REFERAT cu privire la aprobarea criteriilor si obiectivelor de performanta ale regiilor autonome si
societatilor comerciale subordonate Consiliului Local al Municipiului Timisoara
Potrivit O.U.G. nr. 79 / 2001, art. 4, al. 3, contractul de performanta încheiat cu conducatorii agentilor economici se revizuieste anual. În contextul dispozitiei legale mentionate , prezentul referat este rezultatul colaborarii Directiei Tehnice, Directiei Economice si Serviciului de Audit Public Intern si are la baza constatarile si recomandarile cuprinse în raportul auditului de performanta - pe anul 2002 - al societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate Consiliului Local al Municipiului Timisoara . Pentru formarea unei opinii obiective cu privire la propunerile pe care compartimentele de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Timisoara le vor sustine în referatul de fata, vom prezenta succint observatiile Serviciului de Audit Public Intern cu privire la criteriile si obiectivele de performanta analizate. Constatari : Necorelare si interpretari diferite Se observa ca nu exista o corelare la nivelul agentilor economici cu privire la criteriile si obiectivele de performanta stabilite, care sa permita o evaluare comparativa a performantei acestora. Se remarca si o confuzie cu privire la notiunea de criteriu si cea de obiectiv. De asemenea se constata diferente în interpretarea aceluiasi criteriu de performanta, de la un agent economic la altul. De exemplu cu privire la sesizarile si reclamatiile cetatenilor, unii agenti economici urmaresc încadrarea raspunsului în termenul legal ( RA Aquatim, RA Calor), iar alti agenti economici analizeaza modul în care s-a raspuns la acestea ( RATT ). Relevanta scazuta a unor criterii si obiective de performanta Analiza criteriilor si obiectivelor de performanta a evidentiat faptul ca, în general, acestea au o relevanta scazuta pentru reflectarea performantei agentilor economici . Nivel previzionat nerealist si probleme în gestiunea lichiditatilor S-a constatat faptul ca gradul ridicat de îndeplinire al unor criterii si obiective de performanta se datoreaza unui nivel planificat foarte mare raportat la posibilitatile reale de realizare. De exemplu, S.C. Drumuri Municipale S.A , a previzionat termenul de recuperare a creantelor la 90 de zile si a reusit sa- si recupereze creantele în 33 de zile, ceea ce a condus la un grad de îndeplinire a acestui criteriu de 273% . Comparativ cu exemplul anterior, S.C. Horticultura a avut un nivel planificat pentru recuperarea creantelor de 28 de zile si le-a recuperat în 24 de zile, ceea ce a condus la un grad de îndeplinire de 117%. De asemenea diferentele mari între perioada de recuperare a creantelor si cea de rambursare a datoriilor reflecta probleme în gestiunea lichiditatilor la unii dintre agentii economici . Criterii si obiective de performanta usor de îndeplinit Din analiza gradului de îndeplinire a criteriilor si obiectivelor de performanta se observa ca nici unul dintre agentii economici nu s-a situat sub nivelul previzionat, gradul de îndeplinire fiind mai mare de 100 %. Faptul ca nu s-a solicitat pâna în prezent raportarea la realizarile anului precedent ca minim de performanta necesar a facilitat realizarea valorilor previzionate.
De remarcat faptul ca, în timp ce gradul de îndeplinire a criteriilor si obiectivelor de performanta este foarte mare la RATT (ceea ce ar trebui sa indice o performanta foarte buna), auditul de regularitate al activitatii economico- financiare a regiei, pentru aceeasi perioada de timp, a evidentiat pierderi de peste 11 miliarde lei la activitatea de baza. Diferente în aprecierea gradului de realizare Se constata diferente în aprecierea gradului de realizare a criteriilor si obiectivelor de performanta. Astfel, daca R.A. Aquatim apreciaza ca încadrarea în nivelul previzionat reprezinta o realizare de 100 %, ceilalti agenti economici calculeaza depasirile fata de nivelul previzionat, ceea ce a condus de exemplu la R.A.T.T. la realizari de 770 % în cazul solvabilitatii. Totodata, modul de calcul practicat de agentii economici ( cu exceptia R.A. Aquatim ) a permis regularizarea criteriilor neîndeplinite din realizarile celorlalte, ceea ce a condus la un grad global de îndeplinire foarte bun, dar nejustificat de realizarea tuturor criteriilor stabilite. Pentru corectarea problemelor constatate, Serviciul de Audit Public Intern a facut un set de recomandari dupa cum urmeaza : Recomandari : Stabilirea unor criterii si obiective relevante pentru reflectarea performantei agentilor economici si corelarea lor la nivelul agentilor economici pentru a avea posibilitatea unei evaluari comparative a performantei acestora. Stabilirea unor nivele previzionate realiste în functie de realizarile anului precedent si de nivelele optime prevazute în literatura de specialitate pentru criteriile / obiectivele respective. Aprecierea gradului de îndeplinire a criteriilor si obiectivelor de performanta în functie de încadrarea în nivelul previzionat care sa reprezinte o realizare de 100 %. Propuneri : Luând în considerare cele de mai sus, compartimentele de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Timisoara au elaborat un pachet de 10 criterii de performanta, aceleasi pentru toti agentii economici subordonati Consiliului Local, potrivit tabelelor anexate prezentului referat . Fac exceptie R.A. Calor si R.A.T.T., la care s-a apreciat ca fiind mai putin relevant criteriul rentabilitatii în functie de cheltuielile totale, motiv pentru care acesta a fost înlocuit cu rata rentabilitatii resurse consumate (R.A. CALOR ), respectiv randamentul (R.A.T.T.), criterii de performanta existente . La stabilirea criteriilor si obiectivelor de performanta s-a avut în vedere atât performanta economica, cât mai ales îmbunatatirea serviciilor prestate cetatenilor, fapt evidentiat de obiectivele propuse pentru fiecare agent economic în parte. De asemenea, s-au propus nivele previzionate realiste, în functie de realizarile anului precedent si de nivelele optime prevazute în literatura de specialitate pentru criteriile / obiectivele de performanta respective.Mentionam ca aceste criterii si obiective de performanta au fost discutate cu fiecare agent economic si ca s-a tinut cont de propunerile obiective venite din partea acestora . Apreciem ca însusirea propunerilor executivului Primariei Municipiului Timisoara va conduce la nivelul agentilor economici subordonati Consiliului Local la rentabilizarea activitatii economice, întarirea disciplinei economico-financiare si nu în ultimul rând la îmbunatatirea serviciilor prestate cetatenilor. Director Economic Sef Serviciu Audit Public Intern Director Tehnic Adrian Bodo Mihaela Mîrza Romulus Komoz
Avizat Juridic