keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 254/30.06.2009 privind respingerea Proiectului de hotărâre cu privire la spaţiile comerciale din clădirile situate în zona istorică a Municipiului Timişoara

30.06.2009

Hotararea Consiliului Local 254/30.06.2009
privind respingerea Proiectului de hotărâre cu privire la spaţiile comerciale din clădirile situate în zona istorică a Municipiului Timişoara


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Adresa nr.SC2009- 8081/22.05.2009 a Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, Adresa nr. 8081/25.05.2009 a Direcţiei Urbanism, Adresa nr. SC2009 - 8081/03.06.2009 a Direcţiei Patrimoniu şi Adresa nr. SC2009 - 8081/10.06.2009 a Direcţiei Dezvoltare din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite si taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public si privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere Procesul-Verbal al Şedinţei Ordinare a Consiliului Local al Municipiului Timişoara din data de 30.06.2009;
În conformitate cu prevederile art.6, pct. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, aprobată prin Legea nr. 650/2002;
Având în vedere prevederile cap. VIII, art.27 din Hotărârea Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în unele zone publice, cu modificările şi completările ulterioare;
În conformitate cu prevederile Regulamentului Local de Urbanism aferent Planului Urbanistic General al Municipiului Timişoara aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 157/2002, Anexa 2 - Norme locale prinvind determinarea numărului locurilor de parcare;
Având în vedere Hotărârea Consiliului Local nr. 152/2004 privind emiterea acordului de funcţionarea pentru exerciţiile comerciale în Municipiul Timişoara , aşa cum a fost modificată prin Hotărârea Consiliului Local nr.230/30.05.2006;
În conformitate cu prevederile art.36 (2), lit. b, c, e din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată cu modificările şi completările ulterioare;
Având în vedere faptul că Proiectul de hotărâre cu privire la spaţiile comerciale din clădirile situate în zona istorică a Municipiului Timişoara nu a întrunit condiţiile impuse de prevederile art.45 alin.(2) din Legea nr. 215/2001 - privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art.1: Se respinge Proiectul de hotărâre cu privire la spaţiile comerciale din clădirile situate în zona istorică a Municipiului Timişoara .

Art.2 : Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Urbanism şi Direcţia Patrimoniu din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.

Art.3 : Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Edilitare;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Patrimoniu;
- Direcţiei Comunicare;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Drumuri şi Transporturi;
- Serviciului Audit Public Intern;
- Biroului Control Intern şi Managementul Calităţii;
- Mass - media locale.


Presedinte de sedinta
SMARANDA POPA RADOVAN
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: adrese_si_referat.pdf

"ROMÂNIA Judetul Timis Municipiul Timisoara ] Directia Fiscala a Municipiului Timisoara V FI, [ Timisoara, B-dul C.D. Loga nr.1, C.LF. 21666630, „UV AM | tel/fax 0256-293606, www.primariatm.ro APROBAT PRIMAR DR. ING. GHEORGHE CIUHANDU 1 Nr. SC2009-8081/22.05.2009 Către, CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TIMIŞOARA SERVICIUL ADMINISTRAŢIE LOCALA Referitor la propunerea Domnului Consilier Local STOIA TRAIAN de promovare a Proiectului de hotărâre privind reducerea impozitului pe clădiri pentru investitorii care realizează parcări supraterane sau sbterane, precum şi cu privire la spațiile comerciale din clădirile situate în zona istorică a Municipiului Timişoara, facem următoarele precizări: Regimul juridic al impozitelor şi taxelor locale este reglementat de Legea nr.571/2003 privind codul fiscal, modificată. Potrivit prevederilor art. 1 din codul fiscal: „(1 Prezentul cod stabileşte cadrul legal pentru impozitele şi taxele prevăzute la art. 2, care constituie venituri la bugetul de stat şi bugetele locale, precizează contribuabilii care trebuie să plătească aceste impozite şi taxe, precum şi modul de calcul şi de plată al acestora. Prezentul cod cuprinde procedura de modificare a acestor impozite şi taxe. De asemenea, autorizează Ministerul Finanţelor Publice să elaboreze norme metodologice, instrucţiuni şi ordine în aplicarea prezentului cod şi a convențiilor de evitare a dublei impuneri. (2) Cadrul legal de administrare a impozitelor şi taxelor reglementate de prezentul cod este stabilit prin legislația privind procedurile fiscale. (3) În materie fiscală, dispoziţiile prezentului cod prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative, în caz de conflict între acestea aplicându-se dispozițiile Codului fiscal. (4) Dacă orice prevedere a prezentului cod contravine unei prevederi a unui tratat la care România este parte, se aplică prevederea acelui tratal. (5) Orice măsură de natură fiscală care constituie ajutor de stat se acordă potrivit dispozițiilor Ordonanţei de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.” Impozitele şi taxele locale sunt reglementate de Titlul IX din codul fiscal, impozitul pe clădiri fiind prevăzut la art. 249 — 255, iar facilitățile care se acordă persoanelor juridice de drept (ope legis), sunt instituite prin art. 285, conform căruia: „(l) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, impozitul pe mijloacele de transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, precum şi alte taxe locale precizate la art. 282 şi art. 283 nu se aplică: a) oricărei instituții sau unități care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu excepţia încintelor folosite pentru activităţi economice;

b) fundațiilor testamentare constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural; c) organizaţiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare şi reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condiţiile legii. (2) Impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren se reduc cu 50% pentru acele clădiri şi terenurile aferente deţinute de persoane juridice, care sunt utilizate exclusiv pentru prestarea de servicii turistice pe o perioadă de maximum 6 luni pe durata unui an calendaristic. (3) Impozitul pe clădiri se reduce cu 50% pentru clădirile nou construite deţinute de cooperațiile de consum sau meşteşugăreşti, dar numai pentru primii 5 ani de la data achiziţiei clădirii. (4) Nu se datorează impozit pe teren pentru terenurile forestiere administrate de Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, cu excepția celor folosite în scop economic. » După cum rezultă din interpretarea textului art. 285 Cod fiscal, prin facilitate fiscală se înțelege atât scutirea totală a contribuabilului persoană juridică de la plata impozitului, cât şi reducerea impozitului datorat de acestea, față de cuantumul rezultat în urma calculării impozitului conform prevederilor legale speciale. Reprezentând o facilitate fiscală, reducerea impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice ar putea fi instituită doar în baza unui temei legal, care să permită Consiliului local al Municipiului Timişoara aprobarea acesteia. Art. 286 alin.(6) C. fisc. reglementează condiţiile în care consiliile locale pot acorda scutirea de la plata impozitului pe clădiri contribuabililor persoane juridice, astfel: „(6) Începând cu anul fiscal 2008, consiliul local poate acorda scutiri de la plata împozitului pe clădiri şi a impozitului pe teren, datorată de către persoanele juridice în condiţiile elaborării unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională şi în condiţiile îndeplinirii dispoziţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.” În concluzie, acordarea unor facilită fiscale contribuabililor persoane juridice de către consiliile locale se poate face doar în condițiile elaborării unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională, cu respectarea actelor normative invocate în articolul citat mai sus. Mai mult, pentru a sublinia caracterul de lege specială în materie fiscală a Legii nr.571/2003, odată cu intrarea în vigoare a Normelor metodologice de aplicare a codului fiscal, aprobate prin HG nr.44/2004, respectiv 01.01.2004, s-a instituit expres: „Facilităţile fiscale acordate prin alte acte normative decât cele prevăzute în Codul fiscal îşi încetează aplicabilitatea începând cu anul 2004.” În concluzie, considerăm că, în lipsa unui temei legal, nu poate fi supusă aprobării Consiliului local acordarea reducerii la plata impozitului pe clădiri datorat către investitorii care realizează parcări supraterane sau subterane. Menţionăm că art. 2 din Proiectul de hotărâre referitor la posibilitatea existenţei spațiilor comerciale la parterul clădirilor situate în zona istorica, fără asigurarea de locuri de parcare aferente, aceasta nu este de competența Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara. DIRECTOR EXECUTIV EC, ADRIAN Iu

PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TIMIŞOARA DIRECȚIA URBANISM SERVICIUL PLANIFICARE SPAȚIALĂ Biroul Dezvoltare Urbana si Metropolitana Nr. SC2009 — 8081/25.05.2009 Către, SERVICIUL ADMINISTRATIE LOCALA Referitor la proiectul de hotarare initiat de catre domnul consilier Stoia Traian privind „reducerea impozitului pe cladiri pentru investitorii care realizeaza parcari subterane sau supraterane, precum si cu privire la spatiile comerciale situate in zona istorica a Municipiului Timisoara” Va comunicam ca Directia Urbanism nu coordoneaza aceasta activitate dar ne aratam disponibilitatea pentru stabilirea unei strategii comune, in cadrul unei comisii reunite cu directiile implicate in gestionarea si coordonarea acestor activitati, in special Directia Fiscala, precum si cu Directia Transporturi, Directia Patrimoniu, Directia Dezvoltare. DIRECTOR, pt. SEFBIROU Arh. Sef Emilian Sorin Ciurariu Arh. Lor dana Pălălău Red/Dact PL. Exemplare 2

PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTIA PATRIMONIU SERVICIUL PUBLICITATE SI COMERT 5SC2009-8081/03.06.2009 Către CONSILUL LOCAL SERVICIUL ADMINISTRAȚIE LOCALĂ Ca urmare a adresei dumneavoastră privind inițierea unui proiect de hotărâre la solicitarea d-lui consilier Stoia Traian, vă comunică că din punct de vedere al serviciului nostru nu este necesar să întocmim un referat de specialitate deoarece cele cuprinse in propunerea de proiect de hotărâre nu fac obiectul activității serviciului nostru. Menţionam că serviciul nostru autorizează activitățile comerciale în baza Legii 650/2002 pentru societățile comerciale care au intabulat în cartea funciara spaţiul comercial. Prevederea ca acestea sa aibă locuri de parcare sau nu, este cerută de către Direcţia de Urbanism care eliberează actele necesare intabulării. DIRECTOR Ec. C-tin Nicuşor Miuţ LL ŞEF SERVICIU Ing.. Adrian Ilin

MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECȚIA DEZVOLTARE SERVICIUL INVESTIȚII C2009-8081 din 40062009 în NoCUiRe LA Por, VP, viu ok. REFERAT referitor la Proiectul de hotărîre privind reducerea impozitului pe clădiri pentru investitorii care realizează parcări supraterane sau subterane, precum şi cu privire la spațiile comerciale din clădirile situate în zona istorică a municipiului Timişoara Ca urmare a adresei Serviciului Administrare Locală înregistrată cu nr. de mai sus şi în urma analizării proiectului de hotărâre promovat la iniţiativa domnului consilier STOIA Traian, vă comunicăm punctul de vedere al Direcţiei Dezvoltare. Având în vedere numărul mare şi în continuă creştere al autovehicolelor precum şi locurile de parcare existente pe raza municipiului Timişoara, considerăm necesară şi oportună încurajarea şi stimularea investitorilor care realizează parcări supraterane sau subterane. Pentru a nu se creea situații conflictuale în viitor propunem completarea primului articol după cum urmează: Art. 1. “Investitorii care realizează parcări supraterane &tâjate sau subterane, pe raza Municipiului Timişoara, vor primi reduceri la plata impozitului pe clădiri şi alte facilități fiscale care să asigure amortizarea integrală a investiţiei într-un termen de până la 15 ani de zile. NOTA: Este necesară însă verificarea posibilității de aprobare a acestei inițiative din punct de vedere al legislației fiscale în vigoare. Funcționarea unor spații comerciale în clădiri (chiar daca acestea sunt protejate de hotarâri sau legi speciale) situate în zone istorice în care traficul auto este permis, nu este legală şi nici optimă fără asigurarea unui minim de locuri de parcare. Legislaţia în vigoare reglementează obligativitatea asigurării locurilor de parcare în funcție de destinația spaţiului utilizat. Municipalitatea a demarat un amplu program de reabilitare a cartierelor istorice, care cuprinde si masuri privind pietonizarea unor străzi respectiv zone. La limita zonelor pietonale vor fi amenajate parcări supra sau subterane, care vor prelua necesarul de locuri de parcare din zona respectivă. În acest context propunem completarea celui de-al 2 lea articol după cum urmeză: Art. 2 Clădirile situate în & Municipiului Timişoara, protejate prin hotărâri ale administrației publice locale, ale administrației centrale sau legi speciale, pot avea la parter spații comerciale, fără asigurarea de locuri de parcare DIRECTOR EXECUTIV CONSILIER SERVICIUL INVESTIŢII Arh. Aurelia JUNIEA arh. Carn