keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 454/20.12.2005 privind lansarea unei emisiuni de obligaţiuni municipale pe piaţa internă de capital în valoare de 1500 miliarde lei, cu o maturitate de maxim 20 ani pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes local din Municipiul Timişoara

20.12.2005

Hotararea Consiliului Local 454/20.12.2005
privind lansarea unei emisiuni de obligaţiuni municipale pe piaţa internă de capital în valoare de 1500 miliarde lei, cu o maturitate de maxim 20 ani pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes local din Municipiul Timişoara


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul Nr.SC2005 - 21310/09.12.2005 al Primarului Municipiului Timişoara - domnul Gheorghe Ciuhandu;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite si taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport si culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
În conformitate cu prevederile art.1 alin.(2) litera "d", art.57, art.58 alin.(3), art.59 alin.(4) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.45/2003 privind finanţele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobată de Legea nr. 108/2004;
În conformitate cu prevederile Legii nr. 313/2004 a datoriei publice;
Având în vedere Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/2004 privind oferta publică de valori mobiliare şi alte instrumente financiare si Regulamentul CNVM nr. 13/2004 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare;
Având în vedere Regulamentul Comisiei Naţionale a valorilor mobiliare nr.6/1999 privind calificarea unor titluri de credit ca valori mobiliare;
În conformitate cu prevederile art.38 lit. "d" din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, modificată;
În temeiul art. 46 din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se aprobă lansarea unei emisiuni de obligaţiuni municipale pe piaţa internă de capital în valoare de maxim 150 milioane RON, cu o maturitate de maxim 20 ani, in serii, pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes local din Municipiul Timişoara.
Lista obiectivelor de investiţii de interes local va fi supusă aprobării ulterioare a Consiliului Local.

Art. 2: Se aproba contractarea unui credit bancar de tip linie de finantare "Bridge Loan" necesar finantarii partiale a obiectivelor de investitii, pana la concurenta plafonului maxim mentionat la art. 1 din prezenta hotarare.

Art. 3: Rambursarea creditului specificat la articolul precedent se va face in exclusivitate din resursele financiare provenite din vanzarea obligatiunilor pe piata primara.

Art. 4: Se împuterniceşte Primarul Municipiului Timisoara să semneze in numele si pentru Municipiul Timisoara acordurile de garantare ale împrumuturilor. Cuantumul veniturilor cu care Municipiul Timisoara va garanta anual, va fi egal cu obligaţiile de plată a principalului, a dobânzilor şi a comisioanelor referitoare acestor credite. Serviciul datoriei publice locale nu reprezintă obligaţii sau răspunderi ale Guvernului şi acesta va fi plătit din bugetele locale sau/şi din împrumuturi pentru refinanţarea datoriei publice locale.

Art. 5: Se împuterniceşte Primarul Municipiului Timisoara să semneze în numele şi pentru Consiliului Local Timisoara orice documente necesare obţinerii si derularii finanţărilor prin creditare obligatara si bancară.

Art. 6: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.

Art. 7: Prezenta hotărâre se comunică:
- Prefecturii Judeţului Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Edilitare;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Patrimoniu;
- Serviciului Audit Public Intern;
- Biroului Relaţii Publice;
- Serviciului Centrul de Informare pentru Cetăţeni;
- Mass - media locale.


Presedinte de sedinta
RODICA VLAD
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Referat_-_credit_investitii.pdf

1

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIS PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TIMISOARA, DIRECŢIA ECONOMICĂ Nr._________ din ___________ 2005

A P R O B A T P R I M A R Dr.Ing. Gheorghe Ciuhandu

REFERAT DE SPECIALITATE

privind contractarea de către Primăria Municipiului Timisoara a unui credit obligatar în valoare de maxim 150 milioane RON, cu o maturitate de maxim 20

ani, pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes local pentru Municipiul Timisoara

Dezvoltarea Municipiului Timisoara este principalul obiectiv ale administraţiei publice locale. În contextul în care interesul administraţiei publice locale pentru realizarea obiectivelor de investiţii, prezentate in anexa la prezentul referat, este deosebit de ridicat, s-au analizat soluţiile de finanţare aflate la îndemana municipalităţii şi facem recomandari cu privire la cea mai eficientă soluţie ce poate fi adoptată de Consiliul Local.

În acest context, se propune contractarea unui credit bancar pe termen

scurt, cu o valoare situata in limita aceluiasi plafon maxim de 150 milioane RON, până la încasarea efectivă a contravalorii rezultate din vânzarea obligaţiunilor municipale. Acest împrumut de tip «Bridge Loan», va fi rambursat din fondurile rezultate din obligaţiuni. Pentru minimizarea costurilor propunem emiterea obligatiunilor in serii, fiecare serie fiind destinata rambursarii partiale sau integrale a sumelor angajate si cheltuite din linia «Bridge Loan» si finantarii partiale, dupa caz, a obiectivelor de investitii.

I. BAZA LEGALĂ PENTRU CONTRACTAREA DE ÎMPRUMUTURI OBLIGATARE SI BANCARE

Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale; Legea nr. 108/2004 pentru aprobarea şi modificarea OUG nr. 45/2003 privind

finanţele publice locale; Legea nr. 313/2004, a datoriei publice cu modificările şi completările

ulterioare; HG nr. 158/2005 privind constituirea, stabilirea componenţei şi competenţelor

Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale

2

Regulamentul CNVM nr. 6/1999 privind calificarea unor titluri de credit ca valori mobiliare;

Regulamentul CNVM nr. 12/2004 privind oferta publică de valori mobiliare şi alte instrumente financiare;

Regulamentul CNVM nr. 13/2004 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare;

Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital. Împrumuturile administraţiei publice locale sunt reglementate de Legea nr.

313/2004 şi HG nr. 158/2005, astfel orice împrumut extern sau intern cât şi credit bancar sau obligatar trebuie aprobat de Comisia de Autorizare a Împrumuturilor Locale din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

În plus în cazul emisiunii de obligaţiuni municipale trebuie aplicata legislatia speciala privitoare la valorile mobiliare si piata de capital fiind necesara obtinerea autorizatiei CNVM privitoare la oferta publica primara de vanzare a obligaţiunilor. Procedura efectiva de emitere si distribuire a obligaţiunilor municipale pe piaţa de capital este reglementata de legislaţia speciala, aflata în vigoare. Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital conţine prevederile generale privind drepturile si obligaţiile emitentului de obligaţiuni municipale, Regulamentul CNVM nr. 6/1999 califica obligaţiunile municipale în calitate de titluri de credit ca valori mobiliare iar Regulamentul CNVM nr. 12/2004 stabileşte efectiv metodologia de derulare a ofertei publice primare de obligaţiuni municipale.

În prezent, finanţele publice locale sunt guvernate în principal de Ordonanţa

de Urgenta nr. 45/2003 privind finanţele publice locale aprobata prin Legea nr. 108/2004.

În OUG nr. 45/2003 se prevede ca:

bugetele împrumuturilor interne se aproba de către consiliile locale. împrumuturile pe termen mediu sau lung se pot contracta pentru realizarea de

investiţii publice de interes local sau pentru refinanţarea unei datorii publice locale.

decizia este de competenţa Consiliului Local iar legea cere o majoritate de 2/3 din voturi.

rambursarea împrumutului se poate face exclusiv din surse proprii, nu şi din transferurile de la bugetul de stat. Serviciul datoriei publice locale nu reprezintă obligaţii sau răspunderi ale Guvernului şi acesta va fi plătit din bugetele locale şi din împrumuturi pentru refinanţarea datoriei publice locale.

in articolul 59 este prevăzuta o limitare a gradului de îndatorare a municipalităţii. Astfel, sumele care se vor plăti anual nu trebuie să depăşească 20% din totalul veniturilor proprii ale bugetelor locale (care includ Venituri curente – cont 0002, Venituri din capital - cont 3000, Venituri din vânzarea unor bunuri aparţinând domeniului privat - cont 310202, Cote defalcate din impozitul pe venit - cont 340201).

Pentru a se estima capacitatea de îndatorare a Municipiului Timişoara s-a

pornit de la valoarea veniturilor proprii prezentate în rectificarea bugetară aprobată de Consiliul Local al Municipiului Timişoara în septembrie 2005. Prognoza veniturilor proprii pentru următorii 20 de ani s-a efectuat în concordanţă cu indicatorii acceptati de Comisia pentru autorizarea împrumuturilor locale.

3

A fost luata în calculul de îndatorare o structura standard a obligaţiunilor municipale, cu maturitate 20 de ani si o dobanda variabila [(BUBID3m +BUBOR3m)/2]+1,5%. Mai jos este prezentat în tabel care simulează împrumutarea sumei de 150 milioane RON, pe baza unor previziuni de evoluţie a ratelor interbancare . OBLIGATIUNI 150 milioane RON, 1 500 miliarde lei vechi.

anul sold principal dobanda comisioane

Total plati pt emisiunea

de obligatiuni

credite şi garanţii

deja contractate

venituri proprii

plafon net îndatorar

e 0 2006 -150.000 1.964 1.964 16940 244.752 7,72% 1 2007 150.000 11.250 150 11.400 17105 259.437 10,99% 2 2008 150.000 9.750 150 9.900 14840 275.003 9,00% 3 2009 150.000 8.333 9.750 150 18.233 14390 291.503 11,19% 4 2010 141.667 8.333 7.792 142 16.267 13820 308.993 9,74% 5 2011 133.333 8.333 7.333 133 15.800 11780 324.443 8,50% 6 2012 125.000 8.333 5.625 125 14.083 3890 340.665 5,28% 7 2013 116.667 8.333 5.250 117 13.700 3890 357.698 4,92% 8 2014 108.333 8.333 4.875 108 13.317 3890 375.583 4,58% 9 2015 100.000 8.333 4.500 100 12.933 0 394.362 3,28%

10 2016 91.667 8.333 4.125 92 12.550 0 414.081 3,03% 11 2017 83.333 8.333 3.750 83 12.167 0 430.644 2,83% 12 2018 75.000 8.333 3.375 75 11.783 0 447.870 2,63% 13 2019 66.667 8.333 3.000 67 11.400 0 465.784 2,45% 14 2020 58.333 8.333 2.625 58 11.017 0 484.416 2,27% 15 2021 50.000 8.333 2.250 50 10.633 0 498.948 2,13% 16 2022 41.667 8.333 1.875 42 10.250 0 513.917 1,99% 17 2023 33.333 8.333 1.500 33 9.867 0 529.334 1,86% 18 2024 25.000 8.333 1.125 25 9.483 0 545.214 1,74% 19 2025 16.667 8.333 750 17 9.100 0 561.571 1,62% 20 2026 8.333 8.333 375 8 8.717 0 578.418 1,51%

4

Scenariu plafon maxim de îndatorare 360 milioane RON, 3 600 miliarde lei vechi In concluzie, în acest moment, Municipiul Timisoara se poate împrumuta de maximum 360 milioane RON. Dacă luăm în calcul mărirea plafonului legal de

îndatorare la 30% în anul următor aşa cum se estimează, dacă se fac calculele pentru un împrumut în Euro şi se lungeste maturitatea împrumutului suma accesibilă ar putea fi mult mai mare. Un credit de numai 150 milioane RON pentru investiţii, este normal si nu ipotechează posibilităţile viitoare de a atrage finanţari. Astfel viitoarele administratii vor putea avea acces la credite, chiar cu o mai mare uşurinţă construind pe istoria noastră şi în strânsă concordanţă cu creşterile bugetare anuale.

Împrumutul obligatar destinat refinantarii creditului bancar de tip linie „Bridge

Loan” oferă municipalităţii o mobilitate deosebita în structurarea finantarii în funcţie de necesitatile locale si potenţialul existent. Aceste conditii ale împrumutului sunt stabilite de către municipalitate si nu sunt niste conditii rigide precum cele bancare.

In cazul creditului obligatar exista posibilitatea introducerii unor perioade de graţie, plăţi trimestriale sau semestriale de dobândă si nu în ultimul rând posibilitatea introducerii contului escrow cu scopul administrarii eficiente a disponibilitatilor municipalităţii, disponibilitati destinate rambursarii împrumutului si platii dobanzilor.

Prin folosirea unei linii de finantarea „Bridge Loan” inainte de emiterea fiecarei serii de obligatiuni se reduc semnificativ costurile de finantare. Astfel

anul sold principal dobanda comisioane

Total plati pt emisiunea

de obligatiuni

credite şi garanţii deja contractate

venituri proprii

plafon net îndatorar

e 0 2006 -360.000 4.697 4.697 16940 244.752 8,84% 1 2007 360.000 27.000 360 27.360 17105 259.437 17,14% 2 2008 360.000 23.400 360 23.760 14840 275.003 14,04% 3 2009 360.000 20.000 23.400 360 43.760 14390 291.503 19,95% 4 2010 340.000 20.000 18.700 340 39.040 13820 308.993 17,11% 5 2011 320.000 20.000 17.600 320 37.920 11780 324.443 15,32% 6 2012 300.000 20.000 13.500 300 33.800 3890 340.665 11,06% 7 2013 280.000 20.000 12.600 280 32.880 3890 357.698 10,28% 8 2014 260.000 20.000 11.700 260 31.960 3890 375.583 9,55% 9 2015 240.000 20.000 10.800 240 31.040 0 394.362 7,87%

10 2016 220.000 20.000 9.900 220 30.120 0 414.081 7,27% 11 2017 200.000 20.000 9.000 200 29.200 0 430.644 6,78% 12 2018 180.000 20.000 8.100 180 28.280 0 447.870 6,31% 13 2019 160.000 20.000 7.200 160 27.360 0 465.784 5,87% 14 2020 140.000 20.000 6.300 140 26.440 0 484.416 5,46% 15 2021 120.000 20.000 5.400 120 25.520 0 498.948 5,11% 16 2022 100.000 20.000 4.500 100 24.600 0 513.917 4,79% 17 2023 80.000 20.000 3.600 80 23.680 0 529.334 4,47% 18 2024 60.000 20.000 2.700 60 22.760 0 545.214 4,17% 19 2025 40.000 20.000 1.800 40 21.840 0 561.571 3,89% 20 2026 20.000 20.000 900 20 20.920 0 578.418 3,62%

5

se pot trage sumele pe masura cheltuirii lor platindu-se dobanda doar la sumele utilizate.

Refinantarea cu obligatiuni pe termen lung distribuie si minimizeaza efortul financiar al municipalitatii asigurandu-se echitatea in finantarea obiectivelor de investitii.

Pe parcursul existentei obligaţiunilor se va constitui un cont de tip escrow care va fi folosit pentru depozitarea şi administrarea fondurilor ce vor fi platite de către Emitent către detinatorii de obligaţiuni.

Pentru a putea lansa cu succes pe piata de capital o emisiune de obligatiuni, iar fondurile atrase sa ajunga la dispozitia municipalitatii in timp optim si nu in ultimul rand pentru a proteja resursele financiare ale Municipiului Timisoara de cheltuieli datorate unor factori financiari diversi, este necesara achizitionarea de servicii financiare specializate in vederea structurarii montajului financiar integrat bridge- loan-emisiune de obligatiuni municipale.

Serviciile de structurare financiara au un rol deosebit de important in derularea in conditii optime a procesului de finantare. Reprezentand interesele municipalitatii in relatiile cu tertii are ca principala sarcina reducerea costurilor specifice acestui proiect de finantare.

Se vor avea in vedere urmatoarele: structurarea optima a emisiunii in concordanta cu necesitatile Municipiului si

tinand seama de situatiei financiara existenta; negocieri specializate cu ceilalti participanti la procesul de finantare: grupul de

creditare, intermediere si vanzare; implementarea unor solutii de reducere a costurilor.

II. AVANTAJELE OFERITE DE FINANTAREA UNOR OBIECTIVE DE INTERES LOCAL PRIN UTILIZAREA CREDITULUI OBLIGATAR Accelerarea dezvoltării locale, prin accesarea acestui tip de finanţare

proiectele aflate pe lista cu priorităţi de investiţii vor fi finalizate în avans iar de aceste proiecte va beneficia comunitatea locală. Investiţia odata finalizata va aduce beneficii mai devreme pentru comunitatea locală si va permite totodata o mai buna esalonare în timp a cheltuielilor de capital. De regula «investiţiile administraţiei atrag investiţiile private», investiţiile în infastructura efectuate de autoritatea publica locală atrag alte investiţii din partea sectorului privat.

Costuri reduse costurile totale aferente finantarii prin împrumut obligatar sunt mai reduse decat costurile pe care le implica un împrumut bancar.

Posibilitatea finalizarii unor proiecte mari a caror finantare directa ar implica eforturi deosebite care ar afecta semnificativ echilibrul bugetului local sau a caror esalonare în timp ar implica costuri de mentenanta deosebit de mari. în plus, prin reducerea timpului de executare a proiectelor se economisesc costurile de mentenanta.

Echitate intre generatii. Principiul echitatii finantelor publice poate fi indeplinit prin cresterea maturităţii împrumutului - ”Cei care beneficiaza de un proiect trebuie sa plătească pentru el”.

Reducerea costurilor de finantare. Evolutia pozitiva a pietei financiare autohtone reflectata prin scaderea ratelor dobanzilor si cresterea maturităţilor

6

împrumuturilor permite acum obtinerea unor credite a caror costuri de finantare sunt mult mai reduse fata de anii precedenti.

III. AVANTAJELE OFERITE DE FINANTAREA UNOR OBIECTIVE DE INTERES LOCAL PRIN EMISIUNE DE OBLIGAŢIUNI MUNICIPALE Libertatea de stabilire a conditiilor împrumutului. Autoritatea publica locală

hotaraste termenii de structurare a împrumutului (valoarea împrumutului, nivelul dobanzilor si calendarul de rambursare) în acord cu posibilitatile locale. Spre deosebire de un credit bancar în care banca introduce de multe ori conditii restrictive si chiar dobanzi prohibitive. Acest fapt le permite municipalităţilor sa-si aleaga cele mai eficiente structuri în concordanta cu necesitatile autoritatii locale. Faptul ca nu s-a inregistrat nici o intarziere la plata si toti emitentii au respectat cu strictete calendarul platilor prevazut în prospectele de emisiune dovedeste accesibilitatea acestui tip de finantare.

Mai buna comunicare a autorităţii locale cu cetăţenii si participarea populaţiei la procesul investiţional al municipalităţii. Prin faptul ca populatia poate cumpara obligaţiuni se creaza o co-interesare a cetatenilor în finalizarea proiectelor de interes local. Aceasta imagine pozitiva contribuie la atragerea cetatenilor către investiţiile avute în vedere de către Primarie si deschide calea unei comunicari directe intre locuitori si administratia locală.

Profit pentru cetăţeni. Profitul obtinut din dobanzile pe care le va plati municipalitatea va ajunge la cetăţenii care investesc în obligaţiuni si nu la bancile comerciale ca în cazul împrumuturilor bancare.

IV. PROIECTE DE SUCCES, EXPERIENTE SIMILARE

Aceasta „pârghie financiară” a fost folosită de către autorităţile publice locale din

Romania inca din perioada interbelică, iar de la relansarea creditului obligatar, începând cu anul 2001 şi până în prezent, în România au fost emise peste treizeci de emisiuni de obligaţiuni municipale. Resursele atrase au fost folosite pentru finanţarea diverselor obiective de investiţii de interes local. Faptul ca nu s-a inregistrat nici o intarziere la plata si toti emitentii au respectat cu strictete calendarul platilor prevazut în prospectele de emisiune dovedeste accesibilitatea acestui tip de finantare.

Investitorii apreciaza investiţiile în obligaţiuni municipale datorita caracteristicilor de risc si lichiditate avantajoase. Obligaţiunile reprezinta, la ora actuală, unul dintre instrumentele investiţionale de pe piaţa financiară românească cu cel mai scazut nivel scăzut de risc (comparabil cu cel al titlurilor de stat). În privinta lichiditatii, obligaţiunile oferă posibilitatea investitorilor de a le transforma în bani lichizi înainte de scadenţă, fără a pierde dobânda, dar plătind un comision de tranzacţionare prin intermediul bursei de valori.

Municipiul Timisoara are deja un istoric în accesarea finantarilor, astfel in iulie 2003 a fost autoritatea publica care a emis obligatiuni municipale in valoare de 100 miliarde lei vechi, emisiune ajunsa la maturitate in acest an. O noua emisiune de obligatiuni a fost lansata in iunie 2005 in valoare de 200 miliarde lei vechi. Aceste

7

finantari au fost utilizate pentru modernizari, amenajari si reabilitari stradale in Municipiul Timisoara. De asemenea, printre municipalităţile din România care au apelat la creditare pentru finanţarea proiectelor de investiţii, putem enumera următoarele: - Bucureşti 500 mil. euro obligaţiuni plus alte credite BEI, BERD, etc. - Sector 1 – 900 miliarde lei vechi; - Sector 2 – 2.650 miliarde lei vechi; - Sector 3 – 500 miliarde lei vechi; - Sector 4 – 400 miliarde lei vechi; - Sector 5 – 2.000 miliarde lei vechi; - Piatra Neamţ – 1.380 miliarde lei vechi; - Oradea – 1.200 miliarde lei vechi; - Cluj – 1.500 miliarde lei vechi; - Baia Mare – 500 miliarde lei vechi; - Alba Iulia – 240 miliarde lei vechi; - Voluntari – 827 miliarde lei vechi. V. CONCLUZII

Datorită condiţiilor favorabile existente pe piaţa financiară românească, în contextul scăderii ratelor dobânzilor si creşterii maturităţilor împrumuturilor, considerăm că pentru finantarea obiectivelor de investitii de interes local cea mai eficienta metoda, din punct de vedere tehnico-economic este contractarea unui imprumut de tip „Bridge Loan”, având ca obiectiv furnizarea temporară a resurselor financiare necesare realizării investitiilor pentru care se vor emite obligaţiuni, acest credit bancar fiind direct legat ca maturitate de momentul emisiunii de obligaţiuni.

În consecinţă propunem finanţarea obiectivelor de investiţii de interes local printr-o solutie financiara integrata constand din un împrumut de tip „Bridge Loan” si o emisiune de obligatiuni cu o maturitate de maximum 20 ani şi o valoare totală de maxim 150 milioane RON .

DIRECTOR ECONOMIC Ec. Adrian Bodo