keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 211/30.05.2017 privind apobarea Scrisorii de Aşteptări pentru Regia Autonomă de Transport Timişoara

30.05.2017

Hotararea Consiliului Local 211/30.05.2017
privind apobarea Scrisorii de Aşteptări pentru Regia Autonomă de Transport Timişoara


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. 13442/30.05.2017 - al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale şi Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice;
Avand in vedere Adresa nr. SC2017-13100/26.05.2017 a Directiei Economice;
Avand in vedere Adresa nr. SC2017-13099; SC2017-012881 din 29.05.2017 a Directiei Edilitare;
Având în vedere Legea nr. 111 din 2016 privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, actualizată;
Având în vedere Hotărârea nr. 722 din 28 septembrie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice;
În conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. c) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art. 45 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se aprobă Scrisoarea de Aşteptări pentru Regia Autonomă de Transport Timişoara prevăzută în Anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Compartiment Guvernanţa Corporativă din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara şi Regia Autonomă de Transport Timişoara.

Art. 3: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Edilitare;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
- Direcţiei Comunicare - Relaţionare;
- Direcţiei Generale de Urbanism şi Dezvoltare Urbană;
- Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor;
- Biroului Audit;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Regiei Autonome de Transport Timişoara;
- Mass-media locale.


Presedinte de sedinta
GABRIELA POPOVICI
Contrasemneaza
SECRETAR SIMONA DRĂGOI

Atasament: Anexa.pdf

Anexa la HCL nr.

SCRISOARE DE AȘTEPTĂRI În procesul de recrutare pentru poziția de membru in Consiliul de Administratie la

REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT TIMIŞOARA

REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA (denumită în contibuare RATT sau regia) cu sediul in Timişoara, B-dul Take Ionescu Nr.56 a fost înfiinţata în baza Legii Nr.15/1990, privind reorganizarea unităţilor economice ca regii autonome si prin Decizia Primăriei Nr.99/29.01.1991, înregistrata la Camera de Comerţ sub Nr. J/35/3034/1991.

Prezentul document a fost elaborat în temeiul prevederilor OUG nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, modificată și aprobată prin Legea nr.111/2016 și ale Normelor metodologice de aplicare a OUG nr.109/2011, cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin HG nr.722/2016 și reprezintă dezideratele Autorităţii, Consiliul Local al Municipiului Timişoara, pentru evoluția regiei în următorii patru ani.

Scrisoarea de asteptări va fi adusa la cunoștință candidaților.

Legislaţia specifică domeniului de activitate al RATT - Ordonanta de Urgenta nr. 109 /2011 privind guvernarea corporativa a întreprinderilor

publice, modificata si completată; - Hotărârea de Guvern nr. 722/2016 privind Normele de aplicare ale OUG nr. 109/2011; - Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi

rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului;

- Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice, modificata si completată;

- Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local, modificata si completată; - Ordinul nr. 353/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii serviciilor de

transport public local nr. 92/2007; - Ordinul nr. 972/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru pentru efectuarea

transportului public local şi a Caietului de sarcini-cadru al serviciilor de transport public local

- HCLMT nr. 108/27.03.2012 privind darea în administrare a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate pe raza Municipiului Timişoara

Informații generale privind REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT TIMIŞOARA REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT TIMIŞOARA cu sediul in Timişoara, B-dul

Take Ionescu Nr.56 a fost înfiinţată în baza Legii Nr.15/1990, privind reorganizarea unităţilor economice ca regii autonome şi prin Decizia Primariei Nr. 99/29.01.1991, înregistrată la Camera de Comerţ sub nr. J/35/3034/1991 având ca obiect principal de activitate transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători - conform cod CAEN 4931 - şi alte obiecte secundare de activităţi de prestări servicii către populaţie sau agenţi economici.

Forma de proprietate actuală este regie autonomă, cu capital integral de stat, fiind o entitate publică sub autoritatea unităţii administrativ - teritoriale Municipiul Timişoara, conform Hotărârii Nr. 597 din 28 septembrie 1992 privind trecerea sub autoritatea consiliilor locale sau, după caz, judeţene, a regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital integral de stat, care prestează servicii publice de interes local sau judeţean.

 

 

2

RATT desfăşoară un serviciu de utilitate publică care face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică de interes economic şi social general, desfăşurate la nivelul unităţii administrativ teritoriale sub controlul şi coordonarea administraţiei publice locale.

Administraţia publică locală şi RATT, în calitate de operator de transport public local, trebuie să asigure satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale cetăţenilor, prin servicii de calitate, susţinerea şi dezvoltarea economică a localităţii prin realizarea unei infrastructuri moderne şi totodată, asigurarea continuităţii serviciilor de transport.

În desfăşurarea activităţii sale, RATT utilizează, în cea mai mare parte, bunuri ce aparţin domeniului public şi privat al Municipiului Timişoara, date în administrarea şi exploatarea regiei, bunuri care trebuie exploatate şi utilizate în condiţii de eficienţă.

Sediul R.A. Transport Timişoara este în municipiul Timişoara, B-dul Take Ionescu, nr.56. A. Activitate principala: 4931 –Transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători. B. Alte activitati secundare, conform codificării CAEN ( Ordin 337/2007), sunt :

1392 – fabricarea de articole confecţionate din textile (cu excepţia îmbrăcămintei şi lenjeriei de corp) 1610 – tăierea şi rindeluirea lemnului 2219 – fabricarea altor produce din cauciuc 2433 – producţia de profile obţinute la rece 2451- turnarea fontei 2453- turnarea metalelor neferoase uşoare 2454- turnarea altor metale neferoase 2511 – fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice 2512 – fabricarea de usi si ferestre din metal 2550 - fabricarea produselor metalice obţinute prin deformare plastică;metalurgia pulberilor 2561 – tratarea si acoperirea metalelor 2562 – operaţiuni de mecanică generală 2573 – fabricarea uneltelor 2593 – fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanţuri şi arcuri 2594 – fabricarea de şuruburi, buloane şi alte articole filetate, fabricarea de nituri şi şaibe 2599 – fabricarea altor articole din metal n.c.a. 2711 – fabricarea motoarelor, generatoarelor şi transformatoarelor electrice 2790 – fabricarea altor echipamente electrice 2815 – fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză şi a elementelor mecanice de transmisie 2823 –fabricarea maşinilor şi echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice) 2849 – fabricarea altor maşini – unelte n.c.a. 2910 – fabricarea autovehiculelor de transport rutier 3020 - fabricarea materialului rulant 3101 – fabricarea de mobilă pentru birouri şi magazine 3311 – repararea articolelor fabricate din metal 3312 – repararea maşinilor 3314 – repararea echipamentelor electrice 3513 – distribuţia energiei electrice 3831 - demontarea (dezasamblarea) masinilor, şi echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor 3832 – recuperarea materialelor reciclabile sortate 4120 – lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale 4211 – lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor 4212 – lucrări de construcţii a căilor ferate de suprafaţă şi subterane 4213 – construcţia de poduri şi tuneluri 4221 – lucrări de construcţii a proiectelor utilitare pentru fluide 4222 – lucrări de construcţii a proiectelor utilitare pentru electricitate şi telecomunicaţii 4299 – lucrări de construcţii a altor proiecte inginereşti n.c.a.

 

 

3

4311 – lucrări de demolare a construcţiilor 4312 – lucrări de pregătire a terenului 4313 – lucrări de foraj şi sondaj pentru construcţii 4321 – lucrări de instalaţii electrice 4322 – lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat 4334 – lucrări de vopsitorie, zugraveli si montari de geamuri 4391 – lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii 4399 – alte lucrări speciale de construcţii n.c.a. 4520 – întreţinerea şi repararea autovehiculelor 4531 – comerţ cu ridicata de piese şi accesorii pentru autovehicule 4532 – comerţ cu amănuntul de piese şi accesorii pentru autovehicule 4672 – comerţ cu ridicata al metalelor şi minereurilor metalice 4673 – comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi al materialelor de construcţii şi echipamentelor sanitare 4677 – comerţ cu ridicata al deşeurilor şi resturilor 4690 – comerţ cu ridicata nespecializat 4724 – comerţ cu amănuntul al pâinii, produselor de patiserie şi produselor zaharoase, în magazine specializate 4725 – comerţ cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate 4726 – comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate 4789 – comert cu amănuntul prin standuri, chioşcuri şi pieţe al altor produse 4932 – transporturi cu taxiuri 4939 – alte transporturi terestre de călători n.c.a. 4941 - transporturi rutiere de mărfuri 5030 – transportul de pasageri pe căi navigabile interioare 5040 - transportul de marfă pe căi navigabile interioare 5210 - depozitări 5221 – activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre 5510 – hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare 5520 – facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată 5590 – alte servicii de cazare 5610 – restaurante 5621 – activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente 5629 – alte activităţi de alimentaţie n.c.a. 5630 – baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor 6399 – alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a. 6820 – închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate 7219 – cercetare dezvoltare in alte stiinte naturale si inginerie 7120 – activităţi de testări şi analize tehnice 7220 – cercetare dezvoltare in stiinte sociale si umaniste 7320 – activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice 7410 – activităţi de design specializat 7490 – alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a. 7711 – activităţi de închiriere şi leasing cu autoturisme şi autovehicule rutiere uşoare 7712 – activităţi de închiriere şi leasing cu autovehicule rutiere grele 7739 – activităţi de închiriere şi leasing cu alte maşini, echipamente şi bunuri tangibile n.c.a. 7810 – activităţi ale agenţiilor de plasare a forţei de muncă 7820 – activităţi de contractare, pe baze temporare, a personalului 7830 – servicii de furnizare şi management a forţei de muncă 7911 – activităţi ale agenţiilor turistice 7912 – activităţi ale tur-operatorilor 7990 – alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică 8230 – activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor 8299 – alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.

 

 

4

8532 - invăţământ secundar, tehnic sau profesional 8553 – scoli de conducere (pilotaj) 8559 – alte forme de învăţământ n.c.a. 8621 – activităţi de asistenţă medicală generală 8622 – activităţi de asistenţă medicală specializată 8623 – activităţi de asistenţă stomatologică 8899 – alte activităţi de asistenţă socială fără cazare 9002 – activităţi suport pentru interpretare artistică (spectacole) 9004 – activităţi de gestionare a sălilor de spectacole 9101 – activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor 9102 – activităţi ale muzeelor 9311 – activităţi ale bazelor sportive 9329 – alte activităţi recreative şi distractive n.c.a.

Regia este organizată în conformitate cu organigrama aprobată şi funcţionează în baza regulamentului propriu, cu gestiune economică şi autonomie financiară, are personalitate juridică, încheie bilanţ, are cont la bancă, beneficiază de credite bancare, are relaţii economice cu alte unităţi, se înzestrează cu fonduri fixe şi se dotează cu mijloace circulante proprii necesare desfăşurării activităţii sale.

Pentru acoperirea eventualelor deficite regia poate beneficia, în condiţiile legii, de compensaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.

Regia Autonomă poate concesiona, inchiria, în condiţiile legii, activităţi economice, servicii publice, unităţi de producţie şi terenuri pe bază de licitaţie publică. Regia poate închiria bunuri la şi de la orice persoană fizică sau juridică română sau străină cu aprobarea consiliului de administratie care sunt in patrimoniul propriu. Regia poate încheia cu persoane fizice sau juridice române sau străine contracte de locaţie a gestiunii secţiilor şi a altor subunităţi economice din subordinea lor.

RATT deţine licenţe de transport eliberate de Autoritatea Rutoeră Română şi licenţe de traseu eliberate de Primăria Municipiului Timişoara/Asociaţia ,,Societatea Metropolitană de Transport Timişoara” pentru desfăşurarea serviciului de transport persoane pe raza Municipiului Timişoara/zona metropolitană.

Date generale privind reţeaua de transport: - Parc inventar mijloace de transport în comun din care:

 Tramvaie – 83 bucaţi  Troleibuze -50 bucaţi  Autobuze – 108 bucăţi.

- Parc inventar biciclete – 300 bucăţi; - Număr trasee urbane

 Tramvaie – 9  Troleibuze – 7  Autobuze –18.

- Număr trasee metropolitane  Troleibuze – 2  Autobuze - 2

- Lungimea traseelor urbane  Tramvaie – 139,30 km  Troleibuze – 69,36 km  Autobuze – 231,27 km.

- Lungimea traseelor metropolitane:  Troleibuze – 38,91 km  Autobuze – 59,94 km

Obiectivele regiei:

Atingerea obiectivelor si criteriilor de performanţă vor fi cuprinse in contractul de mandat al adminstratorilor RATT si acestea sunt urmatoarele:

 

 

5

- Îmbunătățirea continuă a calității serviciilor furnizate clienților. - Menținerea unui sistem de management integrat calitate-mediu-sănătate și securitate în muncă

și responsabilitate socială care să creeze cadrul pentru îmbunătățirea continuă. - Retehnologizarea întregii activități desfășurate de RATT prin modernizări, achiziții de utilaje

performante și realizarea unei infrastructuri adecvate. - Îmbunătățirea imaginii RATT prin asigurarea și menținerea conformității cu reglementările în

domeniu. - Îmbunătățirea mentalității proactive a personalului RATT și a celor ce lucrează în numele

RATT, în ceea ce privește calitatea, protecția mediului înconjurător, responsabilitatea socială și securitate în muncă.

- Creșterea veniturilor din încasări prin diminuarea numărului de călătorii frauduloase și mărirea numărului de validări.

Scopul înfiinţării sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Timişoara a Regiei Autonome de Transport Timişoara este de a asigura un serviciu public cu un pronunţat caracter social pentru Polul de Creştere Timişoara. Obligaţia şi angajamentul Autorităţii Publice Tutelare Întocmeşte contractul de servicii publice conform legislaţiei nationale şi comunitare in vigoare, stabilind modalitatea de asigurare a compensaţiilor sau de plata a obligaţiilor faţă de RATT. Condiţiile de operare a serviciului public Serviciul public operează în cadrul Polului de Creştere Timişoara într-o piata concurenţială. Rezumatul strategiei Regiei Autonome de Transport Timişoara

Prin prezenta scrisoare de așteptări, Municipiul Timişoara, prin Consiliul local al municipiului Timişoara, în calitate Autoritate Publică Tutelară a înterprinderii publice Regia Autonomă de Transport Timişoara, stabilim așteptările pe care le avem cu privire la rezultatele care trebuie obținute în urma implementării Planului de Administrare în termen de 4 ani.

Autoritatea Publică Tutelară Municipiul Timişoara rămâne angajată să crească gradul de atractivitate a municipiului Timişoara pentru investitori prin furnizarea de servicii de calitate si diversificarea serviciilor prestate.

In acest sens intreprinderea publică trebuie sa aibă in vedere: - Orientarea catre client · Preocuparea permanenta pentru cresterea gradului de încredere al clientilor si pentru asigurarea unei transparente legata de actiunile întreprinse - Competenta profesionala · Cresterea eficientei generale a regiei, prin corecta dimensionare, informare si motivare a personalului regiei; Instruirea permanenta a personalului, pentru cresterea gradului de profesionalism; Crearea unui mediu favorabil învatarii în companie si sprijinirea angajatilor în a-i dezvolta capacitatea de a folosi tehnici si proceduri moderne prin oferirea de oportunitati materiale si de training. - Grija pentru mediu · Gestionarea rationala a resurselor naturale. Transportul public de persoane din municipiul Timişoara trebuie să se alinieze la standardelele actuale europene, respectiv:

- Promovarea unui transport ecologic bazat pe tracţiune electrică prin înlocuirea treptată a autobuzelor cu motoare diesel;

- Achiziţia unui sistem informatic de gestionare a activităţii regiei, a contabilităţii financiare şi de gestiune;

- Achiziţia de mijloace de transport (parc de autovehicule utilizat la activităţile conexe ale regiei – mentenanţă reţea contact, linie cale, mijloace de transport, autovehicule de intervenţie) pentru înlocuirea tuturor autovehiculelor vechi mari consumatoare de combustibili ţinând cont de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă;

- Modernizarea sistemului de ticketing şi urmărire şi dirijarea circulaţiei şi integrarea

 

 

6

acestuia în sistemul general de management al traficului oraşului; Achiziţionare echipamente de reîncarcare carduri; Introducerea ofertei de plată produse tarifare prin SMS; POS; card bancar etc.; Modificare ofertă de tarifare; Intensificare şi acţiuni comune cu poliţia comunitară pentru eficientizarea controlului; Extinderea personalului cu atribuţii de control titluri de călătorie;

- Extinderea în zona metropolitană; - Implementarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă aprobat de Consiliul Local al

Municipiului Timişoara. Vom continua să dialogăm cu consiliul de administratie cu privire la maximizarea valorii

afacerii prin îmbunătățirea performanței și un management eficace al capitalului, conform cu așteptările din această scrisoare. Viziunea strategică cu privire la misiunea și obiectivele RATT

Autoritatea Tutelară se așteaptă ca managementul RATT să fie orientat spre dezvoltarea afacerii în condiții de profitabilitate, să urmărească permanent stabilirea unui echilibru între cantitatea şi calitatea serviciilor de transport realizate, protecția mediului, securitatea și sănătatea lucrătorilor.

Autoritatea Tutelară se așteaptă ca managementul RATT să fie orientat spre realizarea obiectivului strategic al acesteia care îl reprezintă consolidarea poziției pe piața concurențială a prestatorilor de servicii de transport și care se bazează pe următoarele elemente fundamentale: îmbunătățirea calităţii serviciilor și creșterea profitabilității regiei.

Calitatea şi siguranţa în serviciul public

Pentru o perioadă de 4 ani, Autoritatea Tutelară se așteaptă la realizarea următoarelor criterii şi obiective de performanţă:

Nr. Crt.

Denumire criteriu U.M.

1 Viteza medie comercială la tramvaie Km/h 2 Viteza medie comercială la troleibuze Km/h

3 Viteza medie comercială la autobuze Km/h 4 Coeficientul de stare tehnică a parcului (nr.vehicule bune de

circulaţie/ nr.vehicule inventar x 100) %

5 Achitarea obligaţiilor în termenele legale (total obligaţii – penalităţi şi majorări/total obligaţii la bugete şi fonduri speciale x 100)

%

6 Gradul de îndatorare (datorii totale/total active x 100) 7 Menţinerea şi îmbunătăţirea sistemului de management integrat

calitate-mediu-securitate, sănătate în muncă şi responsabilitate socială în vederea respectării standardelor europene în vigoare.

%

8 Implementarea şi dezvoltarea sistemului de control intern/managerial.

%

Serviciul de transport public local de persoane trebuie să respecte următoarele principii:

a) rezolvarea problemelor de ordin economic, social şi de mediu; b) administrarea eficientă a bunurilor aparţinând sistemelor de transport proprietate a unităţilor

administrativ-teritoriale; c) utilizarea eficientă a fondurilor publice în activitatea de administrare sau executare a

serviciului de transport public local; d) deplasarea în condiţii de siguranţă şi de confort;

 

 

7

e) asigurarea executării unui transport public local suportabil în ceea ce priveşte tariful de transport;

f) recuperarea integrală a costurilor de exploatare, reabilitare şi dezvoltare prin tarife/taxe suportate de către utilizatori şi prin finanţarea de la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorul de transport;

g) susţinerea dezvoltării economice a municipiului prin realizarea unei infrastructuri de transport moderne;

h) satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale populaţiei, ale personalului instituţiilor publice şi ale operatorilor economici pe teritoriul municipiului Timişoara;

i) protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului de la bugetul local al municipiului Timişoara;

j) integrarea tarifară pe Polul de Creştere Timişoara; k) dispecerizarea transportului public local de persoane realizat prin programe permanente; l) asigurarea continuităţii serviciului de transport pe raza municipiului Timişoara.

Raportat la principiile şi strategiile menţionate mai sus, în viziunea Autorităţii tutelare, misiunea Regiei Autonome de Transport Timişoara este:

 mobilitate pentru toţi;  corectitudine şi loialitate;  participare şi transparenţă;  eficienţă şi eficacitate.

Politica de dividende

RATT trebuie să aplice o politică privind asigurarea repartizării a minimum a 50% din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit, conform prevederilor O.G. nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome.

Aceasta ar include îmbunătățirea performanțelor RATT pentru un anumit grad de constanţă în obținerea profitului acesteia. Politica de investiții

RATT trebuie să aloce resurse financiare în vederea întreținerii/dezvoltării acesteia să finalizeze investițiile programate și să realizeze o planificare a acestora prin Bugetul de venituri și cheltuieli. Așteptări generale a Autorităţii Tutelare cu privire la Consiliul de administraţie al RATT Diversificarea veniturilor

Membrii consiliului de administrație împreună cu conducerea executivă trebuie să se asigure ca regia continuă să se concentreze pe creșterea veniturilor sale comerciale, în special din activitatea de bază, dar și alte venituri.

Consiliul de administrație împreună cu conducerea executivă trebuie să gestioneze această diversificare cu atenţie pentru a se asigura că nu deviază de la obiectivele stabilite de Autoritatea Tutelară. Managementul riscului

Consiliul de administrație împreună cu conducerea executivă trebuie să identifice principalii indicatori de risc cu referire la activitatea RATT și să îi monitorizeze permanent cu scopul de a reduce gradul de expunerea al acesteia la efectele unor riscuri inerente (economico- financiare, comerciale, juridice, patrimoniale, operaționale, etc.).

Lipsa personalului calificat în cadrul serviciului public constituie un risc major în continuitatea activităţii.

Neplata ratei lunare de eşalonare catre ANAF constituie un risc major de continuitate a activităţii, respectiv neplata facilităţilor la termen conform HCLMT 192/23.11.2012.

 

 

8

Protecția mediului înconjurător

RATT trebuie să aibă în vedere dezvoltarea unui program pe termen mediu/lung în vederea asigurării conformității cu reglementările în domeniu cu referire la protecția mediului înconjurător. Politica de resurse umane

Analiza şi evaluarea personalului din cadrul regiei în vederea restructurării, reorganizării şi eficientizării activităţii de organizare internă; îmbunătăţirea structurii organizatorice a regiei în scopul descentralizării, responsabilizării şi eficientizării activităţii tuturor nivelelor ierarhice; actualizarea organigramei funcţionale şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare, reactualizare fişe de post ca instrumente principale de stabilire a atribuţiilor şi responsabilităţiilor, în vederea atingerii obiectivelor entităţii şi asigurarea unui control intern /managerial adecvat.

Se va ţine cont de următoarele aspecte:  necesitatea reconfigurării structurii organizaţionale în funcţie de stadiul de dezvoltare al companiei şi strategia sa de dezvoltare;  crearea sau reorientarea compartimentelor de strategie, dezvoltare şi planificare tehnică, dar şi a celor de marketing şi vânzări către proiecte de modernizare, cu promovarea echipamentelor şi tehnologiilor digitale;  introducerea unor sisteme integrate de management, asistate de produse informatice moderne de tip ERP (Enterprise Ressource Planning), care să asigure baze de date relaţionale şi să permită, atât optimizarea reţelei TP, cât şi soluţii viabile de organizare a transportului cu tramvaie, troleibuze şi autobuze, în variante flexibile în funcţie de cerinţele călătorilor, dar şi eficiente din punct de vedere financiar.  înfiintarea unor compartimente şi activităţi noi, legate pe de o parte de noile tehnologii digitale pentru monitorizare trafic, tiketing şi prioritizarea circulaţiei mijloacelor de TP şi, pe de altă parte, asigurarea eficienţei prin aplicarea metodelor moderne de controlling şi bugetare a activităţilor pe Centre de Costuri/Profit.

Imbunătăţirea managementului resurselor umane:  asigurarea unui personal calificat şi competent, care să răspundă cerinţelor domeniilor de activitate specifice ;  menţinerea stabilităţii personalului angajat prin asigurarea unui mediu de lucru favorabil;  facilitarea mobilităţii ocupaţionale şi profesionale;  îmbunătăţirea performanţelor profesionale ale angajatilor, prin asigurarea unui program de pregatire şi instruire continuă. Asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă :  urmărirea şi verificarea efectuării instruirii de SSM  identificarea factorilor de risc şi gestionarea expunerilor la factorii de risc;  monitorizarea stării de santate a personalului angajat, la angajare şi periodic;  determinari de noxe, monitorizare salariaţi expuţi la factori de risc. Responsabilitate socială

Implementarea în cadrul regiei a Standardul SA 8000:2008-Responsabilitatea socială ca parte integrantă a sistemului de management integrat. Standardul SA 8000:2008 este cel mai recunoscut reper internaţional pentru managementul etic al resurselor umane, al cărui obiectiv fundamental este de a îmbunătăţi condiţiile de muncă din cadrul organizaţiilor. Acest obiectiv a deschis drumul organizaţiilor spre îmbunătăţirea şi demonstrarea responsabilităţii sociale în ceea ce priveşte drepturile fundamentale ale omului la locul său de muncă. Principalele beneficii ale implementării SA 8000:2008 sunt: ● Pentru organizaţie: - câştigarea unor parteneri de încredere; - îmbunătăţirea imaginii organizaţiei; - creşterea gradului de competitivitate;

 

 

9

- creşterea nivelului de retenţie a personalului. ● Pentru angajaţi: - condiţii de lucru mai bune; - scăderea riscurilor privind accidentele de muncă; - o mai bună cunoaştere a drepturilor care revin angajaţilor; - o mai bună comunicare cu managementul; - un nivel al remuneraţiei care corespunde muncii depuse.

Potrivit definiţiei Comisiei Europene, "responsabilitatea socială este un concept prin care organizaţia îşi integrează socialul şi mediul înconjurător în propriile operaţiuni economice şi interacţionează cu principalii actori din domeniul său de interes, în mod voluntar".

RATT va trebui să mențină și să dezvolte o cultură a responsabilității sociale bazată pe etică în afaceri, respect pentru drepturile clienților, echitate socială și economică, tehnologii prietenoase față de mediu, corectitudine în relațiile de muncă, transparență față de autoritățile publice, integritate și investiții în comunitate.

Serviciile RATT trebuie să fie orientate spre îndeplinirea tuturor cerinţelor şi aşteptărilor îndreptăţite ale părţilor interesate.

Consiliul de administrație și conducerea executivă trebuie să continue dialogul social cu reprezentanții sindicatului și să încerce să mențină o relație bazată pe încredere reciprocă și deschidere față de solicitările acestora. Calitatea și siguranța serviciilor prestate

Autoritatea Tutelară este conștientă de importanța regiei precum și calitatea siguranței și serviciilor prestate/asigurate de către aceasta către terți. În consecință, recomandăm/solicităm Consiliului de administrație ca împreună cu conducerea executivă să se asigure că le sunt furnizate informații în timp real cu privire la gradul de satisfacție a beneficiarilor serviciilor regiei, în vederea fundamentării deciziilor.

Probleme de urmărit:  Definirea culoarelor unde este necesară prioritizarea transportului public;  Stabilirea metodelor prin care activităţiile de transport public pot fi prioritizate: abordari generale (creşterea spaţiului carosabilului alocat modurilor de prioritizare, vehicule noi, etc) şi abordări specifice managementului cererilor de transport (accesibilitate, restricţionări, calmarea traficului, managementul parcărilor, îmbunătăţirea traficului ciclist şi pietonal, etc) ;  Stabilirea alternativelor privind amenajările rutiere şi a conceptului, respectiv arhitectura sistemului de prioritizare/dirijare inteligentă aferentă, cu obiectivul de creştere a calităţii serviciilor furnizate de transportul public, în vederea creşterii atractivităţii acestuia;  Conceptul /arhitectura sistemului de prioritizare care se va implementa, va folosi sistemele ITS deja implementate de RATT: comunicatia prin GPS, reţeaua de fibră optică, sistemul de management al transportului public, respectiv sistemul de control adaptiv a traficului;  Reconfigurarea celor mai importante intersecţii din Timisoara, în vederea susţinerii sistemului de prioritizare a transportului public: semafoare noi, sisteme de detecţie a mijloacelor de transport public şi a traficului şi toata infrastructura necesară;  Integrarea în sistemul general de prioritizare a transportului public, a soluţiilor programului de semaforizare a intersecţiilor, în vederea creării unor axe de coordonare a traficului general, cât şi a transportului public de persoane;  Analiza performanţelor intersecţiilor semaforizate în raport cu algoritmul de prioritizare a transportului public: întârzierile, consumul de combustibil şi congestiile traficului;  Analiza cantitativă a efectelor asupra mediului, efecte induse de prioritizarea transportului public prin controlul semnalelor; Etică și integritate și guvernață corporativă

Autoritatea Tutelară se așteaptă să se acorde o importanță deosebită implementării Codului de etică care stabilește principiile și standardele de conduită și care reglementează situațiile privind conflictele de interese și incompatibilitate la nivelul RATT, inclusiv la nivelul

 

 

10

Consiliului de administrație. RATT va elabora un cod de etică, integritate şi guvernanţă coroprativă.

Consiliul de administrație

Consiliul de administraţie al Regiei Autonome de Transport Timişoara este format din 7 membrii. Consiliul de administraţie este constituit din: a) un reprezentant din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, licenţiat în ştiinţe economice sau juridice şi cu experienţă în domeniul economic, contabilitate, de audit, financiar sau juridic de cel puţin 5 ani de la data obţinerii diplomei de studii superioare; b) un reprezentant al autorităţii publice tutelare, cu experienţă de cel puţin 5 ani în domeniul de activitate al regiei autonome şi/sau în activitatea de administrare de societăţi ori regii autonome; c) 5 persoane cu experienţă în administrarea sau managementul unor regii autonome sau societăţi, inclusiv societăţi din sectorul privat. Aceste persoane nu pot fi funcţionari publici sau alte categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare sau al altor instituţii publice. Profilul individual al membrilor Consiliului de Administraţie

Condiţiile generale minime care vor fi indeplinite de memebrii Consiliului de Administraţie sunt următoarele:

 Studii superioare aboslvite cu diplomă de licenţă;  Cunoaşterea limbii române scris şi vorbit;  Capacitate deplină de exerciţiu;  Experienţă în îmbunătăţirea performanţei societăţilor /regiilor autonome pe care le au administrat sau condus;  Să nu fi fost destituit dintr-o funcţie publică sau să nu ii fi încetat contractul individual de munca pentru motive imputabile salariatului în ultimii 5 ani.

Membrii consiliului de administraţie se numesc de Consiliul Local al Municipiului Timisoara şi de Ministerul Finanţelor Publice, în cazul reprezentantului acestei instituţii. Durata mandatului membrilor consiliului de administraţie este 4 ani. Desemnarea membrilor consiliului de administraţie, inclusiv a reprezentanţilor autorităţii publice tutelare cu exceptia reprezentantului Ministerului Finanţelor Publice, va fi făcută în baza unei evaluări/selecţii prealabile efectuate de Primarul Municipiului Timisoara, cu respectarea OUG nr. 109/2011.

Consiliul de Administrație are, în principal, urmatoarele atribuții: - stabilește direcțiile principale de activitate și de dezvoltare a regiei; - numește și revocă directorii și stabilește remunerația lor, în conformitate cu legislația în vigoare; - elaborează planul de administrare a regiei, în acord cu scrisoarea de aşteptări; - stabileste politicile contabile și de control financiar și aprobă planificarea financiară; - stabileşte strategia regiei pe anul în curs şi de perspectivă pentru realizarea obiectului de activitate. - hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate şi care se finanţează din surse proprii, credite bancare sau alocaţii de la bugetul statului, ori , după caz, de la bugetele locale; - aprobă bugetul şi bilanţul regiei; - aproba Regulamentul de Organizare si Funcţionare al regiei; - aprobă structura organizatorică. Comunicarea cu consiliul de administrare și conducerea executivă a Regiei

Așteptarea noastră în ceea ce privește Consiliul de administrație este să colaboreze îndeaproape cu Autoritatea Tutelară, pentru a asigura informarea în timp util și comunicarea constantă cu privire la direcțiile strategice ale regiei.

 

 

11

Consiliul de administrație împreună cu conducerea executivă a Regiei Autonome de Transport Timişoara trebuie să continue să acorde o atenție deosebită promovării unei imagini pozitive a acesteia. Prioritățile specifice pentru mandatul de 4 ani

Pentru o perioada de 4 ani se așteptă ca îndeplinirea obiectivului principal de activitate să se efectueze cu costuri minime și în condiții de eficiență operațională și organizațională.

DIRECTIA EDILITARA, DIRECTIA ECONOMICA, DIRECTOR DIRECTOR CHIS CULITA STELIANA STANCIU

COMPARTIMENT GUVERNANTA CORPORATIVA, CONSILIER LAZAR VIOLETA

Atasament: Referat.pdf

 

COD FO 53‐01, VER. 3 

Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030, Timişoara, tel./fax. +40 256-408300, www.primariatm.ro

REFERAT

privind aprobarea Scrisorii de Aşteptări pentru Regia Autonomă de Transport Timişoara În conformitate cu prevederile Cap. I, art. 2, pct. 2, lit. a) din O.U.G. 109/2011 privind

guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, Regia Autonomă de Transport Timişoara este o întreprindere publică;

R.A.T.T este regie autonomă în subordinea Consiliului Local al Municipiului Timişoara. Consiliul Local are calitatea de autoritate publică tutelară în conformitate cu prevederile Cap. I, art 2 pct. 3 lit. a) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată prin Legea nr. 111/2016;

Consiliul Local “exercită, în numele unităţii administrativ-teritoriale, toate drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute la societăţile comerciale sau regii autonome, în condiţiile legii” (art. 36 alin. (3), lit. c) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată);

Astfel, Consiliul Local hotărăşte asupra înfiinţării şi reorganizării regiilor de interes local, înfiinţează instituţii publice, societăţi comerciale şi servicii publice de interes local şi instituie norme de organizare şi funcţionare a acestora. De asemenea, urmăreşte, controlează şi analizează activitatea acestora;

Pentru respectarea procedurii de selecţie a membrilor consiliului de administraţie se iau în considerare dispoziţiile prevăzute în Anexa 1c, Cap. I, Secţiunea I, art. 1 la Hotărârea de Guvern nr. 722 din 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice “Scrisoarea de aşteptări, care face parte din setul de documente obligatorii cu care începe procesul de selecţie a membrilor consiliului şi directorilor/membrilor directoratului pentru întreprinderile publice, document de lucru care conţine performanţele aşteptate de la organele de administrare şi conducere şi politica acţionariatului privind administrarea şi conducerea întreprinderii publice”;

Potrivit prevederilor Cap. I, art. 3, pct. 2, lit. c) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, actualizată, Autoritatea publică tutelară are competenţe „să întocmească scrisoarea de aşteptări şi să o publice pe pagina proprie de internet pentru a fi luată la cunoştinţă de candidaţii la postul de administrator sau director înscrişi pe lista scurtă”;

Având în vedere cele prezentate,

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR COMPARTIMENT GUVERNANŢA CORPORATIVĂ NR. SC2017-

APROBAT PRIMAR

NICOLAE ROBU

 

COD FO 53‐01, VER. 3 

PROPUNEM:

- spre analiză şi aprobare Scrisoarea de Aşteptări pentru Regia Autonomă de Transport

Timişoara, prevăzută în Anexa la prezentul referat;

DIRECTOR DIRECŢIA EDILITARĂ, DIRECTOR ECONOMIC,

CULIŢĂ CHIŞ STELIANA STANCU

AVIZAT JURIDIC, CONSILIER,

DANIELA ŞTEFAN LAZĂR VIOLETA