keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 134/28.09.2012 privind scutirea de la plata majorarilor de intarziere aferente impozitului pe cladire si teren datorat de asociatii si fundatii

28.09.2012

Hotararea Consiliului Local 134/28.09.2012
privind scutirea de la plata majorarilor de intarziere aferente impozitului pe cladire si teren datorat de asociatii si fundatii


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. IF2012-012666/14.09.2012 al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor, Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
În baza prevederilor Art. 125 alin. (1) şi alin. (2) litera "d" din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind codul de procedură fiscală, republicată şi modificată;
Având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1050/2004 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind codul de procedură fiscală;
În conformitate cu prevederile art.36 alin.(2) lit.b) din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art.45 alin.(2) din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se aproba procedura de acordare a scutirii de la plata majorărilor de întârziere aferente impozitului/taxă pe clădire şi/sau teren, persoanelor juridice fără scop lucrativ, non-profit, care nu desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu Anexa la prezenta hotarare.
Art. 2: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara.
Art. 3: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Patrimoniu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Comunicare
- Direcţiei de Mediu;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Compartimentului Control Intern;
- Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara;
- Mass - media locale.


Presedinte de sedinta
SORIN GRINDEANU
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Anexa_1.pdf

1

ANEXA

ANEXA 1 LA HCLMT nr.________/_________ PROCEDURA PRIVIND ACORDAREA SCUTIRII DE LA PLATA MAJORĂRILOR

DE ÎNTÂRZIERE AFERENTE IMPOZITULUI/TAXEI PE CLĂDIRE ŞI/SAU TEREN PERSOANELOR JURIDICE FĂRĂ SCOP LUCRATIV CARE NU

DESFĂŞOARĂ ACTIVITĂŢI ECONOMICE

1. Dispoziţii generale (1) Prezenta procedură se aplică persoanelor juridice fără scop lucrativ, (constituite în

baza OG nr. 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile, a Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor), care nu desfăşoară activităţi economice, îşi desfăşoară activitatea pe raza Municipiului Timişoara, şi care, la data intrării în vigoare a prezentei proceduri, datorează majorări de întârziere bugetului local al municipiului Timişoara pentru neachitarea la scadenţă a impozitelor si taxelor locale, constând în impozit/taxă pe clădire şi/sau pe teren, pe o perioada de 5 ani de la data naşterii dreptului de a stabili obligaţiile fiscale care fac obiectul scutirii.

(2) Prezenta procedură se aplica pe raza administrativ-teritorială a municipiului Timişoara si va fi adoptată prin hotărâre a Consiliului Local.

2.Obiectivul şi scopul procedurii Este reprezentat de atragerea de venituri cu celeritate la bugetul local, precum şi de respectarea principiului egalităţii de tratament, respectiv stabilirea în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare a facilităţilor fiscale, atât în cazul persoanelor juridice angajate în activităţi comerciale, cât şi al persoanelor juridice care nu desfăşoară activităţi economice.

3. Durata aplicării procedurii Prezenta procedură se aplică pe perioada 01 octombrie 2012 – 28.02.2013.

4. Beneficiarii şi bugetul estimat (1) Numărul estimat de beneficiari este de 32 persoane juridice fără scop lucrativ, plătitoare de impozite şi taxe locale. (2) Valoarea totală estimată a scutirii care va fi acordată în cadrul prezentei proceduri pe întreaga durată de aplicare a acesteia este de 2.173.059 lei. (3) Valoarea în euro a ajutorului de minimis acordat in temeiul prezentei scheme, se va calcula prin raportare la cursul BNR de la data acordarii scutirii.

5. Condiţii de eligibilitate a procedurii (1) Scutirile ce vor fi acordate prin prezenta procedură, sunt cele prevăzute de Codul de procedură fiscală, in cuprinsul art.125 alin. (1) si (2) lit. d, respectiv scutiri de majorări de întârziere aferente impozitului/taxei pe clădire şi/sau pe teren. (2) Majorările de întârziere pentru care se acordă scutirea sunt cele aferente impozitului/taxei pe clădire şi/sau pe teren, a căror vechime nu este mai mare de 5 ani raportat la anul fiscal de referin�ă.

2

(3) Scutirea se aplică doar majorărilor aferente obliga�iilor principale achitate în perioada 01.10.2012 – 28.02.2013. (4) Pot beneficia de scutirile prevăzute în prezenta procedură persoanele juridice fără scop lucrativ, non-profit, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) sunt înfiinţate în mod legal, în conformitate cu prevederile OG nr. 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile, sau ale Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor;

b) nu desfăşoară activităţi economice (nu sunt implicate în activităţi comerciale); c) achită integral, în perioada 01.10.2012 – 28.02.2013, obligaţiile principale

constand in impozit/taxa pe cladire si/sau pe teren, datorate bugetului local al municipiului Timişoara;

d) la data acordării scutirii, beneficiarul trebuie sa nu figureze in evidenta Directiei Fiscale a Minicipiului Timisoara cu obligatii principale si accesorii aflate in executare silita, anterioare celor 5 ani fiscali pentru care se aplica prezenta procedura;

e) nu se află în stare de insolvenţa, lichidare, dizolvare, afacerea să nu fie condusă de un administrator sau lichidator judiciar;

f) nu a fost constatată o faptă ce constituie infracţiune de evaziune fiscală, pentru care s-a pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă;

g) nu este întreprindere în dificultate, în sensul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate in dificultate publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din data de 01.10.2004;

h) nu au facut obiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;

(5) Dacă întreprinderea are mai multe tipuri de obligaţii la bugetul local al municipiului Timişoara, reprezentând impozite locale si/sau taxe locale şi face plata integrală, numai pentru un anumit impozit sau taxă, în condiţiile alin. (4) lit. c) din prezenta procedura, scutirile de la plată se vor aplica, în mod corespunzător, numai pentru majorările de întârziere, aferente respectivului impozit local/ taxă locală. (6) Facilităţile fiscale instituite prin prezenta procedură pot fi acordate beneficiarilor doar dacă aceştia nu desfăşoară activităţi economice, astfel încât să nu distorsioneze sau să ameninţe să distorsioneze concurenţa, situaţie în care facilitatea fiscală reprezintă ajutor de stat şi este supusă reglementărilor speciale. 6. Modalitatea de implementare a procedurii (1) Pentru a beneficia de scutirea prevăzută la pct. 5, solicitanţii vor depune la registratura Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, până la data de 28.02.2013 inclusiv, o cerere motivată, însoţită de următoarele documente justificative: • situaţiile financiar-contabile aferente perioadei de referinţă; • declaraţie pe proprie răspundere, dată de reprezentantul legal al entităţii solicitante în forma scrisa şi autentificată cu privire la faptul că nu desfăşoară activităţi economice; • declaraţie pe proprie răspundere, data de reprezentantul legal al entităţii solicitante în forma scrisa şi autentificată cu privire la faptul că aceasta nu se află în stare de insolvenţa, lichidare sau dizolvare, afacerea să nu fie condusă de un administrator sau lichidator judiciar; • declaraţie pe proprie răspundere, data de reprezentantul legal al întreprinderii beneficiare în forma scrisa şi autentificată cu privire la faptul că nu este întreprindere în dificultate, în sensul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate in dificultate

3

publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din data de 01.10.2004, însoţită de bilanţurile contabile ale perioadei de referinţă; • declaraţie pe proprie răspundere, data de reprezentantul legal al întreprinderii beneficiare în forma scrisa şi autentificată cu privire la faptul că aceasta nu a facut obiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată; • declaraţie pe proprie răspundere, data de reprezentantul legal al întreprinderii beneficiare în forma scrisa şi autentificată privind orice alt ajutor, inclusiv ajutor de minimis, primit pe perioada ultimilor doi ani fiscali si a anului fiscal curent; • declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi cu privire la ajutoarele de minimis, sau orice alte ajutoare primite în cursul anului fiscal curent şi al celor 2 ani fiscali anteriori. Notă: Declaraţiile notariale pe proprie răspundere precizate la alin. (1) pot fi prezentate separat, sau pot fi cuprinse într-un sigur înscris. (2) Cuantumul scutirii pentru fiecare beneficiar este reprezentat de cuantumul majorărilor de întârziere aferente impozitului/taxei pe clădire şi/sau teren achitat integral, în condi�iile prezentei proceduri. (3) În cazul în care valoarea totală a facilităţilor fiscale acordate persoanelor juridice beneficiare, pe o perioadă de trei ani consecutivi (doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea facilităţii acordate în conformitate cu prezenta procedură, depăşeşte pragul de 200.000 Euro, echivalent în lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile procedurii, nici chiar pentru acea fracţiune din ajutor care nu depăşeşte acest plafon. (4) Cererea privind scutirea de la plata majorărilor de întârziere aferente impozitelor şi taxelor locale va fi analizată în termen de 45 zile de la data înregistrării de către serviciul de specialitate din cadrul Direcţiei Fiscale a Municipiului Timisoara. În urma analizei efectuate, se va întocmi un referat de către serviciul de specialitate, care va fi verificat de către directorul executiv al Direcţiei Fiscale a Municipiului Timisoara, avizat juridic şi supus spre aprobare Primarului municipiului Timişoara, fără a fi necesară aprobarea fiecărei cereri prin hotărâre a consiliului local. (5) Operarea efectivă a facilităţilor acordate se va efectua în baza referatului aprobat de către Primarul municipiului Timişoara, majorările de întârziere aferente impozitelor şi taxelor, datorate bugetului local al municipiului Timişoara pentru care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de pct. 5 din prezenta procedură, vor fi scăzute din evidenţele fiscale, despre acest lucru fiind înştiinţată entitatea ce a depus cererea. (6) Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara, prin serviciul de specialitate, verifică: dacă facilitatea fiscală solicitată în temeiul prezentei proceduri constituie o măsură de natura ajutorului de stat, situaţie în care nu poate fi acordată; îndeplinirea condiţiei privind achitarea integrală, la data solicitării, a impozitelor si taxelor locale datorate bugetului local al municipiului Timişoara; situaţiile financiar-contabile; declaraţiile depuse de solicitant, precum şi respectarea oricărei alte prevederi a prezentei proceduri. De asemenea, va duce la îndeplinire hotărârea Consiliului Local adoptată in aplicarea prezentei proceduri. În cazul in care va constata depăşirea plafonului prevăzut in prezenta procedura va propune Consiliului Local recuperarea totală sau parţială, după caz, a ajutorului acordat. (7) În cazul în care entitatea nu este eligibilă raportat la condiţiile prezentei proceduri, serviciul de specialitate din cadrul organului fiscal îi comunică în scris acest lucru.

DIRECTIA FISCALA A MUNICIPIULUI TIMISOARA DIRECTOR EXECUTIV

ADRIAN BODO

Atasament: Referat.pdf

1

R O M Â N I A Judetul Timis

Municipiul Timisoara Directia Fiscala a Municipiului Timisoara

Timisoara, B-dul M. Eminescu nr. 2B, C.I.F. 21666630, Tel. 0256-408100, Fax 0256-408191, www.dfmt.ro

Nr. IF2012-012666/14.09.2012

APROBAT PRIMAR

NICOLAE ROBU

REFERAT privind scutirea de la plata majorărilor de întârziere aferente impozitului

pe clădire şi teren datorat de asociaţii şi fundaţii

În conformitate cu prevederile art. 125 alin. (1) şi (2) din OG nr. 92/2003 privind codul de procedură fiscală, republicată şi modificată, organul fiscal competent poate acorda, la cererea temeinic justificată a contribuabililor, înlesniri la plată, în condiţiile legii, pentru obligaţiile fiscale restante, atât înaintea începerii executării silite, cât şi în timpul efectuării acesteia. Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda, pentru obligaţiile bugetare locale, scutiri de la plata majorărilor de întârziere, cu excepţia majorărilor de întârziere datorate pentru perioada de amânare (art. 125 alin. 2 litera „d” C.pr.fisc.).

Arătăm că, în vederea stimulării agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea pe raza administrativ-teritorială a Municipiului Timişoara, precum şi pentru atragerea cu celeritate de venituri la bugetul local al municipiului Timişoara, Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara a propus, prin referatul de specialitate înregistrat sub nr. IF2012- 012665/14.09.2012, aprobarea unei scheme de ajutor de stat „de minimis”, privind acordarea scutirii de la plata majorărilor de întârziere prevăzută la art. 125 alin. (1) si alin. (2) lit. d din Ordonanţa Guvernului României nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată şi modificată, aferente impozitului pe clădire şi/sau teren neachitate în termen, datorate bugetului local al municipiului Timişoara, de către agenţii economici (întreprinderi). Având în vedere faptul că ajutorul „de minimis” poate fi acordat doar întreprinderilor-persoane juridice, indiferent de forma de organizare, care desfăşoară activităţi în scop lucrativ total sau parţial, conform Legii 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, apreciem ca oportună aplicarea aceluiaşi tratament fiscal şi pentru asociaţiile şi fundaţiile fără scop lucrativ, care nu desfăşoară activităţi economice. Acordarea scutirii de la plata majorărilor de întârziere aferente impozitului pe clădiri şi pe teren şi asociaţiilor şi fundaţiilor se justifică în baza principiului egalităţii de tratament, respectiv stabilirea în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare a facilităţilor fiscale, atât în cazul persoanelor juridice angajate în activităţi comerciale, cât şi al persoanelor juridice care nu desfăşoară activităţi economice. Mai mult, acordarea scutirii de la plata majorărilor de întârziere şi în cazul asociaţiilor şi fundaţiilor care nu desfăşoară activităţi economice, serveşte şi scopului principal al acordării acestor facilităţi, respectiv atragerea de venituri cu celeritate la bugetul local.

2

Potrivit alin. (3) al art. 125 C.pr.fisc., procedura de acordare a înlesnirilor la plată pentru creanţele bugetare locale se stabileşte prin acte normative speciale.

Având în vedere faptul că, în speţă, una dintre condiţiile necesare pentru acordarea scutirii propuse prin prezentul referat, este ca entitatea beneficiară să nu fie angajată în activităţi comerciale, apreciem că facilitatea fiscală propusă spre acordare nu intră sub incidenţa legislaţiei aplicabile ajutorului de stat.

Având în vedere cele de mai sus,

PROPUNEM:

1. Aprobarea procedurii de acordare a scutirii de la plata majorărilor de întârziere aferente impozitului/taxă pe clădire şi/sau teren, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care nu desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu anexa nr. 1 la prezentul referat.

DIRECTOR EXECUTIV EC. ADRIAN BODO

AVIZAT JURIDIC C.J. MARIANA ALINA JENARIU