Cod FO53-03, Ver.1
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIULUI TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SC2019- / TIMIŞOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE privind aprobarea proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în
Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” si a cheltuielilor legate de proiect
1. Descrierea situatiei actuale Transportul cu tramvaiul în Municipiul Timişoara, are o deosebită importanţă dat fiind faptul că, în
prezent, se înregistrează un număr de aproximativ 52 milioane de călători transportaţi anual din totalul de 90 milioane de călători transportaţi cu toate mijloacele de transport în comun.
În acest moment, deficienţele acumulate în timp şi exploatarea în continuare a liniilor învechite din punct de vedere tehnic determină producerea de zgomote şi vibraţii care conduc inevitabil la deteriorarea tramvaielor, a perimetrului liniei, a drumurilor şi podurilor dar şi a clădirilor din vecinătatea liniilor. În cazul neintervenţiei pentru reabilitarea liniei cale tramvai, consecinţele care trebuie luate în calcul sunt: creşterea în continuare a întreruperilor de circulaţie pentru remedieri, creşterea numărului de deraieri şi deranjamente, creşterea numărului de personal de întreţinere şi revizie a tramvaielor, dar şi imposibilitatea introducerii de tramvaie moderne în circulaţie. 2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate In data de 18.03.2019 s-a depus proiectul cu titlul ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” spre finantare in conformitate cu cerintele Ghidului de finantare POR 2014-2020 - Axa prioritara 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, 4e Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilităţii urbane multimodale durabile şi a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare. Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creşterea vitezei medii de deplasare a tramvaielor, îmbunătățirea condiţiilor de transport în comun, a gradului de confort și siguranţă și, de asemenea, o economie de timp pentru utilizatorii tramvaiului de pe acest traseu datorită timpilor de călătorie mai reduşi și a fluidizării traficului. Reducerea emisiilor de carbon provenite din transport în municipiul Timişoara prin reabilitarea liniei de tramvai de pe Calea Bogdăneştilor va conduce la promovarea şi îmbunătăţirea transportului public de călători şi, implicit, la creşterea atractivităţii acestuia, în detrimentul folosirii autoturismelor proprii. Prin proiect se vizeaza reabilitarea liniei de tramvai - un mijloc de transport in comun nepoluant, amenajarea de trotuare si piste pentru biciclete, de zone verzi, aducandu-se o contributie substantiala la reducerea emisiilor de poluanti in atmosfera, reducerea prafului,a nivelului de zgomot si implicit la cresterea confortului şi siguranţei circulaţiei. Proiectul contribuie la obiectivele privind dezvoltarea durabilă prin promovarea unui transport nepoluant, creşterea condiţiilor de confort, a siguranţei circulaţiei şi a vitezei de circulaţie, toate acestea sporind atractivitatea sistemului de transport public pentru cetăţeni şi reducerea emisiilor de carbon în municipiu. 3. Concluzii
Consider necesar și oportun aprobarea proiectului de hotărâre privind ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” în vederea finanțării acestuia în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 şi a cheltuielilor legate de proiect.
PRIMAR, DIRECTOR D.G.D.P.P.R.U., NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ
— ST re romania2019.eu Președinția României la Consiiul Uniurii Europene
Anexa 2 la HCL nr. ....................................
DESCRIEREA INVESTIŢIEI
I. DATE GENERALE
Denumire proiect: ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul
Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”;
Amplasament: Timișoara, Calea Bogdăneştilor – Traseul 5
Titularul investiţiei: Municipiul Timişoara B‐dul. C.D. Loga, nr. 1
Beneficiar: Municipiul Timişoara B‐dul. C.D. Loga, nr. 1
II. DATE TEHNICE
Investiţia vizează modernizarea întregului anasmblu rutier şi a liniilor de tramvai, inclusiv reţelele edilitare stradale, subterane şi supraterane, având ca limite: intresecţia Calea Bogdăneştilor cu Bd.Cetăţii (inclusiv) şi intersecţia cu str.Casian Muntean (buclă de întoarcere Ronaţ). Modernizarea tramei stradale are ca obiectiv creşterea calităţii vieţii în cadrul spaţiului urban prin sporirea accesibilităţii, mobilităţii, atractivităţii şi prin îmbunătăţirea confortului şi a imaginii urbane de ansamblu. Prin proiect se vor realiza următoarele: ‐ linia cale tramvai va fi cale dublă şi se va amplasa în axul străzii, în platformă proprie; ‐ reţeaua contact se va realiza în variantă dublă, într‐o soluţie de compensare totală; ‐ se vor înlocui cablurile de alimentare a reţelei contact (600 Vcc); ‐ se va moderniza substaţia de transformare‐redresare care va alimenta cu energie electrică linia
cale modernizată; ‐ lărgirea la 2 benzi pe sens a străzii; ‐ realizarea de piste pentru biciclete; ‐ realizarea de trotuare; ‐ spaţii verzi, atât în platforma proprie a linie de tramvai, cât şi în zona de siguranţă a străzii ‐ semaforizarea intersecţiilor şi supravegherea video, integrate în sistemul de management al
traficului. III. INDICATORI VALORICI
Valoarea totală a investiţiei (TVA inclus): 148.851.248,46 lei, din care C+M: 128.746.017,35 lei.
IV. DESCRIEREA INVESTIŢIEI
În prezent linia de tramvai de pe Calea Bogdăneştilor este amplasată în lateralul prospectului străzii, în
varianta de linie simplă cu deviatoare pe toată lungimea străzii. În urma reabilitării linie de tramvai şi
modernizării tramei stradale, se vor obţine următorii parametri tehnico‐funcţionali:
‐ Linie cale dublă tramvai = 2,1 km
‐ Linie cale simplă tramvai (buclă întoarcere) = 0,2 km
‐ Suprafaţă carosabil modernizată = 35.900 mp
‐ Număr staţii de tramvai = 7
‐ Suprafaţă trotuare = 12.220 mp
‐ Piste pentru biciclete = 4.000 m.
Linia cale tramvai va fi realizată cu şină cu canal, montată pe plăci continue de beton, şina fiind
îmbrăcată printr‐un sistem elastic care reduce substanţial zgomotul şi vibraţiile în suprastructura de
tramvai. Pentru reducerea zgomotului şi vibraţiilor se va utiliza suplimentar înierbarea linilie de tramvai.
Reţeaua contact este realizată în regim de compensaţie totală, utilizând stâlpi de susţinere a acesteia de
12 tf, asigurând şi amplasarea corpurilor de iluminat public, respectiv sistemului de supraveghere video.
Trama stradală va fi realizată în varianta de 2 benzi pe sens, având o lăţime de 2,75 m fiecare, trotuare,
piste pentru biciclete şi spaţii verzi. Intersecţiile de pe traseul proiectului vor fi semaforizate şi
supravegheate video.
Director Direcţia G.D.P.P.R.U.,
Culiţă CHIŞ
ANEXĂ 1 La Hotărârea nr. ............/………
Indicatorii tehnico-economici ai investiţiei
Denumirea obiectivului de investiţii: ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”. Amplasament: Municipiul Timişoara, Calea Bogdăneştilor – Traseul 5. Beneficiar: Municipiul Timişoara. Finanţarea investiţiei: Conform prevederilor din Ghidul solicitantului - Condiții specifice de accesare a fondurilor ȋn cadrul apelului de proiecte cu numărul POR/2017/4/4.1/1, axa prioritară 4, prioritatea de investiţii 4e, Obiectivul specific 4.1 - Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă finanţarea investiţiei (valoarea eligibilă) se realizează astfel: - Contribuţie FEDR: 80,35 % din valoarea eligibilă; - Contribuţie Buget de Stat: 17,65 % din valoarea eligibilă; - Contribuţie Buget Local: 2,00 % din valoarea eligibilă. Valoarea totală a investiţiei: Valoarea totală, inclusiv TVA este 148.851.248,46 lei din care construcţii montaj (C+M) 128.746.017,35 lei. Capacităţi (în unităţi fizice): Linie cale dublă tramvai = 2,1 km; Linie cale simplă tramvai (buclă întoarcere) = 0,2 km; Suprafaţă carosabil modernizată = 35.900 mp; Număr staţii de tramvai = 7; Suprafaţă trotuare = 12.220 mp; Piste pentru biciclete = 4.000 m. Durata de realizare a investiţiei: Realizarea lucrărilor va fi prevăzută pe o perioadă de 28 luni.
DIRECTOR DIRECŢIA D.P.P.R.U., CULIŢĂ CHIŞ
Cod FO 53-01, ver. 2
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SC2019- / TIMIŞOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
RAPORT DE SPECIALITATE privind aprobarea proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” si a cheltuielilor legate
de proiect
Având în vedere Expunerea de motive nr……................................... a Primarului
Municipiului Timișoara și Proiectul de hotărâre privind aprobarea proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” si a cheltuielilor legate de proiect. Facem următoarele precizări:
Transportul cu tramvaiul în Municipiul Timişoara, gestionat de Regia Autonomă de Transport Timişoara, are o deosebită importanţă dat fiind faptul că, în prezent, se înregistrează un număr de aproximativ 52 milioane de călători transportaţi anual din totalul de 90 milioane de călători transportaţi cu toate mijloacele de transport în comun.
Transportul cu tramvaiul asigură o capacitate ridicată de transport călători, în condiţiile unui consum specific redus de resurse, a unei viteze de exploatare şi siguranţe sporite. Soluţia de transport public cu tramvaiul asigură preluarea fluxurilor de călători în condiţiile unor consumuri energetice cu 56% mai reduse decât cele cu autobuzele şi a unor cheltuieli de exploatare cu 30% mai scăzute, fapt care justifică investiţiile în reabilitarea liniilor de tramvai existente. De asemenea, prin reabilitarea liniei de tramvai se realizează şi reglementarea instalaţiilor subterane afectate.
În acest moment, deficienţele acumulate în timp şi exploatarea în continuare a liniilor învechite din punct de vedere tehnic determină producerea de zgomote şi vibraţii care conduc inevitabil la deteriorarea tramvaielor, a perimetrului liniei, a drumurilor şi podurilor dar şi a clădirilor din vecinătatea liniilor. În cazul neintervenţiei pentru reabilitarea liniei cale tramvai, consecinţele care trebuie luate în calcul sunt: creşterea în continuare a întreruperilor de circulaţie pentru remedieri, creşterea numărului de deraieri şi deranjamente, creşterea numărului de personal de întreţinere şi revizie a tramvaielor, dar şi imposibilitatea introducerii de tramvaie moderne în circulaţie. Din experienţele anterioare, s-a constatat necesitatea reabilitării în concordanţă atât a liniilor cale de rulare a tramvaiului cât şi a drumurilor aferente şi obiectivelor din imediata vecinătate a acestora, într-un tot unitar.
Obiectivul proiectului propus este realizarea unui plan de dezvoltare inovativ şi durabil pentru Timişoara, care să aibă în vedere integrarea tuturor tipurilor de trafic, precum şi a spaţiului public, pentru a crea condiţiile necesare asigurării unui transport de calitate şi care să permită materializarea ţintelor descrise în planul de dezvoltare strategică a municipiului Timişoara.
0 Timișoara 2021 Capitală Europeană a Culturii
— ST re romania2019.eu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene
Cod FO 53-01, ver. 2
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creşterea vitezei medii de deplasare a tramvaielor, îmbunătățirea condiţiilor de transport în comun, a gradului de confort și siguranţă și, de asemenea, o economie de timp pentru utilizatorii tramvaiului de pe acest traseu datorită timpilor de călătorie mai reduşi și a fluidizării traficului. Reducerea emisiilor de carbon provenite din transport în municipiul Timişoara prin reabilitarea liniei de tramvai de pe Calea Bogdăneştilor va conduce la promovarea şi îmbunătăţirea transportului public de călători şi, implicit, la creşterea atractivităţii acestuia, în detrimentul folosirii autoturismelor proprii.
Prin proiect se vizeaza reabilitarea liniei de tramvai - un mijloc de transport in comun nepoluant, amenajarea de trotuare si piste pentru biciclete, de zone verzi, aducandu-se o contributie substantiala la reducerea emisiilor de poluanti in atmosfera, reducerea prafului,a nivelului de zgomot si implicit la cresterea confortului şi siguranţei circulaţiei.
Proiectul contribuie la obiectivele privind dezvoltarea durabilă prin promovarea unui transport nepoluant, creşterea condiţiilor de confort, a siguranţei circulaţiei şi a vitezei de circulaţie, toate acestea sporind atractivitatea sistemului de transport public pentru cetăţeni şi reducerea emisiilor de carbon în municipiu. Infrastructura reţelei de linii de tramvai a fost modernizată în proporţie de peste 50%, în perioada 2002 – 2008. Lucrările de investitiții la 40,118 km linie cale simplă, respectiv 20,059 km linie cale dublă au fost finanțate printr-un credit BEI, garantat de bugetul de stat si bugetul local.
Reabilitarea traseelor de tramvai rămase nereabilitate este considerată prioritară în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru Polul de creștere Timișoara, cu scopul de a permite dezvoltarea sustenabilă a mobilității în Municipiul Timișoara și creșterea volumului de călători transportați, în special cu mijloace de transport cu tracțiune electrică. Proiectele de reabilitare a liniilor de tramvai din municipiu sunt incluse şi în Strategia de Dezvoltare Integrată a Polului de Creştere Timişoara. De asemenea, o parte din proiectele de reabilitare a liniilor de tramvai au fost selectate şi prioritizate de Autoritatea Urbană a Municipiului Timişoara în Documentul Justificativ FESI, proiectul de reabilitare a traseului 5 - Calea Bogdăneştilor fiind pe primul loc în lista proiectelor prioritare.
Menţionăm faptul că donaţia Studiului de Fezabilitate "Reabilitare linii de tramvai şi modernizare trame stradale pe Calea Bogdăneştilor - Timişoara" a fost aprobată de Consiliului Local al Municipiului Timişoara prin Hotărârea nr. 106/19.03.2019. Potrivit art. 7 din HG nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, studiul de fezabilitate este documentaţia tehnico-economică prin care proiectantul, fără a se limita la datele şi informaţiile cuprinse în nota conceptuală şi în tema de proiectare şi, după caz, în studiul de prefezabilitate, analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului de investiţii.
Conform art. 7 alin. (5) şi (6) din HG nr. 907/2016 pentru indicatorii tehnico-economici: indicatori financiari, socioeconomici, de impact, de rezultat/operare, proiectantul indică, în cadrul studiului de fezabilitate, valorile admisibile şi intervalele în care se pot încadra acestea, în funcţie de specificul obiectivului de investiţii şi în conformitate cu normele şi reglementările tehnice în vigoare. În situaţia în care, după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, apar schimbări care determină modificarea în plus a valorilor maximale şi/sau modificarea în minus a valorilor minimale ale indicatorilor tehnico-economici aprobaţi ori depăşirea intervalelor prevăzute la alin. (5), sunt necesare refacerea corespunzătoare a documentaţiei tehnico- economice aprobate şi reluarea procedurii de aprobare a noilor indicatori, cu excepţia situaţiilor de actualizare a acestora prevăzute în Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
0 Timișoara 2021 Capitală Europeană a Culturii
Cod FO 53-01, ver. 2
Astfel, este necesară adoptarea unei hotărâri de consiliu local pentru aprobarea proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” si a cheltuielilor legate de proiect conform solicitărilor din Ghidul Solicitantului.
Ţinând cont de cele mai sus exprimate, propunem spre aprobarea Coniliului Local al Municipiului Timişoara următoarele: - aprobarea proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor” în vederea finanțării acestuia în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4, Prioritatea de investiții 4e, Obiectiv specific 4.1, apelul de proiecte nr. POR/2017/4/4.1/1 (Cod nr. POR/182/4); - aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”, conform Anexei 1; - aprobarea valorii totale a proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”, în cuantum de 148.851.248,46 lei (inclusiv TVA); - aprobarea contribuției proprii în proiect a 59.196.102,42 lei, reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului, cât și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului, în cuantum de 1.829.696,87 lei, reprezentând cofinanțarea proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”; - asigurarea din bugetul local a sumelor reprezentând cheltuieli conexe ce pot apărea pe durata implementării proiectului ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”, pentru implementarea proiectului în condiții optime; - asigurarea tuturor resurselor financiare necesare implementării proiectului în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale; - aprobarea descrierii sumare a investiţiei ,,Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseu 5, Calea Bogdăneştilor”, propusă a fi realizată prin proiect, conform Anexei 2; - abrogarea HCL nr. 636/28.11.2018 privind actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru „Reabilitare linii de tramvai şi modernizare trame stradale pe Calea Bogdăneştilor - Timişoara” aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 472/15.12.2009; - împuternicirea domnului Primar Nicolae Robu să semneze toate actele necesare şi contractul de finanţare în numele UAT Municipiul Timişoara.
Ţinând cont de cele mai sus prezentate considerăm că proiectul îndeplineşte condiţiile pentru a fi supus dezbaterii şi aprobării plenului consiliului local.
DIRECTOR, CULIŢĂ CHIŞ
ŞEF BIROU G.M.P.E., CONSILIER B.G.M.P.E., NASTASIA POP TEODORA GENTIMIR
0 Timișoara 2021 Capitală Europeană a Culturii