ROMÂNIA PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TIMIŞOARA SC2009 –19978/ 31.08.2009
Bd. C.D. Loga nr. 1, Timişoara, tel/fax: +40 256 -204886, e-mail: [email protected] internet:
www.primariatm.ro
REFERAT Privind participarea Consiliului Local al Municipiului Timişoara în acţionariatul
Aeroportului Internaţional Timişoara Traian Vuia În data de 27.08.2009 Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii transmitea Primăriei Municipiului Timişoara adresa nr. 1281/EP/ prin care solicita punctul de vedere al Consiliului Local Timişoara referitor la fuziunea aeroporturilor din Timişoara şi Arad şi formarea Companiei Naţionale Aeroportuare Banat. Facem următoarele precizări:
- prima adresă de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii trimisă municipalităţii timişorene datează din data de 14.08.2009. Ca urmare la această adresă, Primăria Municipiului Timişoara solicită Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (adresa SC20090-019268/24.08.2009) o copie după studiul de oportunitate şi/sau fezabilitate, întocmit de minister pentru proiectul Compania Naţională Aeroportuară Banat şi pentru fuzionarea Aeroportului Internaţional Traian Vuia şi Aeroportul Arad.
- A doua adresă a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din 27.08.2009 solicită o hotărâre a Consiliului Local Timişoara referitoare la acest proiect, făcând referire la faptul că “până la acest moment şi-au exprimat intenţia de a participa la formarea acestei companii prin Hotărâre de Consiliu, Primăria Municipiului Arad, Consiliul Judeţean Arad şi Consiliul Judeţean Timiş” – nici CJT, nici Consiliul Local Arad nu au discutat sau aprobat o asemenea hotărâre de consiliu. Ca răspuns la această adresă, Primăria Municipiului Timişoara a solicitat din nou o copie după studiul de oportunitate şi/sau fezabilitate, întocmit de minister pentru proiectul Compania Naţională Aeroportuară Banat şi pentru fuzionarea Aeroportului Internaţional Traian Vuia şi Aeroportul Arad, în vederea supunerii acesteia atenţiei Consiliului Local Timişoara şi opiniei publice timişorene.
- Nici până în momentul de faţă, nu s-a primit de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii vreo fundamentare tehnică, economică, financiară sau legală a acestui proiect.
- Aeroportul Internaţional Traian Vuia din Timişoara este al doilea aeroport din ţară din punct de vedere al traficului aerian, deserveşte cea mai dezvoltată zonă din ţară, dispune de o infrastructură competentă şi are premise pentru dezvoltare, este baza unei
companii aeriene importante. Comparativ cu Aeroportul Arad situaţia se prezintă astfel (la nivelul anului 2008):
Aeroportul Timişoara Aeroportul Arad Pasageri procesaţi 890.137/pasageri/an 76.777 pasageri/an Volumul anual al mărfurilor 1.800 tone 537 tone Nr. de mişcări aeronave (decolări/aterizări) 24.515 mişcări/an 3.383 mişcări/an Suprafaţa aerogară 5.000 mp 300 mp - În 2006, prin HG 574/2006 a fost aprobată prima etapă a strategiei de vânzare a S.N.
Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia S.A., prin care Ministerul Transporturilor este mandatat să coordoneze derularea şi încheierea de oferte publice secundare de vânzare a unui pachet de acţiuni reprezentând 5% din capitalul social al Aeroportului din Timişoara. În vederea aplicării şi monitorizării derulării primei etape a strategiei de privatizare s-au constituit comisii de pregătire a procersului de privatizare şi a demarat elaborarea studiului de analiză financiar economică. Până în prezent, Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia a cheltuit 290.000 lei pentru plata comisiilor şi elaborarea studiului. Astfel, planul de fuziune cu aeroportul din Arad, intră în contradicţie cu prevederile legislative privind privatizarea Aeroportului Internaţional Timişoara – Traian Vuia, plan de privatizare adoptat de Guvernul României prin HG 574/2006.
- Proiectul de fuziune al celor două aeroporturi încalcă în mod flagrant prevederile Legii nr. 21/1996 privind concurenţa, care la art. 1 dispune că “prezenta lege are drept scop protecţia, menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor”. Înfiinţarea unei societăţi comune prin fuziunea celor două aeroporturi va avea ca efect “uciderea” concurenţei, prin limitarea libertăţii comerţului şi a autonomiei agenţilor economici, ce se exercită cu respectarea reglementărilor legale (art. 9, alin. 1, lit. A din Legea nr. 21/1996 privind concurenţa).
- Niciuna din strategiile locale, judeţene şi regionale la care suntem semnatari nu prevede un asemenea proiect ca bază de dezvoltare a Aeroportului din Timişoara. Astfel, Strategia de Dezvoltare Regională Vest 2007-2013, la Capitolul Axa Strategică I. Infrastructura de Transport şi Energie, punctul I.3 Infrastructura de transport aerian prevede:
” I.3.1.1. Modernizarea şi transformarea aeroportului internaţional Traian Vuia din Timişoara într-un centru intermodal şi economic al Regiunii Vest şi I3.1.2 Dezvoltarea şi extinderea infrastructurii de transport a aeroportului internaţional Traian Vuia din Timişoara astfel încât acesta să deservească întreaga populaţie a euroregiunii DCMT“. Aeroportul din Arad nici măcar nu e menţionat. În Strategia de Dezvoltare a Judeţului Timiş 2009 - 2015, adoptată de CJT în mai 2009, la Capitolul 4, Axa 1 Transport, DI 1.4 Transportul Aerian se prevede: ” Sprijinirea dezvoltării infrastructurii aeroportuare de la SN Aeroportul Internaţional Traian Vuia din Timişoara“. În Conceptul strategic de dezvoltare a zonei Timişoara 2000-2010, Capitolul Dezvoltarea zonei Timişoara ca pol economic regional competitiv, se prevede dezvoltarea Aeroportului Internaţional Timişoara Traian Vuia. Aşadar, în nicio strategie de dezvoltare locală, judeţeană şi regională nu e prevăzută măsura fuziunii celor două aeroporturi şi crearea Companiei Naţionale Aeroportuare Banat.
Având în vedere cele de mai sus, propunem: 1. Participarea Consiliului Local al Municipiului Timişoara în acţionariatul
Aeroportului Internaţional Timişoara Traian Vuia; 2. Respingerea ca prematură a propunerii de fuziune a aeroporturilor din Timişoara şi
Arad şi formarea Companiei Naţionale Aeroportuare Banat, din cauza nefundamentării ei din punct de vedere economic, tehnic, financiar şi juridic cu niciun document din partea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, contraveniind tuturor strategiilor locale, judeţene şi regionale.
Primar, GHEORGHE CIUHANDU
Viceprimar Viceprimar ADRIAN ORZA SORIN GRINDEANU
Avizat juridic Jr. Sorin Chira