keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 561/30.10.2018 privind aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze" şi a indicatorilor tehnico-economici, finanţate prin Fondul pentru Mediu

30.10.2018

Hotararea Consiliului Local 561/30.10.2018
privind aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze" şi a indicatorilor tehnico-economici, finanţate prin Fondul pentru Mediu


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Expunerea de motive nr. SC2018- 25449/30.10.2018 privind oportunitatea proiectului de hotărâre, a Primarului Municipiului Timişoara- domnul Nicolae Robu;
Având în vedere Raportul de specialitate nr. SC2018- 25449/30.10.2018, întocmit de către Direcţia Edilitară din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara;
Avand in vedere Avizul Serviciului Juridic nr. SC2018 - 25449/30.10.2018 - Anexa la Raportul de specialitate nr. SC2018 - 25449/30.10.2018;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale şi Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere prevederile Ordinului nr. 741/13.07.2018 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane;
Având în vedere prevederile Legii nr. 37/2018 privind promovarea transportului ecologic;
În temeiul prevederilor art. 36 alin. (2) lit. b) şi lit d), alin. (4) lit. d) şi alin. (6) lit. a) pct. 14 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art. 45 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se aprobă Studiul de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze", conform Anexei 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2: Se aprobă descrierea sumară a investiţiei ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze", conform Anexei 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 3: Se aprobă indicatorii tehnico - economici ai proiectului, conform Anexei 3 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 4: Se vor asigura toate resursele financiare necesare în vederea susţinerii contribuţiei proprii şi cheltuielile neeligibile în cadrul proiectului ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze", în condiţiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor.

Art. 5: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Edilitară şi Direcţia Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.

Art. 6: Prezenta hotărâre se publica in Buletinul Informativ al Primariei Municipiului Timisoara si pe site-ul propriu si totodata se comunica:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse I Est;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse II Vest;
- Direcţiei Edilitare;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Comunicare - Relaţionare;
- Direcţiei Urbanism şi Dezvoltare Urbană;
- Direcţiei Poliţiei Locale;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Biroului Audit;
- Mass - media locale.


Presedinte de sedinta
DAN DIACONU
Contrasemneaza
P. SECRETAR SIMONA DRĂGOI

Atasament: Raport_specialitate.pdf

ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECTIA EDILITARĂ SC2018 - TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII

Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro

Cod FO53-01,Ver.1

Page 1

RAPORT DE SPECIALITATE privind aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin

poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze” şi a indicatorilor tehnico-economici, finanţate prin Fondul pentru Mediu

Având în vedere Expunerea de motive nr. SC2018- /30.10.2018 a Primarului Municipiului

Timișoara și Proiectul de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze” şi a indicatorilor tehnico-economici, finanţate prin Fondul pentru Mediu. Facem următoarele precizări:

Prin ordinul nr. 741/2018, Ministerul Mediului a aprobat Ghidul de finanţare a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane, ghid care constituie un suport informativ, având rolul de a furniza solicitantului de finanţare din Fondul pentru mediu informaţii privind derularea Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane.

Ghidul conţine dispoziţii privind: a) scopul, obiectivele şi indicatorii de performanţă ai programului; b) eligibilitatea solicitantului, a proiectului propus şi a cheltuielilor acestuia; c) metodologia de analiză, evaluare, selectare, aprobare, implementare, decontare şi monitorizare a proiectului propus.

Scopul programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, ca urmare a utilizării autovehiculelor mai puţin poluante în transportul public local de persoane.

Obiectivul programului constă în diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin punerea în circulaţie a autobuzelor electrice, autobuzelor electric hibride, autobuzelor alimentate cu GNC şi a troleibuzelor.

Obiectul programului îl reprezintă achiziţionarea de autobuze noi electrice, autobuze noi electric hibride, autobuze noi alimentate cu GNC şi troleibuze noi, prin finanţarea nerambursabilă acordată din Fondul pentru mediu, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (GES).

Portivit art. 3 din Ghidul de Finanţare a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de personae, finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi creditelor bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.

În conformitate cu prevederile art. 8 din Ghidul de Finanţare a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane, finanţarea nerambursabilă, asigurată de Autoritate (Administraţia Fondului pentru Mediu), se acordă în cuantum de până la 80% din preţul de achiziţie al autobuzului/troleibuzului. Suma maximă finanţată în funcţie de numărul de locuitori este: - 35.000-200.000 locuitori - buget maxim 20.000.000 lei; - 200.001-400.000 locuitori - buget maxim 110.000.000 lei; - peste 400.001 locuitori - buget maxim 340.000.000 lei.

Dacă suma solicitată prin cererea de finanţare depăşeşte pragul maxim permis aferent numărului de locuitori, diferenţa rezultată va fi considerată neeligibilă. Contribuţia proprie a solicitantului şi cheltuielile neeligibile vor fi asigurate din surse financiare proprii.

ROMÂNIA 1918-2018 | SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ

Cod FO53-01, ver. 2

Municipiul Timisoara doreste sa-si imbunatateasca continuu performantele in domeniul transportului public de persoane. In acest scop are in vedere sa asigure satisfacerea continua a cerintelor si asteptarilor clientilor printr-o inalta calitate a transportului public de persoane si in acelasi timp sa protejeze mediul inconjurator prin prevenirea si controlul poluarii.

Proiectul contribuie la dezvoltarea durabilă prin faptul că va creşte atractivitatea şi popularitatea sistemului de transport public, contribuind la încurajarea cetăţenilor de a folosi transportul public, în detrimentul autoturismelor proprii, scăzând astfel emisiile de CO2.

Potrivit raportului Competitive cities (Banca Mondială), orașele românești se confruntă cu probleme serioase în ceea ce privește traficul auto, dat fiind faptul că, în perioada comunistă, orașele au fost planificate ținând cont de infrastructura de transport public pe de-o parte, iar pe de altă parte, pentru că în majoritatea orașelor românești, numărul de autovehicule a crescut exponențial, aspect care a condus la depășirea capacității infrastructurii existente și la crearea blocajelor în trafic.

Creşterea urbanizării, a densităţii populaţiei şi a mobilităţii acesteia conduce la apariţia unor noi probleme de ordin economic, ecologic şi de sănătate pentru oraşe şi locuitorii acestora, ca urmare a utilizării în mod excesiv a automobilelor, prin producerea de aglomerări şi poluare. Oportunitatea oferită cetăţenilor noilor state membre ale Uniunii Europene de a beneficia de automobile personale, precum şi accelerarea acestei tendinţe în urma investiţiilor străine în aceste ţări trebuie să fie compensate prin oferirea unor măsuri alternative cum este transportului public local.

Poluarea este una din principalele probleme cu care se confruntă marile oraşe. Politicile UE vizează reducerea emisiilor şi stabilirea de limite şi valori ţintă pentru calitatea aerului.

Art. 17 alin. (1) lit. k) din Legea 92/2007 a serviciilor de transport public local prevede că printre atribuţiile consiliului local se numără şi finanţarea sau, după caz, contractarea ori garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru realizarea programelor de investiţii vizând dezvoltarea şi eficientizarea serviciilor de transport, precum şi înfiinţarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea şi extinderea sistemului de transport public local aparţinând patrimoniului unităţilor administrativ- teritoriale.

Având în vedere cele mai sus prezentate, propunem spre aprobarea Coniliului Local al Municipiului Timişoara următoarele: - aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare

îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze”, conform Anexei 1, care face parte integrantă din hotărâre;

- aprobarea Anexei 2 privind descrierea sumară a investiţiei: ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze”, care face parte integrantă din hotărâre.

- aprobarea indicatorilor tehnico – economici ai proiectului, conform Anexei 3, care face parte integrantă din hotărâre;

- asigurarea tuturor resurselor financiare necesare în vederea susţinerii contribuţiei proprii şi cheltuielile neeligibile în cadrul proiectului ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze”, în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor.

Având în vedere prevederile legale expuse în prezentul raport, apreciem că proiectul de hotărâre îndeplinește condițiile pentru a fi supus dezbaterii și aprobării plenului consiliului local.

DIRECTOR, CULIŢĂ CHIŞ

ŞEF BIROU T.S.C.,

ŞEF BIROU G.M.P.E., CRISTINA GAVRA LOREDANA SIBIAN

CONSILIER B.T.S.C., NASTASIA POP

Atasament: Expunere_motive.pdf

Cod FO53-03, Ver.1

EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE privind aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze” şi a

indicatorilor tehnico-economici, finanţate prin Fondul pentru Mediu

1. Descrierea situatiei actuale Prin ordinul nr. 741/2018, Ministerul Mediului a aprobat Ghidul de finanţare a Programului

privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane, ghid care constituie un suport informativ, având rolul de a furniza solicitantului de finanţare din Fondul pentru mediu informaţii privind derularea Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane. 2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate

Scopul programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, ca urmare a utilizării autovehiculelor mai puţin poluante în transportul public local de persoane.

Obiectivul programului constă în diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin punerea în circulaţie a autobuzelor electrice, autobuzelor electric hibride, autobuzelor alimentate cu GNC şi a troleibuzelor.

Obiectul programului îl reprezintă achiziţionarea de autobuze noi electrice, autobuze noi electric hibride, autobuze noi alimentate cu GNC şi troleibuze noi, prin finanţarea nerambursabilă acordată din Fondul pentru mediu, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (GES).

Portivit art. 3 din Ghidul de Finanţare a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de personae, finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi creditelor bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.

Proiectul contribuie la dezvoltarea durabilă prin faptul că va creşte atractivitatea şi popularitatea sistemului de transport public, contribuind la încurajarea cetăţenilor de a folosi transportul public, în detrimentul autoturismelor proprii, scăzând astfel emisiile de CO2.

3. Concluzii

Consider necesar și oportun aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate ,,Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători din Municipiul Timişoara - troleibuze” şi a indicatorilor tehnico-economici, finanţate prin Fondul pentru Mediu

PRIMAR, DIRECTOR D. EDILITARĂ, NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ

ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR NR.

Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro

ROMÂNIA 1918-2018 | SĂRBĂTORIM ÎMPREUNĂ

Atasament: Anexa_2.pdf

Anexa 2 la HCL nr. ....................................

DESCRIEREA INVESTIŢIEI

I. DATE GENERALE

Denumire proiect: Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului public de călători în Municipiul Bucureşti - troleibuze Amplasament: Timișoara, Titularul investiţiei: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 Beneficiar: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 II. DATE TEHNICE

Proiectul propune achiziţia a 50 de troleibuze noi, având o lungime de 12 m şi o autonomie de 200 km. III. INDICATORI VALORICI

Preţ unitar troleibuz: 1.840.000,00 lei TVA 19%: 349.600,00 lei Valoare troliebuz: 2.189.600,00 lei Valoarea totală a investiţiei (TVA inclus): 109.480.000,00 lei (50 troleibuze x 2.189.600 lei/troleibuz). IV. DESCRIEREA INVESTIŢIEI

Proiectul propune achiziţia de vehicule capabile să transporte cel puțin 90 călători, având lungimea de 12 m, latimea de 2,50 m, sistem de numarare calatori, dotari cu echipament Wi-Fi, durata de garantie sa fie de 6 ani sau 360.000 km, durata de functionare 12 ani. Troleibuzele vor funcționa normal în condițiile rețelei de contact cu o înălțime cuprinsă între 4 si 6 m, forţa de apăsare captator de 10 daN, cu viteza maximă de 70 km/h, sistem de frânare cu EBS şi ABS, frânare auxiliară electrică recuperativă şi sistem de recuperare energie, accelerația medie la sarcină maximă 0,9 – 1,5 m/s2 si la vehicul gol 1,1 – 1,5 m/s2. Caroseria troleibuzului va fi realizată cu podea coborâtă pe toată lungimea, având dispozitiv cu acționare electrică la una din uşile de acces, cu validare de la postul de conducere, pentru accesul persoanelor cu handicap, rampă de acces pentru persoanele cu dizabilități și funcția de "kneeling".

Director Direcţia Edilitară, Şef Serviciul Transport,

Culiţă CHIŞ Adrian COLOJOARĂ

Atasament: Anexa_3.pdf

Anexa 3 la HCL nr……………………………

INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI Denumire proiect: Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante necesare îmbunătăţirii transportului

public de călători în Municipiul Timişoara - troleibuze Amplasament: Timișoara, Titularul investiţiei: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 Beneficiar: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 Indicatori fizici: - troleibuze de 12 m: 50 buc.

Indicatori valorici: Valoarea totală a investiției, inclusiv T.V.A: 109.480.000,00 lei Valoare nerambursbilă, inclusiv T.V.A.: 87.584,000,00 lei Contribuţie proprie 20%: 21.896.000,00 lei

DIRECTOR, Culiță CHIȘ