ROMÂNIA SE APROBĂ,
JUDEŢUL TIMIŞ
MUNICIPIUL TIMIŞOARA P R I M A R,
DIRECŢIA DE MEDIU NICOLAE ROBU
SC2017-11779/11.05.2017.
REFERAT
privind aprobarea participării Municipiului Timişoara în calitate de Partener de
proiect pentru depunerea unei cereri de finanțare pentru Proiectul „EcoBusiness
Danube”, finanţat din FEDR prin Programul Transnațional Dunărea 2014 – 2020
În cursul anilor 2016-2017 Direcția de Mediu din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara a
participat la întâlniri de lucru în vederea discutării oportunității depunerii unei aplicații de proiect în
cadrul Programului Transnațional Dunărea 2014-2020, formării unui consorțiu de proiect, definirii
unor pachete de activități și a reponsabilităților partenerilor în cadrul unei idei de proiect. Ideea de proiect „EcoBusiness Danube”, lansată de Municipalitatea din Viena, în colaborare cu
Societățile DENKSTATT, este un proiect menit să reducă impactul negativ local asupra mediului și
economiei, prin strategii integrate de protecție a mediului, să îmbunătățească situația partenerilor de
proiect din punct de vedere al protecției mediului și a mediului de afaceri, printr-o utilizare mai eficientă
a resurselor, întărirea componentei de consiliere în relația administrație locală – mediul de afaceri,
dezvoltarea durabilă a orașelor partenere, schimbul de informații pe plan național și internațional,
schimbul de bune practici și eficientizarea eforturilor pentru decuplarea creșterii economice de
consumul de energie și afectarea mediului.
Pentru Municipiul Timișoara, proiectului are relevanță și din perspectiva rezultatelor pozitive pe care un
proiect similar (EcoBusiness Plan) l-a avut în Timișoara în perioada 2007-2008, dar mai ales a
beneficiilor pe care proiectul EcoBusiness Viena l-a avut atât în Viena cât și în alte orașe din Ungaria,
Bulgaria, Slovacia, etc.
Proiectul „EcoBusiness Danube” urmează a fi depus în cadrul Programului Transnațional
Dunărea 2014-2020, Axa Prioritară 1 – „Inovare și responsabilitate socială în Regiunea Dunării”,
Obiectivul Specific 1.2. „Creșterea competențelor pentru inovarea în mediul social și mediul de
afaceri”. Bugetul estimat al proiectului pentru întregul consorțiu este de 2.000.000 EUR, urmând
ca activitățile acestuia să se deruleze pe parcursul a 30 de luni. Programul Transnațional Dunărea 2014 – 2020 se bazează pe patru priorități tematice:
1. O regiune a Dunării inovatoare și responsabilă din punct de vedere social: promovarea inovării, a transferului de cunoștințe și a spiritului antreprenorial,
2. O regiune a Dunării ecologică: conservarea și gestionarea patrimoniului natural și cultural din regiunea Dunării,
3. O regiune a Dunării mai bine conectată și mai responsabilă din punct de vedere energetic: dezvoltarea unor sisteme de transport sigure și durabile, promovarea eficienței energetice,
4. O regiune a Dunării bine guvernată: oferirea de sprijin pentru punerea în aplicare a Strategiei UE pentru regiunea Dunării și îmbunătățirea cadrelor juridice și de politici pentru a aborda provocările
societale majore, cum ar fi măsurile privind piața forței de muncă, sistemele de educație, schimbările
demografice, etc.
PARTENERIATUL este coordonat de liderul de proiect – Departamentul Municipal pentru Mediu
al Municipalității Viena care, aduce a adus împreună orașe și organizații orientate către eco-inovare
din 8 țări ale Regiunii Dunărea. Astfel, transferul de cunoștințe și punerea în practică a activităților
proiectului se va realize într-un dublu sens, atât de la partenerii mai experimentați către cei mai
puțin experimentați, dar și de la aceștia din urmă către ceilalți membri ai consorțiului, prin stabilirea
unui cadru comun pentru eco-inovare și schimb de bune practici. În cadrul proiectului toți partenerii
vor lucra împreună, având ca punct de pornire experiența municipalității Viena în implementarea
EcoBusiness Planurilor, precum și experiența specifică fiecărui partener în parte. Astfel, proiectul
va face posibil procesul de învățare, de implementare și evaluare comună a proiectelor pilot și
acțiunilor care vor fi inițiate în cadrul proiectului.
Cei 16 parteneri ai proiectului reprezintă 5 țări FEDR: Germania, Austria, Ungaria, Bulgaria și
România, 1 țară IPA: Muntenegru, 2 țări ENI (European Neighbourhood Instrument): Moldova și
Ucraina și 4 parteneri asociați - UNIDO (United Nations Industrial Development Organization):
Municipalitatea din München, districtul Neu-Ulm, Municipalitatea Podgorica și DCCA (Danube
Chamber of Comerce and Agriculture). Astfel, municipalitățile care vor participa la proiect sunt:
München, Viena, Györ, Budapesta, Kecskemét, Timișoara, Arad, Sofia, Podgorica.
Proiectul „EcoBusiness Danube” a fost gândit pentru a răspunde unor cerințe și provocări
comune a partenerilor și unor obiective specifice:
—Orașele din Regiunea Dunării sunt afectate, ca și restul lumii, de problemele globale, cum ar fi urbanizarea și schimbările climatic. Prin urmare, este important să se discute și să se dezvolte soluții
inovatoare pentru îmbunătățirea eficienței energetice și reducerea emisiilor de CO2, precum și
poluarea, în contextul activităților economice. Aceste soluții vor contribui la îmbunătățirea nivelului
de trai al populației din Regiunea Dunării.
—Prin introducerea unor sisteme inovatoare de învățare privind practicile de management ecologic în companiile participante, Proiectul „EcoBusiness Danube” va contribui la îmbunătățirea
competitivității întreprinderilor din orașele/regiunile participante, prin creșterea utilizării eficiente a
resurselor în activitatea lor zilnică și prin generarea de profit într-o manieră „curată” și „verde”.
Această abordare va contribui la decuplarea creșterii economice de consumul de resurse și de
prejudiciile ori daunele aduse mediului.
—Experiența orașului Viena – Austria, în care a fost elaborat un plan local de economie din 1998, denumit EcoBusiness Plan - generatoare de economii uriașe de CO2, consum de energie electrică,
deșeuri etc. arată că mișcarea/inițiativa voluntară de a aplica standarde de calitate care depășesc
cerințele legale creează semnificative beneficii financiare. Printr-o dezvoltare comună (de exemplu,
îmbunătățirea serviciilor de consultanță, a structurilor de rețea etc.), proiectul va contribui la
elaborarea unui Plan EcoBusiness la nivel local și implementarea cu success al acestuia.
—O adaptare bine gândită și corelată cu nevoile locale și regionale este esențială pentru abordarea corectă față de nevoile fiecărui oraș și regiune participant, corelat cu stadiul actual al realizărilor
ecologice. Cheia de succes va fi stabilirea unei abordări prin patru căi, de tipul unui helix cvadruplu,
implicând în fiecare oraș/regiune participantă o structură de EcoBusiness, factorii de decizie,
experții în domeniul eco-inovării și sectorul de afaceri.
—În cadrul proiectului, vor fi întreprinse acțiuni pilot cu companiile interesate din fiecare oraș: vor fi oferite module diferite, cum ar fi ateliere de lucru organizate printr-o abordare intersectorială,
formare individuală și consiliere individuală, precum și sesiuni de instruire a formatorilor pentru
experții locali. Acțiunile-pilot vor fi incluse într-un Plan local de EcoBusiness și într-o Strategie de
afaceri EcoBusiness pe termen lung a orașului / regiunii participante. Se vor organiza, de asemenea,
ceremonii locale de premiere.
ACTIVITĂȚILE PROIECTULUI „EcoBusiness Danube” vizează în principal 6 pachete (PA): PA1. Management de proiect (crearea cadrului de relaționare și a structurii proiectului, raportare),
PA2. Comunicare și diseminare (comunicare, întâlniri de lucru, identificarea părților interesate, a
grupurilor țintă, identificarea strategiilor de sustenabilitate și a aspectelor legate de susținerea
companiilor locale, conferințe, diseminare rezultate),
PA3. Dezvoltarea strategiei EcoBusiness Danube la nivelul orașelor și regiunilor partenerilor, PA4. Design și elaborare detalii Eco-inovare și business (identificarea modulelor relevante pentru
fiecare oraș, planificare, comunicare și marketing, pregătire pentru pilotarea activităților și acțiunilor
planului);
PA5. Implementarea modulelor în fazelor pilot (Demararea fazei pilot și a modulelor pentru
activitățile suport (pregătire de materiale, training, implicarea participanților, activități suport și
definirea criteriilor de premiere, a unui mecanism de control a rezultatelor activității),
PA6. Evaluare, monitorizare și instruire
Bugetul proiectului pentru întregul consorțiu este estimat la 2.000.000 EUR.
În această perioadă se definitivează ultimele detalii privitoare la organizarea și modul de
implementare a unor activități ale proiectului, urmând ca în perioada imediat următoare să se
definitiveze și bugetul proiectului. Estimăm că, pentru Municipiul Timișoara, bugetul proiectului nu
va depăși suma de 100.000 EUR, bugetul urmând a fi corelat și cu numărul de ore muncă alocat
fiecărui partener și cu dimensiunea/complexitatea activităților concrete planificate.
Ratele de cofinanțare (pentru statele membre) sunt, pentru Prioritățile 1-4: 85% FEDR + 15%
cofinanțare națională (din care bugetul național maxim 13%).
Sumele vor fi avansate din bugetul local al Municipiului Timișoara, urmând ca rambursarea
acestora să se realizeze pe baza Rapoartelor de progres elaborate de municipalitate și aprobate,
precum și a Contractului de Co-finanțare care urmează să fie încheiat cu Autoritatea Națională
a programului. În România, Autoritatea Naţională a programului funcţionează la nivelul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP). Autoritatea de Management este stabilită în
cadrul Ministerul Economiei Naţionale din Ungaria, iar Secretariatul Comun la Budapesta.
În ceea ce privește modul de depunere a proiectelor, primul pas îl presupune completarea online
a unei Declarații de Interes în sistemul de monitorizare al programului Dunărea (IMIS), conform
termenilor de referință aferenți acestui apel de proiecte. În urma evaluării Declarației de Interes,
aplicanții vor fi fie respinși, fie invitați să urmeze cel de-al doilea pas.
Cel de-al doilea pas presupune analizarea aplicațiilor în conformitate cu procedurile de selecție, care
au în vedere următoarele criterii:
—Eligibilitatea care constituie un proces inflexibil care are doar două variante de rezultat (aprobat sau respins)
—Evaluarea calitativă: este aplicată doar proiectelor ce au trecut de evaluarea eligibilității și este formată din două părți (criterii de evaluare strategică și criterii de evaluare operaționale: doar
proiectele care au trecut de etapa de evaluare strategică vor fi evaluate și din punct de vedere
operațional) Mai precizăm că, măsura dezvoltării și implementării unui Program EcoBusiness în Timișoara a fost
aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr.550/11.11.2014, prin Măsura 33
„Dezvoltarea unui ECO BUSINESS Plan pentru Timișoara - cu participarea instituţiilor publice şi a
societăţilor comerciale care au ca acţionar unic sau majoritar Consiliul Local al Municipiului
Timişoara şi a IMM din Municipiul Timişoara”.
Faţă de cele prezentate anterior, PROPUNEM:
1. Aprobarea participării Municipiului Timișoara în calitate de partener la aplicația Proiectului
„EcoBusiness Danube”, care urmează a fi depus în cadrul Programului Transnațional Dunărea 2014-
2020, Axa Prioritară 1 – „Inovare și responsabilitate socială în Regiunea Dunării”, Obiectivul
Specific 1.2. „Creșterea competențelor pentru inovarea în mediul social și mediul de afaceri.
2. Aprobarea avansării de la bugetul local a sumelor necesare pentru implementarea
Proiectului „EcoBusiness Danube”, în valoarea estimată a proiectului de 100.000 EUR, inclusiv
TVA aferentă şi a cheltuielilor neeligibile sau conexe aferente acestui proiect care pot apărea pe
parcursul implementării proiectului, urmând ca sumele prezentând asistenţa financiară
nerambursabilă (85% - U.E. (FEDR) şi 15% (cofinanțare națională din care 2% buget local) să fie
recuperate în urma validării cheltuielilor efectuate de municipiul Timişoara de către Controlul de
Prim Nivel şi aprobării cererii de rambursare a cheltuielilor de către Autoritatea de Management a
Programului.
3. Aprobarea împuternicirii domnului Nicolae ROBU în calitate de Primar al Municipiului
Timişoara în vederea semnării tuturor documentelor pentru Proiectul „EcoBusiness Danube”, care
urmează a fi depus în cadrul Programului Transnațional Dunărea 2014-2020.
VICEPRIMAR,
Dan DIACONU
DIRECTOR DIRECŢIA DE MEDIU, DIRECTOR DIRECŢIA ECONOMICĂ,
Adrian – Amedeo BERE - SEMEREDI Steliana STANCIU
Resp. BIROU MONITORIZARE ȘI PROTECȚIA MEDIULUI, CONSILIER,
Adina PANC Iudit BERE - SEMEREDI
Red, Dact: BSI, Ex.1/11.05.2017. AVIZAT JURIDIC