REFERAT privind aprobarea Studiului ,,Reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul I de circulatie si
reproiectarea infrastructurii rutiere si de transport public”
Prin Contractul de prestări servicii nr. 147/28.11.2012, Municipiul Timişoara a achiziţionat serviciul: ,,Studiu privind reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul I de circulatie si reproiectarea infrastructurii rutiere si de transport public” pentru zona centrală a Municipiului Timişoara adiacentă inelului I de circulaţie şi delimitată de calea ferată (la Nord), canalul Bega (la Sud), str. Academician Dimitrie Gusti (la Est) şi str. Jiul (la Vest). Acest studiu a fost achiziţionat ţinându-se cont de următoarele: - Data fiind structura radială şi cu inele incomplete a reţelei stradale majore, presiunea traficului se concentreaza asupra zonei centrala a orasului, orientandu-se catre inelului I de circulatie, singurul inel (oarecum) complet. În consecinţă congestiile de circulaţie pe inelul I de circulatie cât şi pe accesele radiale au devenit cvasi-permanente. - Viteza medie de circulaţie în zona centrală a scăzut până la valori de sub 10 Km/h, consumul de carburanţi depăşind cu mult valorile normale (valori masurăte de 15-19 litri/100 Km cu autoturisme pt. care fabricantul indică consum urban de 6-7 litri/100 Km).
Faţa de situaţia de mai sus, perspectiva imdiată şi pe termen mediu prefigurează condiţii de circulaţie considerabil înrăutăţite pe urmatoarele considerente: - Proiectul de reamenajare a zonei ”Cetate” , în sensul extiderii spaţiilor pietonale, implică modificarea radicală a circulaţiei rutiere pe axa Nord-Sud a municipiului. Astfel, ca urmare a întreruperii circulaţiei motorizate prin str. Serg. Musat – V.Alecsandri – L.Blaga şi în condiţiile în care Inelul II de circulaţie nu este încă închis (la Vest şi la Est) presiunea asupra inelului I de circulaţie va creşte şi mai mult. - Ca urmare a realizării autostrăzii Nadlac-Arad-Lugoj- traficul de penetratie (raportat la Municipiul Timisoara) dinspre Vest, Nord şi Est va creşte semnificativ în următorii ani. Totodată, ca o consecinţă a modului în care municipiul Timişoara este racordat la aceasta Autostrada şi în lipsa inelelor interioare de circulatie IV si II traficul de penetratie din directia Vest/Nord se orientează preponderent către Timişoara pe culoarul DJ 691 – Calea Sever Bocu - Bd. Antenelor – str.Popa Sapca – Inel I de circulatie, fără să fie distribuit corespunzător şi pe alte culoare de circulatie. În conformitate cu Contractul de prestări servicii nr. 147/28.11.2012, SC VELTONA SRL a realizat şi predate municipalităţii ,,Studiul privind reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul i de circulatie si reproiectarea infrastructurii rutiere si de transport public”.
În funcţie de structura rutieră existentă pe traseul inelului I, de prognozele traficului rutier, de soluţiile de optimizare ale liniilor de transport public. şi de încadrarea investiţiei în politicile de urbanizare a zonei centrale a municipiului, s-au întocmit 2 (două) variante de reamenajare şi redimensionare a elementelor componente ale prospectelor stradale existente (parte carosabilă, trotuare, piste de ciclişti, zone verzi, etc.).
FP 53 – 01, Ver. 1
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA TEHNICĂ SERVICIUL TRANSPORT ŞI SIGURANŢA CIRCULAŢIEI BIROUL TRANSPORT NR.
APROBAT
Primar, NICOLAE ROBU
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
Ambele variante studiate s-au întocmit funcţie de următoarele principii generale: - păstrarea pe cât posibil a dotărilor existentre (parte carosabilă, trotuare, piste de ciclişti, etc.); - fluidizarea traficului, prin reamenajarea traseului cu o parte carosabilă de 10,50 m lăţime (3 benzi de circulaţie) cu circulaţie într-un singur sens (traseul urmează a funcţiona după principiul sensurilor giratorii); - optimizarea traseelor liniilor de transport public şi creşterea actractivităţii deplasărilor cu transportul public. Pe cât posibil pe întregul traseu al inelului o bandă de circulaţie (de regulă bandă marginală) este destinată numai transportului în comun; - creşterea atractivităţii mersului pe jos şi a deplasărilor cu biciclete prin lărgirea trotuarelor existente şi amenajarea de piste pentru biciclişti; - măsuri de fluidizare a traficului (rutier şi transport public), de sporire a siguranţei şi a confortului deplasărilor; - reamenajarea intersecţiilor dintre inelul I şi arterele majore ce penetrează în acesta, astfel încât traficul major de pe inel să aibă prioritate şi pe cât posibil numai relaţii de viraj dreapta cu arterele adiacente; - optimizarea spaţiului urban existent prin sporirea suprafeţelor destinate pietonului, pistelor de biciclete şi a dotărilor urbane care să revigoreze viaţa urbană de pe inel.
Cele 2 (doua) variante de baza elaborate, fiecare cu câte trei subvariante, conţin scenarii privind reorganizarea circulatiei generale cât si de reconfigurare a sistemului de linii transport public (cele de troleibuze si autobuze ce se orienteaza catre zona centrala de pe 8 (opt) directii radiale):
* Varianta V1 prevede reorganizarea circulatiei generale de pe Inelul I, pe sens unic pe traseul existent, adica: P-ta. Marasti – str. Gh.Dima – str. Sf.Ioan/str.Paris – str. Republicii – P-ta. Regina Maria – B-dul. Ferdinand I. – B-dul. C.D. Loga – str. 20 Decembrie 1989 – B-dul.I.C.Bratianu – str. Hector – P-ta. I.I.C. Bratianu – str. Oituz – P-ta. Marasti.
* Varianta V2 prevede reintregirea Inelului I de circulatie prin realizarea unui pasaj subteran prin P-ta. Operei si organizarea circulatiei generale pe sens unic pe traseul: P-ta. Marasti – str. Gh.Dima – str. Sf.Ioan/str.Paris – pasaj subteran P-ta. Operei - B-dul.I.C.Bratianu – str. Hector – P-ta. I.I.C. Bratianu – str. Oituz – P-ta. Marasti.
Ambele variante studiate s-au întocmit în funcţie de următoarele principii generale: - păstrarea pe cât posibil a dotărilor existentre (parte carosabilă, trotuare, piste de ciclişti, etc.); - fluidizarea traficului, prin reamenajarea traseului cu o parte carosabilă de 10,50 m lăţime (3 benzi de circulaţie) cu circulaţie într-un singur sens (traseul urmează a funcţiona după principiul sensurilor giratorii); - optimizarea traseelor liniilor de transport public şi creşterea actractivităţii deplasărilor cu transportul public. Pe cât posibil pe întregul traseu al inelului o bandă de circulaţie (de regulă bandă marginală) este destinată numai transportului în comun; - creşterea atractivităţii mersului pe jos şi a deplasărilor cu biciclete prin lărgirea trotuarelor existente şi amenajarea de piste pentru biciclişti; - măsuri de fluidizare a traficului (rutier şi transport public), de sporire a siguranţei şi a confortului deplasărilor; - reamenajarea intersecţiilor dintre inelul I şi arterele majore ce penetrează în acesta, astfel încât traficul major de pe inel să aibă prioritate şi pe cât posibil numai relaţii de viraj dreapta cu arterele adiacente; - optimizarea spaţiului urban existent prin sporirea suprafeţelor destinate pietonului, pistelor de biciclete şi a dotărilor urbane care să revigoreze viaţa urbană de pe inel. Solutia de principiu propusa consta in reorganizarea circulatiei generale pe inelul I de circulatie, pe sens unic, eliminand astfel (partial) conflictele din principalele intersectii de pe Inelul I si in reconfigurarea sistemului de linii de transport public prin realizarea unui circuit pe Inelul I cu circulatia reorganizata, astfel incat sa creasca semnificativ atractivitatea transportului public.
În vederea elaborarii propunerilor ce vizeaza scopul urmarit, s-au parcurs urmatoarele faze: - Elaborarea scenariilor conceptuale de reorganizare a circulatiei generale pe Inelul I si de reconfigurare (partiala) a sistemului de linii de transport public cu troleibuze si autobuze;
FP 53 – 01, Ver. 1
- Analize comparative de trafic intre situatia existenta si cele propuse (variantele de reorganizare propuse); - Elaborarea scenariilor tehnico-economice prin care obiectivele proiectului pot fi atinse (propuneri de solutii pentru reproiectarea infrastructurii rutiere si ceea aferenta transportului public); - Evaluarea costului estimativ al investitiei. Comisia de circulaţie din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara, prin avizul cu nr. RE2013- 001458/21.02.2013, a aprobat ,,Studiul privind reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul I de circulatie si reproiectarea infrastructurii rutiere si de transport public” – Varianta II, variantă care prevede reîntregirea Inelului I de circulaţie prin realizarea unui pasaj subteran prin Piaţa Operei şi organizarea circulaţiei generale pe sens unic pe traseul: Piaţa Mărăşeşti - Str. Ghe. Dima - Str. Sf. Ioan/Str. Paris - pasaj subteran Piaţa Operei - Bv. I.C. Brătianu - Str. Hector - Piaţa I.C. Brătianu - Str. Oituz - Piaţa Mărăşeşti, conform unui planulan de situaţie anexat.
Având în vedere cele prezentate propunem aprobarea Studiului privind reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul I de circulatie si reproiectarea infrastructurii rutiere si de transport public”.
VICEPRIMAR, DAN DIACONU
DIRECTOR ŞEF SERVICIU, CULIŢĂ CHIŞ ADRIAN COLOJOARĂ
CONSILIER, AVIZAT JURIDIC, NASTASIA MIRCEA
FP 53 – 01, Ver. 1