Cod FO53-03, Ver.1
EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE pentru modificarea şi completarea prevederilor Regulamentului de functionare a sistemului de parcare a
autovehiculelor în Municipiul Timisoara aprobat prin Hotararea Consiliului Local nr. 63/26.02.2013, modificata si completata prin Hotararile Consiliului Local nr. 203/04.04.2013, HCLMT nr. 418/30.07.2013, HCLMT nr.
613/10.12.2013, HCLMT nr. 49/25.02.2014, HCLMT nr. 591/09.12.2014, respectiv HCLMT nr. 187/10.05.2016
1. Descrierea situatiei actuale Prin Hotărârea nr. 63/26.02.2013, Consiliul Local al Municipiului Timişoara a aprobat Regulamentul de
funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timişoara. Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara aprobat
asigură eficient îndeplinirea tuturor obiectivelor pe care şi le propune un sistem de parcare şi de asemenea, are efect direct sau indirect, asupra calitatii vietii si asupra calitatii mediului prin reducerea poluarii. Aceste obiective privesc modul în care se administrează locurile de staţionare prin mijloace curente şi au ca scop îmbunătăţirea situaţiei prin: reconfigurarea sistemului de parcare prin zonificarea acestuia pentru o mai bună administrare a locurilor de parcare existente pe raza municipiului si pentru crearea de venituri la bugetul local; modernizarea sistemului de plata pentru parcare prin SMS; utilizarea cât mai eficientă a locurilor de parcare existente; oferta de taxare prin mijloace moderne: telefonie mobilă. 2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate
S.C. Drumuri Municipale Timisoara SA a preluat tot activul si pasivul S.C. Administrarea Domeniului Public SA, urmare a fuziunii prin absorbtie a acesteia din urma, începând cu data de 23.09.2013, aceasta implicand preluarea tuturor contractelor în derulare ale societatii absorbite.
Societatea Drumuri Municipale Timisoara SA, prin adresa cu nr. 7345/07.12.2018, înregistrată la Primăria Municipiului Timişoara cu nr. RE2018-002610/07.12.2018, a solicitat completarea prevederilor art. 2 din Regulamentul TimPark, cu mentiunea că această societate este operatorul imputernicit să puna in aplicare acest regulament, deoarece acest aspect nu rezulta in mod expres din continutul actual al Regulamentului. Fără aceasta completare, este necesara coroborarea mai multor acte emise de instituţia noastră care sa ateste aceasta calitate a SC Drumuri Municipale Timişoara SA. Aceasta completare se impune si datorita faptului ca in toate dosarele de pe rolul instantelor de judecata, decurgand din incalcarea Regulamentului, SC Drumuri Municipale Timişoara SA trebuie sa faca dovada calitatii sale de operator.
Printre alte solicitări de modificare şi completare a Regulamentului TimPark se numără modificarea si completarea prevederilor art. 14 din Regulament, cu o nouă metodă de plată respectiv taxarea prin intermediul unui card bancar, operatiune ce se poate realiza on-line, prin intermediul unei aplicatii.
Ca urmare a constituirii alianţei între oraşele Timişoara, Arad, Oradea şi Cluj-Napoca -,,Alianţa Vestului”- se consideră oportună inserarea unei prevederi în Regulamentul TimPark prin care abonamentele generale din celelalte oraşe semnatare: Cluj – Napoca, Oradea şi Arad să fie valabile pe raza municipiului Timişoara, cu excepţia zonei 0 (verde). Prevederea se aplică în condiţiile în care municipiul Oradea, municipiul Arad şi municipiul Cluj – Napoca, adoptă hotărâri de consiliu prin care abonamentul “GENERAL” de pe raza municipiului Timişoara să fie recunoscut în aceste oraşe. 3. Concluzii
Consider necesar și oportun aprobarea proiectului de hotărâre pentru modificarea şi completarea prevederilor Regulamentului de functionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara aprobat prin Hotararea Consiliului Local nr. 63/26.02.2013, modificata si completata prin Hotararile Consiliului Local nr. 203/04.04.2013, HCLMT nr. 418/30.07.2013, HCLMT nr. 613/10.12.2013, HCLMT nr. 49/25.02.2014, HCLMT nr. 591/09.12.2014, respectiv HCLMT nr. 187/10.05.2016.
PRIMAR, DIRECTOR DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U.,
NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ
ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR NR.
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
0 Timișoara 2021 Capitală Europeană a Culturii
ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SERVICIUL TRANSPORT BIROUL TRANSPORT ŞI SIGURANŢA CIRCULAŢIEI NR. TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
Cod FO53-03, Ver.1
RAPORT DE SPECIALITATE
pentru modificarea şi completarea prevederilor Regulamentului de functionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara aprobat prin Hotararea Consiliului Local
nr. 63/26.02.2013, modificata si completata prin Hotararile Consiliului Local nr. 203/04.04.2013, HCLMT nr. 418/30.07.2013, HCLMT nr. 613/10.12.2013, HCLMT nr.
49/25.02.2014, HCLMT nr. 591/09.12.2014, respectiv HCLMT nr. 187/10.05.2016
Având în vedere Expunerea de motive nr……................................... a Primarului Municipiului Timișoara și Proiectul de hotărâre pentru modificarea şi completarea prevederilor Regulamentului de functionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara aprobat prin Hotararea Consiliului Local nr. 63/26.02.2013, modificata si completata prin Hotararile Consiliului Local nr. 203/04.04.2013, HCLMT nr. 418/30.07.2013, HCLMT nr. 613/10.12.2013, HCLMT nr. 49/25.02.2014, HCLMT nr. 591/09.12.2014, respectiv HCLMT nr. 187/10.05.2016. Facem următoarele precizări: Prin Hotărârea nr. 63/26.02.2013, Consiliul Local al Municipiului Timişoara a aprobat Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timişoara.
Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara aprobat asigură eficient îndeplinirea tuturor obiectivelor pe care şi le propune un sistem de parcare şi de asemenea, are efect direct sau indirect, asupra calitatii vietii si asupra calitatii mediului prin reducerea poluarii. Aceste obiective privesc modul în care se administrează locurile de staţionare prin mijloace curente şi au ca scop îmbunătăţirea situaţiei prin: reconfigurarea sistemului de parcare prin zonificarea acestuia pentru o mai bună administrare a locurilor de parcare existente pe raza municipiului si pentru crearea de venituri la bugetul local; modernizarea sistemului de plata pentru parcare prin SMS; utilizarea cât mai eficientă a locurilor de parcare existente; oferta de taxare prin mijloace moderne: telefonie mobilă.
Prin HCLMT nr. 203/04.04.2013 Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiului Timişoara a fost modificat şi completat pentru a veni în sprijinul cetăţenilor străini care tranzitează Municipiul Timişoara, respectiv scutirea de la plata parcării a cetăţenilor străini care tranzitează Municipiul Timişoara. De asemenea, au fost suspendate de la aplicare anumite dispoziţii din Regulament, respectiv cele care privesc parcările special amenajate prevazute cu sisteme de control al accesului.
HCLMT nr. 418/30.07.2013, modifică si completează Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timişoara, după cum urmează: instituirea unor zone de parcare speciale, denumite zona 0 (verde), în următoarele locaţii: P-ta Iancu Huniade (Parcare Modex); str. Nikolaus Lenau; str. Maresal Foch Ferdinand (Parcare mag. Bega); stabilirea tarifelor pentru aceste zone.
Consiliul Local al Municipiului Timişoara, prin Hotărârea nr. 613/10.12.2013 a aprobat ca tarifele de parcare stabilite prin art. 2 din Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timişoara nr. 63/26.02.2013 şi art. 2 din Hotărârea Consiliului Local Municipiului Timişoara nr. 418/30.07.2013 să se aplice şi în anul 2014, iar prin Hotărârea nr. 49/25.02.2014 s-a aprobat modificarea art. 29 şi art. 37 din Regulament, astfel: sumele de bani încasate din exploatarea sistemului să se constituie în venituri ale operatorului; reglementarea blocării şi deblocării roţilor autovehiculelor şi tarifele aferente. Prin HCLMT NR. 591/09.12.2014 s-a aprobat introducerea în zona zero (verde) şi a următoarelor locaţii:
=
ROMÂNIA 1918-2018 | SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ
2 6 2 1 Timişoara 2021 Capitală Europeană a Cultu
Cod FO53-03, Ver.1
P-ţa Timişoara 700 si P-ţa Badea Cârţan, în acest sens s-au modificat Anexele 4 şi 5 din Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara; iar prin HCLMT nr. 187/10.05.2016 s-a aprobat completarea prevederilor art. 11 din Regulamentul de functionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara, în sensul scutirii de la plata taxei de parcare a beneficiarilor OUG nr. 82/2006 si alte categorii asimilabile care fac dovada participarii la misiuni si operatii in afara teritoriului statului român, respectiv că deţin în proprietate personala un autovehicul.
Prin HCLMT nr. 156/21.12.2004, s-a dispus atribuirea directa, prin contract de concesiune, către S.C. Administrarea Domeniului Public SA, pe perioada 01.01.2005 – 31.12.2015 a bunurilor prevazute în anexa nr. 1, care face parte integranta din hotărâre. Pe toate aceste străzi se aplică sistemul de parcare Timpark, așa cum a fost el aprobat prin HCL Timisoara nr. 63/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
S.C. Drumuri Municipale Timisoara SA a preluat tot activul si pasivul S.C. Administrarea Domeniului Public SA, urmare a fuziunii prin absorbtie a acesteia din urma, începând cu data de 23.09.2013, aceasta implicand preluarea tuturor contractelor în derulare ale societatii absorbite.
În conformitate cu prevederile OG nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, autorităţile administraţiei publice locale au iniţiativa şi adoptă hotărâri referitoare la dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane existente. De asemenea, în baza art. 128 alin. (1) din OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura desfăşurarea fluentă şi în siguranţă a circulaţiei rutiere şi au atribuţii în stabilirea reglementărilor referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule.
Societatea Drumuri Municipale Timisoara SA, prin adresa cu nr. 7345/07.12.2018, înregistrată la Primăria Municipiului Timişoara cu nr. RE2018-002610/07.12.2018, a solicitat completarea prevederilor art. 2 din Regulamentul TimPark, cu mentiunea că această societate este operatorul imputernicit să puna in aplicare acest regulament, deoarece acest aspect nu rezulta in mod expres din continutul actual al Regulamentului. Fără aceasta completare, este necesara coroborarea mai multor acte emise de instituţia noastră care sa ateste aceasta calitate a SC Drumuri Municipale Timişoara SA. Aceasta completare se impune si datorita faptului ca in toate dosarele de pe rolul instantelor de judecata, decurgand din incalcarea Regulamentului, SC Drumuri Municipale Timişoara SA trebuie sa faca dovada calitatii sale de operator.
De asemenea, Societatea Drumuri Municipale Timisoara SA, prin adresa cu nr. 7345/07.12.2018 mai solicită, modificarea si completarea prevederilor art. 14 din Regulament, se impune datorita implementarii posibilitatii de plata on-line, prin intermediul cardului bancar, a taxei aferente parcarii autovehiculelor in Municipiul Timisoara, aspect care initial nu era prevazut in cuprinsul Regulamentului, după cum urmează: “ Plata staţionarii prin intermediul telefoniei mobile se poate realiza prin trei metode:
a) Taxare la nivel de minut (pre-pay) pe bază de voucher conform anexa 6 şi apel telefonic. Tarifele plăţii parcării la nivel de minut sunt diferite pentru fiecare zona tarifara, corespunzator tarifului orar aprobat.
b) Taxare la nivel de oră pe bază de SMS. Tarifele plăţii parcării la nivel de ora sunt diferite pentru fiecare zona tarifara, corespunzator tarifului orar aprobat.
c) Taxarea prin intermediul unui card bancar, operatiune ce se poate realiza on-line, prin intermediul unei aplicatii”.
Ca urmare a constituirii alianţei între oraşele Timişoara, Arad, Oradea şi Cluj-Napoca - ,,Alianţei Vestului” se consideră oportună inserarea unei prevederi în Regulamentul TimPark prin care abonamentele generale din celelalte oraşe semnatare: Cluj – Napoca, Oradea şi Arad să fie valabile pe raza municipiului Timişoara, cu excepţia zonei 0 (verde). Prevederea se aplică în condiţiile în care municipiul Oradea, municipiul Arad şi municipiul Cluj – Napoca, adoptă hotărâri de consiliu prin care abonamentul “GENERAL” de pe raza municipiului Timişoara să fie recunoscut în aceste oraşe. În conformitate cu prevederile OG nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, autorităţile administraţiei publice locale au iniţiativa şi adoptă hotărâri referitoare la dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane existente. De asemenea, în baza art. 128 alin. (1) din OUG nr.195/2002 privind
2 6 2 1 Timişoara 2021 Capitală Europeană a Cultu
Cod FO53-03, Ver.1
circulaţia pe drumurile publice, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura desfăşurarea fluentă şi în siguranţă a circulaţiei rutiere şi au atribuţii în stabilirea reglementărilor referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule.
Potrivit art. 60 alin. (1) din HG nr. 955/2004 în funcţie de natura activităţii, serviciile de administrare a domeniului public şi privat pot fi servicii care desfăşoară activităţi de natură instituţional-administrativă ori socială şi care sunt finanţate prin alocaţii bugetare.
Având în vedere cele prezentate mai sus, propunem modificarea şi completarea Regulamentului de funcţionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timişoara, după cum urmează: - Modificarea art. 2 din Regulament, care va avea următorul conţinut: “Sistemul de parcare - TimPark - se aplică în Municipiul Timişoara, prin operatorul Societatea Drumuri Municipale Timisoara SA, în zone delimitate prin indicatoare de circulaţie cu text adiţional; indicatorul este prezentat în Anexa nr. 2”. - Modificarea si completarea prevederilor art. 14 din Regulament, astfel:
“ Plata staţionarii prin intermediul telefoniei mobile se poate realiza prin trei metode: a) Taxare la nivel de minut (pre-pay) pe bază de voucher conform anexa 6 şi apel telefonic. Tarifele plăţii parcării la nivel de minut sunt diferite pentru fiecare zona tarifara, corespunzator tarifului orar aprobat. b) Taxare la nivel de oră pe bază de SMS. Tarifele plăţii parcării la nivel de ora sunt diferite pentru fiecare zona tarifara, corespunzator tarifului orar aprobat. c) Taxarea prin intermediul unui card bancar, operatiune ce se poate realiza on-line, prin intermediul unei aplicatii”. - Completarea prevederilor art. 11 lit. a) din Regulament, cu un nou alineat, alin. (2) care va avea următorul conţinut: ,,Abonamentul “GENERAL” este valabil şi pe raza municipiului Oradea, municipiului Arad şi municipiului Cluj – Napoca, cu excepţia zonei 0 (verde). Prevederea se aplică în condiţiile în care municipiul Oradea, municipiul Arad şi municipiul Cluj – Napoca, adoptă hotărâri de consiliu prin care abonamentul “GENERAL” de pe raza municipiului Timişoara să fie recunoscut în aceste oraşe.”
DIRECTOR, ŞEF SERVICIU T., CULIŢĂ CHIŞ ADRIAN COLOJOARĂ
ŞEF BIROU T.S.C., CONSILIER B.T.S.C., CRISTINA GAVRA NASTASIA POP
2 6 2 1 Timişoara 2021 Capitală Europeană a Cultu