Cod FO53-01,Ver.1
Page 1
ROMÂNIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA DIRECŢIA GENERALĂ D.P.P.R.U. SC2019- TIMIȘOARA 2021 CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
RAPORT DE SPECILAITATE privind aprobarea proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” si a cheltuielilor legate de
proiect
Având în vedere Expunerea de motive nr. SC2019- / .2019 a Primarului Municipiului Timișoara și Proiectul de hotărâre privind aprobarea proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” si a cheltuielilor legate de proiect, facem următoarele precizări:
STPT este operatorul de transport public pentru municipiul Timișoara, operând curse cu tramvaie, troleibuze și autobuze pe raza orașului, dar și pe 6 rute care deservesc comunele din Asociația Metropolitană de Transport, precum și pe două rute, între oraș și Aeroportul Internațional Traian Vuia, care sunt tratate ca rute pur municipale.
Începând cu anul 1995, au fost dobândite cu titlu gratuit sau contra cost, un număr mare de tramvaie second-hand care în scurt timp după punerea în exploatare, 1-4 ani, au prezentat diverse defecţiuni care au determinat oprirea din circulaţie, respectiv cheltuieli semnificative de reparaţii. Tramvaiele sosite de la firmele de transport din Germania au fost totuşi o alternativă funcţională, la care STPT a fost nevoită să recurgă odată cu încetarea producţiei de tramvaie TIMIŞ 2 şi mai ales datorită încetării producţiei industriei pe orizontală, care putea alimenta entitatea cu piese de schimb pentru aceste tramvaie.
Tramvaiele asigură transportul pe 10 linii comerciale, ale căror trasee au o lungime totală de 38,469 km linie dublă, respectiv 76,938 km linie simplă, din care, în prezent, sunt efectiv în exploatare 33,172 km linie dublă, respectiv 66,344 km linie simplă. Viteza medie de exploatare a tramvaielor este de 14,61 km/h. Cu tramvaiul se asigură în jur de 45% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT, așa cum demonstrează sistemul de ticketing electronic folosit în transportul public de persoane din Timișoara.
Vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat în prezent de STPT este de 41,5 ani, tramvaiele fiind produse între anii 1962-1973, astfel că, începând cu anul 2010, acestea îndeplinesc condiţiile legale de casare. Municipiul Timisoara doreste sa-si imbunatateasca continuu performantele in domeniul transportului public de persoane. In acest scop are in vedere sa asigure satisfacerea continua a cerintelor si asteptarilor clientilor printr-o inalta calitate a transportului public de persoane si in acelasi timp sa protejeze mediul inconjurator prin prevenirea si controlul poluarii. În vederea finanțării proiectelor de transport urban, în cadrul Programului Operațional pentru Dezvoltare Regională 2014 – 2020, prin FEDR (Fondul European pentru Dezvoltare Regională), a fost necesară elaborarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), urmare a abordării integrate susținută de către Comisia Europeană.
Proiectul „Înnoirea flotei de tramvaie” este inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă şi este prevăzut a fi realizat până în anul 2020. În luna septembrie 2017 a fost elaborat de către Autoritatea Urbană a Municipiului Timişoara, Documentul justificativ pentru finanţarea din fonduri europene structurale şi de investiţii 2014-2020, acest proiect fiind cuprins în lista proiectelor prioritare ce se doresc a fi implementate. Proiectul propune achiziţionarea a 16 de tramvaie noi articulate cu podea coborîtă, acționate prin invertoare și motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la rețea de contact sau dintr-o
— Za romania201%.eu Președinția României la Consfil Uniunii Europene
Cod FO53-01,Ver.1
Page 2
unitate de stocare a energiei electrice (montată în tramvai), cu post de conducere la un singur capăt și uși de acces pe partea dreaptă față de direcția de mers înainte, cu posibilitatea de suplimentare cu inca 24 bucati tramvaie în baza art. 221 alin (1) litera a) din Legea nr. 98/2016 cu toate completările şi modificările ulterioare.
Achiziția va cuprinde și următoarele, care vor fi incluse în preț: ~ amenajări, dispozitive, echipamente, scule specifice tipului de tramvai oferit, necesare pentru reparația și mentenanța tramvaielor la S.T.P.T.; ~ strung de rectificat profil bandaj și accesoriile și dispozitivele necesare funcționării acestuia, precum și profilograf electronic în vederea măsurării, montorizării și controlului profilului bandajului; ~ școlarizarea și atestarea personalului S.T.P.T.; ~ asigurarea reprezentanței de service în regim permanent la sediul S.T.P.T. pe toată perioada de garanție; ~ materiale consumabile și piese de schimb necesare pentru procesul de mentenanță în perioada de garanție; ~ stoc de piese de schimb și subansamble, consumabile în regim de custodie la S.T.P.T.; ~ consultanță tehnică pentru amenajarea logistică, dotări cu echipamente și dispozitive (specifice tipului de tramvai achiziționat), școlarizarea și atestarea profesională a personalului, sprijin pentru avizarea și certificarea în vederea desfășurării activității de către autoritățile competente: AFER, BRM, ISCIR, etc. ce vor fi realizate până la furnizarea primului tramvai. In data de 30.01.2019 s-a depus, proiectul cu titlul "Înnoirea flotei de tramvaie - etapa I", spre finantare in conformitate cu cerintele Ghidului de finantare POR 2014-2020 - Axa prioritara 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, 4e Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilităţii urbane multimodale durabile şi a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, pentru finanţarea unui număr de 7 tramvaie noi.
Obiectivul general al proiectului îl reprezinta sporirea gradului de confort pentru calatori, a vitezei medii de deplasare si a accesibilitatii tramvaielor, astfel încât transportul public sa devina mai atractiv, încurajând renunţarea la autoturismele private, creându-se condiţiile pentru reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.
Obiectul de investiţii urmareste ca transportul în comun sa fie adus la standarde moderne, europene, fiind în interesul cetaţenilor, crescând performanţa serviciului de transport urban, dând orasului un aspect modern, propice pentru un transport în comun fiabil, nepoluant. Degradarea condiţiilor de transport duc la abandonarea, de catre o parte a cetaţenilor, la transportul public cu tramvaiul. Prin implementarea proiectului de investiţii ”Înnoirea flotei de tramvaie”, se urmareste reducerea cheltuielilor de exploatare, întreţinere si reparare, cresterea vitezei medii de circulaţie, reducându-se astfel consumul de energie, durata si costul transportului de calatori.
Implementarea acestui proiect va genera urmatoarele beneficii: - fluidizarea traficului; - îmbunataţirea siguranţei în circulaţie prin reducerea riscului si a numarului de accidente; - îmbunataţirea gradului de confort si civilizaţie; - îmbunataţirea parametrilor de mediu afectaţi de transportul public prin zgomot, vibraţii, emisii
de noxe ( CO2, SOx, SOx ); - îmbunataţirea generala a traficului urban în Municipiul Timisoara. În urma finalizarii etapei de evaluare si selectie a proiectului depus, Agentia pentru Dezvoltare
Regională Vest, in calitate de Organism Intermediar (OI) pentru Programul Operational Regional 2014- 2020, a solicitat, prin Scrisoarea de clarificare nr. 7474/03.04.2019, pentru proiectul cu titlul ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I”, transmiterea hotararii de aprobare a cererii de finantare si a cheltuielilor aferente, in conformitate cu ultima forma a bugetului rezultat in urma etapei de evaluare si selectie.
Ţinând cont de cele mai sus exprimate, propunem spre aprobarea Coniliului Local al Municipiului Timişoara următoarele:
Cod FO53-01,Ver.1
Page 3
- aprobarea proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” în vederea finanțării acestuia în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4, Prioritatea de investiții 4e, Obiectiv specific 4.1, apelul de proiecte nr. POR/2017/4/4.1/1 (Cod nr. POR/182/4); - aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei „,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I”, conform Anexei 1; - aprobarea valorii totale a proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I”, în cuantum de 96.378.421,30 lei (inclusiv TVA); - aprobarea contribuției proprii în proiect a 16.989.984,68 lei, reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului, cât și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului, în cuantum de 1.620.172,18 lei, reprezentând cofinanțarea proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I”; - asigurarea din bugetul local a sumelor reprezentând cheltuieli conexe ce pot apărea pe durata implementării proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I”, pentru implementarea proiectului în condiții optime; - asigurarea tuturor resurselor financiare necesare implementării proiectului în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale; - aprobarea descrierii sumare a investiţiei: ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I”, propusă a fi realizată prin proiect, conform Anexei 2; - împuternicirea domnului Primar Nicolae Robu să semneze toate actele necesare şi contractul de finanţare în numele UAT Municipiul Timişoara.
DIRECTOR, ŞEF SERVICIU P.E., CULIŢĂ CHIŞ LOREDANA SIBIAN
ŞEF BIROU G.M.P.E., CONSILIER B.G.M.P.E.., NASTASIA POP SIMONA MOLDOVAN
Cod FO53-03, Ver.1
EXPUNERE DE MOTIVE PRIVIND OPORTUNITATEA PROIECTULUI DE HOTĂRÂRE privind aprobarea proiectului ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” si a cheltuielilor legate de
proiect
1. Descrierea situatiei actuale STPT este operatorul de transport public pentru municipiul Timișoara, operând curse cu tramvaie,
troleibuze și autobuze pe raza orașului, dar și pe 6 rute care deservesc comunele din Asociația Metropolitană de Transport, precum și pe două rute, între oraș și Aeroportul Internațional Traian Vuia, care sunt tratate ca rute pur municipale. Parcul de tramvaie al Societatii de Transport Public Timişoara SA este alcătuit din tramvaie second- hand, achiziţionate din Germania, a căror durata de serviciu este depăşită, iar prin reparaţiile curente efectuate se prelungeşte durata de serviciu a acestora. Totodată, Societatea de Transport Public Timişoara SA are mari dificultăţi in asigurarea pieselor de schimb si/sau subansamblelor. 2. Schimbari preconizate și rezultate așteptate In data de 30.01.2019 s-a depus proiectul cu titlul "Înnoirea flotei de tramvaie - Etapa I" spre finantare in conformitate cu cerintele Ghidului de finantare POR 2014-2020 - Axa prioritara 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, 4e Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilităţii urbane multimodale durabile şi a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, pentru finanţarea unui număr de 7 tramvaie noi.
Obiectivul general al proiectului îl reprezinta sporirea gradului de confort pentru calatori, a vitezei medii de deplasare si a accesibilitatii tramvaielor, astfel încât transportul public sa devina mai atractiv, încurajând renunţarea la autoturismele private, creându-se condiţiile pentru reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.
Obiectivul de investiţii urmareste ca transportul în comun sa fie adus la standarde moderne, europene, fiind în interesul cetaţenilor, crescând performanţa serviciului de transport urban, dând orasului un aspect modern, propice pentru un transport în comun fiabil, nepoluant. Degradarea condiţiilor de transport duc la abandonarea, de catre o parte a cetaţenilor, la transportul public cu tramvaiul. Prin implementarea proiectului de investiţii ”Înnoirea flotei de tramvaie-Etapa I”, se urmareste reducerea cheltuielilor de exploatare, întreţinere si reparare, cresterea vitezei medii de circulaţie, reducându-se astfel consumul de energie, durata si costul transportului de calatori. 3. Alte informatii - Nu este cazul. 4. Concluzii
Consider necesar și oportun aprobarea proiectului de hotărâre privind ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” în vederea finanțării acestuia în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 şi a cheltuielilor legate de proiect.
PRIMAR, DIRECTOR D.G.D.P.P.R.U.,
NICOLAE ROBU CULIŢĂ CHIŞ
ROMANIA JUDEŢUL TIMIŞ MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR SC2019-
Bd. C.D. Loga nr. 1, 300030 Timişoara, tel: +40 256 408 300, fax:+40 256 490 635 e-mail: [email protected] internet: www.primariatm.ro
— E e romania2019.eu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene
Anexa 2 la HCL nr. ....................................
DESCRIEREA INVESTIŢIEI
I. DATE GENERALE
Denumire proiect: ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” Amplasament: Timișoara, Titularul investiţiei: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 Beneficiar: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1
II. DATE TEHNICE
Se propune achiziția unui număr de 7 buc. tramvaie articulate cu podea coborâtă, acționate prin invertoare și motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la rețea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice, cu post de conducere la un singur capăt și uși de acces pe partea dreaptă față de direcția de mers înainte.
Vagoanele de tramvai sunt destinate transportului public de călători în municipiul Timișoara, încadrându-se în condițiile tehnice și funcționale date (infrastructură, circulație generală), respectiv adaptându-se cerințelor obligatorii din prezentul caiet de sarcini.
III. INDICATORI VALORICI
Preţ unitar tramvai: 11.556.250,00 lei TVA 19%: 2.195.687,50 lei Valoare tramvai: 13.751.937,50 lei Valoarea totală a tramvaielor (TVA inclus): 96.263.562,5 lei (7 tramvaie x 13.751.937,50 lei/tramvai). Valoare serv. de informare, comunicare şi publicitate (conf. Ghidului Solicitantului)-114.858,80 lei Valoarea totală a investiţiei – 96.378.421,30 lei. IV. DESCRIEREA INVESTIŢIEI
Proiectul propune achiziţionarea a 7 de tramvaie noi articulate cu podea coborîtă, acționate prin invertoare și motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la rețea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (montată în tramvai), cu post de conducere la un singur capăt și uși de acces pe partea dreaptă față de direcția de mers înainte.
Obiectul de investiţii urmareste ca transportul în comun sa fie adus la standarde moderne, europene, fiind în interesul cetaţenilor, crescând performanţa serviciului de transport urban, dând orasului un aspect modern, propice pentru un transport în comun fiabil, nepoluant. Degradarea condiţiilor de transport duc la abandonarea, de catre o parte a cetaţenilor, la transportul public cu tramvaiul. Prin implementarea proiectului de investiţii ”Înnoirea flotei de tramvaie”, se urmareste
reducerea cheltuielilor de exploatare, întreţinere si reparare, cresterea vitezei medii de circulaţie, reducându-se astfel consumul de energie, durata si costul transportului de calatori.
Implementarea acestui proiect va genera urmatoarele beneficii: - fluidizarea traficului; - îmbunataţirea siguranţei în circulaţie prin reducerea riscului si a numarului de accidente; - îmbunataţirea gradului de confort si civilizaţie; - îmbunataţirea parametrilor de mediu afectaţi de transportul public prin zgomot, vibraţii, emisii
de noxe ( CO2, SOx, SOx ); - îmbunataţirea generala a traficului urban în Municipiul Timisoara.
Achiziția va cuprinde și următoarele, care vor fi incluse în preț: ~ amenajări, dispozitive, echipamente, scule specifice tipului de tramvai oferit, necesare pentru reparația și mentenanța tramvaielor la S.T.P.T.; ~ strung de rectificat profil bandaj și accesoriile și dispozitivele necesare funcționării acestuia, precum și profilograf electronic în vederea măsurării, montorizării și controlului profilului bandajului; ~ școlarizarea și atestarea personalului S.T.P.T.; ~ asigurarea reprezentanței de service în regim permanent la sediul S.T.P.T. pe toată perioada de garanție; ~ materiale consumabile și piese de schimb necesare pentru procesul de mentenanță în perioada de garanție; ~ stoc de piese de schimb și subansamble, consumabile în regim de custodie la S.T.P.T.; ~ consultanță tehnică pentru amenajarea logistică, dotări cu echipamente și dispozitive (specifice tipului de tramvai achiziționat), școlarizarea și atestarea profesională a personalului, sprijin pentru avizarea și certificarea în vederea desfășurării activității de către autoritățile competente: AFER, BRM, ISCIR, etc. ce vor fi realizate până la furnizarea primului tramvai.
Director Direcţia G.D.P.P.R.U., Şef Serviciu P.E., Culiţă CHIŞ Loredana SIBIAN
Anexa 1 la HCL nr……………………………
INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI Denumire proiect: ,,Înnoirea flotei de tramvaie – Etapa I” Amplasament: Timișoara, Titularul investiţiei: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 Beneficiar: Municipiul Timişoara B-dul. C.D. Loga, nr. 1 Indicatori fizici: - achiziţie tramvaie: 7 buc.
Indicatori valorici: Valoarea totală a investiției, inclusiv T.V.A: 96.378.421,30 lei Valoare nerambursbilă, inclusiv T.V.A.: 79.388.463.62 lei Valoare serv. de informare, comunicare şi publicitate (conf. Ghidului Solicitantului): 114.858,80 lei Contribuţie proprie 2%: 1.620.172,18 lei Cheltuieli neeligibile, inclusiv T.V.A.: 15.369.812,50 lei
DIRECTOR D.G.D.P.P.R.U., Culiță CHIȘ