1
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TIMIŞOARA DIRECŢIA ECONOMICĂ NR.______________________________
APROBAT PRIMAR
Dr. ing. GHEORGHE CIUHANDU
REFERAT
privind lansarea unei emisiuni de obligaţiuni municipale pe piaţa internă de capital în
valoare de _________ miliarde lei, cu o maturitate de maxim ________ ani, pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes local din Municipiul TIMIŞOARA
Având în vedere OUG nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/2004
Având în vedere Legea nr. 81/1999, a datoriei publice cu modificările şi completările ulterioare;
Având în vedere Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 81/1999, aprobate prin Ordinului Ministrului Finanţelor nr. 1631/1999, modificat şi completat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1987/2001
Având în vedere Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital;
Având în vedere Regulamentul CNVM nr. 6/1999 privind calificarea unor titluri de credit ca valori mobiliare;
Având în vedere Regulamentul CNVM nr. 5/2003 privind oferta publică de valori mobiliare şi alte instrumente financiare;
În temeiul Legii nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, In conformitate cu prevederile OUG nr. 45/2003 privind finanţele publice locale:
bugetele împrumuturilor interne se aprobă de către consiliile locale sau judeţene, după caz; împrumuturile pe termen mediu sau lung se pot contracta pentru realizarea de investiţii publice de interes local sau pentru refinanţarea unei datorii publice locale (art.57);
Decizia este de competenţa Consiliului Local iar legea cere o majoritate de 2/3 din voturi.
Rambursarea împrumutului se poate face exclusiv din surse proprii, nu şi din transferurile de la bugetul de stat. Serviciul datoriei publice locale nu reprezintă obligaţii sau răspunderi ale Guvernului şi acesta va fi plătit din bugetele locale şi din împrumuturi pentru refinanţarea datoriei publice locale (art.1 alin.2 litera „d”)
in articolul 59 este prevăzuta o limitare a gradului de îndatorare a municipalităţii. Astfel, sumele care se vor plăti anual nu trebuie să depăşească 20% din totalul veniturilor proprii ale bugetelor locale (care includ Venituri curente – cont 0002, Venituri din capital - cont 3000, Venituri din vânzarea unor bunuri aparţinând domeniului privat - cont 310202, Cote defalcate din impozitul pe venit - cont 340201)
2
Procedura efectiva de emitere si distribuire a obligaţiunilor municipale pe piaţa de capital este reglementata de legislaţia specială, aflata in vigoare. Regulamentul CNVM nr. 6/1999 califica obligaţiunile municipale in calitate de titluri de credit ca valori mobiliare.
Regulamentul CNVM nr. 5/2003 stabileşte efectiv metodologia de derulare a ofertei publice primare de obligaţiuni municipale. Iar Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital conţine prevederile generale privind drepturile si obligaţiile emitentului de obligaţiuni municipale. B) Avantajele oferite de finanţarea unor obiective de interes local prin emisiune de obligaţiuni municipale
• Dezvoltarea locala - prin accesarea acestui tip de finanţare proiectele aflate pe lista de investiţii vor fi finalizate in avans iar de aceste proiecte va beneficia comunitatea locală. Investiţia odată finalizată va aduce beneficii mai devreme pentru comunitatea locală şi va permite totodată o mai bună eşalonare in timp a cheltuielilor de capital.
• Posibilitatea finalizării unor proiecte mari a căror finanţare directă ar implica eforturi deosebite care ar afecta echilibrul bugetului local sau a căror eşalonare în timp ar implica costuri de mentenanţă deosebit de mari.
• Libertatea de stabilire a condiţiilor împrumutului. Autoritatea publica locală hotărăşte termenii de structurare a împrumutului (valoarea împrumutului, nivelul dobanzilor si calendarul de rambursare) in acord cu posibilitatile locale. Spre deosebire de un credit bancar in care banca introduce de multe ori conditii restrictive si chiar dobanzi prohibitive. Acest fapt le permite municipalitatilor sa-si aleaga cele mai eficiente structuri in concordanta cu necesitatile autoritatii locale. Faptul ca nu s-a inregistrat nici o intarziere la plata si toti emitentii au respectat cu strictete calendarul platilor prevazut in prospectele de emisiune dovedeste accesibilitatea acestui tip de finantare.
• Mai buna comunicare a autorităţii locale cu cetăţenii si participarea populaţiei la procesul investiţional al municipalităţii. Prin faptul ca populatia poate cumpara obligatiuni se creaza o co-interesare a cetatenilor in finalizarea proiectelor de interes local. Aceasta imagine pozitiva contribuie la atragerea cetatenilor catre investitiile avute in vedere de catre Primarie si deschide calea unei comunicari directe intre locuitori si administratia locala.
• Profitul obtinut din dobanzile pe care le va plati municipalitatea va ajunge la cetăţenii care investesc in obligatiuni si nu la bancile comerciale ca in cazul imprumuturilor bancare.
• Costuri reduse costurile totale aferente finantarii prin imprumut obligatar sunt mult mai reduse decat costurile pe care le implica un imprumut bancar.
C) Proiecte de succes, experiente similare
Obligatiunile municipale sunt instrumentul principal de finantare a investitiilor in Statele Unite ale Americii.
Aceasta „parghie financiara” a fost folosita de catre autoritatile publice locale din Romania inca din perioada interbelica, printre proiecte financiare de acest fel enumerand:
Craiova in anul 1906 valoare împrumut: 5.140.000 lei aur, dobândă: 5% pe an, maturitate (termen): 50 de ani, plata dobânzii: semianual, 1 aprilie şi 1 octombrie, scop: alimentare cu apă, împrumut intern şi internaţional;
3
Bucureşti in anul 1921 valoare împrumut: 100.000.000 lei, dobândă: 31/2% pe an, maturitate (termen): 60 de ani, plata dobânzii: semianual, 1 ianuarie şi 1 iunie, scop: obligaţiune generală, împrumut exclusiv intern.
De la relansarea creditului obligatar, începând cu anul 2001 şi până în prezent, în România au fost emise peste treizeci de emisiuni de obligaţiuni municipale. Resursele atrase au fost folosite pentru finanţarea diverselor obiective de investiţii de interes local. Faptul ca nu s-a inregistrat nici o intarziere la plata si toti emitentii au respectat cu strictete calendarul platilor prevazut in prospectele de emisiune dovedeste accesibilitatea acestui tip de finantare.
Investitorii apreciaza investitiile in obligaţiuni municipale datorita caracteristicilor de risc si lichiditate avantajoase. Obligatiunile reprezinta, la ora actuală, unul dintre instrumentele investiţionale de pe piaţa financiară românească cu cel mai scazut nivel scăzut de risc (comparabil cu cel al titlurilor de stat). In privinta lichiditatii, obligaţiunile oferă posibilitatea investitorilor de a le transforma în bani lichizi înainte de scadenţă, fără a pierde dobânda, dar plătind un comision de tranzacţionare prin intermediul bursei de valori.
Municipiul Timişoara a mai utilizat cu succes acest instrument de finanţare şi în anul 2003. Impumutul cu maturitatea de 2 ani a avut valoarea de 100 mld. lei si o dobanda de [BUBID3M + BUBOR3M] + 1,8%.
D) Utilizarea fondurilor provenite din emiterea obligaţiunilor municipale Pana acum in Romania, autoritatile publice locale au utilizat emisiunile de obligatiuni municipale ca instrumente de finantare pentru o diversitate de proiecte de investitii, astfel:
1. extinderea sau reabilitarea infrastructurii, activitati care ocupa un loc predominant in preocuparile edililor (ex.: alimentari cu apa si gaze naturale, retele de apa si canalizare, reabilitari de drumuri, reabilitari centrale termice);
2. proiecte de dezvoltare (exemplu: executie utilitati blocuri construite prin ANL, constructii si modernizari sali de sport, reamenajari institutii de invatamant);
3. proiecte turistice, sportive sau culturale, ca de exemplu: Predeal I - Extinderea domeniului schiabil al orasului Predeal - amenajarea unei noi partii de schi - Partia Creasta Cocosului; Predeal II - Finantarea obiectivului de investitii „instalatii de inzapezire artificiala, partii si iluminat”, pentru construirea de noi partii si modernizarea partiilor; Amenajarea aleii pietonale aferente falezei in zona sudica a zonei urbane a orasului Mangalia, Bacau I - Modernizare si amenajare Teatru Bacovia, Deva - Amplasare ascensor înclinat pe Dealul Cetăţii, Mangalia si Targu- Ocna - Modernizari sali de sport, Bacau II - Modernizare bazin de inot;
4. si chiar utilizarea resurselor atrase prin imprumut obligatar in participari la proiecte de investitii co-finantate prin programe europene.
In cazul primei emisiuni a Municipiului Timisoara din 2003, fondurile au fost atrase pentru finantarea urmatoarelor proiecte de investitii: "Amenajari Stradale str. Preyer, Str. Ioan Barac", "Amenajare inel 2 sector Calea Aradului-strada Antenei", "Modernizare str. 1 Decembrie 1918".
E) Situatia actuala a imprumuturilor si garantiilor contractate de municipiul Timisoara
Situaţia creditelor şi garanţiilor pe care municipalitatea le are contractate în prezent:
Credit / Garanţie
Valoare împrumut / moneda
rata dobânzii (max.)
alte costuri
instituţia creditoare
Obligaţiuni 2003 100 miliarde ROL [BUBID3M + 0.00% piaţa de
4
BUBOR3M] + 1.8% capital garanţie 11.52 milioane EUR 3.75% 0.50% BERD
împrumut 19.00 milioane EUR 4% 0.00% BEI
În conformitate cu art. 59 din OUG nr 45/2003 privind finanţele publice locale, aprrobata prin Legea nr. 108/2004, autoritatea publica locala are dreptul să contracteze/garanteze împrumuturi pana la concurenta sumei pentru care serviciul anual al datoriei (sumele totale de plata si/sau garantate a fi platite anual) nu depaseste 20% din totalul anual al veniturilor proprii. In cazul municipiului Timisoara, plafonul de 20% din veniturile proprii prevazute conform ultimei rectificari bugetare pe anul 2004 (reprezentand suma dintre: veniturile curente (cont 0002), veniturile din capital (cont 3000) şi cotele defalcate din impozitul pe venit (cont 310201), conform art. 5. alin. (1) lit. a) din OUG 45/2003) are valoarea de 375,8 mld. lei.
Din analiza creditelor şi garanţiilor pe care municipalitatea le are contractate, se observa
ca municipiul Timisoara are capacitatea de a mai atrage fonduri prin imprumuturi obligatare, fonduri pe care le va putea utiliza pentru finantarea proiectelor de investitii de interes local.
Datorită condiţiilor favorabile existente pe piata financiara, in contextul scăderii ratelor
dobânzilor, finanţarea proiectelor de investiţii prin emisiune de obligaţiuni este o metodă financiară oportună şi mai ales ieftină care va aduce Municipiului Timişoara beneficii atât economice.
In consecinta propunem finantarea obiectivelor de investitii de interes local prin
intermediul unei emisiuni de obligatiuni cu valoarea totală de 200 mld. lei
DIRECTOR ECONOMIC ADRIAN BODO