FP53-01, Ver.2.
ROMÂNIA SE APROBĂ,
JUDEŢUL TIMIŞ
MUNICIPIUL TIMIŞOARA P R I M A R,
DIRECŢIA DE MEDIU NICOLAE ROBU
SC2015-28650/30.10.2015.
REFERAT
privind aprobarea participării Municipiului Timişoara în calitate de Partener la
aplicaţia Proiectului „New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster Initiative
(NINO–ECI)”, finanţat din FEDR prin PROGRAMUL TRANSNAȚIONAL
DUNĂREA 2014 – 2020
Prin corespondenţa electronică transmisă Primăriei Municipiului Timișoara de către Agenția de
Dezvoltare Slavonia și Baranja, Osijek, cu care Municipiul Timișoara a colaborat în cadrul
Proiectului CONURBANT, s-a lansat propunerea de participare a Municipiului Timișoara la un
Proiect finanțat în cadrul Programul Transnațional Dunărea 2014–2020, apelul de proiecte din
Septembrie 2015.
Programului de cooperare transnaţională pentru regiunea Dunării este în valoare de 222 milioane
EUR din care 202 milioane EUR din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) cu
obiectivul de a consolida coeziunea economică şi socială în Uniunea Europeană prin reducerea
dezechilibrelor dintre regiunile acesteia și 19,8 milioane EUR din Instrumentul de Asistenţă pentru
Preaderare (IPA), oferind asistenţă financiară şi tehnică pentru a sprijini procesul de reformă în
ţările în curs de aderare.
Programul Transnațional Dunărea 2014 – 2020 se bazează pe patru priorități tematice:
1. O regiune a Dunării inovatoare și responsabilă din punct de vedere social: promovarea inovării, a transferului de cunoștințe și a spiritului antreprenorial,
2. O regiune a Dunării ecologică: conservarea și gestionarea patrimoniului natural și cultural din regiunea Dunării,
3. O regiune a Dunării mai bine conectată și mai responsabilă din punct de vedere energetic: dezvoltarea unor sisteme de transport sigure și durabile, promovarea eficienței energetice,
4. O regiune a Dunării bine guvernată: oferirea de sprijin pentru punerea în aplicare a Strategiei UE pentru regiunea Dunării și îmbunătățirea cadrelor juridice și de politici pentru a
aborda provocările societale majore, cum ar fi măsurile privind piața forței de muncă, sistemele de
educație, schimbările demografice, etc.
Ratele de cofinanțare (pentru statele membre), pentru prioritățile 1-4 sunt de 85% FEDR + 15%
cofinanțare națională.
Titlul propunerii de proiect este ”New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster
Initiative (NINO – ECI)”, având ca obiectiv cooperarea și crearea unui cadru mai amplu de
cooperare pentru a depăși problemele existente în finanțarea, execuția și evaluarea eficienței
proiectelor de eficientizare energetică, în vederea creșterii capacității de a realiza reabilitări
energetice la o scară largă, la nivelul întregii comunități.
Propunerea de Proiect „NINO – ECI” vizează Axa prioritară 1 – „Inovare și responsabilitate socială
în Regiunea Dunării”, obiectivul specific 1.1: ” Îmbunătățirea condițiilor cadru pentru inovare”.
Ideea proiectului a pornit de la constatarea că, în unele din țările din Regiunea Dunării, problemele
de eficientizare energetică a clădirilor publice și private nu și-au găsit o rezolvare printr-o
implementarea la scară largă, aceste lucrări și cazurile de succes fiind restrânse numeric, fiind
sprijinite în mare parte de fonduri private și într-o mai mică măsură prin instrumentele financiare
existente la nivel național și european. Dimensiunea problemele rezidă în existența la nivelul
autorităților publice locale a unor clădiri rezidențiale construite la standarde de eficiență scăzută,
asupra cărora sunt necesare intervenții și investiții corespunzătoare, insuficienta cooperare între
FP53-01, Ver.2.
autoritățile locale, centrele de cercetare și dezvoltare, instituțiile de învățământ superior și sectorul
public, aspecte asupra cărora se va focusa proiectul.
Întrucât sectorul companiilor pentru servicii energetice de tip ESCO, nu este suficient dezvoltat și
nici prezent la nivelul comunităților locale, atât în sectorul rezidențial cât și în cel public și
industrial, în pofida dezvoltării economice constante înregistrate, se consideră că sunt necesare o
serie de demersuri pentru depășirea unor bariere: lipsa cunoștințelor și a gradului de conștientizare a
cetățenilor pentru reducerea consumurilor de energie, a necunoașterii potențialului de economisire
a energiei, reticența cetățenilor în realizarea unor împrumuturi dedicate investițiilor în eficiență
energetică, lipsa unor instrumente financiare de tip ESCO și, în unele cazuri, a unor companii
ESCO de încredere, complexitatea Contractelor de Performanță Energetică și de verificare a
economiei de energie, dar mai ales lipsa de cooperare între participanții la proiecte de tip ESCO
(proiectanți, experți energetici și financiari, consultanți, administratori clădiri și autorități publice).
Propunerea de proiect va avea în acest sens ca obiectiv specific cooperarea transnațională prin
inițiativele părților interesate și a clusterelor din diferite sectoare în vederea realizării unui proiect
ESCO de succes. Implementarea unei asemenea inițiative este în perfectă concordanță cu strategia
RIS3 a Politicii de Coeziune 2014-2020 care încurajează întărirea avantajelor competitive ale
regiunii, inovarea, experimentarea și stimularea investițiilor în sectorul privat.
Proiectul „NINO – ECI” va viza patru mari etape de acțiune:
1. Identificarea stadiului inițial, sub aspectul identificării la nivelul fiecărui partener și a țărilor participante a politicilor în domeniul eficienței energetice, cerințelor legislative naționale,
conform Directivei 2012/27/EU privind eficiența energetică și identificarea instrumentelor
financiare existente,
2. Analiza de piață – prin sondări și cercetare în rândul populației în vederea stabilirii nivelului de cunoaștere, informare și dorință în vederea participării la implementarea unor
proiecte de tip ESCO, organizarea de forumuri de informare a părților interesate și selectarea
candidaților pentru participarea la un proiect de tip ESCO,
3. Realizarea unui Inițiative transnaționale de clustere ESCO, 4. Implementarea unui proiect de tip ESCO la o clădire rezidențială/partener.
Pe lângă aceaste etape care se vor concretiza în pachete de activități, se vor desfășura și activități de
management intern (întâlniri de lucru și coordonare, management financiar și raportări) și activități
de comunicare (strategii, pagina web, materiale de diseminare, networking, mass-media și
evenimente).
Principalele rezultate ale proiectului vizate sunt:
1. Analiză asupra potențialului de implementare a proiectelor de tip ESCO la nivel individual sau la o scară mai largă (la nivelul a mai multor clădiri rezidențiale)
2. Finalizarea unui Proiect-cadru de eficiență energetică pentru îmbunătățirea eficienței energetice la cel puțin o clădire rezidențială în fiecare țară a partenerilor;
3. Un Studiu de caz final pentru implementarea cu succes a unui Proiect ESCO în fiecare țară a partenerilor (pentru clădirea selectată) sau la o scară mai largă;
4. Elaborarea unei Inițiative transnaționale de Clustere de tip ESCO la nivelul partenerilor; 5. Crearea unui ghid de politici de finanțare transnațional al companiilor de tip ESCO
În cadrul consorţiului, până în momentul de față vor fi angrenați următorii parteneri:
Croația:
1. Agenția de Dezvoltare Regională Slavonia și Baranja – RDA 2. Institutul de Energiee Hrvoje Požar 3. Facultatea de Inginerie Electrică Osijek
Ungaria:
4. Pécs Urban Development 5. ECO Synergy Ltd. (reprezentând Clusterul Blue Economy Innovation)
Bulgaria: 6. Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Vratsa România:
7. Municipiul Timișoara 8. Clusterul pentru Energii Sustenabile ROSENC Timișoara
Ucraina: 9. Agenția pentru Investiții Transcarpatian Uzhgorod Muntenegru: 10. Expeditio – Centre for Sustainable Business Development, Kotor Slovenia: 11. Universitatea din Maribor Germania: 12. KEA - Klimaschutz- und Energieagentur, Karhlsruhe (se așteaptă confirmare)
FP53-01, Ver.2.
Durata de implementare propusă este de 30 luni, iar bugetul proiectului este estimat la 2,5-3
milioane EUR. Aplicația proiectului este în lucru, urmând ca bugetul să se definitiveze până în data
de 02.11.2015. În cadrul Programului Transnațional Dunărea 2014-2020 contribuția FEDR este de
85%, iar co-finanțarea națională este de 15%, care poate sa fie publică sau privată.
Aplicarea la Programul Transnațional Dunărea se organizează în două etape, prima fiind aceea de
depunere a unei Declarații de interes (Expression of Interest - EoI) și etapa a doua de depunere
completă a documentului aplicație (Application Form).
În cazul selectării Declarației de Interes în cea de-a doua etapă, cea de depunere a documentului de
aplicație, și mai apoi în cazul aprobării spre finanțare a Proiectului „NINO – ECI” sumele vor fi
avansate din bugetul local al Municipiului Timișoara, urmând ca rambursarea acestora să se
realizeze pe baza Rapoartelor de progres elaborate de municipalitate și aprobate, precum și a
Contractului de Co-finanțare care urmează să fie încheiat cu Autoritatea Națională a programului
pentru un procent de 13% din cheltuielile eligibile ale proiectului.
În România, Autoritatea Naţională a programului funcţionează la nivelul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP). Autoritatea de Management este stabilită în cadrul
Ministerul Economiei Naţionale din Ungaria, iar Secretariatul Comun la Budapesta.
Faţă de cele prezentate anterior, PROPUNEM:
1. Aprobarea participării Municipiului Timișoara în calitate de partener la aplicația Proiectului ”New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster Initiative (NINO – ECI)”, finanţat prin
Programul Transnațional DUNĂREA 2014–2020, cu o valoare totală propusă de aproximativ 2,5 –
3 milioane EUR din care, bugetul propus pentru Municipiul Timişoara este estimat la 110-150 mii
EUR, contribuța FEDR (valoare asistenţă financiară nerambursabilă) fiind de de 85% și co-
finanțarea națională de 15%.
2. Aprobarea cofinanțării, din bugetul local al Municipiului Timișoara, a sumelor necesare pentru derularea și implementarea activităților Proiectului ”New Initiatives for New Opportunities –
ESCO Cluster Initiative (NINO – ECI)” în cazul aprobării finanțării, precum și finanțării în avans,
urmând ca sumele să fie recuperate prin cererile de rambursare, conform aplicației Proiectului și
Manualului de implementare a Programului Transnațional DUNĂREA 2014-2020, sume care vor
fi recuperate pentru reîntregirea bugetului local.
3. Aprobarea co-finanţării cheltuielilor neeligibile și altor costuri suplimentare ce pot interveni pe parcursul implementării Proiectului ”New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster
Initiative (NINO – ECI)”.
4. Împuternicirea Primarului Municipiului Timișoara în vederea semnării documentelor aferente aplicației Proiectului ”New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster Initiative
(NINO – ECI)”.
VICEPRIMAR, SECRETAR,
Dan DIACONU Ioan COJOCARI
DIRECTOR DIRECŢIA DE MEDIU, DIRECTOR DIRECŢIA ECONOMICĂ,
Adrian – Amedeo BERE - SEMEREDI Smaranda HARACICU
ȘEF BIROU MONITORIZARE ȘI PROTECȚIA MEDIULUI, CONSILIER,
Călin - Victor FIAT Iudit BERE - SEMEREDI
AVIZAT JURIDIC,
Red,, Dact: BSI, Ex.1/29.10.2015.
FP53-01, Ver.2.
ROMÂNIA AVIZAT,
JUDEŢUL TIMIŞ SECRETAR,
MUNICIPIUL TIMIŞOARA
CONSILIUL LOCAL Ioan COJOCARI
PROIECT DE HOTĂRÂRE
privind aprobarea participării Municipiului Timişoara în calitate de Partener la aplicaţia Proiectului „New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster Initiative (NINO–ECI)”,
finanţat din FEDR prin PROGRAMUL TRANSNAȚIONAL DUNĂREA 2014 – 2020
Consiliul Local al Municipiului Timişoara
Având în vedere Referatul nr. SC2015-28650/30.10.2015 al Primarului Municipiului Timişoara, Domnul
Nicolae Robu;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe,
Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea
domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale şi Comisiei
pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi problemele minorităţilor din cadrul
Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
În conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2), lit. b) şi e), alin. (4) litera a) şi f) şi alin. (7) lit. a) şi c) din
Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art. 45 şi art. 115 alin.(1) lit. b) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală,
republicată şi modificată;
H O T Ă R Ă Ş T E :
Art.1: Se aprobă participarea în calitate de Partener la aplicația Proiectului ”New Initiatives for New
Opportunities – ESCO Cluster Initiative (NINO – ECI)”, finanţat prin Programul Transnațional DUNĂREA
2014–2020, cu o valoare totală propusă de aproximativ 2,5 – 3 milioane EUR din care, bugetul propus pentru
Municipiul Timişoara este estimat la 110-150 mii EUR, contribuța FEDR (valoare asistenţă financiară
nerambursabilă) fiind de de 85% și co-finanțarea națională de 15%.
Art.2: Se aprobă cofinanțarea, din bugetul local al Municipiului Timișoara, a sumelor necesare pentru
derularea și implementarea activităților Proiectului ”„NINO – ECI” în cazul aprobării finanțării, precum și
finanțării în avans, urmând ca sumele să fie recuperate prin cererile de rambursare, conform Manualului de
implementare a Programului Transnațional DUNĂREA 2014-2020, sume care vor fi recuperate pentru
reîntregirea bugetului local.
Art.3: Se aprobă cofinanțarea cheltuielilor neeligibile și altor costuri suplimentare ce pot interveni pe
parcursul implementării Proiectului ” NINO – ECI”.
Art.4: Se aprobă împuternicirea Primarului Municipiului Timișoara pentru semnarea documentelor aferente
aplicației Proiectului ”New Initiatives for New Opportunities – ESCO Cluster Initiative (NINO – ECI)”.
Art.5: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia de Mediu și Direcția
Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.
Art.6: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
- Direcţiei Instituţii Şcolare, Medicale, Sportive şi Culturale;
- Direcţiei Comunicare;
- Instituţiei Arhitectului Şef;
- Biroului Audit;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Agenției de Dezvoltare Regională Slavonia și Baranja, Croația;
- Mass - media locale.
PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,