ANEXĂ
Modalitatea de identificare a beneficiarilor stimulentului educaţional
și Modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate
În temeiul prevederilor art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în
învăţământul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, stimulentele
educaţionale se acordă copiilor din familii defavorizate în condiţiile în care sunt
îndeplinite, cumulativ, următoarele criterii:
a) vârsta minimă a copilului este de 3 ani, împlinită oricând pe parcursul anului scolar
curent ‐ copiii pot fi înscrisi la grădiniţă si înainte să împlinească vârsta de 3 ani, dacă
spaţiul o permite, dar devin eligibili în luna în care împlinesc vârsta de 3 ani;
b) vârsta maximă a copilului este de 6 ani, împliniţi după data de 1 septembrie a anului
scolar curent, în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, cu
modificările si completările ulterioare, si ale metodologiei de înscriere în învăţământul
primar;
c) venitul lunar pe membru de familie este de până la de două ori nivelul venitului minim
garantat pentru o persoană singură, (284 lei) prevăzut de Legea nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, cu modificările si completările ulterioare.
Valoarea stimulentului educațional în tichete sociale pentru grădiniță este 50 de
lei/luna/copil, conform art.6 din legea 248/2015.
Având în vedere prevederile art. 4 alin (2) din Legea 248/2015 si art. 35 din Normele
de aplicare a Legii 248/2015, conform cărora “Autorităţile administraţiei publice locale
stabilesc prin hotărâre a consiliului local modalitatea de identificare a beneficiarilor,
precum si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate, în limita procedurală
prevăzută de normele metodologice si procedura de acordare a tichetelor sociale pentru
grădiniţă”, prezentăm mai jos modul de identificare a beneficiarilor de stimulente
educaţionale si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate:
O modalitate de identificare a acestor categorii de beneficiari o constituie colaborarea
cu unităţile de învăţământ prescolar din Municipiul Timișoara care vor informa familiile
copiilor despre condiţiile de acordare a stimulentului educaţional si care vor fi direcţionaţi
spre SERVICIUL PENTRU PROTECȚIA COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA din cadrul
Direcției de Asistență Socială Comunitară Timișoara în vederea întocmirii dosarelor.
Altă modalitate de identificare a acestor categorii o constituie si colaborarea
autorităţii locale cu Organizaţii Neguvernamentale precum si Direcţia Generală de
Asistenţă Socială si Protecţia Copilului Timiș.
Urmare a informărilor efectuate, posibilii beneficiari vor depune la sediul
SERVICIULUI PENTRU PROTECȚIA COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA o cerere ‐
declaraţie pe propria răspundere pentru acordarea stimulentului educaţional (tichet social
pentru grădiniţă)ʺ, actele doveditoare privind componenţa familiei, actele doveditoare
privind veniturile acesteia si dovada înscrieii copilului la grădiniţă, făcută în termen de 30
de zile de la înscrierea copilului la grădiniță, dar nu mai târziu de 20 decembrie. Pentru
anul școlar 2015‐2016, cererile, însoțite de documentele justificative, se depun până la data
de 30 aprilie 2016, conform art. 7 alin. (7), Art. 22 alin. (1), HG 15/2016.
Cererile depuse după termenele prevăzute mai sus nu se mai iau în considerare.
Pentru solicitarea dreptului, reprezentantul familiei, respectiv reprezentantul legal al
copilului depune o nouă cerere pentru anul scolar următor, cu încadrarea în termenele
reglementate.
Personalul de specialitate din cadrul SERVICIUL PENTRU PROTECȚIA COPILULUI ȘI
FAMILIEI TIMIȘOARA va verifica datele și informațiile cuprinse în cererea și în
documentele doveditoare pentru acordarea stimulentului si va asigura prelucrarea datelor
în termen de 15 zile de la data înregistrării acestora conform art.13 alin. 1 din HG 15/2016
Datele se comunică si unităţilor de învăţământ la care sunt înscrisi prescolarii.
Componenţa familiei, filiaţia copiilor si situaţia lor juridică faţă de reprezentantul
legal se dovedesc cu livretul de familie.
În cazul în care nu este eliberat livretul de familie sau situaţia familiei nu este
evidenţiată în livretul de familie, reprezentantul familiei prezintă, după caz, în copie
certificată sau, după caz, autentificată pentru conformitate cu originalul, următoarele
documente:
a) certificatele de nastere ale copiilor aflaţi în întreţinerea familiilor defavorizate;
b) certificatul de căsătorie;
c) hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii;
d) hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii;
e) dispoziţia conducătorului direcţiei generale de asistenţă socială si protecţia copilului sau
hotărârea comisiei pentru protecţia copilului ori a instanţei de judecată, după caz, pentru
măsura plasamentului; hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz,
dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii;
f) hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/dispărută;
g) hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este arestat/arestată preventiv pe o
perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate si nu
participă la întreţinerea copiilor;
h) după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.
La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie, se iau în considerare toate
veniturile impozabile si neimpozabile prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul
fiscal, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv cele rezultate din obligaţiile legale
de întreţinere faţă de copii si/sau faţă de părinţi, pe care membrii acesteia le‐au realizat în
luna anterioară solicitării stimulentului educaţional.
La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie se exceptează următoarele:
a) sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia si
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările si
completările ulterioare;
b) alocaţia de stat pentru copii prevăzută de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat
pentru copii, republicată, cu modificările ulterioare;
c) ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001, cu modificările si completările
ulterioare, alocaţia pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ajutorul pentru încălzirea locuinţei
acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de
protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu
modificările si completările ulterioare;
d) ajutoarele de stat acordate pentru activităţile agricole din fonduri publice, inclusiv cele
din fonduri externe nerambursabile;
e) sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv susţinerii
educaţiei prescolarilor, elevilor si studenţilor, prin programe ale Ministerului Educaţiei
Naţionale si Cercetării Stiinţifice, altor instituţii publice si private, inclusiv organizaţii
neguvernamentale;
f) sumele primite din activitatea de zilier, în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea
unor activităţi cu caracter ocazional desfăsurate de zilieri, republicată;
g) sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la
programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de
venituri salariale;
h) sumele primite cu titlu de ajutor temporar ori ocazional din partea unor persoane fizice
sau juridice ori de la bugetul de stat sau local cu titlu de ajutor de urgenţă.
Veniturile realizate de membrii familiei, inclusiv cele exceptate se dovedesc, după
caz, prin documentele eliberate de angajator, de organele fiscale sau de alte autorităţi
competente, mandate postale de plată, extrase de cont, decizii ori dispoziţii de stabilire a
drepturilor.
În situaţia în care familia defavorizată este beneficiară de ajutor social conform
prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si
completările ulterioare, sau de alocaţie pentru susţinerea familiei conform prevederilor
Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, stimulentul se acordă reprezentantului familiei doar pe bază de
cerere si declaraţie pe propria răspundere, însoţite de dovada înscrierii la grădiniţă.
Dat fiind faptul că acordarea stimulentelor educaţionale este condiţionată de
frecvenţa regulată la grădiniţă a copiilor din familiile beneficiare ale stimulentului
educaţional, personalul de specialitate din cadrul SERVICIUL PENTRU PROTECȚIA
COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA, împreună cu conducătorul unităţii de învăţământ,
verifică prezenţa copiilor în mod inopinat cel puţin o dată pe lună, conform art.17 alin.2 din
HG 15/2016.
Prin frecvenţă regulată se înţelege prezenţa zilnică a copilului la grădiniţă în luna
monitorizată, cu excepţia absenţelor motivate.
Se consideră absenţe motivate, ce nu afectează acordarea tichetelor sociale,
următoarele cazuri, cu condiţia ca acestea să nu depăsească 50% din zilele de grădiniţă:
a) absenţe medicale: motivate, numai dacă părinţii aduc scutiri medicale corespunzătoare
perioadelor în care au lipsit copiii, la revenirea acestora la grădiniţă. În caz excepţional, o
singură dată pe an scolar, copiii pot beneficia de tichete sociale si dacă în luna monitorizată
au lipsit mai mult de 50% din zilele de grădiniţă, din motive medicale; Pentru toate
absenţele medicale, părintele este obligat să prezinte certificatul medical sau scutirea
medicală în vederea motivării absenţelor, până la data de 3 a lunii următoare;
b) învoiri: copiii pot fi învoiţi de către părinţi în limita a 3 zile pe lună, cu condiţia anunţării
cadrelor didactice.
Personalul de specialitate al SERVICIULUI PENTRU PROTECȚIA COPILULUI ȘI
FAMILIEI TIMIȘOARA analizează situația absențelor transmisă lunar de către director, și
face propuneri justificate primarului privind aprobarea cazurilor exceptionale, respectiv (o
singură dată pe an școlar, copiii pot beneficia de tichete sociale pentru gradiniță dacă au
fost bolnavi și perioada de recuperare depășește 50% din zilele de gradiniță dintr‐o luna).
De asemenea, personalul de specialitate al SERVICIULUI PENTRU PROTECȚIA
COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA verifică și centralizează cererile, în vederea stabilirii
numărului total de beneficiari de pe raza unității administrativ‐teritoriale și a comunicării
către unitătile de învățământ la care sunt înscriși (care vor avea obligația monitorizării
prezenței copiilor) art. 22 alin.3. din HG 15/2016. Urmare a analizei actelor depuse la dosar
si a centralizatorului de prezeţă transmis de grădiniţe, se stabileste dreptul la stimulentul
educaţional sau respingerea acestuia.
În ceea ce priveste modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate, în temeiul art.
14, acordarea sau respingerea dreptului la stimulent se face prin dispoziţie scrisă a
primarului, în termen de maximum 5 zile de la finalizarea verificării dosarelor.
Dispoziţia primarului va conţine cel puţin următoarele elemente:
a) nume, prenume, cod numeric personal pentru titular;
b) nume, prenume, cod numeric personal pentru beneficiar, respectiv
copilul/copiii pentru care se acordă stimulentul educaţional;
c) adresa de domiciliu/resedinţă sau de corespondenţă a titularului;
d) suma acordată cu titlu de stimulent educaţional si numărul de copii pentru care se
acordă;
e) anul scolar pe perioada căruia se acordă stimulentul educaţional;
f) modalitatea de distribuire a tichetelor sociale pentru grădiniţă.
Dispoziţia primarului poate fi emisă comună pentru toţi beneficiarii, caz în care
comunicarea se va face individual.
Pentru persoanele fără adăpost modalitatea de comunicare a dispoziţiei se stabileste
de către primar, prin intermediul SERVICIUL PENTRU PROTECȚIA COPILULUI ȘI
FAMILIEI TIMIȘOARA.
Șef Serviciu,
Mihaela Buzilă‐Petrescu
Consilier juridic,
Erceanu Ciprian
Nr.224/24.02.2016 Aprobat, Primar, Nicolae Robu
REFERAT
privind aprobarea Modalităţii de identificare a beneficiarilor de stimulent educaţional
pentru copiii proveniţi din familii defavorizate, precum si Modalitatea de soluţionare a
situaţiilor identificate.
Prin Legea nr.248/2015 se instituie stimulentul educaţional sub formă de tichete
sociale în scopul stimulării participării în învăţământul prescolar a copiilor din familii
defavorizate si al cresterii accesului la educaţie a acestora.
Aceste stimulente educaţionale se vor acorda copiilor din familii defavorizate în
condiţiile în care sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele criterii:
‐ vârsta minimă a copilului este de 3 ani, împlinită oricând pe parcursul anului scolar
curent ‐ copiii pot fi înscrisi la grădiniţă si înainte să împlinească vârsta de 3 ani, dacă
spaţiul o permite, dar devin eligibili în luna în care împlinesc vârsta de 3 ani;
‐ vârsta maximă a copilului este de 6 ani, împliniţi după data de 1 septembrie a anului
scolar curent, în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu
modificările si completările ulterioare, si ale metodologiei de înscriere în învăţământul
primar;
‐ venitul lunar pe membru de familie este de până la de două ori nivelul venitului minim
garantat pentru o persoană singură, prevăzut de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim
garantat, cu modificările si completările ulterioare.
Valoarea nominală lunară minimă a stimulentului educaţional se raportează la
indicatorul social de referinţă si este de 0,1 ISR, exprimat în lei, respectiv 50 de lei, pentru
fiecare copil înscris la grădiniţă, beneficiar al stimulentului educaţional. Prin Hotărârea
Guvernului nr.15/19.01.2016 s‐au aprobat Normele Metodologice de aplicare a prevederilor
Legii nr.248/2015 privind stimularea participării în învăţământul prescolar a copiilor
provenind din familii defavorizate, precum si Procedura de acordare a tichetelor sociale
pentru grădiniţă.
Conform prevederilor art. 4 alin 2, din Legea 248/2015, coroborat cu prevederile
art.35 din Anexă H.G. nr.15/2016, se stabileste prin hotărâre a consiliului local modalitatea
de identificare a beneficiarilor si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate.
Având în vedere cele prezentate mai sus,
Consiliul Local al Municipiului Timişoara
SPCF
Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara
Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timișoara
Timişoara, Str.Platanilor nr.2, cod 300186, Tel./Fax: 0256‐214.572, 0356‐179.103
e‐mail: [email protected]
Propunem
aprobarea următoarelor:
‐ Modalităților de identificare a beneficiarilor de stimulente educaţionale si Modalitatea de
soluţionare a situaţiilor identificate, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta
hotărâre
Viceprimar, Pentru Secretar,
Traian Stoia Simona Drăgoi
Avizat juridic, Director Executiv,
Maria Stoianov
Director Executiv Adjunct, Șef Serviciu,
Gabriela‐Cristina Curuț Mihaela Buzilă‐Petrescu
Consilier juridic,
Ciprian Erceanu