Număr | 204 |
---|---|
An | 2014 |
Data emiterii | 15.04.2014 |
Link oficial | Primăria Timisoara |
Proces verbal | PV din 15.04.2014 |
Hotararea Consiliului Local 204/15.04.2014 privind constituirea şi funcţionarea subcomisiei de dialog social la nivelul Primăriei Municipiului Timişoara Consiliul Local al Municipiului Timisoara Având în vedere Referatul nr. SC -2014 - 9239/08.04.2014 al Primarului Municipiului Timişoara, domnul Nicolae ROBU; Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţia locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor şi ale Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara, Având în vedere Adresa Instituţiei Prefectului Judeţului Timiş, nr. 4123/S2 din 5.03.2014; Având în vedere Legea nr. 62/2011 Legea dialogului social, cu modificările şi completările ulterioare; În conformitate cu prevederile art. 36 alin. 2, lit. (a) şi (b) şi alin. 6. lit. (a), pct. 11 din Legea 215/2001 - privind administraţia publică locală, republicată şi modificată; În temeiul art.45 din Legea nr. 215/2001 - privind administraţia publică şocală, republictă şi modificată; HOTARASTE Art.1: Se aprobă constituirea şi funcţionarea pe lângă Primăria Municipiului Timişoara, a Subcomisiei de dialog social, structură instituţionalizată de consultare tripartită constituită la nivel local, fără personalitate juridică, care funcţionează pe baza informării şi consultării dintre reprezentanţii autorităţilor publice locale şi partenerii sociali - sindicate şi patronate reprezentative, asupra problemelor care sunt de domeniul de interes al administraţiei sau al partenerilor sociali, în vederea asigurării unui climat de pace şi stabilitate socială, consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative sau de altă natură cu caracter economico-social, precum şi alte probleme din sfera de activitate a administraţiei publice locale asupra cărora partenerii sociali convin să discute. Art.2: Componenţa Subcomisiei de dialog social se va stabili ulterior prin Dispoziţie a Primarului. Art.3.: Se aprobă Regulamentul-cadru privind constituirea şi funcţionarea subcomisiei de dialog social la nivelul Primăriei Municipiului Timişoara, conform Anexei la prezenta hotărâre. Art.4: Cu aducerea la îndeplinire a acestei hotărâri se încredinţează Direcţia Comunicare din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara. Art.5: Prezenta hotărâre se comunică: - Instituţiei Prefectului Judeţului Timiş; - Primarului Municipiului Timişoara; - Serviciului Juridic; - Direcţiei Comunicare; - Direcţiei Urbanism; - Direcţiei de Mediu; - Direcţiei Tehnice; - Direcţiei Instituţii Şcolare, Medicale, Sportive şi Culturale; - Direcţiei Clădiri Terenuri şi Dotări Diverse; - Direcţiei Dezvoltare; - Direcţiei Economice; - Biroul Managementul Calităţii; - Biroului Audit; - Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului; - Mass-media locale.
|
PO 53 – 01, ver.2
APROBAT PRIMAR,
NICOLAE ROBU
REFERAT Privind constituirea şi funcţionarea subcomisiei de dialog social la nivelul Primăriei
Municipiului Timişoara
Dialogul social tripartit se manifestă la diferite niveluri şi ia forma consultării şi a informării reciproce iar în forma avansată de parteneriat social, a negocierii.
În România, dialogul social tripartit se desfăşoară în cadrul structurilor instituţionalizate de consultare tripartită (Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social, comisiile de dialog social) constituite la nivel naţional, central şi local în baza Legii nr. 62/2011 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în alte cadre de consultare, precum comisiile de lucru parlamentare sau structuri tripartite constituite ad-hoc. În forma sa avansată, dialogul social tripartit se referă la negocierea şi încheierea acordurilor sociale.
La nivelul administraţiei publice locale, dialogul social tripartit se desfăşoară în cadrul
instituţionalizat al comisiilor de dialog social(art. 120, alin 1 şi 3 – L. 62/2011 Legea dialogului social, cu modificările şi completările ulterioare).
În prezent, cadrul legislativ care reglementează domeniul dialogului social la nivel teritorial este constituit din următoarele acte normative:
Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 62/2011 – Legea dialogului social, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 467/2006 - Legea privind cadrul general de informare şi consultare a angajaţilor; Legea nr. 217/2005 - Legea comitetelor europene de întreprindere; HG nr. 187/2007 privind informarea şi consultarea angajaţilor în societăţile europene; HG nr. 188/2007 privind informarea şi consultarea angajaţilor în societăţile cooperative
europene; H.G. nr. 1260/2011 privind sectoarele de activitate stabilite conform Legii nr. 62/2011; OUG nr. 28/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială (comitetele
sectoriale); Convenţia OIM nr. 87/1948 privind libertatea sindicală şi apărarea dreptului sindical; Convenţia OIM nr. 154/1981 privind promovarea negocierii colective; Convenţia OIM nr. 98/1949 privind aplicarea principiilor dreptului de organizare şi negociere
colectivă; Convenţia OIM nr. 135/1971 privind protecţia reprezentanţilor lucrătorilor în întreprinderi şi
înlesnirile ce se acordă acestora. Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA COMUNICARE Compartimentul Relaţionare cu Parlamentarii Timişoarei, Autorităţi Publice şi şi Instituţiile Statului SC 2013 - ........................./.......................
Bd. C.D. Loga nr. 1, Timişoara, tel/fax: +40 -256 204 886, e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
PO 53 – 01, ver.2
În plan teritorial, Legea nr.62/2011 stipulează modalitatea de constituire şi funcţionare a
Comisiilor de Dialog Social Judeţene(art. 120, alin 1) şi la nivelul primăriilor(art. 120, alin 3). Din necesitatea aprofundării dialogului social în plan local, Comisia de Dialog Social
constituită la nivelul judeţului poate decide înfiinţarea unor subcomisii de dialog social în anumite localităţi ale judeţului, la solicitarea reprezentanţilor primăriei. Aceste subcomisii permit partenerilor sociali să se implice eficient în soluţionarea problemelor locale specifice.
Partenerii sociali reprezentativi la nivel naţional desemnează reprezentanţi din cadrul propriilor structuri teritoriale în aceste comisii.
Administraţia este reprezentată la nivelul conducerii comisiei judeţene de 2 copreşedinţi: prefectul şi preşedintele consiliului judeţean, iar la nivelul primăriei, de primar sau, prin delegarea atribuţiilor, de către unul dintre viceprimari. De asemenea, sunt membri în comisie reprezentanţii structurilor deconcentrate ale administraţiei publice centrale, precum şi un reprezentant al Inspectoratului Teritorial de Muncă, din partea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. Secretariatul comisiilor de dialog social se asigură de instituţia publică în cadrul căreia acestea funcţionează.
În cadrul dialogului social local(teritorial) partenerii sociali sunt interesaţi de
colaborarea cu reprezentanţii autorităţilor publice locale, întrucât caracterul dialogului social la acest nivel îmbracă în mod preponderent forme de parteneriat în interesul dezvoltării locale, care să permită o informare reciprocă permanentă asupra problemelor care sunt de domeniul de interes al administraţiei sau al partenerilor sociali, în vederea asigurării unui climat de pace şi stabilitate socială, consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative sau de altă natură cu caracter economico-social, precum şi alte probleme din sfera de activitate a administraţiei publice locale asupra cărora partenerii sociali convin să discute.
Procedura de consultare şi informare a partenerilor sociali în cadrul comisiilor de dialog social la nivel local reprezintă un mijloc de soluţionare a problemelor reale de la nivel local şi de semnalare a situaţiilor ce pot genera tensiuni sociale. PARTENERII SOCIALI
Legea nr. 62/2011 – Legea Dialogului Social, cu modificările şi completările ulterioare defineşte cine sunt partenerii sociali: „sindicate sau organizaţii sindicale, angajatori ori organizaţii patronale, precum şi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice, care interacţionează în procesul de dialog social” (art.1 lit.a).
La Dialogul Social Tripartit participă ca parteneri sociali: - Confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional; - Confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional; - Guvernul României (reprezentat prin ministere, autorităţi, agenţii, prefecturi).
Comisiile de dialog social au caracter consultativ şi activitatea lor vizează, în special, următoarele: a) consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative sau de altă natură cu caracter economico-social; b) asigurarea unor relaţii de parteneriat social între administraţie, organizaţiile patronale şi organizaţiile sindicale, care să permită o informare reciprocă permanentă asupra problemelor care sunt de domeniul de interes al administraţiei sau al partenerilor sociali, în vederea asigurării unui climat de pace şi stabilitate socială;
PO 53 – 01, ver.2
c) alte probleme din sfera de activitate a administraţiei publice centrale asupra cărora partenerii sociali convin să discute.
d) eficientizarea procesului decizional public şi, implicit, o mai bună gestionare a resurselor publice, precum şi a tuturor resurselor disponibile, în general, limitate şi constant insuficiente în raport cu nevoile
Raportarea activităţii comisiilor de dialog social de la nivel teritorial se face lunar, pe suport hârtie şi în format electronic, către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, respectiv către Direcţia Dialog Social, şi se transmite spre informare partenerilor sociali, potrivit modelului prevăzut în Anexa nr. 2 L.62/2011 - Legea Dialogului Social, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru buna desfăşurare a dialogului social tripartit, Direcţia Dialog Social din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice este responsabilă cu coordonarea, monitorizarea şi metodologia activităţii comisiilor de dialog social de la nivel local, de diseminarea rezultatelor dialogului şi consolidarea parteneriatului social, de ameliorarea reglementărilor în materie de dialog social, inclusiv prin transpunerea normelor europene şi internaţionale în domeniu, precum şi de promovarea tripartitismului şi a culturii dialogului.
În baza Regulamentului-cadru prevăzut în Anexa nr. 4 L.62/2011 - Legea Dialogului Social, cu modificările şi completările ulterioare, comisiile de dialog social la nivelul administraţiei publice locale trebuie să aibă adoptat propriul regulament de funcţionare, ale cărui prevederi nu pot contraveni prevederilor regulamentului-cadru. COMPONENŢA COMISIILOR DE DIALOG SOCIAL Din cadrul comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice locale fac parte:
1. prefectul, precum şi reprezentanţi ai prefectului şi ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, numiţi prin ordin de către prefect;
11. primarul, precum şi reprezentanţi ai primarului şi ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, numiţi prin decizie de către primar – aplicabil comisiei de dialog social din cadrul primăriei;
2. preşedintele consiliului judeţean sau, pentru municipiul Bucureşti, primarul general; 3. reprezentanţi ai partenerilor sociali - reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale
reprezentative la nivel naţional, conform copiilor hotărârilor judecătoreşti definitive depuse la secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. Secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice transmite comisiilor de dialog social constituite la nivel teritorial şi al municipiului Bucureşti lista confederaţiilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, conform acestor hotărâri judecătoreşti.
Organizaţiile sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional desemnează câte un titular şi câte un supleant pentru comisiile de dialog social de la nivel teritorial, din structurile proprii în teritoriu;
4. experţi - organizaţiile sindicale şi patronale, în funcţie de tematica abordată, pot fi asistate de experţi, care vor participa în baza unui mandat acordat de confederaţie;
5. invitaţi - la propunerea preşedintelui comisiei de dialog social, plenul comisiei poate aproba participarea unor invitaţi cu statut nepermanent. În cazul dezbaterii care necesită participarea
PO 53 – 01, ver.2
reprezentanţilor altor instituţii publice, preşedintele comisiei de dialog social are obligaţia de a-i invita la şedinţele comisiei; FUNCŢIONAREA COMISIILOR DE DIALOG SOCIAL TERITORIALE(LOCALE) Preşedinţia comisiei, în baza principiului copreşedinţiei, este asigurată de prefect şi de preşedintele consiliului judeţean – la nivelul prefecturii, primar(viceprimar, prin delegare de atribuţii) – la nivelul primăriilor sau de primarul general al capitalei, pentru municipiul Bucureşti. Secretariatul comisiei de dialog social se asigură de către instituţia publică în cadrul căreia aceasta funcţionează. Secretariatul comisiei de dialog social are următoarele atribuţii: a) convocarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia; b) întocmirea şi comunicarea ordinii de zi; c) difuzarea documentelor de lucru pentru şedinţele comisiei; d) redactarea minutei pentru fiecare şedinţă, precum şi transmiterea acesteia membrilor comisiei şi Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. Comisiile de dialog social se întrunesc lunar sau ori de câte ori este necesar, potrivit legii, în baza unei convocări făcute de preşedintele comisiei. Convocarea comisiei se face în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înaintea datei de desfăşurare, cu comunicarea ordinii de zi şi a documentelor de lucru. Ordinea de zi poate fi completată cu alte puncte, cu aprobarea plenului comisiei.
Preşedintele comisiei poate convoca o şedinţă extraordinară a comisiei de dialog social pentru dezbaterea unor probleme cu caracter urgent sau la cererea motivată a unor parteneri sociali.
Şedinţa comisiei de dialog social nu necesită întrunirea unui anumit cvorum, prezenţa partenerilor sociali fiind voluntară, procedura de convocare fiind respectată dacă a fost făcută în termen legal. Punctele de vedere adoptate în comisiile de dialog social se consideră acceptate de către partenerii sociali ai căror reprezentanţi nu au fost prezenţi la şedinţele de comisie la care au fost invitaţi să participe. La propunerile formulate în scris de partenerii sociali, iniţiatorul actului normativ sau al altor proiecte are obligaţia de a da un răspuns motivat, în termen de 5 zile de la data şedinţei comisiei.
După fiecare şedinţă a comisiei de dialog social secretariatul acesteia întocmeşte o minută, care este difuzată partenerilor sociali în şedinţa următoare, spre aprobare. Minuta respectivă este transmisă şi ministrului delegat pentru dialog social din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
Preşedintele comisiei de dialog social pune la dispoziţia partenerilor sociali informaţiile disponibile necesare elaborării unui punct de vedere argumentat.
Punctele de vedere ale partenerilor sociali cu privire la actele normative supuse dezbaterii în comisie sunt înaintate secretariatului comisiei de dialog social în formă scrisă, după modelul: text iniţial - propunere de modificare - motivare.
Pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific se pot constitui colective de lucru, cu participarea reprezentanţilor desemnaţi nominal de partenerii sociali, membri ai comisiei cu mandat determinat.
Eficientizarea procesului decizional public şi, implicit, o mai bună gestionare a resurselor
publice, precum şi a tuturor resurselor disponibile, în general, limitate şi constant insuficiente în raport cu nevoile va duce la reducerea costurilor şi a birocraţiei în sistemul administrativ public
PO 53 – 01, ver.2
prin simplificarea şi optimizarea administraţiei publice, prin corelarea deciziilor publice cu nevoi şi probleme specifice, precum şi cu oportunităţi de dezvoltare specifice, diferite şi diverse. De asemenea, dialogul social are un rol deosebit în transparentizarea actului decizional public şi oferă o mai mare şi mai bună accesibilitate la informaţii de interes public, datorită apropierii de cetăţean şi nevoile sale, comparativ cu nivelul naţional, fapt ce va induce o mai mare responsabilizare a decidenţilor şi reducerea corupţiei în administraţia publică.
Formele uzuale de derulare ale dialogului social sunt:
a) Informarea b) Consultarea c) Negocierea d) Acordul
Informarea şi consultarea sunt proceduri reglementate de Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor.
Prin această lege sunt definite: Informarea ca fiind transmiterea de date de către angajator către reprezentanţii
angajaţilor, pentru a le permite să se familiarizeze cu problematica dezbaterii şi să o examineze în cunoştinţă de cauză;
Consultarea ca fiind schimbul opinii în cadrul dialogului social între angajator şi reprezentanţii angajaţilor.
Negocierea şi Acordul Prin negociere pot fi încheiate Acorduri Sociale prin care sunt convenite de către parteneri o serie de obiective de interes comun în domeniul economic şi social. Aceste acorduri sau pacte sociale reflectată atât disponibilitatea partenerilor sociali faţă de cultura dialogului social, cât şi importanţa acestuia în procesul de concertare socială.
În acest sens, propunem constituirea şi funcţionarea Subcomisiei de dialog social la nivelul Primăriei Municipiului Timişoara.
SECRETAR, Ioan COJOCARI Alina Pintilie Director Dir.Comunicare Avizat juridic,