keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 508/25.10.2019 privind aprobarea contractării unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate de catre Municipiul Timisoara, in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale

25.10.2019

Hotararea Consiliului Local 508/25.10.2019
privind aprobarea contractării unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate de catre Municipiul Timisoara, in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

        Avand in vedere Expunerea de motive nr. SC2019-20925 din data de 20.08.2019 a Primarului Municipiul Timisoara ,d-nul Nicolae Robu si   Raportul de specialitate nr. SC2019-20925 din data de 20.08.2019 al Directiei Economice, privind necesitatea contractarii unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale;
      Avand in vedere Raportul privind "Analiza capacitatii de indatorare, prognoza gradului de indatorare si a bugetelor multianuale pe perioada imprumutului, stabilirea structurii de finantare adecvata"  precum si a Raportul revizuit privind "Solutia de finantare", emise de catre societatea de consultanta "Thepesia Corporate Advisory";
      Având în vedere Avizul Serviciului Juridic din data de 20.08.2019 - Anexă la Raportul de specialitate nr. SC2019 - 20925/20.08.2019;
      Avand in vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finante, impozite si taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistica, amenajarea teritoriului si patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice si comert, regii autonome si societati comerciale  din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timisoara;
In conformitate cu prevederile:
-        Art.20 alin. (1) lit. f) si g) si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
-        Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu cele ale capitolului IV din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele ale Hotararii Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenta si functionarea Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Art. 29 lit. f) din Legea achizitiilor publice nr.98/2016,cu modificarile si completarile ulterioare;
-        Art. 41 alin (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
-        Art. 9 pct. 8 din Cartea europeana a autonomiei locale, adoptata la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificata prin Legea nr. 199/1997;
- Art. 1166 si urmatoarele din Codul civil, referitoare la contracte sau conventii;
In temeiul prevederilor  art. 129,  alin. (1), alin. (2), lit. b), alin.(4)  lit. b), e), art. 155 alin. (1) lit.c) , alin. (4) lit. d), art. 139  alin.(1) si art. 196 (1) lit. a) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 - privind Codul Administrativ;


HOTARASTE

Art.1: Se aprobă contractarea si garantarea unei finanţări rambursabile interne/externe  în valoare totala de  203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate de catre Municipiul Timisoara, in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale, cu o perioada de tragere/gratie  de pana la 2 ani si perioada de maturitate maxim 20 ani.


Art.2:  Contractarea si garantarea finanţării rambursabile interne prevazute la art.1 se face pentru:
a.        refinantarea imprumutului intern contractat de la BCR cu nr 48/29.10.2010 sold la data 30.06.2019 - 4.687.491 euro;
b.        refinantarea imprumutului intern contractat de la BCR cu nr 13/15.02.2013 sold la data 30.06.2019 - 10.416.666 lei;
c.        refinantarea imprumutului intern contractat de la Ministerul Finantelor cu nr. 592799/08.11.2018 sold la data 30.06.2019 - 98.438.274 lei
d.        refinantarea imprumutului contractat de la International Finance Corporation din 04 Martie 2014 sold la data 30.06.2019 - 72.800.000 lei,

refinantarea  avand ca scop optimizarea serviciului datoriei Municipiului Timisoara.
       
      Art.3:  Se imputerniceste (mandateaza) Primarul Municipiului Timisoara sa negocieze si sa semneze, in numele si pe seama Municipiului Timisoara, contractul de imprumut intern, acordul de garantare, precum si orice alte modificari si completari convenite de catre partile contractante si orice alte acte, documente, notificari sau cereri a caror semnare poate deveni necesara in legatura cu obtinerea autorizarii, incheierea si punerea in executare a contractului de imprumut intern.
      Art.4:  Din bugetul local al Municipiului Timisoara, dupa aprobarea si alocarea sumelor aferente, se asigură integral plata:
              a) serviciului anual al datoriei publice locale;
              b) oricăror impozite şi taxe aferente realizării obiectivelor de investiţii de interes local;
              c) alte cheltuieli neeligibile ale finantării rambursabile menţionate la Art. 1.
       Art.5:(1)  Pe întreaga durată a serviciului datoriei publice locale, ordonatorul principal de credite are obligaţia să publice pe pagina de internet a Municipiului Timisoara următoarele date:
              a) hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, precum şi orice modificări şi/sau completări ale acesteia;
              b) valoarea finanţării rambursabile contractate/garantate în valuta de contract;
              c) gradul de îndatorare al Municipiului Timisoara;
              d) durata serviciului datoriei publice locale, cu precizarea perioadei de graţie şi a perioadei de rambursare a finanţării rambursabile;
              e) dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri aferente fiecărei finanţări rambursabile;
              f) plăţile efectuate din fiecare finanţare rambursabilă.
      (2) Datele prevăzute la alin. (1) se actualizează în prima decadă a fiecărui trimestru pentru trimestrul expirat, sub sancţiunile prevăzute de lege.

Art.6: (1) Garantarea imprumutului se va face din veniturile bugetului local al Municipiului Timisoara.Cuantumul veniturilor cu care Municipiul Timisoara va garanta anual, va fi egal cu obligatiile de plata a ratelor, a dobanzilor si a comisioanelor referitoare la acest imprumut, aferente anului respectiv;
     (2) Serviciul datoriei publice locale nu reprezinta obligatii sau raspunderi ale Guvernului Romaniei si acesta va fi platit din bugetele locale si/sau din imprumuturi pentru refinantarea datoriei publice locale.
    (3) Se imputerniceste Primarul Municipiului Timisoara sa semneze, in numele si pentru Municipiul Timisoara,acordul de garantare a imprumutului si sa semneza in numele Municipiului toate documentele necesare obtinerii autorizarii si derularii finantarii rambursabile interne.

Art.7:  Primarul Municipiului Timisoara prin aparatul de specialitate ,va asigura ducerea la indeplinire a prezentei hotarari, conform competentelor.

Art.8: Prezenta hotărâre se publică în Buletinul Informativ al Primăriei Municipiului Timişoara şi pe site-ul propriu şi totodată, se  comunică:
              - Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
              - Primarului Municipiului Timisoara ;
              - Serviciului Juridic;
              - Direcţiei Economice;
              - Direcţiei Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse I Est;
              - Direcţiei Cladiri, Terenuri si Dotari Diverse II Vest;
              - Serviciului Şcoli, Spitale şi Baze Sportive;
              - Direcţiei Urbanism;
              - Direcţiei Dezvoltare;
              - Direcţiei Comunicare-Relaţionare;
              - Direcţiei de Mediu;
              - Direcţiei Generală Drumuri, Poduri, Parcaje şi Reţele de Utilităţi;
              - Corpului de  Control şi Antifraudă al Primarului;
              - Administraţiei Financiare a Municipiului Timisoara;
              - Direcţiei Generale a Finanţelor Publice si Controlului Financiar de Stat a Judeţului Timiş;
              - Mass media locale.


Presedinte de sedinta
DAN DIACONU
Contrasemneaza
P.SECRETAR GENERAL CAIUS ŞULI

Atasament: expunere_motive__refinantare.pdf

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIS MUNICIPIUL TIMISOARA PRIMAR Nr.SC2019-20925/20.08.2019

EXPUNERE DE MOTIVE

privind necesitatea si oportunitatea initierii proiectului de hotărâre privind privind aprobarea contractării unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate de catre Municipiul Timisoara, in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale

Administraţia publică a Municipiului Timisoara, în conformitate cu

mandatul primit din partea cetăţenilor şi cu obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, are ca principal obiectiv realizarea dezvoltării durabile a comunităţii locale şi asigurarea către toţi membrii comunităţii locale de servicii publice de calitate. Realizarea unor obiective de investiţii de interes local este apreciată ca fiind necesară de către întreaga administraţie publică locală.

În contextul in care plafoanele de tragere disponibile la CAIL, au fost deja

consumate pentru anul 2019 si 2020 si tinand cont de contextul fiscal/bugetar al anului 2019 cand in sarcina UAT Timisoara au fost transferate cheltuielile de la nivelul bugetului de stat la nivelul bugetului local, este necesara o optimizare a serviciului datoriei care sa asigure derularea in bune conditii a tuturor obligatiilor contractuale si a activitatii Primariei Municipiului Timisoara.

În aceste sens au fost identificate 4 contracte de finantare care vor face subiectul unei refinatari, avand ca scop optimizarea serviciului datorieii publice, se propune aprobarea proiectului de hotarare privind „Contractarea unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totale de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate de catre Municipiul Timisoara, in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale cu o maturitate de maxim 20 ani.

PRIMAR DIRECTOR ECONOMIC ROBU NICOLAE STANCIU STELIANA

cod FO 53-03, ver.1

  • ROMÂNIA
  • JUDEŢUL TIMIS
  • MUNICIPIUL TIMISOARA
  • PRIMAR
  • Nr.SC2019-20925/20.08.2019
  • EXPUNERE DE MOTIVE

Atasament: raport_specialitate_imprumut__(3).pdf

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIS MUNICIPIUL TIMISOARA Nr.SC2019-20925/20.08.2019

RAPORT DE SPECIALITATE privind aprobarea contractării unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala

de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate de catre Municipiul Timisoara, in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale

Avand in vedere expunerea de motive nr. SC2019-20925/20.08.2019 a primarului

Municipiului Timisoara privind oportunitatea pentru atragerea fondurilor necesare implementării cu succes a planului investitional al Municipiului Timisoara, privind aprobarea contractarii unei finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei pentru refinantarea unor imprumuturi contractate in vederea optimizarii serviciului datoriei publice locale

Facem urmatoarele precizari: Principalul obiectiv al administraţiei publice locale a Municipiului Timisoara este

asigurarea dezvoltării locale, în conformitate cu prevederile şi obligaţiile legale şi cu mandatul primit din partea cetăţenilor. În acest context, se remarcă necesitatea realizării unor obiective de investiţii care să asigure dezvoltarea durabilă a municipiului şi prestarea unor servicii de înaltă calitate pentru toţi membrii comuniţătii locale. Executivul Primăriei Municipiului Timisoara a identificat principalele obiective de investiţii necesare a fi executate pentru realizarea dezideratului principal – dezvoltarea durabilă a Municipiului Timisoara.

Realizarea acestor obiective de investiţii necesită importante resurse financiare, resurse care nu se regăsesc în totalitate în bugetul local al Municipiului Timisoara. Pentru a putea asigura utilizarea eficienta a resurselor financiare şi pentru minimizarea costurilor autorităţii publice locale privind datoria publica locala este necesara o refinantare a unei parti din portofoliul actual de credite.

Avand in vedere ca in Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare este prevăzută o limitare a gradului de îndatorare a municipalităţii astfel incat sumele care se vor plăti anual sa nu depăşească 30% din totalul veniturilor proprii ale bugetului local, pentru a se estima capacitatea de îndatorare a Municipiului Timişoara s-a utilizat media veniturilor proprii din ultimii trei ani (2015, 2016, 2017) diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, în concordanţă cu prevederile HG nr. 9/2007 (*actualizata*).

Conform concluziilor Raportului emis de catre Consultant, realizarea dezideratelor rezultate din obiectivele asumate, genereaza urmatoarele provocari care impun solutii de finantare:

• Gestionarea unei capacitati de servisare a datoriilor bancare foarte limitata pe perioada 2019 – 2022.

• Imposibilitatea Primariei Municipiului Timisoara de a contracta datorie publica suplimentara avand in vedere faptul ca plafoanele de trageri de la nivelul CAIL au fost deja epuizate pentru anii 2019 si 2020

• Nevoia imperioasa de a asigura un spatiu de cash investitional, determinata de evenimentele anului 2021 – Timisoara Capitala Culturala Eurpoeana. Eveniment care presupune un efort investitional semnificativ in 2021 dar si in anii premergatori, in conditiile in care in aceasta perioada exista o capacitate de servisare scazuta.

In acest context, avand in vedere estimarea calculului gradului de indatorare al Municipiului Timisoara se apreciază că prin contractarea unei/unor finantari rambursabile de pe piata financiară interna/externa pot fi asigurate:

1

A. Refinantarea unei parti din portofoliul actual de credite, in valoare de 203.920.524 lei, in vederea incadrarii intr-un set de indicatori de “sanitate”.

• refinantarea imprumutului intern contractat de la BCR cu nr 48/29.10.2010 sold la data 30.06.2019 - 4.687.491 euro;

• refinantarea imprumutului intern contractat de la BCR cu nr 13/15.02.2013 sold la data 30.06.2019 - 10.416.666 lei;

• refinantarea imprumutului intern contractat de la Ministerul Finantelor cu nr. 592799/08.11.2018 sold la data 30.06.2019 – 98.438.274 lei

• refinantarea imprumutului contractat de la International Finance Corporation din 04.Martie 2014 sold la data 30.06.2019 - 72.800.000 lei

Lotul 1- Refinantarea creditelor contractate de la BCR si IFC Lotul 2- Refinantarea creditului contractat de al Ministerul Finantelor

Conditiile de baza ale acestor refinantari sunt:  Credit de refinantare - “bilateral”, “club deal” sau “sindicalizat”, in raport de

apetenta si capacitatea bancilor locale de “risk taking”. Personal, suntem convinsi ca ratingul UAT Timisoara este unul care genereaza interes real si competitie

 Durata creditului/creditelor – credit pe termen lung (15 - 20 ani), cu o perioada de tragere/gratie de maxim 2 ani, cu rambursari de capital inegale

 Moneda de imprumut- in vederea realizarii unei flexibilitati cat mai ridicate a faciltatilor, propunem o abordare “multi currency” ( adica tragerile si rambursarile sa se poate face atat in Ron cat si in Euro, in raport de analiza de oportunitate)

Baza legală pentru contractarea de finanţări rambursabile este:

 Ordonanţa de Urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ;  Ordonanţa de Urgenţă nr. 64/2007 privind datoria publică cu modificarile si completarile

ulterioare;  Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare;  Hotararea Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenta si functionarea Comisiei

de autorizare a imprumuturilor locale, cu modificarile si completarile ulterioare;  Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative,

republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;  Legea nr. 199/1997 pentru ratificarea Cartei europene a autonomiei locale, adoptată la

Strasbourg la 15 octombrie 1985  Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, actualizata, cu modificarile si completarile

ulterioare;  Art.1166 si urmatoarele din Codul civil, referitoare la contracte sau conventii;

Conform contractului incheiat intre Primaria Municipiului Timisoara si societatea de

consultanta „Thepesia Corporate Advisory” acesta din urma a elaborat analize si rapoarte prin care a fost analizata capacitatea de servisare a datoriilor, proiectii financiare pentru intervalul 2019 – 2034, si, pe baza acestora solutiile de finantare necesare, propunem astfel:

2

In urma analizei, rezulta ca facilitatile de mai jos sunt cele mai exigibile pentru refinantare.

Principalele conditii ale facilitatii de refinantare pentru Lotul 1 sunt:  Perioada de rambursare 15 ani  Dobanda: Robor 1 luna + margine de maxim 1,5%  Grafic de rambursare – rate de capital inegale

Principalele conditii ale facilitatii de refinantare pentru Lotul 2 sunt:  Perioada de rambursare 20 ani  Dobanda: Robor 1 luna + margine de maxim 1,5%  Grafic de rambursare – rate de capital egale

Directia Economica impreuna cu consultantul a rulat un scenariu aferent contractarii unei/unor finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei lei pentru refinantarea datoriei publice locale necesar optimizarii serviciului datoriei.

Pentru punerea în practică a finantarilor prezentate mai sus, pentru asigurarea unei utilizări eficiente a resurselor financiare şi pentru minimizarea costurilor autorităţii publice locale propunem iniţierea unui proiect de hotărâre privind contractarea unei/unor finanţări rambursabile interne/externe în valoare totala de 203.920.524 lei, pentru refinantarea imprumuturilor mentionate, cu o perioadă de maturitate de maxim 20 ani, iar perioada de tragere/gratie de maxim 2 ani.

Avand in vedere prevederile legale expuse in prezentul raport, apreciem ca Proiectul de hotarare privind aprobarea contractarii unei finantari rambursabile interne/externe in valoare totala de 203.920.524 lei indeplineste conditiile pentru a fi supus dezbaterii si aprobarii de catre Consiliului Local al Municipiului Timisoara.

Director Economic Şef Serviciul Buget Steliana Stanciu

Consilier Irina Bupte

Cod FO 53-01, Ver.1

3

  • RAPORT DE SPECIALITATE
    • Avand in vedere expunerea de motive nr. SC2019-20925/20.08.2019 a primarului Municipiului Timisoara privind oportunitatea pentru atragerea fondurilor necesare implementării cu succes a planului investitional al Municipiului Timisoara, privind aprobare...