ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECȚIA TEHNICĂ SC2010-029656/05.01.2011 Bd. CD. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax: +40 256 493 017 e-mail: internet: www.primariatm.ro Către, CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TIMIŞOARA Potrivit art. l alin. (1) din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome şi societăți comerciale, unitățile economice de stat, indiferent de organul în subordinea căruia își desfăşoară activitatea, se organizează şi funcționează, în conformitate cu dispozițiile prezentei legi, sub forma de regii autonome sau societăţi comerciale. De asemenea, potrivit art. | alin. (2) din Legea nr. 15/1990, unităţi economice, bunuri sau activități pot fi, după caz, concesionate sau închiriate cu respectarea prevederilor prezentei legi. Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia la art. 12 şi 17 stipulează: „ART. 12 (1) Bunurile din domeniul public pot fi date, după caz, în administrarea regiilor autonome, a prefecturilor, a autorităților administraţiei publice centrale şi locale, a altor instituții publice de interes național, județean sau local. ART. 17 Statul şi unitățile administrativ-teritoriale pot da imobile din patrimoniul lor, în folosința gratuită, pe termen limitat, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfăşoară activitate de binefacere sau de utilitate publica, ori serviciilor publice”. Conform art. 6 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, înființarea, organizarea, exploatarea şi funcționarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat vor avea în vedere respectarea şi îndeplinirea cerințelor referitoare la securitatea serviciilor furnizate/prestate şi continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ şi calitativ. Înfiinţarea, organizarea, coordonarea şi reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat constituie dreptul exclusiv al autorităților administrației publice locale, iar monitorizarea şi controlul funcţionarii și gestionării acestora intra în atribuțiile şi responsabilitatea exclusiva a acestor autorități (art. 7 alin. (1) din Legea nr. 71/2002). Dobândirea, dezvoltarea, modernizarea, exploatarea, întreținerea şi administrarea bunurilor proprietate publica şi privată specifice infrastructurii edilitar-urbane a unităţilor administrativ-teritoriale sunt, de asemenea, de competenta exclusiva a autorităților administrației publice locale (art. 7 alin. (2) din Legea nr. 71/2002). De asemenea art. 16 din Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local consiliile locale, consiliile judeţene, precum şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti sunt obligate să asigure, să organizeze, să reglementeze, să coordoneze şi să controleze prestarea serviciilor de transport public desfăşurat pe raza administrativ-teritorială a acestora, precum şi să înființeze societăți de transport public dacă acestea nu există. Articolele 4, 8 şi 26 din Legea nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilități publice stipulează: „ART.4 (1) Sistemele de utilități publice sunt parte componentă a infrastructurii tehnico-edilitare a unităților administrativ-teritoriale, sunt bunuri de interes şi folosinţă publică şi aparţin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public ori privat al unităţilor administrativ-teritoriale, fiind supuse regimului juridic al proprietății publice sau private a acestora, după caz. ART.8
(1) Autorităţile administrației publice locale au competență exclusivă, în condițiile legii, în tot ceea ce priveşte înființarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea și controlul funcționării serviciilor de utilități publice, precum şi în ceea ce priveşte crearea, dezvoltarea, modernizarea, administrarea şi exploatarea bunurilor proprietate publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de utilităţi publice, (2) În exercitarea competențelor şi atribuţiilor ce le revin în sfera serviciilor de utilități publice, autoritățile administrației publice locale adoptă hotărâri în legătură cu: - elaborarea şi aprobarea strategiilor proprii privind dezvoltarea serviciilor, a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de utilități publice existente, precum și a programelor de înființare a unor noi sisteme, inclusiv cu consultarea operatorilor; - coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepție unitară şi corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor, de amenajare a teritoriului, urbanism şi mediu; - alegerea modalităţii de gestiune a serviciilor de utilități publice şi darea în administrare sau, după caz, concesionarea bunurilor proprietate publică şi/sau privată a unităților administrativ-teritoriale din componenţa sistemelor de utilități publice; - participarea unităţilor administrativ-teritoriale la constituirea capitalului social al unor societăți comerciale având ca obiectiv furnizarea/prestarea serviciilor de utilități publice de interes local, intercomunitar sau județean, după caz; - contractarea sau garantarea împrumuturilor pentru finanțarea programelor de investiții în vederea dezvoltării, reabilitării şi modernizării sistemelor existente; - gârantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor contractate de operatorii serviciilor de utilități publice în vederea înființării sau dezvoltării infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor; ART. 26 (3) Bunurile proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice pot fi date în administrare sau pot fi concesionate operatorilor în conformitate cu prevederile legale. (4) Bunurile proprietate privată a unităților administrativ-teritoriale utilizate pentru farnizarea/prestarea serviciilor de utilități publice pot fi date în administrare, concesionate sau trecute în proprietatea operatorilor, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare”. Mai mult art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică prevede următoarele: „Prin excepţie de la prevederile art, 14, bunurile proprietate publică pot fi concesionate prin atribuire directă companiilor naționale, societăților naționale sau societăților comerciale aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entităților prevăzute la art. 5, care au fost înființate prin reorganizarea regiilor autonome şi care au ca obiect principal de activitate gestionarea, întreţinerea, repararea şi dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai până la finalizarea privatizării acestora. Consiliile locale hotărăsc ca bunurile ce aparţin domeniului public sau privat, de interes local să fie date în administrarea regiilor autonome şi instituţiilor publice, să fie concesionate ori să fie închiriate. Acestea hotărăsc cu privire la cumpărarea unor bunuri ori la vânzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de interes local sau județean, în condițiile legii(art. 123 alin. (1) din Legea nr. 215/2001). De asemenea, art. 124 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, stipulează următoarele: „Consiliile locale şi consiliile județene pot da în folosință gratuită, pe termen limitat, bunuri mobile şi imobile proprietate publică sau privată locală ori județeană, după caz, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfășoară activitate de binefacere sau de utilitate publică ori serviciilor publice”. Ţinând cont de cele mai sus prezentate, precum şi de alte prevederi legale în vigoare, considerăm că proiectul de hotărâre propus este nelegal.