REFERAT privind aprobarea garantării unei finanţări rambursabile interne în valoare de 73.827.100 lei în
vederea obţinerii unei scrisori de garanţie bancară Prin Hotărârea nr. 417/13.12.2011, Consiliul Local al Municipiului Timişoara a aprobat efectuarea demersurilor necesare pentru obtinerea unei scrisori de garantie bancara în vederea esalonarii la plata pentru obligatiile fiscale ale Regiei Autonome de Transport Timisoara administate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala în cuantum de 75 milioane lei şi a împuternicit Primarul Municipiului Timişoara, dl. Dr. Ing. Gheorghe Ciuhandu, pentru semnarea tuturor documentelor necesare pentru obţinerea scrisorii de garanţie bancară în favoarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. În urma demersurilor efectuate de Regia Autonomă de Transport Timişoara, în baza hotărârii de mai sus, în scopul stingerii obligaţiilor fiscale restante şi a solicitării depusă la ANAF pentru acordarea eşalonării la plată, au fost solicitate instituţiilor bancare, variante de finanţare. Urmare a demersurilor intreprinse de catre Regia Autonoma de Transport Timsoara la bancile BRD, BCR, BankPost, EximBank, acestea si-au exprimat intenţia de a analiza orice cerere de credit venită din partea Regiei Autonome de Transport Timisoara, dacă Consiliul Local al Municipiului Timişoara asigură şi garantează finanţările cash sau non cash contractate de Regia Autonomă de Transport Timişoara şi dacă se obţine avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale (CAIL) acolo unde este necesar.
Prin adresa cu nr. 3644/14.03.2012, Regia Autonomă de Transport Timişoara, propune Consiliului Local al Municipiului Timişoara emiterea unei hotărârii pentru: 1 - asigurarea garantiilor necesare pentru stingerea obligatiilor fiscale ale Regiei Autonome de Transport Timişoara administrate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală in suma totala de 62.476.126 lei .
Valoarea garantiilor necesare pentru stingerea obligatiilor fiscale, in functie de modul de finantare, vor fi dupa cum urmeaza : • in cazul, esalonarii la plată a obligaţiile fiscale pe o perioada de 5 ani prin contractarea unei scrisori de garantie bancara de la EximBank S.A. pentru garantarea acestor plati, avand ca si garant Municipiul Timisoara; scrisoare de garantie bancara va avea valabilitatea de 63 luni ,iar valoarea acesteia este reprezentata de valoarea obligatiilor solicitate la esalonare , inclusiv dobanzile pe perioada esalonarii(0,03% pe zi), fiind de 73.827.100 lei ,conform acordului de principiu emis de ANAF ; • in cazul contractarii unui credit pentru achitarea restantelor fiscale pe 5 ani de la EximBank S.A. avand ca si garant Municipiul Timisoara, pentru achitarea integrala a obligatiilor fiscale, valoarea garantiei va acoperii valoarea creditului in suma de 62.476.126 lei plus o garantie suplimentara de 10% (110 %), dobanzile si comisioanele. In cazul creditului, un procent de pana la 80 % din valoarea acestuia, este garantata de stat, prin EximBank S.A., ramand ca Municipiul Timisoara sa garanteze doar diferenta. 2 - garantarea de catre Municipiul Timisoara a: • Scrisorii de Garantie Bancara, in cazul esalonarii la plată a obligaţiile fiscale pe o perioada de 5 ani, in valoare de 73.827.100 lei pentru Regia Autonoma de Transport Timişoara cu veniturile proprii ale Municipiului Timisoara, conform L273/2006 Legea Finantelor Publice Locale;
Cod FP 53-01, Ver.1
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECTIA TEHNICĂ SERVICIUL REGLEMENTĂRI TRANSPORTURI URBANE NR.
APROBAT PRIMAR
Dr. Ing. Gheorghe Ciuhandu
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 493 017 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
• Creditului pentru achitarea restantelor fiscale, in cazul contractarii unui credit pentru achitarea restantelor fiscale, de 62.476.126 lei plus o garantie suplimentara de 10% (110 %), dobanzile si comisioanele, pentru Regia Autonoma de Transport Timişoara cu veniturile proprii ale Municipiului Timisoara , conform L273/2006 Legea Finantelor Publice Locale.
Garantiile vor fi supuse aprobarii Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale. Potrivit art. 3 alin. (1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, serviciile de utilităţi publice sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale şi se înfiinţează, se organizează şi se gestionează potrivit hotărârilor adoptate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în funcţie de gradul de urbanizare, de importanţa economico-socială a localităţilor, de mărimea şi de gradul de dezvoltare ale acestora şi în raport cu infrastructura tehnico- edilitară existentă.
În organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea serviciilor de utilităţi publice interesul general al comunităţilor locale este prioritar. Prevederile prezentei legi vizează satisfacerea cât mai completă a cerinţelor utilizatorilor, protejarea intereselor acestora, întărirea coeziunii economico-sociale la nivelul comunităţilor locale, precum şi dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale (art. 3 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006).
Autorităţile administraţiei publice locale au competenţă exclusivă, în condiţiile legii, în tot ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul funcţionării serviciilor de utilităţi publice, precum şi în ceea ce priveşte crearea, dezvoltarea, modernizarea, administrarea şi exploatarea bunurilor proprietate publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de utilităţi publice (art. 8 alin. (1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006). Consiliile locale pot hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în condiţiile legii (art. 17 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală). Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii (conform art. 36 alin. (2) lit. a) şi d) din Legea nr. 215/2001): - atribuţii privind organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local şi ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes local; - atribuţii privind gestionarea serviciilor furnizate către cetăţeni. Art. 36 alin (3) lit. c) din Legea nr. 215/2001 prevede: ,,În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), consiliul local: exercită, în numele unităţii administrativ-teritoriale, toate drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute la societăţi comerciale sau regii autonome, în condiţiile legii”, iar la art. 36 alin (4) lit. b) din Legea nr. 215/2001 se stipulează: ,, În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), consiliul local: aprobă, la propunerea primarului, contractarea şi/sau garantarea împrumuturilor, precum şi contractarea de datorie publică locală prin emisiuni de titluri de valoare, în numele unităţii administrativ-teritoriale, în condiţiile legii”. Potrivit art. 9 alin. (2) lit. b din OUG nr. 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată, garanţiile pot consta în scrisoare de garanţie bancară.
Conform art. 9 alin. (8) şi (9) din OUG nr. 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată: ,,garanţiile constituite sub formele prevăzute la alin. (2) trebuie să acopere sumele eşalonate la plată, dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată, plus un procent de până la 32% din sumele eşalonate la plată, în funcţie de perioada de eşalonare la plată astfel: a) pentru eşalonări de la 13 la 24 de luni, procentul este de 8%; b) pentru eşalonări de la 25 la 36 de luni, procentul este de 16%; c) pentru eşalonări de la 37 la 48 de luni, procentul este de 24%; d) pentru eşalonări de la 49 la 60 de luni, procentul este de 32%. Prin excepţie de la prevederile alin. (9), garanţiile constituite sub formele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) trebuie să acopere sumele eşalonate la plată, precum şi dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată”.
Cod FP 53-01, Ver.1
De asemenea, având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 9/2007 care conţine obligaţia de a întocmi hotărârile de consiliu local conform Anexei 1.2.
Ţinând cont de cele de mai sus propunem spre aprobare:
- garantarea unei finanţări rambursabile interne în valoare de 73.827.100 lei, cu o maturitate de 63 luni, pentru refinanţarea datoriei publice locale privind esalonare la plată a obligaţiile fiscale ale RATT pe o perioada de 5 ani prin contractarea unei scrisori de garantie bancara.
VICEPRIMAR,
SORIN GRINDEANU
DIRECTOR D.E., DIRECTOR, EC. SMARANDA HARACICU ING. CULIŢĂ CHIŞ
ŞEF SERVICIU, CONSILIER, ING. ADRIAN COLOJOARĂ JR. NASTASIA MIRCEA
AVIZAT JURIDIC,