Cod FP 53-01 Ver.1 1
R O M Â N I A Judetul Timis
Municipiul Timisoara Directia Fiscala a Municipiului Timisoara
Timisoara, B-dul C.D. Loga nr.1, C.I.F. 21666630, Tel 0256-408312, fax 0256-293606, www.dfmt.ro
Nr. E22009-033999/19.01.2010 APROBAT
PRIMAR DR. ING. GHEORGHE CIUHANDU
REFERAT Privind acordarea scutirii la plata impozitului pe cladiri aferent cladirii situate in
Timisoara Calea Bogdanestilor nr. 4 datorat bugetului local pentru anul 2010, CASEI DE AJUTOR RECIPROC A PENSIONARILOR DIN TIMIŞOARA - CARP -
In data de 11.12.2009 Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor, CIF 6280627, cu sediu in
Timisoara, Calea Bogdanestilor nr.4, depune cererea inregistrata la registratura Directiei Fiscale a Municipiului Timisoara, prin care solicita in baza art. 250 alin. (1) pct. 19 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri aferent cladirii situata in Timisoara Calea Bogdanestilor nr.4, datorat bugetului local al municipiului Timisoara pentru anul fiscal 2010.
In conformitate cu prevederile art.250 alin.(1) pct.19 din Legea nr.571/2003 privind
Codul fiscal, modificata, nu se datoreaza impozit, prin efectul legii, pentru cladirile utilizate pentru activitati social umanitare, de catre asociatii, fundatii si culte, potrivit hotararii consiliului local.
Potrivit art.1 din Statutul Asociatiei, autentificat prin încheierea nr.539/20.05.2009 ”Casa
de Ajutor Reciproc a Pensionarilor din Timisoara – denumita pe scurt CARP- este o asociatie persoana juridica de drept privat cu caracter nepatrimonial, neguvernamentala, apolitica, infiintata in anul 1952 in baza Decretului 204/1951, in prezent functionand cu respectarea prevederilor Legii 550/2002 privind casele de ajutor reciproc ale pensionarilor si ale Ordonantei de Guvern nr.26/2000 cu privire la asociatii si fundatii. CARP a fost inregistrata in anul 2005, poz.13 din Registrul Asociatiilor si Fundatiilor de la Judecatoria Timisoara.”
Conform dispozitiilor Legii nr. 540/2002 privind casele de ajutor reciproc ale pensionarilor:
art.1 „Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor sunt organizaţii cu caracter civic, persoane juridice de drept privat cu caracter nepatrimonial, neguvernamentale, apolitice, cu scop de caritate, de întrajutorare mutuala şi de asistenta socială.”
art. 2 „Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea caselor de ajutor reciproc ale pensionarilor se realizează în baza prevederilor referitoare la asociaţii din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.”
art. 7 „Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor au ca scop principal sprijinirea membrilor lor prin acordarea de împrumuturi rambursabile, ajutoare nerambursabile şi ajutoare pentru acoperirea cheltuielilor cu inmormantarea foştilor membri.”
Cod FP 53-01 Ver.1 2
art. 8 ”Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor pot desfasura şi alte activităţi şi servicii decât cele enunţate prin scopul principal:
a) organizarea de activităţi culturale, artistice, turistice şi de agrement; b) prestarea de servicii, contra unei plati reduse, pentru membrii caselor de ajutor reciproc ale pensionarilor şi membrii de familie aflaţi în întreţinerea acestora, folosind munca unor pensionari, membri ai casei respective; c) organizarea de magazine pentru desfacerea de produse alimentare la preţuri de producţie, administrarea de case de odihna şi tratament, organizarea de centre pentru repararea de obiecte electrocasnice, îmbrăcăminte, incaltaminte; d) efectuarea de servicii funerare pentru membrii decedati ai caselor de ajutor reciproc: confecţionarea de sicrie şi asigurarea transportului; e) alte acţiuni şi forme de asistenta socială.”
Potrivit dispozitiilor privind scopul, obiectivele activitatile si actiunile asociatiei,
dispozitii prevazute in capitolului II al Statutul Asociatiei: art. 4 ”Scopul asociatiei este in principal sprijinirea membrilor prin acordarea de
imprumuturi rambursabile, ajutoare pentru acoperirea cheltuielilor cu inmormantarea fostilor membrii, ajutoare nerambursabile si alte modalitati de ajutor.”
art. 5 ”Obiectivele si activitatile Asociatiei pentru atingerea scopului propus, sunt urmatoarele:
(...) B. Actiuni-Activitati pentru membrii: 1. Acordarea de: imprumuturi rambursabile, ajutoare nerambursabile, ajutoare in caz de
spitalizare si de deces, compensarea biletelor de tratament, alte ajutoare potrivit regulamentelor aprobate de Consiliul Director;
2. Organizarea de activitati culturale si artistice; 3. Organizarea de excursi in tara si si in strainatate; 4. Organizarea si desfasurarea de diverse servicii, la preturi diminuate, pentru membrii,
inclusiv de cazare in case de odihna; 5. Asigurarea pentru membrii, a unor servicii inclusiv medicale gratuite sau contra unei
plati reduse; 6. Organizarea si/sau participarea la:
• Vernisaje si expozitii; • Schimburi interculturale; • Evenimente si manifestari culturale, stiintifice, artistice; • Conferinte, mese rotude, seminarii, cursuri pe teme de interes pentru membrii;
7. Organizarea unor activitati gen club si biblioteca functionand potrivit regulamentului aprobat de Consiliul Director;
8. Desfasurarea de activitati economice care sa asigure resursele financiare necesare atingerii scopului si obiectivelor asociatiei, cu respectarea legislatiei in vigoare;
9. Realizarea oricarei activitati, in deplina concordanta cu legislatia Romaniei, care sa serveasca scopului si obiectivelor Asociatiei.” In vederea verificarii indeplinirii conditiei de acordare a scutirii de la plata impozitului pe
cladiri pe anul 2010 aferent cladirii situate in Timisoara str. Bogdanestilor nr. 4 (sediul Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor din Timisoara), conditie prevazuta de art. 250 alin.1 pct. 19 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, constand in utilizarea cladirii pentru activitati social umanitare, organul fiscal a procedat dupa cum urmeaza:
In baza art. 57 din OG 92/2003 Privind Codul de procedura fiscala, in data de 13.01.2010 a efectuat o cercetare la fata locului, respectiv la cladirea situata in Timisoara str.
Cod FP 53-01 Ver.1 3
Bogdanestilor nr. 4, cladire pentru care Asociatia a solicitat acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri datorat bugetului Local al Municipiului Timisoara pe anul 2010, intocmind in acest sens Procesul- Verbal incheiat la data de 13.01.2010;
Prin adresa nr.E22009-03399/07.01.2010 a solicitat Asociatiei - Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor din Timisoara depunerea declaratiei pe proprie raspundere a reprezentantului asociatiei din care sa rezulte activitatea desfasurata de asociatie in cadrul cladirii situate in Timisoara Calea Bogdanestilor nr. 4, pentru care s-a solicitat acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri aferent anului 2010. Potrivit Procesului-Verbal incheiat la data de 13.01.2010 urmare a efectuarii cercetarii la
fata locului: in cadrul cladirii situate in Timisoara, Calea Bogdanestilor nr. 4 (sediul asociatiei),
se desfasoara activitati specifice Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor, respectiv: acordarea de servicii medicale gratuite sau cu tarif redus pentru membrii asociatiei; activitati de gen biblioteca, club, cenaclu, cor, cinemateca. In niciuna din incaperi nu se desfasoara activitati economice, neexistand nici un fel de indiciu din care sa rezulte alta stare de fapt decat cea prezentata de catre reprezentantul asociatiei prin declaratia pe proprie raspundere.
in cuprinsul Procesului verbal se metioneaza faptul ca intre Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor si cabinetele medicale sunt incheiate contracte de comodat cu titlu gratuit, acestea din urma suportand cheltuielile de utilitati si oferind gratuit sau cu tarif redus servicii medicale membrilor CARP. Potrivit declaratiei pe proprie răspundere a reprezentantului Asociatiei, d-nul Punga
Mihail : cladirea situata in Timisoara, Calea Bogdanestilor nr. 4 ( sediu Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor Timisoara) nu este utilizată pentru activitati economice. Activitatile desfasurate in cadrul cladirii in cauza sunt de natura sociala si anume: servicii medicale in regim gratuit sau cu tarife reduse pentru membri CARP oferite prin cabinetele de specialitate (medic de familie, laborator, interne-cardiologie, fizioterapie, stomatodologie si audiometrie); organizare si desfasurarea de excursii subventionate intre 80%- 40%; acordarea de ajutoare sociale nerambursabile pentru membrii CARP cu venituri reduse; sprijin financiar pentru membrii CARP care platesc servicii medicale in unitati de specialitate (explorari functionari complexe, spitalizare, tratamente); acordarea de ajutoare de deces urmasilor membrilor CARP; asigurarea de conditii pentru petrecerea timpului liber (club, cor, cenaclu, cinemateca, formatie folclor, biblioteca); consultanta juridica gratuita.”
In cuprinsul declaratiei, reprezentantul asociatiei precizeaza faptul ca intre CARP si cabinetele medicale sunt incheiate contracte de comodat si faptul ca din veniturile relizate in urma acordarii imprumuturilor se asigura salarizarea personalului angajat, cheltuieli de dotare si plata a utilitatilor pentru functionarea imobilului.
Astfel, având în vedere cele prezentate mai sus, consideram ca pentru cladirea situata in Timisoara, Calea Bogdanestilor nr. 4 Asociatia Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor Timisoara, se incadreaza in prevederile art.250 alin.1 pct. 19 din Legea 571/2003 privind codul fiscal, prevederi ce reglementeaza acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri asociatiilor pentru cladirile utilizate de acestea pentru activitati social umanitare.
Mentionăm faptul că impozitul pe clădiri pe anul 2010 aferent cladirii situate in Timisoara
Calea Bogdanestilor nr. 4 – sediul Asociatiei Casa de Ajutor Recipoc a Pensionarilor Timisoara – CARP este in cuantum de 18332 lei.
Cod FP 53-01 Ver.1 4
Avand in vedere cele de mai sus,
PROPUNEM:
Acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri aferent cladirii situata in Timisoara,
Calea Bogdanestilor nr. 4, in cuantum de18332 lei, datorat bugetului local pentru anul fiscal 2010, Asociatiei Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor Timisoara, CIF 6280627.
DIRECTOR EXECUTIV EC. ADRIAN BODO
AVIZAT JURIDIC CJ MIRELA LASUSCHEVICI