FP 53-01, Ver.1
ROMÂNIA Se aprobă, JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR DIRECŢIA DEZVOLTARE Serviciul Proiecte cu Finanţare Internaţională Dr. ing. GHEORGHE CIUHANDU Nr. SC2011-5176/15.03.2011
REFERAT privind modificarea şi completarea HCL nr.355/28.09.2010 privind aprobarea proiectului „Reabilitarea spaţiilor publice din centrul istoric al municipiului Timişoara”, a documentaţiei tehnico-economice şi a Analizei cost-beneficiu, precum şi a cheltuielilor legate de proiect ce revin Municipiului Timişoara, în vederea accesării fondurilor nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. - „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor-poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie 1.1. – „Planuri integrate de dezvoltare urbană”, Sub-domeniul: „Poli de creştere. Prin HG nr. 998/2008 Municipiul Timişoara, a fost desemnat unul dintre cei 7 poli naţionali de creştere în care se realizează cu prioritate investiţii din programele cu finanţare comunitară şi naţională în vederea asigurării creşterii economice şi creării de locuri de muncă. În vederea atingerii acestui scop se pleacă de la ideea că pentru a obţine o dezvoltare teritorială echilibrată a ţării şi pentru a evita creşterea disparităţilor interne, investiţiile trebuie concentrate în acele oraşe care acţionează ca poli regionali şi/ sau locali de creştere şi iradiază dezvoltare în zonele adiacente, cu care acestea au legături intense şi a căror dezvoltare este dependentă de aceste oraşe. În acest sens, Polul de creştere Timişoara reprezintă zona - capabilă de a răspândi dezvoltare economică în întreaga regiune de vest a României - cuprinzând Municipiul Timişoara (centrul urban polarizator) şi arealul de influenţă al acestuia, care include 14 comune: (Becicherecu Mic, Bucovăţ, Dudeştii Noi, Dumbrăviţa, Ghiroda, Giarmata, Giroc, Moşniţa Nouă, Orţişoara, Pişchia, Remetea Mare, Săcălaz, Sînmihaiu Român, Şag). Pentru încurajarea dezvoltării polilor de creştere au fost alocate fonduri nerambursabile prin Axa prioritară 1 ,,Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere” a Programului Operaţional Regional (POR) al cărui obiectiv general îl reprezintă creşterea calităţii vieţii şi crearea de noi locuri de muncă, prin reabilitarea infrastructurii urbane, îmbunătăţirea serviciilor urbane, inclusiv a serviciilor sociale, precum şi prin dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor şi a antreprenoriatului. Pentru accesarea fondurilor nerambursabile prin Axa prioritară 1, Municipiul Timişoara a elaborat Planul Integrat de Dezvoltare al Polului de creştere Timişoara (PID), care împreună cu lista proiectelor prioritare au fost avizate de către Comitetului de Management pentru Coordonarea instrumentelor structurale (C.M.C.) prin Decizia nr. 7 din data de 17.05.2010.
FP 53-01, Ver.1
PID este un document de planificare pe termen mediu a dezvoltării Polului de creştere Timişoara care, pe baza analizei diagnostic, propune strategia de dezvoltare pe termen mediu şi planul de acţiune pentru implementarea acesteia. Planul de acţiune cuprinde proiecte a căror realizare au un impact major în atingerea obiectivelor strategice. Dorinţa generală desprinsă din PID este dezvoltarea unei zone moderne si atractive, cu un confort urban unitar la nivelul polului, plăcută atât pentru locuitorii ei, cât şi pentru turişti, oamenii de afaceri si investitori, dinamice din punct de vedere economic, iar scopul final este îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor. Concentrarea populaţiei, a principalelor activităţi economice şi culturale ale regiunii în Timişoara, precum şi faptul că oraşul este un important nod de transport multimodal conferă acestuia rolul de principal centru polarizator, nu numai al zonei sale de influenţă, ci şi al întregii regiuni de vest a României. Nivelul de dezvoltare al regiunii vest este direct influenţat de gradul şi dinamica de dezvoltare a Timişoarei, prin multitudinea de funcţii de grad superior pe care oraşul, ca nucleu al polului le îndeplineşte, acesta acţionând ca centru de creştere economică. Zona din vecinătatea oraşului – zona de influenţă - este direct influenţată de dezvoltarea centrului urban Timişoara, dar în acelaşi timp poate contribui la dezvoltarea acestuia prin preluarea unora din funcţiile urbane (loisir, recreere, producţie, etc). Din acest motiv putem vorbi de un areal polarizator extins - Polul de Creştere Timişoara - care prin concentrarea de măsuri, proiecte şi fonduri poate contribui la accelerarea procesului de dezvoltare economică regională. Însă, pentru asigurarea dezvoltării economice durabile, dinamice şi competitive este necesară, în primul rând, realizarea unei infrastructuri publice urbane adecvate (inclusiv tehnico-edilitară) şi asigurarea infrastructurii de transport şi de mobilitate a populaţiei. Centrul istoric al oraşului - Cartierul Cetate constituie este cea mai reprezentativă zonă a oraşului, definitorie atât pentru oraş, cât şi pentru regiune, cu încărcătură istorică. Zona de intervenţie a proiectului aflată în Cartierul Istoric Cetate cuprinde 4 pieţe publice: Piaţa Unirii, Piaţa Libertăţii, Piaţa Sf. Gheorghe, Piaţa Ţarcului şi 10 străzi: Str. Sergent C-tin Muşat, Str. Vasile Alecsandri – pe tronsonul dintre Piaţa Unirii şi Piaţa Libertăţii, Str. Lucian Blaga – tronsonul dintre Piaţa Libertăţii şi Piaţa Huniade, Str. Florimund Mercy – integral, Str. Francesco Grisselini – integral, Str. Radu Negru – integral, Str. Fără Nume – integral, Str. General Praporgescu - integral, Str. Enrico Carusso – integral, Str. Eugeniu de Savoya – integral. Situaţia din zona de intervenţie a proiectului se prezintă astfel:
• Străzile şi pieţele ce fac obiectul zonei de intervenţie a proiectului se confruntă astăzi cu efectele trecerii timpului şi intensificarea ritmului vieţii, iar trama stradală existentă, identică dimensional cu cea a oraşului edificat în secolul XVIII, modernizată ulterior în etape succesive, a devenit improprie traficului contemporan şi funcţionării adecvate a zonei;
• Reţelele de utilităţi tehnico-edilitare sunt învechite, depăşite atât din punct de vedere tehnic cât şi al capacităţii, reţelele de telecomunicaţii sunt poziţionate aerian, cablurile
FP 53-01, Ver.1
sunt vechi, cu durata de exploatare normată depăşită şi capacitatea necorespunzătoare solicitărilor sunt amplasate pe faţadele clădirilor. Iluminatul stradal este insuficient şi nu asigură gradul necesar de siguranţă al unei zone de interes istoric în timp ce iluminatul artistic şi cel festiv nu există.
Având în vedere importanţa zonei, efectele trecerii timpului şi intensificării ritmului de viaţă a populaţiei, degradarea infrastructurii stradale existente, starea avansată de degradare a reţelelor de utilităţi, gradul de poluare ridicat din centrul istoric, se impun aplicare unor măsuri urgente de intervenţie prin care să se asigure creşterea gradului de confort urban al comunităţii locale.
Proiectul este inclus în lista de proiecte din Planul Integrat de Dezvoltare al “Polului de creştere Timişoara” şi se încadrează în Obiectivul 4 „Realizarea unui habitat ecologic, confortabil şi atractiv”, Politica 4.1 „Dezvoltarea unei zone urbane unitare, coerente şi moderne pe întreg teritoriul polului de creştere”, Programul 4.1.2 „Creşterea calităţii spatiilor publice centrale ale municipiului Timişoara, nucleul Polului de creştere”. Obiectivul general al proiectului constă în reabilitarea infrastructurii publice urbane în municipiul Timişoara – nucleul Polului de creştere - în vederea stimulării dezvoltării socio- economice durabile şi a creşterii calităţii vieţii locuitorilor din această zonă. Obiectivele specifice ale proiectului constau în:
• Reabilitarea, modernizarea şi reorganizarea spaţiilor publice (4 pieţe şi 10 străzi) din centrul istoric al Municipiului Timişoara – Cartierul istoric Cetate, în vederea îmbunătăţirii confortului urban şi a creşterii mobilităţii populaţiei.
• Decongestionarea şi fluidizarea circulaţiei auto, velo, în special încurajarea traficului pietonal în spaţiile publice (4 pieţe şi 10 străzi) din centrul istoric al Municipiului Timişoara .
Situaţia propusă prin prezentul proiect: Pe perioada de implementare a proiectului, se propune reabilitarea, modernizarea şi reorganizarea pieţelor şi străzilor descrise mai sus, în concordanţă cu necesităţile impuse de ritmul de viaţă şi de mobilitate a populaţiei, dar şi cu specificul cartierului istoric din care zona de intervenţie propusă face parte, respectiv Situl Urban Cartierul Cetatea Timişoara, avându-se în vedere revenirea, respectiv conservarea caracterului istoric al zonei, folosirea elementelor stilistice şi a materialelor care exprimă acest caracter, obţinându-se aprox. 45.930 mp de spaţii publice urbane de calitate, cu reţele de utilităţi asigurate. Fondurile Structurale constituie o oportunitate în găsirea de surse financiare necesare pentru reabilitarea spaţiilor publice din cadrul ansamblului istoric Cartierul Cetate cu fondul său arhitectural foarte valoros. Astfel, Municipiul Timişoara doreşte să atragă fonduri nerambursabile prin intermediul Axei prioritare 1 ”Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor”, Domeniul major de intervenţie: 1.1 ”Planuri integrate de dezvoltare urbană”, Sub-domeniul: ”Poli de creştere”, in cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013, în vederea realizării proiectului “Reabilitarea spaţiilor publice din centrul istoric al municipiului Timişoara”.
FP 53-01, Ver.1
Având în vedere cele menţionate mai sus, precum şi oportunitatea şi necesitatea atragerii de fonduri nerambursabile pentru realizarea unui sistem coerent de reabilitare şi modernizare a spaţiilor publice (străzi şi pieţe ce delimitează perimetrul zonei centrale), în vederea transformării ţesutului urban într-o zonă cu caracter preponderent pietonal, ce leagă fluent pieţele din centrul istoric, păstrând în acelaşi timp nealterate identitatea şi caracterul reprezentativ al acestora. În momentul de faţă, ca urmare a evaluării tehnice şi financiare a proiectului tehnic aferent cererii de finanţare al proiectului mai sus menţionat, acesta a fost acceptat pentru etapa de contractare, evaluatorii recomandând totodată trecerea unor cheltuieli de la categoria cheltuielilor eligibile la categoria cheltuielilor neeligibile. Parte din aceste cheltuieli neeligibile sunt aferente lucrărilor de reabilitare a reţelelor de gaz, respectiv a reţelelor electrice.
În conformitate cu art.35 lit. a) din Legea nr. 351/14 iulie 2004 a gazelor distribuitorul de gaze naturale are ca obligaţie „să opereze, să întreţină, să repare, să modernizeze şi să dezvolte sistemul de distribuţie în condiţii de siguranţă, eficienţă economică şi de protecţie a mediului”.
Totodată, în conformitate cu art.42 alin (1) lit. a) din Legea nr. 13/2007 a energiei, operatorul de distribuţie are obligaţia clar definită „exploatează, retehnologizează, reabilitează şi dezvoltă reţelele electrice de distribuţie, cu respectarea reglementărilor tehnice în vigoare”.
Ghidul Solicitantului aferent Axei Prioritare 1 – Programul Operaţional Regional 2007-2013, prevede faptul că Municipiul Timişoara, în calitate beneficiar al asistenţei financiare nerambursabile, are obligaţia „Să menţină proprietatea facilităţilor construite/ modernizate/ extinse (unde este cazul), a bunurilor achiziţionate (unde este cazul) şi natura activităţii pentru care s-a acordat finanţare, să nu gajeze sau ipotecheze bunurile construite/ modernizate/ extinse /achiziţionate din finanţarea nerambursabilă, pe o perioadă de cel puţin 5 ani după finalizarea perioadei de implementare a proiectului, şi să asigure exploatarea şi întreţinerea în această perioadă”.
Astfel pentru zona de intervenţie din cadrul proiectului, Municipiul Timişoara nu va mai putea emite autorizaţii pentru intervenţii pentru modernizare, extindere sau creştere a capacităţii reţelelor electrice pe o perioadă de 5 ani după finalizarea proiectului, estimativ până în anul 2020.
Coroborând cele două prevederi legale rezultă obligaţia legală a operatorului de a executa lucrările de reabilitare a reţelelor prevăzute în proiect, în acest sens conform prevederilor legale, urmînd a se obţine acordul acestora. Având în vedere cele menţionate mai sus,
Propunem următoarele:
1. Aprobarea modificării art.3 din HCL nr.355/28.09.2010, pentru aprobarea proiectului „Reabilitarea spaţiilor publice din centrul istoric al municipiului Timişoara”, a documentaţiei tehnico-economice şi a Analizei cost-beneficiu, precum şi a cheltuielilor legate de proiect ce revin Municipiului Timişoara, în vederea accesării fondurilor nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. - „Sprijinirea dezvoltării durabile a
FP 53-01, Ver.1
oraşelor-poli urbani de creştere”, Domeniul major de intervenţie 1.1. – „Planuri integrate de dezvoltare urbană”, Sub-domeniul: „Poli de creştere, articol care va avea următorul conţinut: „Se aprobă valoarea totală estimată a proiectului în sumă de 69.070.917,50 lei (inclusiv T.V.A.) şi alocarea în bugetul local a:
• sumei de 2.193.061,73Lei (fără T.V.A), reprezentând contribuţia proprie a Municipiului Timişoara alcătuită din: - contribuţia Municipiului Timişoara la cheltuielile eligibile reprezentând minimum 2% din valoarea eligibilă a proiectului în sumă de 1.036.880,53Lei; - contribuţia Municipiului Timişoara reprezentând cheltuieli neeligibile aferente proiectului în sumă de 1.156.181,20 Lei.
• sumei de 12.573.005,95Lei reprezentând TVA pentru cheltuieli eligibile şi neeligibile. Taxa pe valoarea adăugată plătită, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectului va fi rambursată de Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, conform legislaţiei în vigoare în condiţiile rambursării/decontărilor ulterioare.
• precum şi a sumei de 10.150.000Lei, reprezentând avansul necesar implementării optime a proiectului. Suma se va recupera, prin decont, la terminarea lucrărilor aferente proiectului”.
2. Aprobarea introducerii după art.3 din HCL nr.355/28.09.2010, a art.4, care va următorul conţinut: „Cheltuielile necesare pentru realizarea lucrărilor de reabilitare a reţelelor de gaz în valoare estimată de 473.178,58 lei fără TVA la care se adaugă T.V.A. în valoare de 113.562,86 lei şi a lucrărilor de reabilitare a reţelelor electrice în valoare estimată de 2.347.550,17 fără TVA la care se adaugă TVA în valoare de 563.412,04 Lei sunt cheltuieli conexe şi aceste lucrări vor fi efectuate de către operatorii de utilităţi pe cheltuiala acestora, respectiv de către EON GAZ S.A pentru reţelele de gaz şi de ENEL Distribuţie Banat pentru reţelele de electricitate, conform prevederilor legale, obţinându-se în acest sens acordul acestora. 3. Restul articolelor din HCL nr.355/28.09.2010, rămân neschimbate şi se vor renumerota corespunzător. Director Direcţia Economică Director Direcţia Dezvoltare
Ec. Smaranda Haracicu Arh. Aurelia Junie
Şef Serviciul Proiecte cu Finanţare Internaţională
Ec. Cristina Scutariu
Serviciul Proiecte cu Finanţare Internaţională
Ec. Adriana Deaconu
Avizat juridic
Cons. Juridic Mirela Lasuschevici