prevăzută cu două linii: o linie pentru sortarea deşeurilor reciclabile şi o linie pentru sortarea deşeurilor din pubela umedă. Pe linia de sortare a deşeurilor reciclabile se sortează manual deşeurile din pubela uscată, astfel: deşeuri din plastic, folie, hârtie/carton, metale. Acestea sunt balotate ulterior şi predate unor unităţi care le valorifică şi cu care operatorul are contracte.

Sortarea deşeurilor din pubela umedă este necesară pentru minimizarea cantităţii de deşeuri. Deşeurile sortate din pubela umedă cu putere calorică sunt balotate şi valorificate către fabricile de ciment, iar biodegradabilul se depozitează.

Capacitatea staţiei de sortare este de 160.000 tone/an din care: - 65% deşeuri umede (umiditate relativă 30-40%); - 35% deşeuri menajere uscate.

Pentru realizarea obiectivului global de recuperare sau incinerare a deseurilor, în municipiul Timişoara, valorificarea energetică a deşeurilor municipale se va realiza prin conceperea unei instalaţii adecvate integrate în cadrul

CET Sud Timişoara investiţie care este în faza de derulare a procedurii de achiziţie autoritatea contractantă fiind SC International Recycling Energy SA.

Componenţa serviciului public de salubrizare

Serviciul public de salubrizare în Municipiul Timişoara se desfăşoară pe următoarele componente:

• Serviciul de salubrizare stradală; • Serviciul de salubrizare menajeră; • Serviciul de iarnă; • Dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare.

Serviciul de salubrizare stradală se asigură prin următoarele activităţi: a) măturatul manual şi mecanic al străzilor; b) întreţinerea curăţeniei străzilor; c) spălatul manual şi mecanic a străzilor; d) stropitul mecanic a străzilor; e) curăţirea manuală a rigolelor prin răzuire; f) încărcat şi transportat deşeuri stradale. g) descărcarea deşeurilor stradale în depozitele autorizate.

Maturat manual

Măturatul manual se desfăşoară pe toată perioada anului atât ziua, cât şi noaptea pe străzile şi cu frecvenţele de lucru stabilite de operator şi aprobate de serviciile de specialitate din cadrul primăriei municipiului Timişoara.

Măturat mecanizat

Măturatul mecanizat se desfăşoară ziua sau noaptea, pe străzile şi cu frecvenţele de lucru stabilite de operator şi aprobate de serviciile de specialitate din cadrul primăriei Municipiului Timişoara.

Întreţinerea căilor publice

Întreţinerea curăţeniei se efectuează pe toată durata anului, conform programului întocmit de operator şi aprobat de serviciile de specialitate din cadrul primăriei Municipiului Timişoara.

Răzuit rigole

Activitatea de răzuit rigole se realizează numai la solicitarea serviciului de specialitate din cadrul primăriei Municipiului Timişoara, ori de câte ori se consideră că este necesară. Stropitul şi spălatul străzilor

Perioada de realizare a stropitului şi a spălatului este, de regulă, de la 1 aprilie până la 1 octombrie, perioadă ce poate fi modificată de autoritatea administraţiei publice locale în funcţie de condiţiile meteorologice reale.

Este interzisă efectuarea operaţiilor de stropire şi spălare în perioada în care, conform prognozei meteorologice, este posibilă formarea poleiului.

La executarea operaţiei de stropire şi spălare se va avea în vedere să nu fie afectaţi pietonii, autovehiculele, vitrinele, mobilierul stradal, panourile publicitare, din zona în care acţionează utilajul ce realizează operaţiunea.

Este interzisă operaţia de spălare sau stropire în anotimpul călduros în intervalul orar 13,00-17,00, dacă indicele de confort termic depăşeşte pragul valoric de 75 de unităţi.

Pentru asigurarea condiţiilor prevăzute la aliniatul de mai sus şi pentru planificarea operaţiilor de stropire şi spălare, operatorii de salubrizare vor întreprinde toate măsurile necesare ca în perioada de vară să cunoască valoarea indicelui de confort la ora 12,00 şi prognoza pentru perioada imediat următoare de două zile de la Administraţia Naţională de Meteorologie.

Serviciul de salubrizare menajeră

Frecvenţă de colectare a deşeurilor va fi: (1) în anotimpul cald (1 aprilie – 1 octombrie)

- zilnic, din zonele centrale şi de la agenţii economici de alimentaţie publică, unităţile sanitare, pieţe agroalimentare, cantine, restaurante, hoteluri, grădiniţe şi creşe;

- de două ori pe săptămână, de la producătorii casnici – asociaţiile de proprietari/locatari, de la agenţii economici, alţii decât cei de alimentaţie publică şi de la instituţiile publice. (2) în anotimpul rece (1 octombrie – 1 aprilie)

- zilnic din zonele centrale şi de la agenţii economici de alimentaţie publică, unităţile sanitare, pieţe, cantine, restaurante, hoteluri, grădiniţe şi creşe - la cel mult 3 zile, de la producătorii casnici.

Serviciul de iarnă Serviciul de iarnă se realizează conform Regulamentului serviciului de

salubrizare a Municipiului Timişoara şi a Programului de măsuri pentru desfăşurarea acţiunilor de prevenire şi combatere a urmărilor fenomenelor meteorologice periculoase în Municipiul Timişoara aprobat anual de Primarul Municipiului Timişoara.

Dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare Activităţile de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare se realizează conform

Regulamentului serviciului de salubrizare a Municipiului Timişoara şi a Caietului de sarcini a activităţii serviciului de salubrizare- dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare.

Situaţia actuală a gestionării deşeurilor în Municipiul Timişoara

Deşeuri municipale

Organizarea activităţilor de colectare, transport şi eliminare a deşeurilor municipale reprezintă una dintre obligaţiile administraţiei publice locale. Cantităţile de deseuri municipale includ :

- Deşeurile menajere colectate in amestec de la populaţie; - Deşeurile din comerţ, industrie, instituţii, colectate în amestec şi care

sunt asimilabile cu cele menajere; - Deşeurile de ambalaje rezultate de la populaţie, comerţ şi instituţii; - Deşeurile municipale colectate selectiv, de la populaţie, comerţ,

instituţii, pe sortimente (hârtie, carton, sticlă, plastic, metale, lemn, biodegradabile) etc.;

- Deşeuri voluminoase colectate; - Deşeuri din grădini şi parcuri, pieţe şi stradale.

Deşeurile menajere şi reciclabile sunt colectate şi transportate la staţia de

sortare a deşeurilor Timişoara pusă în funcţiune în luna iunie 2010 de către operatorul de servicii publice de salubrizare.

Deşeurile colectate de pe raza municipiului Timişoara sunt transportate şi depozitate ulterior la depozitul ecologic de la Ghizela, judeţul Timiş, care a fost pus în funcţiune începând cu anul 2012. Municipiul Timişoara s-a asociat cu Consiliul Judeţean Timiş şi alte localităţi din judeţ în vederea înfiinţării Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri Timiş (ADID), având ca scop realizarea în comun a proiectului „Sistem Integrat de Management al Deşeurilor în Judeţul Timiş” în cadrul căruia a fost realizat depozitul ecologic de la Ghizela.

De menţionat faptul că la acest depozit se transportă reziduurile rezultate în urma sortării acestora în staţia de sortare Timişoara.

De asemenea, în municipiul Timişoara operatorul de servicii publice de salubrizare a amplasat 23 de recipiente sub formă de clopot destinate colectării sticlelor albe şi/sau colorate de la populaţie. Reciclarea sticlelor şi borcanelor determină un efect pozitiv asupra mediului deoarece durata naturală de degradare a sticlei este de 4.000 de ani. Aceste recipiente reprezintă o alternativă la sistemul de colectare existent, fiind de un real folos cetăţenilor din municipiul Timişoara.

Deşeurile biodegradabile

În vederea atingerii ţintelor privind reducerea cantităţilor de deşeuri biodegradabile, Primăria Municipiului Timişoara s-a angajat, prin documentul de poziţie al ADID, să construiască o staţie de compostare a deşeurilor verzi în municipiul Timişoara, în paralel cu investiţiile finanţate în cadrul proiectului POS Mediu.

Deşeurile din construcţii

Deşeurile de materiale de construcţii pot fi clasificate după cum urmează : - deşeuri generate de demolări ; - deşeuri generate de realizarea unor noi construcţii ; - deşeuri generate de renovarea unor constructii ; - deşeuri generate din activităţile de reparare a drumurilor ; - deşeuri generate din activităţile de reparare a podurilor - deşeuri generate de dezastre naturale .

O bună gestionare a deşeurilor din construcţii şi demolări necesită următoarele măsuri:

- Colectarea separată de la locul de generare, pe tip de material şi periculoase şi nepericuloase;

- Promovarea reciclării şi reutilizării deşeurilor din construcţii şi demolări; - Asigurarea de capacităţi de tratare/sortare a acestora; - Asigurarea depozitării controlate a deşeurilor ce nu pot fi valorificate,

conform reglementărilor în vigoare. Cantităţile de deşeuri rezultate din construcţii şi din volumul mare de

demolări, cresc an de an, deoarece dezvoltarea urbanistică a oraşului nu presupune doar construirea pe terenuri virane ci şi pe amplasamente ocupate de alte construcţii şi instalaţii, care însă nu mai corespund din punct de vedere funcţional, tehnico- economic, estetic.

În acest moment, în municipiul Timişoara, nu există capacitate de depozitare pentru deşeurile din construcţii şi demolări.

Depozitarea acestor deşeuri s-a realizat la depozitul de deşeuri de la Parţa – Şag, până în luna martie 2013, pentru umplerea golurilor din corpul depozitului şi pregătirea acestuia pentru închiderea definitivă. După această dată, la depozitul de la Parţa-Şag nu s-au mai depozitat nici un fel de deşeuri, acesta intrând în faza de închidere definitivă.

În prezent doar o mică parte din deşeurile provenite din construcţii si demolări este raportată, în special cea provenită de la cetăţenii care solicită Autorizaţii de construire pentru renovări/demolări/construcţii noi.

O parte din acest tip de deşeuri sunt aduse de cetăţeni, prin aport voluntar la punctele de colectare ale S.C. Retim Ecologic Service S.A.

În prezent datorită inexistenţei depozitelor speciale pentru deşeuri inerte, deşeurile din construcţii şi demolări sunt depozitate în locuri neautorizate.

Astfel, soluţii pentru gestionarea acestui tip de deşeuri pot fi: - operatorul de servicii publice de salubrizare achiziţionează un concasor şi

încheie contracte cu societăţi care să utilizeze aceste deşeuri la lucrări de drumuri; - operatorul de servicii publice de salubrizare încheie contract cu o societate

care deţine concasor şi utilizează aceste deşeuri la lucrări de drumuri; - realizarea unei staţii de reciclare a deşeurilor din construcţii şi demolări.

Deşeuri de echipamente electrice şi electronice (DEEE) Echipamente electrice şi electronice (DEEE) sunt echipamente care funcţionează pe bază de curent electric sau câmpuri electromagnetice, dar şi echipamente de generare, transport şi măsurare a acestor curenţi şi câmpuri şi care sunt destinate a utiliza tensiune mai mică sau egală cu 1000 volţi curent alternativ şi 1500 volţi curent continuu. În conformitate cu HG nr. 1037 / 2010 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice art.5 (1) lit d) autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale au obligaţia de a asigura existenţa şi funcţionarea cel puţin a unui punct de colectare selectivă a DEEE provenite de la gospodăriile particulare.

În prezent, în municipiul Timişoara există 4 puncte de colectare a deşeurilor

electrice şi electronice (DEEE) înfiinţate în anul 2007 de operatorul de servicii publice de salubrizare.

De asemenea, Primăria Municipiului Timişoara în parteneriat cu Asociaţia Română Pentru Reciclare RoRec a pus la dispoziţia cetăţenilor un serviciu gratuit de preluare a DEEE-urilor de mari dimensiuni de la domiciliu. Acest serviciu este unul gratuit şi permanent de colectare a deşeurilor electrice şi electronice (DEEE) a cărui premieră în România a avut loc în luna noiembrie 2012 în municipiul Timişoara. Acest sistem a fost implementat pentru a veni în sprijinul cetăţenilor care vor să se debaraseze de echipamentele electrice grele sau voluminoase pe care nu le pot manevra şi ocupă mult spaţiu, dar nu numai. Este practic o alternativă la momentele de colectare oficiale precum Curăţenia de Primăvară , de Toamnă şi cele patru puncte de colectare existente.

Obiectivele de dezvoltare ale serviciului public de salubrizare

Serviciul public de salubrizare a localităţilor este organizat şi funcţionează în baza Legii nr. 101/2006.

Activităţile componente ale serviciului de salubrizare trebuie să se desfăşoare cu respectarea normelor de protecţie a mediului, care reflectă cerinţele impuse de legislaţia europeană. Directivele europene transpuse în legislaţia română au determinat o nouă abordare a problemelor deşeurilor, acordând atenţie necesităţii protejării şi economisirii resurselor naturale, reducerii costurilor de gestiune şi găsirii de soluţii eficiente pentru reducerea poluării.

Analizând situaţia existentă privind salubrizarea şi gestionarea deşeurilor, pentru eliminarea deficienţelor s-au propus următoarele obiective: - construirea unei staţii de compostare a deşeurilor verzi în municipiul Timişoara; - realizarea unei instalaţii adecvate pentru valorificarea energetică a deşeurilor

municipale; - amenajarea unui Centru de Preluare a Deşeurilor de Echipamente Electrice şi

Electronice (DEEE) în parteneriat cu Asociaţia Română pentru Reciclare RoRec; - realizarea uneia dintre facilităţile propuse pentru gestionarea deşeurilor rezultate

din construcţii şi demolări prezentate anterior în prezenta strategie.

DIRECTOR DIRECŢIA DE MEDIU BIROULUL SALUBRZARE ADRIAN BERE –SEMEREDI CONSILIERI: ADINA BUMBU CRINA COMAN

Atasament: Referat.pdf

ROMÂNIA APROBAT JUDEŢUL TIMIŞ PRIMAR MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA DE MEDIU SERVICIUL AVIZE NICOLAE ROBU BIROUL SALUBRIZARE SC2014-3418/11.02.2014

REFERAT privind aprobarea Strategiei locale privind dezvoltarea şi

funcţionarea pe termen mediu a serviciului public de salubrizare în Municipiul Timişoara

Conform prevederilor art.5 alin.1 din Legea nr.101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, actualizată, autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale elaborează şi aprobă strategiile locale cu privire la dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu şi lung a serviciului de salubrizare, ţinând seama de prevederile legislaţiei în vigoare, de documentaţiile de urbanism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului, precum şi de programele de dezvoltare economico- socială a unităţilor administrativ-teritoriale. Aceste strategii trebuie să stabilească urmăroarele obiective prevăzute de art.5 alin.2 din acelaşi act normativ, respectiv:

a) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei; b) susţinerea dezvoltării economico-sociale a localităţilor; c) promovarea calităţii şi eficienţei serviciului de salubrizare; d) stimularea mecanismelor economiei de piaţă; e) dezvoltarea durabilă a serviciului; f) gestionarea serviciului de salubrizare pe criterii de transparenţă, competitivitate şi eficienţă; g) promovarea programelor de dezvoltare şi reabilitare a sistemului de salubrizare, pe baza

unui mecanism eficient de planificare multianuală a investiţiilor; h) protecţia şi conservarea mediului înconjurător şi a sănătăţii populaţiei; i) consultarea cu utilizatorii serviciului de salubrizare, în vederea stabilirii politicilor şi

strategiilor locale şi regionale în domeniu; j) adoptarea normelor locale referitoare la organizarea şi funcţionarea serviciului de

salubrizare, precum şi a procedurilor de delegare a gestiunii acestuia; k) informarea periodică a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare a serviciului de

salubrizare, precum şi asupra necesităţii instituirii unor taxe speciale; l) respectarea cerinţelor din legislaţia privind protecţia mediului referitoare la salubrizarea

localităţilor. Totodată, potrivit prevederilor art. 6 din actul normativ mai sus menţionat, autorităţile

deliberative ale unităţilor administrativ- teritoriale au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi coordonarea serviciului de salubrizare a localităţilor, având atribuţii şi în domeniul delegării gestiunii serviciului de salubrizare pe criterii de transparenţă, competitivitate şi eficienţă, precum şi exercitarea atribuţiilor de administrare asupra bunurilor aparţinând patrimoniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale aferente infrastructurii serviciului; elaborării şi aprobării caietelor de sarcini şi a regulamentelor serviciului, pe baza caietului de sarcini-cadru şi a regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare, elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice.

De asemenea, conform art.3 alin.1 din Legea nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, actualizată, serviciile de utilităţi publice sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale şi se înfiinţează, se organizează şi se gestionează potrivit hotărârilor adoptate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ- teritoriale, în funcţie de gradul de urbanizare, de cod F053 – 01, ver. 1

importanţa economico-socială a localităţilor, de mărimea şi de gradul de dezvoltare ale acestora şi în raport de infrastructura tehnico-edilitară existentă. Serviciile de utilitate publică sunt definite la art.1 alin.2 din acelaşi act normativ, fiind menţionată la lit.e) „salubrizarea localităţilor”.

Potrivit prevederilor art.8 alin.2 din Legea nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, actualizată, în exercitarea competenţelor şi atribuţiilor ce le revin în sfera serviciilor de utilităţi publice, autorităţile administraţiei publice locale adoptă hotărâri în legătură cu elaborarea şi aprobarea strategiilor proprii privind dezvoltarea serviciilor, a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme, inclusiv cu consultarea operatorilor.

Noua legislaţie transpusă din Directivele Europene stabileşte noi obligaţii şi atribuţii autorităţilor locale privind asigurarea serviciului public de salubrizare. Aceste atribuţii abordează serviciul de salubrizare din perspectiva obligaţiilor şi obiectivelor pe care România le are de îndeplinit odată cu aderarea la Uniunea Europeană.

O parte din aceste atribuţii s-au regăsit precizate la art.49 lit.c) din O.U.G.nr.78/2000 privind regimul deşeurilor transpusă din Directiva Cadru a deşeurilor a UE (abrogată de Legea nr.211/2011 privind regimul deşeurilor), conform căruia autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să elaboreze strategii şi programe proprii pentru gestionarea deşeurilor.

Astfel, în anul 2008 Consiliul Local al Municipiului Timişoara a aprobat prin Hotărârea nr.320/29.07.2008 Planul Local de Gestionare a Deşeurilor pentru Municipiul Timişoara. Obiectul acestuia îl constituie deşeurile municipale nepericuloase şi periculoase (deşeuri menajere şi asimilabile din comerţ, industrie şi instituţii), la care se adaugă alte fluxuri speciale de deşeuri: deşeurile de ambalaje, deşeurile din construcţii şi demolări, nămoluri de la epurarea apelor uzate orăşeneşti, vehicule scoase din uz şi deşeuri din echipamente electrice şi electronice, conform H.G. 856/2002. Planul Local de Gestionare a Deşeurilor pentru Municipiul Timişoara prezintă date specifice referitoare la generarea şi gestionarea deşeurilor (generarea, colectarea şi transportul deşeurilor, staţii de transfer, valorificarea şi tratarea deşeurilor, eliminarea deşeurilor), obiective şi ţinte privind managementul deşeurilor, prezintă alternative tehnice de tratare a deşeurilor biodegradabile, calculul capacităţii necesare pentru gestionarea deşeurilor, evaluarea costurilor şi a suportabilităţii acestora de către cetăţeni.

Conform prevederilor art.36 alin.2 lit.b) şi alin.4 lit.e) din Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi actualizată, consiliul local are atribuţii privind dezvoltarea economico-socială şi de mediu a municipiului, în exercitarea acestora aprobând strategiile privind dezvoltarea economică, socială şi de mediu a unităţii administrativ teritoriale.

Având în vedere cele expuse mai sus PROPUNEM Emiterea unei Hotărâri a Consiliului Local prin care să aprobe Strategia locală privind

dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu a serviciului public de salubrizare în Municipiul Timişoara. VICEPRIMAR p.SECRETAR Dan Diaconu SIMONA DRĂGOI DIRECTOR DIRECŢIA DE MEDIU Adrian Bere-Semeredi Responsabil BIROU SALUBRIZARE Adina Bumbu

Avizat juridic Alin Stoica

Red./Dact. A.B cod F053 – 01, ver. 1