keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 93/01.03.2016 privind aprobarea modalităţii de identificare a beneficiarilor de stimulent educaţional pentru copiii proveniţi din familii defavorizate, precum si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate

01.03.2016

Hotararea Consiliului Local 93/01.03.2016
privind aprobarea modalităţii de identificare a beneficiarilor de stimulent educaţional pentru copiii proveniţi din familii defavorizate, precum si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. 224/24.02.2016 privind aprobarea modalităţii de identificare a beneficiarilor de stimulent educaţional pentru copiii proveniţi din familii defavorizate, precum si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate - al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
În conformitate cu prevederile art.4 alin.2 din Legea nr.248/2015 privind stimularea participării în învăţământul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate si art.35 din Hotărârea Guvernului nr.15/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.248/2015 privind stimularea participării în învăţământul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate si a procedurii de acordare a tichetelor sociale pentru grădiniţe;
În temeiul art.36, alin.(2), lit. d) si e) coroborat cu alin.6, lit. a, pct.1 si 2, alin.7 lit.a , art.61 alin.2 si art.115 alin.1 lit.b) din Legea nr. 215/2001 - privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În baza prevederilor art.45 alin.(2 ) lit.f) din Legea nr.215/2001- privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art.1: Se aprobă modalitatea de identificare a beneficiarilor de stimulent educaţional pentru copiii proveniţi din familii defavorizate, precum si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate, prevăzute în Anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art.2: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara

Art.3: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
- Direcţiei Comunicare;
- Biroului Audit;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Serviciului pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timişoara;
- Mass-media locale.


Presedinte de sedinta
DAN DIACONU
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Anexa.pdf

 

ANEXĂ 

 

Modalitatea de identificare a beneficiarilor stimulentului educaţional 

și Modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate 

 

În temeiul prevederilor art. 2 din Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în 

învăţământul  prescolar  a  copiilor  provenind  din  familii  defavorizate,  stimulentele 

educaţionale  se  acordă  copiilor  din  familii  defavorizate  în  condiţiile  în  care  sunt 

îndeplinite, cumulativ, următoarele criterii: 

a)  vârsta minimă  a  copilului  este de  3  ani,  împlinită  oricând pe parcursul  anului  scolar 

curent  ‐  copiii pot  fi  înscrisi  la  grădiniţă  si  înainte  să  împlinească  vârsta de  3  ani, dacă 

spaţiul o permite, dar devin eligibili în luna în care împlinesc vârsta de 3 ani; 

b) vârsta maximă a copilului este de 6 ani,  împliniţi după data de 1 septembrie a anului 

scolar  curent,  în  conformitate  cu  prevederile  Legii  educaţiei  naţionale  nr.1/2011,  cu 

modificările  si  completările  ulterioare,  si  ale metodologiei  de  înscriere  în  învăţământul 

primar; 

c) venitul lunar pe membru de familie este de până la de două ori nivelul venitului minim 

garantat pentru o persoană singură, (284 lei) prevăzut de Legea nr. 416/2001 privind venitul 

minim garantat, cu modificările si completările ulterioare. 

Valoarea  stimulentului  educațional  în  tichete  sociale  pentru  grădiniță  este  50  de 

lei/luna/copil, conform art.6 din legea 248/2015. 

Având în vedere prevederile art. 4 alin (2) din Legea 248/2015 si art. 35 din Normele 

de  aplicare  a  Legii  248/2015,  conform  cărora  “Autorităţile  administraţiei  publice  locale 

stabilesc  prin  hotărâre  a  consiliului  local  modalitatea  de  identificare  a  beneficiarilor, 

precum  si  modalitatea  de  soluţionare  a  situaţiilor  identificate,  în  limita  procedurală 

prevăzută de normele metodologice  si procedura de  acordare  a  tichetelor  sociale pentru 

grădiniţă”,  prezentăm  mai  jos  modul  de  identificare  a  beneficiarilor  de  stimulente 

educaţionale si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate: 

O modalitate de identificare a acestor categorii de beneficiari o constituie colaborarea 

cu unităţile de  învăţământ prescolar din Municipiul Timișoara care vor  informa  familiile 

copiilor despre condiţiile de acordare a stimulentului educaţional si care vor fi direcţionaţi 

spre SERVICIUL PENTRU PROTECȚIA COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA din cadrul 

Direcției de Asistență Socială Comunitară Timișoara în vederea întocmirii dosarelor. 

Altă  modalitate  de  identificare  a  acestor  categorii  o  constituie  si  colaborarea 

autorităţii  locale  cu  Organizaţii  Neguvernamentale  precum  si  Direcţia  Generală  de 

Asistenţă Socială si Protecţia Copilului Timiș. 

Urmare  a  informărilor  efectuate,  posibilii  beneficiari  vor  depune  la  sediul 

SERVICIULUI  PENTRU  PROTECȚIA COPILULUI  ȘI  FAMILIEI  TIMIȘOARA  o  cerere  ‐ 

declaraţie pe propria răspundere pentru acordarea stimulentului educaţional (tichet social 

pentru  grădiniţă)ʺ,  actele  doveditoare  privind  componenţa  familiei,  actele  doveditoare 

privind veniturile acesteia si dovada înscrieii copilului la grădiniţă, făcută în termen de 30 

de zile de  la  înscrierea copilului  la grădiniță, dar nu mai  târziu de 20 decembrie. Pentru 

anul școlar 2015‐2016, cererile, însoțite de documentele justificative, se depun până la data 

de 30 aprilie 2016, conform art. 7 alin. (7), Art. 22 alin. (1), HG 15/2016

Cererile  depuse  după  termenele  prevăzute mai  sus  nu  se mai  iau  în  considerare. 

Pentru  solicitarea  dreptului,  reprezentantul  familiei,  respectiv  reprezentantul  legal  al 

copilului  depune  o  nouă  cerere  pentru  anul  scolar  următor,  cu  încadrarea  în  termenele 

reglementate. 

Personalul de  specialitate din  cadrul  SERVICIUL PENTRU PROTECȚIA COPILULUI  ȘI 

FAMILIEI  TIMIȘOARA  va  verifica  datele  și  informațiile  cuprinse  în  cererea  și  în 

documentele doveditoare pentru acordarea stimulentului si va asigura prelucrarea datelor 

în termen de 15 zile de la data înregistrării acestora conform art.13 alin. 1 din HG 15/2016 

Datele se comunică si unităţilor de învăţământ la care sunt înscrisi prescolarii. 

Componenţa  familiei,  filiaţia  copiilor  si  situaţia  lor  juridică  faţă de  reprezentantul 

legal se dovedesc cu livretul de familie. 

În  cazul  în  care  nu  este  eliberat  livretul  de  familie  sau  situaţia  familiei  nu  este 

evidenţiată  în  livretul  de  familie,  reprezentantul  familiei  prezintă,  după  caz,  în  copie 

certificată  sau,  după  caz,  autentificată  pentru  conformitate  cu  originalul,  următoarele 

documente: 

a) certificatele de nastere ale copiilor aflaţi în întreţinerea familiilor defavorizate; 

b) certificatul de căsătorie; 

c) hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii; 

d) hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii; 

e) dispoziţia conducătorului direcţiei generale de asistenţă socială si protecţia copilului sau 

hotărârea comisiei pentru protecţia copilului ori a  instanţei de  judecată, după caz, pentru 

măsura  plasamentului;  hotărârea  judecătorească  de  instituire  a  tutelei  sau,  după  caz, 

dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii; 

f) hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/dispărută; 

g)  hotărârea  judecătorească  prin  care  soţul/soţia  este  arestat/arestată  preventiv  pe  o 

perioadă mai mare  de  30  de  zile  sau  execută  o  pedeapsă  privativă  de  libertate  si  nu 

participă la întreţinerea copiilor; 

h) după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei. 

La  stabilirea venitului net  lunar pe membru de  familie,  se  iau  în  considerare  toate 

veniturile  impozabile  si  neimpozabile  prevăzute  de  Legea  nr.  227/2015  privind  Codul 

fiscal, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv cele rezultate din obligaţiile legale 

de întreţinere faţă de copii si/sau faţă de părinţi, pe care membrii acesteia le‐au realizat în 

luna anterioară solicitării stimulentului educaţional. 

La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie se exceptează următoarele: 

a) sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia si 

promovarea  drepturilor  persoanelor  cu  handicap,  republicată,  cu  modificările  si 

completările ulterioare; 

b)  alocaţia  de  stat  pentru  copii  prevăzută  de  Legea  nr.  61/1993  privind  alocaţia  de  stat 

pentru copii, republicată, cu modificările ulterioare; 

c)  ajutorul  social  acordat  în  baza  Legii  nr.  416/2001,  cu  modificările  si  completările 

ulterioare,  alocaţia  pentru  susţinerea  familiei  acordată  în  baza  Legii  nr.  277/2010, 

republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ajutorul pentru încălzirea locuinţei 

acordat  în  baza  Ordonanţei  de  urgenţă  a  Guvernului  nr.  70/2011  privind măsurile  de 

protecţie  socială  în  perioada  sezonului  rece,  aprobată  prin  Legea  nr.  92/2012,  cu 

modificările si completările ulterioare; 

d) ajutoarele de stat acordate pentru activităţile agricole din fonduri publice,  inclusiv cele 

din fonduri externe nerambursabile; 

e) sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv susţinerii 

educaţiei  prescolarilor,  elevilor  si  studenţilor,  prin  programe  ale Ministerului  Educaţiei 

Naţionale  si  Cercetării  Stiinţifice,  altor  instituţii  publice  si  private,  inclusiv  organizaţii 

neguvernamentale; 

f) sumele primite din activitatea de zilier, în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea 

unor activităţi cu caracter ocazional desfăsurate de zilieri, republicată; 

g)  sumele  primite  de  persoanele  apte  de muncă  din  familie  ca  urmare  a  participării  la 

programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de 

venituri salariale; 

h) sumele primite cu titlu de ajutor temporar ori ocazional din partea unor persoane fizice 

sau juridice ori de la bugetul de stat sau local cu titlu de ajutor de urgenţă. 

Veniturile  realizate de membrii  familiei,  inclusiv  cele  exceptate  se dovedesc, după 

caz,  prin  documentele  eliberate  de  angajator,  de  organele  fiscale  sau  de  alte  autorităţi 

competente, mandate postale de plată, extrase de cont, decizii ori dispoziţii de stabilire a 

drepturilor. 

În  situaţia  în  care  familia  defavorizată  este  beneficiară  de  ajutor  social  conform 

prevederilor  Legii  nr.  416/2001  privind  venitul  minim  garantat,  cu  modificările  si 

completările  ulterioare,  sau  de  alocaţie  pentru  susţinerea  familiei  conform  prevederilor 

Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările si 

completările  ulterioare,  stimulentul  se  acordă  reprezentantului  familiei  doar  pe  bază de 

cerere si declaraţie pe propria răspundere, însoţite de dovada înscrierii la grădiniţă. 

Dat  fiind  faptul  că  acordarea  stimulentelor  educaţionale  este  condiţionată  de 

frecvenţa  regulată  la  grădiniţă  a  copiilor  din  familiile  beneficiare  ale  stimulentului 

educaţional,  personalul  de  specialitate  din  cadrul  SERVICIUL  PENTRU  PROTECȚIA 

COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA, împreună cu conducătorul unităţii de învăţământ, 

verifică prezenţa copiilor în mod inopinat cel puţin o dată pe lună, conform art.17 alin.2 din 

HG 15/2016

Prin  frecvenţă  regulată  se  înţelege prezenţa  zilnică  a  copilului  la grădiniţă  în  luna 

monitorizată, cu excepţia absenţelor motivate. 

Se  consideră  absenţe  motivate,  ce  nu  afectează  acordarea  tichetelor  sociale, 

următoarele cazuri, cu condiţia ca acestea să nu depăsească 50% din zilele de grădiniţă: 

a) absenţe medicale: motivate, numai dacă părinţii aduc scutiri medicale corespunzătoare 

perioadelor  în care au  lipsit copiii,  la revenirea acestora  la grădiniţă. În caz excepţional, o 

singură dată pe an scolar, copiii pot beneficia de tichete sociale si dacă în luna monitorizată 

au  lipsit  mai  mult  de  50%  din  zilele  de  grădiniţă,  din  motive  medicale;  Pentru  toate 

absenţele  medicale,  părintele  este  obligat  să  prezinte  certificatul  medical  sau  scutirea 

medicală în vederea motivării absenţelor, până la data de 3 a lunii următoare; 

b) învoiri: copiii pot fi învoiţi de către părinţi în limita a 3 zile pe lună, cu condiţia anunţării 

cadrelor didactice. 

Personalul  de  specialitate  al  SERVICIULUI  PENTRU  PROTECȚIA COPILULUI  ȘI 

FAMILIEI TIMIȘOARA analizează situația absențelor transmisă lunar de către director, și 

face propuneri justificate primarului privind aprobarea cazurilor exceptionale, respectiv (o 

singură dată pe an  școlar, copiii pot beneficia de  tichete sociale pentru gradiniță dacă au 

fost bolnavi și perioada de recuperare depășește 50% din zilele de gradiniță dintr‐o luna). 

De  asemenea,  personalul  de  specialitate  al  SERVICIULUI  PENTRU  PROTECȚIA 

COPILULUI ȘI FAMILIEI TIMIȘOARA verifică și centralizează cererile, în vederea stabilirii 

numărului total de beneficiari de pe raza unității administrativ‐teritoriale și a comunicării 

către  unitătile  de  învățământ  la  care  sunt  înscriși  (care  vor  avea  obligația monitorizării 

prezenței copiilor) art. 22 alin.3. din HG 15/2016. Urmare a analizei actelor depuse la dosar 

si a centralizatorului de prezeţă  transmis de grădiniţe, se stabileste dreptul  la stimulentul 

educaţional sau respingerea acestuia. 

În ceea ce priveste modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate, în temeiul art. 

14,  acordarea  sau  respingerea  dreptului  la  stimulent  se  face  prin  dispoziţie  scrisă  a 

primarului, în termen de maximum 5 zile de la finalizarea verificării dosarelor. 

Dispoziţia primarului va conţine cel puţin următoarele elemente: 

a) nume, prenume, cod numeric personal pentru titular; 

b) nume, prenume, cod numeric personal pentru beneficiar, respectiv 

copilul/copiii pentru care se acordă stimulentul educaţional; 

c) adresa de domiciliu/resedinţă sau de corespondenţă a titularului; 

d)  suma  acordată  cu  titlu  de  stimulent  educaţional  si  numărul  de  copii  pentru  care  se 

acordă; 

e) anul scolar pe perioada căruia se acordă stimulentul educaţional; 

f) modalitatea de distribuire a tichetelor sociale pentru grădiniţă. 

Dispoziţia  primarului  poate  fi  emisă  comună  pentru  toţi  beneficiarii,  caz  în  care 

comunicarea se va face individual. 

Pentru persoanele fără adăpost modalitatea de comunicare a dispoziţiei se stabileste 

de  către  primar,  prin  intermediul  SERVICIUL  PENTRU  PROTECȚIA  COPILULUI  ȘI 

FAMILIEI TIMIȘOARA. 

      

      Șef Serviciu, 

Mihaela Buzilă‐Petrescu                                                                      

                                                                                                             

 

  Consilier juridic, 

    Erceanu Ciprian 

Atasament: Referat.pdf

Nr.224/24.02.2016 Aprobat, Primar, Nicolae Robu

REFERAT 

privind aprobarea Modalităţii de identificare a beneficiarilor de stimulent educaţional 

pentru copiii proveniţi din familii defavorizate, precum si Modalitatea de soluţionare a 

situaţiilor identificate. 

 

Prin  Legea  nr.248/2015  se  instituie  stimulentul  educaţional  sub  formă  de  tichete 

sociale  în  scopul  stimulării  participării  în  învăţământul  prescolar  a  copiilor  din  familii 

defavorizate si al cresterii accesului la educaţie a acestora. 

Aceste  stimulente  educaţionale  se  vor  acorda  copiilor  din  familii  defavorizate  în 

condiţiile în care sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele criterii: 

‐  vârsta minimă  a  copilului  este  de  3  ani,  împlinită  oricând  pe  parcursul  anului  scolar 

curent  ‐  copiii pot  fi  înscrisi  la  grădiniţă  si  înainte  să  împlinească  vârsta de  3  ani, dacă 

spaţiul o permite, dar devin eligibili în luna în care împlinesc vârsta de 3 ani; 

‐ vârsta maximă  a  copilului  este de  6  ani,  împliniţi după data de  1  septembrie  a  anului 

scolar  curent,  în  conformitate  cu  prevederile  Legii  educaţiei  naţionale  nr.  1/2011,  cu 

modificările  si  completările  ulterioare,  si  ale metodologiei  de  înscriere  în  învăţământul 

primar; 

‐ venitul lunar pe membru de familie este de până la de două ori nivelul venitului minim 

garantat pentru o persoană singură, prevăzut de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim 

garantat, cu modificările si completările ulterioare. 

Valoarea  nominală  lunară  minimă  a  stimulentului  educaţional  se  raportează  la 

indicatorul social de referinţă si este de 0,1 ISR, exprimat în lei, respectiv 50 de lei, pentru 

fiecare  copil  înscris  la  grădiniţă,  beneficiar  al  stimulentului  educaţional.  Prin Hotărârea 

Guvernului nr.15/19.01.2016 s‐au aprobat Normele Metodologice de aplicare a prevederilor 

Legii  nr.248/2015  privind  stimularea  participării  în  învăţământul  prescolar  a  copiilor 

provenind din  familii defavorizate, precum  si Procedura de  acordare  a  tichetelor  sociale 

pentru grădiniţă. 

Conform  prevederilor  art.  4  alin  2,  din  Legea  248/2015,  coroborat  cu  prevederile 

art.35 din Anexă H.G. nr.15/2016, se stabileste prin hotărâre a consiliului local modalitatea 

de identificare a beneficiarilor si modalitatea de soluţionare a situaţiilor identificate. 

Având în vedere cele prezentate mai sus,  

 

 

Consiliul Local al Municipiului Timişoara

SPCF

Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara

Serviciul pentru Protecţia Copilului şi Familiei Timișoara

Timişoara, Str.Platanilor nr.2, cod 300186, Tel./Fax: 0256‐214.572, 0356‐179.103 

e‐mail: [email protected]

 

Propunem 

 

aprobarea următoarelor: 

‐ Modalităților de identificare a beneficiarilor de stimulente educaţionale si Modalitatea de 

soluţionare a situaţiilor identificate, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta 

hotărâre 

 

            Viceprimar,                                                                                     Pentru Secretar,                       

            Traian Stoia                                                                                      Simona Drăgoi       

 

 

          

          

           Avizat juridic,                                                                                  Director Executiv, 

                                                                                                                         Maria Stoianov 

 

 

 

 

     Director Executiv Adjunct,                                                                        Șef Serviciu, 

        Gabriela‐Cristina Curuț                                                                    Mihaela Buzilă‐Petrescu 

 

 

 

 

Consilier juridic, 

Ciprian Erceanu